بازدید 3693

استعفا نداده‌ام اما دلسرد شده‌ام

کد خبر: ۲۷۱۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶ 09 September 2012
دكتر فرهاد فريد كه با انگيزه‌ي زياد و با هدف تحول سيستم پزشكي و ارائه‌ي طرح‌هاي نوين اجرا شده در اروپا به باشگاه پرسپوليس آمده بود از فراهم نشدن شرايط براي فعاليتش ناراضي است و معتقد است تنها به يك پنجم اهدافي كه در سر داشته رسيده است.

رييس كميته پزشكي و سلامت باشگاه پرسپوليس در گفت و گو با ايسنا، درباره‌ي شايعات به وجود آمده درباره‌ي قطع همكاري با باشگاه پرسپوليس عنوان كرد كه استعفايي در كار نبوده اما تا حدودي از روند انجام كار در اين باشگاه دلسرد شده‌ است. او مي‌گويد تمام تلاشش در اين باشگاه شناسايي و اهميت جايگاه كادر پزشكي در ايران بوده كه متاسفانه به دليل سنگ‌اندازي زياد، كار سختي پيش رو دارد و به راحتي نمي‌تواند به چنين امر مهمي دست پيدا كند، اما به هر صورت بايد بپذيريم اين‌جا ايران است نه آلمان!

* تمرين دادن ژوزه علمي و منطبق با 11+ فيفاست

طي هفت هفته‌اي كه از رقابت‌هاي ليگ برتر سپري مي‌شود كسب جايگاه شانزدهم غير قابل تصور بود و انتظار مي‌رفت اين تيم در جايگاه هشتم يا نهم باشد. البته هنوز هم اتفاق خاصي رخ نداده و اگر بازيكنان پرسپوليس از نظر رواني به خود و اسم اين تيم ايمان پيدا كنند و هماهنگي لازم بين بازيكنان باتجربه و جوان تيم پرسپوليس به وجود مي‌آيد، باز هم شاهد جايگاه بهتري از اين تيم خواهيم بود. ضمن اين‌كه من به ژوزه و تمرينات وي كه برگرفته از اصول علمي است و مربي بدنساز اين مربي بزرگ كه قسمت زيادي از تمرينات بدنسازي منطبق با طرح 11+ فيفاست اعتقاد كامل دارم و به شخصه نظاره‌گر عملكرد و تمرينات بازيكنان هستم. اگر بازيكني در اثر تمرينات از ناحيه‌ي مفصل، عضله و تاندون دچار مشكل خاصي باشد به مربي بدنساز گوشزد مي‌كنم كه نحوه‌ي تمرينات خود را مطابق وضعيت جسمي بازيكنان اجرا كند تا آسيب‌ديدگي را به حداقل برسانيم.

گوشه‌اي از تمرين‌ پرسپوليس

* استعفا نداده‌ام اما فقط به 20 درصد اهدافم رسيدم

برخلاف شنيده‌ها كه از گوشه و كنار به گوشم مي‌رسد كه پروفسور فريد از باشگاه پرسپوليس رفته است بايد بگويم واقعيت اين‌طور نيست. اما مدتي است از روند كار در تيم پرسپوليس دلسرد شده‌ام و كارها آن‌طور كه تصور مي‌كردم طبق عقيده و پيشنهاد من جلو نمي‌رود. البته باشگاه پرسپوليس هم‌اكنون از كادر پزشكي مجهز و كاملي برخوردار است كه حتي فدراسيون فوتبال داراي چنين كادري نيست و برحسب اين كادر دوست داشتم باشگاه نيز همكاري خوبي با من داشته باشد اما در بعضي مواقع همكاري باشگاه كافي و مناسب نيست. ضمن اين‌كه بايد بپذيريم اين‌جا ايران است، نه آلمان! چون در آلمان كارها سريع‌تر و بدون هيچ وقفه‌اي انجام مي‌شود و من نيز بايد بتوانم خود را با شرايط فعلي وفق دهم. البته ناگفته نماند كه همكاري باشگاه پرسپوليس با كادر پزشكي تا حدودي بهتر از ساير باشگاه‌هاست و تقريبا به اهميت كادر پزشكي پي برده‌اند. هدف من از تشكيل كادر پزشكي در باشگاه پرسپوليس شناسايي و اهميت جايگاه اين كادر در ايران همچون آلمان بود، اما واقعا كار سختي است و به راحتي نمي‌توان موانع پيش رو را براي شناساندن بهتر اين جايگاه برداشت. به هر حال با تمام اين سختي‌ها در اين باشگاه از صددرصد اهدافم فقط توانستم به 20 درصد اهداف پيش‌بيني شده خود برسم.

* درك مانوئل ژوزه از كادر پزشكي بيشتر از مسئولان باشگاه است!

مانوئل ژوزه چون پرتغالي است و به اهميت كادر پزشكي در تيم‌‌هاي ليگ برتري واقف است هر چيزي را كه من درخواست كنم يا بگويم تاييد مي‌كند و در تمام كارها با من هم‌عقيده است. حتي اگر به عنوان ناظر سر تمرينات حاضر شوم و تمريناتي كه من خواهان اجراي آن توسط بازيكنان هستم انجام نشود به وي گوشزد مي‌كنم و ژوزه بدون هيچ مخالفتي آن را مي‌پذيرد. چون قبول دارد اين تمرينات در كاهش جراحت و پيشگيري از آسيب‌ديدگي بسيار موثر و كارساز است. انجام تمرينات +11 ، 50 درصد مانع پارگي رباط صليبي مي‌شود. آمارگيري كه از تيم‌هاي مطرح اروپايي به عمل آورده‌، نشان مي‌دهد در تيم‌هايي كه قبل از انجام تمرينات معمولي، 2 تا 3 جلسه در هفته تمرين‌هاي طرح 11+ انجام شده، آمار بروز آسيب پارگي رباط صليبي تا 50 درصد كاهش يافته است. بنابراين اجراي اين تمرينات نه تنها در پيشگيري از آسيب بازيكنان مهم است بلكه ماكزيمم آسيب‌ديدگي رباط صليبي و ACL بازيكنان را كه امروزه در بين فوتباليست‌هاي ايران شايع‌تر است كاهش مي‌دهد. البته بايد اقرار كنم در باشگاه پرسپوليس نيز حدود 60 درصد از تمرينات به صورت 11+ پياده مي‌شود و اين جاي اميدواري است كه بتوانيم تا پايان فصل ميزان آسيب‌ديدگي اين تيم را به حداقل برسانيم.

* علم در ورزش و به ويژه فوتبال ايران اهميتي ندارد

پژوهش در ليگ برتر ايران ارزش چنداني ندارد. جايگاه علم در ورزش به‌ويژه فوتبال در ايران اهميت چنداني ندارد و تصور نمي‌كنم كارهاي پژوهشي در رقابت‌هاي ليگ برتر و در بين مسئولان ورزش از ارزش خاصي برخوردار باشد. در حقيقت مسئولان ورزش ايران هنوز به ماهيت و اهميت پژوهش در فوتبال پي نبردند و آن ميزان درصد كارهاي پژوهشي كه در كشورهاي اروپايي انجام مي‌شود در ايران اصلا صورت نمي‌گيرد و موانع زيادي پيش روي اجراي كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي وجود دارد. اما در مجموع معتقدم طرح 11+ يكي از بهترين نوع تمرينات براي پيشگيري از آسيب است و هيچ تمريني بهتر از اين نمي‌توان براي جلوگيري از پارگي ACL بازيكنان اجرا كرد.

*رضايت كامل از كادر پزشكي باشگاه ندارم

هرچند باشگاه پرسپوليس تمام امكانات لازم را در اختيار كادر پزشكي قرار داده است اما دوست داشتم همكاري بيشتري با كادر پزشكي داشت و هر آن‌چه كه انتظار داشتيم در اختيار كادر پزشكي مي‌گذاشت. اما در عمل اين‌طور نيست و هنوز نتوانسته‌ايم كادر مجرب و مجهزي را تشكيل دهيم.

* حضور يك مربي ايراني باتجربه در كنار ژوزه بهتر از يك مترجم بود!

مانوئل ژوزه مربي بزرگ و باتجربه‌اي است و نمي‌توان با انجام چند بازي عملكردش را زير سوال برد و يا پشت وي را خالي كرد. از سوي ديگر با تعويض وي نيز چيزي عايد تيم پرسپوليس نمي‌شود بلكه در شرايط كنوني بايد از ژوزه حمايت لازم را انجام داد تا در نيم‌فصل دوم پرسپوليس به نتيجه‌ي مطلوب دست پيدا كند. ضمن اين‌كه معتقدم اگر به جاي استفاده از يك مترجم ناآگاه نسبت به وضعيت بازيكنان تيم پرسپوليس، از يك مربي ايراني با دانش در كنار خود بهره مي‌گرفت، او وضعيت ليگ برتر ايران را به خوبي به وي تشريح مي‌كرد به طور قطع هم‌اكنون تيم پرسپوليس شرايط بهتري داشت. به نظر مي‌رسد بازيكنان پرسپوليس از نظر روحي ـ رواني دچار فشار و استرس زيادي هستند و هنوز به خودباوري لازم نرسيده‌اند. اگر من مدير باشگاه بودم به هواداران هيچ وقت وعده قهرماني نمي‌دادم!

* با اصرار من و ژوزه روان‌شناس آورديم

با توجه به بالا بودن تعداد هواداران تيم پرسپوليس به نظر مي‌رسد دادن وعده قهرماني از ابتداي فصل كار اشتباهي است. اگر من به جاي سردار رويانيان بودم به جاي دادن قول قهرماني به هواداران اين تيم، ابتدا طي يك برنامه 3 تا 4 ساله و با جوانگرايي كردن تيم، پرسپوليس واقعي را مي‌ساختم و سپس وعده قهرماني مي‌دادم. با فشاري كه هم‌اكنون از طرف رسانه‌ها و هواداران بر روي تيم پرسپوليس است احتمال كسب چنين نتايجي طي 7 بازي گذشته قابل پيش‌بيني بود. البته در حال حاضر با اصرار من و مانوئل ژوزه اين تيم يك روانشناس دارد و روي عملكرد تيمي و تك تك بازيكنان از نظر مهارت‌هاي رواني و كاهش فشار و استرس قبل از مسابقات و در جريان رقابت‌هاي حساس و مهم در حال كار كردن است كه اميدوارم بازيكنان با رسيدن به خودباوري لازم و افزايش اعتماد به نفس خود در ادامه بازيها شرايط بهتري براي اين تيم رقم بخورد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر