بازدید 31081
خوانده می‌شوید:

نفت و گاز، ما را پیشرفته کرده یا عقب نگه داشته است؟!

عموما مردم یک جامعه به داشتن کشوری با منابع طبیعی غنی افتخار می‌کنند؛ اما همیشه هم این گونه نیست و گاه، منابعی چون نفت و گاز آفت پیشرفت یک جامعه می‌شوند و برخی فراتر رفته و بر این باورند که منابع طبیعی، مردم یک کشور را نفرین کرده و مانع پیشرفت کشور شده‌ است؛ اکنون نظر شما چیست؟ آیا نفت و گاز، عامل توسعه نیافتگی جامعه ایرانی است؟! این گزارش با دیدگاه‌های شما تکمیل می‌شود.
کد خبر: ۲۷۹۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷ 20 October 2012
ایران در میان کشورهایی که دارای بیشترین منابع نفت هستند، چهارمین جایگاه را از آن خود کرده است و همچنین رتبه دومین کشور دارای بیشترین منابع گازی جهان را در اختیار دارد.

به گزارش «تابناک»، کشور ما با دارا بودن نزدیک ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه، در جایگاه ‌پانزدهم کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی و همچنین یکی از مهمترین تولید کنندگان مواد معدنی جهان به شمار می‌آید؛ اما با همه این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، به مانند بسیاری از کشورهای با منابع طبیعی سرشار، رشد اقتصادی چشمگیری ندارد و به نسبت منابعش توسعه‌یافته نیست.
البته توجه داشته باشید که توسعه‌یافتگی یک مفهوم نسبی است و اینکه گفته می‌شود ما به اندازه منابعمان توسعه یافته نیستیم، به این معنا نیست که کشور توسعه‌یافته‌ای هم نباشیم.

از سوی دیگر، رشد اقتصادی پایین‌تر کشورهایی با منابع طبیعی گسترده نسبت به دیگر کشورها، تناقضی است که به پدیده «نفرین منابع» شهرت دارد و شاید بر اثر عوامل گوناگونی پدید آید که یکی از مهمترین آنها، پدید آمدن دولت رانتیر در کشورهای صاحب منابع است؛ دولت رانتیر، دولتی است که درآمدهای خود را از فروش محصولاتی به دست می‌آورد که زحمتی برای آن نمی‌کشد؛ مثلا نفت استخراج و آن را خام فروشی می‌کند.

در دولت رانتیر به دلیل تسلط دولت بر منبع درآمد، هیچ گاه آمار دقیقی از میزان درآمدهای دولت به دست نمی‌آید و نهادهای حسابرسی در این گونه کشورها، همواره مدعی‌اند که میزان درآمد واقعی کشور مشخص نیست. به همین دلیل نیز در چنین جوامعی، میل به فساد و قانون‌گریزی در حد بسیار بالا دیده می‌شود و هر از گاهی، افشاگری‌های کلان اقتصادی در این گونه کشورها انجام می‌شود.

از سوی دیگر، دولت‌های رانتیر چون برای به دست آوردن درآمد به مردم وابسته نیستند، تصمیمات مهم سیاسی و اقتصادی خود را با کم‌توجهی به شرایط مردم و جامعه می‌گیرند؛ بنابراین، منافع دولتمردان و شرایط ذهنی آنان است که جامعه را اداره می‌کند، نه میل و نیازهای مردم و جامعه. در چنین جوامعی، دولت مستقل از مردم و جامعه است و کمترین میزان نفوذپذیری از مردم و جامعه را دارد. شکل ساده شده این که «دولت کار خود را می کند و مردم هم کار خود را».

اما این سخن تازه‌ای نیست که بسیاری «نفت» را آفت پیشرفت ایران می‌دانند. ناپایداری درآمد، استقراض بیش از اندازه، فساد، نبود اقتصاد چند بعدی و پدیده خودمختاری اقتصادی و ... از مهمترین آفت‌هایی است که در اثر وفور این منبع خدادای در ایران پدید آمده و مانع پیشرفت اقتصاد ما شده است.

* اکنون پرسش اینجاست:
به نظر شما، نفت و دیگر منابع خدادای، تا چه اندازه در پیشرفت نداشتن اقتصادی ما موثرند؟

* و این که تا چه میزان می‌توان این منابع را در راستای پیشرفت کشور به کار بست؟

* آیا همه کشورهای پیشرفته، منابع خدادادی کمی دارند، یا آن که منابع خود را در راستای توسعه‌یافتگی به کار برده‌اند؟ آیا می‌توان مدل این کشورها را برای ایران هم شبیه‌سازی کرد؟


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۳۰۰
خدا کاش نفت را به ما نمیداد....در عوض سختکوشی آسیای شرقی ها و آرامش اسکاندیناوی ها و همت آلمانی ها را به این کشور میداد....
پاسخ ها
خوشتیپ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
من هم طبیعت سرسبز اروپا که بین همه به طور مساوی تقسیم شده رو اضافه می کنم
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دوست عزیز اولا خدا را برای همه نعماتی که به ملت ایران داده باید شکر گزار بود دوما سختکوشی و آرامش وهمت دستمایه زحمات مردم یک کشور است و خداوند به ما اختیار داده تا با جهد به آنچه میخواهیم برسیم.
اگبر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
اگر نفت نداشتیم حال و روزی مانند افغانستان داشتیم
حاااااامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
كاش هم نفت را ميداد هم همت وسختكوشي
اولبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مخالف!
mohammad
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دوست عزیز نگو اگر نفت نداشتیم مثل افغانستان بودیم. اگر وضع به همین منوال پیش برود تا چند سال دیگر باید بچه هایمان را برای تحصیل و گردشو کار به افغانستان بفرستیم و پولمان را به افغانی تبدیل کنیم که ارزش ان حفظ شود.
ما به سرعت به قهقرا میرویم و انها یواش یواش دارند راه زندگی و پیشرفت را پیدا میکنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
خداوند نفت و گاز را به ما داده درسته. اما آیا برای ما استفاده میشه ؟ ترکیه را ببینید هیچ منبع طبیعی ندارد اما او کجا و ما کجا؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
سر سبزی اروپا حاصل فرهنگ آنهاست که آشغال نمیریزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مگه هر كس نفت و گاز نداره سختكوش و آرام و بلند همته؟ ديگه اينكه درسته كه خدا به ما نفت و گاز داده ولي مگه سخت كوشي و همت كردن رو هم خدا بايد به ما بده؟ مگه ژاپني ها و كره‌اي‌ها سختكوشي رو از خدا گرفتند؟ ما به جاي اينكه بكوشيم، تمام مشكلات رو به گردن خدا مياندازيم كه مثلا اگر خدا فلان كار رو كرده بود چطور ميشد. گويا ما در اين دنيا هيچكاره‌ايم و هر بلايي كه سر ما مياد يا از طرف خداست و يا از طرف شرق و غرب و استكبار جهاني.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
با اين وضع مديريت منابع اگر همين پول نفت هم نمي امد تو مملكت كه همه رو به قبله بايد ميشديم...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
عزیزان فکر می کنید بهای نفت و انرژی همین است که امروز مشاهده می کنید؟ این بها نوعی استعمار جدید است که از طریق کشورهای خودفروخته و تحت سلطه عربستان و کویت و امارات و... صورت می گیرد. ضمنا فکر نکنید که کشورهای اروپایی و آمریکا از روز اول که بوجود آمدند ثروتمند و صنعتی بودند. در آمریکا و اروپا 300 از نیروی کار مجانی استفاده شد(برده داری) و غیر از این تمام منابع کشورهای جهان از اندونزی و چین و ایران و هند گرفته تا آمریکای لاتین راهی اروپا شد. و آمریکا با توجه به غارت سرزمین وسیع سرخپوستان و چاپ دلار بعد از جنگ جهانی به بزرگترین اقتصاد تبدیل شده. آمریکا بزرگترین اقتصاد است من هم قبول دارم. اما بزرگترین بدهکار دنیاست. و ضمنا وارد کننده ترین. چرا اقتصاد آمریکا صادر کننده ترین اقتصاد دنیا نیست؟؟؟؟ و با این تفاسیر چرا بزرگترین اقتصاد دنیاست؟؟؟ جواب: چاپ دلار. بعد از جنگ جهانی کشورهایی که بازنده شدند در قبال کاپیتولاسیون و عدم استقلال سیاسی و همچنین عدم مشارکت در اداره جهان(مثل حضور در شورای امنیت) اجازه حیات دوباره یافتند تا آلمان و ژاپن امروزی ساخته شود....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
کشور هایی مثل آمریکا و ... نیز منابعی چون نفت و گاز دارند ولی بواسطه مدیریت و درایت آنچنان قدرت اقتصادی و سیاسی پیدا کرده اند که این منایع را در جهت توسعه و قدرمتمندی بیشتر استفاده می کنند...
نکته مهمتر نیز که منفعت دولت و ملت یا حکومت و مردم در رابطه متقابل می باشد ...
مخلص کلام حرف و سخن بسیار است ولی ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
تا 100 سال آينده كه نفت داريم وضع ما بهتر از اين نخواهد بود
هم خودمون دنبال پيشرفت نميريم
نه نفت خورا مذارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دیگه چی می خوایی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
مشکل ما این است که نفت و گاز در دست دولت است. ما هم مثل آمریکا باید نفت و گاز را خصوصی کینیم و در عوض دولت از آنها بهره مالکانه یا مالیات بگیرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
خدا را شکر که نفت و گاز و منابع زیر زمینی داریم وگرنه این ملتی که انصاف و صداقت و نوعدوستی و تلاش برای خدمت به همنوع و کشورش را فراموش کرده و فقط به فکر شعار دادن و منافع شخصی خودش است ، از گرسنگی مرده بود
خدا را شکر که بنده شناس است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
نفت و گاز هم ما رو هم دنيا رو هم طيبعتو محيط زيست رو هم اقتصاد رو هم . . . . . كرده بد جوري هم كرده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
نفت و گاز به خودی خود چیزی خوبی است. اما وقتی خوب است که کشور از لحاظ سیاسی و فرهنگی و مطبوعاتی کشوری آزاد و لیبرالی باشد و فقط در این فضا است که مردم و بخش خصوصی با سختکوشی و تلاش میتوانند کشور را آباد کنند. متاسفانه ما فقط 10 سال سابقه خصوصی سازی داریم و یک 20 سالی طول میکشد تا آثار آن مهیا شود. در ایران تا الان نفت و گاز و درآمد سرشار آن صرف گروکشی و خودخواهی های سیاسی شده است و یک عقیده خاص بر مردم حاکم شده و خلاقیت و پویایی را از مردم گرفته است. پول نفت نباید صرف اقتدار گرایی و سنت گرایی افراطی شود. بلکه باید صرف زیر ساخت هایی شود که بخش خصوصی معمولا پولش آنقدر خرد است که نمیتواند به آن بخش ها وارد شود. خلاصه کلام اینکه نفت و گاز خوب است ولی به شرطی که همراه آن به عموم مردم آزادی فرهنگی و اقتصادی داده شود تا با استفاده از آن فضای خلاقانه کشور را پیش ببرند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
نفت خوب است ولی وقتی تمام پول آن زیر نظر سلطه ارگان هایی در کشور است که از مردم رای مستقیم نگرفته اند مفسده بر انگیز میشود.
نفت و گاز یه موهبت هستن مثل الماس توو آفریقای جنوبی یا چوب توی برزیل یا ... . این ما هستیم که میتونیم از یک فرصت حداکثر استفاده رو بکنیم یا اینکه برعکس یک فرصت رو تبدیل به تهدید کنیم.
همین کشورهای عربی که خیلی وقتها ما خودمون رو ازشون سرتر میدونیم، با این نفت و گازی که دارن تونستن رفاه و آرامش رو برای کشور و مردمشون بیارن و برعکس، عراق راهی رفته بدتر از ایران.
به نظر من این کمال ناشکری هست که از به ما یه فرصت عالی داده شده ولی ما خرابش کردیم، حالا اون رو مقصر میدونیم!!!
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
کلاً مردم خاور میانه مردم بی لیاقتین. فک نکنم کسی شکی تو این موضوع داشته باشه. اگه نفت تو این بخش نبود الان همشون برده بودن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
رفاه و آسایش نه رفاه و آرامش!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
موافقم. مثلا نروژ، امریکا و کاندا هم نفت دارند. روسیه هم که کشور اول تو ذخایر گازه. اما اونا چطور از این موهبت خدایی استفاده می کنن؟؟؟؟
تازه ما خوزستانیها به جز همه ضررهایی که اشاره شده ضررهای زیست محیطی خیلی زیادی رو هم تقبل می کنیم!!!!
این چه حرفی است؟!! بجای شکر خدا الان باید اینو بگیم؟ اگر ما نتواستیم خوب مدیریت کنیم حالا باید اینو بگیم؟ منطورتان چی است؟ الان که دیگه نفت و گازمان را نمیخرن باید بگیم بد شد که دارای این ذخایر بودیم؟؟
داشتن نفت مثل داشتن پدر پولدار بی مسئولیت است که باعث میشود فرزندان او دنبال کسب و کار نباشند .
ضمنا اگر عامل پیشرفت نفت بود ژاپن میبایست یک کشور فقیر باشد .
پاسخ ها
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
من کلی بچه پولدار می شناسم که باباشون پولدار بوده و با پول بابائه واسه خودشون کسب و کار راه انداختن و الان از باباشون بیشتر پول در میارن. پس پدر پولدار می تونه خیلی خوب باشه اگه آدم باهوش و با پشتکار باشه.
رستم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
عزیز من نفت وگاز یه هدیه خداست به ملت ایران .اماهیچگاه مدیری لایق نداشته.اگه درصد سال اخیر رو نیگا کنیم پول نفت همیشه به تاراج رفته . اگه این پول مدیریت میشد الان ایران یه بهشت بود نه یه کشور پر از........اگه نگم بهتره. ناشکری نکنید فقط دعا کنید امثال امیر کبیر متولی نفت ایران بشن نه ادمایی که نمیتونن حتی یه شهر رو مدیریت کنن.
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
فرق ژاپنی ها با ما این است که مردم آنها طی سالها توسعه فکری و فرهنگی پیدا کرده اند. در کشور ما به جای اینکه با پوله نفت برروی توسعه فرهنگی مردم سرمایه گذاری شود. اسباب بازی، موز و ... برای مردم آورده اند.
در کشور ما هیچ کدام.
پیشرفت به شرط ها و شروط ها
چه ربطی به نفت و گاز داره؟!
انگلیس هم نفت دارد آمریکا ، کانادا
ما ایرانی ها ملتی تنبل و درغگو هستیم و این ربطی به نفت ندارد. ژن ما ایرانی ها خرابه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دمت گرم . اصل مطلب همين بود كه گفتي . مربوط به ژن مونه .
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
یک مثال استفاده عقلانی و هوشمندانه از نفت کشور نروژ است که دارای بالاترین در امد های سرانه است و بالاترین رفاه را در جهان دارد و بطوریکه میگویند انقدر ذخایر ارزی دارد که سود سالانه ان از در امد نفتی انها بیشتر است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
سعيد آقا حرفت درسته ولي ما ايرانيها دروغگو و تنبل نيستيم بلكه دروغگوها و تنبلهامون كاره شدند.
ناشناس
| United States |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
بله، کلاً اگه خاور میانه از دنیا حذف می شد بهترین خدمت به بشریت صورت می گرفت.بیشترین مشکل هم بی فرهنگی همه کشورای منطقس. نیگا کنید، کدوم کشور و تو چه زمانی یه دونه کار سودمند برای بشر انجام داده تو این خاور میانه آخه
me too
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مشکل از ژنمون نیست مشکل اینه که در جوامعه پیشرفته یک باهوش را مسئول خنگها می کنند تا باهوشه باعث پیشرفت اونا هم بشه اما در کشور ما یه خنگ رو مسئول باهوشا میکنن تا باهوشا هم در جا بزنن
قطعا ناشکری از نعمتی که خدا به انسانها داده باعث بدبختی آنها خواهد شد!! نفت و گازو ... داریم خدا را شکر ، بهتر است بگوئیم خدیا در کنار اینها به ما فرهنگ بالا ، عقلی سالم و مدیرانی لایق که به فکر مردم و نه به فکر جیب خودشان هستند عطا بفرما!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
خدا مغز رو داده عقل رو باید خودت بدست بیاری...بدبختی ما اینه که همچی رو از خدا میخوایم در حالیکه خدا ابزار کار رو داده و گفته برو دنبالش.
مثل اینکه من بیل و کلنگ داشته باشم و بشینم کنار رودخونه و دعا کنم :
پروردگارا آب این رودخانه را به پای درختان ما برسان ، الهی آمین. خدایا دشمنان مسلمین را نابود بفرما ، خدایا قلب نازنین آقا امام عصر را از ما راضی و خشنود بفرما.
خب اگه قراره همه کارها رو خدا انجام بده پس ما اینجا بـــــــــــــــــــوقیم؟
پناه بر خدا.
ضعف ما تلاش و توکل ماست.
ماتمام مضرات برخورداری از این منابع خدادادی را داشته ایم ولی نه منافع آنرا مثل کشورهای مشابه درک کرده ایم(بر سرسفره مردم و نه بعضی)! نه توانستیم به فکر آیندگان باشیم ومدیریت کنیم! خلاصه از زمین و زمان ماندیم.
پاسخ ها
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
آقا جوش نزن، فعلا نفت هست تا 50 سال دیگه، بذار بفروشیم و بخوریم، بعدش هم خدا بزرگه (فکر می کنم تحلیل بسیاری از دولتمردان هم همین باشه!)
قطعا ناشکری از نعمتی که خدا به انسانها داده باعث بدبختی آنها خواهد شد!! نفت و گازو ... داریم خدا را شکر ، بهتر است بگوئیم خدیا در کنار اینها به ما فرهنگ بالا ، عقلی سالم و مدیرانی لایق که به فکر مردم و نه به فکر جیب خودشان هستند عطا بفرما!
خدایا بابت آنچه به ملت ایران دادی شکر.
باشد که ما با یاری تو ،مجاهدت خود وکسب علم سعادت زندگی اخروی و دنیوی را برای خود رقم بزنیم.
نفت و گاز بد نیست ولی سیاست خارجی برای بچرخه انداختن این ها خیلی بهتره که ...
پاسخ ها
mamat
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
بهره برداری از تفت و گاز چه ربطی به وزارت خارجه دارد لطفا بیشتر توضیح بدهید.
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
اگه همین الان آمریکا رو بدن به ما با این سیاست خارجیمون می تونیم آمریکا رو در عرض ده سال تبدیل به افغانستان کنیم، کافیه با همه دنیا در بیفتیم.
حميد شمالي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
كجايي كاري برادر .100دلار در افغانستان 5200 افغاني خريد و فروش ميشه و در ايران 350هزار تومان(350000تومان) در جواب دوستي كه اقتصاد افغانستان زير سئوال برده .تورم در افغانستان 5درصد و در عراق 10 درصد
شما پيدا كنيد پرتقال فروش رو
اگر منابع مفت نبود، باید کار زیاد و دقیق و صحیح می کردیم و دیگه وقتی برای مدیریت جهانی نمی ماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
اینروزا خندوندن هموطنا واقعن یک ضرورته ! هر نوع خنده ای که باشه حتی اگر سیاسی فلسفی باشه ! مرسی عزیز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
بسیار زیبا بود
حقیقت این است که نفت و منابع انرژی و ... هدایایی خدادادی هستند که اگر در زمینه استحصال و استخراج آنها هم درست عمل کرده بودیم الان جزء ثروتمندترینهای دنیا بودیم. ما حتی بلد نیستیم از این نعمت خدادادی که به طور قطع باعث پیشرفت است چگونه استفاده کنیم. همه اینها ناشی از سوء مدیریت است و قدرناشناسی از چنین نعمتی باعث از دست دادن آن خواهد شد.
داشتن منابع عظیم نفت و گاز بسیار خوب و باعث پیشرفت است.آنچه اقتصاد ما را عقب انداخته فساد گسترده در صنایع (مادر)کشور است.به طور مثال شفاف نبودن درآمد وزارت نفت و ...
نفت و گازی که تو سفره مردم نباشه و تنها یه شعاری برای انتخابات و روی کار آمدن یه سری افراد نالایق باشه هیچ ارزشی نداره! یکی از بزرگترین کشور ها از لحاظ ذخایر نفتی باشیم و این وضعیت اقتصاد باشه....
داشتن این منابع صرفا سبب پسرفت نیست بلکه برنامه ریزی نادرست پسرفت ایجاد می کند. نروژ هم نفت دارد ولی از آن به صورت درست تری استفاده می کند
فرهنگ هر کشوری ونوع نگاه مردم ان کشور مخرب ویا سازنده میباشد اگر فقر منابع طبیعی سازنده بود باید اریتره و نصف کشورهای افزیقایی برجای امریکا تکیه میزدند منابع طبیعی امریکا شاید هزار برابر ایران باشد مردمی که یک زمان اتومبیل را خر شیطان میداند و یک زمان حاضر میشود کل زندگیش را بدهد تا یک اتومبیل بخرد اگر پیشرفت کند ظلم است ملتی که به همه دنیا میگوید اخ واز همه مظاهر دنیا بد میگوید وبرای بدست اوردن همین دنیا دروغ میگوید تهمت میزند از پشت به برادر خودش خنجر میزند فقط به قهقرا میرسد
نفت و گاز ؟؟؟؟ مگه داریم ؟؟؟؟ اگه داریم پس چرا وضع اقتصادمون اینه ؟ تورم چرا ؟ بیکاری چرا ؟ .... پس نداریم !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
احسنت ... نداریم ، دروغ میگن . فوتوشاپه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
اینا توهمه عزیزم. همه چی خوبه!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
ماست سون 7000 تومان ! تن ماهی 4500! فوتوشاپه نه؟ منم میگم . فکر کنم خوابم خدا کنه زودتر بیدار شم.. نفت داریم و وضعمون اینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دلار 4000!
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
نفت که نیومد سر سفره ... نون هم از سر سفرمون رفت! اوج فلاکت یکی از نفت خیز ترین کشورای دنیا
ما از اون دسته کشور هادی هستیم که بخاطر فرهنگ تنبلی و مدیران نالایق اگه خدا به ما نفت و گاز نمیداد یقینا الان چیزی تو مایه های مردم اتیوپی بودیم ، سر خودمون وشیره نمالیم و خدا رو به خاطر همین رحمی که بهمون کرده شکر بفرمائید تا همینم ازمون نگیره!!!
سلام
خدايا به آنانكه عقل دادي چه ندادي؟
و
به انانكه عقل ندادي چه دادي؟
نكته اينجاست ، وگرنه فرق كفران نعنت با اين رويكرد چيست؟
آقاي خوان پابلو پرز آلفونسو بنیان گذار اوپک که وزیر نفت ونزوئلا نیز بود، به دلیل تأثیرات منفی که درآمد نفتی بر روی اقتصاد کشور داشت، نفت را فضله شیطان نامید ، وديگران هم آنرا نفرين منابع خدادادي دانسته اند . آ
انكار بي مسوليتي خودما ، و بي لياقتي مسولين پاك كردن صورت مسله است و لاغير.
والسلام
نفت و گاز زمانی میتواند عامل پیشرفت باشد که سیاستمداران و اقتصاددانان کار بلد در مصدر کار باشند در غیر این صورت منجر به بیماری هلندی میشود. یعنی کاهش توان تولیدات داخلی و توان رقابتی بنگاههای داخلی میشود. از طرف دیگر باعث فساد و رانت خواری و تبعات اجتماعی آن یعنی رواج پاچه خواری و دروغگوئی و . . . میشود. دقیقا همان اتفاقی که برای کشور ما افتاده است.
به قول حضرت حافظ هر که ناتوان افتاد نظر به عیب کرد. اخه این چه حرفیه، اگه یه نفر لنگ بود و قهرمان دو می شد می گفتید این پا عامل عقب افتادگی من است. به هر حال سرزمین ما با برکت است . در عوض اینکه از این برکت استفاده کنیم می گیم این نعمت ما را بدبخت کرده . نه اقا جون باید تلاش کرد و تنبلی را کنار گذاشت . من در کویر مرکزی در یک شرکت کار می کنم با اینکه اینجا حقوق و مزایای خوبی داره اکثر فارغ التحصیلای معدن که الان دادشون به هواست که بی کارن دو روز که اینجا کار می کنن فرار می کنند . این به غیر تنبلی و تن پروری ماست.
مفهومی وجود دارد به نام «نفرین منابع» یا «بلای منابع» که در انواع مختلفی از جمله «نفرین نفت»، «نفرین الماس» و ... به کار می رود، طرفداران این مفهوم استناد می کنند که ملتهایی که به منابع طبیعی پر ارزش به مقدار زیاد دسترسی دارند، به میزان معنی داری اقتصادشان عقب مانده تر از سایر کشورهای مشابه (که فاقد منابع طبیعی هستند) است.

این هم لینک توضیحات بیشتر در ویکی پدیا:

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86_%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9

در این زمینه کتابها و مقالات متعددی هم نوشته شده است.

اما، این لزوماً به این معنی نیست که مثلاً اگر ایران و عربستان نفت نداشتند، امروز وضتعشان بهتر بود و کره جنوبی می شدند! شاید بدون نفت ما امروز وضعی مشابه مردم افعانستان داشتیم!

علی رغم ناکارآمدی نسبی کلیه دولتهای یک قرن اخیر در ایران، ما به مدد پول نفت و گاز طبقه متوسط تحصیل کرده داریم، وضع بهداشت و درمان در کشور بسیار خوب است، بسیاری از تاسیسات زیربنایی (راه، سد، نیروگاه و ...) در کشور ساخته شده است و ...

در حال حاضر اما به نظر می رسد بهترین شیوه ممکن، گرفتنکامل اختیار کنترل درآمدهای نفتی از دولت است.

در این زمینه به نظر من پیشنهاد دکتر نیلی مبنی بر تشکیل «شرکت ملی صنایع نفت و گاز» و واگذاری سهام آن به کلیه شهروندان ایرانی طرح مناسبی است.

دولت هم از این شرکت مثل هر شرکت دیگیری مالیات خواهد گرفت و بقیه سود سالیانه آن به طور مساوی بین سهامداران تقسیم خواهد شد.

این روش (جزئیات مفصلی هم دارد که از حوصله این کامنت خارج است) مزایای زیادی دارد:

1. توقع مردم از دولت معقول خواهد شد، دولت مالک این شرکت نیست و اگر به هر دلیلی قیمتهای جهانی نفت کاهش یافت و سود شرکت کم شد، مردم از دولت متوقع نخواهند بود.

2. بین گروههای سیاسی رقابت برای افزایش بهره وری دولت شکل خواهد گرفت، چون شعار انتخاباتی تبدیل به اخذ مالیات کمتر از این شرکت خواهد شد. یعنی «من دولت را با پول کمتر - بهینه تر - اداره می کنم».

3. درآمدهای نفت و گاز کلاً از بودجه خارج می شود و دولت مجبور است (مثل هر کشور دیگری در دنیا) بر درآمدهای مالیاتی حساب کند و برای افزایش درآمدهای مالیاتی هم به دنبال رشد اقتصادی بیشتر باشد.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
با سلام
کشوری مانند نروژ که جزء چند کشور برتر دنیا درزمینه رفاه اجتماعی است کشوری نفت خیز است نوع مدیریت ما برمنابع انرژی واستفاده از آن آینده را می سازد.
مشکل ما داشتن منابع طبیعی و ثروت خداداد نیست. مشکل ما فقط سخت کوشی مردمان آسیای شرقی، آرامش اسکاندیناوی و همت و نظم کاری آلمانی ها نیست. مشکل ما و دیگر کشورهای جهان سوم بعلت وجود افرادی است که فقط خود را می بینند و به حقوق دیگران پشیزی ارزش قائل نیستند و البته خود مردم هم در این اتفاق مقصر اصلی هستند.
وجود نفت باعث شده كه در همه دوران ها حكومت مستقل از ملت باشد. شايد به همين دليل است كه نارضايتي مردم تأثيري بر روي دولت مردان ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
ایتم نظر خوبیه
1- نفت نعمت بسیار ارزشمندی است و نباید آنرا عامل بدبختی دانست.
2- اما ارز حاصل از فروش نفت توسط دولت به وارد کنندگان کالای محصول نهایی ، تجهیزات و ماشین آلات وتولید و مواد اولیه فروخته می شود.
3- بخشی از ارز توسط سیستم بانکی و بخشی دیگر به بازار آزاد ارز که پیشران تهیه اقلام قاچاق می باشد.
4- بازار مالی و برنامه های توسعه صنعتی از بی نظمی بسیار حادی رنج می برند.
5- عملاً هیچ برنامه ایی مدون و صحیحی برای حمایت از تولید نه توسط قانون گذار تهیه شده است و نه توسط تیم اجرایی بکار گرفته می شد.
6- بازار آزاد ارز و قاچاق در طی سالیان متمادی تولید را در کشور دچار مشکلات فراوانی کرده اند.
7- صنایع نیز تبدیل به مونتاژ کارانی شده اند که برای فرار مالیات و دریافت کمک های دولتی فقط تابلوی تولید را یدک می کشند و آنها نیز وارد کننده قطعات میانی و تجمیع کننده محصول نهایی هستند.
8- مقصر کیست؟ در درجه اول قانون گذار. بعد از آن مجری و در نهایت دستگاه های نظارتی
اگر درآمد حاصل از نفت و گاز را به دو بخش تقسیم کنیم، بخشی را مصرف و بخشی را برای آینده سرمایه گذاری کنیم، خوشبخت خواهیم شد و در غیر این صورت در چند دهه آینده که نفت و گاز کشورمان به پایان خواهد رسید بد بخت خواهیم شد. در کویت، پس از حمله رژیم بعث، کشورشان نابود شده بود. در سال 1992 که حکومت کویت خواست از اول شروع کند، صندوقی به نام صندوق نسل های آینده ایجاد کرد و نصف درآمد حاصل از فروش نفت را در آن میریخت و به مرور در شرکت ها، هتل ها و نقاط مختلف جهان سرمایه گذاری می کرد. اکنون و بعد از حدود دو دهه، درآمد آن سرمایه گذاری ها برابر شده با درآمد کل فروش نفت
واقعا اگر نفت نداشتیم مسلما دارای اقتصاد مستقل و بهتر بودیم و امروز امریکا و اسرائیل نمی توانستند برای ما رجز بخوانند و با تحریم نفت ایران مانند کرکس ها منتظر مرگ ملت و نظام باشند زنده باد ایران بدون نفت
سوال کمی گمراه کننده است. این بودن یا نبودن منابع نیست که اوضاع یک کشور را رو یه پیشرفت یا پسرفت می برد بلکه مدیریت منابع موجود است. مشکل ما هم دقیقا عدم مدیریت و اتلاف منابع خدادادی است وگرنه ما چی از کشورهای پیشرفته کمتر داریم؟ نفت؟ گاز؟ کشاورزی؟ مواد معدنی یا نیروی متخصص؟
منابع طبیعی یک فرصت برای هوشمندان و سیاستمداران فهیم و یک آفت برای غافل ها
و البته خدای ناکرده ها برای مفسدها است
در کشور ما نیاز به بررسی کارشناسانه با توجه
به سابقه کشف نوع برداشت و مصرف حکومت قبلی وشرایط پس از انقلاب اسلامی نوع برداشت و تفکر مجریان و نقد منصفانه و عالما نه و به دور از خطوط رنگی
است مثلا" اینکه گفته می شود در هفت سال گذشته بیش از 108 ساله قبل از آن
نفت فروخته ایم دقیقا" تبیین شود یعنی چه
و با توجه به شرایط مو جود آیا عالمانه برداشت و مصرف شده است یا نه اگر نه چرا؟مسئول در برابر این مردم و آیندگان چه
کسی است؟ فقط دولت و قوه مجریه؟
همینطور سایر منابع لطفا" یک مسابقه علمی مثلا" ارسال مقاله برای کارشناسان
داخلی و خارجی در این زمینه ترتیب دهید و
از محل بودجه استقلال و پرسپولیس یا جواز
اهدایی به ملی پوشان برای برد در مقابل
کره ای جنوبی جوایزی برای این مسابقه
در نظر بگیرید!!!چون برای این مسابقات در
بودجه ردیفی در نظر گرفته نشده است.
نفت و گاز براي همه كشورهاي دارنده اين ذخاير ؛ باعث رشد و پيشرفت شده و براي ايران ، باعث عقب افتادگي !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
چون اونا ؛ توي كشورشون كسي رو ندارن كه 3 هزار ميليار تومن از پول همين نفت رو اختلاس كنه !!
نفت و گاز داشتن باعث ميشه تا حكومتها و دولتها پشتوانه ي درآمدي خودشون رو اين منابع بدونند و تلاشي براي بازكردن فضاي اقتصادي و كسب و كار و به طبع اون فضاي سياسي انجام ندهند. اگر كشوري اين منابع رو نداشته باشه بايد شرايطي رو فراهم كنه كه مردم در اون شرايط به راحتي بتونن كار اقتصادي انجام بدن و درآمدشون زياد بشه، دولت هم با گرفتن ماليات درآمدش زياد ميشه. ولي در كشورهاي داراي نفت و گاز چنين نيست. از طرف ديگه همين مردم اگه خواستار فضاي باز سياسي بشن، در كشورهاي داراي نفت و گاز به خواستشون زياد توجهي نميشه.
ما اگه نفت نداشتيم ، از گشنگي مرده بوديم .
چون مديريت نداريم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مطمئن باش اگه ما نفت نداشتيم از راه دلالي سكه و $ و مرغ و موبايل و ... كماكان زنده ميمانديم !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
نمی مردیم. اینجا هم میشد افغانستان دوم. و طالبان ایرانی و مصائب بیشمار!
این که سعی کنیم منابع زیر زمینی ایران را به عدم پیشرفت کشور نسبت دهیم چندان مبنای نظری و جامعه شناختی ندارد. مگر قبل از این که این منایع طبیعی در ایران یافت و مورد بهره برداری قرار گیرد ما کشوری مترقی داشتیم؟! مگر نه این که بسیاری از زیرساخت ها، مدارس و دانشگاه ها، توسعه شهرها و روستاها در کشور با درآمد همین منابع انجام شده است. مساله پیشرفت و یا عدم آن یک مساله نسبتا پیچیده است که علل یابی آن نیازمند بررسی فاکتورهای فراوان تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و جغرافیایی می باشد.
ما نفت و گاز داريم ؛ ولي لياقت و مديريت نه !!!
اگه ما نفت و گاز نداشتیم مثل افغانستان بودیم، فرق ما با افغانستان چیه ؟ هر دو از یک نژادیم، تا 100 سال پیش یک کشور یودیم، ما نفت داریم و اونا ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
فعلا" كه افغانيا از ما جلوترن و ارزش پولشون از ما بيشتره .
هر « افغاني » داره 480 « ريال ايراني » در صرافي هاي تهران معامله ميشه !!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
با اون كه افغانيا ، نفت ندارن ولي خيلي از ما جلوترن .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
اونها که مثل ما با دنیا جنگ ندارند
این تحریم ها نمونه ای از زمانی است که نفت (درآمد اصلی کشور)تمام میشود .اگر واقع بین باشیم و وضعیت موجود را صادقانه بررسی کنیم میتوانیم بلایی راکه بر اثر در آمد آسان نفت برسرمان آمده است را مشاهده کنیم.ای کاش از خود بزرگ بینی دست برداشته و به سمت تولید واقعی و در آمد ملی حرکت کنیم.
چون معلوم نيست درآمدهاي نفتي ما براي چي ، و كجا هزينه ميشود ؛ براي همين ، اين سرمايه خدادادي هيچگاه باعث رشد و پيشرفت ما نخواهد شد .
با سلام و احترام. سوال خوبیه اما در زمان خوبی طرح نشده.
نفت، گاز و سایر منابع طبیعی فرصتهای خوب و مغتنمی هستند که مانند هر فرصت و نعمتی میتوانند سبب ارتقاء شوند یا اینکه ضایع گردند.
بستگی به مدیریت و نیز فرهنگ اقتصادی کشور دارد. متاسفانه آمارهای مدیریت بر منابع و بهره وری و نیز اعدادی نظیر ضریب فلاکت ( به نقل از خود سایت تابناک ) در این خصوص ما را به نتیجه خوبی نمی رساند.
در مناظره های انتخاباتی 3.5 سال قبل آقای دکتر رضائی حرف از ایجاد نکات برجسته برای هر منطقه داشتند مانند قطب توریستی، قطب بهداشتی، قطب صنعتی و غیره که ایده خوبی بود که فرصت قوام نیافت .
در جهت بهره گیری مناسب از ثروت ها ؛ به هر حال به طور خلاصه میانگین اخبار و گزارش ها در نظر حقیر حکایت از بهره گیری بسیار پایین ما از این فرصت الهی دارد و این در طول سالیان قبل و جود داشته فقط دارای افت و خیز بوده، چنانچه رهبر محترم نظام نیز بارها و به زبان متفاوت به این مطلب اشاره داشتند. به امید مدیرت بهتر بر فرصت ها . . .
واقعا چقدر ما ناشکریم. در عوض اینکه ریشه مشکل رو که فرهنگیست از بین ببریم از خدا می خواییم که نعماتش رو از ما بگیره. پاکستان برای مثال که ذخایر معدنی نداره چذا پیشرفت نکرده یا نروژ که نفت داره چرا عقب نمونده. آخه تا کی تا کی. تا کی می خواییم بگیریم بخوابیم و منتظر مرگ باشیم. چرا؟! چرا و....
اساس این سوال که نفت چه تاثیری برروی پیشرفت دارد اشتباه است. آنچه که مهم است مدیریت وبسیج منابع برای حصول بهترین نتیجه است. اینکه منابع بیشتری در اختیار داشته باشیم مسلما دست تصمیم گیران را
خدا را شکر خدا به ما همی چیز داده
خدار ا شکر
خدارا شکر
ولی بقیه میمونه به همت مون
چرا IP من رو Block کردید؟!
تصور کنید در بازی فوتبالی هستید که دو طرف می دوند توپ را به سمت دروازه های هم شلیک می کنند ولی قرار نیست هیچ شمارشی از گل های رد و بدل شده صورت گیرد خطا کردن بد است ولی جریمه ای ندارد هر کس در هر پستی می تواند بازی کند و بعد از بازی هم از کسی نپرسند چرا اینگونه بازی کردی یا آنگونه ، به نظر شما بازیکن های این تیم چقدر انگیزه بازی دارند و چقدر به مرور در بازی فردی و گروهی پیشرفت می کنند ؟
آیا اگر بازیکنان بدانند هر گونه بازی کنند باز هم در بازی بعد فیکس هستند آیا پیشرفتی هم در کار هست ؟

واقعیت کشور ما این است آن درآمد های سرشار باعث شده خطاهای ما دیده نشود و براحتی اشتباهات ما پوشیده شود . ضرروتی احساس نمی شود اگر بازیکن خوب و جدیدی پیدا شد آنرا به بازی بگیریم و این مدل بازی را همه می توانند انجام دهند

بنابراین ما زمانی موفقیم که علاوه بر همه داشته ای خدادایمان در مقابل آنچه
به ما سپرده می شود با مسئولیت رفتار کنیم و اگر اشتباهی در کاربرد آن انجام دادیم واقعا تصور کنیم مستقیما باید پاسخگو دولت و ملت باشیم آنگاه است که چنانچه خطا کرده باشیم ما هم مثل خیلی کشور های توسعه یافته می بایست جای خود را به دیگری بدهیم آنگاه خواهیم دید که نه تنها این منابع مانع نبوده که ابزار با ارزش برای توسعه کشور هستند
یک ضرب المثل لری میگوید :
کُر خوو مال نیخو ، کُر لیش هم مال نیخو .
یعنی : پسر خوب نیازی به مال و منال ندارد ، پسر بد هم نیازی به مال و منال ندارد ، زیرا پسر خوب با لیاقت خود به ثروت میرسد و پسر بد هم هر چه به او ثروت بدهی نه تنها آنرا ضایع میکند بلکه ممکن است همان ثروت بلای جانش هم بشود ، بنابراین منابع خدادادی فی نفسه بد نیستند اما اگر بدست فرزند ناخلفی !! بیفتند باعث نابودی هم میشوند ، این نفت و گاز در حالیکه میتوانند موجب پیشرفت و رفاه و آسایش ملت شوند شده اند وسیله ای برای عذاب آنان .
نفت و گاز در عمل یعنی نابود کردن طبیعت به قیمت راحتی عموم
اما در عمل نمی دونم به چه معنی هستش
من هم فکر میکنم اگه نفت نداشتیم مثل افغانستان بودیم. کل منطقه ما نژاد تنبل هستند نمونه اش اعراب افغان و پاکستان. فقط ترکیه تونست کمی بطرف تولید قدم بردارد اونهم به دلیل نزدیکی به اروپا هست. فقط شاید تنها چیزی که میتوان بهش امید داشت علم دوستی ایرانیهاست اونهم اگه با مدیریت همراه باشه به تولید ختم میشه.
منابع طبیعی نفت و گاز ما رو بدبخت نکرده، مدیریت غلط این منابع ما رو به اینجا رسونده. تا زمانیکه درآمد حاصل از این منابع رو صرف خرید و واردات کالای بنجل میکنیم و بخش تولید ملی سهم شایسته‌ای از این درآمد نداشته باشه، وضع اقتصادمان به همین منوال خواهد بود.
برادر عزيز نفت و گاز و هر چيزي اگر در دست مديران عاقل و با تدبير باشد باعث پيشرفت ملت خواهند بود و اگر بر عكس دست مديران نالايق باشد موجب فساد است پس سعادت و بدبختي يك ملت را بايد در مديريت كلان ان كشور ديد
نفت و گاز بزرگترین ثروت خدادادی ایران است اما تا وقتی تکنولوژی پالایش را به طور کامل بدست نیاوریم مجبوریم آنها را خام فروشی کنیم. برای مثال پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه در سال 87 کلنگ خورد و قرار شد تا سال 91 افتتاح شود ولی الان 10درصد پیشرفت داشته.( آلبته با توجه به قیمت بالای کنونی نفت، خام فروشی هم خیلی بد نیست).
پاسخ ها
مهندس پالایش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
عزیزم اطلاع موثق نداری نظر درست بده ما تکنولوژی پالایش رو داریم از صاحبان تکنولوژی استفاده نمی کنیم
اي كاش اين نفت نبود تابه نيروي تفكر واستعدادروجع مي كرديد باور كنيد تمام بدبختي ها ازهمين نفت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
اگه نفت نداشتيم از گشنگي ميمرديم و استعدادهامون هم با خودمون ميرفت زير خاك !
به نظر من کشور ما به سبب داشتن منابع عظیم خدادادی یکی از کشورهای غنی در میان سایر کشورهاست که این منابع در صورت نادیده گرفته شدن و یا استفاده نه بعنوان ممر درآمد می توانست باعث رشد کشور می شد
توجه داشته باشید که کشور نروژ نیز دارای منابع نفت است ، در آن کشور نفت استخراج نمی شود ولی صنایع ماهیگیری، و کشتی سازی آن به اندازه درآمدی نفت ما برای آنها بازدهی دارد آنان این نفت را برای آیندگان خود محفوظ داشته اند ولی رشد آن کشور و مدنیت آن بیشتر از کشور ماست
کشور هلند تقریبا به اندازه استان مازندران ماست ، همان امکاناتی که مازندران دارد کشور هلند هم دارد ولی چرا هلند هلند است و مازرندران ما نانخور بودجه کشور ؟
ای کاش نفت نداشتیم ای کاش گاز ، منابع زیرزمینی و روی زمینی و سایر منابع خدادادی را نداشتیم ، این موضوع نه به خاطر ناشکری به نعمات خداوند باشد این منایع باعث شده ما مردمی تنبل باشیم چرا فقط صنعت ماهیگیری مثلا همان نروژ با درآمد نفتی ما تقریبا برابر است
چینی ها نفت ندارند مثلا سنگ از ما وارد می کنند ولی خدا کله آنها را به کار انداخته مثلا کشور دیوار چین دارد که به شاید به اندازه جمعیت کشور ما در سال بازدیدکننده داشته باشد ولی باز در برخی از شهر های خود پارکهایی را به نام پارک جهانی با ایجاد سمبل های کشورهای مختلف از جمله تخت جمشید ما درست می کنند و یا آکواریوم ها زیر آب که برای خود درآمدزائی می کنند ما کجائیم آنها کجا
منابع کشورما ، از رشد کردنمان جلوگیری می کند به هرحال یک روزی نفتمان تمام می شود کاش فکر کنیم اون روز همین الان است مغزمان را به کار بیاندازیم دست از مونتاژ کاری هم برداشته و کارهای اصولی انجام دهیم بعد اگر نتوانستیم یکجا قید صدور منابعمان را بصورت خام بدهیم ، می شود لااقل به ندرت ولی ندرتی که خیلی زود باید به قطع شدن تمرکز به صادرات خام منجر شود اینکار هم نیاز به مدیران شایسته و نه عزیزدردانه های لای زرورق دارد ای کاش ما هم به مانند کشورهای مدرن ( بدور از هرگونه بزرگنمائی آنان ) کار را به دست کاردان بسپاریم به هرحال آنان نیز در کنار بدی ها و زشتی های بسیارشان خوبی هایی نیز دارند که برداشت از آنان نیز خالی از لطف نیست
به امید سربلندی کشور عزیزمان ایران
به نظر من اگر یک سری مدیران نا لایق کنار گذاشته شوند بسیاری از مشکلات بوجود نمی آید که دولت و ملت بخواهند ان را حل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
خوب اگه يه سري مديران نالايق كنار گذاشته شوند ؛ مجددا" يه سري از مديران نالايق تازه نفس ميان سر كار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برادران و خواهران عزیز، اشتباه نکنید که اگر نفت نداشتیم هیچ دلیلی وجود ندارد که "ژاپن می‌شدیم" شاید و احتمال بیشتر این است که "افغانستان" می‌شدیم.
منابع طبيعي و انساني هميشه يكي از اركان بسيار مهم در پيشرفت ميباشد متاسفانه نقش راهبردي در كشور ما ضعيف است
عذر میخوام ولی کلا ادمای تنبلی هستیم و وجود مدیران بی کفایت هم مزید بر علت شده تا با وجود این همه منابع این وضع اقتصاد و مملکتمون باشه!
نفت سرمایه به حساب می آید مانند خودروی شخصی.و حالا این سوال پیش می آید:
آیا فروش سرمایه درآمد و پیشرفت را به ارمغان می آورد؟
متاسفانه بیشتر درامد مااز نفت و گاز است.....
چیزی که متاسفانه بسیاری از مسئولان به اینکه ما نفت زیادی میفروشیم مینازند
طبق گفته ی رهبری نباید به خام فروشی روی بیاوریم(مثل نفت و گاز)
اگر ما مانند اروپا و امریکا نفت وگازمون را برای روز مبادا میگیذاشتیم
و اگر از جایی غیر از نفت و گاز درامد داشتیم اینطوری نبودیم
که اگر حتی ما را تحریم میکردند جیگزینی داشتیم و به کشورهای تحریم کننده ضرر میزدیم
بد نیست یه سر به عربستان و این خیلیجی ها بزنید...اونا هم نفت و گاز دارن و اونجوری زندگی میکنن ما هم نفت و گاز داریم و دعا می کنیم که نداشتیم... خدا نفت و گاز رو به ما داد و لی ما باید مثل امریکا و کانادا دوکراسی رو هم چاشنی این ماده انرژی زا می کردیم که نکردیم و این شد که نباید می شد...
ياد مسابقه " بخور بخور " افتادم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
با اين تفاوت كه اونجا كيك ميخوردن ؛ اينجا نفت !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
يادش بخير ؛ توي اون مسابقه ، يه عده اونقدر ميخوردن تا ميتركيدن ! و يه عده هم به نون شبشون محتاج بودن و شرمنده زن و بچه شون !!!!
درکشورهای نفت خیز مردم محتاج دولتندوهمیشه دهانشان باز است که دولت قطره ای در گلوی خشکشان بریزد وبه همین دلیل مردم تنبل وسایه برور وغیر فعال وناکارامد وغیر خلاق وعقب مانده هستند ودولت ها نیز در اثر بول یامفت نفت وگاز به دیکتاتورهای بی منطقی تبدیل میشوند وبعد مدتی هم دچار توهم شده وفکر میکنند مردم نوکر انها و اولین قدرت دنیا هستند ولی در کشورهای بدون نفت ومنابع مفت دولت ها محتاج مردم وبه همین دلیل دموکراسی حاکم است ودولت بدون اذن مردم هیچ کاری را انجام نمیدهد وشفاف وروشن مردم را در جریان امور قرار میدهندکشورهای بیشرفته رابا عراق ولیبی وشیلی وبسیاردیگر که منابع مفت دارند مقایسه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مگه روسيه آمريكا و انگلستان و كانادا نفت ندارند؟ علل تنبلي رو بايد جاي ديگري جستجو كرد
هميشه آرزو كردم كاش يك قطه نفت نداشتيم ولي همه جاي كشورمون باران كافي مي آمد. اون موقع همه كشاورزي ميكرديم و زندگي ميكرديم. ابر قدرت ها هم كاري با ما نداشتن مي خورديم زياديشم مي فروختيم نيازها مونو مي خريديم. عامل تنبلي ما ها و دخالت هاي بيگانه در كشورمون اگه نفت نبوده و نيست پس چيه شما ها بگيد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
عين كشورهاي آفريقايي. مشكل اصلي ما فرهنگ ماست وگرنه هم نفت خوبه و هم گاز و عامل تنبلي مون خودمونيم و بيش از اونكه دخالت بيگانگان در كشورمون تاثير داشته باشه اين ناكارآمدي مسئولين هست كه تاثير داشته. من از بيگانگان هرگز ننالم
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دوست عزیز، مگه عربستان باران داره که صادر کننده گندمه؟ ما اگه باران فراوان هم داشتیم باز تنبلیمون بدبخت نگهمون می داشت.
سرتونو درد نیارم پول نفت به 3 قسمت تقسیم میشه :
1-تقدیم به واردکنندگان عزیز میشه تا هرچه بونجوله وارد کنن
2-تقدیم به یک عده مونتاژکار تن پرور میشه که در نهایت لوح تقدیر هم میگیرند و پوزشو بما میدن
3-مواد مصرفی میگیریم و استفاده میکنیم
اگر ما درآمدهای حاصل از نفت و گاز رو درست مدیریت میکردیم همین نفت و گاز میتونست باعث پیشرفت ما بشه ولی دیگه دیر شده،مگر اینکه انقلابی تو سیاست خارجیمون رخ بده تا شاید مسئولین کشور هم دلشون به حال ایران و ایرانی به رحم بیاد نه برای غریبه ها،اونوقت یه امیدی هست.
بدبخت کرده...
فعلا انرژی اتمی از نفت و گاز برای مدیران ما با ارزش تر است.
نفت و گاز ما نوش جان کشورهای حوزه خلیج فارس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
انرژِی هسته ای یک بهانه است. الان شما فکر کردی اگر کل صنایع هسته ای را تعلیق کنیم، دست از تحریم ما برمی دارند؟ ساده ای ناصر جان!
فعلا که همون نفت و گاز هم تحریم هست!!
کم کم باید در چاه ها رو ببندیم! آدم یاد عراق سابق میوفته که تحریم ها چنان کمرش رو شکست که کوفی عنان پیشنهاد ننگین نفت در برابر غذا رو داد
نعمت خدا را باید شکر کرد. این که ما نفت و گاز شده بلای جانمان از کفر نعمته .
عربستان نفت داره ، شده جزء گروه G20 كه شامل 20 كشور اول قدرتمند اقتصادي دنياست . ما هم نفت داريم ، شديم " زيمبابوه آسيا " !!!!!!!!!!
بالاترين نرخ تورم در دنيا !!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
البته نبايد فراموش شه كه ما قبل از زيمبابوه هستيم . يكي مونده به آخريم !!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
در تورم اول هستيم !!!!
اول بودن ؛ لياقت ميخواد كه ما داريم :-)
راستی یادم رفت بنویسم
پول نفت قرار بود بیاد سر سفره هامون؟! بعد از چندین مرحله تورم جهشی سنگین حالا هم که در چاهها داره بسته میشه!
داشتن نفت باعث پیشرفت است ولی مدیریت و سیاست درستی در کشور برای بهره گیری از این پتانسیل نداریم.
لطفا مقایسه ای بین رشد اقتصادی 7 سال گذشته ایران با کشورهای قطر، امارات ، عربستان و آذربایجان به عناون کشورهای نفتی و مالزی ، هند و ترکیه به عنوان کشورهای بدون نفت انجام بدین.
دوست عزیز هیچ فرقی نمی کند ما در این 7 سال از همه عقب افتادیم و آنهم به علت داشتن منابع طبیعی نیست به علت سوء مدیریت می باشد
کاش اصلا ایرانی نبودم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مطمئن باش اگه ايراني نبودي ؛ 100 % زيمبابوه اي بودي :-)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دوس داري كجايي بودي ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
اگه ايراني نبودي ؛ بهت يارانه تعلق نميگرفت و 60 ليتر بنزين نداشتي !!!
فكره اينجاشو كرده بودي ؟!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
برو خدارو شکر کن که ایرانی هستی ...
اوروپا که کلا داره ا بین میره .
امریکاییا که دارن از گرسنگی میمیرن
چنوب شرق اسیا و اینا هم که همش سیل و زلزله و بدبختبه
افریقا هم که بیخیال ...
الان خوشبخت ترین ملت دنیا ایرانیان :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
روز قیامت که بشه خیلی ها از اینکه ایرانی بودند احساس شعف و شادمانی می کنند. انشالله
شما رو یا ما رو؟؟!
بهتر است به جای آسمان را به زمین دوختن قدری در احوالات و افکار خود بیندیشیم
قبل از اینکه آیندگان مار در ترازوی سنجش قرار دهند
اللهم عجل لولیک الفرج
دقيقا كشور ما با نفت و گاز و مديريت غلط مثل يك بچه ماماني شده كه مامانش باهاش بيرون از خونه نيست و هركسي كه ميرسه يه تو كوشي مي خوابونه توي گوشش!
$ خريداريم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
تخم مرغ ؛ لاستيك ماشين ، صابون ، پياز ، برنج ، سكه ، كوپن 20 سال پيش و ... خريداريم
دلال ارشد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
پاي مرغ ؛ سيرابي گاو ؛ كدو تنبل ؛ سوزن نازل مخزن CNG خودرو هاي 2 گانه سوز خريداريم !!!!!
:-)
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
جدا" كه توي ايران ، هيچي به غير از دلالي ، جواب نميده !!
دلالی که مالش رو اتش زده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
ریال خریداریم
راستي چه خبر از « پول نفت » كه قرار بود از 7 سال پيش بياد سر سفره مون ؟؟؟؟!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
اون « م م ه » رو لولو برد :-)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
جدي ميگي ؟؟؟ !!!
اوه اوه !!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
رفت بغل سهام عدالت و يك ميليون تومان پول نوزاد و 1000 متر زمين و استخدام پرستارا و $ 900 تومني و ......
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
هر موقع پشت گوشتو ديدي ، اونموقع پول نفت هم ميبيني !
امید
| Germany |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
همون پول نفت سر سفرمون اومد که الان افتصادمون دچار بیماری لاعلاج شده
تابناک جان چرا از حادثه دلخراش تصادف دانش اموزان بروجنی مطلبی در سایت تون نیست نارحت شدم اقدام کنید
داشتن منابع هیچ وقت نبوده ونخواهد بود ایکاش برای این منابع مدیران لایق داشتم نه نوکران نالایق(اگر این هم شعاری برای عوام فریبی نباشد)
ما اگه نفت و گاز نداشتیم چون مردم تنبلی هستیم وضعمون مثل افغانستان بود. و این مختص ما تنها هم نیست، عرب ها هم همینطور، تا قبل از کشف نفت اغلب یه مشت بادیه نشین عقب مانده بودن.
ای کاش در این مملکت مدیران لایق داشتیم. مردمانی حامی آن مدیران، تا از نعماتی که خداوند به این سرزمین داده بدرستی استفاده می شد.
وقتی پول نفت در دست مدیران کوتوله هست شرایط از این بهتر نمیشه که دیگر دوستان آرزو می کنند کاش نفت نداشتیم.
اين نفت و گاز نيست كه ملتها رو عقب يا جلو مي‌بره اين عقل و فهم و راستي و درستي مردم و مسئولين اونهاست كه كشوري رو عقب يا جلو ميبرد. مشكل ما سوء مديريته نه نفت يا گاز ما با اين بي فكريها و فرهنگ تنبلي و تن آسايي اگر نفت هم نداشتيم قطعا عقب مانده‌تر از اينها كه هستيم بوديم
نفت خیلی خوبه، فکر می کنید عربستان الان فقط نفت می فروشه و مملکتشو می چرخونه، اونا صنعت پتروشیمی بسیار قوی دارن، تولید آلومینیومشون خیلی بالاست و برخی صنایع دیگه. پس می شد پول نفتمون رو مثلا تو پتروشیمی سرمایه گذاری می کردیم و الان اولین تولید کننده محصولات پتروشیمی دنیا بودیم طوری که دنیا واقعا به ما احتیاج داشت.

پول نفت نباید برای ماجراجویی هزینه بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
اونا به ابرقدرت های دنیا فحش نمیدن
ما قبل از نفت کشاورزی و دامپروری و صنایع دستی قابل مطرحی در سطح جهان داشتیم ( متوسط نه عالی) چه بر سر آنها آمد ؟
به مرور و یکی یکی به دست مدیران نا لایق به اتکاء نفت و به بهانه حمایت از مصرف کننده و به خاطر پر نمودن کیسه رفیقان و رانت خواران دور و بر با واردات بی رویه از بین رفت .
ما تا قبل از نفت اقتصادی داشتیم که وابسته به مردم بود ولی توی این 100 سالی که نفت توی ایران پیدا باعث شده که دولت نیازی به مردم نداشته باشه واین باعث که دولت کمتر به فکر مردم باشه چون بودجه ان از طریق نفت تامین میشه و ما قبل نفت اقتصاد بزرگیداشتیم مثل دولتهای سلجوقی و صفوی و نفت باعث شد توجه ما به نو اوری دادن اهمیت دانشمندان کم بشه و در نتیجه نو اوری در اقتصاد ما کم بشه و در ضمن با خاطر بی لیقایت های شاه های گذشته باعث شد ایران تسخیر بشه و با پیدا شدن نفت در ایران باعث شد مونده گار شدن کشورهای دیگه واستعمار شدن ایران و به قولی باعث شده به عنوان یه مرغ چاق در نزد کشور های دیگه به نظر برسه طمع اون کشور ها از ما کنده نمیشه تا وقتی تمام انرژی ما رو با خود ببرن
مدیریت ضعیف و .... بیت المال داریم. البته همه دوستان لپ کلام گفتند منتها الآن را اگر با زمان آقای خاتمی مقایسه کنیم متوجه می شوید که .... بیت المال یعنی چه؟؟!! عسلویه الآن را با آن زمان که درآمد نفتی از نصف الآن هم کمتر بود مقایسه کنید و ....
همان چند نظر اول را که خواندم، فهمیدم درد ما چیه؟ همه ما می دانیم نفت یک سرمایه استرتژیک هست که اگر نداشتیم کل خاور میانه وضعیتی شبیه به امروز کشورهای فقیر آفریقایی پیدا می کرد و هیچ اثری از هیچ سرمایه ای در مملکت نبود. ولی امروز اگر کسی توانست روی املاک تنها یک خیابان ولیعصر پایتخت قیمت بگذارد، می توان نتیجه گرفت که نفت سرمایه به درد نخوری است. (این خیابان 22 کیلومتر بوده که عمدتا بر تجاری داشته و بیش از چند صد پاساژ با قیمت بیش از متری 20 میلیون تومان در آن هست.) و همینطور قیمت سرمایه های دیگر داخل و خارج مملکت را محاسبه کنید، خواهید دید که ایران جزو سرمایه دارترین کشورهای دنیا بوده و نکته جالب تر اینکه ما در 100 سال اخیر سرانه تولید ناخالص ملی مان خدودا جزو 30 کشور ثروتمند دنیا نبوده. (همین الان فقط درآمد حاصل از نفت و پتروشیمی حدود 2000 دلار برای هر نفر می باشد.)
اما درد ما چیه؟
آنهایی که فرمودند کاش جای نفت چیزهای دیگری داشتیم، قصه مرغ همسایه غاز است را تکرار می کردند، چون اگر همه چیز هم یکجا داشتیم، مثل همین نفتمان آنرا به هدر می دادیم. قصه ما قصه آن شیخی است که جواهرات را درون آب می انداخت و می گفت از صدایش خوشم می آید. حالا ما نفت داریم که صنایع همه دنیا را راه انداخته، حالا می گوییم ای کاش آب داشتیم کشاورزی می کردیم یا همت داشتیم و فتح الفتوح می کردیم یا از همه بدتر می گوییم کاش هیچ نداشتیم، روی پای خودمان می ایستادیم!!! ولی غافل از اینکه همه اینها را داریم، نفت هم داریم، ولی باز هم احساس وابستگی و ناداری می کنیم.
مخلص کلام اینکه ما باید از این نعمات خدا درست استفاده کنیم، و چون زیاد داریم دچار اسراف و تبذیر نشویم. مثال ما مثال ماهی است که همش می گوید آب، آب کجاست.....
آقا ول کن، فعلا بذار ما ملت تنبل ایرانی نفت رو خام بفروشیم و زندگیمون رو بچرخونیم،درسته که 50 سال دیگه نفت تمومه، حالا ما نفت نفروشیم و حال ننماییم که بچه های ما نفت داشته باشن؟ می خوام صد سال سیاه نفت نداشته باشن، اصلا مرد باشن و روی پای خودشان بایستند (اقتباس از بخشی از دیالوگ های سریال مسافران)
نفت و گاز و ساير منابع خدادادي براي رفا و آسايش انسان است و اين ماه هستيم كه از امكانات به نحو احسن و مطلوب بهره برداري نمي كنيم راستي چرا تنبلي و سستي خودرا به گردن اعمال اين و آن مي اندازيم چرا از خودمان و عملكرد خودمان انتقاد نمي كنيم چرا برداشت و بينش و عقايد خودرا صحيح و منطقي تلقي مي كنيم ولي گفتارو عقايد و نظرات ديگران غيرمنطقي ارزيابي مي كنيم چرا خودمان را هنوز بارورنكرده ايم چرا غربي هارا برتر و پييشرفته تر از خود مي دانيم مگر ما چه چيزي از آنها كم داريم مگر نه اين است اكثر گرداندگان محافل علمي و فني غربي ها همانا دانشمندان و متخصصين ايراني اندپس براي چه چيز از خودمان منتفريم و نااميدهستيم و تمام بدبختي ها و فلاكت هارا درمنابع خدادادي همانند نفت و گاز مي بينيم چرا بيهوده به خود اهانت مي كنيم نه اينگونه نيست كه ما اصلاكار ي نكرده ايم و دركشور ما هيچگونه پيشرفتي رخ نداده است اينگونه قضاوت كردن منصفانه نيست بلكه بايد گفت بعضي از ماها خودخواه و متكبرو زياده خواه هستيم و اين زياده خواهي ها مانع رشد ما شده است نه نفت و گاز و غيره
نفت داشتن خیلی بده، ببینید آمریکا و نروژ که نفت دارن به چه فلاکتی افتادن و چقدر جنبش وال استریت دارن؟ (اطلاعاتم از بدختی آمریکایی ها و غربی ها رو از اخبار صدا و سیما گرفتم).
اين نفت و گاز نيست كه ملتها رو عقب يا جلو مي‌بره اين عقل و فهم و راستي و درستي مردم و مسئولين اونهاست كه كشوري رو عقب يا جلو ميبرد. مشكل ما سوء مديريته نه نفت يا گاز ما با اين بي فكريها و فرهنگ تنبلي و تن آسايي اگر نفت هم نداشتيم قطعا عقب مانده‌تر از اينها كه هستيم بوديم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
آقا ما کلاً زیاد عقب و جلو شدیم، بسه دیگه، جای خیال بافی پاشیم یه تکونی به خودمون بدیم و آینده ی مملکت رو از همین امروز بسازیم.
ما می تونیم نفت نداشتن رو تجربه کنیم، به دلیل تحریم ها و بی لیاقتی برخی، الان ما در پارس جنوبی 11 سال از قطر عقب تریم و قطر منابع ما رو می چاپه و می فروشه، بذارین همش رو بکشه بالا و بفروشه بعد ببینیم قطر وضعش بهتره یا ما. فکر کنم ما، مثلا ببینیدکه ما یکی از بزرگترین پرچم های دنیا رو تو کشور تولید کردیم ولی قطر همه پرچم هاش کوچیکه.
باز هم احساسي شدن و افراط و تفريط.
اينگونه آرزو كنيم: اي كاش همراه با نفت به ما همت و عقل بيشتري مي داد و رذالت هايمان را مي گرفت.
اگر خداوندی نعمتی را به مردم یک منطقه میدهد جای شکرش باقی است.اما در کنار داشتن این نعمت می بایست مدیریت بهینه نمود تا درآمد حاصله از آن صرف زیرسازی راهبردی کشور کرد نه اینکه ماشین های با قیمت سرسام آور خارجی را با پول آن وارد کشور نمائیم و باعث توهم تعدادی برای نابودی دیگران شویم پول نقت می بایست صرف سد سازی،ایجاد کارخانجات صنعتی مادر،آموزش،تحقیقات، سلامتی جامعه، امنیت اجتماعی و دفاعی، کشاورزی مدرن،تبدیل مواد تولیدی به فراورده های مختلف مورد نیاز کشو و صدور مازاد با کشورهای نیازمند و وارد ساختن هر آنچه که توان تولید نداریم ،تقویت و تشویق مردم به استفاده از تولیدات داخل و قطع واردات هر آنچه که مشابه نسبی آن در داخل میسر است باشیم ،کنترل و نظارت بازار،دروازه های ورود و خروج وارادات و صادرات، نظارت بهینه در انتخاب افراد مسئول و جلوگیری از انتصاب یا انتخاب افرادی که بنوعی وابستگی به کشورهای خارج دارند ،کنترل سوابق زندگی مسئولین مالی کشور و جلوگیری از صدور ارز به خارج از کشور، ایجاد مشاغل پایدار برای مردم کشور و تقویت بنیه فکری جوانان و جذب جوانان مستعد و باهوش علمی و اقتصادی و نظارت در جذب و پناهندگی افراد بیگانه در کشور ،خلاص اعمال مدیریت صحیح و کارآمد در زمینه های اقتصادی،سیاسی،نظامی،فرهنگی،اجتماعی و...می باشد انوقت می توانیم از درآمد های خدادادی نفت و گاز در راستای زندگی خوب برای همه مردم و نه برای قشر محدود را بوجود آوریم
ای کاش نفت گاز داشتیم ولی حقوق و دستمزد کارمندانمان، هزینه های عمرانی و هر هزینه دیگری که دولت منابع آن را از درامد نفت و گاز تهیه میکند. را با درامدهای نفتی نمیدایم و از مالیات و عوارض پرداخت میشد اون وقت در آمد مردم به هم وابسته میشد و همه سعی در بهبود شرابط داشتند. و به هم دبگر کمک میکردند تا پیشرفت کنندو نه مثل آلان که درامدها به نفت وابسته است و یه کسب و کار و تجارت بسنگی ندارد. و همین منابع باعث میشد که رشد کشور و درآمد ان بسیار زیاد شود
کاش شعور استفاده از این منابع خدادادی داشتیم
بخاطر نفته که ما برای دنیا برنامه داریم!و دنیا هم برای ما برنامه دارد!
اولا نفت و گاز به تنهایی به معنایی غنای طبیعی محسوب نمی شود که اگر می شد الان باید سومالی یا عربستان خیلی کشورهای پیشرفته ای بودند.اگر اقلیمی مثل اروپا یا امریکای شمالی یا کانادا یا روسیه داشتیم مسلما انسانهای پیشرفته تر و خرد گرا تر و بهتری هم پرورش می دادیم و وضعیت بهتری داشتیم.
سوء مدیریت
تلاش برای خودنمایی و ساختن عمارت های نو پس از تخریب بناهای نیمه ساخته دیگران به جای تکمیل آنها که همواره کشوری مملو از بناهای نیمه کاره خواهیم داشت
افتتاح نمایشی قبل از تکمیل و رها کردن دستاورد نصفه نیمه افتتاح شده برای افزایش تعداد افتتاح ها
اقدام به پروژه هایی مانند مهر ماندگار در انتهای دوره دولت به جای ابتدای آن و ...
این مربوط به همین دولت نیست ها از ابتدای تاریخ همین بوده به جز موارد انگشت شمار
توصیه می کنم یک بار دیگر مقدمه کتاب غرب زدگی مرحوم جلال آل احمد یا کتاب سخن ها را بشنویم محمد اسلامی ندوشن را بخوانید تا ببینید همیشه همین بوده اصلا انگار این دو بزرگوار نوشتن کتابشان را همین دیروز تمام کرده اند
نروژ نفت دارد و از آن به بهترین نحو برای نسلهای آینده کشورش استفاده می کند ! نیجریه هم نفت دارد که این نفت موجب فساد ، جنگ داخلی و .... در کشورش شده است !
مدیریت این منبع با ارزش مهم است که ما از آن محرومیم !
وای چه همه نظر!!!!!!!!!!!!!!!!
فکر کنم دولت بخاطر این همه نظر شما دوستان از فردا مدیریتش رو درست می کنه! ایران رو به سمت ایرانی آباد هدایت می کنه!
البته شمام یادت نره که گفتم از فردا. (حالا بماند کدوم فردا)
هی نگید بجران نیست اینها نظرات مردمه نه اونهاییکه برای پول به استقبال مسئولین می آورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
75000000 تا +
تا زمانی که سر کیسه نفت در دست حکومتها باشد خود را بی نیاز از نقد می بینند و منتقدان را هم به بند می کشند و هر آدم نالایقی را هم در مسند دلخواه می نهند و هر جا هم که برنامه ها درست از آب در نیاید بخشی از پول بی صاحب نفت را فدای سو مدیریتهای نالایقین می شود
در صورتی که سایر ملل پیشرفته آدمها بر مبنای نقشی که در تولید کالا و خدمات (مدیران)دارند به کار گمارده می شوند و هر فردی (و یا مدیری)نقش مثبتی در جریان تولید ملی دارد و پول نفتی وجود ندارد که پاک کننده گند های آنها باشد و در پناه آن آشنایان نالایق به پستهای آنچنانی برگزیده شوند.
خرافات ما را پیشرفته نگاه داشته و میدارد !!!!!!
اگر نفت وگاز نداشتیم که مثل قدیم قدیما (بخاطر نداشتن سطح بهداشت مناسب و بودجه برای درمان بیماریها) چاله چشمای همه شپش زده بود! باورتون نمیشه از بابا بزرگاتون بپرسید. این ملت قبل از استخراج و فروش نفت و گاز هم حال کار کردن نداشتن.
مثل اينكه فراموش كرده ايد ما در مسير قلعه هستيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
در مسير قله كله قنديم !!!!!!!!!!!!!
بی سواد به عنوان خبرت نگاه کن. بدبخت غلط انشایی داری.
ما الان بجای تولید نفت و گاز تولید علم میکنیم!
واسه پایتخت نشینها پیرفت خوبی داشته اما واسه جنوبی ها اللخصوص اهوازیها به غیر از آلودگی و گرما و بیکاریش هیچ چیز دیگری نداشته!
پاسخ ها
شهروند تهراني
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
تومون خودمون رو كشته ؛ بيرونمون ، مردمو !!!!
اون خيالايي كه ميكني نيست عزيزم .
توي تهران هم هيخ خبري نيست جز بد بختي و فلاكت و گروني ! ( البته نارمك تهران استثناعه ) اونجا همه چيز ارزونه :-)
شهروند اهوازی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
جناب شهروند تهرانی سالی چندتا خط مترو افتتاح میکنید؟ درحالی که اهواز تا به الان در حال کندن زمین برای ساخت مترو هستن.
سالی چندتا پارک میسازید؟ درحالیکه میدونستید اهواز هیچ پارکی نداره که وسایل کامل بازی واسه بچه ها داشته باشه؟
ما با این گرما با اینکه زیر پامون نفته ولی یارانه بنزینمون با شما یکیه در حالیکه در تابستان ما شدیدا به کولر ماشین احتیاج داریم.
آب پشت سد رو با پول نفت ما کیلومترها به قم بردند ولی در حالیکه اهواز با سد فقط 120کیلومتر فاصله داره.
و....
اگه بخوام بگم یه تومار میشه عزیزمن
بسیار بسیار عقب مانده ایم،ای کاش نفت وگاز نداشتیم
پاسخ ها
فرشيد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
هنوز يك سال از تحريم نفت نگذشته حال و روزمون اينه حالا اگر نداشتيم كه از گرسنگي ميمرديم.
کتاب "نفحات نفت" رضا امیرخانی در این زمینه رو بخونید دوستان

بعد هم، نفت برای کشوری خوبه که مدیریت و برنامه ی درستی داشته باشه که بتونه از این موهبت برای پیشرفت کشور استفاده کنه
و گرنه، تاثیر منفیش می شه احساس بی نیازی حکومت و دولت به مردم، و با اون پول هم هرکاری بخواد می کنه و کسی هم نمی تونه بازخواست کنه
در صورتی که کشورهایی که نفت ندارن و بودجه ی دولت از مالیات تامین میشه، دولت و حکومت هم بیشتر حساس می شن روی درست خرج کردن این پول، هم مردم به این دلیل که مالیات زیادی می دن حساسن به نوع خرج شدن پولشون
خدا ای کاش کنار این منابع شعور استفاده درستش رو هم به ما میداد. اونوقت مام می شدیم نروژ . در ضمن اگه این منابع نبود با این وضع ما از گشنگی می مردیم نمی شدیم المان یا سوئد
نفت و گاز که نه همتمان ما را پیشرفته کرده نمیبینی ما در خرافات سرامد دنیاییم
نفت بزرگنرین نعمت الهی به ملت شریف ایران بود. تا قبل از نفت ایران ده کوره ای بیش نبود.
خداوندا به ما منابع نفت و گاز را عطا فرمودی، بسیار سپاسگذاریم.

به ما درستی، پاکی، تدبیر و تلاشگری بیشتری ارزانی دار.
خدايا از اينكه نفت و گاز بهمون دادي ممنون بي زحمت چند تا مدير خوب هم به ما ارزاني كن بلكه بلد باشن از اين همه نعمت خوب استفاده كنن و كشور رو آباد كنن فقط قربون دستت تا از گشنگي نمرديم ارزاني بفرما. آمين
پاسخ ها
sina
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
خلایق هرچه لایق
مدیر خوب از اسمون نمیاد
به نظر من هم نفت و گاز به نفرین خداوندی است که گریبان ما را گرفته ...حیف
این خیلی سوال ساده ایه بچه های دبستانی هم میتونند جوابشو بدهند مشکل نفت نیست مشکل مدیریته ولی نمیدونم چرا مسئولین دوست ندارند به این سوال جواب داده بشه و اونو میندازند گردن رژیم گذشته و غیره .
این بحث رو به این دلیل راه انداختین که دیگه نفتی قرار نیست فروخته بشه یعنی کسی نفت و گاز ایران رو به دلیل تحریم نمیخره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
مینا زدی تو خال اساسی
مرسی
ایران نفت نداره، هیچی نداره، من یکی که فقط اسمشونو شندیم مثل دایناسورا . اگه کسی این نفت و گازو و سایر معادن ایران رو دیده واسه ما هم بگه. اگه هم داره ما نه خودشو دیدیم نه خیرو برکتشوووووووووو
خدا نفت رو داده واسه بنده هاي تني خودش كه ما مردم عادي رو ناتني ميدونند.ناشكري نكنيم و با همين مراحم برادران ناتني خاص بسازيم.
چرا ما هر چیزی را که نمی توانیم از آن درست استفاده کنیم، چیز بدی می دانیم؟ نفت موجب پیشرفت می شود اگر آن را درست استفاده کنیم. گاز موجب پیشرفت می شود اگر از آن درست استفاده کنیم. چرا بی فکری و بی مسئولیتی خود را گردن نفت و گاز و ..... می اندازیم؟ اگر نفت نداشتیم و همین طوری هم کاری نمی کردیم باز هم وضع ما بهتر از این می شد یا این که نباید نفت داشته باشیم و هی بزنند توی سرمان تا به خود بیاییم و دست به کارهایی بزنیم تا وضعیت ما را بهتر کند؟
نفت برای ما مانند پدری پولدار است که فرزندانش غم معیشت ندارند . اگر ما نفت نداشتیم مانند بچه یتیم و بی پولی میشدیم که لااقل جدی تر به خودمان و کشورمان فکر میکردیم و اینقدر در قبال این منبع خدادادی رانت خوار و تن پرور نداشتیم .
مدیریت نداریم به نفت فحش میدیم
بااين مدارك كيلوئي كه دانشگاههاي داخلي وبدون ضابطه ميدهند متخصصين اينده هم درراهند ومشكل مديريت درصنايع راحل خواهند كرد!
از افغانستان خواسته شده است در چابهار سرمایه گذاری کنند و زمین با قیمت ناچیز و به مدت زمان زیاد در اختیار آن ها می گذارند
اين سوال شما مثل اين است كه بعضي ها مي گويند هركس باباش پولدار باشه خودش تنبل وبيكار ميشه به نظر من اينطور نيست خيلي ها پدر پولدار دارند ولي با كار وتلاش سرمايه پدرشان را چند برابر ميكنند وبعضي ها هم با بي تدبيري وتنبلي سرمايه ها را به بادمي دهندواين براي همه چه پولدار وچه بي پول وجود دارد.ولي در زمانيكه پدر كسي پولدار باشه وخود شخص هم تدبير داشته باشه افزايش سرمايه نمود بيشتري داشته وبسيار بيشتر است.درمورد كشورهاهم همينگونه است كه سرمايه هاي خدادادي مثل همان پول پدر ميباشد. پس ان چيزي كه باعث پيشرفت وافزايش سرمايه است. تدبيروتلاش است وربطي به به كمي يا زيادي نعمات الهي ندارد.
ما ایرانیها هر وقت به مشکلی برخورد میکنیم میخواهیم به نوعی کسی رو مسئول مشکلاتمون بدونیم ولی باید بدونیم هر کدوم از ما به نوعی مسئول كارهامون هستيم
خیلی باحالی ناشناس
کلی خندیدم یکم بدبدختیمون یادم رفت
البته تنظز تلخ هست
به نظر من مهمترین دلیل اینه که در کشور ما مافیاهای اقتصادی که معمولا رانت خود را از قدرت سیاسی اخذ می کنند خواستار همین وضع بلبشو و گل آلود (تحریم و تنش در سیاست خارجی ) هستند والا در شرایط منظم اینقدر نمی توانند سود ببرند.
حالا هم نفت داریم هم معادن کانی با ارزشتر از نفت و نفتی که با قطرمشترکه ومانمیتونیم استخراجش کنیم و اونا بجای ما ذارن میبرنو کیفشو میکنن و به ریش ما میخندن حالا نفت که اومده سر سفرمونو داریم کیفشو می بریم و حسش میکنیم دعاکنیم یه موقع مجبور نشیم لولشم حس کنیم/
نفت و گاز فقط دليلي شده براي بقا مديران بي كفايت چرا امريكا با مديرت صحيح كه كشوري قابل مقايسه با تمدن ايران نيست پيشرفت كرده؟ دليل اصلي اين صحبت ها فقط به اين دليله كه ما ايراني ها اكثرا افرادي هستيم كه ارزش كارهاي قبلي را كوچك ميشماريم و سعي در بزرگ جلوه دادن كارهاي كوچك خودمان هستيم (روش مديريت بي)
یکی از ملتهای تنبل دنیا ملت ایران هستند.ما فقط عیب مقابل را میبینیم هرگزعیب خودرانمیبینیم . خوب خداوند مواهب زیادی به ما داده باید درست از آنها استفاده کنیم همنطور که موهبت عقل راداده که باید درست از آن استفاده کرد.چرا که اولین راهنما وپیشوای آدمی عقل اوست ...
نفت گاز یک نعمت است که متاسفانه به جای استفاده بهینه از این نعمت به بالای جون خودمون تبدیلش کردیم
به نظر من اصلی ترین عامل برای توسعه ضریب هوشی است. همه ملت ها پیشرفته با یا بدون نفت ضریب هوشی بالایی دارند. تو کشور ما هم که همه با هوش ها فرار می کنند میرن پیش با هوش ها. کاش نفت نداشتیم به جاش هوش داشتیم. نگین که هوش ایرانی اله است بله است که دیگه ......
سلام آنچه ما را عقب نگه داشته افراط وتفریط است -امریکا قطعا دشمن ماست ایران در زمان پهلوی با افراط در رابطه با امریکا وکمک به دشمنی امریکا باعث عقب ماندگی ایران شد وامروز با تفریط در رابطه با امریکا ما به این دشمن کمک می کنیم که ما را عقب مانده نگه دارد -دلیل زمان پهلوی که همه می دانند ومی فهمند ودلیل امروز هم اینست که در طول این 33 سال تا ما رفتیم ارامش داشته باشیم یک حرفی می زنند وتمام ما را بسیج می کنند که پاسخشان را بدهیم -البته تحریم که جای خود دارد و ما خودمان با تفریط در رابطه با ملل دنیا خود را به این روز انداخته ایم
در کلی ترین حالت که فکر کنیم غربیها دائم در حال برنامه ریزی برای کشورها صاحب منابع طبیعی اند تا این کشورها یک وابستگی را همیشه داشته باشند چرا که آنها نتوانسته اند وابستگی یشان را به منابع نفتی از بین ببرند. پس تمامی وقایع به وجود آمده طبیعی است.
در عصر حاضر به علت اختلاف فاحش سطح تکنولوژی به وجود آمده بین کشورهایی نظیر ایران و کشورهای پیشرفته بهترین روش برای حذف تدریجی و سریع این اختلاف سهیم کردن کشورهای پیشرفته در سود حاصل از پیشرفت ایران است.
به این منظور در جاههایی که ما نیازمند تخصص آنها هستیم نظیر بانکداری و مدیریت مدرن باید بهای آن را بپردازیم و یکی از کم هزینه ترین روش ها استخدام نیروهای متخصص و زبده خارجی در کشور و با بهای بین المللی است. تنها در این صورت است که نه تنها متخصصان ایرانی فرار نخواهند کرد بلکه با جذب متخصصان خارجی و تهیه و تامین اقامت هایی با آزادیهای مورد نیاز برای این متخصصان، می توان پیشرفت واقعی را برای کشور ایران به ارمغان آورد.
این یک روش موفق بکارگرفته شده در کانادا و استرالیا است. آنها در صورتی که در سود حاصل از پیشرفت ایران سهیم شوند هرگز چهت عقب ماندگی ایران تلاش نخواهند کرد. علاوه بر این این حالت باعث افزایش سطح دانش و مدیریت نوین انرژی و منابع در کشور خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
اونوقت اونایی که با فحاشی به دنیا جیباشونو پر میکنن باید چیکار کنن؟؟؟؟
وقتی نفت و کاز می فر وشیم ذلار را برای وارد کردن عروسک جینی وقتی به کشاورزی اهمیت نمی دهیم وقتی به صنایع اهمیت ندهیم وقتی اختلاس میکنیم دیکر جه انتظاری دارید فرزند انمان در آینده ما را نفرین خواهند کرد.
کلا ما ایرانیاه عادت داریم کمبودهایمان را تقصیر دیگران بیاندازیم. تنبلیها و بی تدبیری را گردن دشمن می اندازیم و حالا نوبت خداست که پیشرفت نکردنمان را تقصیر او می اندازیم و می گوییم چرا این همه نعمت داده است. شگرگذاری از نعمت فقط تن پروری نیست بلکه باید با تلاش بیشتر آن را به ثروت ماندگارتری تبدیل کرد اما ما فقط از رفاه و تن پروری آن استفاده می کنیم.
تو کشورهای جهان سوم مثل ایران این همیشه ابر قدرتها هستند که تصمصم گیرنده اصلی هستند..و تاریخ اینو ثابت کرده
اقتصاد نفتي اقتصاد رانتي و اختلاس است زيرا يك پول باد آورده بي حساب و بي صاحب وارد كشور مي‌شود و همه براي پر كردن جيب خود دندان تيز مي‌كنند.
تاماسیاست خارجیمونو درست نکنیم وضعمون ازین هم بدترمی شود اینها همش شعاره که داریم پیشرفت می کنیم
اگه خدا اون چيزي رو كه آرزو مي كريم ميداد من آرزو مي كنم اي كاش به جاي اينكه توي اين كشور بي در و پيكر كه هر روز يه بامبولي سر مردم در ميارن و مردم صداشون درنمياد تو كشوري آفريده ميشدم كه دموكراسي نسبي (نه از نوع مطلقش كه تو ايرانه!!!!!!) داشته باشه و من توش با آرامش نسبي زندگي كنم و باهام با عدالت و انسانيت برخورد بشه نه مثل حيوان.
خدايا يه حاجت بزرگ ديگه هم دارم اونو فراموش نكن عزيزم
مطمئنا کشورهایی که مانند کشور ایران نفت ندارند بدلیل اینکه مجبورند برای زنده ماندن و نان خوردن از فکر خود استفاده کنند و تلاش و برنامه ریزی و فداکاری بیشتری انجام دهند پیشرفت بیشتری در زمینه های گوناگون خواهند کرد. ولی آیا با آرزوی ای کاش نفت نداشتیم دیگر مشکل ما حل خواهد شد. این نعمتی است که خداوند به ما داده بهتر است به جای این ناشکری از آن درست استفاده کنیم .ما باید به دنبال راهکارهای عملی باشیم کشور آمریکا با داشتن منابع عظیم نفتی اما در مواقع ضرورت از آن استفاده می کند یا کشور نروژ با داشتن ذخیره ارزی 300 میلیارد دلاری حاصل از نفت از آن در بودجه خود استفاده نمی کند چون آن را برای اقتصاد خود مضر می داند و می داند که استفاده از آن برای اقتصاد خود سم است، آنها نمی خواهند مانند کشور هلند به بیماری هلندی دچار شوند. بهتر است که مسئولین و متنفذین و ثروتمندان و اصلا تمام پدران ما و مردم هر منطقه و شهر یا استان به جای چشم امید داشتن به دولت خودشان آستین ها را بالا بزنند و با شناسایی پتانسیل ها و همچنین مشکلات منطقه خود باعث پیشرفت منطقه خود و کاهش مشکلات مردم منطقه خود شوند. بسیاری از کشورها بدون داشتن نفت به پیشرفت های بیشتری رسیده اند مردم و مسئولین ما فکر کنند که ما نفت نداریم.ایران هفدهمین کشور بزرگ جهان از لحاظ مساحت و هجدهمین از لحاظ جمعیت از بین بیش از 180 کشور جهان است با توجه به رقابت شدیدی که در جهان وجود دارد و وضعیت کنونی جهان و ایران و با توجه به بزرگی دولت ایران و مشکلات فراوانی که دارد دولت نمی تواند همه پتانسیل های مناطق گوناگون را شناسایی و برای پیشرفت آن برنامه ریزی کند همچنین در مورد شناسایی مشکلات مناطق گوناگون و رفع آنها نیز فرصت کافی ندارد در آمریکا برخی قوانین کلی می باشد و هر ایالت برای خود قوانین خاصی دارد که بعضا با ایالتهای دیگر فرق می کند در اروپا هر کشور مستقل عمل می کند ولی تشکیل یک اتحادیه را داده اند و پیمان آتلانتیک شمالی ناتو را امضا کرده اند که در صورت تجاوز به یکی از این کشورها تمام اتحادیه می توانند در برابر متجاوز با او برخورد کنند.
خدا نفت را بگیرد همه چیز درست میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
هنوز یک سالی نشده که نفت ما را تحریم کرده و به چنین حالی دچار شده ایم وای به حالی که نفت نداشته باشیم. در ضمن قبل از اکتشاف نفت هم وضع خوبی نداشتیم.
این عادت کشورهای رانتیر و تنها مربوط به ایران نمیشه . تو این کشورها به دلیل وجود یک منبع مالی عظیم برای دولت ، دولت به عنوان یک رقیب در کنار بازار عمل می کند یعنی بر خلاف کشورهای اروپایی که دولت و بازار در کنار هم و برای کمک به یکدیگر عمل می کنند در کشورهای رانتیر دولت دیگر به بازار محتاج نبوده و همین عمل باعث می شود بازار به سرمایه دولت چشم داشته باشد به همین علت بازار پیشرفت نکرده و در نتیجه اقتصاد شکوفا نمی شود همچنین ابتکارات و اختراعات نیز راه به جایی نمی برد به علت اینکه دولت احتیاجات خود را با پول نفت تامین می کند . اما در کشورهای اروپایی دولت در کار بازار دخالت نکرده و فقط مالیات خود را می گیرد و فقط در مواقع تورم یا نقدینگی با انجام انقباض یا انبساط در بازار به بازار کمک می کند
این که سرمایه ی عظیمی مانند نفت ما را عقب نگه داشته از آن حرف های مفت است که نظیرش برای توجیه سوء مدیریت ها علم می شود و عده ای هم بدون فکر آن را تکرار می کنند .
عقل سلیم حکم می کند نعمت های الهی را سپاس گوییم و از آن ها در مسیر درست استفاده کنیم .کشورهایی که منابع طبیعی فراوان دارند ولی قدر آن را می دانند و به جای به حراج گذاشتن با فراوری و عرضه ی هوشمندانه ثروتشان را چندین برابر کرده اند کم نیستند .
هموطنان عزیز
بهتر است هیجانی نشویم. همین هیجان افسار گسیخته است که مانع درست فکر کردن ما می شود. اگر کمی تامل کنیم متوجه می شویم که علت پس ماندگی ما نه منابع است و نه فقدان منابع. ریشه مشکلات "منم" یعنی من ایرانی. هر وقت "من" اصلاح شدم و نخواستم دیگری را قبل از خودم اصلاح کنم ایران گلستان می شود. من رشوه داده ام، گرفته ام، دروغی که به دیگری زیان برساند گفته ام و شنیده ام و دم بر نزده ام، پارتی بازی (در حد توانم) کرده ام و حق دیگری را ضایع کرده ام... اکنون نویت تو است تو چقدر شرافت مندانه زندگی می کنی؟ آیا انچه را که برای خود می پسندی برای دیگران هم می پسندی و آنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نمی پسندی؟
تا پاسخ این پرسش ها را ندهیم پرداختن به پرسش مطرح شده توسط تابناک کم فروغ آب در هاون کوبیدن است.
واقعا چقدر ما ناشکریم. در عوض اینکه ریشه مشکل رو که فرهنگیست از بین ببریم از خدا می خواییم که نعماتش رو از ما بگیره. پاکستان برای مثال که ذخایر معدنی نداره چذا پیشرفت نکرده یا نروژ که نفت داره چرا عقب نمونده. آخه تا کی تا کی. تا کی می خواییم بگیریم بخوابیم و منتظر مرگ باشیم. چرا؟! چرا و....
سلام

این صرفا نظر شخصی‌ آن با توجه به تجربه زندگی‌ در هر دو کشور ایران و آلمان میباشد و قصد توهین یا تعریف هیچ کس را ندارم .

آلمانی‌ها مردمان با هوش متوسط ،سخت کوش ،قانون مدار،مودب،غیر اجتماعی ،قابل اعتماد در دوستی‌ با نگاه درست به تاریخ و گذشته خود میباشند که توسط مدیران هوشمند مدیریت و کنترل میشوند.

ایرانیها مردمانی با متوسط هوشی بالا،خون گرم،تنبل ،پرمدعا با توهمات تاریخی‌ که توسط مدیرانی کم هوش مدیریت میشوند.و منتظر معجزه جهت بهبود امور هستند.
خدایا حاکمان صالح به ما اعطاء کند حضرت علی ع خود چاه می کنند و بیت المال مسلمین را بنحوه مساوات تقسیم می کردن البته به مقتضای ان موقع اگر امروز ایشان در بین ما بودن بجای شعار پول نفت و امثالهم بدون یک لحظه فوت وقت همه را بسیج می کردن وزمین را اباد می کردن واشتغال ایجاد می کردن ایا اگر یک کشور تمام زمین ها یش طلا خا لص باشد بد است یا باید طلا را فروخت ومایع کسب ملت کرد وخود را پاکیزه نگاه داشت وانگا ه حدود اسلام بطور دقیق در مورد مفسدان اجراء کرد بعد خواهی دید همه مستکبران هم هرچند بظاهر تواضع خواهند کرد بعد نان جو مظلوم واقع نمیشد
آی نفس کششششششششششششش

ما بافرهنگ ترین و متمدن ترین ملت دنیا هستیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
واه ههههههههههههه فرهنگمان آه ههههههههههههه تمدنمان
اگربادنیاعملکرد خوبی داشتیم .ححتی اگر نفت هم نداشتیم الان وضعیتمان عالی بود! چه فایده.
مگر آمریکا نفت و گاز و منابع دیگر ندارد ؟ مگر مردمش تنبل شده اند ؟
مشکل وضع سیاسی ای ست که هرگز اروم نشده، تو تاریخ، ما همیشه در حال انقلاب و تغییر نظام سیاسی بوده ایم، کاش مسئولان ما از این آرمانگرایی هایی که مارو به شعار زدگی صرف کشانده دست می کشدن و فرهنگ عمومی جامعه هم اصلاح می شد ...
نروژ هلند نفت دارند ایا انها هم حال و روز ما را دارند حتی امریکا هم نفت سرشاری دارد ولی در چاهی نفتش را بسته/ این مشکل داشتن نفت نیست این مشکل سو مدیریتی است که معلوم نیس کی حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
9شنبه حل میشه
مي بخشيد ميان كلامتان پريدم عذر مي خوام
نفت و گاز، ما را پیشرفته کرده یا عقب نگه داشته است؟! غلط است جمله صحيح اين است:
نفت و گاز، ما را پیشرفته داده یا عقب نگه داشته است؟!
همه چیز، به مدیریت منابع، مربوط می شود. این، مدیریت صحیح و بر اساس منافع ملی است که به کارکرد منابع، معنی می دهد. نفت وگاز را نروژ هم دارد، اما بروید ببینید آنها چه کرده اند و ما چه کرده ایم؟ نیاید گناه بی لیاقتی و بی کفایتی خودمان را به گردن موهومات بیاندازیم....
آخر کدام آدم عاقلی و در کجای جهان می آید پول نفت را بعنوان یارانه بین مردم تقسیم کند؟ غیر از اینستکه باعث افزایش نقدینگی و تورم و کاهش ارزش پول ملی و نابودی تولیدات داخلی می شود؟ اگر مدیران این مملکت الفبای اقتصاد را هم می دانستند، می فهمیدند که سرمایه ملی مانند نفت و گاز باید پشتوانه تولید ملی شود تا از این طرق دولت بتواند با افزایش ثروت ملی، خدمات عمومی ارائه دهد.
راستی! شجاعت درج این حرفها را دارید؟
اين خبر كه خبر زياد مهمي هم نيست حدوداً ١٢ ساعت پيش پخش شده است و تا الان ٥٥٨٥ نفر اين خبر را خوانده اند و از اين تعداد ١٩٤ + ١ نفر هم نظر خودشان را گفته اند، البته شايد خيلي بيشتر از اينها نظر داده باشند و درج نشده باشد، خواستم خدمت همه عزيزان بگم كه تو به خداوند بزرگ قسمتان ميدهم ،، بياييد از خودمان شروع كنيم و به ديگران نگاه نكنيم و از همين امروز در هر جا كه هستيم و مشغول به هر كاري كه هستيم براي آبادي ايران كوشا باشيم ، اگر تمام ايراني ها با هم روزي يك كار مثبت براي كشور خودمان انجام بدهيم، روزي ٧٥ ميليون حركت رو به جلو انجام داده ايم،. هر كاري كه فكر ميكنيد خوب و سازنده است را با نيت خير شروع كنيد، بفرماييد سعي كنيد در اين كار نفر اول باشيد ، شك نكنيد كه با داشتن منابع طبيعي و انسانهاي مخلص و فداكار به كشور ديگر اين همه منفي گويي پيدا نمي شود ،
خواهش ميكنم اين مطلب را پخش كنيد. متشكرم
وضعیت ما هیچ ربطی به اینکه نفت داریم یا نداریم ندارد سوال درست این است که عرضه داریم یا نه !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
گل گفتی و اونهایی هم که عرضه اش رو دارن نوش جونشون حقشونه استخراج کنن و بخورن و پیشرفت کنند
امروز اتفاقي كه براي ما افتادش و ما رو تحريم نفت و گاز كردند نمونه خوبي بودش كه مردم زماني رو كه نفت و گاز مون تموم ميشه رو تجربه كنن و ببينن در عرض چند ماه ارزش پولشون چه طوري نزول پيدا مي كنه در صورتي كه ميشه پول نفت و گاز رو بايد بعنوان يك وام بهش نگاه كرد براي پروژه هاي تحقيقاتي و كارهاي زير ساختي كشور در نظر گرفت
من كه مي گويم اي كاش اين نفت نبود به اين خاطر است
از ماست که بر ماست
قدری تفکر
قدری تفکر
قدری حرکت
ما فرهنگ استفاده از گاز و نفت جهت پیشرفت کشور رو نداریم حالا که این فرهنگ رو نداریم کاش نفت هم نداشتیم.
خب بالاخره یه فکری برای رفع گشنگی میکردیم دیگه اون فکر باعث پیشرفت ما میشد.
تا نفت هست تنبلی و شکم پروری هست.
اگه نباشه مسئولین مجبور میشن به سمت فناوری و تکنولوژی حرکت کنند.
نفت نعمت خداست باید قدرش را بدانیم و دولت مردان برای پیشرفت کشور برنامه ریزی کنندو با داشتن کشوری قوی می توان پیشرفت کرد و خائنین به مملکت را از راس کار برداشت ومسئولین واقعا به فکر مملکت باشند نه به فکر جیب خود
اون موقع که تحریم نبودیم باید این حرفا رو می زدیم نه الان که حتی خلال دندون و سنگ قبرمون هم چینیه!

کشوری که می دونه دشمن داره و می خواد به انرژی هسته ای هم دست رسی پیدا کنه چرا اینده رو ندیده؟ واقعا نمی شد این روزا رو پیش بینی کرد؟ مملکت رو کی داره اداره می کنه؟ نباید کمی بهش واقعیات رو اشاره کرد؟ مملکت به شعار نیاز نداره به شعور بالا در مدیریت نیاز داره اینا رو یکی به گوش بالایی ها برسونه که دلشون به حساب بانکی بچه ها شون تو اروپا و امریکا خوشه!
رزق خود را از دل زمین جویید.محمد (ص)
منتها فساد در ایران بیدا می کنه کسی به فکر پیشرفت مملکت نیست هر کی به فکر منافع خودشه صنعت نفت محدود به خام فروشیه که پول اونهم درست هزینه نمی شه فقر مردم رو بیچاره کرده
اولاً, تابناک خود توضیح داد که چرا عقب افتادیم, یعنی اینکه سیستم نیازی به مالیات مردم ندارد, نیازی به تولید در بخش خصوصی ندارد, پس دلیلی به پاسخگویی ندارد, نیازی به شفاف سازی درآمد ندارد , در کل اقتصاد در خدمت سیاست هست نه سیاست در خدمت اقتصاد.
دوماً, یکی از دلایلشم میشه از تابناک پرسید اونجا که گفت, کشور توسعه یافته یک مفهوم نسبی هستش, تابناک چرا اومد سطر بالا رو توضیح بده؟ این هم یک دلیل دیگر.
تانفت هست مصلحت اندیشی و فساد پروری هم هست و حال و روز ما هم همین هست
یه چیزی در مورد اقتصاد آمریکا بگم. اقتصاد آمریکا تقریبا از اول قرن بیستم، بزرگترین اقتصاد دنیا بوده است و این موضوع ربطی به چاپ دلار ندارد. اینمورد در پاسخ به بعضی پستها در بالا زده شد.
غلط.دوست عزیز امارات و قطر از این منابع استفاده کردند .حداقل اطرافت را ببین و ایده بده.من مطمئنم شما دید مهندسی ندارین که راحت ایده اشتباه می دهید.
نظرات ارزشمندی در این بحث داده شده و این نشانه توجه مردم به این مهم است. ما ایرانی ها چند ویژگی داریم که اگر در مورد اصلاح آنها تصمیم نگیریم در به همین پاشنه خواهد چرخید: 1- ریا کاری 2- مجاز دانستن دروغ برای تامین منافع شخصی وباندی 3 - عدم اعتراف وعذر خواهی از خطاها وتوجیه آنها 4- تقدم احسات وعواطف بر عقل 5- اخلاق ارباب ورعیتی 6- عوام زدگی در اعتقادات دینی 7-.....
نفت وگاز خوب است نعمت الهي است حكومت رانت خوار وبي مسئوليت بد است
بهتره واقع بین باشیم اینجا ایران است ومنطقه عقب مانده خاورمیانه.اگرایران نفت نداشت با توجه به تاریخ پرمصیبت و عقب افتادگیهای فرهنگی و... روزگاری بدتراز افغانستان وپاکستان و بنگلادش نصیبمون میشد.بهتره خودمون با ملتهایی همچون آلمان و اسکاندیناوی و ژاپن مقایسه نکنیم ما باید خودمون با کشورهای اطرافمون مقایسه کنیم.
دوستان عنایت داشته باشند که به مباحث، از جمله بحث توسعه، پیشرفت و ... اینقدر ساده لوحانه نگریسته نشود این بحثها بسیار پیچیده تر از آنچه هست که من و شما فکر می کنیم. چرا غرب پیشرفت کرد شرق عقب ماند و چراهای دیگر ... کمی فلسفه بخوانیم
خیر منابع نفت و گاز باعث عقب نگه داشتن یک جامعه نمی شود بلکه مبالغ سرشار به دست آمده از این منابع است که وقتی به دست زنگی های مست می افتد جامعه این میشود که می بینی و نفست هم در نمی آید .
بله. این خیلبی تاثیر داشته. و در مقابل بی کفایتی مسئولین هم بوده که به صنعت روی نیاوردند و از این منابع به خوبی استفاده نکردند. و برای همین بیکاری زیاد و فار مغزها زیاد است.
ضمنا فعلا که همه کارخونه هامون دارن ورشکست میشن. یعنی همونی هم که داشتیم داره از بین میره.
حالا که فهمیدیم پس بیایید مشکل حل کنیم و هم نفتمونو داشته باشیمو هم سیاست خارجه را گسترش دهیم
man faker mikonam iran az hame donya jolotar ast
نفت و گاز ایران فقط هر کشوری که با ایران میادین مشترک داره رو پیشرفته تر کرده نه ملت ایرانو
نخست باید نفت رو به جای خام فروشی به صورت ارزش افزوده به فروش رساند بدین معنا که با تبدیل نفت خام به مشتقات با ارزش آن در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها محصول ساخته شده را با ارزش بالاتر فروخت نه محصول استخراج شده...مثل اینکه طلا رو به جای ساخت جواهر و فروش آن خام به فروش رساند...دوم اینکه از درآمدهای نفتی به قول آقای رضایی ماهیگیری رو به مردم یاد بدیم نه اینکه ماهی رو بدیم دستشون و مثل عرب ها جلوی پیشرفت علم رو بگیریم...سوم اینکه به فرض که ما فلان تعداد دانشجوی ارشد و دکترا داریم وقتی که بار علمی اون ها پایین باشه و دانشی رو که بدست میارن در صنعت به کار نیاد به هیچ جایی نمیرسیم...و چهارم اینکه این همه درآمد جنبه هم میخواد که ما نداشتیم...
بدون شک باعث عقب ماندگی و نابودی کشاورزی و دامداری و صنایع بومی و بزرگ شدن دولت و تنبلی اجتماعی شده است. یک کشور باید با کار و کوشش و تولید کشاورزی و معدنی و دامداری و صنایع بومی اش رشد و ترقی کند نه با هدر دادن و یا سرمایه گذاری در صنعتی که صرفا نفعش را بیگانگان می برند. ملاحظه بفرمائید چند قلم از اشیای ضروری مملکت که نفت و گاز مواد اولیه اش است از خارج وارد مشود و برای اکتشاف نفت و گاز دولت بودجه های نجومی گذاشته و مرتب در صدد است که تولید آنها را بالا ببرد در حالی که بعد از دویست سیصد سال که از استفاده از راه آهن یعنی اولین قدم برای توسعه هر کشور برداشته شده است حتی استان هائی مانند گیلان کرمانشاه و همدان و گلستان و چهارمحال محال بختیاری و برخی دیگر از استان ها از این وسیله محروم هستند و شهرها همه آلوده و پر هرج و مرج و فاقد وسیله نقلیه عمومی و بسیاری از استان ها حتی محل عمومی و هتل های ازران قیمت برای گردشگران ندارند و فاقد بیمارستان و هتل و بزرگراه و مجموعه ورزشی و ... هستند.همه اینها بر می گردد به این که ملت به جای کار و کوشش نشسته تا پول نفتی به خورجینش وارد شده و مایحتاج اولیه او از خارج وارد و آسوده و بی خیال به زند گی ادامه دهد. شما همین ترکیه با صادرات میلیاردی او را در نظر بگیرید، اگر از هوشمندی دولتمداران آنها برای جذب سرمایه گذاری های خارجی بگذریم از نظر منابع طبیعی اصلا با ما قابل مقایسه نیستند ولی از هر نظر ( غیر از دسترسی به برخی از فن آوری های پیشرفته) از ما جلو تر هستند چون فهمیده اند برای سربلندی کشورشان باید کار کنند و گردشگر جذب کنند و صادرات داشته باشند و ملت خود را تشویق می کنند که از محصولات ساخت ترکیه استفاده کنند
خدایا ما این همه نعمت داریم ولی هنوز تو فقر فرهنگی و مالی داریم زندگی می کنیم ای خدا جوونیمون رفت و نفهمیدیم و زندگی نکردیم واقعا دلم به حال خودمون خیلی میسوزه
من میگم مشگل از نوع مدیریته چون این کشورهای دورو بر ما که همگی روزی صحرا نشین بودن از قیل همین نفت تونستن کشورشون رو به یه کشور توریستی تبدیل کنن وجالب اینه که ما در دارا بودن منابع چندین برابر انها هستیم ولی در عمل از اونا خیلی عقب تر هستیم مشگل اینه که مدیر چشم و دل سیر تو مملکت کمه
من در صنعت نفت شاغل هستم در حال حاضر این صنعت آسیب بسیار زیادی به محیط زیست وارد میکند
مثل بیشتر زمینه ها عقب افتادیم
من میگم وضع اقتصادی و معیشتی ایرانیها متوسطه ولی پولی که با کار و تلاش بدست بیاد لذتش بیشتره!
حتی اگه فقیر باشیم ولی سخت کا کنیم رضایتمندی مون از زندگی بیشتر میشه
به نظر من مادامی که بانک مرکزی ایران ابزاری در دست دولتهاباشد ودولتهابراساس سلیقه خودشان وبی محاباسرمایه ملی رادر راه اهداف خودشان بدون نیم نگاهی به آینده صرف کننداگرتمام منابع نفت وگاز جهان هم از آن ما باشد هم فایده ای نداردپس یک بانک مرکزی مستقل از هزاران چاه نفت با ارزشتر است
باید فقط به خود خداوند پناه برد از این همه ناسپاسی
بندگان خدا خداوند این همه نعمت به ما داده که یکی از اونا همین نفت هستش مثل خیلی از نعمتهای دیگه که ما از اونها درست استفاده نمیکنیم پس باید بگیم ای کاش همه اون نعمتها هم وجود نداشت پس دیگه چی وجود داشت
خداوند به ایرانیها (به قول خودمون واعتراف بیگانگان) هوش سرشاری داده ولی ما خودمون درست استفاده نمی کنیم پس باید بگیم ای کاش اینم به ما نمیداد
یک نکته مهم که باید بگم (مخصوصا در مورد نفت )اینکه ماباید گول این نوع مطالب رو هم نخوریم که به نظر من منبع همه این نوع موضوعات که هرچند وقت یکباری مطرح میشه مسولین بی لیاقت هستند (البته ما هم بی تقصیر نیستیم جون به قول قرآن کریم سرنوشت هر قومی رو خود اون قوم تعیین میکنه ) که تنها توانایی وقدرت هدر دادن سرمایه های این مملکت رو دارن وبعد هم خدای درست کردن هزار جور بهانه مثل این موارد که حتی عده ای از مردم رو مجبور کنند اینطور که در بعضی از کامنتها نوشته شده نسبت به این نعمت بزرگ خداوند ناسپاسی کنند
در کشور ما تا اونجا که ديديم کشف هر منبع و انرژی جديد دورافتادگی بيشتر و بدبختی بيشتر مردم را به دنبال دارد و تنها دليل آن نيز به عدم مديريت صحيح اشاره دارد
مديريت آهنين و مقتدر و كارآ در اينجا هم مطرح است: يعني اگر از همين فردا نتوانيم موفق به صدور حتي يك قطره نفت شويم يا چاههاي نفت را ببنديم و يا اصلا" نفت تمام شود؛ بتوانيم كشور را با اقتصاد بدون نفت مديريت كنيم. لازمه اين مهم كسب آمادگي هاي قبلي فرهنگي،اداري و اقتصادي است.
با سلام
لطفا عدم مدیریت صحیح و بی تدبیری افراد را با مساله نعمت های خداوندی ادغام نکنید.
یک کلام بسته به آن که چه جیبی برای آن دوخته باشیم می تواند سود مند یا مضر باشد
بنظر من باید خدا را بخاطر همه نعمتهایی که به ما داده شکر و همیشه از او بخواهیم که بما قدرت تشخیص و انتخاب درست بدهد.
نفت و گاز برای کسانی که می خواهند حکومت کنند و به مردم نیازی نداشته باشند خوب است اما برای مردم عادی مضر است زیرا مدیرانی غیرپاسخگو دارند
i کشور نروژ جزو کشورهای نفت خیزه و صندوق ذخیره ارزی داره که به طرحهای مختلف از محل این صندوق وام میدن ، و گیرنده وام رو با قوانین و بستری که فراهم کردن به برگشت وام به علاوه سود مشارکت ملزم میکنه و این صندوق روز به روز پربارتر شده و اکنون تبدیل به گنجینه ای برای مردم نروژ شده . در مورد ایران همین بس که همچین سیستمی پیاده شده ولی به جای صندوق، حساب ذخیره ارزی است که برداشت و خرج کردن ازش کار چندان مشکلی نیست با این تفاسیر پول(نفت) تزریق شده در ایران جزو مخارج است که تورم زاست و در نروژ سرمایه گزاریست که در آمد زا میباشد.
کاش این نفت و گاز رو هم می دادیم فلسطین و لبنان و سوریه تا دست از سر ما بردارند
وجود نیروی انسانی کار آمد بهترین سرمایه یک کشوره نه منابع طبیعی
الان 60 70 ساله که تجارت نفت رونق گرفته.و ما هم دقیقا در این 60 70 سال کم کم از نظر اقتصادی پیشرفت کردیم.قبلش ایران یه کشور قحطی زده بوده که عملا هیچ اقتصاد و صنعتی نداشته.و از نظر قدرت سیاسی و نظامی زیر صفر بودیم.اگه مشکل از نفت و گاز هست چرا زمان قاجار و رضاخان تو اون وضعیت بودیم؟انکلستان،فرانسه،المان و....همون زمان کشورهای اول از نظر سیاسی و اقتصادی و علمی بودن الان هم هستن.در ضمن اروپا 2 جنگ جهانی هم پشت گذاشته!پس نتیجه میگیریم این مردم اون کشور هستن که باعث پیشرفت و شکوفایی میشن نه نداشتن نفت و گاز!! ما اگه نفت و گاز نداشتیم همون کشور قحطی زده میموندیم و یه حکومت قجری مسلک هنوز هم روی کار بود و از ایران فکر کنم فقط یه تهران مونده بود.مشکل عدم پیشرفت ما ربطی به نفت و گار نداره.مشکل ما خیلی کلان تر هست.
تابی جان
باید اسم مقاله ات را میزاشتی
"ارتباط معکوس نفت و گاز با دموکراسی"
کاش همه فقط به فکر ایران بودن و بس ما پیشرفت می کردیم حالا نفت هم در کنارش سرعت پیش رفت چند برابر بود
وقتی کشوری مثل ایران از نظر منابع ثروتمند است، بسیاری از نیازهای اقتصادی اش آسان تر قابل دسترسی است. مدیرت بهینه این منابع در کوتاه مدت مشکل حاد ایجاد نمیکند. پس احساس نیاز به مدیرت صحیح به راحتی قابل درک نیست. مشکل کلیدی کشورهای کمتر توسعه یافته چیزی نیست جز مدیریت. مدیریت قوی نیروی انسانی قوی تربیت می کند و نیروهای تخصصی خودش را ترمیم و ارتفا میدهد. داشتن مدیرت کارآمد آرزویی است که بدل به یک آرزوی دست نیافتنی در این کشورها میشود.
ایرانی جماعت فقط بلده حرف بزنه و در حرف زدن 1000 سال از کل دنیا جلوتره. تو همین سایت ببینید چقد نظرات کارشناسی دادند تا ابراز وجود کنند اما در عمل همه خودخواهانه رفتار میکنند و حتی به حرفهای خودشان عمل نمیکنند..ملتی که چنین فرهنگی داره محکوم به زوال و مشکلات کنونی است که بر جامعه سایه انداخته و باید کل تاریخ را خود تجربه کند!!
lمگه نمی دونی
همه دنیا ارزوی داشتن کشور مارو می کنن بجز خود ما...............داشتن منابع زیاد مهم نیست مهم نحوه استفاده از اون شرط اول هستش که متاسفانه ما مدیریت درستی روی اون نداریم وگرنه خیلی از کشور ها هستن که با داشتن منابعی بسیار کمتر از ما به چه جاهایی که رسیدن اما ما همش داریم با این همه منابع خدا دادی درجا میزنیم و هی ایرادات خودمون رو گردن دیگران میندازیم.....
صد سال نفت داریم اما صنعت نفت نه!
http://www.pananews.ir/notes/note.php?id=164
اگه تمام منابع دنیا را داشته باشیم ولی
دلسوز ومدیر نداشته باشیم..........
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار