بازدید 72867
همه رکوردهای ایران که در المپیک۲۰۱۲ جابجا شد

همه رکوردهایی که در المپیک شکسته شد

وقتی میزان مدال‏های یک کاروان ورزشی در المپیک برای نخستین بار دو رقمی می‌‏شود و در بهترین جایگاه نسبت به ادوار گذشته ـ در مقایسه با تعداد کشورهای شرکت کننده ـ قرار می‌‎گیرد، نگاه‏‌ها ناخودآگاه به سمت مدال‌آوران طلا می‌‏رود که اتفاقا شمار آنها هم در کاروان اعزامی ایران به لندن، بیشتر از دوره‎های پیشین بود. «مایکل فلپس» و «یوسین بولت»، شاخص‌ترین ورزشکار المپیک بودند.
کد خبر: ۲۶۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱ 16 August 2012
سی‌امین دوره بازی‌های المپیک به میزبانی لندن همانند دوره‌های گذشته با رکورد شکنی ورزشکارانی در رشته‌های گوناگون همراه بود؛ هرچند در برخی از رشته‌ها نیز ورزشکاران حتی نتوانستند رکوردهای گذشته ‌متعلق به خود را جا بجا کنند، با این حال شنا در کنار دوومیدانی، یکی از رشته‌هایی بود که بیشترین میزان رکوردشکنی را در المپیک لندن تجربه کرد.

به گزارش «تابناک»، بازی‎های المپیک تابستانی در لندن به پایان رسید و به این ترتیب، رده‌بندی نهایی کشورهای مدال‌آور در جدول توزیع مدال‎‌ها، مشخص شد که در آن آمریکا با ۱۰۴ مدال در بالا‌ترین قرار گرفت و کاروان ورزش کشورهای چین و بریتانیای میزبان نیز رده‎های دوم و سوم را از آن خود کردند.

فهرست رکوردهای جهانی بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن:

ـ تیراندازی با کمان (انفرادی): نخستین رکوردشکنی در رشته تیراندازی با کمان و توسط تیراندازی ثبت شد که به دلیل درجه بالای چشمش تقریبا نابینا به شمار می‌رود. این تیرانداز کره‌ای «ایم دونگ هیون» نام دارد که در تیراندازی با کمان رقابت‌های انفرادی رکورد ۶۹۹ امتیاز را به ثبت رساند.

ـ تیراندازی با کمان (تیمی): ‌ایم دونگ هیون همچنین توانست به تیم مردان کره برای کسب مدال طلا و درج رکوردی دیگر در جهان کمک کند. «کیم باب مین» و «او جین هیک» دو عضو دیگر این تیم بودند که امتیاز ۲۰۸۷ را برای خود ثبت کردند.

ـ دو ۸۰۰ متر: «دیوید رشیدا» از کنیا با زمان یک دقیقه و چهل ثانیه و۹۱ صدم ثانیه موفق شد رکورد قبلی این ماده را که متعلق به خودش بود، یک دهم ثانیه بهبود ببخشد.

ـ دو‌ ۴ در ۱۰۰ متر زنان: تیم چهار نفره زنان آمریکا با ترکیب «تیانا مدیسون، آلیسون فلیکس، بیانکا نایت و کارملیتا جتر» زمان ۴۰. ۸۲ ثانیه را ثبت کردند و پس از ۲۷ سال رکورد این ماده را ترقی دادند.

ـ دو‌ ۴ در ۱۰۰ متر مردان: تیم چهار نفره مردان جاماییکا متشکل از «یوسین بولت، نستا کار‌تر، مایکل فرا‌تر و یوهان بلیک» با زمان ۳۶.‌۸۴ ثانیه رکوردی تازه را از خود بر جای گذاشتند. 

دو‌ ۱۰۰ متر مردان: یوسین بولت از جاماییکا با 9.63 ثانیه موفق شد رکورد قبلی این ماده را که متعلق به خودش بود، بهبود ببخشد. 

ـ پیاده روی ۲۰ کیلومتر: «النا لاشمانووا» از روسیه با زمان یک ساعت و ۲۵ دقیقه و ۲ ثانیه، نه تنها مدال طلا را به دست آورد، بلکه رکورد جهان را هم شکست.

ـ دوچرخه‌سواری سرعتی تیمی مردان: «کریس هوی، جیسون کنی و فیلیپ هیندس از تیم دوچرخه سواری سرعتی بریتانیا با زمان ۴۲.‌۶ ثانیه در میان تشویق هواداران این کشور رکورد جهان را بهبود بخشیدند.

ـ دوچرخه سواری تعقیبی تیمی مردان: تیم بریتانیا با حضور «استیون بورک، اد کلانسی، پیت کاناف و گراینت توماس» در این رشته نیز با زمان ۵۲.‌۴ ثانیه از سد رقیب سرسخت خود یعنی تیم استرالیا گذشت و رکورد شکست.

ـ دوچرخه‌سواری سرعتی تیمی زنان: تیم دو نفره چین متشکل از «گو شوآنگ و گونگ جینجی» رکورد ۳۲. ۵۲۶ ثانیه را به ثبت رساندند.
 
ـ دوچرخه سواری تعقیبی تیمی زنان: تیم سه نفره بریتانیا با حضور «دنی کینگ، لارا ترات و جوآنا راسل با اختلاف پنج ثانیه نسبت به تیم آمریکا قهرمان شدند و زمان سه دقیقه و چهارده ثانیه و ۵۱ هزارم ثانیه را به ثبت رساندند.

ـ تیراندازی: «الکسیس کلیموف» از روسیه در تپانچه رپید فایر (آتش سریع) ۲۵ متر توانست در مرحله مقدماتی ۵۹۲ امتیاز کسب کند که رکوردی تازه در این رشته است. این تیرانداز روس در پایان رقابت‌ها به دلیل اعمال قوانین جدید موفق به کسب مدال نشد.

ـ شنای ۱۰۰ متر قورباغه مردان: رکورد ۵۸.‌۴۶ ثانیه برای «کامرون فان در بارف» از آفریقای جنوبی.

ـ شنای ۲۰۰ متر قورباغه مردان: رکورد ۲ دقیقه و ۷ ثانیه و ۲۸ صدم ثانیه برای «دانیل گایورتا» از مجارستان.

ـ شنای ۱۵۰۰ متر آزاد مردان: «سان یانگ» از چین با زمان ۱۴ دقیقه و ۳۱ ثانیه و ۲ صدم ثانیه رکورد جهان را شکست.

ـ شنای ۲۰۰ متر کرال پشت زنان: «می‌سی فرانکلین» از آمریکا با زمان ۲ دقیقه و ۴ ثانیه و ۶ صدم ثانیه رکورد جهان را ترقی داد.

ـ شنای ۲۰۰ متر قورباغه زنان: یک شناگر دیگر آمریکایی به نام «ربکا سونی» با زمان ۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه و ۵۹ صدم ثانیه رکورد جهان را یک ثانیه جا به جا کرد.

ـ شنای ۱۰۰ متر پروانه زنان: باز هم یک شناگر آمریکایی به نام «دانا ولمر» با زمان ۵۵ ثانیه و ۹۸ صدم ثانیه موفق شد با اختلاف دو صدم ثانیه رکورد جهان را بهبود ببخشد.

ـ شنای ۴۰۰ متر ترکیبی انفرادی زنان: «یه شیون» شناگر شانزده ساله چینی با عملکردی شگفت انگیز رکورد ۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه و ۴۳ صدم ثانیه را از خود به جای گذاشت.

ـ شنای ۴ در ۱۰۰ متر ترکیبی امدادی زنان: تیم زنان آمریکا متشکل از «می‌سی فرانکلین، ربکا سونی، دانا ولمر و آلیستون اشمیت» با زمان ۳ دقیقه و ۵۲ ثانیه و ۵ صدم ثانیه رکورد جهان را شکستند.

ـ وزنه‌برداری دسته ۶۲ کیلوگرم: «کیم اون گوک» از کره شمالی با درخشش در حرکت یک ضرب رکورد مجموع ۳۲۷ کیلوگرم را ثبت کرد.
 
ـ وزنه‌برداری دسته ۷۷ کیلوگرم: «لو شیائوجون» از چین در حرکت یک ضرب ۱۷۹ کیلوگرم و در مجموع ۳۷۹ کیلوگرم را بالای سر برد و رکورد جهان را شکست.

ـ وزنه‌‌برداری دسته ۹۴ کیلوگرم: «ایلیا ایلین» از قزاقستان در دو ضرب ۲۳۳ کیلوگرم و در مجموع ۴۱۸ کیلوگرم را بالای سر برد.

ـ وزنه‌برداری دسته ۵۳ کیلوگرم زنان: «زولفیا چینشانلو» از قزاقستان در دو ضرب ۱۳۱ کیلوگرم را بالای سر برد.

ـ وزنه‌برداری ۷۵ کیلوگرم زنان: «تاتیانا کاشیرینا» از روسیه در حرکت یک ضرب ۱۵۱ کیلوگرم را بالای سر برد اما موفق به کسب مدال نقره شد.

ـ وزنه برداری به اضافه ۷۵ کیلوگرم زنان: «ژو لولو» از چین در مجموع وزنه ۳۳۳ کیلوگرم را بالای سر برد.

همه رکوردهای ایران که در المپیک ۲۰۱۲ شکسته شد

ـ کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۲ موفق به کسب دوازده مدال شده است؛ بیشترین مدال به دست آمده در شانزده دوره حضور در ادوار گوناگون المپیک. تا پیش از این دوره، المپیک ۱۹۵۲ با هفت مدال، رکوردار بیشترین مدال کسب شده برای ایران در تاریخ المپیک بود.

ـ کسب چهار مدال طلا در طول یک دوره المپیک رکورد تاریخی برای ایران در تاریخ این مسابقات است. بیشترین طلای کسب شده در یک دوره المپیک مربوط به دوازده سال قبل و المپیک ۲۰۰۰ بود که سه مدال طلای برای کاروان ایران ثبت شده بود.

ـ کشتی فرنگی با سه مدال طلا رکوردی تاریخی ثبت کرد. در اهمیت این رکورد باید به این نکته اشاره کرد که تا پیش از این دوره، کشتی فرنگی مدال طلا کسب نکرده بود و کل مدال‌های طلای کسب شده ایران در ادوار گذشته در رشته کشتی، پنج مدال بوده است!

ـ احسان حدادی با به دست آوردن مدال نقره پرتاب دیسک تاریخ ساز شد. بدین ترتیب دوومیدانی چهارمین رشته مدال‌آور ایران در تاریخ المپیک شد. مرحوم جعفر سلماسی در وزنه‌برداری (المپیک ۱۹۴۸ لندن)، محمود ملاقاسمی در کشتی (المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی) و هادی ساعی در تکواندو (المپیک ۲۰۰۰ سیدنی) نخستین مدال‌آوران ایران در سه رشته مدال‌آور قبلی بوده‌اند که هر سه مدال برنز بودند، اما رنگ نخستین مدال دوومی‌دانی ایران نقره‌ای بود.

ـ پس از شصت سال برای دومین بار دو پرچم از ایران در کنار یکدیگر به اهتزاز درآمد. بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی با به دست آوردن مدال‌های طلا و نقره وزنه‌برداری دو سکوی وزن ۱۰۵+ را از آن خود کردند. در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی، مرحوم محمود نامجو در کنار علی میرزایی در وزن ۵۶ کیلوگرم وزنه برداری صاحب دو مدال نقره و برنز شده بودند.

ـ بهداد سلیمی پنجمین طلای وزنه‌برداری ایران در تاریخ المپیک را به دست آورد. محمد نصیری در المپیک ۱۹۶۸، حسین توکلی در المپیک ۲۰۰۰ و حسین رضا‌زاده در المپیک‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ چهار مدال طلای این رشته را به دست آورده بودند.

ـ جمع مدال‌های کسب شده ایران از المپیک تا امروز به ۶۱ رسیده است.

 ـ تاکنون ۴۸ ورزشکار موفق به کسب مدال از المپیک برای ایران شده‌اند. مرحوم غلامرضا تختی (یک طلا و دو نقره)، هادی ساعی (دو طلا و یک برنز) و محمد نصیری (یک طلا، یک نقره و یک برنز) با سه مدال المپیکی رکوردار هستند.

همهٔ رکوردهایی که سوریان شکست!

مدال طلای حمید سوریان در المپیک لندن در کنار شکستن طلسم چهل سال کشتی فرنگی، رکوردهای دیگری را نیز برای کشتی ایران به جا گذاشت.

دوازده سال بود که کشتی ایران در المپیک طلایی به دست نیاورده بود و سوریان این طلسم را شکست. آخرین مدال طلا در المپیک توسط علیرضا دبیر در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی گرفته شد.

در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ، رحیم علی‌آبادی مدال نقره کشتی فرنگی را به دست آورد و ایران پس از او در این رقابت مدالی نداشت که سوریان توانست پس از چهل سال کشتی فرنگی ایران را صاحب مدال خوش‌رنگ طلا کند.

در رده‌بندی رکوردداران کشتی ایران، عبدالله موحد با شش مدال طلای جهانی و المپیک پیشتاز بود که حمید سوریان با به دست آوردن مدال طلای المپیک به رکورد او رسید. پیش از این، غلامرضا تختی، امامعلی حبیبی، عبدالله موحد، ‌رسول خادم و علیرضا دبیر در رقابت‌های المپیک به مدال طلا رسیده بودند که حمید سوریان، ششمین کشتی‌گیری است که بر سکوی قهرمانی کشتی المپیک ایستاد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۵
ایول جالب بود
ایران در ورزشهای گروهی هیچوقت صاحب مدال نشده است و تمامی مدالهای در ورزشهای انفرادی می باشد و بخاطر اشتیاق و پشتکار خود ورزشکار به مدال رسیدیم از این بابت از ورزشکار تشکر می کنیم در ایران استخر شنای استاندارد وجود ندارد و بیشتر مدالهای المپیک از شنا می باشد نمی دانم دولت چه زمانی می خواهد ورزشگاه و استخر استاندارد بسازد .
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
ای حجت سیاه نما! ما در خرم آباد دهکده المپیک داریم! البته ناتمام! البته به لطف پدر ورزش ایران!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
عزیز من، مگر چین با ااین همه مدال چند تا مدال تیمی گرفت یا بقیه کشور ها.
واقعا کار ورزش کارامون عالی بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
ایرانیان توی کارهای تیمی سریع دچار اختلاف عقیده شده و گروه رو از هم می پاشونندر حالی که کارهای تیمی نتیجه بخش تره. متاسفانه همه دوس داریم کم کار کنیم زیاد مزد بگیریم کار به اسم ما تموم بشه و سریع هم ازمون تقدیر بشه. به خدا این تفکرات در وضعیت کنونی ما نقش زیادی داشته است
فوتبال ما خجالت بكشد .
این المپیک بیست و هفتمین دوره بود ولی جالب است که صداوسیما و به دنبال آن رسانه های دیگر مرتب عنوان المپیک سی ام را تکرار میکنند. خوب حق هم دارند چون 116=1896-2012 و 29=4/116 پس 29 دوره برگزار شده و این می شود دوره سی ام. ولی باید دانست که در سالهای 1916و1940و1944 به دلیل دو جنگ جهانی المپیک برگزار نشد.
دوی 100 متر مردان یادت رفت!! 9.63 ثانیه ثبت شد
چرا رو شنا ژیمناستیک دومیدانی و .. سرمایه گذاری نمی کنید ؟
امامعلی حبیبی و بهداد سلیمی از قایم شهر مدال طلا کسب کردند .
ایول
ایرانی عا کلا رو... خوب کار می کنند
زنده باد دلاورمردای ایرانی. زنده باد ناصرزارع قهرمان بوکس اسیا
چرا هیچی از رقابتهای زیبای ژیمناستیک پخش نشد از صدا و سیما!؟؟
مرسی طلای های مازندران
درود بر مدال اوران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر