بازدید 2655

"نم" مهياي مقابله با آمريكا درسازمان ملل شود

کد خبر: ۲۶۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵ 31 August 2012
ديپلمات سابق مصري از اعضاي جنبش غير متعهدها "نم" به ويژه تهران و قاهره خواست براي احياي نقش كشورهاي جهان سوم، خود را آماده مقابله آتي با آمريكا وهم پيمانانش در مجمع عمومي سازمان ملل متحد كنند.

عبدالله الاشعل معاون اسبق وزیر خارجه مصر روز جمعه به شبكه خبري العالم گفت: سلطه سياسي غرب در آينده تضعيف خواهد شد چون نوعي اراده براي تغيير در كشورهايي مانند مصر وجود دارد كه از جرگه غرب خارج شده و مي خواهند نقش و جايگاه خود را بازيابند.
     
وي با اشاره به استقلال مصر و ايران از غرب، نسبت به رياست تهران بر جنبش غير متعهدها و تلاش قاهره براي تبديل شدن به كشوري مستقل در چارچوب جنبش و احياي طرح هاي گذشته ابراز خوش بيني كرد.
   
الاشعل پيش بيني كرد كه دوره رياست ايران بر جنبش غير متعهدها، با تلاش براي احياي نقش مستقل اين نهاد براي مقابله با آمريكا و غرب همراه باشد.

به سابقه خوب جنبش غير متعهدها در زمينه حمايت از فلسطين اشاره كرد و گفت: سياست مستقل جنبش باعث شده است مجمع عمومي سازمان ملل متحد تاكنون 10 قطعنامه مهم و سرنوشت ساز را از جمله موافقت با نمايندگي دائم سازمان آزاديبخش فلسطين در سازمان ملل متحد، حق ملت فلسطين در زمينه تعيين سرنوشت، تعليق عضويت رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي و اعلاميه ايجاد نظام اقتصادي بين المللي جديد صادر كند.
        
وي يادآور شد: آمريكا درباره سلطه خود بر جهان دروغ هاي بسياري را رواج داد و تصميم گرفت ايران را به طور كامل منزوي كند اما نه تنها چنين نشد بلكه ايران جنبش غيرمتعهدها را به سمت بازسازي به منظور مقابله با غرب هدايت مي كند چه اينكه غرب كوشيد جهان را به شيوه اي استعماري اداره كند اما به سختي شكست خورد.
 
الاشعل گفت: در آينده شاهد تحولي بزرگ در نظام بين المللي خواهيم بود و جنبش غير متعهدها جهان سوم را كه تا كنون در حاشيه و استعمار زده و بي اراده بوده است، را هدايت خواهد كرد.

وي خاطرنشان كرد: تجربه همكاري با غرب شكست خورده و اين همكاري در سايه جهاني سازي آمريكايي، كشورهاي جهان سوم را به كشورهايي بي اراده، ناكارآمد و زيانكار تبديل نمود.
   
الاشعل افزود: ساز و كار حاكم بر روابط بين الملل، سازوكار غربي و در راستاي منافع آنهاست و كشورهاي جهان سوم مي خواهند آن را تغيير دهند.

وي گفت: مواد خام مورد نياز اروپا را كشورهاي جهان سوم تامين مي كنند و منافع آن به جيب آنها مي رود كه اين روند بايد تغيير كند و جهان سوم فقط صادركننده مواد خام نباشد بكله مواد خام را با تبديل به كالا، با ارزش افزوده بالاتر عرضه كند.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار