بازدید 18021
۸

مصر: ایران «بخشی از راه حل» بحران سوریه است

از زمان آغاز بحران در سوریه، موضع کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در قبال این مسأله، به یکی از مهمترین مباحث مربوط به منطقه تبدیل شده است. در این میان، بر خلاف آنچه غرب و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس انتظار داشتند، مصر از وارد شدن ایران به فرایند حل این بحران استقبال کرده است.
کد خبر: ۲۶۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۶ 26 August 2012
از زمان آغاز بحران در سوریه، موضع کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در قبال این مسأله، به یکی از مهمترین مباحث مربوط به منطقه تبدیل شده است. در این میان، بر خلاف آنچه غرب و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس انتظار داشتند، مصر از وارد شدن ایران به فرایند حل این بحران استقبال کرده است.

به گزارش «تابناک»، دولت مصر امروز از تشکیل یک «گروه تماس» منطقه‌ای برای سوریه ـ که ایران نیز جزو آن باشد ـ دفاع و تأکید کرده که تهران می‌تواند «بخشی از راهکار» بحران سوریه به شمار رود.

خبرگزاری فرانسه ضمن انتشار این خبر نوشته ایده اولیه تشکیل چنین گروه تماسی، در جریان سفر اخیر مرسی به مکه و حضور وی در اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی مطرح شد؛ گروهی که مصر و ایران و همچنین ترکیه و عربستان سعودی در آن عضویت داشته باشند.

امروز نیز «یاسر علی»، سخنگوی مرسی با اشاره به همین ایده اظهار داشته: «در صورتی که چنین گروهی کامیاب شود، ایران بخشی از راهکار خواهد بود، نه بخشی از مشکل». 


وی همچنین حل مسأله سوریه را نیازمند دعوت از همه طرف‌های فعال در منطقه خوانده و اشاره کرده ایران شریک بانفوذی برای دمشق به شمار می‌رود.

این سخنان در حالی گفته می‌شود که تصمیم محمد مرسی، رئیس جمهور مصر برای حضور در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نیز توجه بسیاری را در سطح جهان به خود جلب کرده است.

البته سخنگوی مرسی اعلام کرده، برقراری روابط رسمی با تهران در دستور کار این سفر مرسی نیست و حضور وی به خود اجلاس مربوط می‌شود.

با این حال، «عبدالله الاشعل»، معاون وزیر خارجه سابق مصر که روز گذشته با مرسی دیدار کرده بود، امروز در مصاحبه با روزنامه «الحیات» اعلام کرد، مرسی مخالف ازسرگیری روابط با تهران نیست؛ اما بر این باور است، هم‌اکنون حل بحران سوریه بر همه موضوعات دیگر در منطقه اولویت دارد.

وی همچنین به نقل از مرسی گفته که سفر وی به تهران در راستای منافع ملی مصر انجام می‌گیرد و او در روابط خود با تهران به مواضع کشورهای دیگر توجه نمی‌کند.

به این ترتیب، مجموع شواهد حاکی از آن است که اگر حتی نه در آینده‌ای نزدیک، اما می‌توان سرانجام به عادی‌سازی و ازسرگیری روابط میان ایران و مصر امیدوار بود؛ امری که اکنون بیش از همه، اسباب نگرانی رژیم صهیونیستی را فراهم آورده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۸
هر چند که مخالف دیپلماسی و تعامل با جهان نیستیم اما باید با تفکر و دوری از هر عجله ای صورت پذیرد این همه سال به مصر روابط نداشتیم این چند سال هم روش
پاسخ ها
گنزق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
مصر میخواد ببینه آیا ایران در مسئله سوریه،با مصر همگام است یا نه ، و روابط خود با ایران را بر همین مبنا شروع میکند.
محصول بیداری اسلامی در مصر روابط با آمریکا را نسبت به رابط با ایران ترجیح می دهد
به نظر من به هیچ کس نباید اطمینان کرد مصر هم سابقه خوبی با ما ندارد
دکتر محمد مرسی هوشیارتر از این حرفهاست ...به نظرم پشت پرده عالم سیاست با ماست و ما با آنها... به امید آزادی قدس شریف قبله اول مسلمین
متأسفانه مصر هم داره در جهت هژمونيك شدن در منطقه قدم برميداره كه براي ما بسيار خطرناكه اميدوارم زودتر به فكر راه چاره بيافتيم
مراقب باشید این تله ای برای روابط مصر و ایران نباشد بصورتیکه که مصر با انتظار از ایران خواسته باشد که سیاست حمایت از سوریه کنار بگذارد و در غیر این صورت موجب تنش در روابط دو کشور شود که البته این طراحی است که عربستان و ترکیه با مدیریت غرب برای تشدید تنش بین دو کشور ایران و مصر و جلوگیری از عادی سازی روابط تدارک دیده اند. حال باید دید چگونه می توان ضمن ارتقا روابط مصر و ایران این محور از روابط را کمکی برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه قرار داد.
سمه تعالی - مصر از نظر تاریخی وتمدنی کشوری معتبر و پیشرو است. در این کشور نظام جمهوری خیلی زودتر از سایر کشورهابرقرارشده است. این کشوربهمین دلایل نمونه ای برجسته برای سایرکشورهای عربی است. رابطه ایران با این کشور کلید جادویی برای ایجاد روابط حسنه باکشورهای اسلامی است. هیچ ملاظه و تردیدی هم لازم نیست.هرچه زودتر و هرچه بالاتربه سود هر دو کشورو جهان اسلام است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار