بازدید 14127

هشدار لاريجاني درباره بي‌اهميت جلوه دادن مذاكره با سولانا

يکي از دلايل انتشار گزارش اين است که آمريکايي‌ها مي‌خواهند در موضوع ايران تنفسي داشته باشند. در اين گزارش رگه‌هايي همسنخ با مواضع «1+5» وجود دارد مبني بر اين‌که فشار عليه ايران جواب مي‌دهد. مي‌توان اينگونه برداشت کرد که آمريکا در پي انتشار گزارش قصد دارد در مواضع خود عليه ايران تغيير فاز بدهد.
کد خبر: ۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۴ 05 December 2007
علي لاريجاني، مسئول سابق تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي، نسبت به برخي تلاش‌ها براي توقف مذاكرات ايران با سولانا، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، نماينده رهبر انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي كه شب گذشته در «گفت‌وگوي ويژه خبري» سيما حاضر شده بود، اعلام كرد: اصل همكاري‌هاي جديد ايران و آژانس كه منجر به طرح مداليته و اجرايي شدن آن و نيز گزارش آژانس در رفع ابهامات شد، ناشي از توافق انجام شده در ليسبون با سولانا بود كه پس از آن، آژانس با ايران وارد يك همكاري تنگاتنگ شد.

وي ايران، البرادعي و سولانا را يك مثلث خواند و افزود: از همين رو بايد علاوه بر اين‌كه همكاري‌ها با آژانس را ادامه مي‌دهيم، مراقب ادامه گفت‌وگوها با سولانا هم باشيم.

وي شرايط به وجود آمده را به ظرف شيري تشبيه كرد كه بسياري، به ويژه آمريكايي‌ها، به دنبال واژگون كردن آن هستند و نسبت به اين تلاش‌ها و بي‌اهميت جلوه دادن مذاكرات با سولانا، هشدار داد.

مذاکره‌کننده ارشد سابق هسته‌اي ايران به سولانا توصيه کرد، با طمانينه قدم بردارد و گفت: آقاي جليلي هم تلاش مي‌کند اين کار با منطق درستي پيش برود.

نماينده رهبر انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي، گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را يک افتضاح بزرگ براي آمريکايي‌ها دانست اما گفت که قصد آمريکا از انتشار اين گزارش اطلاعاتي، تغيير فاز عليه ايران است.

به گزارش مهر، علي لاريجاني با بيان اين‌که بندهاي مختلف گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا درباره برنامه هسته‌اي ايران از نظر اطلاعاتي هم سنگ نيست، بخشي از آن را اعتراف به اشتباه و بخش ديگر را تبليغات با هدف بازگذاشتن راه فشار بر ايران دانست.

وي گفت: در گزارش با اشاره به تصميمات ايران در سال 2003 مبني بر تعليق داوطلبانه غني سازي با هدف اعتماد سازي را تاثير تهديد‌ها و فشار اعمال شده دانسته اند و اين بدان معناست که از تعليق غني سازي در ايران آدرس غلط گرفته اند.

لاريجاني افزود: قصد آمريکا از اين بخش گزارش آن است که مدعي شود اگر اکنون نيز بخواهيم ايران از برنامه هسته‌اي خود دست بردارد بايد سياست فشار را بار ديگر اعمال کنيم.

وي با اشاره به ايستادگي ملت و دولت به ويژه در 2-3 سال اخير گفت: اين گزارش نشان مي‌دهد سياست ايران در پيگيري موضوع هسته‌اي درست بوده است و اگر در برابر فشار غير منطقي عقب نشيني کنيم آنها برداشت غلط خواهند داشت.

لاريجاني که در «گفت‌وگو‌ي ويژه خبري» شبکه دو سيما سخن مي‌گفت، در بخش ديگري از اظهاراتش درباره دلايل انتشار گزارش جامعه اطلاعاتي آمريکا در اين مقطع زماني توضيح داد: بوش براي انتشار اين گزارش در شرايط فعلي دليلي داشته است و اين گزارش بر خلاف اظهارات برخي تحليلگران ناخواسته منتشر نشده است، انتشار اين گزارش ربطي به جناح دموکرات و اختلافات آن با جمهوري‌خواهان در هيأت‌ حاکمه آمريکا نيز ندارد.

وي چهار دليل را به عنوان دلايل احتمالي انتشار گزارش برشمرد و گفت: اول اين‌که مي‌توان پي برد آمريکايي‌ها در پي موضوع عراق دچار بحران صداقت شده‌اند و نياز داشتند به گونه‌اي با اين گزارش براي خود حيثيت بوجود آورند.

لاريجاني افزود: در بعد دوم سياسيون آمريکا مي‌خواهند نشان دهند که در هر مقطع با اطلاعات مختلف تصميمات درست مي‌گيرند، در سال 2005 بر اساس گزارش همين مرجع مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به سلاح اتمي پرونده ايران را به شوراي امنيت فرستادند وامروز بر اساس اين گزارش تصميم ديگري خواهند گرفت.

وي با تاکيد‌ بر اهميت لابي صهيونيست‌ها در هيئت حاکمه آمريکا گفت: صهيونيست‌ها به شدت به دنبال جنگ افروزي هستند و يکي از دلايل انتشار گزارش اين است که آمريکايي‌ها مي‌خواهند در موضوع ايران تنفسي داشته باشند.

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي در تشريح چهارمين دليل آمريکا از انتشار گزارش جامعه اطلاعاتي گفت: در اين گزارش رگه‌هايي همسنخ با مواضع برخي کشورهاي گروه «1+5» وجود دارد مبني بر اين‌که فشار عليه ايران جواب مي‌دهد.

لاريجاني تأکيد‌ کرد: بر اين اساس مي‌توان اينگونه برداشت کرد که آمريکا در پي انتشار گزارش قصد دارد در مواضع خود عليه ايران تغيير فاز بدهد.

نماينده رهبر انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين‌که گزارش اخير البرادعي مبني بر رفع بخش عمده‌اي از ابهامات، آمريکا را منفعل کرد، گفت: واشنگتن قصد دارد با اين گزارش، گزارش البرادعي را تأييد‌ کند و بگويد ما هم مثل البرادعي فکر مي‌کنيم ايران سلاح هسته‌اي ندارد اما معتقديم در آينده مي‌تواند به اين سمت برود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
به نظر مي رسد تداوم فضاي تعاملي بين ايران و سولانا مي تواند در كاهش حساسيت ها و رفع تدريجي ابهامات و سوالات جامعه جهاني موثر باشد در اين خصوص بويژه نوع گفتمان سياسي و رسانه اي ما مي بايست همراه با درايت و تعادل باشد.
با توجه به اينكه گروه 1+5 نقش مهم و تأثيرگذاري در شوراي امنيت و افكار عمومي جامعه بين الملل دارند اين حرفي منطقي است كه ايران براي اقناع دنيا بايد ابتدا كار خود را از اين گروه شروع كند.
البته اين نبايد با دادن باج به اروپا اشتباه گرفته شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها