بازدید 17141
گفته‌ها و نا‌گفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

این پیروزی تقدیم به زنان ایرانی

باید نخست این پیروزی را به همه کسانی که برای ما زحمت کشیدند و از ما حمایت کردند، تبریک بگویم. این برد تقدیم به همه زنان ایرانی که والیبال ایران را دوست دارند.
کد خبر: ۲۷۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷ 10 September 2012
پایان موفقیت‌آمیز مسابقات پارالمپیک لندن و جشن راهیابی تیم ملی والیبال کشورمان به لیگ جهانی، موجب شد تا صفحات نخست روزنامه‌های صبح امروز، حال و هوای ورزشی به خود بگیرند؛ آن هم در این هیاهوی بهای ارز و حاشیه‌های همچنان زنده سخنان رئیس‌جمهور.

نگاهی به تیترهای روزنامه‌های امروز، نشان می‌دهد که والیبال، پارالمپیک، رئیس کل بانک مرکزی و انفجارهای عراق، سهم بیشتری از اخبار روزنامه‌ها را از آن خود کرده‌اند. در میان شادی‌های پس از راهیابی تیم ملی والیبال کشورمان به لیگ جهانی، حرف‌های پس از پیروزی ولاسکو که این پیروزی را به زنان و دختران ایرانی تقدیم کرد، جالب توجه آمد.

از قضا دو روزنامه مغرب و تماشا هم این گفته مربی آرژانتینی تیم ملی کشورمان را به عنوان تیتر خبر جهانی شدن والیبال برگزیدند.

مغرب در این زمینه نوشت: «بر خلاف تیم ملی فوتبال ایران که معروف است تا هوادارانش را دق ندهد به جام جهانی نمی‌رسد، تیم والیبال ایران در‌‌ همان ست اول، کار صعود را تمام کرد و باقی راه فقط خط و نشان کشیدن شاگردان ولاسکو برای رقبای جهانیشان بود».

این روزنامه سپس سخنان خولیو ولاسکو را بی‌واسطه نقل می‌کند و می‌نویسد: «باید در ابتدا این پیروزی را به همه کسانی که برای ما زحمت کشیدند و از ما حمایت کردند تبریک بگویم. این برد تقدیم به تمام زنان ایرانی که والیبال ایران را دوست دارند. به نظر من در حضور پرشور هواداران والیبال باید بانوان هم حضور داشته باشند، چرا که والیبال یک ورزش خانوادگی است و در آن بوی خشم، جنگ و بی‌ادبی وجود ندارد. من در تمام کشورهای زیادی که در آن‌ها کار کردم، حضور پر رنگ بانوان را در کنار والیبال دیده‌ام و باید این شرایط در ایران هم حضور داشته باشد. والیبال ایران در حال ورود به تاریخ جدیدی است. ما تغییر بزرگی نیاز داشتیم و آن تغییر را انجام دادیم و حالا برای اینکه وارد محدوده تیم‌های جهانی شویم و در آن بدرخشیم به تغییر بزرگتری نیاز داریم».

کدام دولت معیار؟

روزنامه ایران امروز ویژه نامه‌ای منتشر کرده با نام «دولت معیار» که موضوعش بررسی عملکرد دولت نهم و دهم است. در سرمقاله این ویژه‌نامه که به قلم سعید یوسفی‌پور نوشته شده، پس از بررسی دولت‌های پس از انقلاب؛ از دولت بنی صدر تا دولت شهید رجایی و آیت‌الله خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی و سرانجام سید محمد خاتمی، می‌خوانیم: «تاریخ به سال ۸۴ می‌رسد. شش دولت قبلی به دلایل متفاوت یا نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند طرازی از یک دولت معیار انقلابی و مردمی را به مردم و دنیا معرفی نموده و این افتخار را در تاریخ کشور ثبت نمایند. مردم به دنبال تغییر در قوه مجریه هستند تا رویکردهای غلط سال‌های قبل جبران شود. محمود احمدی‌نژاد گزینه مردم برای تغییر است. وی هنوز شعارهای انقلابی می‌دهد و هیچ ابایی از نمایش انقلابی‌گری ندارد، مردم نیز به همین صداقت رأی داده و او پرچم شعارهای انقلابی را بالا می‌برد».

این روزنامه افزون بر ویژه‌نامه‌ای که در آن صفت دولت معیار را به خود داده، در صفحه داخلی خود از قول معاون اول رئیس‌جمهور، از تخلف سی میلیاردی یکی از اعضای سابق دولت
خبر می‌دهد.

ایران می‌نویسد: «رحیمی با اشاره به سخنان شخصی که در جمع دانشجویان، دولت را زیر سؤال برده است، گفت: کسی که در جمع دانشجویان یکطرفه صحبت کرده و دولت را متهم می‌کند، در واقع به دنبال تعاون در نیکی و تقوا نیست، بلکه به دنبال گناه و آلودگی است و زهر در کام دانشجویان و جامعه می‌ریزد. معاون اول رئیس جمهور افزود: این شخص در زمانی که در دولت مشغول به کار بود و پیش از آن‌که از دولت طرد شود، حدود ۲۱ میلیارد تومان که با سود متعلق به آن به بیش از ۳۰ میلیارد تومان بالغ می‌شود، به ‌طور غیر‌قانونی از وزارتخانه خارج و تاکنون که چهار  سال از آن تاریخ می‌گذرد، عودت نداده است، که با این پول می‌شود به هزاران دانشجو وام تحصیلی داد».
 
دانشکده هنر با رویکرد مسجد تشکیل شود

روزنامه قدس امروز در صفحه معارف خود به سراغ مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی رفته و با او درباره تربیت هنرمند مسجدی و یا به‌کارگیری هنر در محوریت مسجد گفت‌وگویی انجام داده که بخش‌هایی از آن را در اینجا می‌خوانیم. حجت‌الاسلام عباس اسکندری در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره اینکه هنر چگونه می‌تواند در مساجد مورد استفاده قرار بگیرد و آیا هنری که در مساجد ورود پیدا می‌کند، تفاوتی با هنر موجود در جامعه دارد، می‌گوید: «هنر اگر بخواهد در حوزه دین و مسجد و مسایل معنوی ورود پیدا کند با توجه به اینکه در گذشته و قبل از انقلاب، از سوی عناصر سوءاستفاده کننده دچار آلودگی‌هایی شده است، باید اول هنر را تطهیر کرد تا اینکه امکان ورودش را به ساحت مسجد و اماکن معنوی امکان پذیر ساخت».

در بخش دیگری از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «به عقیده شما نباید در جهت تربیت هنرمندان مسجدی بیشتر تلاش کنیم و سازوکارهایی را بیندیشیم تا شاهد بروز هنرهای مسجدی باشیم؟

ـ در حوزه هنر به نظر می‌رسد که می‌بایست دستگاه‌های مربوطه با ایجاد هماهنگی‌های لازم، اقدام به کادرسازی مورد نیاز حوزه هنر را داشته باشند، چون نیروی انسانی آموزش دیده مجرب، بیشترین تأثیرگذاری را در حوزه هنر دارد. آیا امروز واقعا به طور کلی در همه حوزه‌های مربوط به هنر، نیروهای مورد نیاز خود را در اختیار داریم؟ نیروهای متعهد آشنا به آموزه‌های دینی، به نظر می‌رسد یکی از کمبودهای جدی در این حوزه است و لذا تشکیل دانشکده هنر با رویکرد مسجد و مباحث دینی و مذهبی یکی از ضرورت‌های جدی این حوزه به شمار می‌رود. ما نیازمند یک مرکز آموزش عالی جهت تربیت انسان‌های خوش ذوق و هنرمند صرفاً با موضوع مسجد و اخلاق و معنویت هستیم».
 
فیلم اسکاری نداریم

محبوبه شعاعی در شماره امروز روزنامه تهران امروز به مسأله معرفی نماینده سینمای ایران در اسکار می‌پردازد و از شانس ضعیف فیلم‌های امسال برای معرفی به اسکار می‌گوید. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «با همه حرف و حدیث‌هایی که در مورد کیفیت فیلم‌ها وجود دارد، باز هم همه اصرار بر شرکت در اسکار دارند. گلمکانی، کثیریان و دهقان، با وجود همه انتقادهایی که از فیلم‌ها دارند و اینکه شانس زیای برای برنده شدن کشورمان نمی‌بینند ولی باز معتقدند شرکت کردن بهتر از شرکت نکردن است. پس ما در اسکار شرکت می‌کنیم چون گلمکانی می‌گوید: «حتما باید شرکت کنیم. اعلام حضور کردن مهم است. حتی اگر شانس چندانی نداشته باشیم، باز هم باید اسم ایران در میان همه شرکت‌کننده‌ها باشد. وقتی خودمان شرکت نکنیم، یعنی خودمان قبول کرده‌ایم فیلمی که به درد اسکار بخورد نداریم».

گفته‌های کثیریان هم حرف گلمکانی را تأیید می‌کند: «وقتی از بیش از صد کشور فیلم معرفی می‌شود و حتی از مراکش و فلسطین هم نماینده‌ای در اسکار وجود دارد، چرا ما نباید در این واقعه مهم شرکت کنیم؟ مثل این می‌ماند که بگوییم ما که در جام جهانی فوتبال شانسی نداریم، پس چرا باید تیممان را بفرستیم؟ ولی ما هم در جام جهانی شرکت می‌کنیم تا خودمان را نشان دهیم و بگوییم ما هستیم. این کار را باید در مورد اسکار هم انجام داد. ما فیلممان را انتخاب می‌کنیم. شانس است دیگر؛ یا انتخاب می‌شود یا نمی‌شود».

دهقان هم شرکت نکردن را نوعی قهر می‌داند: «حضور داشتن در جامعه جهانی فی‌نفسه خوب است. اینکه با آن‌ها تبادل نظر می‌کنیم، از آن‌ها علم سینما یاد می‌گیریم و تجربه کسب می‌کنیم».
 
سخنی که شیب انتخابات را تند‌تر کرد

امروز یک هفته از مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور می‌گذرد و هنوز هم سخنان یک ساعته احمدی‌نژاد در فضای سیاسی ایران واکنش برمی‌انگیزد و افرادی از گوشه و کنار اظهار نظر می‌کنند. گویا، سخنان محمود احمدی‌نژاد سه روز پیش از انتشار نخستین بیانیه رسمی ستاد انتخابات کشور، شیب انتخابات را در کشور تند‌تر کرده است.

روزنامه ابتکار در گزارش یک امروز خود می‌نویسد: «به نظر می‌رسد، سخنان جدید محمود احمدی‌نژاد، پس از توقف دو هفته‌ای فعالیت‌های انتخاباتی به خاطر برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران، در روزهای گذشته شیب تندتری به تحولات مربوط به این رخداد ملی داده است.
این سخن رئیس جمهور که «چه کسی می‌گوید تا پایان دولت فقط یک سال مانده است؟» در گفت‌و‌گو با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی در روزهای گذشته، افزون بر اینکه واکنش‌های مخالفت آمیزی را موجب شده، سبب سازماندهی بیشتر فعالیت‌های انتخاباتی نیز شده است، چرا که برخی از تحلیلگران این موضع رئیس جمهور را نشان دهنده عزم وی و اطرافیان وی برای حضور مقتدرانه در انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌دانند. به خصوص که چندی پیش، یک روزنامه سخنانی به نقل از اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر حضور در انتخابات، منتشر کرد که البته از سوی دفتر ریاست جمهوری تکذیب شده است؛ اما در روزهای گذشته، در حالی که برخی از فعالان سیاسی اصولگرا بر عزم نزدیکان رئیس جمهور برای ورود به انتخابات خبر داده بودند، بر تلاش‌های خود نیز در این زمینه افزودند.
حبیب‌الله عسکراولادی در حالی که به رئیس جمهور توصیه می‌کرد، مبادا مردم گمان کنند که می‌خواهد در قدرت بماند، از حضور ۲۵ کاندیدای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبرداد». این در حالی است که روز گذشته، نامه انتقادی احمد توکلی و سخنان علی مطهری در واکنش به محمود احمدی‌نژاد منتشر شد و از سوی دیگر، وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد حرف‌های رئیس جمهور را تأیید کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی یکی از تیترهای صفحه نخست خود را به گفت‌وگوی علی مطهری اختصاص داده و می‌نویسد: «دکتر علی مطهری: رئیس‌جمهور آینده باید در حد ریاست جمهوری باشد».

در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «قبل از انتخابات مجلس نهم از نفوذ جریانی با عنوان «جریان انحرافی» در انتخابات ابراز نگرانی می‌شد. نگرانی‌ها در آن زمان پررنگ بود اما هم‌اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، خبری از آن نیست. این به منزله آن است که چنین جریانی برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ای ندارد؟ یکی از کاربران ما هم از شما پرسیده‌اند که این جریان نهایتا چند کرسی را در مجلس نهم از آن خود کرده است؟

ـ درباره اینکه آیا افرادی از این جریان به مجلس نهم راه یافته‌اند، اطلاعات کافی ندارم. هنوز همه نمایندگان مجلس را به طور کامل نمی‌شناسم. البته این مطلب را که واقعا جریانی به نام جریان انحرافی به شکل یک گروه و حزب سیاسی وجود داشته باشد، خیلی قبول ندارم. من انحراف را در افکار آقای مشایی و خطر را ناشی از ارادت و التزام آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور به افکار مشایی می‌دانم. البته افرادی مثل آقای جوانفکر و آقای شریف‌زاده هم تحت تأثیر این دو نفر از این افکار دفاع می‌کنند.

در مصاحبه تلویزیونی اخیر رئیس‌جمهور هم برخی از این افکار بر زبان آقای رئیس‌جمهور جاری شد؛ اما جمله پایانی ایشان که «چه کسی گفته سال آخر دولت است؟» نشان می‌دهد که برای انتخابات آینده برنامه دارند. به نظرم چنین رویکردی مخل انجام وظایف دولت است که باید مشغول کار خودش باشد و کارهای عمرانی و جاری کشور را انجام دهد. اینکه دولت بخواهد در فکر انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد، به کارش لطمه می‌زند».
 
روزنامه شرق هم که تتیر یک صفحه نخست خود را به اظهارات وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد اختصاص داده بود، می‌نویسد: «در روزی که نمایندگان مجلس با توپ پر از حرف‌های احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی به پارلمان برگشته بودند، وزیر کشور به نحو دیگری سخنان رئیس دولت درباره حضور در دولت آینده را مطرح کرد. مصطفی محمد نجار گفته شاید مدیران همین دولت، سکاندار دولت بعدی باشند».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۲۶
خوبه ولاسکو هست تا از حقوق ما زنان ایرانی دفاع کنه.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
واقعا!
این حرفا رو بیخیال دلار چند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
قطعاً كيروش مربي تيم ملي فوتبال كه تا حال هنري نشان نداده بيشتر بفكر قيمت دلارهاي مفت چنگ خودش است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
الان یا الان؟
كارمند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
تازه از سبد خواربار ماه مبارك هم خبري نشد.فقط يك بدنامي براي قشر كارمند درست كردند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
درود بر تو که حرف دل منو زدی
راستی آقای ولاسکو نظر بدی در مورد زنان ودختران ایرانی نداشته باشد - یعنی اینقدر بی غیرت شدیم یاور خارجی میاد تو ایرانو این حرفا رو بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
تو اصلا معنی غیرت رو میفهمی؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
tahajor!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
آقای باغیرت! آیا شما اطلاع دارید که حدود 1000 نفر از زنان و دخترانی که دیروز برای تماشای این مسابقه آماده بودند اجازه ورود ندادند؟ این سخنان آقای ولاسکو نیز به همین دلیل است....لطفا بدون اطلاعات و منطق و صرفا از روی ابزاری به اسم غیرت!!! حرف نزنید.
پرستو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
سلام

من خودم یکی از طرفدارای پر و پا قرص والیبالم، بکشنم فوتبال نگاه نمیکنم اما والیبال رو هر جور شده باید ببینم!

پیشنهاد میکنم یه سایت زنونه برای طرفداران والیبال ایران درست کنیم اونوقت خودتون میبینید چقدر زیادن!

خوب میکنه این حرفارو میزنه وقتی ایرانی هاش به فکر نیستن. در ضمن این آدم محترم خیلی هم به والیبال ما خدمت کرده!
ایوب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
دمت گرم راست میگی نمیدونم چرا منفی زدن حتما غیرتشون مشکل داره همین مونده ولاسکو اینو بگه به والیبالش برسه چکار به زنای ما داره
ولاسکو را ایول
ولاسکو ازت ممنونیم
به امید روزی که در دنیا به زنان به عنوان یک انسان اهمیت بدهند و قبل از آنکه به خاطر زن بودنشان دچار محرومیتهای (گاه غیر منصافانه) شوند، به خاطر انسان بودنشان از حقوق حقیقیشان بهرمند شوند.
ما فقط می خواستیم بازی رو از نزدیک ببینیم و در شادی مثل هر ایرانی دیگه ای شریک باشیم، کاش راه میدادنمون!
پاسخ ها
محمد رهبر
| United States |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
برادر و يا خواهر محترم چرا وقتي راجع به يك موضوعي اطلاع و آشنائي درستي نداريد من باب اينكه فقط حرفي زده باشيد مطالبي را مي نويسيد كه فقط بي احترامي به خودمان است و مردم كشورمان در مساله عدم اجازه براي ورود خانمها به استاديومها اصلا مساله انسانيت و زن بودن و حقوق بشر و محروميتها و مسايلي از اين دست نيست . موضوعي كه هست و خودمان هم به خوبي از آن آگاهيم ولي عمداً خودمان را به كوچه علي چپ ميزنيم اينست كه وضعيت فرهنگي و جو اجتماعي استاديوم هاي ما خصوصا فوتبال نه تنها براي مردان و جوانان خوب نيست براي زنان اصلاً خوب نيست . ما بايد سعي كنيم ابتدا فرهنگ ورود بانوان به استاديومها را جهت تماشاي مسابقات بصورت مختلط اصلاح كنيم و سپس به اين كار مبادرت كنيم . در اين ارتباط پيشنهاد آقاي ولاسكو هم خوب است با توجه به كمتر بودن تماشاگران مسابقات واليبال و كوچك تر بودن سالن هاي واليبال به خاطر اين مهم ميتوانيم براي شروع از اين سالن ها ورود و تماشاي مسابقات توسط بانوان را آغاز نمائيم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
من هم موافق حضور زنان هستم ولی این به ولاسکو چه ربطی داره؟
واقعا عالی گفتی آقای ولاسکو!!
با ممنوع شدن ورود زنان بی ادبی به ورزشگاه راه پیدا میکند
ولاسکو جان گل گفتی
دمت گرم
دخترم والیبالیست است ، به درخواست او از شرکت مرخصی گرفتم و به همراه همسر و پسرم به استادیوم آزادی رفتیم و پس از خرید پرچم ایران درساعت 16:45 در صف ورود به پارکینگ بودیم که با چهره عبوس و لفظ و حرکات نسبتا" تند نیروهای انتظامی مواجه شدیم و نمی دانستیم که چه خطایی کرده ایم که باید از صف پارکینگ خارج شویم ، یک لحظه فکر کردم که به خاطر خرید پرچم از دستفروش ها بوده است ولی وقتی علت را پرسیدم گفتند ورود خانم ها ممنوع است. با بهت و حیرت و ناباوری از صف خارج شدیم و از کنار سایر دختران و زنانی که از ماشین ها پیاده شده بودند و در کنار خیابان با ناامیدی پرسه می زدند تا شاید راهی برای ورود پیدا کنند گذشتیم. به عنوان یک پدر بغض گلویم را گرفته بود و نمی دانستم با چه کلماتی خانواده و مخصوصا" دخترم را مجاب کنم که به خانه برگردیم.
کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ، برای جذب تماشاچی بی انگیزه خود هزینه می کنند و امکانات رایگان فراهم می کنند و خودرو های گرانقیمت مابین تماشاچی ها قرعه کشی می کنند ، ولی به دستور مسئولین برخوردی با ما شد ، که حس کردیم برای تشویق تیم یک کشور متخاصم به ورزشگاه آمده ایم. اگرچه شیرینی برد ایران و راه یابی به جام جهانی والیبال را با هیچ چیز دیگری عوض نمی کنم و به والی بالیست ها دست مریزاد و خسته نباشید می گویم ، ولی واقعا"برای مسئولین ذی ربط متاسفم که این مقدار تنگ نظر هستند.
بابا خیلی زشته زنان بیایند مردان تشویق کنند.تو حاضری خانمی نامحرم شوهرت تسویق کند یا حاضری خانمت مرد نامحرمی تشویق کند؟
عزیزان . والله بحث تحجر نیست با خواهره کوچیکم رفتم استادیوم . 3 تا پسره احمق کنارم نشسته بودن . اینقدر فحش رکیک دادن که از استادیوم زدم بیرون . مگه سرشون میشه زن و بچه . تربیت که تعطیل ! جالبتر از همه سیگاری هم می کشیدن . گفتم چیزی بگم برایه خودم بد میشه ......
لااقل اگر میخواین چند تا خبر رو باهم بزنین لااقل نسبت به نوعش یه جور باشه نه اینکه خبر ورزشی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی رو باهم میزنید قاطی هم
اينجا چه ربطي به ولاسكو داره اونوقت؟؟
واقعا اگر از بی ادبی و پرخاشگری اقایون میترسند و برای احترام به حقوق زنان ورود خانمها ممنوع اعلام میشود در همچین بازیهایی چرا ورود اقایون را ممنوع نمیکنند حداقل یک بازی در میان تازه این بر فرض جنبه نداشتن خودمون ایا واقعا بی احترامی به خودمون نیست !
به نظر من در این زمونه بایستی طرح های جدیدی در ورزشگاه ها ایجاد کنند تا زنان ما در یک محیط امن بتونند از نزدیک مسابقات ورزشی رو نگاه کنند طرح هایی که به شخصیت و عفت اون ها لطمه وارد نشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان