بازدید 24047
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

ایران با رعایت همه قوانین حج موافقت کرده است!

انتشار و تکذیب خبر توافق ایران و آمریکا برای مذاکرات مستقیم، دستگیری پانزده ایرانی به دست نیروهای پلیس عربستان سعودی، اظهارات مقامات کمیته حج عربستان درباره توافقات صورت گرفته با ایران، تحلیل‌ها درباره مباحث مهم در مناظره آتی اوباما و رامنی و افزایش صادرات گاز باکو به آنکارا در پی وقوع انفجار در خط لوله گاز ایران به ترکیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۲۷۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 21 October 2012
انتشار و تکذیب خبر توافق ایران و آمریکا برای مذاکرات مستقیم، دستگیری پانزده ایرانی به دست نیروهای پلیس عربستان سعودی، اظهارات مقامات کمیته حج عربستان درباره توافقات صورت گرفته با ایران، تحلیل‌ها درباره مباحث مهم در مناظره آتی اوباما و رامنی و افزایش صادرات گاز باکو به آنکارا در پی وقوع انفجار در خط لوله گاز ایران به ترکیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، مهمترین خبر امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به بحث از بودن یا نبودن توافقی بر سر مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا اختصاص دارد. پس از انتشار گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» درباره حصول توافق میان ایران و آمریکا برای انجام مذاکرات مستقیم و دوجانبه هسته‌ای، اخبار ویژه و فوری شمار بسیاری از سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های جهان به این موضوع اختصاص یافت؛ اما ساعاتی بعد و با تکذیب آن، سرخط اخبار این رسانه‌های تغییر کرد. با این حال، برخی از این رسانه‌ها، راهی دیگری را برگزیده و با توجه به بخشی از سخنان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ـ که گفته بود این کشور آماده توافق با ایران است، ولی توافقی در این زمینه نشده ـ تیتر خود را آمادگی آمریکا برای مذاکرات با ایران برگزیده‌اند.

از این جمله می‌توان به «آسوشیتدپرس»، «آیریش ایندیپندنت»، «رویترز» و «سی. تی. وی کانادا» اشاره کرد.


اما روزنامه «نیشن» پاکستان از دستگیری پانزده ایرانی به دست نیروهای پلیس عربستان سعودی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، مقامات سعودی اعلام کرده‌اند، گارد ساحلی این کشور، پانزده ایرانی را که می‌خواسته‌اند از راه دریا و از نزدیکی مرزهای شمال شرقی این کشور با کویت وارد عربستان شوند، بازداشت کرده است.

بر پایه این گزارش، چهارده نفر از این افراد پس از راهیابی به ساحل دستگیر شده‌اند و نفر پانزدهم، هدایتگر قایق بوده که پس از تعقیب توسط گارد ساحلی بازداشت شده است. مقامات سعودی اعلام کرده‌اند، در حال بازجویی از این افراد هستند تا انگیزه‌شنا از ورود به عربستان مشخص شود.


در خبر دیگری مرتبط با عربستان، روزنامه «عرب نیوز» سخنان شاهزاده احمد، وزیر داخله و رئیس کمیته عالی حج عربستان سعودی را منتشر کرده که در اظهاراتی درباره مراسم حج امسال، اشاراتی به ایران نیز داشته است. به نوشته این روزنامه، احمد اعلام کرده ایران با پذیرش همه مقررات حج موافقت کرده است. با این حال، وی اشاره‌ای به جزییات این موضوع و اینکه منظورش از «همه مقررات» چیست، نکرده است. وی همچنین اعلام کرده دولت سعودی از ورود حجاج سوری به عربستان جلوگیری نمی‌کند و همچنین، از افزایش شمار حجاج برخی کشورها در مراسم حج سال جاری خبر داده است. 


سایت خبری آمریکایی «اگزمینر» با اشاره به سومین و آخرین مناظره باراک اوباما و میت رامنی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، نوشته در این مناظره که به سیاست خارجی اختصاص دارد، برنامه هسته‌ای ایران و همچنین موضوعات مربوط به رژیم اسرائیل در صدر مباحثات است. این سایت اشاره می‌کند که موضوعات مناظره سوم، مواردی را شامل می‌شود که دو رقیب در آن بیشترین اختلاف نظرها را دارند.

در این راستا، رامنی بر این باور است که در موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و نیز اسرائیل، ایالات متحده نباید از پشت صحنه هدایتگر باشد و باید نقش فعالی بر عهده بگیرد؛ اما اوباما نیز بر این باور است که رامنی یک تازه کار است و شاید در استفاده از نیروی نظامی بیش از اندازه عجله کند.


در پایان، خبرگزاری «رویترز» از افزایش صادرات گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه در پی انفجار خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، در این اقدام که بنا بر درخواست آنکارا و برای جبران توقف ارسال گاز ایران انجام گرفته، دولت باکو صادرات گاز خود از میدان «شاه دنیز» به ترکیه را بیش از 50 درصد افزایش داده است، حال آن که روز گذشته، شرکت روسی «گازپروم» نیز اعلام کرده به واسطه توقف انتقال گاز ایران به ترکیه، صادرات گاز خود به این کشور را افزایش خواهد داد.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار