بازدید 4864
رییس جمهور دز دیدار نخست وزیر هند اعلام کرد:

آمادگی ایران برای تامین تمام نیاز هند به انرژی

رییس جمهور سطح همکاری های اقتصادی دو کشور را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: البته در زمینه های انرژی، سرمایه گذاری،کشاورزی، تجارت، گردشگری و مبادلات علمی و فناوری همچنان ظرفیت های استفاده نشده عظیمی در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۲۶۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۶ 29 August 2012
رییس جمهوری اسلامی ایران، جنبش عدم تعهد را ظرفیتی مناسب برای کنترل یک جانبه گرایی ها و صیانت از حقوق اعضاء در مقابل دست اندازی بیگانگان عنوان و افزود: تحقق این خواسته ها از اهداف مشترک ایران و هند است.

به گزارش «تابناک» محمود احمدی نژاد بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار "مان موهان سینگ"، نخست وزیر هند، دو کشور را مهد تمدنهای بزرگ انسانی و شرقی و برخوردار از فرهنگهای بهم آمیخته تاریخی، توصیف کرد و گفت: تهران و دهلی نو همواره روابطی دوستانه و صمیمی داشته و امروز نیز همکاری ها و تعاملات آنها در سطحی عالی در جریان است و امیدوارم سفر جنابعالی باعث تعمیق و تحکیم این روابط شود.

رییس جمهور، حضور نخست وزیر هند در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد را به عنوان یکی از پایه گذاران اصلی جنبش در ارتقاء کارکردها و تصمیمات این نشست دارای اثرات سازنده و مفید برشمرد.

احمدی نژاد در ادامه با بیان اینکه جنبش عدم تعهد ظرفیت و فرصتی مناسب برای پیشبرد خواست و تلاشهای مشترک ملت های مستقل برای تامین امنیت و برقراری صلح پایدار است، هند را از ستون های اصلی این جنبش دانست و افزود: مشارکت و پشتیبانی هند یکی از شروط اساسی برای تجدید ساختار و ایجاد فرصت هایی جدید پیش روی جنبش عدم تعهد و یکی از شروط موفقیت جنبش عدم تعهد در رسیدن به اهدافش است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ایجاد یک دبیرخانه موقت به پیشبرد برنامه های جنبش و تجدید ساختار آن کمک موثری خواهد کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای تجدید ساختار جنبش عدم تعهد با هند ارتباط نزدیک خواهد داشت و همواره از مشورت های طرف هندی بهره خواهد گرفت و مطمئن هستم همکاری های دو طرف در چارچوب جنبش عدم تعهد این تشکیلات را به جایگاه واقعی خودش ارتقاء خواهد داد.

احمدی نژاد جنبش عدم تعهد را ظرفیتی مناسب برای کنترل یک جانبه گرایی ها و حفاظت و صیانت از حقوق اعضاء در مقابل دست اندازی های بیگانگان عنوان و تصریح کرد: تحقق این خواسته ها از اهداف مشترک ایران و هند است.

رییس جمهور ایران و هند را قطعاتی از یک فرهنگ انسانی و تاریخی و دارای تمدنی مشترک بر پایه ارزشهای انسانی دانست که در خدمت صلح و آزادی است و خاطرنشان کرد: ایران و هند امروز نمی توانند از یکدیگر جدا باشند و باید همکاری های نزدیک و تنگاتنگی در یک جبهه واحد داشته باشند چرا که منافع و آرزوهای مشترکی دارند.

احمدی نژاد با بیان اینکه اطمینان داریم قدرت های بزرگ نمی خواهند هند پیشرفته و قدرتمند شود، گفت: زیاده خواهان بین المللی می دانند که یک هند قدرتمند یقیناً در معادلات جهانی تاثیرات مثبتی برای ملت های مستقل و به زیان آنان خواهد داشت و همین نگاه را نسبت به ایران نیز دارند.

رییس جمهور سطح همکاری های اقتصادی دو کشور را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: البته در زمینه های انرژی، سرمایه گذاری،کشاورزی، تجارت، گردشگری و مبادلات علمی و فناوری همچنان ظرفیت های استفاده نشده عظیمی در کشور وجود دارد.

احمدی نژاد اظهار داشت: ایران می تواند و کاملا آمادگی دارد تا تمام نیاز هند به انرژی را به صورت ایمن، تامین کند و متقابلاً مبادلات تجاری با این کشور را با خرید کالا از هند گسترش دهد.

رییس جمهور ظرفیت ها و فرصت های گسترده و بزرگ موجود بین ایران و هند در عرصه همکاری های علمی و فناوری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ایران و هند از گذشته مبادلات علمی گسترده ای داشته اند که امروز نیز می توانند آن را در زمینه تبادل دانشجو،‌استاد و دستاوردهای علمی و فناوری بیش از پیش گسترش دهند.

احمدی نژاد با اشاره به در دست اجرا بودن کریدور حمل و نقلی شمال – جنوب از شرق دریای خزر به چابهار در جنوب، ادامه داد: مسیر خط آهن چابهار، زاهدان، گرگان در این مسیر در دست اجراست که جمهوری اسلامی ایران از مشارکت هند در آن استقبال می‌کند.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران از همکاری با هند در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری از نفت، گاز، تولید فولاد و سایر عرصه‌های صنعتی استقبال و حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: ایران با توجه به پیشرفت‌های خوب هند در عرصه‌ علوم فضایی و ورود جدی ایران به این عرصه، همکاری‌های دو کشور در عرصه هوا، فضا را مفید و موثر ارزیابی می‌کند.

احمدی نژاد تاکید کرد: ایران و هند ظرفیت‌های بسیاری خوبی برای گسترش مبادلات تهاتری و تجارت با پول ملی دارند، که مطمئناً با اراده و پیگیری که در مقامات دو کشور برای گسترش همکاری‌ها بر این پایه وجود دارد، شاهد افزایش بیش از پیش سطح همکاری‌های ایران و هند خواهیم بود.

رییس جمهور همچنین همکاری‌های ایران و هند در سازمان‌های بین‌المللی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ایران همواره از حقوق ملت و دولت هند در تمام مجامع بین‌المللی به طور کامل دفاع کرده و از دیدگاه‌های روشن هند در دفاع از حقوق ملت ایران تقدیر و تشکر می‌کند.

احمدی نژاد با اشاره به دیدگاه‌های مشترک ایران و هند در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: جمهوری اسلامی ایران مسایل افغانستان را صرفاً با تکیه بر روند های سیاسی قابل حل و فصل دانسته، حضور هند در افغانستان را مفید و سازنده می‌داند و از تلاش‌های هند برای کمک به ملت و دولت افغانستان به طور کامل حمایت می‌کند و معتقد است ایران و هند می‌توانند همکاری‌های مشترک و مؤثری در راستای استقرار صلح و امنیت در افغانستان داشته باشد.

رییس جمهور ناامنی و افراط‌گرایی را به زیان همه کشورهای منطقه دانست و اظهار داشت: امروز در پاکستان با یک افراط‌گرایی سازمان‌یافته مواجهیم که باید با همکاری کشورهای منطقه از گسترش این پدیده شوم پیشگیری کنیم و مواجهه با این اندیشه خطرناک نیازمند یک همکاری فرهنگی گسترده و عمیق است.

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه افراط‌گرایی مولود حضور و دخالت بیگانگان در منطقه است، تصریح کرد: همه مطلع هستند که چه کسانی با صرف هزینه‌های کلان از تشکیل گروه‌های افراط‌گرا حمایت کردند و متأسفانه این بیگانگان همچنان در افغانستان و پاکستان حضور داشته که امیدواریم هرچه زودتر از منطقه خارج شوند و اجازه دهند کشورها خودشان منطقه را اداره کنند.

رییس جمهور اضافه کرد: همه می‌دانیم که بیگانگان به دنبال ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه هستند و منافع خود را در تولید جنگ و درگیری در مناطف مختلف دنیا دنبال می‌کنند.

احمدی نژاد با بیان اینکه دولت هند همواره با هوشمندی، ‌طرح‌های استکباری دشمنان را شناسایی و مدیریت کرده خاطر نشان کرد: مواجهه دولت هند با حوادث تروریستی سال گذشته بسیار مدبرانه بود و امیدوارم با همکاری و کمک کشورهای منطقه به یکدیگر همه طرح‌های بدخواهانه استکبار علیه ملت‌های منطقه و کشورهای مستقل دنیا خنثی شود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران و هند در مواجهه با مسایل سوریه مواضع یکسانی دارند، گفت: همه ما معتقدیم راه حل بحران سوریه باید غیرنظامی و برآمده از خواست و اراده ملت و دولت سوریه باشد و شرایطی فراهم شود تا دولت و مخالفان بر سر یک برنامه ملی مشترک سیاسی برای خروج از بحران فعلی به توافق برسند.

دکتر احمدی نژاد ادامه داد: متأسفانه دخالت‌ها در سوریه بسیار گسترده است و شاهد آن هستیم که سلاح و مزدوران جنگی به طور پرشمار به سوریه ارسال می‌شود و برخی دولت‌ها رسماً از معارضان برای گسترش درگیری‌ها حمایت می‌کنند.

رییس جمهور اظهار داشت: نگرانی اصلی ما درباره سوریه معطوف به آینده این کشور است چرا که سوریه کشوری متشکل از اقوام گوناگون است و در حال حاضر تمام اختلافات تاریخی در این کشور تحریک شده و نگران آن هستیم که سوریه برای یک دوره طولانی در فضای درگیری‌های داخلی بماند و این درگیری‌ها چنانکه امروز نیز نشانه‌هایی از آن در برخی از کشورها مشاهده می‌شود به همسایگان سوریه نیز سرایت کند.

احمدی نژاد بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تلاش مشترک جهت ایجاد تفاهم و آرامش در سوریه تأکید کرد و تصریح کرد: معتقدم عنوان و ظرفیت جنبش عدم تعهد فرصت خوبی برای همکاری بین کشورهای عضو درباره سوریه و تلاش برای استقرار آرامش در این کشور می‌باشد.

رییس جمهور با تشکر از موضع روشن هند درباره حقوق هسته‌ای ملت ایران خاطر نشان کرد:‌ اهداف و نیات استعماری قدرت‌های بزرگ بر همگان آشکار است و مسأله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز صرفاً بهانه‌ای برای فشار بر این کشور است.

احمدی نژاد اضافه کرد: ایران نهایت همکاری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و همه تلاش خود را به خرج داده تا مذاکراتش با کشورهای گروه 1+5 موفق باشد، اما شما با اخلاق و منش این کشورها آشنا هستید و با زیاده‌خواهی‌های آنان ناآشنا نیستید، ایران ضمن ایستادگی در مرز حقوق و منافع قانونی خود تمام تلاشش را برای حل و فصل موضوع انجام می‌دهد.

رییس جمهور تأکید کرد: معتقدیم دفاع جمهوری اسلامی ایران از حقوق مسلم خود دفاع از حقوق همه ملت‌هاست چرا که اگر اجازه دهیم زیاده‌خواهان برخلاف قانون چیزی را بر ما تحمیل کنند این منش تبدیل به رویه شده و علیه دیگر کشورها نیز اعمال خواهد شد.

احمدی نژاد مذاکرات درباره مسأله هسته‌ای ایران را مذاکراتی پیچیده و دشوار توصیف کرد و گفت: البته این مذاکرات با آرامش به پیش می‌رود و امیدواریم به توافقات خوبی برسیم.

رییس جمهور افزود: روشن است که وضع موجود و نظم حاکم بر دنیا بیش از این قابل تداوم نیست و نیازمند نظم جدیدی هستیم که همه در استقرار آن و مدیریت جهان به واسطه آن مشارکت داشته باشند و حقوق همه ملت‌ها در ذیل آن به صورت عادلانه تأمین شود و دنیایی ساخته شود که در آن تبعیض،‌ زورگویی و اشغالگری نباشد، چنانکه بنیانگذاران جنبش عدم تعهد آرزوی آن را داشتند و امروز اعضای این جنبش از جمله ایران و هند بر روی آن توافق داشته و برای تحقق آن تلاش می‌کنند.

مان موهان سینگ، نخست وزیر هند نیز در این دیدار سفر به تهران را برای خود افتخاری بزرگ توصیف کرد و با تبریک به مناسبت بر عهده گرفتن ریاست جنبش عدم تعهد از سوی ایران تأکید کرد: هند نهایت همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ تصمیمات سازنده در چارچوب جنبش عدم تعهد را خواهد داشت.

مان موهان سینگ، ایران و هند را مهد تمدن‌های بزرگ بشری دانست که در طول هزاران سال مراودات و همکاری‌های نزدیک و تنگاتنگی داشته‌اند و اظهار داشت: ایران و هند در طول قرن‌های طولانی مبادلات و مراودات خود را به بهترین شکل حفظ کرده و به سطوح عالی رسانده‌اند که این بستری بسیار مناسب برای گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور است.

نخست وزیر هند تصریح کرد: ایران همواره برای مردم هند، عزیز و محترم بوده و زبان فارسی برای قرن‌های متمادی زبان رسمی دربار این کشور بوده است و زبان‌های اردو و هندی که امروز زبان‌های رسمی این کشور هستند، کلمات فارسی بسیاری در خود دارند که همه این عوامل باعث ایجاد احساس قرابت و صمیمیت فراوان بین دو ملت و کشور شده است.

مان موهان سینگ با بیان اینکه جنبش عدم تعهد در چارراه تاریخ ایستاده و نقش خود را از گذشته تا امروز به صورت مؤثر در تحولات بین‌المللی ایفا کرده است، خاطر نشان کرد: امروز ساختارهای قدرت در جهان به گونه‌ای تحول یافته که می‌توان از آنها به شکل بهتری برای تأمین منافع خود استفاده کنیم و در این راستا جنبش عدم تعهد نیاز به فکری و ساختاری جدید برای تکامل و پاسخگویی مناسب‌تر به نیازهای امروز اعضا و عرصه بین‌المللی دارد.

وی با اشاره به اینکه محور تلاش‌های امروز کشورهای جنبش عدم تعهد باید معطوف به این باشد که بحران‌های اقتصادی در عرصه بین المللی کمترین آسیب را به کشورهای عضو این جنبش برساند، گفت: اعضای جنبش عدم تعهد باید با تشریک مساعی در یک استراتژی جامع جهت مواجهه با چالش‌های امروز جهان تدوین کنند.

نخست وزیر هند افزود: اطمینان داشته باشید، هند همکاری نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران در سال‌های تصدی ریاست جنبش عدم تعهد خواهد داشت و مطمئناً این جنبش در مقطعی که ریاست آن بر عهده ایران است دستاوردهای بزرگی بدست خواهد آورد.

مان موهان سینگ با استقبال از گسترش روابط دوجانبه با ایران در عرصه‌های علمی، فناوری، اقتصادی و سیاسی اظهار داشت: هند از افزایش همکاری‌های علمی و رفت و آمد دانشمندان، اساتید و دانشجویان بین دو کشور استقبال کرده و معتقد است ظرفیت‌های عظیمی برای گسترش مبادلات تجاری و همکاری‌های تکنولوژیک بین تهران و دهلی نو وجود دارد و معتقدیم کمیسیون مشترک ایران و هند جایگاه مناسبی برای اجرایی کردن این ایده‌ها است.

وی همکاری در بخش انرژی را یکی از عرصه‌های مورد تاکید کشورش برای گسترش روابط با ایران برشمرد و تصریح کرد: با وجود فشارهای غرب هند همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد و مقامات دو کشور همواره بدنبال تسهیل مبادله نفت و کالا و انتقال پول این مبادلات بین دو کشور هستند و در همین راستا با توافقات دو کشور 45 درصد مبادلات با پول دو کشور انجام می‌شود.

نخست وزیر هند از موافقت جمهوری اسلامی ایران برای آغاز بکار مرکز فرهنگی هند در ایران تشکر و خاطر نشان کرد: تاسیس مرکز فرهنگی هند در ایران کمک بسیار بزرگ و شایانی به تعمیق و گسترش ارتباطات دو کشور خواهد کرد.

مان موهان سینگ در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هر دو کشور ایران و هند منافع مستقیمی در استقرار صلح و امنیت پایدار در افغانستان دارند، افزود: حضور هند در افغانستان از سوی مردم این کشور و جامعه بین‌المللی در راستای ثبات در این کشور ارزیابی می‌شود و باید تلاش‌هایمان در افغانستان را در همین راستا ادامه دهیم و کمک کنیم تا صلح، امنیت و آرامش به صورت کامل در افغانستان برقرار شود.

وی گفت: ظهور افراط‌گرایی در پاکستان خطری برای منطقه و جهان است که باید تلاش کنیم تا با این مسأله مبارزه و از گسترش و تثبیت آن پیشگیری کنیم.

نخست وزیر هند در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه معتقدیم راه حل بحران سوریه نظامی نیست و باید با اتکا به رویه‌های سیاسی و توجه به خواسته‌های مردم و دولت سوریه مشکلات این کشور رفع شود، اظهار داشت:‌ راه‌حل بحران سوریه باید درونی و برآمده از علائق و خواسته‌های مردم این کشور باشد.

مان موهان سینگ ضمن ابراز خوشحالی از پیشرفت مذاکرات ایران و گروه کشورهای 1+5 تصریح کرد: هند همواره از حقوق همه کشورها از جمله ایران برای توسعه مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای در چارچوب معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کرده است و امیدواریم ایران و گروه 1+5 هر چه سریع‌تر به راهکاری دیپلماتیک برای حل و فصل مساله ایران برسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل