بازدید 3602
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأکید کرد

ساختار شورای امنیت، نیازمند اصلاحات است

من گمان می‌کنم که ما در شرایط کنونی، نیازمند تقویت اتحاد و همدلی فی مابین هستیم. جنبش عدم تعهد شامل کشورهای متنوعی است. ما در جهانی به هم تنیده زندگی می‌کنیم. کشورهای جهان سرنوشتشان در شرایط کنونی به هم نزدیک‌تر شده است. ما همه در تصمیم سازی بین المللی می‌توانیم شریک باشیم و نیز می‌توانیم در برابر چالش‌های زیست محیطی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کنار یکدیگر تصمیم بگیریم.
کد خبر: ۲۶۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳ 30 August 2012
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار شورای امنیت گفت: ما در مجمع عمومی سازمان ملل بر این باوریم که صلح خاورمیانه، تنها با تشکیل دولت فلسطین در سرزمین فلسطین محقق می‌شود.
 
به گزارش «تابناک» متن کامل سخنرانی ناصر عبدالعزیز، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد به این شرح است:

جناب آقای ‌بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد

عالی‌جنابان آقایان وزیران محترم آقایان و خانم‌ها

سلام علیکم

تمایل دارم در آغاز صحبت‌هایم به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و ریاست جمهوری اسلامی ایران شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد تبریک بگویم و از جمهوری عربی مصر در سه سال گذشته که تلاش‌هایی را در این زمینه داشته‌اند و در زمینه رسیدن به اهداف جنبش تلاش کردند، تقدیر و تشکر کنم.

همچنین به ملت‌های اعضای جنبش عدم تعهد که همواره به سمت پیشرفت و توسعه حرکت کردند و آرزو‌هایشان حرکت به سوی اجرای دمکراسی و حقوق بشر بوده است، صادقانه تبریک می‌گویم.

از شما می‌خواهم به سمت مبانی این جنبش، حرکت خود را برای داشتن جامعه‌ای بهتر ادامه دهید تا آرمان‌های این جنبش محقق شود.

آقایان و خانم‌ها، من به عنوان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و یکی از حاضران و شرکت کنندگان در این اجلاس، اجازه می‌خواهم به دلیل حضور در این اجلاس ـ آن هم در شرایط خاص و شرایط زمانی ویژه‌ای که این اجلاس برگزار شده است ـ ابراز خرسندی کنم.

من گمان می‌کنم که ما در شرایط کنونی، نیازمند تقویت اتحاد و همدلی فی مابین هستیم. جنبش عدم تعهد شامل کشورهای متنوعی است. ما در جهانی به هم تنیده زندگی می‌کنیم. کشورهای جهان سرنوشتشان در شرایط کنونی به هم نزدیک‌تر شده است. ما همه در تصمیم سازی بین المللی می‌توانیم شریک باشیم و نیز می‌توانیم در برابر چالش‌های زیست محیطی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کنار یکدیگر تصمیم بگیریم.

این حقایق و واقعیت‌هایی که در جهان وجود دارد، مسئولیت بیشتری را بر عهده کشورهای عضو جنبش عدم تعهد می‌گذارد؛ جنبشی که نزدیک پنجاه سال از تأسیس آن گذشته است.

امروز ما در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که اوضاع جهان تغییر کرده و ما نیازمند اصلاحات در ساختار جهانی هستیم و برای اینکه آرمان‌های ملت‌هایمان را فراهم کنیم، نیاز به تلاش بیشتری هستیم.

من به عنوان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ـ که شمار بسیاری از کشورهای جهان را عضو دارد و در چالش‌های متعددی درگیر است و در مسائل حقوق بشر و توسعه مجمع عمومی سازمان ملل در گیر است ـ در خدمت شما حضور دارم و امیدوارم که نظام جدید بین‌المللی، بخش بیشتری از آرمان‌های بشری را محقق سازد.

یکی از مسائلی که کشورهای جنبش عدم تعهد به دنبال آن هستند، موضوع روابط اعضای جنبش با تشکل‌های بزرگتر، به ویژه سازمان ملل است که البته نیازمند بازنگری است.

بهترین شاهد و گواه برای تغییر در روابط بین المللی حوادثی است که من و شما کمابیش با آن آشنا هستیم؛ رخدادهایی که در کشورهای عربی پدید آمده است؛ حوادثی که در اجلاس پیشین در شرم الشیخ هیچ‌گاه تصور نمی‌کردیم به وقوع بپیوندد و این اتفاقات بر خلاف تصور ما اتفاق افتاد و ما شاهد پیروزی اراده ملت‌ها بر قدرت‌های ظالم و غاصب بودیم.

من امیدوارم ریاست جدید اجلاس غیرمتعهد‌ها بتواند فضای مثبت تری را فراهم آورد تا آینده بهتری داشته باشیم. ما از ارزش‌های عدالت و حقوق انشان سخن می‌گوییم. هنگامی که از این دو مفهوم صحبت می‌کنیم، نیازمند این هستیم تا بیشتر به تعریف عدالت و حقوق بشر بپردازیم. متأسفانه در منطقه ما این مفهموم با مشکل روبه‌روست. ما نیازمند آن هستیم تا دمکراسی فراگیرتری داشته باشیم. ما نیازمند مذاکره و گفت‌وگو هستیم.

در موضوع سوریه و تحولات آن نیازمند حاکم شدن مذاکرات هستیم. نیازمند مطرح شدن راهکارهای مناسب هستیم.

در اینجا لازم می‌دانم از آقای کوفی عنان و تلاش‌های ایشان در سوریه که تلاش‌های فراوانی برای حل و فصل موضوع سوریه انجام دادند، تشکر کنم و برای اخضر ابراهیمی، نماینده جدید سازمان ملل در سوریه آروزی توفیق می‌کنم. همچنین از سازمان ملل نیز می‌خواهم تا تمام تلاش خود را برای حل بحران در سوریه انجام دهد تا این بحران هر چه زودتر حل شود.

ما نیازمند استفاده از تجربه‌های گذشته هستیم

برادران و خواهران، من افزون بر این، می‌خواهم بر اهمیت جنبش عدم تعهد و نقش آن در اصلاح ساختار سازمان ملل متحد تأکید کنم. شورای امنیت نیازمند اصلاحاتی است که با واقعیت جهان جدید سازگار باشد. این مسأله حتی در مجمع عمومی سازمان ملل نیز مورد بحث بوده است.

در دورانی ما به عنوان مسئول در مجمع عمومی سازمان ملل بودیم، این موضوع را مورد توجه قرار دادیم و حل و فصل نزاع‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به صورتی مناسب و مسالمت آمیز را مد نظر داشته‌ایم. ما همچنین چهار بند را مورد توجه قرار دادیم.

وجود مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند برای بهبود و گسترش روابط میان اعضای مجمع عمومی و اعضای جنبش غیرمتعهد‌ها مؤثر واقع شود و فضای بهتری را در همکاری‌های بین‌المللی به وجود آورد. مجمع همچنین می‌تواند ظرفیت و توانایی سازمان ملل را برای پرداختن به اهداف این سازمان ارتقا بخشد و ضمن پدید آوردن فضایی بهتر در همکاری‌های بین‌المللی، جهانی امن‌تر و با ثبات‌تر به وجود آورد.

در موضوع فلسطین نیز فکر می‌کنم صرفا برقراری امنیت و صلح در خاورمیانه با تشکیل دولت فلسطینی در خاک و سرزمین فلسطین محقق می‌شود. در اینجا لازم می‌دانم که بر ضرورت تشکیل دولت مستقل فلسطینی تأکید دوباره داشته باشم. مجمع عمومی سازمان ملل هم از فلسطین حمایت می‌کند و ما اعتقادمان این است برای اینکه صلح در جهان فراگیر شود، نیازمند گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان و تماس فرهنگ‌ها هستیم و همچنین معتقدیم که فرهنگ‌ها باید با هم مذاکره داشته باشند و جنبش عدم تعهد می‌تواند این زمینه را فراهم کند.

نکته دیگری که لازم می‌دانم عرض کنم، این که جهان ما نیازمند صلح است؛ صلح گمشده‌ای که مردم جهان به دنبال آن هستند. مجمع همواره هدفش این بود که در منازعات بین المللی نقش میانجی را داشته باشد.

با افتخار عرض می‌کنم که در مجمع سازمان ملل، موفقیت‌هایی در عرصه اقتصاد و سیاست و فرهنگ بین‌الملی داشته‌ایم و راه همچنان مقابل ما وجود دارد. ما نیازمند توسعه پایدار هستیم.

در حال حاضر توسعه جهان، توسعه پایداری نیست

خواهران و برادران گرامی، منشور سازمان ملل متحد بر حل و فصل مسالمت آمیز نزاع‌ها در جهان تأ‌کید داشته و این هدف ماست. آرزوی ما این است که مسأله هسته‌ای ایران به صورت مسالمت آمیز حل شود.

ما در سازمان ملل متحد، استفاده از انرژی هسته‌ای به صورت مسالمت آمیز را حق همه می‌دانیم و هیچ کشوری را مستثنی نمی‌دانیم؛ بنابراین، در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران، تمام طرفین باید حسن نیت داشته باشند تا مسائل مسالمت آمیز حل و فصل شود.

به باور ما، یکی از ارکان و محورهای صلح و امنیت جهانی، ثبات و امنیت در منطقه خلیج‌فارس است. ما تمام تلاش خود را برای در امنیت ماندن خلیج فارس به کار می‌گیریم.

کشورهای عضو، همه شایستگی دارند که رشد و توسعه داشته باشند و از فقر نجات پیدا کنند و در تصمیم‌گیری‌های جهانی عضو باشند تا ما به هدف‌های خودمان برسیم.

برای شما و دوستانمان طلب توفیق می‌کنم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار