بازدید 2556
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی

ریاست ایران بر غیر متعهدها تولد دوباره "نم" است

کد خبر: ۲۶۸۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷ 30 August 2012
ایران تنها کشوری است که "شعار نه شرقی ونه غربی" را عملی کرده و نمونه برجسته ای از عدم تعهد است؛ از این رو می‌تواند با مدیریت بر اجلاس "نم"، در حفظ هویت آن نقش آفرینی کند و تولدی دوباره ای برای جنبش باشد.   

حجت‌الاسلام والمسلمین صمصام‌الدین قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبیین اهمیت اجلاس سران غیر  متعهد‌ها گفت: مقارن شدن اجلاس سران غیر متعهد‌ها با سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر،‌ کارنامه خوبی برای دولت است و این که 120 عضو غیر متعهد، در سطوح مختلف برگزار می‌شود؛ ظرفیت بزرگی از نظر دیپلماتیکی برای کشور ایجاد کرده است.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی درباره تأثیرگذاری این اجلاس اظهار داشت:‌ برگزاری اجلاس و حضور سران کشورهایی مانند مصر در آن، می‌تواند حلقه محاصره رژیم صهیونیستی را تنگ کرده و در به ثمر نشستن بیداری اسلامی نقش زیادی ایفا کند.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی و اجلاس غیر متعهد‌ها در ایران، اظهار داشت: برگزاری این دو اجلاس در ایران، نشان دهنده جایگاه برجسته جمهوری اسلامی ایران و نقش آن در عرصه سیاسی بین المللی است.

*تحقق عملی"شعار نه شرقی، نه غربی" در ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که کشورهای غیر متعهد باید عدم تعهد واقعی را داشته باشند، گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که "شعار نه شرقی، نه غربی" را عملی کرد و نمونه برجسته ای از عدم تعهد است؛ از این رو می‌تواند با مدیریت بر جنبش عدم تعهد، در راستای حفظ هویت آن نقش آفرینی کند و تولدی دوباره ای برای جنبش باشد.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی ادامه داد: امروز دولتی با شعارهای ضد صهیونیستی  و ضد آمریکایی و حمایت از بیداری اسلامی عهده‌دار ریاست اجلاس غیرمتعهدها است که تنها یک سال از عمر آن باقی مانده و  ‌امید است که دولت یازدهم که مدیریت دو سال پایانی اجلاس را بر  عهده خواهد داشت نیز  بتواند با قدرت آن را مدیریت کند.

وی به تبیین راهکارهایی برای استفاده حداکثری  ایران اسلامی از اجلاس غیرمتعهدها پرداخت و گفت:‌ نخستین ظرفیتی که در این اجلاس وجود دارد، حمایت از بیداری اسلامی، تقویت و به تکامل رساندن آن می‌باشد. مسئله دیگر ختم به خیر کردن پرونده هسته‌ای ایران است که دراین سه سال می‌تواند تأثیرگذار باشد.

*ریاست بر غیرمتعهدها؛ فرصتی برای خنثی سازی تحریم ها

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی، برداشته شدن تحریم‌های ایران را از دیگر عرصه‌ها برای استفاده از ظرفیت اجلاس عدم تعهد‌ها معرفی کرد و افزود: با یک مدیریت خوب در جنبش عدم تعهد، می‌توان‌ تحریم بیش از 30 ساله ایران را تحت تأثیر قرار داد و موجبات رشد و شکوفایی ایران اسلامی را چند برابر کرد.

وی با تأکید بر این که کشورهای عدم تعهد باید به هویت خود بازگردند، ادامه داد:  جنبش عدم تعهد باید "شعار نه شرقی و نه غربی" را اجرا و کشورها را از چنگال شرق و غرب نجات دهد و هویت این کشور‌ها را به آنها بازگرداند.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ‌با فرهنگ‌سازی‌ خود در این سه سال، می‌تواند نقش زیادی در احیای هدف واقعی عدم تعهد که تحقق "شعار نه شرقی و نه غربی" است،‌ داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار