بازدید 4500

مذاکرات فشرده احمدی نژاد و سران عضو «نم»

از روز گذشته مقامات ارشد شرکت کننده در اجلاس سران جنبش عدم تعهد مذاکرات و دیدارهای فراوانی با رییس جمهور ایران داشته اند.
کد خبر: ۲۶۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۲ 31 August 2012
رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه ايران و زامبيا ظرفيت‌هاي گسترده و مناسبي دارند كه مي‌توانند با يكديگر مبادله كنند، بر لزوم گسترش مناسبات ميان دو كشور تأكيد كرد.

به گزارش «تابناک» محمود احمدي‌نژاد عصر روز جمعه در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار معاون رييس‌جمهور زامبيا با بيان اين‌كه ايران و زامبيا دو كشور دوست با روابطي صميمانه هستند و هيچ مشكلي در روابط دو كشور وجود ندارد، گفت: ايران و زامبيا در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي مي‌توانند همكاري‌هاي گسترده‌اي با يكديگر داشته باشند.

رييس‌جمهور با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: اقداماتي كه مي‌توان در قالب اين جنبش انجام داد يك مأموريت جمعي است كه همگان بايد در فكر، طراحي و عمل به آن با يكديگر همكاري كنند.

احمدي نژاد با بيان اين‌كه ايران و زامبيا در يك جبهه بوده و فكر، احساس و نگاهي مشترك نسبت به مسايل مشترك دارند، گفت: ما هرگز به دنبال سلطه‌گري نبوده بلكه به دنبال همكاري، دوستي و پيشرفت براي همگان هستيم.

معاون رييس‌جمهور زامبيا نيز در اين ديدار با اشاره به روابط رو به گسترش با جمهوري اسلامي خواستار استفاده از تجربيات ايران در بخش‌هاي مختلف از جمله كشاورزي، صنايع سبك، معادن و ساختارهاي زيربنايي شد.

رييس‌جمهور بر لزوم استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي جنبش عدم تعهد و ايجاد مركزي براي تعميم توان همه كشورهاي عضو اين جنبش در بخش‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي تأكيد كرد.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد بعداز ظهر روز جمعه در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار فرستاده ويژه رييس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به اينكه پس از ايران، ونزوئلا تصدي رياست اين اجلاس را بر عهده خواهد داشت، گفت: اگر با تدبير عمل كنيم و نهادهاي بادوام و تأثيرگذار را براي اين جنبش تأسيس نماييم در حقيقت كار بسيار بزرگي صورت گرفته است.

رييس جمهور با اشاره به اينكه هر روز كه مي‌گذرد اوضاع جهان در حال تغيير است،‌گفت: ايمان، پاكي، عدالت و عشق در بين همه ملت‌ها يكسان بوده و براي رسيدن به اهداف بزرگ بايد ايستادگي و صبر داشته باشيم.

فرستاده ويژه رييس‌جمهور ونزوئلا در اين ديدار با اشاره به موفقيت اجلاس شانزدهم غير متعهدها در تهران در شرايطي كه دشمنان و مستكبران همه تلاش خود را براي عدم موفقيت آن اعمال كردند، گفت: مطمئناً رياست جمهوري اسلامي ايران در اين جنبش تحول عميقي را براي آن در پي خواهد داشت.

رييس‌جمهور گفت: ايران و فيليپين ظرفيت‌هاي بسيار خوب و مناسبي براي گسترش همكاري‌ها و ارتقاء‌ سطح روابط دوجانبه در عرصه‌هاي علمي، تجاري، اقتصادي، انرژي و ساير عرصه‌ها دارند.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد عصر روز جمعه در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار معاون رييس‌جمهور فيليپين لازمه فعال شدن همه ظرفيت‌هاي همكاري دوجانبه را افزايش رفت و آمد مسئولان و فعالان اقتصادي دو كشور دانست و گفت: ايران و فيليپين روابط ديرينه‌اي با يكديگر دارند و از گذشته‌هاي دور تا امروز هيچگاه مشكلي در روابط بين آنها وجود نداشته و امروز نيز مانعي براي گسترش روابط دوجانبه وجود ندارد.

رييس‌جمهور افزود: ايران و فيليپين ديدگاه‌هاي نزديكي درباره مسايل جهاني با يكديگر دارند و در مجامع بين‌المللي همواره از هم دفاع كرده‌اند و علاوه بر اين مردم دو كشور نيز احساسات صميمي و روابط دوستانه‌اي با يكديگر دارند.

معاون رييس‌جمهور فيليپين نيز در اين ديدار با اشاره به علاقمندي كشورش براي تقويت روابط و مناسبات دو جانبه بويژه در عرصه اقتصادي خطاب به دكتر احمدي‌نژاد، اظهار داشت: جنابعالي در فيليپين خيلي محبوب هستيد و ما خواهان آن هستيم كه با توجه به اين موضوع و تاريخچه مثبت روابط ديپلماتيك دو كشور همكاري‌ها و مناسبات خود با ايران را تا حد ممكن ارتقاء دهيم.

رييس‌جمهور اظهار داشت: با استفاده از ظرفيت‌هاي جنبش عدم تعهد مي‌توان اقدامات بسيار مهم و مثبتي به نفع ملت‌ها انجام داد.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد بعداز ظهر روز جمعه نيز در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار معاون رييس‌جمهور كومور با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: مطمئناً حضور فعال كشورهاي عضو اين جنبش نقش بسزايي در موفقيت اين اجلاس داشته است.

احمدي‌نژاد همچنين با مثبت ارزيابي كردن همه جانبه جمهوري اسلامي ايران و كومور بر لزوم گسترش مناسبات ميان دو كشور تأكيد كرد.

معاون رييس‌جمهور كومور نيز در اين ديدار روابط دو كشور را دوستانه و برادرانه خواند و خواستار گسترش روابط در بخش‌هاي مختلف از جمله راه‌سازي با ايران شد.

رييس‌جمهور تاكيد كرد: كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به ميزاني كه در كنار يكديگر با همدلي و همراهي در جهت رفع مشكلات مشاركت داشته باشند، مي‌توانند از ظرفيت‌هاي اين جنبش در مسير رشد، پيشرفت و انجام اقدامات تأثير گذار استفاده كند.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد بعداز ظهر روز جمعه در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد هم‌چنين در ديدار "بابورا باتاراي" نخست‌وزير نپال با بيان اينكه در شرايطي كه عده‌اي مي‌خواهند هيمنه خود را در جهان گسترش دهند، كشورهاي مستقل نيازمند محلي براي تمركز توان و انرژي خود هستند، گفت: جنبش عدم تعهد فرصت و ظرفيت بسيار مناسبي براي دستيابي به اين هدف است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ايران و نپال در يك جبهه قرار داشته و تحت تأثير عوامل واحدي هستند، اظهار داشت: قدرت‌هاي سلطه‌گر هرگز خواهان اقتدار و پيشرفت ملت‌ها نيستند و به همين دليل همواره با اين موضوع مخالفت مي‌كنند، مگر اينكه كشوري بخواهد استقلال خود را از دست داده و تحت نظر آنها باشد.

احمدي‌نژاد با اشاره به آمادگي جمهوري اسلامي ايران جهت ارتقاء و گسترش روابط همه جانبه با نپال افزود: مسئولان دو كشور بايد با برقراري ارتباط بيشتر با يكديگر در خصوص چگونگي گسترش مناسبات همه‌جانبه برنامه‌ريزي كرده و آن را مورد بررسي قرار دهند.

رييس‌جمهور همچنين گسترش مبادلات تجاري را در بالا بردن روابط ميان دو كشور داراي اهميت دانست و گفت: مي‌توان نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي جهت آشنا شدن بيشتر مردم دو كشور با فرهنگ‌ها را در ايران و نپال داير كرد.

بابورا باتاراي نخست وزير نپال نيز در اين ديدار با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران گفت: بايد همگان كمك كنند تا جنبش عدم تعهد ارزش و اعتبار بيشتري پيدا كند چرا كه امروز قدرت‌هاي بزرگ مي‌خواهند به طور يكجانبه به اقدامات خود اعتبار و ارزش دهند.

وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران با توجه به سابقه فرهنگ و تمدن خود مي‌تواند نقش بسزايي را در گرد هم آوردن كشورهاي عضو براي مقابله با نظام سلطه ايفا كند.

نخست وزير نپال همچنين با اشاره به روابط رو به گسترش ايران و نپال خواستار ارتقاء سطح روابط و مناسبات همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران شد.

رييس‌جمهور بر لزوم استفاده از تمام امكانات و ظرفيت‌ها در راستاي گسترش همه‌جانبه مناسبات ميان ايران و نيجريه تأكيد كرد.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد بعدازظهر روز جمعه در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، در ديدار معاون رييس‌جمهور نيجريه با تأكيد بر اينكه "روابط ايران و نيجريه بسيار خوب و مناسب است"، گفت: ايران و نيجريه دو كشور دوست و برادر هستند كه ظرفيت‌ها و امكانات بزرگي را در خود دارا هستند كه مي‌توان به خوبي از آنها به عنوان مكمل يكديگر استفاده كرد و موجبات رشد و توسعه در همه زمينه‌ها را براي دو كشور فراهم آورد.

وي با بيان اينكه "مردم دو كشور انسان‌هايي فرهنگي هستند و به يكديگر علاقه دارند"، تصريح كرد: بايد تلاش كنيم تا ظرفيت‌هاي همكاري در بخش‌هاي اقتصادي، فرهنگي، ورزشي و ساير زمينه‌ها را گسترش دهيم.

معاون رييس‌جمهور نيجريه نيز در اين ديدار با اشاره به روابط جمهوري اسلامي ايران و نيجريه خواستار گسترش مناسبات و همكاري‌ها در بخش‌هاي مختلف با ايران شد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه جنبش عدم تعهد ظرفيت‌هاي فراواني دارد كه فعال كردن آنها مستلزم همكاري كشورهاي عضو است، گفت: اميدوارم جنبش عدم تعهد در دوره جديد فعاليت خود، منشأ اقدامات مؤثرتري در عرصه بين‌المللي و در راستاي منافع كشورهاي عضو باشد.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد ظهر روز جمعه در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار با فرستاده ويژه رييس‌جمهور ساحل عاج با مطلوب توصيف كردن سطح روابط دوجانبه اظهار داشت: ايران و ساحل عاج دو ملت برادر هستند كه هيچ مانع و مشكلي در مسير ارتقاء سطح روابط خود ندارند.

رييس‌جمهور با ابراز خوشحالي از گام‌هاي مثبت برداشته شده در مسير گسترش روابط افزود: البته ظرفيت‌هاي فعال نشده فراواني در دو كشور وجود دارد كه لازم است با همكاري و همفكري مسئولان دو كشور هر چه سريع‌تر مورد استفاده قرار گيرد.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه از همكاري‌هاي ايران و ساحل عاج علاوه بر دو ملت، كشورهاي مستقل ديگر نيز سود خواهند برد، اظهار داشت: ايران و ساحل عاج و ديگر كشورهاي مستقل نمي‌توانند با هم و در كنار هم نباشند؛ چرا كه براي موفقيت در مقابل بداخلاقي‌هاي قدرت‌هاي زورگو اين كشورها بايد با كمك يكديگر امكانات و توانمندي‌هاي متقابل را فعال كرده و پشتيبان و حامي يكديگر باشند.

رييس‌جمهور خطاب به فرستاده ويژه رييس‌جمهور ساحل عاج تصريح كرد: خوب است در همين سفر شما با وزرا و معاون امور بين‌الملل بنده كه در محل برگزاري اجلاس حضور دارند، ديدار و گفتگو داشته باشيد و زمينه‌هاي مختلف همكاري را مورد بررسي قرار دهيد.

فرستاده ويژه رييس‌جمهور ساحل عاج نيز در اين ديدار از توجه ويژه جمهوري اسلامي ايران به گسترش روابط با ساحل عاج تقدير و تشكر كرد و گفت: ساحل عاج منابع و ثروت‌هاي طبيعي خدادادي زيادي دارد و كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران از 10 سال پيش تاكنون باعث شده رويكرد جديدي در اتكاء كشور متبوع من به توانمندي‌هاي داخلي براي پيشرفت ايجاد شود.

وي از تداوم و گسترش حضور صنايع خودروسازي و داروسازي و ديگر فعالان اقتصادي صنعت ايران در كشورش استقبال كرده و خاطر نشان كرد: اميدوارم جمهوري اسلامي ايران در دوره رياست خود بر جنبش عدم تعهد راهكارهاي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي كشورهاي عضو را بيش از پيش گسترش دهد.

رييس‌جمهور با بيان اينكه جنبش عدم تعهد ظرفيتي بالقوه براي كشورهاي مستقل جهان است، اظهار داشت: بايد با كمك همه كشورهاي عضو ظرفيت‌هاي بالقوه اين جنبش را به نفع كشورهاي عضو، فعال كنيم.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد ظهر روز جمعه نيز در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار با فرستاده ويژه رييس‌جمهور كنگو كينشازا روابط دو كشور را خوب و برادرانه توصيف كرد و اظهار داشت: استعمارگران از آنجا كه قدرتمند شدن كشورهاي مستقل را مانعي در مسير ادامه چپاول ثروت‌هاي اين كشورها مي‌دانند در مقابل پيشرفت‌هاي كشورهاي مستقل مانع‌تراشي مي‌كنند.

رييس‌جمهور امنيت و آرامش را مقدمه پيشرفت و آباداني كشورها عنوان كرد و افزود: اگر چه قدرت‌هاي زياده‌طلب دنيا مانع از فراهم شدن مقدمات پيشرفت در كشورهاي مستقل مي‌شوند، اما بايد از ظرفيت‌هاي جنبش عدم تعهد و درايت مسئولان كشورهاي عضو اين جنبش و همكاري مردم كشورها در مسير تأمين امنيت و آرامش به عنوان بستري براي پيشرفت استفاده كرد.

فرستاده ويژه رييس‌جمهور كنگو كينشازا نيز در اين ديدار با تجليل از برگزاري موفق شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران براي جمهوري اسلامي ايران در مسير تلاش براي تحقق آرمان‌ها و اهداف اين جنبش آرزوي موفقيت كرد و اظهار داشت: كنگو كينشازا آماده ارائه هرگونه كمكي به ايران در راستاي تحقق اهداف جنبش عدم تعهد مي‌باشد.

رييس‌جمهوري اسلامي ايران در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با وزراي خارجه ارمنستان، بروندي و وزير كار توسعه و جوانان سومالي به طور جداگانه ديدار كرد.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد پيش از ظهر روز جمعه نيز در ديدار ادوارد نعلبنديان، وزير امور خارجه ارمنستان در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد با اشاره به همكاري‌هاي رو به رشد تهران - ايروان و روند مناسب اجراي توافقات ميان دو كشور تصريح كرد: سطح همكاري‌ها ميان ايران و ارمنستان بسيار خوب است و هيچ محدوديتي براي توسعه روابط ميان دو كشور وجود ندارد.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال ارمنستان، آذربايجان و منطقه قره‌باغ موضعي روشن است، گفت: مطمئناً جمهوري اسلامي ايران نظر دقيق و عادلانه خود را دنبال كرده و سعي در ايجاد تفاهم و حل عادلانه مسايل دارد.

وزير امور خارجه ارمنستان نيز در اين ديدار با اشاره به برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: ارمنستان ارزش بالايي براي توافقات و بيانيه اين جنبش قائل خواهد بود.

وي همچنين خواستار توسعه روابط مناسبات همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران شد.

احمدي‌نژاد همچنين در ديدار وزير امور خارجه بروندي نيز با اشاره به سطح رو به رشد مناسبات دو كشور بر لزوم ارتقاء گسترده ميان وزراي خارجه ايران و بروندي در جهت تحكيم روابط تأكيد كرد و اظهار داشت: مطمئناً با گسترش همكاري‌ها مي‌توانيم اقدامات مهم و تأثيرگذاري را در زمينه‌هاي مختلف داشته باشيم.

وزير امور خارجه بروندي تصدي رياست جنبش عدم تعهد از سوي جمهوري اسلامي ايران را موجب ارتقاء جايگاه جنبش عدم تعهد در عرصه بين‌المللي برشمرد.

احمدي‌نژاد در ديدار وزير كار توسعه و جوانان سومالي نيز اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا به طور همه‌جانبه به دولت و ملت سومالي در راستاي رشد و توسعه روزافزون اين كشور كمك كند.

وزير كار توسعه و جوانان سومالي نيز در اين ديدار از حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي جمهوري اسلامي ايران از دولت و ملت سومالي تقدير و خواهان گسترش سطح روابط با ايران شد.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه اساس ساختارهاي سازمان ملل در جهت استمرار سلطه و ظلم بنا نهاده شده تصريح كرد: جنبش عدم تعهد براساس احترام و عدالت به حقوق ملت‌ها ايجاد شده و همه اعضا بايد با هماهنگي و همكاري يكديگر تلاش كنند تا ساختارها و نهادهايي در اين جنبش ايجاد شود كه بتواند موجب فعال‌تر شدن آن گردد.

به گزارش ايسنا، احمدي‌نژاد هم‌چنين پيش از ظهر روز جمعه در ديدار معاون رييس‌جمهور كوبا در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس سران عضو جنبش عدم تعهد در تهران تصريح كرد: جنبش عدم تعهد نهادي است كه پايه‌هاي آن براساس عدالت، محبت و دوستي ملت‌ها بنا نهاده شده و از اين رو مورد قبول همه ملت‌ها است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ساختارهاي سازمان ملل را كساني ايجاد كردند كه مي‌خواستند اقدامات سلطه طلبانه گذشته خود را كه از راه‌هاي نظامي انجام مي‌دادند، از طريق ساز و كارهاي سياسي و بين‌المللي دنبال كنند، گفت: اساس تشكيل سازمان ملل براي استمرار سلطه و ظلم در جهان است.

احمدي‌نژاد با اشاره به جايگاه و سابقه كوبا و نقش اين كشور در جنبش عدم تعهد تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران و كوبا با يكديگر برادر بوده و مي‌توانند با همكاري يكديگر اقدامات مؤثري را در زمينه مناسبات دوجانبه و بين‌المللي به انجام برسانند.

معاون رييس‌جمهور كوبا نيز در اين ديدار با تقدير از جمهوري اسلامي ايران بخاطر برگزاري شايسته و موفقيت‌آميز اجلاس شانزدهم غيرمتعهدها گفت: رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش عدم تعهد، مايه اميد و دلگرمي ملت‌ها خواهد بود و امروز با توجه به رياست ايران بر جنبش بايد فرصت را مغتنم شمرده و بر مبناي آنچه كه در اين اجلاس در سند نهايي منتشر مي‌شود، روابط خود را گسترش دهيم.

رييس‌جمهور با اشاره به ظرفيت‌هاي جنبش عدم تعهد براي گسترش همكاري ميان كشورهاي عضو اين جنبش گفت: اقدامات بسيار گسترده‌اي پيش روي اعضاي جنبش عدم تعهد وجود دارد كه بايد با همكاري و هماهنگي، آنها را در راستاي تحقق اهداف جنبش مديريت كرد.

به گزارش ايسنا، احمدي‌نژاد پيش از ظهر روز جمعه در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد هم‌چنين در ديدار معاون رييس جمهور اندونزي روابط جمهوري اسلامي ايران و اندونزي را خوب و رو به رشد توصيف كرد و گفت: دو كشور همكاري‌ها و اقدامات خوبي در بخش‌هاي مختلف با يكديگر دارند.

رييس‌جمهور خاطر نشان كرد: ايران و اندونزي دو كشور دوست و برادر هستند و احساس دو ملت نسبت به يكديگر دوستانه و برادرانه است و اميدواريم با تلاش مسئولان دو كشور گام هاي بلندي در جهت توسعه روابط اجراي برنامه‌ها و مناسبات دو كشور برداشته شود.

معاون رييس جمهور اندونزي نيز در اين ديدار ضمن تبريك به رييس‌جمهور بابت تصدي رياست جنبش عدم تعهد، برگزاري شانزدهمين اجلاس را بسيار شايسته و موفقيت‌آميز دانست و اظهار داشت: مطمئناً تصدي جمهوري اسلامي ايران بر رياست جنبش عدم تعهد تأثيرات قابل توجه و فراواني بر فعال شدن و تأثيرگذاري اين جنبش خواهد داشت.

رييس‌جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: جنبش عدم تعهد ظرفيت بسيار مناسبي براي كمك كشورها و ملت‌ها در جهت عبور از تحولات موجود به سمت نقطه‌اي مطلوب است.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد پيش از ظهر روز جمعه در ديدار رييس مجلس ملت الجزاير در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد با بيان اين‌كه امروز مسايل مهمي پيش روي جامعه بشري با كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد وجود دارد، گفت: مطمئناً جنبش عدم تعهد نمي‌تواند همه اين مسايل را مورد توجه قرار داده و يا آنها را حل كند، اما اين جنبش داراي بنيان‌هاي خوبي است و برخلاف سازمان ملل كه توسط برخي سلطه‌گران اداره مي‌شود، در راستاي دوستي، محبت و عدالت ايجاد شده است.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه جنبش عدم تعهد در حال حاضر فاقد ساختارهاي لازم براي تأثيرگذاري و حل مشكلات كشورهاي عضو است، تصريح كرد: بايد با تلاش و همكاري همه كشورهاي عضو در اين جنبش نهادهاي لازم را در آن براي تحقق اهداف ايجاد كنيم.

احمدي‌نژاد روابط ايران و الجزاير را بسيار خوب و برادرانه توصيف كرد و اظهار داشت: دولت و ملت ايران همواره در كنار برادران خود در الجزاير هستند.

رييس مجلس ملت الجزاير نيز در اين ديدار برگزاري موفقيت‌آميز شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد را موجب وحدت رويه در تصميم‌گيري‌ها و اقدامات كشورهاي عضو دانست و خاطر نشان كرد: دولت الجزاير در كنار جمهوري اسلامي ايران همه توان خود را براي تحقق اهداف جنبش عدم تعهد بكار خواهد گرفت.

وي همچنين با اشاره به روند رو به رشد مناسبات همه جانبه تهران – الجزيره خواستار توسعه روابط همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران شد.

رييس‌جمهور با اشاره به روابط سياسي ديرينه ايران و آفريقاي مركزي گفت: سطح روابط اقتصادي دو كشور در تراز روابط مطلوب سياسي آنان نيست و بايد هر چه سريع‌تر اين فاصله جبران شود.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد پيش از ظهر روز جمعه در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار با فرانکويس بزيزه يانگو ووندار، رييس‌جمهور آفريقاي مركزي روابط دو كشور را تاريخي و كهن توصيف كرد و اظهار داشت: ايران و آفريقاي مركزي ديدگاه‌هايي سازنده و مشابه نسبت به مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي دارند.

رييس‌جمهور افزود: روابط ديرينه سياسي و ديدگاه‌هاي مشترك درباره مسايل بين‌المللي بستر خوبي براي گسترش روابط اقتصادي و فرهنگي دو كشور است كه تاكنون از آن استفاده لازم نشده است.

احمدي‌نژاد اظهار داشت: با توجه به استعدادها و منابع خدادادي ايران و آمريكاي مركزي بايد شرايطي فراهم كنيم تا مردم دو كشور بتوانند از اين ظرفيت‌ها مطلع شده و به نحو شايسته‌اي از آنها در راستاي پيشرفت و اعتلاي يكديگر بهره ببرند كه شرط اين موضوع افزايش رفت و آمد بين مردم و مسئولان دو كشور است.

رييس‌جمهور پيشنهاد داد تا در اولين فرصت نشست مشترك اقتصادي فعالان و مديران اقتصادي ايران و آفريقاي مركزي برگزار شود و همچنين با اشاره به توانمندي‌ها و دستاوردهاي چشمگير كشورمان در عرصه‌هاي صنعتي، علمي و فناوري، آمادگي كشورمان براي انتقال اين دستاوردها و تجربيات به آفريقاي مركزي را اعلام كرد.

فرانکويس بزيزه يانگو ووندار رييس‌جمهور آفريقاي مركزي نيز در اين ديدار برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ايران را در سطح عالي توصيف كرد و گفت: برگزاري اجلاس با موفقيت به پيش مي‌رود و اميدوارم اين روند در مسير تحقق اهداف اين جنبش نيز همچنان ادامه يابد.

رييس‌جمهور آفريقاي مركزي نيز با اشاره به تاريخ طولاني روابط سياسي ايران و آفريقاي مركزي تصريح كرد: اگر چه تاكنون به شايستگي از اين ظرفيت در راستاي گسترش روابط دو كشور بهره‌گيري نشده است، اما امروز شرايط به‌گونه‌اي پيش رفته است كه مي‌توانيم ساختار و چارچوب همكاري‌هاي دو جانبه را متحول كنيم و لازم است ارتقاء سطح روابط و گسترش همكاري‌ها را تسريع كنيم.

وي در پايان از همبستگي ملت و كشورش با جمهوري اسلامي ايران ابراز خشنودي كرد.

رييس‌جمهور با بيان اينكه جنبش عدم تعهد ظرفيت‌هاي زيادي براي اثرگذاري مثبت و سازنده در تحولات بين‌المللي دارد، گفت: شكوفايي اين ظرفيت‌ها در گرو همدلي و همكاري همه كشورهاي عضو جنبش است.

به گزارش ايسنا، احمدي‌نژاد پيش از ظهر روز جمعه در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد هم چنين در ديدار با يوسف بن علوي وزير مشاور در امور خارجه عمان روابط دو كشور را خوب و صميمي توصيف كرد و اظهار داشت: هيچ محدوديتي براي گسترش روابط ايران و عمان وجود ندارد و اراده سياسي سران دو كشور بر گسترش بيش از پيش روابط قرار دارد.

يوسف بن علوي وزير مشاور در امور خارجه عمان نيز در اين ديدار با تبريك به جمهوري اسلامي ايران به مناسبت برعهده گرفتن رياست جنبش عدم تعهد و برگزاري شايسته و موفق شانزدهمين اجلاس سران جنبش تصريح كرد: حضور پررنگ كشورهاي عضو در اين نشست گواه جايگاه والاي ايران در عرصه بين‌المللي است.

يوسف بن علوي خاطر نشان كرد: عمان همواره با ديده تحسين به سطح روابط گسترده و پوياي خود با جمهوري اسلامي ايران مي‌نگرد.

رييس‌جمهور با بيان اينكه برخي تحليلگران معتقدند منطقه شرق آسيا يا اروپا توان و ظرفيت ايجاد تغييرات در شرايط بين‌المللي را دارند، گفت:‌ برخلاف اين تحليل‌ها معتقدم اين منطقه ماست كه ظرفيت و پتانسيل ايجاد تغييرات اساسي در شرايط بين‌المللي را دارد.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد صبح روز جمعه نيز در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار «اميرحسن بن‌طلال» ـ فرستاده ويژه پادشاه اردن ـ با اشاره به اينكه "منطقه ما خاستگاه تمدن‌هاي بزرگ بشري و آفريننده فرهنگ‌هاي مترقي انساني است"، اظهار كرد: همه انبياء بزرگ الهي در اين منطقه مبعوث شدند و علاوه بر جنبش‌هاي فرهنگي و انساني، عمده منافع و ثروت‌هاي خدادادي دنيا نيز در اين منطقه قرار دارد.

رييس‌جمهور افزود: روشن است كه همه مردمي كه در منطقه زندگي مي‌كنيم با هم برادر بوده، در يك جبهه هستيم و اگر مشكلي هم در ظاهر وجود دارد، مصنوعي و از ناحيه ديگران تحميل شده است.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "غربي‌ها پس از صدها سال برده‌داري و استعمار منطقه، امروز نيز تلاش مي‌كنند با روش‌هاي ديگري تسلط خود را بر منطقه و ملت‌هاي آن تداوم بخشند"، افزود: آنان دوست ندارند هيچكدام از كشورهاي ما پيشرفت كنند و بر منابع و ثروت‌هاي خود تسلط داشته باشند، چراكه اساساً از منابع و ثروت‌هاي ما ارتزاق مي‌كنند و چاره‌اي ندارند جز آنكه با ايجاد درگيري‌هاي مصنوعي بين ما تسلط خود را در منطقه تداوم بخشند.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه "منطقه زندگي ما به‌لحاظ برخورداري از ثروت‌ها و منابع طبيعي و منابع ارزشمند نيروي انساني با هيچ‌ كجاي ديگر دنيا قابل مقايسه نيست"، تصريح كرد: اگر توان و داشته‌هايمان را روي هم بگذاريم قدرتي بي‌نظير ايجاد مي‌شود و ديگر به هيچ‌كس احتياجي نخواهيم داشت. اگر همه ملت‌هاي منطقه با هم متحد شوند در همان روز اول عمده مشكلات آنها برطرف شده و به عنوان مثال بلافاصله مشكل فلسطين مرتفع خواهد شد.

وي بر لزوم برقراري نشست‌هاي مشترك و گفت‌وگو بين مردم، انديشمندان و علماي كشورهاي مسلمان تأكيد كرد و گفت: ما نه تنها با مسلمانان بلكه با مسيحيان و يهوديان نيز مشكلي نداريم و اختلافات ظاهري صرفاً محملي براي ايجاد فاصله بين ملت‌ها است و سوء‌استفاده از آن از سوي بدخواهان شده است.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به روابط خوب ايران و اردن اظهار كرد: با وجود برخي شيطنت‌ها كه مي‌خواهند بين ايران و اردن فاصله بيندازند دو كشور روابط خوبي دارند.

رييس‌جمهور با اشاره به مساله فلسطين تأكيد كرد: مسأله فلسطين بايد به نفع مردم اين كشور حل‌و‌فصل شود و برخي طرح‌ها از جمله جدا كردن بخشي از سرزمين اردن و اسكان دادن فلسطينيان در آن به هيچ وجه به نفع فلسطينيان نيست.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دولت، اميرحسن بن‌طلال ـ فرستاده ويژه پادشاه اردن ـ نيز در اين ديدار ضمن تشكر از برنامه‌ريزي مناسب و شايسته جمهوري اسلامي ايران در برگزاري موفق شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد و تقدير از سخنان حكيمانه مقام معظم رهبري در افتتاحيه اين اجلاس گفت: اردن مجدانه از برقراري روند گفتگوها بين كشورهاي اسلامي براي تقريب مذاهب اسلامي حمايت مي‌كند و خواهان تداوم گفت‌وگوهايي است كه از زمان آيت‌الله بروجردي و شيخ شلتوت جريان داشته است تا ملل اسلامي بتوانند اختلافات بين خود را مهار كرده و به سوي آينده‌اي روشن‌تر گام بردارند.

فرستاده ويژه پادشاه اردن با سياسي ارزيابي كردن مواجهه كشورهاي غربي با موضوع پرونده هسته‌يي ايران تصريح كرد: اگر بنا به حل و فصل مسايل هسته‌يي كشورهاي مختلف است بايد به اين مسأله به طور يكسان و با نگاهي جامع پرداخته شود و در كنار ديگراني كه در منطقه، انرژي هسته‌يي استفاده مي‌كنند، فقط موضوع ايران برجسته نشود.

بن‌طلال تاكيد كرد: بايد همه همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي بين ايران و اردن و ديگر كشورهاي منطقه به سرعت گسترش يابد تا به پيشرفت اين كشورها كمك كند.

رييس‌جمهور با اظهار اميدواري نسبت به اين‌كه در دوره جديد جنبش عدم تعهد اقدامات مؤثر و سازنده‌اي به نفع كشورهاي عضو صورت گيرد، گفت: اين جنبش ظرفيتي براي پيشبرد صلح و برادري در دنيا است.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد در حاشيه آخرين روز از شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار عمر البشير رييس‌جمهور سودان روابط تهران - خارطوم را ويژه و رو به گسترش توصيف كرد و اظهار داشت: روابط دو كشور مبتني بر عقيده و برادري اسلامي است و اگر چه در سطح مطلوبي جريان دارد، اما همچنان ظرفيت‌هاي زيادي در دو كشور وجود دارد كه مورد استفاده قرار نگرفته است.

رييس‌جمهور با اظهار اميدواري براي تعميق و تحكيم هر چه بيشتر روابط ايران و سودان اظهار داشت: روابط دوجانبه با سرعت خوبي رو به گسترش است و بايد از هر فرصتي از جمله ظرفيتي كه در حاشيه نشست‌هاي اين چنيني مثل اجلاس جنبش عدم تعهد پيش مي‌آيد براي برگزاري جلسات ديدار و گفتگو در راستاي ارتقاء سطح روابط نهايت استفاده را ببريم.

عمر البشير رييس‌جمهور سودان نيز در اين ديدار با ابراز خوشحالي از شركت در اجلاس مهم جنبش عدم تعهد گفت: ميهمان‌نوازي گرم از شركت‌كنندگان در اجلاس باعث ارتقاء سطح برگزاري آن و حركت سريع‌تر بسوي تحقق اهداف اين جنبش شده است.

رييس‌جمهور سودان با اعلام آمادگي و اشتياق كشورش براي گسترش همكاري‌ها و روابط با ايران در عرصه‌هاي مختلف اظهار داشت: باور ما اين است كه روابط و همكاري‌هاي دوجانبه بايد همه‌ روزه گسترش يابد، چرا كه علاوه بر آنكه دو كشور منافع و دشمنان واحدي دارند كه اين همگرايي آنان را اقتضاء مي‌كند هيچ محدوديتي در مسير ارتقاء سطح روابط وجود ندارد.

عمر البشير رييس جمهور سودان با اشاره به شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي و تحولات آن تصريح كرد: اين شرايط تعميق همكاري‌هاي ايران و سودان را ضرورت بخشيده و با توجه به اراده سياسي موجود نزد سران دو كشور به دورنماي روابط تهران – خارطوم بسيار خوش‌بين هستم.

رييس جمهور كشورمان در ديدار با رييس جمهور بوركينافاسو اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تجارب و دستاوردهاي خود را براي پيشرفت كشورهاي دوست و برادر خود در اختيار آنان قرار دهد.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد در حاشيه شانزدهيمن اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار با رييس جمهور بوركينافاسو با اشاره به اين‌كه كشورهاي اسلامي در طول تاريخ همواره در كنار يكديگر بوده اند، اظهار داشت: براي تامين منافع امت اسلامي بايد سطح روابط كشورهاي اسلامي گسترش يابد.

رييس‌جمهور تصريح كرد: دوستي و برادري ميان دو كشور ايران و بوركينافاسو پايدار بوده و به واسطه آن هر مشكل مقطعي حل شدني است.

رييس جمهور بوركينافاسو نيز در اين ضمن ابراز علاقمندي كشورش براي گسترش سطح روابط با ايران از برگزاري مطلوب و موفق اجلاس غير متعهدها در ايران تشكر كرد.

رييس‌جمهور در ديدار با رييس‌جمهور بنين بر ضرورت ارتقاء سطح روابط كشورهاي اسلامي با يكديگر در راستاي تأمين منافع امت اسلامي تأكيد كرد.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد شامگاه پنجشنبه در حاشيه شانزدهيمن اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در ديدار با رييس‌جمهور بنين گفت: كشورهاي اسلامي همواره در كنار يكديگر بوده‌اند و اتفاقات مقطعي نمي‌تواند آنها را از هم جدا كند.

وي با تأكيد بر روابط صميمانه موجود ميان ايران با بنين اظهار كرد: ايران آماده است تجارب و دستاوردهاي خود را براي پيشرفت كشورهاي دوست و برادر خود در اختيار آنان قرار دهد.

رييس‌جمهور بنين نيز در اين ديدار، ضمن اشاره به اشتياق كشورش براي گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران، براي ايران در رياست اين دوره از جنبش عدم تعهد آرزوي موفقيت كرد.

رييس‌جمهور گفت: فاصله بين ملت‌هاي منطقه به ضرر آنها بوده و فقط دشمنان از اين فاصله‌ها سود مي‌برند.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار با عبدالعزيز بن عبدالله فرستاده ويژه پادشاه عربستان با تأكيد بر اهميت وجود روابط حسنه بين كشورهاي منطقه اظهار داشت: حفظ و ارتقاء روابط با كشورهاي منطقه و بويژه ملل اسلامي جزو سياست‌هاي اصولي جمهوري اسلامي است.

رييس‌جمهور افزود: تنها راه‌حل مشكلات منطقه و برخي اختلافات جزئي بين كشورهاي منطقه گفتگو و تفاهم است.

عبدالعزيز بن عبدالله فرستاده ويژه پادشاه عربستان نيز در اين ديدار با تأكيد بر ضرورت حفظ ارتباطات بين كشورهاي منطقه و ارتقاء دوستي بين ملت‌ها اظهار داشت: هر جا بين كشورهاي منطقه فاصله‌اي ايجاد شده است، دشمنان از آن نهايت استفاده را برده‌اند.

روساي جمهور ايران و لبنان با اشاره به شرايط حاكم بر سوريه بر لزوم حل و فصل مشكلات اين كشور از طريق راه‌حل‌هاي سياسي تأكيد كردند.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد در ديدار با ميشل سليمان رييس‌جمهور لبنان در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد با تأكيد بر لزوم كمك كشورهاي منطقه براي حل و فصل مسأله سوريه و با اشاره به شرايط حاكم بر اين كشور اظهار داشت: بايد يك راه‌حل سياسي براي حل بحران اين كشور ارائه شود و ايران در اين راستا با كشورهاي مختلف در حال گفت‌وگو و مذاكره است.

رييس‌جمهور تصريح كرد: بايد راهكارهاي مختلفي بر مبناي حل و فصل مسئله با رويه‌هاي سياسي، ارائه شود تا هر چه سريع‌تر طرف‌هاي درگير در سوريه يكي از اين راهكارها را پذيرفته و بر سر آن تفاهم كنند.

در اين ديدار ميشل سليمان رييس‌جمهور لبنان نيز گفت: مؤثرترين اقدام براي حل بحران سوريه اين است كه اراده‌اي بين دو طرف درگير ايجاد كنيم تا حاضر شوند براي حفظ ميهن و كشور خود از آسيب‌هاي بيشتر كنار هم به مذاكره نشسته و بر سر راه‌حلي تفاهم كنند.

ميشل سليمان با اشاره به زمينه‌هاي مستعد تسري درگيري‌ها در سوريه به كشورهاي همسايه اظهار داشت: بايد هر چه سريع‌تر و قبل از آنكه درگيري‌هاي سوريه به خارج از اين كشور سرايت كند، بحران در اين كشور را مهار كرد.

رييس‌جمهور دليل اصلي دشمني‌هاي امروز غرب با ايران را حمايت ما از فلسطين عنوان كرد.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد در ديدار محمود عباس رييس دولت خودگردان فلسطين در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد مسأله فلسطين را مهمترين و پيچيده‌ترين مسأله پيش روي كشورهاي منطقه عنوان كرد و گفت: فلسطين امروز مهمترين مسأله منطقه است كه اين اهميت حتي جنبه بين‌المللي نيز پيدا كرده و همه دنيا به نوعي با موضوع درگير هستند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه ديدگاه جمهوري اسلامي درباره مسأله فلسطين از 34 سال پيش به اين سو همواره به صورت روشن و شفاف و بدون تغيير اعلام شده است، افزود: ما تنها كشوري هستيم كه هرگز رژيم صهيونيستي را به رسميت نشناختيم و معتقد بوده و هستيم كه آنان اشغالگراني هستند كه با زور در منطقه حضور يافته و فلسطينيان را مي‌كشند.

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه صهيونيست‌ها در منطقه ريشه ندارند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران همواره اعلام كرده كه فلسطين را متعلق به همه فلسطينيان مي‌داند و معتقد است خود مردم اين كشور بايد سرنوشت‌شان را تعيين كنند و از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا امروز همين فكر و ديدگاه را اعلام و از آن دفاع كرده است.

رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه ما همه فلسطينيان را دوست داريم و هيچ اختلافي بين گروه‌هاي مختلف فلسطيني را مطلوب ندانسته و قبول نداريم، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به اين اصل متعهد و پايبند است كه همه گروه‌هاي فلسطيني بايد با هم متحد باشند؛ چرا كه در اين صورت فرصت‌هاي آنان براي آزادسازي سرزمين‌شان بسيار بيشتر خواهد بود.

دكتر احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: هرگاه شما و ديگر برادران فلسطيني ما در گروه‌هاي مختلف آمادگي داشته باشيد، در ايران از شما به گرمي استقبال خواهيم كرد تا با يكديگر به گفتگو نشسته و مقدمات تفاهم و وحدت بين همه فلسطينيان را فراهم كنيم.

رييس‌جمهور با بيان اينكه استنباط من از رخدادها و تحولات اين است كه تاريخ ما را نظاره مي‌كند، گفت: 65 سال است كه فلسطين اشغال شده و ما مسلمانان همواره با يكديگر درگير بوده‌ايم؛ بايد مسائل را كلان‌تر و با دورانديشي تحليل كرد و رسيدن به تفاهم، همدلي و وحدت را مبناي كار قرار داد، چرا كه به تنهايي نمي‌توان كاري از پيش برد.

دكتر احمدي‌نژاد اظهار داشت: بايد بشدت مراقب همه چيز باشيم تا تكرار اشتباهات گذشته باعث نشود كه دوباره مجبور به عقب‌نشيني در مقابل خواسته‌هاي دشمن شويم.

رييس‌جمهور تصريح كرد: معتقدم، مي‌شود شرايط امروز عرصه بين‌المللي را كه عليه فلسطينيان و كشورهاي مستقل است، به نفع آنان تغيير داد؛ ما همه فلسطينيان را دوست داريم و خواهان پيروزي و موفقيت آنها هستيم.

وي افزود: همه فشارها و بداخلاقي‌هاي دشمنان با جمهوري اسلامي از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا به حال صرفاً به دليل حمايت قاطع ايران از آرمان فلسطين و فلسطينيان است.

محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز در اين ديدار با بيان اينكه بسيار خوشحالم از اينكه به ايران سفر كرده‌ام، گفت: خوشحالي بنده از آن جهت است كه فرصتي فراهم شده تا با شما بي‌واسطه و رودررو به گفتگو بنشينم.

رييس تشكيلات خودگردان فلسطين افزود: با توجه به شرايط منطقه و عرصه بين‌المللي نهايت تلاش خود را مي‌كنيم تا موجوديت فلسطيني خودمان و سرزمين را حفظ و تثبيت كنيم و در اين راستا با برادران خود در غزه مشغول گفتگو و مذاكره براي رسيدن به يك طرح سياسي به منظور تفاهم جمعي و وحدت هستيم.

رييس تشكيلات خودگردان فلسطين خاطر نشان كرد: بنده بسيار خوب به ارزش وحدت و آشتي ملي در فلسطين واقف هستم و مي‌دانم رژيم صهيونيستي از اختلاف بين فلسطينيان بيش از هر كس ديگري خوشحال شده و نفع مي‌برد و از همين‌رو آمادگي كامل‌مان را براي از سرگيري مذاكرات و گفتگوها با برادرانمان در غزه اعلام مي‌كنم.

وي با اشاره به اينكه متأسفانه امروز حتي بسياري از كساني كه تصورش را نمي‌كرديم، دست از حمايت از فلسطين برداشته‌اند، گفت: باور داريم كه ايرانيان مردم و ملت فلسطين را عميقاً و خالصانه دوست دارند و مجدانه خواهان تداوم روابط با جمهوري اسلامي ايران هستيم.

روساي جمهور ايران و پاكستان در خصوص راه‌كارهاي گسترش مناسبات ارتقاء سطح همكاري‌هاي همه‌جانبه ميان تهران اسلام‌آباد، با يكديگر بحث و تبادل نظر كردند.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد هم‌چنبن در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار عاصف علي زرداري رييس جمهور پاكستان با اشاره به اهميت جنبش عدم تعهد در عرصه بين‌المللي اظهار داشت: بايد همه كشورهاي عضو با همكاري و مشاركت يكديگر از ظرفيت‌هاي اجلاس شانزدهم و جنبش عدم تعهد براي انجام اقدامات بزرگ و تأثيرگذار در جامعه جهاني استفاده كنند.

رييس‌جمهور پاكستان نيز در اين ديدار برگزاري اجلاس شانزدهم غيرمتعهدها در تهران را يك موفقيت بزرگ براي جمهوري اسلامي دانست و گفت: شركت‌كنندگان در اين اجلاس مي‌توانند تصميمات مهمي براي انجام كارهاي بزرگ اتخاذ كنند.

روساي جمهور ايران و پاكستان همچنين در اين ديدار برخي از پروژه‌هاي توافق شده ميان دو كشور را مورد بررسي و در خصوص چگونگي تسريع و اتمام اين پروژه‌ها با يكديگر گفتگو و رايزني كردند.

رييس‌جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اين‌كه رژيم صهيونيستي و سلطه‌طلبي غربي‌ها و آمريكا تهديدي براي ملت‌هاي منطقه و جهان محسوب مي‌شود، تأكيد كرد: مستكبران هرگز خواهان پيشرفت و قدرت‌ يافتن ملت‌هاي مستقل و عدالت‌طلب نبوده و دوستي و دشمني آنها با ملت‌ها براساس منافع و اهداف دراز مدتي است كه در عرصه بين‌المللي دنبال مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد بعدازظهر روز پنج‌شنبه در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو عدم تعهد در ديدار محمد مرسي رييس‌جمهور مصر با بيان اين‌كه ملت ايران مردم مصر را برادران خود مي‌دانند، اظهار داشت: ملت مصر ملتي بزرگ و صاحب فرهنگ و تمدن بوده و وجوه مشترك فراواني ميان مردم ايران و مصر وجود دارد.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه جمهوري اسلامي ايران و مصر فرهنگ بسيار نزديكي با يكديگر دارند، تصريح كرد: مطمئناً جايگاه ملت مصر بالاتر از آن چيزي است كه تا امروز در اختيار آنها بوده است و اگر چه در ابتداي راه تحولات قرار دارند، اما يقيناً ملت مصر اين تحولات را سريع‌تر پشت سر گذاشته و جايگاه واقعي خود را در منطقه و جهان باز خواهد يافت.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه امروز مسايل گوناگون در منطقه و جهان وجود دارد كه همه ملت‌ها را تهديد مي‌كند، گفت: رژيم صهيونيستي و سلطه‌طلبي غربي‌ها و آمريكا از اين دست تهديدات هستند و آنها هرگز نمي خواهند هيچ يك از كشورهاي مستقل قدرتمند و پيشرفته باشند.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه مستكبران اهداف دراز مدتي را در منطقه و جهان دنبال مي‌كنند، تصريح كرد: دوستي و دشمني آنها با ملتها و دولت‌ها براساس منافع و اهدافشان است.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه اگر دو ملت ايران و مصر در كنار هم باشند، به نفع همه ملت‌ها خواهد بود، تصريح كرد: خوشبختانه امكانات و ظرفيت‌هايي در دو كشور وجود دارد كه اگر در كنار يكديگر قرار گيرند، مطمئناً ايران و مصر از ديگران بي‌نياز خواهند بود.

احمدي‌نژاد با اشاره به نيروي انساني فعال و دانشمندان متخصص و نيز امكانات مادي فراوان در دو كشور افزود:‌ جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا تجربيات و امكانات خود را در اختيار برادران مصر قرار داده و ميان دو كشور مبادلات علم، فناوري و تجربه انجام شود.

رييس‌جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران پيشرفت و قدرت يافتن مصر را به نفع همه ملت‌هاي منطقه مي‌داند، تصريح كرد: دولت و ملت ايران صميمانه دوستار دولت و ملت مصر هستند و بدون هيچ چشمداشتي به اين كشور در جهت پيشرفت و آباداني كمك خواهند كرد.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه اصلاحات يكي از كارهاي مهمي است كه بايد در منطقه اتفاق بيفتد و همه به آن نياز دارند، گفت: جمهوري اسلامي ايران معتقد به انجام اصلاحات در همه كشورها بوده، اما روش اين اصلاحات بسيار حائز اهميت است.

رييس‌جمهور كمك به ملت‌ها براي حل مشكلاتشان را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به تحولات سوريه تصريح كرد: كشتارهايي كه امروز در اين كشور اتفاق مي‌افتد، هيچ كاري از پيش نخواهد برد. ما معتقديم در همه جا بايد انتخابات به صورت آزاد برگزار و اراده مردم حاكم شود و اين بايد براساس مشاركت همگان صورت پذيرد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه در سوريه بايد آشتي و تفاهم ملي ايجاد شود، اظهار داشت: روند تحولات در سوريه بايد به يك روند سياسي و برگزاري انتخابات آزاد منجر شود.

رييس‌جمهور با بيان اينكه كشورهاي منطقه بايد مسايل منطقه را خودشان حل و فصل نمايند، نقش ايران و مصر را در حل مسايل منطقه كليدي توصيف كرد و ادامه داد: در جريانات سوريه بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه علاوه بر توقف كشتارها در اين كشور منجر به حاكميت اراده مردم شود، اما اگر به گونه‌اي موضع‌گيري كنيم كه معناي آن دخالت در كشورها باشد هيچ كس آن را نخواهد پذيرفت.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه بايد بزرگان امت اسلامي براساس عدالت و سنت پيامبر اسلام مسأله سوريه را حل و فصل نمايند، تأكيد كرد: بايد مراقب باشيم ناتو و ديگر مستكبران نتوانند در اين امور دخالت داشته باشند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران مصر را شريك استراتژيك خود در منطقه مي‌داند و در همه حال كمك حال ملت اين كشور است، گفت: دولت و ملت ايران همواره دوستار مردم و دولت مصر بوده و خواهان آنان هستند.

محمد مرسي رييس‌جمهور مصر نيز در اين ديدار ضمن تقدير از جمهوري اسلامي ايران بخاطر ميزباني و برگزاري شايسته شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد گفت: احساس دوستي و برادري ميان مردم ايران و مصر احساسي متقابل بوده و ما همواره از مواضع، حركت رو به جلو و سازنده ملت ايران در رشد و توسعه و پيشرفت تجليل مي‌كنيم.

رييس‌جمهور مصر روابط ميان كشورهاي اسلامي را بر مبناي مناسبات استراتژيك دانست و گفت: مصلحت حقيقي ملت‌هاي منطقه در اين نهفته است كه همگان يك روند مناسب را با استفاده از ساختارهاي موجود و براساس مناسبات همه‌جانبه شكل دهيم.

وي افزود: ما معتقديم همه كشورهاي منطقه بايد در تلاشي دسته‌جمعي براي حل مشكلات موجود تلاش و حركت نمايند.

محمد مرسي همچنين در خصوص تحولات سوريه نيز با بيان اينكه مشكلات در اين كشور تنها با ميانجي‌گري كشورهاي تأثيرگذار در منطقه مانند ايران و تلاش آنان در جهت حل مشكل برطرف خواهد شد، اظهار داشت: مصر نيز ايران را به عنوان شريك استراتژيك خود دانسته و معتقد است بايد همه با نگاهي مثبت به آينده‌، براي تحولات منطقه‌اي شرايط مناسبي را فراهم آورند.

رييس جمهور با اشاره به سابقه زيمبابوه در رياست بر جنبش عدم تعهد اظهار داشت: ايران بايد در اداره جنبش عدم تعهد در دوره رياست خود از تجارب زيمبابوه استفاده كند؛ چرا كه موفقيت و نيل به تحقق اهداف اين جنبش در گرو مشاركت و همفكري همه اعضاست.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد بعد از ظهر روز پنجشنبه در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار با رابرت موگابه، رييس جمهور زيمبابوه با ابراز خشنودي از ديدار با وي سطح روابط اين كشور را مطلوب توصيف كرد و گفت : ايران و زيمبابوه بايد توافقات و تفاهم هاي صورت گرفته براي همكاري در عرصه هاي اقتصادي را هر چه بيشتر و سريعتر اجرايي كنند تا با گسترش روابط اقتصادي دو كشور روابط سياسي دوجانبه نيز تعميق شود.

احمدي نژاد شركت رييس جمهور زيمبابوه در اجلاس سران جنبش عدم تعهد را فرصتي مناسب براي مذاكره مقامات دو كشور براي تسهيل و رفع موانع اجراي پروژه هاي مشترك اين دو كشور دانست.

وي با اشاره به سابقه اداره جنبش عدم تعهد از سوي زيمبابوه اظهار داشت: زيمبابوه تجارب خوبي در اداره جنبش عدم تعهد دارد كه لازم است ايران در دوره رياست خود بر جنبش عدم تعهد از تجارب و مشورت هاي اين كشور بهره گيرد ؛ چرا كه اداره موفق و نيل به سوي تحقق اهداف جنبش عدم تعهد در گرو مشاركت همه اعضاء است.

رابرت موگابه ، رييس جمهور زيمبابوه نيز در اين ديدار با بيان اينكه جنبش عدم تعهد بايد به يك سازمان فعال و اثرگذار در عرصه بين المللي تبديل شود، تصريح كرد: لازم است جنبش عدم تعهد به يك سازمان موثر بين المللي كه در همه تحولات جهاني نقشي سازنده داشته باشد تبديل شود و اميدوارم ايران در دوره رياست خود در اين جنبش بتواند راهكارهايي براي تحقق اين هدف طراحي و اجرا كند.

رييس جمهور زيمبابوه روابط كشورش با جمهوري اسلامي ايران را مطلوب توصيف و خاطر نشان كرد: اجراي موافقت نامه هاي منعقد شده بين دو كشور با موانعي روبروست كه برخي از آنها ناشي از فشارهاي نظام بين المللي بر ايران و زيمبابوه است چرا كه آنان به ويژه ايران را يك قدرت در حال ظهور مي دانند كه ادامه روند پيشرفت اين كشور به شدت منافع سردمداران نظام سلطه را تهديد مي كند.

رييس‌جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ظرفيت‌هاي گسترده در مبادلات تجاري و سرمايه‌گذاري‌هاي فني و اقتصادي ميان جمهوري اسلامي ايران و كامبوج بر لزوم استفاده از اين ظرفيت‌ها در راستاي گسترش همه‌جانبه مناسبات ميان دو كشور تأكيد كرد.

به گزارش ايسنا دكتر محمود احمدي‌نژاد بعدازظهر روز پنج‌شنبه در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو عدم تعهد در ديدار هون ساين نخست وزير كامبوج با بيان اين‌كه روابط جمهوري اسلامي ايران و كامبوج همواره روابطي صميمي و دوستانه بوده و هيچ مشكلي در مناسبات ميان دو كشور وجود نداشته است، اظهار كرد: روابط دوجانبه ايران و كامبوج بايد به طور همه‌جانبه گسترش يافته و سفارت‌هاي دو كشور فعال‌تر از گذشته باشند.

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي موجود در دو كشور در زمينه سرمايه‌گذاري‌هاي فني و اقتصادي اظهار اميدواري كرد: تا كميسيون مشترك فني و اقتصادي و تجاري ميان ايران و كامبوج هر چه زودتر تشكيل و تصميمات مناسبي در راستاي گسترش مناسبات اتخاذ شود.

وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي در زمينه گسترش همكاري‌ها با كامبوج نداشته و بايد دو كشور در اين راستا هماهنگي و همكاري بيشتري داشته باشند.

رييس‌جمهور همچنين با اشاره به برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران مشاركت همه كشورهاي عضو را عاملي مؤثر در موفقيت اجلاس دانست و تصريح كرد: در ادامه را جنبش عدم تعهد همه بايد كمك كنند تا بتوانيم تصميماتي بهتر و اقداماتي مؤثرتر را به انجام برسانيم.

هون ساين، نخست وزير كامبوج نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمهوري اسلامي ايران و شركت در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد خواستار گسترش همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران با كشورمان شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل