بازدید 19408

خودمختاري كردها در شمال سوريه

کد خبر: ۲۶۷۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱ 26 August 2012
برخي منابع خبري از توافق اعلام نشده دولت سوريه با كردهاي اين منطقه براي تشكيل منطقه خودگردان در شمال سوريه خبر مي‌دهند.

به گزارش ایسنا روزنامه اماراتي الاتحاد نوشت: كردهاي سوريه در شمال اين كشور منطقه‌اي شبيه به آنچه كه در شمال عراق تشكيل شده، ايجاد كرده‌اند و با ايجاد ايست‌هاي بازرسي در جاده‌هاي منتهي به مناطق كردنشين، اين مناطق را به طور كامل از ديگر مناطق سوريه جدا كرده‌اند.

بنا به نوشته اين روزنامه، كردهاي سوريه كنترل كامل مناطق كردنشين را به دست آورده‌اند و ارتش سوريه نيز در توافقي اعلام نشده به طور كامل از اين مناطق عقب‌نشيني كرده است.

اين در حالي است كه ارتش مخالفان سوريه موسوم به ارتش آزاد سوريه نيز مناطق كردنشين را ترك كرده و هم‌اكنون اداره اين مناطق به دست شبه نظاميان كرد است كه گرچه خود را تابع دولت سوريه نمي‌دانند اما از ارتش آزاد سوريه نيز تبعيت نمي‌كنند.
 
هم‌اكنون در ساختمان‌هاي اداري و دولتي سوريه در اين مناطق عكس‌هاي بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه بر خلاف ديگر مناطق كه به دست مخالفان افتاده همچنان بر سر در ساختمان‌ها و درون اتاق‌ها آويزان است، بدون اينكه كسي براي شكستن و يا انداختن اين عكس‌ها و نشان‌هاي دولت سوريه اقدام كند.

به نوشته اين روزنامه نيروهاي امنيتي و ارتش سوريه نيز كه مدت‌ها است اين مناطق را ترك كرده‌اند در صورتي كه مساله اضطراري پيش بيايد با هماهنگي با شبه نظاميان كرد از آن‌ها مي‌خواهند تا خواسته‌هايشان را انجام دهند.

در ايست‌هاي بازرسي كه شبه نظاميان كرد در شمال سوريه ايجاد كرده‌اند افراد مسلح كه برخي از آن‌ها عكس‌هايي از عبدالله اوجالان، رهبر كردهاي تركيه را بر لباس‌هاي خود آويزان كرده‌اند كنترل را به طور كامل در دست دارند و عبور و مرور خودروها را كنترل مي‌كنند.

بنا به گفته يكي از شبه نظاميان كرد در شهر "عفرين" برخي از نيروهاي امنيتي و نظامي سوريه كه در اين شهر باقي مانده‌اند در پايگاه‌هاي خود مستقر هستند و از اين پايگاه‌ها خارج نمي‌شوند و در صورتي كه نياز به خوراك و يا مايحتاج ديگري داشته باشند در تماس با شبه نظاميان كرد از آن‌ها مي‌خواهند تا خواسته‌هايشان را برآورده كنند و آن‌ها نيز اين خواسته نظاميان سوري را انجام مي‌دهند.
به گفته شاهدان عيني در حالي كه در ديگر مناطق سوريه درگيري و ناامني در جريان است مناطق كردنشين شمال اين كشور كه توسط شبه نظاميان كرد اداره مي‌شود از آرامش نسبي برخودار است و زندگي به شكلي تقريبا آرام جريان دارد.

به نوشته روزنامه الاتحاد، حزب "وحدت دموكراتيك كُرد" هم‌اكنون ارگان رسمي در اين منطقه كه كردها آن را "كردستان غربي" مي‌نامند، محسوب مي‌شود و شبه نظاميان اين حزب هر نوع ورود و خروج اسلحه و تجهيزات به اين منطقه را تحت كنترل دارند.

حزب وحدت دموكراتيك كرد سوريه از سوي دولت تركيه متهم است كه با حزب كارگران كردستان تركيه كه عليه دولت آنكارا دست به اسلحه برده است، همكاري دارد و آنكارا بارها خواستار پايان همكاري‌هاي اين حزب با شبه نظاميان پ ك ك وابسته به كارگران كردستان تركيه شده است.

هر چند مقامات شبه نظاميان كرد مستقر در شمال سوريه ارتباط خود را با پ ك ك رد مي‌كنند اما برخي از شبه نظاميان تاكيد كردند كه بخشي از سلاح‌هاي خود را از حزب كارگران كردستان تركيه تحويل مي‌گيرند و تسليحات نظامي خود را از پ ك ك تحويل مي‌گيرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار