بازدید 2623

اثرگذاري جنبش عدم تعهد با تاسيس دبيرخانه

کد خبر: ۲۶۹۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷ 30 August 2012
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در افتتاحيه اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، گفت كه تشكيل دبيرخانه دائمي براي اين جنبش مي‌تواند اثرگذاري آن را در عرصه جهاني افزايش دهد.

سيد حسين نقوي حسيني در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: يكي از ضروريات نقش‌آفريني جنبش عدم تعهد در سياست بين‌المللي و عرصه جهاني، داشتن دبيرخانه دائمي جنبش است. چرا كه در حال حاضر اين جنبش كار سازمان يافته‌اي را دنبال نمي‌كند و حيف است كه چنين مجمع مهم بين‌المللي با عضويت بيش از نيمي از كشورهاي جهان از قاره‌هاي مختلف نتوانند در تحولات بين‌المللي نقش‌آفريني كند.

وي افزود: با توجه به نبود دبيرخانه ثابت براي جنبش عدم تعهد، كار سازماني نيز در اين جنبش صورت نگرفته و به همين دليل مقام معظم رهبري گفتند كه لازم است دبيرخانه‌اي براي جنبش تشكيل شود تا اثرگذاري خود را مستمرا دنبال كند و جلسات منظمي تنظيم شود تا در مواقع ضروري نشست‌هايي برگزار كند و بيانيه‌هايي صادر كند كه بتواند اثرگذار باشد.

سخنگوي كمسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دخالت برخي قدرت‌ها در امور كشورهاي ديگر، خاطرنشان كرد: شاهديم كه پس از فروپاشي نظام دوقطبي، برخي قدرت‌ها لجام‌گسيخته شده و ادعاي يكه‌تازي در عرصه بين‌المللي را دارند، لذا سعي مي‌كنند براي ديگران تعيين تكليف كنند و آينده ملت‌ها و كشورهاي ديگر را رقم بزنند.

نقوي حسيني ادامه داد: همين امروز در صحنه جهاني قدرتي از آن طرف دنيا مثل آمريكا بلند مي‌شود و مي‌گويد كه در سوريه چه كسي باشد يا نباشد. اگر جنبش عدم تعهد به عنوان يك مجمع ساز و كار خوبي داشته باشد، مي‌تواند در مقابل اين لجام‌گسيختگي‌ها و يكه‌تازي‌ها بياستد و از منافع كشورهاي عضو دفاع كند.

نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي همچنين طرح موضوع «همه‌پرسي براي فلسطين» از سوي مقام معظم رهبري را در اجلاس سران كشورهاي عضو عدم تعهد مورد اشاره قرار داد و افزود: در اين اجلاس كه كشورهاي موثر و نقش‌آفرين منطقه و بين‌الملل در مسائل فلسطين از جمله دبيركل سازمان ملل متحد و رييس مجمع عمومي اين سازمان حضور دارند، بهترين محفلي است كه راهكار جمهوري اسلامي در مورد حل مشكل فلسطين عملياتي شود يا حداقل مورد بررسي قرار گيرد.

وي تصريح كرد: شايد مبتكرانه‌ترين طرحي كه تاكنون در مورد فلسطين مطرح شده، هماني است كه مقام معظم رهبري امروز هم بر آن تاكيد كردند و آن اينكه بر اساس اصول دموكراسي، سازمان مستقل بين‌المللي در فلسطين همه‌پرسي بگذارد تا مردم نوع حكومت را انتخاب كنند و همان از سوي مجامع بين‌المللي به رسميت شناخته شود.

سخنگوي كمسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پايان گفت كه در اجلاس سران جنبش عدم تعهد با حضور كشورهاي موثر، زمينه بررسي عملياتي طرح جمهوري اسلامي ايران مبني بر برگزاري همه‌پرسي در فلسطين فراهم خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها