بازدید 53335

«دریاقلی» جای پتروس دروغین در کتاب درسی

داستان «دریاقلی سورانی» قرار است پس از سال‌ها تاخیر از سال جدید تحصیلی وارد کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی شود.
کد خبر: ۲۷۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴ 11 September 2012
ماجرا و داستان «دریاقلی سورانی» پس از سالها تاخیر از سال جدید تحصیلی وارد کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی شد

به گزارش فارس، متولدین دهه 60 هنوز هم برخی از داستان‌های کتاب‌های درسی خود را به خاطر دارند؛ داستان «دهقان فداکار» و از خودگذشتگی ریزعلی خواجوی در نجات سرنشینان قطار مسافری، داستان «تصمیم کبری»، داستان «خانواده آقای هاشمی»، داستان «کوکب خانم» و.... داستان‌هایی که رنگ و بوی ایرانی داشتند و هنوز هم با به میان آمدن نام آنها نوستالژی گذشته در ذهن‌ها زنده می‌شود. اما با گذشت زمان متولدین دهه 60 جای خود را به نسل‌های بعدی می‌دهند و برخی از شخصیت‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند.
 
* پتروس فداکاری که مردم هلند هم آن را نمی‌شناسند

 
داستان «دریاقلی سورانی» قرار است پس از سال‌ها تاخیر از سال جدید تحصیلی وارد کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی شود. داستانی که پایه ششمی‌ها در درس چهارده خود آن را خواهند خواند. شخصیتی که اگر چه در دهه 60 و بحبوحه جنگ افراد کمی از فداکاری وی اطلاع پیدا کردند اما با گذر زمان داستان فداکاری او زبان به زبان چرخید و به یکی از اسطوره‌های دفاع مقدس تبدیل شد.
 
وی  جایگزین شخصیت‌های خیالی چون پتروس هلندی شد که سالها در کتاب‌ها وجود داشت اما از خلاف آمد عادت و به گفته حبیب احمدزاده یکی از نویسندگان دفاع مقدس: «هنوز در کشور هلند هم کسی پتروس را نمی‌شناسد، ولی همه ما او را می‌شناسیم؛ راستی چرا هیچ‌وقت از خودمان نپرسیدیم چرا پتروس فداکار جای انگشتش یک چوب در سوراخ سد نگذاشت؟»

دریاقلی سورانی در آن شب پاییزی و بارانی سال 1359 اسطوره‌ای آفرید که لشکر ایران را از یک شکست بزرگ و حتمی نجات داد. دریاقلی بر روی دوچرخه خود نشست و مسافتی قریب به 20 کیلومتر را رکاب زد و خود را به نیروهای ایرانی رساند و آنها را از حضور نیروهای عراقی و حمله آنها آگاه ‌کرد. گفته می‌شود که اگر دریاقلی این حرکت را انجام نداده بود، نیروهای عراق می‌توانستند تا شیراز و دیگر شهرهای مرکزی ایران نفوذ کنند.
 
دریاقلی به همراه مردم آبادان در «عملیات کوی ذوالفقاری» شرکت کرد و در حالی که این گروه سلاح و ادوات چندانی در دست نداشتند به جنگ با دشمن رفتند و توانستند نفوذ دشمن به آبادان را ناکام بگذارند. در جریان همین نبرد دریاقلی جراحت سختی پیدا کرد و در جریان انتقال به پشت جبهه به شهادت رسید.
 
* ترکی: خیلی از مسائلی که اولویت دارند خیلی از وقتها مغفول می‌مانند

 
تا به حال داستان‌های زیادی در مورد این رویداد مهم تاریخی نوشته شده و چندین مستند و یک فیلم سینمایی هم از آن ساخته شده است. اما هنوز به رغم این تلاش‌ها این داستان وارد کتاب‌های درسی نشده بود.
 
محمدرضا ترکی محقق و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس در مورد تاخیر در ورود این داستان به کتاب‌های درسی می‌گوید: این شخصیت نقش بسیار جدی و مهمی در جنگ داشته ولی متاسفانه گمنام مانده است. متاسفانه از این مشکلات در کشور ما بسیار هستند و خیلی از مسائلی که اولویت دارند خیلی از وقت‌ها مغفول می‌مانند. متاسفانه این شهید تا چند سال پیش حتی یک قبر درست و حسابی هم نداشت. اینکه ما در کتاب‌های درسی خود در مورد این شهید چیزی بنویسیم کمترین کاری بوده که می‌توانستیم انجام بدهیم.
 
محمدرضا ترکی افزود: من از چند سال پیش، پیشنهاد این کار را به وزیر فرهنگ و ارشاد دادم و حتی نامه‌ نگاری‌هایی را نیز انجام دادم. اما از آنجا که داستان‌هایی که تاکنون در مورد وی نوشته شده بودند برای کتاب‌های درسی مناسب نبودند، از این رو متن جدیدی را نوشتم.
 
این استاد دانشگاه در مورد اقدام شجاعانه دریاقلی سورانی گفت: به نظر من شخصیت دریاقلی یکی از مهمترین اسطوره‌های عرصه دفاع مقدس است و اگر شجاعت و درایت او نبود شهر آبادان که یکی از مهمترین شهرهای جنوب بود، در همان ماه‌های اول جنگ از دست می‌رفت. اگر این عمل فداکارانه دریاقلی نبود مطمئنا سرنوشت جنگ طور دیگری رقم می‌خورد. او مردی برخاسته از میان توده‌های مردم بود که شجاعت او مثال زدنی نیست.
 
به گزارش فارس، سخن گفتن و آگاهی رساندن در مورد شخصیت‌های ملی و مذهبی یک کشور یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش در ایران است. امید است این اقدام فتح بابی باشد در شناساندن دیگر شخصیت‌های ملی و مردمی که از یاد و خاطره آنها مغفول مانده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۲۸
مبارکه! آخرین مشکل مملکت هم حل شد!
داستان ریزعلی خواجوی هم با تحریف و دروغ به خورد ما داده شد. ریزعلی تفنگ داشت و به سمت قطار شلیک کرد. پیراهن خود را آتش نزد. یه جستجوی ساده نشون میده مصاحبه اصلی رو
كا دمتون گرم . اي شد يه كار درست و درمون. درود بر شهيد درياقلي قهرمان ناجي شهر آبادان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
این منفی ها رو کی زده ؟!
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
ناجی آبادان نه ، ناجی ایران .
ناشناس
| United States |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
کا این داستان رو توی منشور فدراسیون فوتبال بگنجونید بلکه فوتبالیستامون به غیرت بیان دویست متر بدَوَن!
امين
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
اينا كه منفي ميدن يعني منظورشون چيه؟ من كه نميفهمم اگه كسي ميفهمه يا خودشون توضيح بدهند كه يعني با اين كار مخالفند يا خداي ناكرده با درود فرستاندن بر اين شهيد بزرگوار؟؟؟؟!!!! جان مادرتون حتما نظرم رو پخش كنيد تا جوابيه بدهند و من هم روشن بشم!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
حال این درست، اما این مسخره بازیا چیه
حالا پترس نه و یکی دیگه
مگه هدف انتقال یک عمل خوب نیست؟
چون اسمش پطرسه بده؟
داستان پتروس فداکار بیشتر از 20 ساله که در ذهن و فکر ما بچه های دهه 60 است
اجازه ندارید این خاطره را به این راحتی از بین ببرید
زنده باد نام دریاقلی سورانی و یاد دلاوری اش
افرین به اموزش و پرورش
زیاد از این شیران در تاریخ ایران است
باید همه کتاب های درسی ما افتخارات حال و گذشته مان باشد
زنده باد ایران بزرگ
زنده باد دلاورانش در تمام دوران
شاید بعد از افغانستان ما متعصب ترین کشور باشیم. مفهوم داستان پتروس یا امثال اون مهمه نه اسم شخصیت. داری میگی در هلند کسی پتروس رو نمیشناسه، باید گفت در ایران هم کسی دریاقلی نمیشناسه. کما اینکه در ایران خیلی از مبارزان و شخصیتهای تاریخی رو نمیشناسیم اما شاید خیلی از کشورهای دیگه بشناسن. چیزی که مهمه مفهوم داستانهایی مثل پتروسه، که به بچه ها یاد بدیم فداکاری مهم و زیباست.
به نظر سطح كتاب ششم ابتدايي از كتاب اول راهنمايي سابق خيلي ساده تره
پاسخ ها
همت
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
با نظر شما موافقم هم متن ساده است و فاقد جذابيت است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
شاید این شش ابتدایی طرحی ناموفق باشه که بعد از اجرای ان تازه بفهمند سیستمی که دهه ها داشته اجرا میشده موفق تر بوده !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
بودجه کم اوردند .. کاغذ کم اوردند .. رنگ برای چاپ کردن کم اوردند ...
این نظر را سانسور نکنید........
یعنی تا به حال به ما مطالب دروغ درس میدادند که شما میگویید پتروس دروغین... وای بر این آموزش و پرورش
سلام بسیاری مواقع که عکس این شهید رو در شهر مان( یزدانشهر -نجف اباد) می دیدم نمی دانستم از آن چه شیر مرد فداکاری می باشد درود بر شرف و غیرتش، اکنون افتخار می کنم که قبر یادیود ایشان در کنار دیگر همرزمان شهیدش در شهر یزدانشهر می باشد .
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
دوست عزیز اگر دقت می کردی متوجه می شدی مزار این شهید بزرگوار در بهشت زهرا (ص) تهران قرار داره نه یزدانشهر !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
محمد جان دوست ما میگه عکسش تو شهرمان ( یزدانشهر ) هست نه مزار این شهید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
اگه دقت میکردی متوجه میشدی گفته قبر یادبود نه قبر واقعی اش!!!
امیرپارسا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
مهندس جان! ایشون نوشته «قبر یادبود» نه قبر اصلی
عادل
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
محمد آقای عزیزم اتفاقا شما دقت نکردی
این بنده خدا گفته "قبر یادبود"
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
دوستمون هم گفته قبریادبودش
بله برخی شهدا دوتا قبردارند یکی جسدشون اونجاست ویکی هم یادبوده
مانند دانشجوی پیروخط امام شهید فرخ سلحشور که قبرش درهویزه است ویه قبریادبود هم درشهرخودش... داره
تفنگ سرپر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
محمدجان نوشته "مزار یادبود"
یه کم دقت کن
نمیدونم چی بگم............................
قبر اين شهيد بزرگوار در بهشت زهرا قطعه 34 رديف 90 شماره 28 قرار دارد.روحش شاد.
برای خودم و مسئولین متاسفم که ادعای حضور در جبهه و جنگ داریم و تاکنون این شهید بزگوار را نمی شناختیم
روحش شاد
درود بر شرافت این بزرگ مرد ایرانی. اما فکر نمیکنم داستان زیبای پتروس مشکلی داشت. چرا که بسیار تاثیرگذار و زیبا بود. ضمناً آن آقایی که گفته بجای انگشت چوب در سوراخ سد فرو میکرد نمی دانست که پتروس یک کودک 7 ساله بود نه مثل ایشان یک پیرمرد 60 - 70 ساله ..
پترس و هلند مهم نیست. اکثر داستان‌ها خیالی است و هدف درس انسانیت و فداکاری است. دوستان فقط انگشت و چوب و هلند را یاد گرفته‌اند از این درس
نمونه ایرانی هم مبارک
داستان پترس یه حال و هوای دیگه ای داشت نستالژی بود
جالبه اول درس با داستان خیالی تر آرش شروع میشه
استاد محترم کسی در مورد عباس بن فرناس هم چیزی نمی دانست و مقدم شد بر برادران رایت در داستان پرواز حالا ببیند چند نفر به نامش احساس نوستالوژیک دارند .این دریا قلی هم اگر واقعی باشد به سرنوشت عباس بن فرناس دچار خواهد شد. ضمنا آن عزیزی که می پرسد چرا پترس به جای انگشت چوب در رخنه فرو نبرد معلوم است در زمان تحصیل هم همین گونه سرسری از متن گذر کرده است تا فرصت هست یکبار دیگر مکالمه پترس با پدرش را مرور بفرمایید خدا همه ی ما را بیامرزد
اتفاقا باید آموزش روحیه ایثار و از خود گذشتگی هر سال برای کودکان تداعی باشه نه این که فقط یک درس باشه. یک سال از قهرمانی رزمندگان، یک سال آریو برزن، یک سال پوریای ولی، یک سال تختی .....
ایرادی هم ندارد گاهی به نمونه های بین المللی اشاره شود ولی باید شخصیت مورد اشاره واقعی باشد.
همين هلندي ها هي پيغام و پسغام ميدادن آقا شما رو جون مادرتون اين پتروس رو از كتابتون بردارين. مردم به عقل ما شك ميكنن.يه انگشت يه سد رو نگه ميداره؟!!!!!!!!!!!!!
راست میگه نویسنده، من هلند بودم، تو هلند کسی پتروس رو نمیشناسه، ولی این شخصیت وجود داره، تو یه پارکی (در شهر لاهه) مجسمه ای کوچک از اون هستش، ولی هلندی ها هم نمی دونن کیه.
جناب اقای ترکی ظاهرا ایشان در یزدانشهر دفن شده اند نه بهشت زهرا
يادشهيدان دفاع مقدس جاودانه است وحق بزرگي به گردن همه ي دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
متوجه کینه بعضی ها نمی شم!
آخه چرا به این کامنت منفی می دی!
مگه تو ایرانی نیستی صدامی که به مردمش رحم نکرد می خواستی بیاد تهرانو برات لاس وگاس کنه!بی غیرت
در مورد مطلب فوق چند نکته قابل تامل است:
اول اینکه اگر پترس خیالی است - که بعید است چنین باشد و زیر سوال بردن این داستان نشات گرفته از احساس نویسنده است نه منطق و درایت- باید گفت مسئولان یک عمر به کودکان خود دروغ گفته اند؟
در ثانی اینکه چرا وی بجای انگشت از چوب استفاده نکرده سوالی کاملا بی منطق است. از کجا معلوم که ایشان بدنبال شیی گشته و پیدا نکرده و مجبور شده انگشت خود را در سوراخ فرو کند
لطفا به مسئولا خوابیده بگویید نبرد سالامین را بجای ماراتن در کتاب تاریخ مدارس برجسته کنند.ازماراتن دروغین هم خسته شدیم .مگر انموقع این همه اسب وجود نداشت که ان مردک برای رساندن پیام ان همه دویده است .انها دروغشان را به نام دو ماراتن به ماقالب کردند.
شناخت مردم هلند و واقعی و غیر واقعی بودنش که مهم نیست
مهم درس آموزی و ارزش فداکاری و ایثار بود
حالا می خواد خیالی باشه یا واقعی
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
سلام.
بله, اما وقتی نمونه های واقعی ایرانی وجود دارند, چرا باید سراغ نمونه غیر واقعی هلندی رفت؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
بهتره همه بدونن میتونن به فداکاری و ایثار در همه جای دنیا امیدوار باشند. پس داستان پتروس هم در کنار داستان ریزعلی نقش تکمیل کننده ایی داره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
اما فک میکنم نونه ایرانی فداکاریش فقط در جنگ هست اما نمونه هلندی یک نو دوست داشتن در کنار ساده انگاری هست! برای همن هست که پترس ماندگار شد!! سادگی پترس هست که به دل میشینه و در مرحله بعد فداکاری!!
خوبی و فداکاری بشر مرز ندارد. چه پتروس چه دریا قلی. چه دروغ چه راست.
سانسورم نکن لطفا
اگه بشه از اين مقاومتها و شهامتها زياد بوده
درود بر شهرام اسدی که فیلم شب واقعه را ساخت و این مرد را به ایرانیان شناساند
چرا در کتاب های درسی از سردار آریو برزن نامی برده نمی شود
خدارو شکر دیگه همه مشکلاتمون حل شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
شما همش بد ی ها رو ببینید
فرشید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
به نظرتون این حرف کلیشه نشده؟!
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
تو از اون آدمایی هستی که فقط به مشکلاتت نگاه می کنی.این دسته آدم ها نه تنها هیچ وقت پیشرفت نمیکنن بلکه مثل دست انداز جلوی پیشرفت بقیه رو هم می گیرن.
نیک اندیش باش.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
آخه تو غیر از خور و خواب و خشم و شهوت چیز دیگری هم می شناسی که می گی همه مشکلاتمون حل شد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
شما برو به امریکات بچسب
ايراني
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
الآن مسخره كردي ديگه؟همون آمريكا باش لياقتته
چرا والا من که بچه بودم همیشه از خودم این سوال را می پرسیدم که چرا بجای انگشتش چوب در سوراخ نگذاشت اما فکر می کردم لابد داستانه دیگه می خواهن ما را سرگرم کنند چیزی همین طوری گفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
چون هلند شهري پاكيزه مي باشد آخه همش اندازه يه استان ماست چوب پيدا نمي شود رو زمين انگشت ارزانتر تمام مي شود
پترس فداكار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
خوب لابد چوب يا چيز ديگه اي اون لحظه پيدا نكردم!!! :دي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
با ترکیبی ار چوب و برگ شاید می شد ولی چوب تنها نه. امروزه هم سعی می کنیم از پلاستیک استفاده کنیم که قابلیت انعطاف داره. انگشت هم قابلیت انعطاف داره. فکر کنم داستان تو زمستون اتفاق افتاده که برگ نبوده. نکته دیگه اینکه شاید پتروس اصلا باهوش نبوده ولی فداکار که بوده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
جیگر داستان می گفت که اون بچه بوده وطبق گفته مادرش که شوخی کرده بود این کارراانجام داد
همه که مثل شما بابصیرت وفهم نیستند اونم ازنوع غربی
ولی داستان حدود38ساله بی کم وکاست درذهن ما مونده
اما مطالب کتابهای سالیان اخیر هیچ ارتباطی باذهن دانش آموزبرقرار نمی کنه
هدف بایداموزش فداکاری باشه
من که متوجه نشدم نقل يک داستان حماسی و فداکاری چه ارتباطی به داخلی يا خارجی بودن داره. ضمن اينکه پتروس واقعا وجود داشته ولی چون اسامی هلندی پيچيده هستند در کتاب ما تغيير کرده اند به هر حال ما توی تغيير اسامی و داستانها و کارتونها يد طولايی داريم. در مورد چوب و انگشت و.. ميشه پرسيد چرا حسين فهميده نارنجک رو به زير تانک پرتاب نکرد و خودش هم با اون زير تانک رفت؟
هنوز نفهميده ايد يك داستان نبايد حتما واقعي بأشد موضوع ماندگار ما ندن فداكآري درذهن خواننده مي بأشد
به نظر من کار درست و نیک مربوط به هر فرهنگ و هر کشوری که باشه قابل تحسینه و باید در اشاعه ی اون کوشید...شما هم بدون اینکه به اون داستان انگ دروغ بزنید بهتره تیتر انسانی تری بزنید...واقعا کا از ابراز تاسف هم گذشته...خدایا عاقبتمان را نیک گردان
البته این داستان خیلی آموزنده‌تر از داستان پترس هست و این کار قابل دفاع هست. اما در داستان پترس، مهم راست یا دروغ بودن داستان، یا آگاهی مردم هلند از این داستان نبود. مهم آموزش ایثار و فداکاری به بچه‌ها است. شاید حتی اگه هردوی این داستان‌ها در کتاب درسی بچه‌ها هم بودن، جای همدیگه رو تنگ نمی‌کردن
برای این که خودمون رو اثبات کنیم لازم نیست دیگران رو زیر سوال ببریم. پتروس در هلند شناخته شده است و مجسمه اش در جایی به نام مادورادام نصب شده.
درود بر دریاقلی و د ریا قلیها. نیماهم درست میگه آموزش زمان و مکان و ملیت نداره .همه گذشته را نفی کردیم دوباره
مجبور شدیم از آنها استفاده کنیم چون آنها درست بودند
نگفتی چرا چوب جای انگشتش نذاشت؟؟؟
لازم نیست برای قهرمان کردن این شخصیت این چنین دروغ پردازی کنید و بگویید "گفته می‌شود که اگر دریاقلی این حرکت را انجام نداده بود، نیروهای عراق می‌توانستند تا شیراز و دیگر شهرهای مرکزی ایران نفوذ کنند"!!!
جل الخالق
البته داستانهاوماجراههای دهه 60کتابهای فارسی دوره ابتدایی بسیار ارزشمند وعبرت آموزوماندگار بودند که متاسفانه خیلی از انها وهمچنین اشعار پرمعنی آن کتابها بنا به دلایلی حذف گردیده ومطالب کم اهمیت تری جایگزین شده اند البته گرچه مطالب ارزشمند ی هم برکتابها افزوده شده
او مردی برخاسته از میان توده‌های مردم بود که شجاعت او مثال زدنی است.
درياقلي دلاور ايراني باعث عزت و غرور ملي هر ايرانيه آزاده است
چرا غلو می کنید ؟ مگر مردم شهرها مرده بودند که بگذارند ارتش عراق تا مرکز ایران نفوذ کند . قهرمان پروری خوب است اما معقولانه . در ضمن داستان دریا قلی مرا یاد داستان آن سرباز یونانی می اندازد که خبر پیروزی یونانی ها را بر ناوگان دریایی خشاریار شا بعد از طی کردن مسافت 42 کیلومتر با پای پیاده ، به گوش هموطنانش می رساند .فلسفه وجودی دو ماراتن المپیک هم از همین داستان است . البته در صحت آن شک و شبهه وجود دارد .
پاسخ ها
\
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
مادیگه به گنده گویی عادت کردیم این یکی هم روش.
ناشناس
| Belgium |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
انگار متوجه مفهوم متن نشدی
مردم ایران هیچ وقت نمردن که کشورشان را به دشمن بدن اما اگه اون جمله اتفاق می افتاد خسارت ایران سنگین بود
عاقبت سردار قادسیه ملعون رو هم دیدیم تو سوراخ موش امریکایی ها گیرش انداختند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
تاریخ رو همین اتفافاتی که شما ساده می نامی تغییر می دهند.
دیدگاه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
در این جنگ نیروی دریایی ایران دچار طوفان شد و از حمله صرفنظر کرد ؛ بدبخت یونانیها اینقدر ذوق کردند که سپاه ایران دیگه حمله نمیکنه فکر کنم یادشون رفت حیوانی به نام اسب هم وجود داره یارو مثل اردنگ ها پیاده اومد خبر بده
با سلام من منطقه را دیده ام همه پتروس را می شناسد ضمنا" چون دریا را خشک کرده اند هیچ درختی وجود ندارد ،امیدوارم اینقدر واقع نگر و بیطرف باشید که نظر من را بگذارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
من تو قسمت هلندی بلژیکم و چندین بار هم هلند رفتم از هر کس پرسیدم پتروس رو نمی شناخت اما گفتند که داستانهای عامیانه زیادی دارند که در اونها بچه ها شهرها رو از سیل و اتش و ... نجات دادند
در ضمن تو هلند راه بری زیر پات درخت و علف سبز می شه و من مطمئنم اونجا رو ندیدی
همه هلند سریز و پر درخته
اي كاش هر سال يه مسابقه دوچرخه سواري ازاد در همان مسيري كه دريا قلي ركاب زد ترتيب بديم . هم به رونق ورزش دوچرخه سواري كمك كرديم هم باعث جاودانه شدن اين حماسه ميشيم
خیلی خوبه اما بهتر بود این استاد کمتر غلو میکرد و اصل ماجرا رو دقیقا برای خبرنگار تعریف میکرد
دریا قلی با کارش باعث شد آبادان مثل خرمشهر دور نخوره و محاصره ای که بعدا اتفاق افتاد کامل نشه نه اینکه بیاد اینقدر غلو کنه بگه دشمن تا شیراز میومد مگه بچه بازیه؟
راستی دشمنی که فصد نفوذ داره از کی خمپاره میزنه که دریا فلی از میان اون همه خمپاره و انفجار تونسته خودش رو به نیروها برسونه؟ بابا جون مادرتون فیلم هندی ننویسید تو کتابها دشمن در کمال سکوت و مخفیانه از محله کوی نادری داشته نفوذ میکرد و اگر نفوذ کامل میشد آبادان محاصره میشد و ...
اولا داستان پتروس دهه 60 هم بوده است
دوما رفتار وکردار نیکو کاری به کشور ونزاد ومدهب وغیره ندارد بهتر است این گونه با مسائل تعصبی برخورد نکنیم که این گونه رفتارها در شان یک مسلمان نمی باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
اصل سخنت خوبه اما وقتی ایرانیش هست چرا خارجیش
وقتی فدارکاری و وطن پرستی رو می شه تو شهر شهر ایران دید چرا پتروس بازی
یک کامنت بنویس هلندی ها تو کتاب درسی خودشان این مطلب رو بگذارند و ما ایرانی ها دریا قلی ها و اریوبرزن ها و رستم دستان ها می گذاریم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
انگار متن رو نخوندی ابن پطروس خان وجود خارجی نداشته فقط تخیل بود و پرداختن به شخصیت دروغین کشوری که به مقدسات ما توهین می کندمایه ننگ است.
انتقال اين مفاهم به دانش آموزان كار شايسته اي است اما متن داستان خوب نگاشته نشده است.
اتفاقاً من بارها شنیده ام که دانش آموزان زرنگ ایرانی به پتروسی که نویسندگان کتب ابتدایی لقب فداکار داده اند او را پتروس احمق می خوانند. چون او به جای این کار می توانست قطعه چوبی را وارد سوراخ کند و سپس موضوع را به بزرگتر ها اطلاع دهد. پس هیچ مطلب آموزنده ای هم در این داستان وجود ندارد. متل اینکه آقای ریزعلی خواجوی به جای آتش زدن پیراهن ، خود را جلو قطار می انداخت تا به راننده قطار بفهماند مشکلی در راه وجود دارد و بعد ما او را قهرمان خطاب می کردیم. پس ریزعلی هم فداکار بود هم با هوش و نه مثل قهرمان خیالی پتروس احمق.
پاسخ ها
زهرا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
واقعا که!!!! پترس یه بچه بود چرا با ریزعلی مقایسه میکنین؟؟؟....از یه بچه چه توقعاتی دارین!!!! میخواین یه دادگاه غیابی واسه پترس راه بندازیم!!!!
بینام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
نظر شما راجع به حسین فهمیده چیه؟ بهتر نبود به جای اینکه خودش بره زیر تانک فقط نارنجک رو مینداخت زیر تانک.
بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
خب شايد اون دور و برا چوب نبوده بعدش پتروس يه بچه بوده.شادي شهيد دريا قلي سوراني صلوات
ما ايرانيان همه چيز داريم و اگر بخواهيم هر كار نشدني را شدني مي كنيم.
يادمان باشد كه ما مردمي بزرگ هستيم.
بياييد قدر كشور و هم ميهنان عزيمان را بيشتر از گذشته بدانيم و براي كشورمان مفيد باشيم
يادش بخير
درياقلي دوستت داريم
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
تا کور شوند منفی زنهای وطن فروش
زنده باد خاک ایران بزرگ از کردستان تا تاجیکستان
نابود دشمنانش از هر رنگ و نژاد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
مگه بنده خدا چی گفته که بهش منفی داده اید ؟
اونهایی که منفی داده اند بوی وطن فروشی می دهند.
خوب شد. واقعاً چی بود این داستان پتروس!! پسرکی که دستش را در سوارخی کرده بود؟؟؟!!! ما را که خیلی مسخره می کردند.
شاید تکه چوبی دور و برش نبود و شاید نخواست برای پیدا کردنش وقت تلف کنه و شایدم به عقل کودکانه اش نرسید! این درست نیست که به قهرمانان ملی یا فولکلوریک سایر ملتها توهین کنیم!
شخصیت پتروس شاید خیالی باشد ، همچنان که شخصیت هملت ، رومئو و ژولیت و دهها و صدها شخصیت در کتابها و داستانها خیالی هستند. ولی این ذوق و تبحر نوینسده است که چنان زیبا شخصیت خیالی را می پروراند که انسان همواره در ذهنش یاد و نام این شخصیت می ماند. بنابراین داستان فداکاری پتروس از این نوع داستانها است و چه اشکالی داشت هر دو داستان پتروس و دریاقلی در کتاب درسی در کنار هم به زندگی می پرداختند.
اشکال داستان های ما اغراق بیش از اندازه است مثلا در این داستان گفته شده اگر او حضور نیرو های عراقی را به نیروهای ایران خبر نمی داد انها تا شیراز جلو می امدند!!!!!
باسلام محض رضای خدا این همه با روحیه ما بازی نکنید تازه ما دروغهای قبلی تون رو باور داشتیم چه جوری به بچه هامون تاکیید کنیم که درس هاشون رو با دقت بخونند وقتی خودمون به خاطر روابط غلط سیاسی یک عمر سر کار بودیم
من نمیدمنم این امتیازای منفی یعنی چی
كجاي كاري آقا قبر اين شهيد بزرگوار در آبادان است
یک بخشی اط متن رو اشتباه نوشتید..
"شجاعت او مثال زدنی نیست؟!!!" باید مینوشتید مثال زدنی است
صدا وسیما هم میتواند به جای پخش فیلمها وافسانه های غیر واقعی بیگانگان به فرهنگ پر از عبرت وتاریخ ساز ایران روی بیاورد که میتواند دنیا را با انها به تسخیر فرهنگ وتمدن پر افتخار ایرانی دراورد. ولی افسوس وصد افسوس.............
یعنی انقدر خاک بر سر تاریخ چند هزار ساله ما شده است که فیلمهای وارداتی کره ای بی محتوا بر انها ارجحیت دارند .جای تاسف دارد برای مسولین امر...
پس این همه سال سرمون کلاه گذاشتن و پتروس افسانه بوده؟ ما که از خانواده هاشمی هیچ درس خاصی نگرفتیم جز ایران گردی که جذابیتی هم برایمان نداشت! آخر نفهمیدیم کبری چه تصمیمی گرفت و چه درسی میشد از کوکب خانم گرفت!
با این اقدام اکنون میتوانید مسابقات دوچرخه سواری را با عنوان سورانی ثبت کنید.
مثل دوی ماراتن.
پتروس را خوب شد که حذف نمودید. زیرا انزمان افسار ما در اختیار دشمن بوده.
اگر ما پتروس را میشناسیم به معنی این است که برای فداکاری و از هود گذشتگی ارزش قائلیم و هرکس کار ارزشمندی انجام دهد قابل تقدیر است است در آن زمان چبی که بتوان با آن سوراخ سد را پوشاند آنجا نبود ولی امروز شما میگویید بجای فداکاری چرا از چوب استفاده نکرد و فردا هم مردم میگویند بجای دوچرخه چرا پیامک نفرستاد ! به قهرمانان دیگر هم احتران بگذاریم.
خدا بگم اونی که داستان پتروس رو ساخت چیکار کنه....
وای از افراطو تفریطها....وایییییییی.....
درود بر آموزش و پرورش و نویسندگان کتاب فارسی ششم.
یعنی واقعا اگر شهید سورانی اون شب این کار رو نمیکرد ارتش عراق تا شیراز اومده بود؟ من که خیلی بعید میدونم
چرا پس بعضیا نارنجک و پرت نکردن خودشون رفتن زیر تانک!!!!
روحیه تخریب وخرد شمردن واقعیتهای بیرونی اخرین حربه برای فرار کردن از ناکامیها وضعفهای یک ملت می باشد بنظر شما بهتر نیست تمام مفاخر ودانشمندان کشور و ملتهای دیگر را نفی کرده وهمه را دروغ بنامیم
به نظر من فداكاري دريا قلي خيلي با ارزش است ولي داستان هاي كتابهاي درسي ابتدايي فاقد ارزش هاي ادبي است و من فكر ميكنم متن داستان پترس انقدر قوي بوده كه ما هنوز هم ان را خط به خط حفظ هستيم و اين با ارزش است اين ارزش ها با احساس و در ك واقعي و با كلمات زيبا در اذهان باقي ميمانند در متن كتابهاي درسي ابتدايي متاسفانه از زنده ياد قيصر امين پور بسيار نوشته شده كه از لحاظ ادبي خيلي ضعيف است و هنگام خواندن ان ها ادم دنبال فعل و فاعل ها مي گردد عزيزان ما ايراني هستيم و زبان و ادبيات ما بسيار غني است و تاريخ پر شكوهي داريم بياييد از افراد شايسته براي نوشتن متون درسي فرزندان اين مرز و بوم استفاده كنيم تا مانند كوكب خانم حسنك كجايي دهقان فداكار گاو عمو حسين چوپان دروغگو تصميم كبري و يا حتي همان پترس در اذهان و دلهايمان باقي بماند
چرا در مورد اون پسر بچه ای که با سگش بازی می کرد و سگش به دالونی نزدیک پادگان نوژه رفت و پسر بادنبال کردن اون از کودتای نوژه مطلع شد نمی نویسند. این بنده خدا رو چند وقت پیش تو سالگرد کودتای نوژه تلویزیون نشونش داد.
ایشاللا ایشون سلامت باشه و روح دریاقلی هم شاد.
انتخاب سوژه دریاقلی کاری بسیار شایسته و زیباست اما متن در نظر گرفته شده در شرح داستان فاقد هرگونه جذابیت بوده و توصیف گر رشادت و میهن پرستی دریاقلی نیست
دریا قلی به روح توسلام میکنم/ با اشک خویش به کارت احترام میکنم
بهمان علت که دریاقلی بیست کیلومتر با دوچرخه رکاب زد و از موبایل استفاده نکرد بهمین دلیل هم پتروس انگشت اش را توی سوراخ کرد و از چوب استفاده نکرد. اگر موبایل در دسترس نبود شاید چوب هم در دسترس نبود. هر داستانی را که در کتابهای درسی میگذارید چرا سعی در توجیح اش میکنید؟
بسياري از شهدا و ايثارگران دهه 60 پتروس و ريزعلي فداکار را مي‌شناختند و اگر اعتقادات مذهبي را کنار آنها قرار دهيم. مطمئنا رشادت اين دو شخصيت داستاني نيز به سهم خود ولو اندک تاثيرات خوبي در ترويج روحيه ايثار داشته است. آنچه در ماهيت کار پتروس نهفته بود اين بود که او از جان خود(انگشتش) مايه مي‌گذاشت و همين موضوع فداکاري او را پررنگ مي‌کرد. و اين منافاتي با موضوع ايثار و از خودگذشتگي ندارد، صد البته حال که ايثارگران جديدي در پي تاريخ ايران ظهور يافته اند الگو قرار دادن آنها به مراتب اولويت دارد.
خوب اگه چوب تو سوراخ میگذاشت ، احتمال داشت آب چوب رو از تو سوراخ هل بده بیرون.
باز هم جای شکر دارد راجع به دلاوری های جومونگ و لینچان و سخت کوشی اوشین چیزی ننوشتند.
پترس کودک بوده و ارتباط دانش آموز دبستانی قهرمان کودک بیشتره تا بزرگسال .خصوصا اینکه تصویر مناسبی هم از دریاقلی نکشیده اند مثلا خواسته اند جدیت او را برساند اما چهره اش را خشن ساخته اند که جاذبه کمی دارد متاسفانه سالهای اخیر تصویرگرهای ضعیفی آورده اند که با اصول روانشناختی آشنایی اندکی دارند تصویرگری کتابهای قدیمی خیلی اصولی و جذاب بود
علت اینکه از پترس استفاده شده این بوده که این درس برای بچه های دبستانی و این بچه ها با سن کمشون با پترس احساس همزاد پنداری میکنند نه با دریا قلی اون هم در موضوع جنگ این داستان دریاقلی بدرد راهنمایی میخوره نه دبستان
درود بر دریاقلی
با سلام . خوب است جهت ثبت یک واقعه مهم در تاریخ دچار افراط و تفریط نشویم . و همانگونه که واقعه حادث شده آن را بدون کم و کاست بنویسیم . لذا :
یکم : منطقه کوی ذوالفقاری محصور در نخلستان بود ه ولی نویسنده با دو تصویر القاء نموده که منظور از کوی " کوه گ می باشد.
دوم : به استناد گفته های فرزند شهد دریاقلی سورانی که در حال حاضر در قید حیات بوده و در نجف آباد زندگی میکند شهید سورانی دوچرخه نداشته است و موتور سیکلت تریل یا ماها داشت (رجوع شود به کتاب جای امن گلوله ها از خاطرات عبدالرضا آلبوغبیش صفحه 205)
سوم : فاصله محل زندگی شهید دریاقلی سورانی در اوراقچی تا پاسگاه ژاندارمری شطیط فقط حدود 34 کیلومتر می باشد نه بیست کیلومتر .(می توانید متر کنید )!!!
چهارم : پس از راندن عراقی ها به آن سوی بهمن شیر بنده شاهد بودم که حدود چندروز دریاقلی همپای مدافعین به برادران ارتشی کمک میکرد و حتی یک قبضه کلت 45 توسط سرهنگ کهتری (فرمانده گردان) به او داده شده بود تا بتواند از خود دفاع کند.
پنجم : پیشنهاد می نمایم هرکس مدعی است که در ارتباط با دریاقلی و نقش وی بیشتر می داند با محوریت آقای حبیب احمدزاده در جایی دور هم جمع شوند و برای یک بار هم که شده نقش دریاقلی را به طور صحیح در حماسه کوی ذوالفقاری روشن نمایند.
سلام. یه سوال دارم. طایفه سورانی از ترک زبانهای روستای یانچشمه در ساحل رودخانه زاینده رود هستن . که حالا بخاطر زیر آب رفتن روستاشون اطراف نجف آباد بخصوص یزدانشهر ساکن هستن. حالا این شهید گرامی چطور از آبادان سر درآورده و بعد مزارش تهران؟
خیلی خوب بود
با احترام به روح شهید دریاقلی

به نظرم بهتره ارزش ها رو نژادپرستانه نکنیم. فداکاری فداکاریه، چه هلندی باشی چه ایرانی چه افغانی یا هرجای دیگه
اولانگویید میخواستیم دریاقلی رو وارد کتاب درسی کنیم،صادقانه بگید میخواستیم پتروس رو حذف کنیم. مگه پتروس جای دریاقلی رو تنگ کرده بود؟
میزاشتین درس بعد! چرا آسمون ریسمون میبافین .ثانیا دریاقلی با اون قد وقواره و سن و سالش به الگوشدن برای بچه دبستانی نزدیکتره یاپتروس کوچولو . سوم اینکه مگه ما دریاقلی رو میشناختیم که هلندیها چرا پتروس رو نشناختن؟ چهارم مگه فداکاری فقط توی جنگ اتفاق میفته.چرا از اتشنشانها یا اهداکنندگان خون داستان نمیسازین.پنجم مگه کوکب خانم و روباه و زاغ و بقیه داستانهای کتب درسی واقعی هستن که حالا چرا پتروس واقعی نیست .ششم حبیب احمد زاده نویسنده دفاع مقدسه،طبیعیه که جنس قلمش رو ترجیح میده،بی طرفانه نمیگه.هفتم اینکه این طنزه که اگه لاستیک دوچرخه دریاقلی پنچر میشد تا مرکز ایران تصرف میشد،پس این همه عقاب تیزچشم ارتش و دلاوران سپاه و جان برکفان بسیج کجا بودن؟! هشتم اینکه هزاران نفر از دانش اموزانی که داستان پتروس رو خوندن داوطلبانه به جبهه رفتن و بدن نحیفشون رو خوراک سیمخار و میدون مین کردن و فدایی اسلام شدن با داستان دریاقلی چند تا فدایی در اون حد ساخته میشه ؟ نهم اینکه چطوره که از غرب یخچال و کولر و ماشین و همه چیزش خوبه وارد میکنید اما با ادبیات کودکش هم دشمنی دارید.دهم اینکه خودتونید !!!
موضوع مهمی که در کامنت ها هم دیده میشه، نظر داشتن بدون داشتن اطلاعات کافی درمورد مساله و در اینجا داستان پتروس فداکار هست. پتروس فداکار اصلا داستانی هلندی نیست! نوشته ی نویسنده ی آمریکایی در ۱۸۶۵ هست. و اینکه این داستان یک افسانه هست و درکتاب های درسی کشورهای مختلف در جهان به عنوان یک افسانه شبیه داستان های فردوسی یا هری پاتر وجود داره و تدریس میشه! درضمن نهایت بی دانشی و کوته فکری هست که از افسانه ایراد منطقی بگیرن که با این حساب بسیاری از داستان های فردوسی هم ایراد بهش وارد خواهد بود. در ضمن لزوم استفاده از ادبیات جهان در کنار ادبیات داخلی هر کشور صد ها دلیل بدیهی داره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس