بازدید 7129
رییس‌جمهور در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد:

باید در مدیریت جهانی تغییرات اساسی صورت پذیرد

برخی پافشاری دارند که فریبکارانه علت را به ضعف ملت‌ها نسبت دهند؛ اما آیا غیر از این است که علت تحقق نیافتن صلح پایدار و آرمان‌های بشری را باید در مبانی اندیشه و عملکرد مدیریت حاکم بر جهان جستجو کرد؟
کد خبر: ۲۶۸۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳ 30 August 2012
رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز روز ملت‌ها و روز بازتعریف و پیگیری آرمان‌های اصلی جنبش عدم تعهد و برنامه‌ریزی برای تحقق همه آرمان‌ها و اهداف انسانی است، تأکید کرد: باور من این است که تحقق مدیریت مشترک جهانی ـ که تضمین صلح پایدار بر پایه عدالت، آزادی و کرامت انسانی است ـ خلاصه آرزوهای بنیانگذاران فقید جنبش عدم تعهد است؛ مسئولیت خطیری که اینک بر دوش یکایک ما سنگینی می‌کند.

به گزارش «تابناک» محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در آیین گشایش شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهد‌ها، با بیان اینکه در این مکان گرد هم آمده‌ایم تا با بررسی شرایط و روند تحولات به منظور ساختن آینده بهتر برای ملت‌هایمان و برای جامعه بشری هم اندیشی و اقدام نماییم، گفت: شک نداریم که همه ما و بلکه همه ملت‌ها از وضع موجود ناراضی‌اند و هنوز آرزو‌ها و آرمان‌های تاریخی و مشترک بشری یعنی رفع فقر، تبعیض، تهدید، تحقیر، جنگ و کینه ورزی و استقرار زندگی سعادتمند سرشار از زیبایی و عشق و نشاط و سلامت در سایه عدالت و آزادی و کرامت و صلح پایدار فرصت تحقق مناسب پیدا نکرده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه صد‌ها سال پی در پی، رنج نوع انسان و ملت‌ها ادامه یافته و در دوره اخیر پس از گذر از برده داری و استعمار، مشابه‌‌‌ همان شرایط اما به شکلی دیگر بر سر ملت‌ها سایه انداخته است، اظهار داشت: بخش عمده ثروت و مراکز اصلی اقتصادی جهان در اختیار چند گروه سرمایه‌دار از چند دولت قرار دارد و بیشتر ملت‌ها با اینکه در فقر هستند، باید تاوان سوء‌استفاده‌ها و سوء مدیریت‌های آنان را نیز بپردازند.

رییس‌جمهوری ادامه داد: قریب به اتفاق کشورهای سرمایه داری، دارای بدهی‌های خارجی بیش از تولید ناخالص داخلی‌اند؛ این یعنی اینکه در واقع ورشکسته‌اند و به طور گسترده و بدون اجازه از منابع دیگر ملت‌ها استفاده می‌کنند، در حالی که خود آن ملت‌ها به این منابع نیازمندترند و با خلق دارایی‌های کاغذی، تورم مستمر را به همه ملت‌ها تحمیل و بدون زحمت ثروت آن‌ها را تصاحب می‌کنند؛ برخی گزارش‌ها از ۳۲ هزار میلیارد دلار دارایی کاغذی خلق شده توسط دولت آمریکا حکایت دارد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه بیشتر معادن غنی و اصلی آفریقا و آمریکای لاتین در اختیار چند شرکت وابسته به سرمایه‌داران جهانی است، در حالی که مردم این مناطق، کمترین منافع این ثروت خدادادی را نیز ندارند، خاطرنشان کرد: ساز و کار اقتصادی حاکم بر جهان به گونه‌ای است که به طور سیستماتیک همواره مشکلات چند دولت سرمایه داری به دیگر کشور‌ها و در مقابل ثروت آنان به آن چند کشور منتقل می‌شود.

رییس‌جمهوری افزود: علوم و فن‌آوری‌های پیشرفته به صورت انحصاری در اختیار گروهی خاص است و در بسیاری مواقع به ابزار تحمیل اهداف سیاسی مبدل شده است و فرهنگ‌های بومی و انسانی که حاصل هزاران سال تلاش و مبتنی بر فطرت الهی انسان‌ها و در عمق و مبانی، مشترک بین همه ملت‌ها و از زیبایی‌های جامعه بشری است، به طور سازمان یافته مورد هجوم گسترده قرار دارد تا با تحمیل بی‌هویتی زمینه تسلط بر ملت‌ها فراهم شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در همین راستا، شخصیت زن و بنیاد خانواده در معرض نابودی قرار دارد و تلاش گسترده‌ای برای تحمیل نوع خاصی از زندگی بی‌هویت فردی و اجتماعی به همه ملت‌ها در جریان است، گفت: به لحاظ سیاسی نیز، حقوق اساسی و استقلال ملت‌ها همواره در معرض تهدید است و به بهانه‌های گوناگون کشور‌ها اشغال می‌شوند و آشکارا با پیشرفت و اقتدار ملت‌های مستقل دشمنی و در برابر آن مانع تراشی می‌شود.

رییس‌جمهوری تبدیل فروش سلاح به عنوان تجارتی پردرآمد، به امری عادی و تحمیل جنگ‌ها و اختلافات به ملت‌ها و کشور‌ها برای پر رونق باقی ماندن بازار سلاح را مورد اشاره قرار داد و افزود: قاچاق انسان، کشت و پخش مواد مخدر و تروریسم، آشکارا مورد حمایت و تقویت و گسترش قرار می‌گیرند و بدین ترتیب، صلح و امنیت پایدار را به آرزوی دست نیافتی مبدل کرده‌اند؛ روشن است که برای تشریح ابعاد خسارت‌ها و مشکلات و نابسامانی‌ها به وقت بیشتری نیاز هست.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه برای اصلاح این روند، بار‌ها و بار‌ها، عدالت طلبان و آزادی خواهان و مصلحان از جمله رهبران فقید جنبش عدم تعهد قیام کرده‌اند و خیزش‌های متعدد برپا شده و تلاش‌های فراوانی انجام گرفته است، اظهار داشت: به رغم آثار بسیار ارزشمند و مثبت این تلاش‌های مقدس، هنوز روند امور به طور اساسی به نفع ملت‌ها و در راستای عدالت و صلح پایدار تغییر نکرده است.

رییس‌جمهوری با طرح این پرسش که علت این رخداد‌ها چیست، تصریح کرد: برخی اصرار دارند که فریبکارانه علت را به ضعف ملت‌ها نسبت دهند؛ اما آیا غیر از این است که علت تحقق نیافتن صلح پایدار و آرمان‌های بشری را باید در مبانی اندیشه و عملکرد مدیریت حاکم بر جهان جستجو کرد؟

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: به رغم تشکیل سازمان ملل که امیدهای فراوانی پدید آورد و همچنین تلاش‌های گسترده دلسوزان، مدیریت حاکم بر جهان مانع از آن بوده است که شرایط بهبود یابد و با استقرار صلح و امنیت پایدار، زندگی بهتری برای مردم دنیا فراهم شود.

رییس‌جمهوری مدیریت حاکم بر دنیا را به عنوان عامل اصلی وضع موجود جهان در سده اخیر دارای دو ویژگی بسیار مهم و اثرگذار انحصاری بودن و خودخواهی و سلطه طلبی دانست و گفت: بسیار روشن است که انحصار مدیریت بر مراکز اصلی قدرت و اقتصاد جهان در اختیار چند دولت خاص و بلکه چند گروه سرمایه‌دار است؛ برای نمونه، به رغم حضور همه کشور‌ها در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، فشار‌ها و تحمیلات چند دولت خاص مانع از اعمال نظرات عادلانه و کارشناسیِ مدیران و کار‌شناسان مستقل این دو نهاد مهم می‌شود، به گونه‌ای که در عمل در بسیاری مواقع صندوق و بانک جهانی به الاجبار توجیه کننده سیاست‌های یک جانبه و سودجویانه‌‌‌ همان دولت‌ها می‌شوند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه انحصار در مدیریت شورای امنیت نیز کاملاً روشن است، افزود: پس از ۶۵ سال و به رغم اذعان همه ملت‌ها به حقوق حقه ملت فلسطین، رفتار شورای امنیت در عمل به تثبیت و گسترش اشغالگری و ظلم و جنایات رژیم جعلی و تحمیلی صهیونیستی منجر شده است.

رییس‌جمهوری اظهار داشت: در افغانستان و عراق و پاکستان مردم به طور گسترده و سازمان یافته کشته می‌شوند و شورای امنیت سازمان ملل متحد تنها توجیه کننده این وضع است، چرا که طرف اصلی این حوادث، عضو دایم شورای امنیت با امتیاز ناعادلانه وتو است.

احمدی‌نژاد با طرح این پرسش که کدام ملت مستقل توانسته است بدون نگرانی و یا دادن امتیاز، حقوق اساسی خود را با اتکای‌ به شورای امنیت استیفا نماید، تصریح کرد: اصولاً چگونه می‌توان تصور کرد که با وجود امتیاز انحصاری وتو در دست دولت‌هایی مثل آمریکا و انگلیس که همواره یک طرف تمام مناقشات بوده‌اند، امکان عمل مستقل و عدالت مدار برای شورای امنیت باقی بماند. دولت‌ها و ملت‌های مستقل مرجعی برای احقاق حق خود ندارند و شورای امنیت حتی اختیارات مجمع عمومی را نیز تصاحب کرده و سلطه خود را بر آن تحمیل کرده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه همه می‌دانیم که حاکمان امروز بر امور جهان، ‌‌‌همان برده‌داران و استعمارگران دیروزند که با روش و شعارهای جدید بر مراکز قدرت و ثروت جهان مسلط شده‌اند بدون اینکه برنامه‌ها و روحیه سلطه طلبی و خودخواهی آنان تغییر کرده باشد، خاطرنشان کرد: مستکبران خود را اصل و ‌نژاد بر‌تر و دیگر ملت‌ها را برده و نژادِ پست می‌شمارند و به خود اجازه می‌دهند، با ایجاد اختلافات و درگیری‌های قومی، نژادی و مذهبی منابع ملت‌ها را نابود و زمینه سلطه خود را بر آنان فراهم کنند.

احمدی‌نژاد افزود: حاکمان امروز جهان خود را مجاز می‌دانند، ملت‌ها را تحقیر و حقوق آنان را تضییع کنند و برای حل مشکلات اقتصادی خود جنگ راه بیندازند و بسیاری از مردم جهان را قتل عام کنند. همچنین به خود حق می‌دهند مانع پیشرفت دیگر جوامع شوند، ثروت ملت‌ها را تصاحب و شخصیت و استقلال آنان را لگدمال کنند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه کسانی که امروز بر امور جهان مسلط هستند، حتی به مردم خود نیز رحم نمی‌کنند، گفت: با نگاهی به وضعیت مردم آمریکای شمالی و اروپا می‌بینیم که مردم در این کشور‌ها اسیر چند حزب انحصاری و سلطه طلبند و فریاد آن‌ها در اعتراض به مدیریت‌های انحصاری و سلطه طلب به جایی نمی‌رسد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه مبنای مدیریت مستکبران به جای گسترش محبت و عشق و علاقه به انسان‌ها و ملت‌ها، کینه ورزی برآمده از خودخواهی و ترویج اختلاف و دشمنی در جهان است، ادامه داد: اینان تنها و تنها به منافع مشروع و نامشروع خود می‌اندیشند و در اندیشه آنان ارزش‌های الهی و انسانی و از جمله عدالت، آزادی، کرامت انسانی و حقوق اساسی ملت‌ها فاقد اصالت و جایگاهی بوده و باید قربانی سود و منافع نامحدود آن‌ها شوند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه معلوم است که این مدیریت به ضرر همه ملت‌ها و حتی خود آنان و ادامه‌ آن قطعاً ناممکن است، اظهار داشت: باید تغییر مهمی اتفاق بیفتد و شرایط به سود انسان تغییر کند، باید برای برپایی دنیای جدید با سازوکارهای منصفانه، منطق فراگیر برمبنای همزیستی مسالمت آمیز و از طریق تفاهم و همکاری و مشارکت در تصمیمات مهم جهانی همگی به پا خیزیم.

احمدی‌نژاد مهم‌ترین موضوع و مسأله اصلی در این راستا را مدیریت جهانی عنوان کرد که باید به طور مبنایی و اصولی اصلاح شود و تصریح کرد: اگر سال‌ها همگی بنشینیم و بدون اصلاح اساسی مدیریت حاکم بر جهان هزاران تصمیم کوچک و بزرگ خوب بگیریم و برای اجرای آن‌ها تلاش نماییم، دوره ما هم به سر خواهد رسید؛ بدون آنکه تغییری اساسی و تعیین کننده اتفاق بیفتد.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: باید در مدیریت جهانی به نفع ملت‌ها و در راستای عدالت تغییرات اساسی صورت پذیرد و روشن است که مدیریت آینده باید دارای دو ویژگی اساسی یعنی عشق به ارزش‌های مشترک الهی و انسانی مانند عدالت، آزادی، کرامت انسانی، احقاق حق، احترام متقابل و مهرورزی به نوع انسان در سراسر جهان باشد.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه بدون ترویج محبت و بدون مبنا قرار دادن عشق و جایگزینی دوستی به جای خودخواهی و سلطه طلبی در روابط بین انسان‌ها، امکان استقرار صلح، آرامش، پیشرفت و رفاه وجود ندارد، گفت: برده داری، استعمار، چپاول و سلطه طلبی و جنگ افروزی حاصل خالی شدن قلب‌های عده‌ای معدود لکن قدرتمند از محبت و جایگزینی کینه و خودخواهی است.

رییس‌جمهوری افزود: همه باید به دنبال ترویج دوستی و عشق باشیم و مدیریت جهانی باید در دست انسانهایی باشد که قلب آنان سرشار از عشق به انسان‌ها و خوبی‌ها و عدالت و آزادی و کرامت انسانی است؛ کسانی که با غم ملت‌ها غمگین و با شادی آنان شاد باشند، همه را دوست بدارند و همه نیز آنان را دوست بدارند و به دنبال منافع شخصی و گروهی و حزبی و تسلط بر دیگران نباشند، بلکه حقوق و منافع انسان‌ها را بر هر امری ترجیح دهند.

احمدی‌نژاد نکته مهم دیگر را مشارکت همگانی در مدیریت جهان خواند و اظهار داشت: تجربه نشان داده، انحصار در هر امری و مهمتر از همه در مدیریت جهانی فسادآور است. باید ساز و کاری طراحی شود که همگان در فضایی عادلانه و دلسوزانه و بر مبنای محبت و عشق در مدیریت جهان مشارکت کنند؛ انحصار در مدیریت جهانی باید در هم شکسته شود.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: اگر همه در مدیریت جهان مشارکت فعال داشته باشند، امکان و فرصت تبعیض، تحمیل و سلطه‌گری به کمترین میزان می‌رسد و فرصت برخورداری از امکانات برای همگان فراهم می‌آید.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه روشن است که باید مبانی اندیشه و تعاملات اجتماعی، از خودخواهی و سلطه‌جویی به عشق و محبت و تعامل بر پایه عدالت و احترام تغییر یابد، تحقق این آرمان بزرگ انسانی را مأموریت همگانی و به ویژه اعضای جنبش عدم تعهد به عنوان سردمداران استقلال طلبی جهان توصیف و خاطرنشان کرد: این در واقع درمان ریشه‌ای دردهای چند صد ساله جامعه بشری و البته امری شدنی است.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه کشورهای عضو این جنبش دارای توانمندی‌های فراوان هستند، گفت: می‌توانیم با مشارکت همگانی، سازوکارهای لازم از جمله مرجع داوری سیاسی، صندوق پول، بانک، بیمه و ساختارهای اقتصادی مستقل داشته باشیم و با ابداع روش‌های جدیدی از تجارت، مانند پایایای، مبادله با ارزهای ملی و حذف سلطه یک واحد ارزی خاص از مبادلات جهانی، شرایط بهتری برای ملت‌هایمان فراهم کنیم و بر سازوکارهای مدیریت جهانی تأثیر بیشتر و سازنده‌تری داشته باشیم.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه می‌توانیم در صیانت از فرهنگمان و برای بالندگی جوانان و زنانمان برنامه‌های بهتری را بموقع اجرا بگذاریم، ادامه داد: جنبش عدم تعهد برای تضمین استمرار وجودی و برای تسریع در دستیابی به اهداف بلند خود باید با بنیانگذاری و راه‌اندازی نهادهایی از ظرفیت‌های جوانان و زنان برای شکوفایی جهانی جنبش بهره‌برداری کند.

رییس‌جمهوری تأکید کرد: باور من این است که تحقق مدیریت مشترک جهانی که تضمین صلح پایدار بر اساس عدالت، آزادی و کرامت انسانی است، خلاصه آرزوهای بنیانگذاران فقید جنبش عدم تعهد است؛ مسئولیت خطیری که اینک بر دوش یکایک ما سنگینی می‌کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ظرفیت جنبش عدم تعهد و کشورهای عضو و ناظر بسیار گسترده است، اظهار داشت: جنبش عدم تعهد می‌تواند نقشی تعیین کننده در مناسبات جهانی به سود اعضا و به نفع صلح و عدالت داشته باشد.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: می‌توان با راه اندازی دبیرخانه موقت، نهادهای لازم برای سازماندهی و هم افزایی توان اعضا در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همکاریهای دو و چند جانبه برای ساختن دنیایی بهتر و استقرار صلح پایدار ایجاد کرد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه جنبش عدم تعهد می‌تواند به طور سازمان یافته، به سازمان ملل و نهادهای وابسته در جهت اصلاح ساختار و رویکرد مدیریتی کمک شایانی بنماید، خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران با تجربیات فراوان تاریخی و توفیقات بزرگ در رویارویی با مشکلات و فشارهای ستمکارانه‌ قدرت‌ها آمادگی دارد تا در کنار اعضای جنبش و با مشارکت آنان برای اصلاح مدیریت جهانی و استقرار مدیریت صالح در جهان همه ظرفیت‌های خود را بهکار گیرد.

رییس‌جمهوری گفت: خوشبختانه امروز در نقطه عطف تاریخی هستیم. نظام مارکسیستی برچیده شده و نظام سرمایه داری سلطه‌گر نیز به پایان راه خود رسیده و دوره تاریخی آن به سر آمده است. این حقیقت نشان از درستی تصمیم ملت‌های غیر متعهد است که با پیوستن به این جنبش انحراف تاریخی نظام‌های لجام گسیخته مذکور را تشخیص داده و مطرود دانستند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز روز ملت‌ها و روز بازتعریف و پیگیری آرمانهای اصلی جنبش عدم تعهد و برنامه‌ریزی برای تحقق همه آرمان‌ها و اهداف انسانی است، افزود: بی‌گمان، اگر از ظرفیت‌های این جنبش عظیم جهانی بهره کافی برده شود، می‌توان روند گذر از شرایط موجود به دوره‌ جدید را با عافیت بیشتر، خسارت کمتر و مدت کمتری تدبیر کرد و فصل تازه‌ زیبایی را در افق جهانی پیش روی بشریت گشود.

رییس‌جمهوری اظهار داشت: خوشبختانه اهداف ما در مدیریت مشترک جهانی، ‌‌‌ همان آرمان مشترک انبیای ‌الهی و صالحان در استقرار عدالت، عشق و صلح پایدار در تمام گیتی است. خداوند بزرگ وعده داده است، روزی که ملت‌ها آماده بشوند و اراده کنند، این آرمان بزرگ توسط موعود ملل، عاشق حقیقی انسان‌ها و عدالت گستر حقیقی حضرت مهدی (عج) با همراهی حضرت عیسی (ع) و همه صالحان و عدالت طلبان و آزادی خواهان در جهان مستقر خواهد شد.

احمدی‌نژاد لازمه رسیدن به این دوران را، عشق و همدلی، نگاه جهانی و همکاری و مدیریت مشترک و فعال همه ملت‌ها دانست و تصریح کرد: این راه درست و در واقع تنها راه پیش پای بشریت امروز برای آزادی از دوران ستم و تباهی و درک روزگار رهایی و فردای روشن بشری است؛ راهی که صد البته مردان و زنان جهان به موازات فزونی آگاهی‌ها، مشتاقانه‌تر و استوار‌تر در آن گام خواهند گذاشت، اکنون سرآغاز راه است.

رییس‌جمهوری در آغاز سخنان خود خطاب به حضار و میهمانان اجلاس گفت: از جانب ملت ایران حضور شما را در خانه خودتان، ایران گرامی می‌دارم و از حسن اعتماد شما به ملت و دولت ایران و برادرتان قدردانی می‌نمایم.

احمدی‌نژاد با گرامی‌داشت یاد و خاطره بنیانگذاران فقید جنبش عدم تعهد مرحوم جواهر لعل نهرو از هند، جمال عبدالناصر از مصر، تیتو از یوگوسلاوی سابق، احمد سوکارنو از اندونزی و نکروما از غنا و همچنین رؤسای جمهور فیلیپین، نیجریه، غنا و رهبر کره شمالی، رییس‌جمهور اسبق الجزایر و همچنین رییس‌جمهور و نخست وزیر شهید ایران، آقایان رجایی و باهنر که ۳۱ سال قبل در چنین روزهایی، توسط تروریست‌ها به شهادت رسیدند، از حضار خواست که ایستاده و با یک دقیقه سکوت برای آرامش روح آنان دعا کنند.

رییس‌جمهوری با تشکر از حضور و سخنرانی ارزشمند مقام معظم رهبری در اجلاس، از کشور مصر و محمد مرسی، رییس‌جمهور این کشور برای تلاش‌های سازنده در دوره مدیریت جنبش صمیمانه سپاسگزاری کرد.

احمدی‌نژاد همچنین از همه کسانی که تلاش کردند تا این نشست برپا و موفق شود، سپاسگزاری کرد و گفت: دست همکاری و برادری همه شما را به گرمی می‌فشارم و امیدوار به پشتیبانی و همکاری همه شما هستم.

رییس‌جمهوری همچنین برای هوگو چاوز و ونزوئلا که ریاست دوره بعدی اجلاس سران جنبش عدم تعهد را بر عهده دارند، آرزوی موفقیت کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر