بازدید 2969

ضرب شست 'نم' به رژیم صهیونیستی

کد خبر: ۲۶۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶ 30 August 2012
به رغم تلاش آمریكا، اسراییل و برخی كشورهای غربی برای وادار كردن آژانس بین المللی انرژی اتمی به سكوت در برابر پرونده اتمی رژیم صهیونیستی، خبرها حاكی از آن است كه با تاكید كشورهای عضو جنبش عدم تعهد قرار است پرونده اتمی این رژیم باردیگر در نشست آتی آژانس روی میز قرار گیرد.

به گزارش ایرنا ، چهار ماه پس از برگزاری 'نخستین كمیته مقدماتی كنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای' در وین كه به محل اعتراض جهانی علیه سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی تبدیل شد، گویی زمینه بررسی جدی پرونده اتمی اسراییل در آژانس فراهم شده است.

گفتنی است، یوكیو آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی یك سال و نیم پیش خواستار پیوستن اسراییل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان.پی.تی) و بازدید از زرادخانه هسته‌ای این رژیم توسط آژانس شد.

آمانو در آن زمان با ارسال نامه‌ای به ۱۵۱ عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار ارائه پیشنهاد برای چگونگی واداشتن اسراییل به امضای پیمان ان.پی. تی شد.

البته چهار ماه پیش در كنفرانس بازنگری ان پی تی، با اعتراض شدید سفرا و نمایندگان كشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آژانس بین المللی انرژی اتمی به سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی این موضوع وارد فاز جدیدی شد.

در آن زمان نماینده كشورهای عرب در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طی سخنانی تاكید كرد: باید اسراییل را وادار به پذیرش معاهده 'ان پی تی' كرد.

'مكرم القیسی' سفیر اردن به عنوان نماینده سفرای كشورهای عرب در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین كمیته مقدماتی كنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، تصریح كرد: واداشتن اسراییل به امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان.پی.تی) می تواند به نقطه قوت تلاش آژانس برای عاری ساختن خاورمیانه از سلاح های اتمی تبدیل شود.

در نخستین روز نشست كمیته مقدماتی كنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ، محمد مهدی آخوندزاده معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران و رییس هیات ایرانی در این نشست، سلاح های اتمی اسراییل را تهدیدی برای صلح جهانی دانست.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این نشست گفت: یكی از نگرانی های جامعه بین الملل توانمندی هسته ای رژیم صهیونیستی است كه هیچ نظارت و كنترل بین المللی بر آن وجود ندارد.

علی اصغر سلطانیه افزود: بحث عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای در چند دهه گذشته همواره مطرح شده و یكی از شرط هایی كه كشورهای عاری از سلاح های هسته ای و ما برای تمدید این معاهده قبول كردیم این بود كه رژیم صهیونیستی توانمندی اش را در این زمینه از بین ببرد و به این معاهده بپیوندد و همه فعالیت هایش زیر نظارت آژانس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینكه این خواست برحق جامعه بین الملل محقق نشده،افزود: این پتانسیل خطر برای صلح جهانی همچنان وجود دارد و ما از هر فرصتی برای بازگو كردن واقعیت ها و این خطر رژیم صهیونیستی استفاده می كنیم.

نمایندگان سازمان های غیردولتی نیز كه خود را از سراسر دنیا به وین رسانده بودند، از دیگر معترضان به سلاح های اتمی اسراییل و حمایت غربی ها از این رژیم بودند.

این نهادهای مدنی كه بیشتر از ژاپن و كشورهای اروپایی بودند در بیانیه ها و نشریات خود حملات تندی را علیه رژیم اسراییل و كشورهای غربی مطرح كردند.

آنها با اشاره به شعر جدید 'گونتر گراس' نویسنده آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات، تاكید كردند كه سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی برای صلح جهانی است.

حال چهار ماه پس از این اعتراض های گسترده علیه رژیم صهیونیستی خبرها حاكی از آن است كه پرونده اتمی این رژیم بار دیگر بر روی میز آژانس قرار گرفته و قرار است در جلسه سه هفته آینده به آن پرداخته شود.

طبق جدیدترین گزارش ها در كنار جنبش غیر متعهدها ، ۱۷كشور عرب عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز كه عموما عضو این جنبش هستند ، با ارائه سندی به كمیسیون مقدماتی آژانس، اعلام كرده اند كه اسراییل با خودداری از باز كردن درهای تأسیسات اتمی خود برای بازرسی بین‌المللی، خاورمیانه را در معرض 'خطر هسته‌ای' قرار داده و صلح در خاورمیانه را تهدید می‌كند.

این ۱۷ كشور عربی تاكید كرده‌اند كه دور ماندن فعالیت‌های هسته‌ای اسراییل از معرض بازرسی‌های آژانس، موجب به بن بست رسیدن تلاش‌ها برای پاكسازی منطقه خاورمیانه از سلاح‌های كشتار جمعی و به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای می‌شود.

اعضای جنبش غیر متعهدها نیز كه هم اكنون در تهران بسر می برند عزم خود را همچون گذشته جزم كرده اند تا در نشست آتی آژانس در سخنرانی ها و بیانیه ها اعتراض خود را به تهدیدات سلاح های اتمی اسراییل مطرح كنند.

گفتنی است مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۱۱ هر سال با صدور قطعنامه‌ای از اسراییل خواسته است تا به ان‌پی‌تی پیوسته و از «چارچوب اساسنامه و مقررات پادمانی» آژانس تبعیت كند. آژانس نیز از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۱ (پنج سال مداوم) و همچنین در سال ۲۰۰۹ با صدور قطعنامه، درخواست مشابهی را مطرح كرده است.

در جریان كنفرانس عمومی آژانس در سال ۲۰۱۱ نیز از تمامی كشورهای خاورمیانه خواسته شد تا به معاهده ان‌پی‌تی بپیوندند و این درحالی است كه اسراییل تنها كشور منطقه می باشد كه به ان‌پی‌تی نپیوسته است.

به عقیده كارشناسان، نشست بعدی آژانس محك دیگری است برای سنجش استقلال این نهاد بین المللی.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار