بازدید 20763

علل موثر در افزايش قيمت ارز

کد خبر: ۲۷۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۴ 11 September 2012
سخنگوي كميسيون حمايت از توليد ملي و نظارت بر اصل 44 مجلس، با اشاره به افزايش قيمت ارز گفت كه سياست‌هاي دولت اين اطمينان را به مردم و توليدكنندگان نمي‌دهد كه در آينده ارز آنها را تامين كند و وجود اين دغدغه باعث افزايش تقاضا براي ارز خواهد شد.

جعفر قادري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد:‌ در بازار سكه و ارز نيز مثل همه‌ي بازارها آنچه تعيين‌كننده است، ميزان عرضه و تقاضا و عواملي است كه مي‌تواند روي عرضه و تقاضا اثرگذار باشد و مجموعه اين عوامل تعيين‌كننده نرخ ارز است.

وي شرايط عرضه ارز و صادرات نفت و صادرات كالاهاي غيرنفتي را در ميزان درآمدهاي ارزي نسبت به گذشته موثر دانست و گفت: هر نوع كاهش در عرضه ارز باعث مي‌شود قيمت ارزهاي خارجي بالا برود و پول ملي ما تضعيف شود.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس يادآور شد: در بخش تقاضا براي ارز هم عواملي كه مي‌تواند موثر باشد بخشي به انتظارات تقاضاكنندگان برمي‌گردد. اگر توليدكننده ما انتظار داشته باشد در آينده قيمت ارز بيشتر از امروز باشد طبيعي است تقاضاي فرداي خود را به امروز موكول مي‌كند و امروز بر ميزان تقاضا افزوده مي‌شود.

قادري با اشاره به افزايش تقاضا براي خريد ارزهاي خارجي، تصريح كرد: بخشي از مردمي كه مي‌خواهند قدرت خريدشان حفظ شود به جاي اينكه در بانك‌ها سپرده‌گذاري كنند و در بازار بورس سهام خريداري كنند، به سمت خريد ارز مي‌روند.

نماينده مردم شيراز در مجلس با بيان اينكه مجموعه عوامل موثر بر عرضه و تقاضا،‌ تعيين‌كننده نرخ ارز است، گفت: سياست‌هاي دولت اين اطمينان را به مردم و توليدكنندگان نمي‌دهد كه در آينده ارز مورد نياز آنها را تامين كند و چون اين نگراني و دغدغه وجود دارد تقاضا براي ارز مرتب افزايش مي‌يابد و از سويي عرضه ارز كم مي‌شود، طبيعي است در اين شرايط قيمت‌ها بالا خواهد رفت.

سخنگوي كميسيون حمايت از توليد ملي و نظارت بر اصل 44 مجلس درباره راهكار كنترل بازار ارز خاطرنشان كرد: براي حل اين مشكل مجموع سياست‌ها بايد مويد يكديگر باشد و در كنار هم قرار گيرد تا وضعيت سامان يابد. اين‌طور نيست كه در يك مشكل اقتصادي بشود با تجويز يك مسكن مشكل را حل كرد.

قادري در پايان گفت كه براي كنترل بازار ارز، ‌نگاه بخشي و موردي و تجويز كردن برخي سياست‌ها و غفلت از حوزه‌هاي ديگر مشكلي را حل نخواهد كرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل