بازدید 2069

موگابه: مردم و دولت سوريه رابه گفتگو تشويق كنيم

کد خبر: ۲۶۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۹ 31 August 2012
رييس‌جمهور زيمبابوه بزرگترين چالش كنوني را اصلاح ساختار سازمان ملل عنوان كرد و گفت:‌ شوراي امنيت بايد نمايندگان بيشتري داشته و در برابر مسئوليت تصميماتش مشروعيت داشته باشد.

به گزارش ايسنا، رابرت موگابه در نشست صبح آخرين روز از اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با قدرداني از ميهمان‌نوازي ايران و همچنين تبريك به محمود احمدي‌نژاد براي بر عهده گرفتن رياست «نم» گفت: قطعا تحت رياست جمهوري اسلامي ايران، نم پيشرفت مي‌كند و منافع كشورهاي در حال توسعه را حفظ خواهد كرد.

وي با يادآوري اين نكته كه اجلاس غيرمتعهدها پس از سازمان ملل بزرگترين سازمان بين‌المللي است، گفت: جنبش عدم تعهد بايد هميشه به دنبال صلح و پيشرفت اجتماعي تمامي ملت‌ها باشد. تحولات سياسي در دنيا نه تنها ما را نگران كرده بلكه باور ما را در مورد كارايي ساختار دنيا براي حفظ امنيت دچار تغيير كرده است.

موگابه سوءاستفاده از سازمان ملل براي اعمال زور از سوي برخي كشورها را محكوم كرد و گفت: هميشه بايد چندجانبه‌گري در رابطه با دنياي عاري از سلاح هسته‌يي مورد توجه قرار گيرد. ناعادلانه است كه ايران براي فعاليت صلح‌آميز هسته‌يي مورد تنبيه واقع شود و خنده‌دار است كشورهايي كه سلاح‌هاي هسته‌يي دارند، بيشترين اعتراض را در مورد فعاليت‌هاي صلح‌آميز ايران مي‌كنند.

رييس‌جمهور زيمبابوه در بخش ديگري از سخنان خود با ابراز تاسف از اينكه مساله فلسطين بيش از 60 سال است كه حل نشده ادامه داد: هنوز فلسطيني‌ها از زندگي در وطن خود محروم هستند و متاسفانه اسرائيل در حال تغيير چهره در مناطق اشغالي است و اقدام به شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني مي‌كند و تاسف بيشتر از اينكه برخي از اقدامات اسرائيل در پايمال كردن حقوق مردم فلسطين حمايت مي‌كنند.

وي نگراني كشورش را درباره روند يكجانبه‌گرايي و اعمال زور و قدرت نظامي بيان كرد و افزود: هنوز خاطره ليبي در اذهان باقي مانده است. نظامي شدن مساله سوريه هم نتيجه مستقيم آن است كه جنگ‌طلبان در داخل و خارج از شوراي امنيت به دنبال منافع خود هستند. به جاي اينكه بخواهيم به صورت غيرقانوني دولت سوريه را تغيير دهيم، بايد مردم و دولت سوريه را براي گفت‌وگو تشويق كنيم. تجربه زيمبابوه نشان مي‌دهد كه طرفهاي درگير در سوريه بايد پشت ميز مذاكره براي گفت‌وگو بنشينند.

موگابه در پايان بر لزوم توجه بيشتر كشورها و مجامع بين‌المللي به مساله فقر در جهان تاكيد كرد و گفت: فقر تهديدي براي صلح و امنيت بين‌المللي است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل