بازدید 15325

گزارش بان کی مون از سفر به تهران

کد خبر: ۲۶۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۰ 31 August 2012
دبيركل سازمان ملل متحد كه به منظور شركت در اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به تهران آمده بود، امروز پيش از ترك كشور در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كرد.

به گزارش ايسنا، بان‌كي‌مون به تشريح برنامه‌هاي سفر خود به تهران پرداخت و گفت: در اين ديدار با رهبر ايران، رئيس‌جمهور، دبير شوراي عالي امنيت ملي و چند تن ديگر از مقامات ايران ديدار داشتم و همچنين در ديدار با دانشجويان يكي از دانشگاه‌هاي تهران، با آنها گفت‌وگو كردم.

بان‌كي‌مون: درباره پرونده هسته‌اي ايران نيز مذاكراتي داشتيم و خواستار اقداماتي از سوي ايران شدم كه نشان دهد به دنبال فعاليت‌هاي صلح‌آميز در پرونده هسته‌يي خود هستند. درباره مساله حقوق بشر نيز نگرانی‌های خود را به دولت ايران انتقال دادم و خواستار توجه به اين مساله در انتخابات رياست‌جمهوري آينده اين كشور شدم. همچنين از ايران خواستم كه با نماينده ويژه سازمان حقوق بشر در ايران همكاري بيشتري كند.

وي افزود: در اين سفر همچنين با نمايندگان دولت سوريه ديدار و در آنجا اعلام كردم كه ما با هرگونه خشونت در سوريه مخالفيم و هر دو طرف نبايد از سلاح‌هاي سنگين عليه يكديگر استفاده كنند.

بان‌كي‌مون به ديدار خود با رييس تشكيلات خودگردان فلسطين اشاره كرد و گفت: همچنين ديداري با محمودعباس داشتم و در آنجا وضعيت اسفناك صلح را بررسي كرديم و توافق‌هايي براي بررسي آغاز دوباره مذاكرات داشتيم و در اين زمينه از ايران نيز مي‌خواهم كه به روند صلح كمك كند.

دبيركل سازمان ملل در ادامه خاطرنشان كرد: درباره پرونده هسته‌يي ايران نيز مذاكراتي داشتيم و خواستار اقداماتي از سوي ايران شدم كه نشان دهد به دنبال فعاليت‌هاي صلح‌آميز در پرونده هسته‌يي خود هستند.

وي به تشريح بخش‌هاي ديگري از مذاكرات خود در ايران پرداخت و تصريح كرد: درباره مساله حقوق بشر نيز نگراني‌هاي خود را به دولت ايران انتقال دادم و خواستار توجه به اين مساله در انتخابات رياست‌جمهوري آينده اين كشور شدم. همچنين از ايران خواستم كه با نماينده ويژه سازمان حقوق بشر در ايران همكاري بيشتري كند.

بان‌كي‌مون ادامه داد: در خلال مذاكرات، اين مساله را نيز اعلام كردم كه به هيچ‌وجه نبايد براي مشروعيت ساير اعضا تهديد يا تحريم صورت گيرد و اينكه نبايد روند تحريم‌ها به گونه‌اي باشد كه منجر به افزايش تنش شود. به باور من زمان آن رسيده است كه هر دولتي مسئوليت اقدامات خود را به عهده بگيرد و در جهت صلح حركت كند.

دبيركل سازمان ملل با اشاره به ميزباني ايران براي اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: اين موقعيت براي ايران فرصتي است كه نقش معتدل و صلح‌طلبانه خود در جهان را بيشتر ايفا كند و نشان دهد كه صاحب تمدن است و كشوري است كه خواهان منطقه عاري از سلاح‌هاي كشتارجمعي و گفت‌وگوي تمدن‌ها است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين به مساله آوارگان افغاني اشاره كرد و گفت: در اين زمينه نيز با توجه به اينكه ايران ميزبان تعداد زيادي از آوارگان افغاني است، مذاكره و گفت‌وگوهاي مهمي داشتيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل