بازدید 2441

روابط ايران و مصر پيامدي از اجلاس تهران

احمد بخشايش‌اردستاني
کد خبر: ۲۶۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰ 29 August 2012
با توجه به اين‌كه هم‌اكنون ملت ايران شاهد برگزاري اجلاس عدم‌تعهد در اين كشور هستند، به نظر مي‌رسد برگزاري اجلاس براي ايران تا حد قابل‌توجهي راضي‌كننده بوده است. با توجه به اين‌كه امريكا و رژيم صهيونيستی براي برگزاري اين اجلاس در تهران، مخالفت خود را ابراز كرده و از كشورهاي عضو تقاضا كرده بودند تا آنها در اين نشست حاضر نشوند، اما ملت ايران شاهد حضور بيش‌تر سران در اين اجلاس نسبت به اجلاس‌هاي پيشين بودند. اين اجلاس در حالي با كيفيت قابل‌توجه ميهمانان مواجه بوده كه سه سال قبل و در نشست پيشين ما شاهد مخالفت‌هايي كه امروزه براي منزوي نشان دادن ايران مي‌شود، نبوديم.

اما همان‌گونه كه گفته شد، با وجود تمام مخالفت‌هاي اين دوره و مانع‌تراشي‌هاي بسيار امريكا و رژيم صهيونيستی، برگزاري اجلاسي موفق را از سوي ايران به عنوان ميزبان شاهد هستيم. در اين راستا مي‌توان اين موفقيت را در حوزه توانمندي ايران براي برگزاري اجلاس بررسي و كشف كرد. جمهوري اسلامي ايران در سطوح مختلفي توانست افزون بر آنچه در اهداف خود گنجانده بود، به منافع اجلاس هم توجه كرده و تا حدي به تمام آنها دست يابد. هم‌اكنون مشاهده مي‌شود كه امنيت خوبي در سطح برگزاري اجلاس برقرار شده است.


همچنين در سطح سياسي هم با وجود مخالفت‌هاي امريكا و رژيم صهيونيستی به خوبي وارد عمل شده و توطئه‌هاي آنها را خنثي كرده است. در سطح مذاكرات هم ايران توانست افزون بر برگزاري و ميزباني خوب از میهمانان اجلاس، با كشورهايي مانند هند و كره و ديگر كشورها مذاكراتي سازنده در عرصه مختلف اقتصادي و سياسي داشته باشند. همچنين در سطح بيانيه هم توانست براي سوريه زمينه‌اي را فراهم كند تا كشورها از وجود سوريه به عنوان كشوري مستقل ياد كنند و علاوه بر آن، جهان عادي از نيازمندي‌هاي هسته‌اي ايران در اين‌گونه اجلاس مطلع شوند. شانزدهمين اجلاس عدم‌تعهد همان‌گونه كه تاكنون به آن اشاره شد، حواشي و مخالفت‌هاي بسياري داشته و توانسته بر بسياري از آنها فائق ‌آيد.


بارزترين آنها مي‌تواند حضور افرادي مانند بان كي مون دبيركل سازمان ملل باشد. وي با حضور خود ضمن اين‌كه از فرصت‌هايي كه برايش در اجلاس فراهم آمده، بهره مي‌برد، به توطئه غرب و امريكا پاسخي منفي داده و آنها را بر حسب يك مثل قديمي«سنگ روي يخ كرده است».
همچنين حضور محمد مرسي در تهران هم مي‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد. حضور مرسي را نه به جهت آن‌كه رئيس پيشين اجلاس بوده و براي تحويل آن در اين نشست حاضر شده، بلكه به جهت روابطي كه مي‌تواند بعدها پررنگ‌تر شود، حائز اهميت دانست. با توجه به تلاش‌هايي كه كشورهاي امارات، قطر و عربستان سعودي براي جلوگيري از حضور مرسي در ايران انجام دادند و با توجه پيشنهاد 5 ميليارد دلاري آنها براي جلوگيري از حضور رئيس‌جمهور مصر در ايران، مي‌توان حضور وي را در تهران بسيار ارزشمند به شمار آورد. روابط ايران با مصر در صورت مستحكم‌تر شدن، مي‌تواند وزن سنگيني در منطقه ايجاد كند.

سخنراني شخص مرسي در اجلاس و ديدار وي با رهبري و ساير مقامات ايران و مذاكراتي كه روند آنها پيش‌بيني شده، همگي از جمله مواردي بود كه مي‌تواند باعث ايجاد يك سياست استراتژيك قدرتمند براي ايران شود.

*عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نهم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار