بازدید 13859

نگاه شما: قلیان، دام پنهان اعتیاد به مواد مخدر

کد خبر: ۲۷۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰ 06 September 2012
گرایش انسان به تفریحات و لذت بردن از زندگی و احساس سرزندگی و شادابی امری ذاتی و طبیعی است اما داشتن تفریحات سالم در ایجاد شادابی و لذت بردن پایدار از زندگی بسیار مهم و تعیین کننده است.

شاید تفریحات برای نسل امروز به مراتب نسبت به نسل گذشته، بسیار مهمتر و حتی متنوع‌تر نیز شده است؛ اما متأسفانه در این بین، برخی از این تنوعات جای خود را در بین تفریحات نسل امروز باز کرده و با وجود کاذب بودن و آسیب روحی و روانی و جسمی این تفریحات کاذب، بسیار سریع و راحت مورد اقبال و استقبال جوانان و بعضا نسل پیش از آن قرار گرفته است. این معضل که اکنون به بزرگراه و دام بزرگ انواع اعتیاد مبدل گشته، چیزی نیست جز قلیان که در همه جا به وفور دیده می‌شود و در دسترس همگان قرار گرفته است؛ بی‌ آن که ممنوعیت یا محدودیتی برای آن در اجتماع باشد. قلیان در میان نسل جوان که از آن‌ها به عنوان آینده سازان مملکت نام برده می‌شود، بیشترین طرفدار و اقبال را دارد و بی‌آنکه به مضرات فوق العاده مخرب و خطرناک آن برای جسم و روح بیندیشند، به آسانی آن را استعمال می‌کنند.

مواد به کار رفته در تنباکوهای امروزی کاملا شیمیایی بوده و مستقیم موجب ایجاد بیماری مهلک سرطان می‌شود که منجر به مرگ یک انسان می‌شود. انسانی که شاید بالقوه یک دانشمند و یا فرهیخته برای جامعه بود. باورهای غلط و غیر منطقی که درباره قلیان وجود دارد این است که چون دود قلیان ابتدا در آب محفظه تحتانی قلیان می‌رود، تصفیه می‌شود و بنابراین پس از آن وقتی به درون شش‌ها و ریه می‌رود آن دود تصفیه شده است و هیچ خطری برای بدن ندارد؛ اما این در حالی است که بنا به پژوهش‌ها و آزمایش‌های علمی ثابت شده است که دود قلیان به دلیل ترکیب شدن با آب محفظه تحتانی قلیان رطوبت بسیار بسیاری را به خود جذب می‌کند و سرانجام، دود مرطوب شده پس از ورود به بدن و رسیدن به شش‌ها و ریه به دلیل داشتن رطوبت به آسانی در عمق روده‌ها نفوذ کرده که نتیجه آن بروز انواع بیماری‌های صعب العلاج و غیرقابل درمان است.

همین قلیانی که به آسانی در دسترس همگان است و حتی تبلیغات آن روی تابلوهای بسیار بزرگ سفره خانه‌های سنتی خودنمایی می‌کند، بزرگ‌ترین عامل و دام اعتیاد بر سر راه جوانان و اقشار گوناگون جامعه ماست و این معضل هزینه‌های هنگفتی بر یک جامعه تحمیل می‌کند. جای بسی تأسف است که قلیان و قلیان کشیدن، زشتی خود را در جامعه ما از دست داده و کشیدن آن، تبدیل به یک ارزش نادرست و صد البته پوشالی شده است که حتی خیلی‌ها قلیان نکشیدن را نشانه بی‌کلاسی یک فرد می‌دانند و این امر حقیقتا دیده شده است و می‌شود.

در یکی از محیط‌های قلیان خیز تا پاسی از شب افراد اعم از مرد و زن و دختران و پسران در گروه‌ها سنی مختلف به آنجا آمده و مشغول کشیدن قلیان یا بهتر بگوییم بی‌آنکه بدانند قدم در راه سرد و تاریک و خانمانسوز اعتیاد می‌نهند. شاید در وهله نخست، پذیرش این واقعیت که قلیان بیشتر از سیگار، انسان را به سمت و سوی بلای خانمانسوز اعتیاد می‌کشاند، سخت باشد، ولی حقیقت این است که دود قلیان به علت ترکیبات شیمیایی خاص خود و آمیخته شدن آن با رطوبت، در تخریب روح و روان انسان و سوق دادن وی به سوی اعتیاد سرعت عمل بیشتری نسبت به سیگار دارد.

متأسفانه همه ساله هزینه‌های بسیاری برای مبارزه با مواد مخدر و سوداگران مرگ در کشور می‌شود و این در حالی است که بساط یکی از بزرگ‌ترین عوامل و زمینه‌های ایجاد و بروز اعتیاد در کشورمان یعنی قلیان به وفور و در همه جا یافت می‌شود و هیچ طرح و برنامه اساسی و پایدار برای برچیده شدن و جمع آوری کامل و همیشگی این معضل بزرگ در کشور نیست، در حالی که جمع‌آوری، ممنوعیت استعمال و توزیع آن در سفره خانه‌های سنتی و پلاژ‌ها و دیگراماکن اجتماعی، موجب می‌شود تا خود به خود زمینه‌های ایجاد و ابتلای نسل جوان به اعتیاد برچیده شود.

اکنون سفره خانه‌های سنتی و سواحل دریا توقفگاه مسافران، گردشگران و حتی بومیان آن منطقه شده و بنابراین لزوم توجه نسبت به تأثیرات مخرب قلیان و جمع آوری و ممنوعیت سرویس دهی قلیان در این محیط‌ها بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

داشتن محیطی سالم و عاری از هر گونه معضلات و مشکلات اجتماعی، آرزوی هر جامعه‌ای است؛ بنابراین، برای داشتن چنین جامعه‌ای باید بیشتر بر مقوله‌های فرهنگی و تفریحی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری خاصی شود تا جامعه‌ای سالم و شاداب در مسیر سعادت و سلامت داشته باشیم و از ایجاد هر گونه مشکلات و معضلات اجتماعی که بسیاری از آن ریشه در اعتیاد دارد، پیشگیری شده تا سعادت و سلامت جامعه همواره تضمین شود.

فرستنده: محمدحسين ملايي كندلوسي

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۰
ما که هر جا میرویم از بوی گند قلیان خفه می شویم
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
قابل توجه دوست عزیز عرض کنم که قلیان فقط همان جا که کشیده می شود بو می کند ولی سیگار نه
تو رو خدا این قلیونها رو حداقل از مکانهای عمومی جمع کنید..هر کی میخواد بره تو خونش اینکارو بکنه....من وقتی این جوونها رو میبینم دلم میسوزه ...بیشترشون هم تو فضای بسته میکشن ...باز فضای آزاد قابل تحمله...
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
بالاخره از مکان عمومی جمع کنن یا تو فضای باز بکشن؟
شما تصمیمتو بگیر بعد نظر بده
تشكر ويژه از نويسنده اين مقاله.
كاش گروهي محقق شروع بررسي علل شيوع اين پديده شوم خصوصا در بين خانواده هاي ايراني مي كردند بشدت اين قليان در حال رواج يافتن و رسوخ در بافت خانوادگي ما شده است... و پس از بررسي دقيق راهكارهاي درست و علمي جهت حل يا كم كردن اثرات ان ارائه مي نمودند...
اره.واقعا این قلیان رو جمع کنید ولی احساساتی تصمیم نگیرد.اولا از همه اگه این جون کار داشته باشه تفریح داشته باشه نمیری قلیون بکشه.دوما اگه قلیون جمع بشه فکر میکنی چی میشه هیچی کسانی که نمی تونم تو خونشون قلیون بکشند میرن سیگار میکشن.چرا سیگار جمع نمیکنند هاا. فکر کنید چون بعدش کمیاب میشه میشه قاچاق.اونم که نتونه گیر بیاره میره 4 هزار تومان میده کراک میکشه.عزیزان اول مشکل اساسی رو حل کنید بقیه خودش حل میشه.خانه از پایه بس ویران است
چند درصد مردم قلیون می کشند ؟؟ چند در صد سیگار می کشند؟؟ آن کسانی که نگران قلیون هستند، چرا نگران سیگار نیستند ؟؟؟
قدم اول اعتیاد نه سیگار هست و نه قلیون !! بلکه :
- عدم اطلاع رسانی ،
- محدودیت جوانان و کشیده شده جمع های جوانان از رستوران ها و پارک و ... ، به منازل و ... به دلیل اینکه هزار جور گیر میدن بهشون ..
- عدم وجود سرگرمی و تفریح های ...( نگاه کردن فیلم 100 دفعه پخش شده صدا و سیما تفریح نیست!!)
- عدم وجود شادی و نشاط در جامعه
- هزینه های بالای تفریحات سالم و ارزانی تفریحات ناسالم ..
- بیکاری و سرخوردگی جوانان
و ...
سلام نويسنده محترم إحساس ميكنم اين پشتي دارد بهر صورت دوباره اين موضوع مطرح شد موضوع قليان كشيدن فقط يك سر گرمي براي خانوادها در كنار يكديگر است أيا جمع أوري قليان اعتياد حل ميشود نه فقط به هواي قليان كشيدن وارد فضائ خصوصي شده بعد مشكلات بعدي در حال حاضر در محيط كنترل شده وتحت ديد عموم است أقاياني كه قصد جمع أوري قليان را دارند كه كمي دقت بيشتري بكنيد
جالبه رو شیشه های مغازه هاش مینویسن قلیان میوه ای!!!تازه بعضی خانواده ها به بچه هاشونم اجازه میدن که اونام بکشن-جان مادرت نکش بابا بدتر از سیگاره سرطان میاره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها