بازدید 21421

پاسخ نخست وزیر سوریه به سخنان مرسی

کد خبر: ۲۶۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۴ 30 August 2012
نخست‌وزير سوريه نسبت به سخنان اخير رييس‌جمهور مصر در ارتباط با مساله سوريه به شدت انتقاد و اظهار كرد كه مصر بايد از ظرفيت و پتانسيل خود در راستاي اثبات صلح و ثبات استفاده كند نه ادامه بحران.

به گزارش ايسنا وائل الحلقي عصر امروز در ادامه نشست بعدازظهر شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در ابتداي سخنان خود به اهميت اجلاس غيرمتعهدها و ظرفيت اين جنبش در حل مسائل بين‌المللي اشاره كرد و سپس بخش عمده صحبت‌هاي خود را به مسائل سوريه اختصاص داد و گفت: كشور ما در چند ماه اخير با اقدامات تروريستي كه مورد حمايت برخي از كشورهاي خارجي نيز هست، روبه‌رو بوده و متاسفانه تروريست‌ها، مكان‌هاي عمومي در كشور ما را مورد هدف قرار داده و با انجام اقدامات تروريستي اقدام به كشتن مردم كرده‌اند.

وي با بيان اين‌كه «جمهوري عربي سوريه براي دستيابي به يك راه حل مسالمت‌آميز تلاش كرده و همواره از گفت‌وگوي ملي براي حل مساله حمايت كرده است» ادامه داد: سوريه موافقت خود را با طرح كوفي‌عنان اعلام نمود و اين اقدام را در راستاي دستيابي به صلح انجام داد. متاسفانه در اين ميان برخي كشورها علي‌رغم اين‌كه به ظاهر از طرح كوفي‌عنان حمايت كرده بودند، ولي در واقع مخالف اين طرح بودند و از تروريست‌ها حمايت مي‌كردند كه بحران در سوريه ادامه پيدا كند.

وي گفت: برخي از كشورها تلاش مي‌كنند كه حوادث سوريه را وارونه جلوه دهند و اذهان را در مورد سوريه مشوش كنند و واقعيت را جور ديگري بيان كنند.

وائل الحلقي با انتقاد از دخالت خارجي‌ها در امور داخلي سوريه گفت: برخي از كشورهاي منطقه و خارج از منطقه به دنبال ضربه زدن به منافع سوريه و عدم ثبات در اين كشور هستند. در حالي كه براي هر ناظر منصفي مشخص شده است كه خواسته ملت براي دولت سوريه در اولويت قرار دارد و دولت سوريه تلاش مي‌كند كه اين خواسته‌ها را محقق كند و يك سوريه دموكراسي و چندجانبه ايجاد شود.

وي با بيان اين‌كه «گروه‌هاي تروريستي در داخل سوريه از سوي برخي كشورهاي خارجي حمايت مي‌شوند، و تلاش مي‌كنند از حوادث سوريه سوءاستفاده كنند»،‌گفت: در بين گروه‌هاي تروريستي سوريه، برخي از اعضاي تشكيلات القاعده حضور دارند و مطمئنا آن‌ها نمي‌توانند در هيچ كشوري مسووليت دولتي براي حمايت از شهروندان ايجاد كنند.

وي با بيان اين‌كه «برخي از كشورها به ظاهر تروريسم را محكوم مي‌كنند ولي در واقعيت از تروريست‌ها حمايت مي‌كنند» گفت: شعارهايي كه آن‌ها در اين ارتباط ارائه مي‌كنند، دروغين است.

نخست‌وزير سوريه با بيان اين‌كه «ما بايد دشمنان سوريه را بشناسيم، كساني كه در امور داخلي سوريه دخالت و تروريست‌ها حمايت مي‌كنند» گفت: آن‌ها براي تروريست‌ها صلاح مي‌فرستند، آن‌ها را مورد پوشش تبليغاتي مي‌دهند و مخالف هرگونه گفت‌وگو هستند و خشونت را دنبال مي‌كنند و بايد بر عليه آن‌ها مجازات‌هاي اقتصادي و اخلاقي وضع شود و آن‌ها بخشي از مشكلات سوريه هستند.

وي اظهار كرد: برخي از كشورهاي عضو اين جنبش از همبستگي و يكپارچگي حمايت كرده و دخالت‌هاي خارجي را در امور ديگر كشورها محكوم كرده‌اند، ولي در عمل به گونه‌اي ديگر عمل مي‌كنند و آن‌ها بخشي از دخالت‌هاي خارجي كشور ما هستند. ولي در واقع آن‌ها بخشي از دخالت‌هاي خارجي در كشور ما هستند و مسووليت بحراني شدن وضعيت ما برعهده آن‌هاست. اين كشورها اصرار دارند در امور داخلي سوريه دخالت كنند و تمامي اصول و ارزش‌ها را در اين ارتباط زير پا گذاشته‌اند.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با انتقاد شديد از صحبت‌هاي رييس‌جمهور مصر در نشست صبح شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعدها و با تاكيد بر اين‌كه «ايشان نبايد اين‌گونه در مورد مسائل سوريه اظهارنظر كنند»، گفت: ما نمي‌خواهيم اشتباه را با اشتباه پاسخ بدهيم و دولت مصر بايد از ظرفيت خود براي ايجاد صلح و ثبات استفاده كند و نه براي ادامه بحران.

نخست‌وزير سوريه همچنين به نشست مشورتي تهران در مورد سوريه كه در ماه جاري برگزار شده بود اشاره كرد و گفت: ما از تلاش ايران و برخي از كشورها كه در نشست هشتم اوت در تهران حضور داشتند تشكر و قدرداني مي‌كنيم. اين نشست فوق‌العاده‌اي بود كه تلاش كرد يك راه‌حل براي حل بحران سوريه ايجاد كند و گفت‌وگوهاي ملي در سوريه در فضاي مسالمت‌آميز ايجاد شود و در واقع بيانيه اين نشست بيانگر تلاش صادقانه در اين نشست بود.

وي گفت: دولت سوريه تشكر عميق خود را از دولت‌هاي روسيه و چين و ديگر كشورهايي كه در شوراي امنيت از سوريه حمايت كردند، اعلام مي‌كند.

وي تاكيدكرد: كشورها بايد با حقيقت آن‌چه در سوريه مي‌گذرد، آشنا شوند.

وائل الحلقي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: سوريه مجازات‌هاي اقتصادي را كه از سوي برخي كشورهاي غربي و دولت‌هاي مستقل وارد مي‌شود را محكوم مي‌كند.

وي در ادامه با انتقاد از تحريم‌هايي كه از سوي برخي كشورها عليه سوريه اعمال شده است، گفت: ما همچنين مخالفت خود را با تحريم‌هاي اقتصادي كه برخي كشورهاي غربي عليه ايران اعمال كرده‌اند، اعلام مي‌كنيم.

وي در ادامه بار ديگر به اهميت جنبش نم اشاره كرد و گفت: اين جنبش همواره ثابت كرده كه مي‌تواند مسووليت‌هاي مهمي را بر دوش بگيرد و همگام با تحولات بين‌المللي پيش برود و در ايجاد صلح موثر باشد.

نخست وزير سوريه با بيان اين‌كه «اين جنبش مي‌تواند در ايجاد نظام سياسي و اقتصادي جديد موثر و تاثيرگذار باشد»، گفت: ترديدي نيست كه چالش‌هاي سياسي و اقتصادي كه وجود دارد، اهميت تدوين يك راهبرد اقتصادي و سياسي بيش از پيش براي ما در اين جنبش روشن مي‌شود. به نحوي كه اين راهبرد بتواند با خطرات و چالش‌هاي اقتصادي و سياسي مقابله كند.

وي همچنين به اهميت خلع صلاح و مبارزه با اشكال مختلف استعمار تاكيد كرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار