بازدید 2785
به دنبال يافتن اسپانسر!

درآمد 90 ميلياردي سازمان ليگ و فدراسيون

کد خبر: ۲۷۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵ 09 September 2012
اسپانسرينگ، درگاهي در ورزش و فوتبال است كه از طريق آن مي‌توان درآمدزايي بسياري انجام داد. موضوعي كه در ورزش ما گاهي با محدوديت‌هاي قانوني و گاهي هم با بي توجهي همراه است. گويا اين مساله در ميان روزمرگي‌ها و مشكلاتي كه فوتبال ما با آن دست و پنجه نرم مي‌كند بيش از پيش به فراموشي سپرده شده است.

به گزارش ايسنا، در زمان فدراسيون محمد دادگان نام "شركت نفت ايرانول" به عنوان حامي تيم ملي روي پيراهن ملي‌پوشان ثبت شد تا فدراسيون بتواند با اين كار بخشي از هزينه‌هاي خود را از اين طريق تامين كند اما پس از اينكه علي كفاشيان در سال 87 سكان هدايت فوتبال ايران را بر عهده گرفت، گويا اين مساله به طور كامل در ميان گير و دار صعود تيم ملي به جام جهاني، برگزار شدن يا نشدن جام حذفي و مواردي از اين دست به فراموشي سپرده شده و فدراسيوني‌ها كاري به آن ندارند.

در دور اول رياست علي كفاشيان در فدراسوين فوتبال، محمد درخشان به عنوان مسئول كميته بازاريابي فعاليت مي‌كرد. او كه از سال‌هاي قبل هم سابقه كار با كفاشيان را داشت نتوانست كار چندان مثبتي انجام دهد و تمام فعاليت‌ كميته بازاريابي در زمان درخشان به مذاكره با شركت‌هايي ختم شد كه البته به نتيجه‌ نهايي هم نرسيد. در نهايت علي كفاشيان در 28 فروردين 91 با استعفاي درخشان موافقت كرد تا همكاري او با فدراسيون فوتبال به پايان برسد و خود كفاشيان رياست كميته بازاريابي را به دست بگيرد و مستقيما وارد عمل شود. اما در طول مدتي كه از رياست كفاشيان بر كميته بازاريابي مي‌گذرد هم اتفاق خاصي نيفتاد و تمام فعاليت اين كميته به ثبت قرارداد با شركت "آل‌اشپورت" خلاصه شد. قراردادي كه بر اساس آن براي تهيه البسه تيم ملي پولي به شركت مقابل پرداخت نمي‌شود. بنابراين نمي‌توان قراردادي كه بر اساس آن براي البسه پولي پرداخت نمي‌شود را گامي مثبت در روند كاري كميته بازاريابي دانست چرا كه با اين قرارداد هيچ منبع مالي جديدي براي حمايت از تيم ملي ايجاد نشده است و صرفا پول خريد چند دست لباس صرفه جويي شده است!

در كنار علي كفاشيان، عباس ترابيان، مهدي محمدنبي و حسن غفاري وارد كميته بازاريابي شدند تا تلاش كنند كه اين كميته فعال‌تر از گذشته كار را پيش ببرد.

فدراسيون فوتبال تلاشش را مي‌كند اما مشكلاتي هم وجود دارد

عباس ترابيان درباره نحوه فعاليت‌هاي اين كميته به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: براي بستن قرارداد در كميته بازاريابي فدراسيون بحث و گفت‌وگو مي‌شود و پس از اينكه اين پيشنهادها به مصوبه تبديل شود، علي كفاشيان با شركت مقابل قرارداد را امضا مي‌كند و درباره آل‌اشپورت هم همين اتفاق افتاد.

او درباره اينكه چرا كميته بازاريابي فدراسيون فوتبال تاكنون نتوانسته است از طريق اسپانسر و تبليغات در درآمدزايي عملكرد موفقي داشته باشد گفت: اصولا فدراسيون بايد آزادي عمل داشته باشد تا بتواند از بخش‌هايي مانند حق پخش تلويزيوني و تبليغات استفاده كند. متاسفانه فوتبال ما از نظر ماركتينگ در شرايط غير قابل قبولي به سر مي‌برد. از همين رو هنوز فدراسيون نتوانسته به شكل صددرصد حق پخش تلويزيوني خود را بگيرد. ضمن اينكه در بخش تبليغات هم دچار مشكل هستيم. حتي چند وقت پيش يكي از شركت‌ها خود را قبل از بازي به عنوان حامي اول فوتبال معرفي كرد در حالي كه قراردادي با ما نداشت.

ترابيان به نقش دولت هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: دولت بايد به فوتبال كمك كند اما همان بخشي كه در بودجه هم ديده شده است، به هيچ طريقي در اختيار فدراسيون قرار نمي‌گيرد. فدراسيون فوتبال تلاش خود را مي‌كند اما به هر حال اين مشكلات هم پيش پاي ما وجود دارد.

درآمد 90ميلياردي سازمان ليگ در فدراسيون بي پول!

صحبت‌ها و گلايه‌هاي عباس ترابيان در حالي مطرح مي‌شود كه سازمان ليگ به عنوان بخشي از اين فدراسيون در سال‌هاي گذشته توانسته براي خودش درآمدزايي داشته باشد. در حال حاضر تمام تبليغات سازمان ليگ به يك شركت تبليغاتي سپرده شده و اين شركت مسووليت جذب اسپانسر را بر عهده دارد و طبق قراردادي كه منعقد شده در طول سه سال مبلغ 90 ميليارد و 500 ميليون تومان به سازمان ليگ پرداخت مي‌شود. اين قرارداد سال دوم خود را سپري مي‌كند و يك فصل ديگر هم اعتبار دارد.

سازمان ليگ به دليل برگزاري فصل گذشته با نام " ليگ برتر خليج فارس، جام ايرانسل" توانست مبلغ 2 ميليارد و 100 ميليون تومان در آمد داشته باشد و مبلغ 100 ميليون تومان هم به عنوان هزينه جام و مدال از شركت ايرانسل دريافت كرده است. ميزان درآمد سازمان ليگ از تبليغات نشست‌هاي خبري در نيم فصل دوم فصل گذشته هم به مبلغ 350 ميليون رسيد. همچنين سازمان ليگ در فصل جاري با حدود 18 اسپانسر همكاري مي‌كند و از برند آنها در مراسم مختلف خود بهره مي‌برد.

***

درست است كه در مسائلي مانند فوتبال نتوانسته در برخي زمينه‌ها مانند پخش تلويزيوني حق و حقوق خود را به طور تمام و كمال دريافت كند، اما اين مساله دليلي نمي‌شود كه بخواهيم كميته بازاريابي فدراسيون فوتبال را مبري از هر گونه كم كاري بدانيم. با نگاهي به سايت فدراسيون و لينك كميته بازاريابي هم مي‌توان به اين مساله پي برد. به هر حال اين كميته وظيفه دارد تا منابع مالي جديدي را ايجاد كند و يكي از آنها هم مي‌تواند اسپانسر تيم‌هاي ملي باشد. از طرفي وقتي كميته‌ي مسابقات به عنوان زير مجموعه فدراسيون مي‌تواند براي خود در آمدزايي كند پس مجموعه بزرگتر آن هم مي‌تواند به منابع جديدي دسترسي داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر