بازدید 3112

تاثیر اجلاس تهران بر مذاکرات هسته ای

مرضيه مهدوي کيا
کد خبر: ۲۶۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۲ 28 August 2012
بدون شك برگزاري اجلاس كشورهاي عدم‌تعهد در تهران با چنين گستره قابل‌توجهي از كشورهاي گوناگون مي‌تواند زمينه مناسبي براي گسترش هرچه بيش‌تر ديپلماسي ايران در سطح منطقه‌اي فراهم كند.

البته در اين بين و با توجه به شرايط حساس منطقه‌اي و همچنين تلاش غرب براي وارد آوردن فشار هرچه بيش‌تر به ايران برگزاري چنين اجلاسي عملا نقش يك فضاي تنفسي را براي نظام جمهوري اسلامي ايران ايفا خواهد كرد. اين نكته بسيار حائز اهميت است كه جنبش غيرمتعهدها تلاش زيادي را در قبال محكوم نشدن ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از خود نشان داده است.

اكنون كه دو روز از برگزاري اين اجلاس مي‌گذرد و از امروز نيز اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو آغاز مي‌شود، اين امر بايد مورد توجه قرار گيرد كه سياستمداران كشورمان مي‌توانند از اين اجلاس سود‌هاي فراواني ببرند. چراكه به دلايل مختلف مذاكرات ايران با گروه 1+5 مدتي است دچار ركود شده و اجلاس غيرمتعهدها اين قابليت را دارد كه بر آينده مذاكرات هسته‌اي و احيانا كاهش تحريم‌ها عليه ايران تاثيرات فراواني بگذارد.

با وجود گفت‌وگوهاي بسيار مذاكرات جمهوري اسلامي ايران با گروه 1+5 در رابطه با مسئله هسته‌اي تاكنون نتوانسته است به نتايج مطلوبي برسد و طرفين گفت‌وگو تعارضات گوناگوني را با يكديگر دارا هستند. اما مسئله مهمي كه در حال حاضر وجود دارد اين است كه اجلاس عدم تعهد در تهران در حال برگزاري است. با برگزاري اجلاس كشورهاي غير متعهد در ايران كه در حقيقت پس از سازمان ملل بزرگ‌ترين سازمان در عرصه بين‌الملل محسوب مي‌شود، دولتمردان ايران مي‌توانند تلاش بسياري را در رابطه با بحث هسته‌اي ايران در اين اجلاس انجام بدهند.

چرا كه در طول مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5جنبش عدم تعهد همواره از حقوق هسته‌اي ايران دفاع كرده و بيانيه‌هايي را نيز در اين راستا صادر كرده است. حال پرسشي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران مي‌تواند تاثيراتي بر آينده مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 بگذارد يا خير؟در اين راستا گفت‌وگويي با نمايندگان مجلس انجام داديم كه مشروح آن به صورت ذيل است:

اجلاس تهران تاثير مثبتي در روند مذاكرات هسته‌‌اي خواهد داشت

حسين آذين عضو كميسيون اصل 90 مجلس نهم، با ارزيابي مثبت از برگزاري اجلاس تهران و حضور سران كشورها در ايران، گفت: برگزاري اين اجلاس بر روند مذاكرات هسته‌اي ايران تاثيرگذار است. وي با اشاره به برگزاري اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد در تهران و تاثير برگزاري اين اجلاس در كشور، افزود: برگزاري اجلاس تهران فرصت خوبي است كه آرا و نظرات سياسي ايران با ساير كشورها مطرح و بررسي تا در اين روند ثابت شود آن انزوايي كه نظام سلطه از آن صحبت مي‌كند، كذب محض است.

وي ادامه داد: حضور سران كشورها در جمهوري اسلامي مي‌تواند نگرشي كه آنها از دور به ايران دارند را تغيير دهد و حتي همراهي آنها را در مباحث بين‌المللي در پيش داشته باشد.  نماينده مردم رفسنجان و دنا در مجلس با بيان اين‌كه برگزاري اين اجلاس تاثيرات مثبتي در روند مذاكرات هسته‌اي و آينده سياسي كشور خواهد داشت، درباره طرح موضوع فلسطين در اجلاس تهران تصريح كرد: مسئله فلسطين مسئله جهان اسلام است و ميراث گرانبهاي مسلمين محسوب مي‌شود كه قطعا در فضايي كه بحث صلح پايدار در آن محوريت دارد، اين مسئله نيز بايد مورد تاكيد قرار گيرد.

آذين همچنين خاطرنشان كرد: به دليل برگزاري اين اجلاس در تهران فرصت مطرح شدن مسئله فلسطين بيش‌تر و بهتر خواهد بود و مسئولان كشور مي‌توانند باورهاي خود را در شرايط بهتري مطرح كنند كه اين موضوع با اهميتي براي ماست. وي با بيان اين‌كه ما در اين فرصت مي‌توانيم كشورها را عليه استكبار جهاني با خود همراه كنيم، يادآور شد: اين فرصت مي‌تواند براي مطرح كردن مواضع ايران درباره حمايت از مردم منطقه، شيعيان عربستان و بحرين مورد استفاده قرار گيرد.

اجلاس عدم تعهد نگراني‌هاي گروه 1+5 را در هسته‌اي شدن ايران برطرف خواهد كرد

محمد علي اسفناني سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس نهم در رابطه با برگزاري اجلاس عدم تعهد گفت: برگزاري اين اجلاس از حيث زمان و مكان و همچنين از حيث سطح نامگذاري و وضع كنوني حائز اهميت است. اسفناني در ادامه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك عضو اجلاس كشورهاي غير متعهد كه رياستش را بر عهده گرفته است مي‌تواند تاثيرات بسزايي را در روند اين اجلاس داشته باشد. وي با اشاره به اين‌كه دشمنان ايران سعي كرده‌اند جو بين‌المللي را عليه ايران متشنج كنند و نشان دهند كه ايران توان نقش آفريني در دنيا را ندارد افزود: اين اجلاس مي‌تواند ثابت كند كه جمهوري اسلامي با برگزاري اين اجلاس به بهترين شكل مي‌تواند فوايد بسياري را از لحاظ اقتصادي، سياسي و اجتماعي براي كشورهاي عضو داشته باشد.

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نهم در ادامه تصريح كرد: اگر جمهوري اسلامي مسئله هسته‌اي را پيگيري مي‌كند به دنبال استفاده صلح‌آميز از اين انرژي است و ادعاهاي غربي‌ها مبني بر استفاده ايران از انرژي هسته‌اي در سلاح‌هاي كشتار جمعي به كلي باطل است. وي با بيان اين‌كه كشورهاي غربي نگراني‌هاي بسياري را درباره مسئله هسته‌اي براي گروه 1+5 ايجاد كرده‌اند گفت: اجلاس عدم تعهد مي‌تواند اطمينان لازم را براي گروه 1+5 در رابطه با هسته‌اي شدن ايران ايجاد كند و نشان دهد كه ايران به دنبال استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي است.


نشست عدم تعهد قابليت‌ها و فوايد بسياري را براي ايران خواهد داشت


مصطفي افضلي فرد عضو كميسيون اصل نود قانون اساسي مجلس نهم گفت: اجلاس عدم تعهد كه در واقع نقطه ثقل آن جنبش عدم تعهد است، سياست مستقل سياسي را ترويج مي‌كند.وي افزود: بعد از جنگ جهاني دوم 5 كشور سعي كردند كه وارد هيچ كدام از بلوك بندي‌ها اعم از بلوك غرب و شرق نشوند و سياست مستقلي را دنبال كنند، بر اين اساس اجلاس عدم تعهد بنيان گذاشته شد.

افضلي فرد اظهار داشت: عمده‌ترين مسئله اي كه اين كشورها مد نظر قرار دادند، داشتن استقلال بود كه در حقيقت حمايت اكثر كشورها را برانگيخت و باعث شد كه سازمان كشورهاي غير متعهد بعد از سازمان ملل از بزرگ‌ترين سازمان‌ها در مناسبات بين‌المللي به حساب ‌آيد. عضو كميسيون اصل نود قانون اساسي گفت: برگزاري اين اجلاس در تهران مي‌تواند قابليت‌ها و فوايد بسياري را از جمله اصلاح در ساختار سازمان ملل متحد، تاثير‌گذاري در رابطه با گروه 1+5 و بحران سوريه، در طرح دبيركل سازمان ملل متحد مبني بر عاري بون خاورميانه از سلاح‌هاي كشتار جمعي، تضعيف نقش تحريم‌ها، رد ادعاي غربي‌ها مبني بر انزواي سياسي جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.

منبع: ملت ما
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس