بازدید 20261

ميزان زكات فطره از نظر رهبر انقلاب

کد خبر: ۲۶۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲ 16 August 2012
مدیر دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای مبلغ زكات فطره را برای سال جاری ۲۵۰۰ تومان برای هر نفر اعلام كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد رضایی همچنین اظهار كرد: فطریه عبارت است از سه كیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی كه به عنوان طعام محسوب می‌شوند. بر اساس محاسبات صورت گرفته میزان زكات فطره برای یك نفر با محاسبه‌ی سه كیلو گندم، ۲۵۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به عنوان فطریه كفایت می‌كند. اما هموطنان می‌توانند با توجه به برنجی كه مصرف می‌كنند، سه كیلو از آن یا معادل قیمت آن را به عنوان فطریه بپردازند. اما در هر صورت پرداخت حداقل ۲۵۰۰ تومان برای هر نفر كفایت می‌كند.

مدیر دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای درباره‌ی زمان پرداخت فطریه گفت: موعد پرداخت زكات فطره از غروب روز آخر ماه مبارك رمضان تا ظهر روز عید است و برای كسانی كه در نماز عید فطر شركت می‌كنند،‌ بهتر است قبل از نماز عید این مبلغ را پرداخت و یا از مجموع اموالشان جدا كنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی درباره‌ی موارد تعلق زكات فطره خاطرنشان كرد: افرادی كه خودشان فقیری را می‌شناسند و از نیازمندی او اطمینان دارند می‌توانند مبلغ فطریه را به او بپردازند. البته این افراد باید فقط طعام یا پول معادل آن را به فقیر بپردازند و چیزی غیر از طعام و پول مثل لباس و وسایل منزل پذیرفته نیست. همچنین كسانی كه از سادات نیستند نمی‌توانند زكات‌شان را به سادات فقیر بپردازند. بنابراین شخصی كه سید نیست، ولو همسر او سید باشد، نمی‌تواند زكاتش را به سید فقیر بدهد؛ چرا كه ملاك فرد پرداخت كننده است. همچنین فرد دریافت كننده اگر آقایی سید و فقیر باشد، او نمی‌تواند زكات فطره‌ی افراد غیر سید را دریافت كند.

رضايي همچنين از موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص یك‌سوم سهم امام از وجوهات شرعیه برای كمك به عزیزان زلزله‌زده‌ی آذربایجان خبر داد. بنابراین مؤمنانی كه خمس بدهكارند می‌توانند در مجموع یك ششم آن را برای كمك به هم‌وطنان زلزله‌زده هزینه نمایند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار