بازدید 20179

بهایی که چین به دلیل همکاری با ایران پرداخت

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد شرکت زد تی ای چین باید از بازار آمریکا خارج شود، چرا که در عملیاتی با پتانسیل تهدید امنیت آمریکا دخیل بوده است.
کد خبر: ۲۷۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲ 09 October 2012
دیپلماسی ایرانی نوشت:

شرکت سیسکو به دلیل همکاری شرکت زد تی ای چین با ایران به روابط دیرینه خود با این شرکت خاتمه داد. سیسکو پس از اینکه مشخص شد این شرکت چینی تجهیزات شبکه ای ساخت آمریکا را در اختیار ایران قرار داده اعلام کرد قرارداد فروش با زد تی ای را لغو کرده است.

پیش از این خبرگزاری رویترز، گزارش های متعددی را در مورد فروش تجهیزات رایانه ای ممنوع از سوی این شرکت چینی به ایران منتشر کرده بود. این شرکت قطعات را از شرکت سیسکو آمریکا و دیگر شرکت های کوچکتر در ایالات متحده تامین می کرد و آنها را به شرکت ها ارتباطاتی ایران می فروخت.

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد شرکت زد تی ای چین باید از بازار آمریکا خارج شود، چرا که در عملیاتی با پتانسیل تهدید امنیت آمریکا دخیل بوده است. این رای علیه یک شرکت چینی در زمره معدود اقدامات جدی قرار دارد که تا کنون علیه شرکت های چینی فعال در ایران از سوی آمریکا صادر شده است. طبق قوانین ایالات متحده شرکت های خارجی که در تامین تجهیزات با کاربرد دوگانه یا تجهیزات ممنوعه به ایران نقش داشته باشند از دسترسی به بازار آمریکا منع می شوند. اما با وجود تصویب این قانون و نمونه های آشکار نقض قوانین از سوی شرکت های چینی، تا کنون اقدامات قابل توجهی از سوی آمریکا علیه آنها صورت نگرفته بود.

سخنگوی زد تی ای اعلام کرده است که تصمیم سیسکو برای قطع روابط با این شرکت نگرانی هایی را پدید آورده است.

از سوی دیگر جان چمبرز، مدیرعامل سیسکو، به اطلاعات جزئی اشاره نکرده اما می گوید این شرکت نمی خواهد به طور مستقیم یا غیر مستقیم تجهیزاتی را به کشور های تحریم شده مانند ایران بفروشد.

مقامات سیسکو می گویند با وجود تحریم های آمریکا، این شرکت چینی به روابط خود با ایران ادامه داده و تولیدات فنی ساخت آمریکا را در اختیار ایران قرار داده است. یکی از قرارداد ها مربوط به جولای 2011 است که در آن زد تی ای، پنج سوییچ ساخت سیسکو را در اختیار شرکت مخابرات ایران قرار داده است.

تحلیلگران می گویند بازار ایالات متحده برای چین به عنوان یک کشور تولید کننده با نرخ رشد اقتصادی پرشتاب اهمیت زیادی دارد. اما در عین حال این اقتصاد نوظهور برای ادامه حرکت موتور رشد اقتصادی خود به منابع انرژی از جمله نفت نیاز دارد. چین بزرگترین خریدار نفت از ایران به شمار می رود و با وجود تلاش های آمریکا و متحدانش در زمینه محدود کردن روابط تهران – پکن در زمینه انرژی، هنوز هم مقادیر قابل توجهی از منابع نفتی مورد نیاز چین از طریق ایران تامین می شود.  همچنین با توجه به تحریم های مالی علیه ایران، بازار معامله پایاپای در روابط تجاری ایران و چین رونق فراوانی دارد. چین در مقابل نفت وارداتی از ایران، کالاهای مصرفی به جمهوری اسلامی صادر می کند تا بخشی از هزینه خرید نفت از طریق صادات این کالاها پرداخت شود. شرکت های ارتباطاتی چین  مانند زد تی ای نیز در همین راستا تجهیزات ارتباطاتی مورد نیاز ایران را صادر می کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان