بازدید 28795

مقایسه قیمت مسکن در ایران و جهان

کد خبر: ۲۶۹۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴ 02 September 2012
قیمت مسکن در تهران با دهلی نو، استانبول ترکیه، مونیخ آلمان، مادرید اسپانیا، کالیفرنیا آمریکا و مارسی فرانسه بررسی شد.
 
به گزارش مهر ، مقایسه هزینه زندگی در کشورهای مختلف تحت نظر شرکت مدیریت هزینه در لندن به نام "اکسپاتیستان" حاکی از آن است که قیمت مسکن در تهران و سایر شهرهای کشور در مقایسه با شهرهایی چون مادرید، رم، فرانکفورت، سانفرانسیسکو، استانبول، بسیار بالاتر از آنها است. در زیر به نمونه هایی از قیمت خانه در کشورهای دیگر اشاره می کنیم:
 
1-قیمت هر متر آپارتمان نوساز، مبله، در شهر مادرید اسپانیا در بهترین منطقه این شهر، 422 یورو است و این براساس تحلیل سایت هزینه زندگی در شهرهای مختلف، قیمت مسکن درمنطقه شمالی تهران 1347 یورو است.
 
2- میانگین قیمت مسکن در تهران، پایتخت ایران 231 درصد گران تر از شهر دهلی نو پایتخت هند است؛ چرا که میانگین قیمت هر متر مسکن نوساز، مبله در بهترین منطقه هند تنها 17.9 هزار روپیه است.
 
3- میانگین قیمت مسکن در تهران از شهر بندری و زیبای ناپل، 39 درصد گران‌تر بوده و میانگین قیمت مسکن در شهر ناپل در منطقه مناسب مبله و نوساز و تجهیزات تلویزیونی، هر متر مربع 457 یورو است.
 
4- قیمت مسکن در شهر استانبول پایتخت اقتصادی ترکیه به طرز فاجعه باری از تهران کمتر بوده؛ چرا که بهترین خانه مبله نوساز با تجهیزات تلویزیونی و با شاخص های ضد زلزله، 1000 لیر ترکیه یعنی حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان با تمامی تجهیزات است.
 
5- در شهر آنکارا پایتخت ترکیه، قیمت مسکن 153 درصد از میانگین قیمت مسکن در تهران کمتر است.
 
6- میانگین قیمت مسکن در مناطق لوکس شهر مونیخ، 26 درصد ارزان تر از شهر تهران است،  چرا که قیمت مسکن 967 یورو در هر متر مربع است.
 
7- قیمت مسکن در کالیفرنیا در مقایسه با تهران، 60 درصد ارزان تر است.
 
8- میانگین قیمت مسکن در شهر بندری مارسی فرانسه، از  تهران ارزان تر بوده و هر متر خانه مبله، نوساز و با تجهیزات تلویزیونی 371 یورو در هر متر مربع است.
 
حال، این بحث مطرح می شود در شرایط فعلی با توجه به وجود یک میلیون و 600 هزار خانه خالی براساس آمارهای رسمی و بعضا آمارهای بیشتر از این توسط منابع دیگر، که بیشترین حجم در استان تهران و البرز را دارد، هرچه زودتر باید مالیات بر محتکران خانه های خالی یعنی هر متر 4000 تومان، برای هر ماه که برای هر 100 متری 400 هزار تومان در هر ماه محاسبه می شود، باید هرچه زودتر اجرا شود تا قیمتها از حالت توهمی هرچه سریعتر به حالت واقعی تبدیل شود.
 
در همین زمینه، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم و رئیس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: به زودی طرح مالیات بر خانه های خالی در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تصویب می شود.
 
مصباحی مقدم افزود: مسئله این است که در کل کشور بیش از 800 هزار خانه خالی و 328 هزار مسکن در تهران در حال حاضر مورد شناسایی جدید قرار گرفته اند و اگر سرمایه خالی راکد باقی بماند، سرمایه به گونه ای بلا استفاده می شود و این در حالی است که نیازمندان واقعی مسکن محروم شده و قیمت ها مانند زمان کنونی توهمی میشوند.
 
وی اظهار داشت: زمانی که مالیات بر محتکران خانه های خالی وضع شود، دیگر آنها چاره ای جز عرضه آن به صورت فروش و یا اجاره ندارند و در این صورت نمی توانند با اقتصاد مملکت بازی کنند و به سوداگری خود ادامه دهند؛ چرا که مستضعفان و محرومان زیادی از این بساز و نفروش‌ها آسیب دیده اند.
 
مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: دیگر دوره اینکه انبوه سازان به فکر سوداگری و افزایش قیمت باشند، گذشته و در حال حاضر افت قیمت توهمی و نجومی که مایه خودخواهی های این انبوه سازان بوده، شروع شده است و همچنین ساخت مسکن مهر توسط دولت به زودی توسعه پیدا می کند و دولت می تواند در امر قیمت گذاری مسکن موفق باشد وباید قبول کرد بیش از حد مورد نیاز در کشور هم دارای واحد های مسکونی هستیم.
 
در همین زمینه ایرج ندیمی نماینده کمسیون عمران مجلس، افزود:همانطور که قیمت مرغ از اوج توهمی خود به زیر آمد، به زودی دولت حباب مسکن را خواهد شکست و افت قیمتها شروع خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه برای کاهش هزینه های تمام شده مسکن باید از تکنولوژی های روز بهره ببریم، افزود: الگوی اقتصاد معیشتی مردم عوض شده کسی به فکر خرید خانه نیست درنتیجه عرضه بیشتر از تقاضا است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۴۹
اگر هزینه های زندگی از نظر مواد غذایی و پوشاک و هزینه های درمان را هم مقایسه کنید خواهید دید که قیمتها در ایران چقدر کاذب و بی قاعده هستند .
مقایسه جالبی بود این نشان از سیاست گذاری غیر منطقی در بازار مسکن ایران است
زمان يارانه را اعلام كنيد
بهتر است کارشناسی تر تحلیل کنید
دلیل اصلی اینکه قیمت مسکن در تهران گرانتر به نظر میرسد مربوط میشود به نگهداشتن قیمت ارز در ایران .
حال اگر مثلاً با قیمت هر یورو 5 هزار تومان محاسبه کنید میبینید که قیمت مسکن در تهران فاصله زیادی از کشورهائیکه مثال زده اید ندارد
پاسخ ها
بامزی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
???
چرا باید با قیمت هر یورو 5 هزار تومان محاسبه شود ؟؟ دوست عزیز یورو که گران و ارزان نمیشود . این ارزش پول ماست که ماست هم نمیشود با آن خرید
با سلام به دوستان - به نظر به دلیل اینکه هنوز نرخ ارز در ایرن ارزان است این تفاوت محسوس است. رشد نرخ ارز در سالهای اخیر در ایران بسیار کمتر از رشد قیمت مسکن بوده که نشان دهنده نوعی تجمع ثروت به دلیل ذخایر ارزی بالای کشور و یا تقاضای نا معقول برای سرمایه نشانی در بخش مسکن است.
این محتکران اجازه وضع مالیات را نخواهند داد
قانون موجر و مستاجر مشکل داره، صاحب خونه جرات نمی کنه خونش رو اجاره بده، نمی بینین یا نمی خواین ببینین؟!!!
بعضي قيمتها كاملا غير واقعي است.
مثلا مارسي فرانسه.
اين قيمت متوسط كه نوشته ا يد " - میانگین قیمت مسکن در شهر بندری مارسی فرانسه، از تهران ارزان تر بوده و هر متر خانه مبله، نوساز و با تجهیزات تلویزیونی 371 یورو در هر متر مربع است. "
بنده آپارتمان به دو برابر اين قيمت خريدارم در هر نقطه مارسي كه بگوييد.
منتظر جواب شما.
پاسخ ها
بامزی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
تابناک : گران خریدی داداش
جالبه که درامد مردم تو این شهرها چند برابر مردم ایران است! چرا فقط تو شاخص هایی که به ضرر مردم متوسط جامعه است اولیم؟ یه جوون برای شروع زندگی بیشتر از همه دغدغه مسکن داره، کاش میشد این دغدغه ی جوون امروز به اسودگی خاطر مبدل میشد!
همه چيز در ايران كاذب است حتي همي قيمت شما
به نظرم اگر اينگونه آمارها را به صورت جدول ارائه نماييد مناسب تر باشد
کجای قیمت مرغ درست شد؟ کجای کشور به اندازه نیاز واقعی خانه دارد؟
گرفتن مالیات از خانه های خالی در امد دولت را زیاد میکند اما هرگز باعث ارزانی نخواهد شد بلکه برعکس موجب گرانی شدید مسکن را به دنبال خواهد داشت انهم از جیب مردم بد بخت و متقاضی مسکن زیرا صاحبان خه های خالی مالیات پرداخت و چندین برابر انرا از مصرف کننده در یافت خواهند کرد
بهتر نبود درآمد مردم این شهرها رو هم با درآمد ایرانیا مقایسه میکردید تا ببینید که یه ایرانی بدبخت چند سال باید کار کنه تا صاحب خانه بشه (البته اگه بشه) و بهتر نبود نرخ تورم این شهر ها رو هم با خودمون مقایسه میکردید؟؟
هر متر 4000 تومان یعنی هیچ
اگر طرف ماهیانه 500هزار تومان هم بده
سالیانه میشه 6 میلیون تومان که برای فردی که خانه خود را خالی نگه میدارئ پولی نیست
در ضمن سال بعد هم که قیمت خانه رشد چشم گیری کرد بدون دردسر های مستاجر خانه را به قیمت خوبی میفروشد
چشم همه ایرانیها روشن که با بالاتر بردن قیمت مسکن در تهران توانستیم در این قضیه هم رکورددار باشیم
جا دارد از خودمان تشکر کنیم از دولت از بساز بفروشها از بنگاه معاملات مسکن از من صاحبخانه و من مستاجر و کلا از هر ایرانی که باعث شد در این زمینه هم از همه کشورها پیشی بگیریم تشکر میکنم
از ماست که بر ماست
خودمان خواسته ایم وقتی سر تعظیم در برابر دلار 2200 فرود میاورند و صحبت از دلار 3000 تومانی میکنند بهتر از این نخواهد شد.
البته درآمدهای افراد در اون کشورها هم بیشتر است!
آقا شما حاضرید از ماهی 50 هزار تومان درآمد بگذرید؟
مساله اینجاست که سازوکار اجاره ملک و مسایل مالیاتی و حقوقی مربوطه چنان است که صاحبان ملک حتی حاضرند از ماهی 5 میلیون تومان درآمد اجاره ملک هم بگذرند.
حال راه حل پیشنهادی فقط قوز بالای قوز است. چون به تمام نقایص بالا ماهیانه مقداری هم ضرر اضافه می شود.
اما پیشنهاد اینجانب:
اول در کوتاه مدت، مسایل مربوط به اجاره ملک کارشناسانه حل شود و فضا طوری شود که صاحب ملک احساس کند اگر نیم روز ملکش دیرتر اجاره برود، ضرر کرده.
دوم در دراز مدت: سازوکارهای اقتصادی به گونه ای شود که قیمت اصلی ملک که نسبت آن در دنیا از این هم اسفناک تر است، کاهش یافته تا در نتیجه کاهش اصل المال، اجاره آن نیز کمتر شود.
در نهایت به نظر نمی رسد با فشار و مالیات و غیره چیزی از این دوموضوع بالا حل شود.
کالیفرنیا از تهران ارزانتره!!!!
قیمت ارز است که غیر واقعی است اگر ارز به نرخ واقعی خود که حداقل 1.5 برابر بیشتر از مقدار فعلی است برسد قیمت ها واقعی می شوند
لطفا سطح درآمد مردم هم در این شهرها با تهران مقایسه شود تا درصد تفاوت قیمتی نسبت به درآمد مردم نیز مشخص شود.
کجای ما را میشود با دنیا مقایسه کرد که شما مسکنش را مقایسه میکنید. در همه جای دنیا تا حد 90% وام بانکی برای خرید مسکن در اختیار خریدار فرار میدهند وچرخه تولید وعرضه باسود مناسب در جریان است. در کشور ما سازنده با رکود تورمی دست وپنجه نرم میکند وعاقبت هم پس از سالها قدرت خرید یال شروع پروژه اش را از دست داده وهمه به اون بچشم محتکر و گزانفروش نگاه میکنند.
هزینه های اداری ساخت خانه نظیر عوارض شهرداری، نظام مهندسی ، بیمه و ... نیز قابل مقایسه با هیچکدام از این شهرها نیست و به مراتب بیشتر است . البته قیمت خانه در ایران واقعا گران است که یکی از عوامل اصلی انهم نهادهای دولتی و حکومتی نظیر دولت و شهرداریها هستند. اگر مردم بتوانند راحت خانه سازی را شروع کنند قیمت مسکن هم پایین می ایند. هزینه های مذکور که باید در اغاز کار پرداخت شود به مانعی برای شروع ساخت و ساز تبدیل شده است.
با سلام لطفا آدرس و یا شماره تلفن یکی از املاک ارزان شهر بندری مارسی را جهت خرید اعلام فرمایید چون قیمتها در این شهر لااقل ده برابر بیشتر از 371یورو میباشد . خواهش میکنم که با اطلاعات غلط هموطنان عزیز را گمراه نفرمایید .
خوششششش به حالشان.
تا زمانی که زمین و ملک به عنوان ابزار مناسب برای کسب درآمد و جلوگیری از پایین آمدن ارزش پول در اثر تورم مورد استفاده قرار بگیرد وضع از این هم بدتر خواهد شد.
تورو خدا نگاه کنین این همه ساخت و ساز توی همین تهران شده (اونهم با کیفیت بسیار بسیار پائین) اونوقت قیمتش جون آدمیزاده. حالا که این مطلب رسانه ای هم هست تو رو خدا یه فکری به حال ما جونها بکنین خسته شدیم از گرانی مسکن .مگه آدم چقدر قراره زندگی کنه و عمر داره .تباه شدیم به خدا چرا باید قیمت یه آپارتمان فسقلی توی نامرغوبترین جا مثلا 70 یا 80 میلیون باشه .هیچی دیگه با خوندن مطلب بالا دیگه دارم دق میکنم.. و نمیدونم شکایت به کی ببرم.
سلام
153 درصد کمتر یعنی چقدر ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی به ازاء خرید هر متر زمین در آنکارا یه پولی هم به آدم میدن ؟!!!!!!!!
تابی جون عوضش قیمت مالیات در اون کشور ها سرسام آوره .مثلا توی کالیفرنیا اگر یک پارکین و یک ماشین داشته باشید یه مالیاتی بسته میشه و اگر اینا بشه دوتا اونوقته که دولت از شما چهل تا پنجاه در صد مالیات میگیره.البته این مالیات ها صرف عمران و آبادانی همون منطقه میشه و نمیره جاهای دیگه ... .
مسیر تولید به مصرف تو کشور ما طولانی و واسطه ها و دلال ها نقش عمده ای ایفا میکنند. وگرنه چرا یک کالا تو مبدا و مقصد حداقل دو برابر اختلاف قیمت داره. بعد هم به نظرم اونا هزینه زمین رو از قیمت مسکن حدف می کنن البت نه کامل. نه تولید کننده ای انگیزه سرمایه گذاری داره نه مصرف کننده ای حال اعتراض. این ره که می رویم به ترکستان است...
آقا تازه اشتباه حساب کردن .گفته هزینه ی یه متر در شمال تهران میشه 1347 یورو که با یورو 2600 تومنی میشه متری سه میلیون و پانصد هزار تومن!!!!
الان تو آریا شهر نوساز رو 4 میلیون و پونصد میزارن.
من که برای همیشه با حقوق 700 تومنی خرید خونه رو از ذهنم پاک کرده ام.
امروز تو اقدسیه تهران یه آپارتمان 200 متری رو یه دوستی میگفت متری 15 میلیون تومن معامله کردن.
!
حالا تحلیل کنید سن پرتغال فروش به یورو چقدر میشه؟!!
از درامد مردم کشورهای ذکر شده با درامد مردم کشور ما هم میگفتید ممنون میشدیم.
فاجعه زمانی مشهود می شود که این طور مقایسه کنید: « در کشورهای مختلف چند سال طول می کشد تا یک کارمند معمولی/طیف متوسط جامعه» صاحب خانه شود؟»
اشتباه نكنيد.
دقت ! دقت !
دارايي ماليات را بايد از توليد و صنعت و كارخانجات بگيرد تا هر روز شاهد تعطيلي بيشتر كارگران باشيم.
ماليات نبايد از واردات - دلالي - بساز بفروشي - واسطه گري گرفته شود.
جالب آنكه برخلاف تمام دنيا شما اگر پول خود را در بانك سپرده گذاري كنيد و راحت در منزل استراحت نماييد 25% سود بدون ماليات و تضمين شده داريد ولي اگر توليد كنيد بايد ماليات بدهيد .
تو رو خدا این اخبار رو نزارید من داره گریه میگیره الان در پایین شهر تهران هم زیر متری2 میلیون آپارتمان پلدا نمیشه الیته با حقوق 500 هزاری .
قیمت برنج-گوشت-خودرو و.... تو ایران از کالیفورنیا گرونتره
به نظر شما مرغ از اوج توهمی پایین آمده است (5540تومان)
با یک بررسی اجمالی می توان دریافت که بیشترین ضربه به اقتصاد از بساز بفروشی وارد میشود .
عدم نظارت به ساخت سازها و فشردگی بیش از حد ساختمانها به عبارتی قفس سازی .
ورود افراد غیر متخصص به عرصه ساخت و ساز.
تنها شغلی که در این مملکت شامل مالیات نمیشود .با توجه به سود 35 تا 60 درصدی و گاهی با احتساب تورم چند صد درصدی.
اختصاص سرمایه چند دهه خریدار به مسکن و راکد شدن سرمایه در یک چهار دیواری غیر مولد اگر سرمایه راکد شده در یک واحد تولیدی هزینه شود چند شغل دائمی به وجود خواهد آورد و خیلی چیزهای دیگر که علم بنده قد نمیدهد.
این مقایسه را اصلا قبول ندارم دوستان اینجانب که درکشورهای اروپایی زندگی میکنند قیمت ها چندین برابر این ارقام است.
نتيجه اينكه قيمت ارز بايد اصلاح شود

چون پول كارگر وزمين اجر ومصالح كه با

ريال محاسبه ميشود و لي اگر ارز را

يكي دوبار ديگه اصلاح بفرمايند جور

در مياد. نكته جالب اينكه اين مقاله

بانرخ ازاد ارز قيمت ها را حساب كرده

است .پس نسبت به سال پيش كه ريال

دوبرابر امروز ارزش داشت خانه تو ناپل

برابر مسكن مهر ما بوده است.
قیمتها کاملا اشتباه است
مديريت محترم سايت تابناك لطفا اين طرح ماليات بر خانه هاي خالي را اجرايي كنيد تا اين قيمتهاي توهمي چنان زميني بخورد كه كسي به فكر احتكار و سود جويي از مردم ضعيف ايران اسلامي نشود خداييش مگر قيمت تمام شده ساخت 1متر مكعب اپارتمان چقدر هزينه دارد خداييش الله وكيلي خليلي بخواهي درست حسابي خرج كني دور و ور 600هزار تومنه به اضافه 600هزار تومن قيمت زمين حالا گيريم بشود روي هم متري 1500 پس چرا بايد قيمتها اين چينيني باشد جمعيت كشور هم كه شديدا روبه كاهش است امار ازدواج شديدا پايين است پس اين يعني كمبود تقاضا در نتيجه بايد قيمتها كاهش داشته باشد مسكن مثل مواد غذايي نيست كه هميشه لازمه انسان باشد الان هر خانواده اي بيشتر از 4نفر نيستند تازه اكثرا 3نفره هستند پس يك اپارتمان 60تا 70متر تا اخر عمرشون بسه شون ميشه پس اين گروني چيه شك نكنيد قيمتها بسيار بسيار كاذب هستند لطفا بگوييد هر كاري كه دست سوداگران را قطع ميكند را اجرايي كنند ممنون و التماس دعا
اگه واقعا میخوان قیمتها بالا نره، باید طرح مالیات بر اختلاف قیمت فروش و خرید رو اجرا کنن؛ مثلا: اگه من خونه ای رو به قیمت 100 میلیون خریدم و حالا میخوام 200 میلیون بفروشم، باید 95 درصد سود رو بعنوان مالیات بپردازم. این کاریه که تو خیلی از کشورهای دنیا با هدف جلوگیری از سوداگری در زمینه ملک و مسکن انجام میشه.
ایکاش قیمت زمین هم مقایسه می شد
خداوكيل يك سر به سيرجان بزنيد و بررسي كنيد كه زمين در تهران گرانتر است يا سيرجان؟؟؟شهري بي امكانات و كوچك،با زمين خواراني عجيب!!!و هزينه هاي فوق وحشتناك!!!
با سلام :
اگر قانونی وضع شود که مثلا از سال 1395 یعنی 3 سال دیگر به کلیه املاک و مستغلات چه آپارتمان ، خانه ؛ ویلا، مغازه ، زمین ، و غیره مالیات تساعدی گرفته میشود ( به عنوان مثال تا 500 میلیون ارزش روز معاف از مالیات ، از 500 تا یک میلیارد سالی 10٪ برای 500 میلیون اضافی ، از یک میلیارد تا 1.5 سالی 20٪ برای 500 میلیون اضافی ، و الا آخر تا 80٪ ) اگر مالیات بر دارایی ثابت به حدی اضافه شود که صاحبان آنها نتوانند به عنوان تورم بر ارزش ملک خود اضافه کنند ، به ناچار از ثروت اندوزی از نوع ملک خاتمه داده میشود و الا همین آش و همین کاسه .
در عوض به صادرات و تولید داخلی و صنایع مالیاتی تعلق نگیرد .
اگر در کشورهای دیگر ملک ارزان به نظر میرسد بیشتر به این خاطر است که نگهداری آن سالیانه برای مالک هزینه زیادی دارد . دیگر اینکه جلوی واردات خودرو و اشیاء لوکس و گران گرفته شود .
اولا قیمت ارز رو خیلی هم واقعی فرض نکرده اید
دوما فرض کردید که هر متر خانه در شمال شهر 3.5 میلیون است که الان در آزادی متری 3.5 است و در شمال شهر بسته به منطقه آن در جاهای خوب به راحتی بیش از 10 میلیون است احتمالا تحلیل شما مربوط به 1.5 سال پیش است!! و اخیرا نرفته اید که قیمت بگیرید!!!!
از طرفی در تحلیل خود نگفتید که یه کارمند ساده تو ایتالیا حداقل حداقل 1000یورو درآمد داره اما تو ایران کمتر از 200یورو!!!
اما هر جور که حساب کنیم حتی با فرض قیمت واقعی دلار روی 3000 تومان قطعا مسکن در تهران از90% نقاط دنیا گران تر است بلکه بهتر است بگویم خیلی بیشتر است.
یاعلی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار