بازدید 62891

تمیزترین کشورهای دنیا را بشناسید

در این کشورها پاک نگه داشتن محیط زیست یک واجب همگانی است و هیچ فردی مسئولیت تمیز نگه داشتن شهر و یا طبیعت را به شهرداری محول نمی کند.
کد خبر: ۲۷۶۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸ 04 October 2012
حفظ محیط زیست و نگه داری آن برای آیندگان یکی از اهداف مهم بشریت است که همواره با توسعه اقتصادی تهدید شده است.

به گزارش خبرآنلاین، در بین کشورهای پیشرفته دنیا هستند کشورهایی که به دلیل پیشرفت اقتصادی به محیطزیست آسیب فراوان زده اند شاید چین و آمریکا و هند امروز نمونه هایی برای این بحث باشند.

اما در کنار تلاش هایی که سازمان‌های جهانی برای حفظ محیط زیست می کنند برخی از کشورهای دنیا علیرغم بهره‌گیری از سطح بالای پیشرفت اقتصادی همچنان محیط زیست را پاک نگه می دارند.

در این کشورها پاک نگه داشتن محیط زیست یک واجب همگانی است و هیچ فردی مسئولیت تمیز نگه داشتن شهر و یا طبیعت را به شهرداری محول نمی کند.

برای نمونه در کشورهای اسکاندیناوی هر فرد نسبت به زباله تولیدی خود تا لحظه امحا مسئول است و وظیفه تفکیک و مدیریت زباله نیز تا حدودی به عهده خود اوست.

در این کشورها پاک نگاه داشتن محیط زیست یک فرهنگ است. و چنان که در جدول مشاهده می شود این گونه کشورها در رده بالای تمیزترین کشورها ی جهان هستند.

دراین جدول از شاخصه توسعه پایدار در محیطزیست استفاده شده است که برآیندی است از تمیزی آب ، هوا ،تولید و مدیریت زباله ،حفظ و نگه داری جنگلها و رودخانه ها و....که در نهایت مشخص کننده شاخصه اصلیست.

متاسفانه کشورهای آسیایی از جمله ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر توسعه و عدم مدیریت صحیح محیط زیست در رتبه خوبی قرار ندارند چرا که باید گفت نه تنها دولتها بلکه مردم کشورهای در حال توسعه نیز نگاه مهربانانه و مسئولانه ای به محیط زیست ندارند. و این فرهنگ اندک تلاش دولتها را نیز برای حفظ محیط زیست نقش بر آب می کند.

ردیف
کشور
شاخص توسعه پایدار محیط زیست
1
فنلاند
75.1
2
نروژ
73.4
3
سوئد
71.7
4
ایسلند
70.8
5
کانادا
64.4
6
سوئیس
63.7
7
اتریش
62.7
8
استرالیا
61
9
نیوزیلاند
60.9
10
ایرلند
59.2

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۴
انتشار یافته: ۳۳
2 تا دونه عکس هم از سواحل و رودخانه های ایران میگذاشتید اینقدر بوق نزنیم که ما تمیزترین و با فرهنگ ترین هستیم . حرف زدنشان - رانندگی اونها - راه رفتن اونها - غذا خوردن اونها - باور داشتن و عدم بدبیتنی به همه چیز خلاصه از همه جهت از ما بهترند و ما فقط هارت و پورت داریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
دقیقاً، دقیقاً، دقیقاً. در هر مسئله‌ای که کوچکترین ربطی به فرهنگ داشته باشه، اونها چندصد سال از ما پیش هستند. ما هنوز داریم پز مفاخر چند هزار سال پیش‌مون رو می‌دیم درحالی که امروز هیچی نداریم جز بی فرهنگی
ايران كه اوله چي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لطفا رتبه ایران را هم بنویسید
در ایران هر فردی مسوول تولید زباله آن هم چند برابر سرانه جهانی و ترکیب آن در مبدا (منزل) و گذاشتن آن دم در است.
وظیفه امحای طبیعت نیز بر عهده شهرداریها است الیته به شرطی که توزیع زباله در کوچه و در کف خیابان قبلا توسط گربه خپله صورت نگرفته باشد. چون مثلا در همین اراک صنعتی ما که مرکز استان است و دریافت عوارض شهرداری ثانیه ای دیر نمیشود بطور مثال هیچ گونه مخزن زباله ای اصولا وجود ندارد.
خب ما هم سر ساعت ۹ آشغال هامون میزاریم سر کوچه!!
فرهنگ....
اینها که همش سسرزمین یخ و سرماست کسی از خونه بیرون نمیاد که زباله بریزه توریست هم ندارند با اون سرما ویخبندانشون
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
خب عزیز تو که نرفتی سوئد فنلاند مگه مجبوری نظر بدی؟ من سالها در استکهلم پایتخت سوئد زندگی کردم. همه جا فصل زمستان سرد و یخبندانه نه مثل ایران که بهاره و بزور برف و بارون میاد. سوئد بهار و تابستان و پاییز زیبایی داره. ضمنا تابستان سوئد پر از توریستهای اروپایی و ایرانی و عرب است. اگر تونستی یه سری بزن بعد نظر بده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
نه که ایران خیلی توریست داره
و زباله ها را توریست ها تو ایران ایجاد میکنن!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
چرا انتقادپذیر نیستی منتقد؟ ایرلند که آب و هوای معتدل داره. نیوزیلند هم که نصف سال آب و هوایی مثل بهار(اوایل فروردین) ایران رو داره. استرالیا هم که آب و هواش خیلی خوبه.
پیامبر اسلام می گوید اگر نهالی در دست داشتید و دنیا به آخر رسید، حتما آن را بکارید! آن وقت ما مسملمانان وقتی فیلمی یا متنی اهانت آمیز به پیامبر را می بینیم، یقه ها جر می دهیم حال آنکه خود با بی تفاوتی به محیط زیست و فضای سبز، بدترین توهین ها را در عمل به رسول الله می کنیم. خدایا به ما توفیق درک حقایق را بده!
خواهشا از كشور ما در رابطه با شاخص پاكيزگي خيلي بنويسيد چون مردم ما زيباترين جاها را به گند كشيدند و كلا دولت را مسئول ميدانند فكر نمي كنند بايد از خودشان شروع كنند .و پاكيزگي لذتش براي خود ما است و كاهش هزينه ها را در بر دارد
با سلام
متاسفانه به راحتی و به کرات دیده می شود که افرادی با ظاهری بسیار شیک و امروزی (که انتظار از آنها نمی رود)به راحتی آشغال های خود را در حالی که سطل آشغال در صد قدمی آنهاست روی زمین می اندازند و ککشان هم نمی گزدو یا فرزندان برومندشان این کار را می کنند و هیچ عکس العملی بروز نمی دهند. باید پرسید که اگر همان طور آشغال روی فرششان هم بیاندازند بی تفاوت می گذرند؟ فرهنگ ما در این زمینه بسیار ضعیف است. چند وقت پیش به پارک آمل رفتیم برای استراحت، متاسفانه یک جای تمیز و بدون وجود آشغال های پلاستیکی پیدا نکردیم. این یعنی فرهنگ ضعیف.
من فکر می کنم علیرغم شعار وطن دوستی که همیشه سر می دهیم ولی در عمل چندان رغبتی به حفظ محیط زیست وطن نداریم و این یک تناقض آشکار است.بهتر است در این زمینه کمتر برای خودمان نوشابه باز کنیم و بعضی مواقع یک نیشگونی هم از خودمان بگیریم تا هوشیار تر به محیط زیست توجه کنیم.
بعد از سوييس ايران رو جا انداختيد
چند وقت پیش برای مسافرت به مازندران رفتم و در طول سفر به چند روستا نیز سر زدم که متاسفانه با انباشته های زباله در هر 100 متر مواجه شدم.در زمان اقامت در روستا تمام زباله هایمان را در کیسه زباله ریختیم و موقع ترک روستا آدرس سطل زباله رو جویا شدم که با کمال تعجب شنیدم نه تنها این روستا بلکه هیچکدام از روستاهای مجاور فاقد یک مخزن برای زباله بودند و زبالهایشان را بر جاده اصلی می گذاشتند. واقعا چرا شهرداری مازندران برای روستاها مخزن زباله نمی گذارند؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
روستای پدری من نه آشغالی داره از 100 سال پیش هم تعریف میکنن یکی از مرتب ترین روستا ها بوده.
70 سال پیش هم شهرداری بوده که روستا ها رو تمیز کنه؟
چون شهرداری نمیاد اهالی روستا باید محل زندگی خودشونو به گند بکشن؟
به نظر من این شاخص به طور مستقیم به فرهنگ مردم ربط داره نه به در حال توسعه بودن اون کشور . قسمت اعظمی از ما ایرانی ها بی فرهنگیم . اینو قبول کنیم . بهمون هم برنخوره. اینو توی رانندگی ، ورزشگاهامون ، تولید زبالمون و غیره نشون دادیم
تهران رو جا انداختن، یک موش های تمیزی داره که نگو!!
هر چه گشتم ایران رو پیدا کنم نبود.انگار اینم تحریمه!
ایران هم اخره طبق معمول
195 ایران 99.9 -
درشهرما شوش دانیال رودخانه ای وجوددارد که 99% درصد آب ان بدلیل واردشدن فاضلاب شهری وکشاورزی وانواع ذباله ها قابل شرب که هیچ قابل دست زدن هم نیست .این هم از فرهنگ تعالی ما سرچشمه میگیرد ......
خدایا کمی فرهنگ به ما ملت ایران عطا بفرما تا کشوری مناسب برای زندگی داشته باشیم
تو ایران آدم نمی تونه کف خیابونو نگاه کنه . اگه اتفاقی نگاهش به زمین بیافته دال و روده اش بیرون می ریزه آخه بعضی ادمای خیلی خیلی با فرهنگ آب دهن و خلط سینه .......
با سلام ما باید از خودمون و خانواده برای تغییر شروع کنیم. اگا بخواهیم حتما میشه. به جای غر زدن یک قدم تغییر کنیم
همه عزیزان !
انقدر ایران رو زیر سوال نبرید چراکه خود ماییم که ایران رو تشکیل دادیم نه دیگران!!!!
چند شب پیش همین تابی جون خودمون یک عکس از دپوی زباله ساری گذاشته بود که دل هر علاقمند به طبیعت رو به درد می آورد.
ما ایرانیا متاسفانه از کودکی بی نظم متولد شده ایم و همین جوری شلخته میریم جلو متاسفانه ....
متاسفانه ما همیشه در شاخص های منفی اول هستیم ازجمله ؛ محیط زیست ، رانندگی ، مصرف انرژی، اسراف،و...
وتا سطح فرهنگ عمومی مردم ارتقا پیدا نکند این مشکلات حل نخواهد شد ما مردم احساسی هستیم وبه عمق مسائل فکر نمی کنیم اگر پیامبر اکرم فرموده یکساعت فکر کردن از 70سال عبادت برتر است حتما دلیلی داشته ؟
تا خودمون فقط از فرهنگ غرب بی بندوباریش را فرهنگ میدونیم همینه ؟در اروپا مصرف لوازم ارایش بیشتر مخصوص خانم های مسن است ولی در ایران نوجوانان هم گوی سبق را ربو ده اند؟ خوب نتیجه همینه دیگه اگر در ان کشورها شما دید کسی از چراغ قرمز عبور کنه ؟در خیابانهای داخل شهری ویراژ بده و.............
البته توی جا انداختتن این فرهنگ شهرداری ها هم خیلی موثر هستند.
اینجا زباله ها رو هفتگی و علفهای باغچه رو هر 2 هفته یکبار و هرکس باید زباله هاش رو کاملا تفکیک کنه
هرکس چمن های جلوی منزل و بر خیابان رو خودش کوتاه میکنه و وظیفه شهرداری فقط بردن اشغالهاست
چه اشکالی داره که توی ایران هم همچین سیستمی اجرا بشه
البته توی شهرهای بزرگ ایران فقط اصفهان رو دیدم که تا حدودی توی تفکیک کمک میکنند
خدا وكيلي جمعه عصر برويد طالقان و زمين هاي كشاورزي مملو از زباله را ببينيد بعد در مورد فرهنگ ما ايرانيها تصميم بگيريد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان