بازدید 40203

چرک‌نویس نقاشی «لبخند ژکوند» کشف شد

کارشناسان هنری با بررسی هایی که انجام داده اند، متوجه شده اند که در واقع نقاشی مونالیزای واقعی، نسخه ترمیم شده ی نقاشی ناشناسی است که سالهاست بدون هیچ نامی در موزه اوور نگه داری می شده است...
کد خبر: ۲۷۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱ 24 September 2012
مونالیزا که به لبخند ژوکوند نیز شهرت دارد، نام یکی از معروفترین تابلوهای نقاشی لئوناردو داوینچی هنرمند مشهور ایتالیایی است که با رنگ روغن بر روی صفحه چوب سپیدار نقاشی شده‌است.

به گزارش روزگارنو، این اثر استثنایی در طول تاریخ چندین بار ربوده شده، و با این‌که بیش از ۵۰۰ سال از زمان خلقش می‌گذرد اما آسیب چندانی ندیده‌است. مونالیزا هم اکنون در تملک دولت فرانسه می باشد و در موزه لوور در پاریس نگهداری می‌شود.

تابلوی مشهور لبخند ژکوند به دلیل لبخند بسیار مرموز مونالیزا و همچنین سبک نوین نقاشی لئوناردو داوینچی در آن زمان، به شهرت جهانی رسید. گفته شده‌است که داوینچی سفارش نقاشی این اثر را بین سال‌های ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۶ دریافت کرد، اما آن را به موقع تحویل نداد و چند بار آن را عوض کرد.

اما جالب است بدانید که کارشناسان هنری با بررسی هایی که انجام داده اند، متوجه شده اند که در واقع نقاشی مونالیزای واقعی، نسخه ترمیم شده نقاشی ناشناسی است که سالهاست بدون هیچ نامی در موزه لوور نگهداری می شده است.

آنها معتقدند که این نقاشی حدود 10 سال پیش از نقاشی مشهور لبخند ژکوند توسط داوینچی کشیده شده، درست همان زمانی که سفارش آن را گرفته بوده است، اما در طی این سالها وی مدام در حال تغییر آن بوده و سرانجام، نقاشی مشهور کنونی را به عنوان نسخه نهایی تثبیت کرد.

البته عده ای دیگر از هنرشناسان سوئیسی ادعایی خلاف این ماجرا را دارند، آنها می گویند این نقاشی متعلق به پروفسور الساندرو Vezzosi است که در راه اندازی موزه هنرهای داوینچی نقش بسزایی داشته است.

به اعتقاد هنرشناسان دانشگاه کالیفرنیا، چهره‌ای که در این نقاشی ابتدایی کشیده شده است، به نظر کمی جوانتر از مونالیزای مشهور است اما طرح ها و خطوط به کار برده شده در این نقاشی نیز صحه‌ای است بر اینکه این نقاشی هم توسط نقاش چیره دست و صاحب سبک ایتالیایی خلق شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها