بازدید 43133
در نشست خبری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد:

خشم مسلمانان مجوزي براي كشتن سفيران كشورها نيست

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری ضمن معرفی جدیدترین دستاوردهای دفاعی، به نحوه حضور ایران در سوریه و نوع پاسخ‌گویی در قبال تهدیدات احتمالی علیه کشورمان پرداخت.
کد خبر: ۲۷۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱ 16 September 2012
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ساخت فیلمی که به تازگی در اینترنت پخش و در آن به پیامبر اسلام (ص) توهین شده است، ابراز تأسف کرد و گفت: این کار موهن صهیونیستی ـ آمریکایی در ساخت فیلم ضداسلامی و توهین به پیامبر (ص) مایه تاسف است و آن را محکوم می‌کنیم.

به گزارش «تابناک»، سردار محمدعلی جعفری در نشست خبری صبح امروز خود اظهار کرد: ماهیت انقلاب اسلامی به گونه‌ای است که نه با جنگ و نه با خشونت و تهدید و توهین به مقدسات دین اسلام و شخصیت‌های برجسته آن متوقف نخواهد شد، بلکه این اقدامات به ضد خود تبدیل می‌شود و انقلاب اسلامی هیچ گونه تهدید و توهین و خشونت را برنمی‌تابد، بلکه این‌ها تبدیل به انرژی برای استمرار و ادامه انقلاب می‌شود و پیشرفت انقلاب نیز به همین‌گونه بوده است.

وی یادآور شد: در دوران دفاع مقدس جهانیان تجربه کردند که جنگ علیه ایران اسلامی و انقلاب به ضد آن تبدیل می‌شود؛ چنانچه دوران دفاع مقدس بهترین فرصت برای رساندن پیام انقلاب و ارزش‌های آن یعنی ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز، به دنیا رسانده شد و این تهدید‌ها و خشونت‌ها نیز‌‌ همان ماهیت را دارد و انقلاب نیز ادامه خواهد داشت.

فرمانده کل سپاه در ادامه، به سالروز ۲۶ شهریور اشاره کرد و گفت: ۲۶ شهریور سالروز صدور فرمان تاریخی امام (ره) مبنی بر تشکیل سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی سپاه علاوه بر نیروهای سه‌گانه ارتش است. این فرمان برای دفاع از جمهوری اسلامی و مقابله با تهدیدهای دشمنان صادر شد.

جعفری با اشاره به اینکه «امروز ۲۷ سال از آن حکم می‌گذرد»، تأکید کرد: امروز سپاه برای ابعاد گوناگون دفاع سخت، در اوج قدرت قرار دارد و در ۲۷ سال آمادگی‌های بسیار خوبی ایجاد شده است و با مجهز‌ترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و امکانات به انجام وظایف خود می‌پردازد؛ البته با توجه به مباحث نرم‌افزاری که تجربه کرده‌ایم و همین‌طور از جریانات اطراف منطقه دیدیم که امروز سپاه در اوج آمادگی برای مقابله با تهدیدات است.

وی افزود: در دوران پس از جنگ و در دوره رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نیروهای قدس سپاه برای فعالیت‌های برون‌مرزی و بسیج نیز به نیروهای سه‌گانه افزوده شد و از آنجا که تهدید‌ها علیه انقلاب اسلامی همواره جدی بوده و هست، سپاه باید آمادگی‌های خود را گسترش می‌داد که در این سال‌ها بسترهای آن را فراهم کرده است و همچنان بر آمادگی‌های خود می‌افزاید.

سپاه آمادگی همه‌جانبه برای دفاع از انقلاب اسلامی را دارد


فرمانده کل سپاه با اشاره به تغییر ماهیت تهدیدات تصریح کرد: البته ماهیت تهدید‌ها امروز در ابعاد اطلاعاتی و جنگ‌های نرم و نیمه‌سخت است و ساختار مقابله با این تهدید‌ها نیز در سپاه فراهم شده و سپاه آمادگی همه‌جانبه برای دفاع از انقلاب اسلامی را دارد و ظرفیت‌های لازم را برای این منظور ایجاد کرده است.

جعفری افزود: امیدوارم تهدید‌ها علیه انقلاب اسلامی که بیشتر جنگ‌های نرم و نیمه‌سخت است و سپاه آمادگی مقابله با آن‌ها را دارد، به وقوع نپیوندد و دشمنان هم از آمادگی سپاه آگاهند و این مهم‌ترین عامل بازدارنده برای آنهاست.

وی در ادامه سخنان خود، ‌هفته دفاع مقدس و یاد شهیدان دوران جنگ تحمیلی را گرامی داشت.

اسرائیل به پایان خط رسیده است

به گزارش ایسنا، فرمانده کل سپاه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره تهدیدات اسرائیل علیه ایران و اختلافات این رژیم با آمریکا در مورد حمله نظامی به کشورمان گفت: رژیم غاصب اسرائیل به پایان خط رسیده است. اقتدار نظام اسلامی و گسترش بیداری اسلامی در جهان و به ویژه منطقه، رژیم صهیونیستی را تراسان کرده است و این رژیم هیچ چاره‌ای نمی‌بیند، جز اینکه با تهدید و فشار نظامی بخواهد راه انقلاب اسلامی را منحرف کند.

اسرائیل نمی‌تواند آمریکا را برای حمله به ایران همراه کند

وی با بیان اینکه «رژیم صهیونیستی به شدت از آینده نگرانی دارد و تلاش می‌کند آمریکا را برای اقدام نظامی علیه ایران همراه کند»، افزود: برآورد ما این است که در این کار موفق نمی‌شود و پایان این کار نیز کاملا مشخص است. آمریکا آسیب‌پذیری بالایی دارد و نیروگاه و پایگاه‌های آن در تیررس توان موشکی سپاه است.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: با توجه به حمایت‌هایی که مسلمانان جهان از انقلاب اسلامی دارند، این امر موجب بازدارندگی آنهاست و مجوز اقدام نظامی علیه ایران برای آنان صادر نمی‌شود. اقدام نظامی علیه ایران نه تنها بدون نتیجه خواهد بود و حتی خسارت‌ها و پیامدهای نگران‌کننده‌ای برای آنان به دنبال خواهد داشت.

بعید می‌دانم تهدیدات علیه ایران را عملی کنند

وی درباره اختلاف کاخ سفید با رژیم صهیونیستی درباره حمله نظامی به ایران نیز تصریح کرد: ‌ در این بین حالت دوگانه‌ای وجود دارد؛ بسیاری از کار‌شناسان و سران رژیم صهیونیستی با حمله نظامی به ایران مخالفند و بعید می‌دانیم که این کار را انجام دهند؛ البته بخشی از تهدیدات آنان نیز جنگ روانی است تا بتوانند در کنار تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به نتیجه برسند و با مشکلات اقتصادی و مشکلاتی که در عرصه انرژی آمریکا با آن روبه‌روست، بعید می‌دانیم این تهدیدات به وقوع بپیوندد.

خشم مسلمانان از اهانت به پیامبر، مجوزی برای کشتن سفیران کشور‌ها نیست

جعفری در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه «آیا خشم مسلمانان نسبت به اهانت به پیامبر اسلام، مجوز کشته شدن سفیران کشور‌ها را صادر می‌کند؟» گفت: قطعا چنین مجوزی صادر نمی‌شود و درست هم نیست اما به هر حال احساسات مسلمانان جریحه‌دار شده است و تنها کاری که می‌توانستند انجام دهند این بود که اعتراضات خود را به سفارتخانه‌ها ببرند. در این اعتراض‌ها خشونت‌هایی نیز اتفاق افتاده، ولی مسأله اینجاست که در هیچ ‌کجا کسی سراغ ندارد که یک مسلمان به دین مسیح یا حضرت مسیح یا دین یهود توهین کرده باشد. توهین‌هایی را که علیه مسلمانان انجام می‌شود، به عنوان آزادی بیان قلمداد می‌کنند؛ اما ما مطمئنیم که این کار‌ها با برنامه‌ریزی‌ قبلی انجام می‌شود اما مطمئن باشند که نتایج عکس خواهد داشت و هر چه بیشتر موجب اثبات حقانیت انقلاب اسلامی خواهد شد.

ایران حمله پیش‌دستانه نمی‌کند

فرمانده کل سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه المنار درباره اینکه «با توجه به تهدیدات اسرائیل علیه ایران، آیا امکان تهاجم نظامی پیش‌دستانه از سوی ایران وجود دارد یا نه؟» تأکید کرد: پاسخ پرسش شما منفی است.

وی تصریح کرد: ‌ ایران با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی که نسبت به استمرار هر نوع جنگی دارد و عقبه‌ای که در جهان و به ویژه از سوی مسلمانان برخوردار است، نیازی به اقدام پیش‌دستانه برای جلوگیری از حمله نظامی ندارد و اصلا آن را مجاز نمی‌دانیم.

جعفری خاطرنشان کرد:‌ توانایی ایران، هم از نظر سرعت و هم شدت عمل و آگاهی دشمنان از این توانمندی، مهم‌ترین عامل بازدارندگی آنان از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران است.

برخی از نیروهای قدس سپاه در سوریه حضور دارند

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از حضور نیروهای سپاه در سوریه نیز گفت: ‌ همه می‌دانند که سپاه واحدی به نام نهضت‌های اسلامی داشته و دارد که با هدف کمک به مستضعفین و صدور انقلاب اسلامی تشکیل شده و در این راستا حرکت می‌کند. از زمانی که نیروی قدس تشکیل شده است، این نیرو با هدف حمایت از ملت‌های مظلوم و به ویژه مسلمان بوده است. شماری از نیروهای قدس نیز در سوریه حضور دارند اما این به منزله حضور نظامی ما در این کشور نیست.

به سوریه کمک فکری و اقتصادی می‌کنیم، نه کمک نظامی

فرمانده کل سپاه افزود: اگر میان حضور کشورهای عربی و غیرعربی مقایسه کنیم، خواهیم دید که ایران چنین حضوری در سوریه ندارد. ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند، داریم و ایران به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند. سپاه هرگونه مساعدت فکری و حتی حمایت اقتصادی انجام می‌دهد اما حضور نظامی ندارد و این در حالی است که برخی از کشور‌ها از حمایت ترور در این کشور ابایی ندارند. البته ما این مسأله را به شدت محکوم می‌کنیم و آن را قبول نداریم.

جعفری در برابر پرسش دیگری درباره اینکه «با توجه به وجود موافقتنامه امنیتی میان ایران و سوریه، آیا در صورت حمله نظامی به سوریه، ایران از این کشور حمایت نظامی خواهد کرد؟» پاسخ داد: این مساله بستگی به شرایط دارد. اینکه الان به طور قطع بگویم که چنانچه به سوریه حمله نظامی شود ایران نیز حمایت نظامی می‌کند، مشخص نیست و کاملا به شرایط بستگی دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره توان دفاعی سپاه و نیروهای مسلح ایران اظهار کرد: توان نظامی که نیروهای سه گانه سپاه دارند، در کنار نیروهای برداران ارتش توان بسیار بالا و خوبی را فراهم کرده است. توانایی‌های ما در نیروهای سه گانه در ارتش و سپاه مکمل یکدیگر است و برخی از ماموریت‌‌ها نیز در عرصه‌های دریایی و هوایی میان ما نیروهای ارتش تقسیم شده است. البته در نیروی زمینی با توجه به استعدادهایی که به لحاظ کمی دارایم، نیروی زمینی ارتش و سپاه موازی یکدیگر هستند.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: ما در عرصه‌های موشکی نیز از توانمندی‌های بسیار بالایی برخورداریم و هر نوع توانمندی که در بحث موشکی مدنظر داشتیم، در برد مجاز یعنی زیر دو هزار کیلومتر دست یافته‌ایم.

وی افزود: در بخش راکت‌ها نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم و دقت آن‌ها کمتر از پنجاه متر است. در سیستم پدافندی و راداری نیز سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پیشرفت‌های خوبی داشته است و به تازگی سامانه پدافندی رعد که از سامانه‌های مشابه خود بالا‌تر است، در دستور کار قرار گرفته است.

پهپاد شاهد ۱۲۲ در حال تولید است

جعفری در پاسخ به پرسش دیگری درباره هواپیماهای بدون سرنشین اظهار کرد: در زمینه پهپاد‌ها نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. پروژه هواپیمای بدون سرنشین شاهد ۱۲۲ با قابلیت مداوم‌پروازی ۲۴ ساعته و قابلیت شناسایی و ماموریت رزمی به نتیجه رسیده است و در خط تولید است و همچنین می‌تواند در صورت نیاز، عملیات انجام دهد و موشک‌ خاصی را که روی آن نصب می‌شود شلیک کند.

فرمانده کل سپاه تأکید کرد: همه فناوری‌ها و تجهیزات در کنار نیروهای انسانی معتقد و مؤمن در سپاه با روحیه بسیجی توانمندی منحصر به فردی در سپاه ایجاد کرده است که امیدواریم این توانمندی‌ها روز به روز بیشتر شود. البته آنچه در کنار توانایی مادی مهم است وجود معنویت و انگیزه است که در دفاع مقدس اصلیترین عامل موفقیت ما همین ایمان و انگیزه بود.

نیازی نیست برای انتخابات ۹۲ کار امنیتی خاصی انجام دهیم

به گزارش ایسنا، فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده تاکید کرد که سپاه برای این انتخابات تهدیدی احساس نمی‌کند و بر همین اساس نیازی نمی‌بیند که کار امنیتی خاصی انجام دهد.

جعفری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و اینکه آیا سپاه برنامه‌ای امنیتی برای این انتخابات در نظر گرفته است یا خیر؟ گفت: یکی از اتفاقاتی که اخیرا افتاد، حادثه بسیار مهم ۸۸ بود که به نظر من با وجود همه خسارت و سختی‌هایی که داشت، برای ما یک نعمت بود و تبعات مثبتی داشت که بزرگ‌ترین اثر آن، پیام ۹ دی بود.

وی ادامه داد: جامعه انقلابی ما در ۹ دی به جهان اعلام کرد که پیرو مقام معظم رهبری و قدردان ارز‌ش‌های ولایت فقیه در هدایت ایران اسلامی و کشور است. مردم ما فرمایش حضرت امام (ره) را که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این کشور آسیبی وارد نشود، در فتنه ۸۸ به خوبی لمس کردند و در نهم دی حمایت همه‌جانبه و گسترده‌ای از رهبری انجام دادند.

جعفری با بیان اینکه «امروز پیروی از ولایت فقیه در جامعه به خوبی جا افتاده است»، افزود: این مسأله رشد بسیار جهشی و چشمگیری داشته است و دوست و دشمن نیز این مسأله را به خوبی فهمیده‌اند و مردم هم پس از ۸۸ فهمیدند که چه جریان‌هایی طرفدار واقعی مردم هستند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه «مردم ما امروز از نظر سیاسی راه خود را یافته‌اند»، تصریح کرد: پس از حوادث ۸۸ ما دیگر شاهد دوران قبل از این حادثه نخواهیم بود و نخواهیم دید که جریان‌هایی با شعارهای غیرواقعی روی کار بیایند و مردم بعدا متوجه شوند این شعار‌ها تنها حرف بوده است. گرایش عمومی مردم به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی است و این گرایش بسیار شدید و گسترده است و ما آن را در انتخابات مجلس که در سال گذشته برگزار شد نیز دیدیم.

برای انتخابات احساس تهدید در بعد سیاسی و داخلی نداریم

وی تأکید کرد: بر همین اساس، ما احساس تهدید در بعد سیاسی و داخلی نداریم که بخواهیم برای انتخابات آتی کاری بکنیم. مردم ما کاملا هشیار هستند و خدمتگزاران واقعی را به خوبی تشخیص می‌دهند. البته ممکن است سپاه روشنگری کند اما به نظر می‌رسد که با توجه به هشیاری مردم حتی نیازی به چنین کاری نباشد.

اگر اصلاح‌طلبان تندروی نمی‌کنند، در انتخابات حاضر شوند

فرمانده کل سپاه درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیز گفت:‌ اصلاح‌طلبان سطوح مختلفی دارند؛ برخی از آن‌ها تندرو هستند که البته می‌بینیم اصلاح‌طلبان به تازگی نسبت به تندروی‌های این گروه ابراز ناراحتی و پشیمانی کرده‌اند که اصلاح‌طلبان در این صورت و البته اگر دست از تندروی بکشند، می‌توانند مثل دیگران در انتخابات حاضر شوند.

سوریه به لبنان کمک می‌کرد پس شاید حزب‌الله هم به سوریه کمک کند

فرمانده سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره احتمال دخالت حزب‌الله لبنان در سوریه گفت: اتحادی که بین سوریه و لبنان از قبل وجود داشته است شرایط متفاوتی با اتحاد سوریه با ایران یا ایران با لبنان دارد.

به گزارش ایسنا، سردار جعفری در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: نیروهای مقاومت و حزب‌الله نظام تصمیم‌گیری‌شان از ما مستقل است و اینکه به کمک سوریه بروند یا نه، به خودشان بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال طبیعی است که وقتی تا چند سال قبل نیروهای نظامی سوریه برای کمک به امنیت لبنان در این کشور حضور داشتند، امروز نیز اگر سوریه احتیاج به کمک داشته باشد مردم و دولت لبنان با کسب مجوزهای لازم به کمک آن‌ها بشتابند اما ایران در این موضوع دخالتی نداشته است و البته برآورد ما این است که نیازی به کمک نیروهای خارج از سوریه برای حفظ امنیت سوریه وجود ندارد، چراکه پنجاه هزار نیروی مردمی به عنوان جیش‌الشعبی در کنار ارتش سوریه به مقابله با هجمه ناجوانمردانه‌ای که علیه سوریه با حمایت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام می‌شود، فعال هستند و بخش قابل توجهی از جامعه لبنان نیز از بشار اسد حمایت می‌کنند.

فرمانده سپاه در پاسخ به این پرسش که «آیا پدافندی که هواپیمای ترکیه در مرزهای سوریه را سرنگون کرد توسط ایران در اختیار دولت سوریه قرار گرفته بود؟» گفت: آن سیستم ظاهرا مربوط به کشور روسیه بوده است و متعلق به ایران نبود.

جعفری همچنین، در برابر پرسشی درباره این گفتهٔ سردار جزایری که «در صورت دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای، نیروی مقاومت وارد جریان سوریه خواهند شد و شرایط را تغییر می‌دهند»، پاسخ داد: سردار جزایری برآورد و تحلیل خود را از توانمندی جریان مقاومت اعلام کردند که اگر روزی قرار شود جبهه مقاومت براساس دستورات اسلامی و آموزه‌های قرآن مبنی بر کمک کشورهای اسلامی به همدیگر وارد میدان شود، معلوم است که چه اتفاقی می‌افتد و البته باید بدانیم جبهه مقاومت که متشکل از افراد مؤمن در کشورهای مختلف است، وابسته به دولت‌ها نیست و تنها از روی احساس تکلیف وارد میدان می‌شوند.

سازمان‌های بین‌المللی جلوی اسرائیل را نگیرند، در تعهدات هسته‌ای خود تجدیدنظر می‌کنیم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار AP درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران گفت:‌ رژیم صهیونیستی موجودیت و هستی خود را در مخاطره می‌بیند و طبیعی است که تلاش کند با توجه به ماهیت جنایت‌آمیز و اهل کشتار و قتل بودنش مشکلات خود را با اقدام نظامی و تهدید حل کند اما بعید می‌دانیم که رژیم صهیونیستی بدون اجازه آمریکا دست به چنین اقدامی بزند، چراکه می‌داند در این صورت نتیجه‌ای عایدش نمی‌شود.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: توان هسته‌ای ایران از نظر امنیتی در حد قابل قبولی است و چنین اقداماتی نمی‌تواند ضربه‌ چندانی به آن بزند. در صورتی که سازمان‌های بین‌المللی نتواند جلوی چنین اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی را بگیرند، ایران نیز در تعهدات خود در این زمینه تجدیدنظر می‌کند و شرایط تغییر خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: البته اسرائیل کوچکتر از آن است که بتواند به تنهایی به ایران حمله کند و چون از تبعات و پاسخ‌های ایران نسبت به این اقدام نگرانند، چنین کاری نمی‌کنند مگر اینکه به دیوانگی و جنون برسند، وگرنه با محاسبات و منطق دست به چنین کاری نخواهد زد.

اطلاعات RQ۱۷۰ را تخلیه کرده‌ایم

جعفری درباره پهپاد آمریکایی RQ۱۷۰ که توسط ایران به غنیمت گرفته شده بود نیز گفت: ‌ اطلاعات این پهباد تخلیه شده و مدارک مستندی مبنی بر جاسوسی این پهباد در ایران به دست آمده است که نشان می‌دهد این پهباد به دنبال جمع‌آوری اطلاعات خاصی بوده است و در صورت صلاحدید در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

در صورت حمله اسرائیل، چیزی از آن رژیم باقی نمی‌ماند

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فاینشنیال تایمز نیز که راجع به حمله اسرائیل پرسیده بود اظهار کرد: پاسخ ما به اسرائیل روشن است. در صورت اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران چیزی از اسراییل باقی نمی‌ماند با توجه به وسعت این کشور و آسیب‌پذیری‌هایی که دارند و با توجه به حجم انبوه موشک‌های ما بعید می‌دانم در اسراییل جایی سالم بماند.

فرمانده سپاه ادامه داد: با توجه به وضعیتی که اسرائیلی‌ها دارند و نگرانی‌هایی که نسبت به اینگونه مقابله‌ها وجود دارد، همین مسأله بزرگ‌ترین اقدام بازدارنده علیه آنهاست تا جرات نکنند به تنهایی کاری انجام دهند. آسیب‌پذیری‌های آن‌ها بیشتر از توانمندی‌هایشان است و کشور ایران نیز با توجه به جغرافیای طبیعی و انسانی طوری است که آمریکا امکان حمله گسترده به آن را ندارد و این مسأله در برآوردهای ما وجود ندارد و در صورت چنین اقدامی با شکست قطعی مواجه خواهند شد.

جعفری درباره پاسخ ایران به حملات محدود نیز گفت: با توجه به توانمندی‌های ما اثرات حملات محدود به ایران کم است و در عین حال با توجه به پاسخگویی ما که با حجم انبوه موشک خواهد بود سپر دفاعی کشورهای حمله کننده که در برابر حملات موشکی محدود برنامه‌ریزی شده است کارآیی خود را از دست خواهد داد.

وی درباره امنیت تنگه هرمز در صورت اقدام نظامی علیه ایران نیز اظهار کرد: در صورتی که جنگی در خلیج فارس رخ دهد که یک طرف آن آمریکا و غرب باشد، طبیعی است که امنیت تنگه هرمز دچار مشکل می‌شود و این گذرگاه انرژی دچار خدشه خواهد شد.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر درباره حادثه انفجار پادگان بیدگنه گفت: تحقیقاتی که در آنجا در حال انجام بود مربوط به موشک‌های ماهواره‌بر بود و حادثه آن روز این تحقیقات را شش ماه به تأخیر انداخت.

به گزارش ایسنا، سردار جعفری در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: البته هم‌اکنون این کار ادامه دارد و ما تحقیقات خود را در این زمینه به پیش می‌بریم. آن تحقیقات در باره موشک‌های دفاعی ما نبود، چراکه ما محدودیت برد دو هزار کیلومتر را در ساخت موشک‌های دفاعی رعایت می‌کنیم و با توجه به این محدودیت نیازی به تحقیقات در این زمینه نداریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اهمیت اجلاس عدم تعهد در تهران با توجه به بخشی از امنیت آنکه توسط سپاه تأمین شده بود گفت:‌ امنیت این اجلاس با توجه به اینکه در منطقه‌ای برگزار می‌شد که نمی‌توانستیم نسبت به امنیت صددرصدی آن ابراز اطمینان کنیم، شرایط خاصی داشت. در مناطق شمال غرب و غرب تهران برخی از جریان‌های مخالف ممکن بود بتواند کاری انجام دهند اما در کل و با توجه به اقدامات امنیتی انجام شده، این اجلاس به خوبی برگزار شد و مشکل خاصی در طول برگزاری ایجاد نشد. سلاح‌هایی هم که توسط ایست بازرسی‌های نیروی انتظامی کشف شده بود لزوما برای اقدام علیه ایران در زمان اجلاس نبود و تحقیقات ما تاکنون چنین مساله‌ای را نشان نداده است؛ افزون بر اینکه حمل سلاح در ایران طوری است که نمی‌توانیم قطعی بگوییم این سلاح‌ها صرفا برای اقدام در اجلاس بوده است.

جعفری درباره اتفاقی که در جریان اسکورت نخست‌وزیر هند افتاد نیز گفت: ‌در جریان اسکورت خودروی حامل نخست‌وزیر هند یک نفر تلاش می‌کرد که خود را وارد تیم اسکورت کند که پس از تحقیقات و بررسی‌های ما و اظهارنظرهای آن فرد برای ما قطعی نشد که این فرد به دنبال اقدامی علیه نخست‌وزیر هند بوده باشد و تنها یک سلاح سرد در اتومبیل خود داشت. گویا، عجله داشته و می‌خواسته از شرایط ایجاد شده استفاده ببرد.

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنان خود، درباره بازار ارز اظهار کرد: سپاه به درخواست رییس‌جمهور محترم، مأمور پیدا کردن عوامل پشت پرده بر هم زدن امنیت بازار ارز می‌شود و در این زمینه کارهای اطلاعاتی انجام می‌دهد. برآورد ما این است که دست‌هایی در کار است و عواملی این کار را انجام می‌دهند و امیدواریم بتوانیم در این زمینه به وظیفه خود عمل کنیم. البته اینکه گفته می‌شود برخی از ارگان‌ها در این نوسانات دست داشته‌اند درست نیست، چراکه توان اصلی کشور آنقدر هست که ارگان‌هایی با توان محدود نتوانند چنین کاری بکنند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار پرس‌تی‌وی درباره علت مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا گفت: کشورهای اروپایی دنباله‌رو آمریکا هستند و اگر روزی فشار آمریکا از روی آن‌ها برداشته شود فکر می‌کنم دیگر اصراری برای مقابله با پرونده هسته‌ییمان نداشته باشند، چراکه آن‌ها منطقی‌تر هستند و بیشتر نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما اطلاع دارند. البته آمریکایی‌ها نیز نسبت به این ماموریت‌ها اطلاع دارند اما از آنجا که آمریکایی‌ها موضوع هسته‌‌ای ما را بهانه کرده‌اند و مشکل آن‌ها با شعار‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است و می‌خواهند زورگویی کنند این مسائل را مطرح می‌کنند.

جعفری افزود: آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر ایران در انرژی هسته‌ای پیشرفت کند، بدون آنکه سراغ سلاح‌های هسته‌ای بروند و تولید انرژی برق و سایر فناوری‌ها که به دست می‌آورند یک کشور قدرتمند علمی با توان هسته‌ای بالا می‌شود و این برای آن‌ها پذیرفته شده نیست. آن‌ها به خوبی می‌دانند که وقتی یک رهبر مذهبی می‌گوید به دست آوردن سلاح هسته‌ای از نظر شرعی درست نیست دیگر جای تردید باقی نمی‌ماند که ایران به دنبال چنین مساله‌ای نیست اما باز هم فشار می‌آورند.

فرمانده کل سپاه درباره سیاست‌های آمریکا و متحدانش علیه سوریه نیز گفت: ‌ آن‌ها خودشان می‌دانند جایگزین مناسبی به جای اسد وجود ندارد و حتی اگر اسد کنار برود، ممکن است جایگزین او برای آن‌ها بد‌تر باشد و مشکلات بیشتری برایشان ایجاد شود اما چون بشار اسد در حلقه مقاومت علیه اسراییل قرار دارد و با آن‌ها سازش نکرده است، به همین دلیل به آن فشار می‌آورند و می‌خواهند که نباشد. ایستادگی بشار اسد در رابطه او با انقلاب اسلامی است و من به فشارآورندگان هشدار می‌دهم این فشار‌ها و تهدید‌ها در ‌‌نهایت به ضرر خودشان تمام خواهد شد.

وی در برابر پرسش خبرنگار العالم درباره مانور مشترک آمریکا و ۲۴ کشور دیگر در خلیج فارس نیز پاسخ داد: ‌ اهداف مانور بیشتر دفاعی و برای مقابله با توانمندی‌های ماست. به عبارتی مانور آن‌ها پدافندی و بیشتر دفاعی است تا نشان دهند آمادگی مقابله با هرگونه تهدیدی علیه آرامش خلیج فارس در تنگه هرمز را دارند در حالی که به نظر من امنیت تنگه هرمز وقتی فراهم می‌شود که نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه کمتر شود.

جعفری در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران گفت: ‌ بروز درگیری بین ایران و اسرائیل، درگیری بین اسلام و جبهه کفر است و در این صورت مسلمانان بسیار زیادی در جهان هستند که دیگر آرام ننشینند و این یک بعد از توان دفاعی ما در کنار توان موشکی است. به عبارتی نیروهای مسلمان انقلابی جهان که در اقدام اسرائیل علیه ایران احساس تکلیف می‌کنند.

فرمانده سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار لس‌آنجلس تایمز که پرسید «آیا شما که می‌گویید در صورت حمله اسرائیل در تعهدات خود تجدیدنظر می‌کنید منظورتان خروج از ان‌پی‌تی است؟» گفت: اگر نهادهای بین‌المللی نتوانند جلوی اسرائیل را بگیرند، دیگر ایران خود را متعهد به تعهدات خود نمی‌داند و البته این بدان معنا نیست که ما به سمت بمب هسته‌ای برویم. ما درباره حرام بودن بمب هسته‌ای حکم شرعی داریم و ایران خود را تابع احکام اسلام و قرآن می‌داند و حتی اگر آن را داشته باشد هم اجازه استفاده از آن را ندارد، چراکه استفاده از بمب هسته‌ای به مفهوم کشته شدن مردم بی‌گناه بی‌شماری است و ما هرگز به سمت بمب اتمی نخواهیم رفت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار آریا که پرسید «آیا با مانور اخیر آمریکا و متحدانش در خلیج فارس احساس تهدید نمی‌کنید؟» افزود: همانطور که گفتم این رزمایش یک رزمایش دفاعی است و نسبت به آن احساس تهدید نمی‌کنیم و رزمایشی هم در قبال آن نداریم.

فرمانده کل سپاه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که «در صورت وقوع حمله نظامی، معنای این حرف که جنگ را به مرزهای دشمن می‌کشانید چیست؟» گفت: مطمئنا اگر حمله نظامی صورت بگیرد از سوی کشورهای همسایه نیست، چراکه ما با کشورهای همسایه مشکلی نداریم و چون ممکن است کشورهای فرامنطقه‌ای این اقدام را انجام دهند، جنگ در مرزهای این کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، سردار جعفری در پاسخ به پرسش دیگری درباره امنیت جنوب‌شرق و شمال غرب کشور نیز اظهار کرد: ما از زمان شهید شوشتری تلاش کردیم امنیت پایدار را در این مناطق دنبال کنیم و امنیت این مناطق را به دست خود قبایل و مردم منطقه سپردیم. باقی‌مانده کروهگ جندالشیطان تلاشی بسیاری کرد که از طریق مرز‌ها وارد جنوب‌شرق کشور شود اما موفق نشد و اکنون امنیت خوبی در این مناطق برقرار است و علت آن واگذاری برقراری امنیت به خود مردم است.

وی درباره شمال‌غرب کشور نیز گفت: علیه نیروهای پژاک در شمال‌غرب عملیات مهندسی گسترده‌ایی انجام شده است و زمینه‌های که این نیرو‌ها نیاز داشتند از آن‌ها گرفته شده است و در این مرز‌ها نیز هم‌اکنون امنیت خوبی وجود دارد.

فرمانده کل سپاه در برابر پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره اقدامات سپاه در کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی، ضمن همدری دبا بازماندگان این حادثه اظهار کرد: از ساعت اول این حادثه دستور دادیم تا نیروهای خود این مناطق به محل زلزله گسیل شوند و اگر از مردم منطقه سوال کنید می‌گویند که اولین نیروهایی که برای کمک به آن‌ها حاضر شدند، از بسیج و سپاه بودند.

جعفری افزود: اقدام مناسب دیگر سپاه، حضور بسیج سازندگی در این مناطق بود که ساخت ۱۸۰۰ واحد از منازل زلزله‌زدگان را بر عهده گرفتند و هم‌اکنون نیز گروه‌های جهادی در این مناطق مشغول کارند.

وی در برابر پرسش دیگری درباره امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز پاسخ داد: اهمیت این منطقه به دلیل انتقال درصد قابل توجهی از انرژی مورد نیاز دنیا است و قیمت انرژی وابسته به امنیت خلیج‌فارس است. هم آمریکا و هم غرب منافعشان باتوجه به گذر بخش قابل توجهی انرژی از این منطقه در گروی امنیت منطقه است و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی جهان، از بین رفتن امنیت خلیج‌فارس به شدت روی قیمت انرژی اثر خواهد گذاشت. در شرایط حاضر خلیج‌فارس و تنگه هرمز امن‌ترین برهه زمانی خود را دارد و تهدیدی علیه این منطقه حس نمی‌کنیم، مگر اینکه برخی با اقدامات خود بخواهند امنیت آنرا به خطر اندازند.

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه «اکنون تنگه‌هرمز در امنیت کامل است»، تصریح کرد: حضور برخی نیرو‌ها منطقه را ملتهب کرده و می‌کند ولی همه مراقب هستند تا اتفاق خاصی که این منطقه را ناامن کند رخ ندهد و مطمئنا اگر نیروهای نظامی خارجی در اینجا حضور نداشته باشند امنیت منطقه این مضاعف خواهد شد.

جعفری در ادامه، در پاسخ به پرسشی درباره توافقنامه امنیتی ایران با چین و روسیه و برگزاری مانور مشترک میان این سه کشور گفت: چنین چیزی وجود ندارد. ما همکاری‌های اطلاعاتی داریم اما همکاری نظامی یا مانور مشترک نه.

در پایان این نشست خبری، فرمانده سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جوان درباره تاثیر تحریم‌ها بر سپاه اظهار کرد: نیازمندی‌های ما عمدتا دفاعی است که متکی به توانایی‌های داخلی است. ما از زمان جنگ این نیاز‌ها را احساس کردیم و تلاش کردیم آن‌ها را جبران کنیم. تحریم‌ها همانطور که بر اقتصاد و برخی دیگر مسائل تاثیر داشته، ممکن است اثرات محدودی در بودجه و مسائلی از این دست در سپاه داشته باشد که در گذشته نیز وجود داشت اما تاثیرات چندانی نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴۸
انتشار یافته: ۱۸
درپناه حق پیروز وسربلند باشید
موضع گيري متمدنانه وخوبيه
فرمانده بسیار خوب پاسخ داده متشکریم.
اسراييل از روي ترس و ضعف اين طوري گزافه گويي مي كنه چون خوب مي دونه اگر همچين خطايي بكنه پاسخ ما عالمگير خواهد بود
خدا عمرش بده! ما هم همینو میگیم.
زنده باد ایران مقتدر ...مشکلاتی هست ولی به فضل و کمک خدا حل خواهند شد
ومن يتوكل علي الله فهو حسبه
ایران پاینده باد ایرانی همیشه سربلند .وجود چنین فرماندهان باایمان ومتعهدوشجاع باعث خوشحالی ماست سخن کز دل براید ...بردل نشیند .
به نظر من صحبت های فرمانده سپاه بسیار منطقی و به دور از غلو بیان شد و این دشمنان هستند که برای رسیدن به منافع خود به تهدید ، دروغ و اعمال زشت دست میزنند .
ایواله
سلام
الحمد لله سردار پاسخ های بسیارخوبی دادند
بخصوص پاسخی که تیتر خبر گذاشتید
یاحق
زنده باد ايران و ايراني و گسترده باد بر گستره عالم تمدن ايراني
همیشه سربلند وسرافراز باشید خداقوت وخسته نباشید.. یاعلی
عالی و منطقی بود. متشکریم
به عنوان یک ایرانی احساس امنیت و غرور میکنم وقتی مقامات نظامی ما انقد محکم مواضع خودشونو اعلام میکنند.
"در صورت حمله چيزي از اسراييل باقي نمي ماند" !
غرور آفرين و بي نقص.
سردار ايراني سپاسگزاريم.
همین که دشمن از سپاه داره بد میگه یعنی کارشو به خوبی داره انجام میده والعاقبه للمتقین
و اعدو لهم ما استطعتم من قوه
آفرین بر پاسداران این مرز پرگهر
به امید ظهور هرچه زودتر ولی عصر(عج).
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان