بازدید 143084

چرا احمدی‌نژاد در کنار ملک عبدالله نشست؟

ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی در مهمانی که به مناسبت خوشامدگویی به سران کشورهای اسلامی برگزار کرده بود، رئیس جمهور ایران را خطاب کرده و از وی خواست که برود و در کنار او بنشیند. تحلیلگران عربستانی نشستن احمدی‌نژاد در کنار ملک عبدالله را حامل دو پیام مهم دانسته‌اند.
کد خبر: ۲۶۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵ 15 August 2012
شب گذشته، ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی در مهمانی که به مناسبت خوشامدگویی به سران کشورهای اسلامی، برگزار کرده بود، رئیس جمهور ایران را خطاب کرده و از وی خواست که برود و در کنار او بنشیند.

به گزارش «تابناک»، تحلیلگر تلویزیون عربستان ـ که این مهمانی را پوشش می‌داد ـ گفته است که احمدی‌نژاد نیز آمد و در کنار ملک عبدالله با کت و شلواری تیره قرار گرفت.

عبدالله الچماری در این باره افزود: در نظر گرفتن جای مناسبی برای حضور احمدی‌نژاد در کنار ملک عبدالله، حامل پیام مهمی برای هر دو ملت ایران و البته ملت عربستان است و آن اینکه ملک عبدالله بدین وسیله می‌خواهد اعلام کند، ایران و عربستان دو کشور مسلمان هستند که لازم است، به رغم تفاوت‌ها با هم همکاری داشته باشند.

بنا بر این گزارش، یکی دیگر از کار‌شناسان سعودی در این باره گفته است که دعوت احمدی‌نژاد برای نشست در کنار پادشاه عربستان سعودی، این پیام را برای رئیس جمهور ایران داشته که اقدامات عربستان در سوریه ضد ایران نیست و ایران باید این موضوع را درک کند.

گفتنی است، در این اجلاس سران، بیش از چهل کشور از مجموع ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی هستند، در حالی که سوریه در این اجلاس غایب است و بررسی اوضاع و بحران این کشور نیز بر این اجلاس سایه افکنده است.

در این باره باید گفت، نقش کارآمد ایران در این اجلاس که اهداف خاصی را درباره سوریه دنبال می‌کند، تا بدانجا اهمیت دارد که رسانه‌های غربی و عربی نسبت به این موضوع اذعان دارند. در همین زمینه، شبکه فرانس ۲۴ دیروز خاطرنشان کرد که رئیس جمهور ایران، عربستان را در زمین خودش به چالش می‌کشد.

کار‌شناسان و ناظران بر این باورند که به رغم اینکه ۵۷ کشور اسلامی در سازمان همکاری‌های اسلامی مواضعی متفاوت دارند، اجلاس کنونی مکه با نقش تعیین کننده ایران، کمک می‌کند تا حل مسأله سوریه خروجی این اجلاس بوده و از سوی دیگر، بازدارنده نقشه‌های محور غربی ـ عربی در این زمینه باشد؛ برخی از رسانه‌های عربی هم به نقش‌آفرینی ایران در این اجلاس تأکید دارند.

السفیر و الجزیره از جمله رسانه‌های عربی هستند که رویارویی ایران با عربستان را در اجلاس مکه بازتاب داده‌اند. همچنین «الرای» به بازتاب سخنان وزیر خارجه مصر درباره نقش موثر ایران در اجلاس مکه پرداخته است.

به گزارش «الرای»، «محمد کامل عمرو»، وزیر خارجه مصر امروز اظهار داشت: مصر از ایران انتظار دارد با توجه به اینکه همچنان روابط خوبی با نظام سوریه دارد، این کشور را از پیامدهای ادامه وضعیت کنونی آگاه سازد.

«عمرو رشدی»، سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز با اشاره به دیدار وزیران خارجه ایران و مصر در حاشیه اجلاس مکه اظهار داشت: قاهره در این دیدار بر عزم خود در زمینه حل بحران سوریه تأکید کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۷۳
انتشار یافته: ۵۵
من یک عرب زبانم
در رسم عرب اگر مهمانی را دوست داری سمت راست یا به اصتلاح بالا دست می نشانی ولی مابقی را را مادون یا دست چپ می نشانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
اگر چند تا را دوست داشتی همه را که نمی شود در سمت راست خود بنشانی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
بحث چپ و راست نیست بحث نارضایتی شیعیان عربستان و نفوذ ایران در میان آنهاست
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
پس حتما به همین خاطر هست که پادشاه کویت را هم سمت چپ نشاندند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
اینا همش بازیه ، بخاطر اینکه می خواد توپو بندازه تو زمین ایران و بگه ما که مشکلی نداریم ، این ایران و سوریه هستن که مشکل دارن

من که این اداها باورم نمیشه یعنی تو کتم نمیره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
این آقای ملک عبدالله به جای این کارها باید جلوی تروریستهای وهابی و... رابگیردوهرچه سریعتر از بحرین وسوریه خارج شود !!
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
من عرب زبان نیستم، عرب هستم. اما از هم چنین رسمی خبر ندارم. بیخود این حرفها را به عرب نسبت ندهید.
رحیم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
اینطور که شما میگی پس عربها اگه توی یه مهمانی همه را دوست داشته باشند، خودشون میرن یه گوشه(منتها الیه سمت چپ) و بقیه رو مینشونن طرف راست خودشون. احتمالا صحنه جالبی پدید میاد
کاش همینطور که می گید باشه و همه با هم صلح کنن بزارن ما هم نفس راحت بکشیم.اینقدر تخم جنگ و عناد پرورش ندید.
امید وارم از نوعی دیپلماسی در این اجلاس استفاده شود که منافع ملت ایران در آن لحاظ شده باشد.
تابي جون يه دو تا عكس مي گذاشتي بد نبود ها ...
شاید هم میخواسته از این طریق تندی سخنان رییس جمهور رو کند کنه و به عبارتی احمدی نژاد رو نمک گیر کنه!
"""دعوت احمدی‌نژاد برای نشست در کنار پادشاه عربستان سعودی، این پیام را برای رئیس جمهور ایران داشته که اقدامات عربستان در سوریه ضد ایران نیست و ایران باید این موضوع را درک کند. """

منافع سوریه منافع ایران است.
جنگ با سوریه جنگ با ایران است.
به اميد نتيجه بخش بودن اجلاس
تحلیل گر عربستانی خیلی خام تشریف دارند ملک عبدالله به احتمال زیاد میخواهد با این کارش احمدی نژاد را در رو دربایستی قرار دهد بلکه در این اجلاس در مقابل خواستهای عربستان نایستد،اینها هنوز احمدی نژاد را نشناخته اند.
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
مواضب باشه با اورانیوم مسمومش نکنند
الف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
عزیزم در دنیای سیاست جایی برای رو در بایستی کردن با کسی وجود ندارد و همه س سیاسیون به این امر آگاهند . این حرکات پیام هایی برای مردم کشورها دارد.
عزیز جان همش که نمیشه دعوا کرد با دوستی هم میشه پوست کند
بیشتر به نظر میاد این حرکات یه جور دیپلماسی برای نرم کردن ایران و از موضع مستقل و تند خارج کردن ایران باشه تا همکاری ...
اینها میخواهند با پنبه سر ایران را ببرند باید دقت کرد. نباید به این استقبالها دلخوش بود.ایران باید از قطر و عربستان بخواهد از نفوذشان بر تروریستها برای توقف کشتار مردم مظلوم سوریه استفاده کنند . در پاسخ وزیر خارجه مصر باید بگویند حکومت بشار اسد سختی اوضاع را با خون و گوشت خود حس میکند اما بهتر است سایر کشورهای اسلامی با درک صحیح اوضاع و عدم حمایت از تروریستها مردم سوریه را در وضیت بدتری قرار ندهند . استراتژی ایران باید روشنگرانه ، صریح و بی تعارف ، و حمله ورانه باشد نه دفاعی و نرم . شرایط سخت با تعارف نمیسازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
خوب میگفتی . . . دیگه باید چکار کنه ؟ !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
با همین استراتژی حمله ورانه با بیشتردنیا الان مشکل پیداکردیم.متاسفم برات با این طرز فکر.دین عزیزمون اسلام پیام آور رعفت شفقت وصلح هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
آقای ناشناس دوم. دین عزیزمون میگه اشدا علی الکفار، رحما بینهم. مناققینم که دیگه از کفار بدتر میدونه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
اقتدار به این نیست که با همه در بیفتی،اقتدار به اینه که در عین حالی که قوی و قدرت مند هستی تا جایی که میشه با همه با گفتو گوی منطقی و صلح و آرامش و دوستی برخورد کنی.
ارش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
دين اسلام پيام آور صلح و رافت هست البته نه با دشمناني كه هر روز دارن توطئه ميكنن و ضربه ميزنن. اسلام نگفته مهرباني كن در حالي كه دشمن داره بنيانتو از جا ميكنه
با اینکه در مواردی منتقد احمدی نژاد هستیم ولی این کارش بسیار صحیح بوده است.
يا الله
در هر صورت ما بايد واقع بين بوده و از احساسات فاصله بگريم .
با همه موارد احمدی نزاد مشکل دارم الا کله شقی ایشون ومطمئنم اونجاهم همین کار رو میکنه
در روابط ديپلماتيك اين موارد عادي مي باشد و چيز عجيب و غريبي نيست & در ضمن ايران مواضع قطعي خود را اعلام كرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
آفرین !

به این میگن دوری از حاشیه . امیدوارم مواضع ایران تغییرنکنه
بسمه تعالی
با جدایی و فاصله به جایی نمی رسیم و امروز در هر زمینه حتی فرهنگ تهاجمی زبان دیپلماسی کارامد تر است!
تجربه نشان داده هرچه بیشتر در صحنه های سیاسی حضور داشته ایم موفق تر بوده ایم .
دکتر احمدی نژاد زرنگ تر از این حرفا است!!!!!!!!
کشور دوست و مسلمان عربسطان(اینو واسه اونایی گذاشتم که قیافه ادبی میگیرن همیشه) سالهاست که داره با ایران دوستی میکنه و نیازی نیست سوریه رو بهانه برای دوستی قرار بده همون زمان که چراغ سبز به غرب نشون داد که شما نفت ایران رو تحریم کنین من بهتون نفت میرسونم و شیر فلکه ها رو باز کرد دوستیشون به اعماق وجودمون نفوذ کرد.
دوستان جرا فكر نمي كنيد اصل جلسه براي تحت شعاع قرار دادن جلسه سران عدم تعهد جند روزه ديكه تهران نيست؛جه الزامي داشب جند روز صبرميكردند تهران حرف ميزدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
به همین خاطر بود که ایران در سطح بالایی شرکت کرد تا به خواستۀ دلخواهشان نرسند
خدايا دراين ماه خدا اسلام ومسلمين رابهم نزديك فرما
در اين دوره اي كه به سر مي بريم دوستي با كشورهاي همسايه يكي از بهترين راه كارهاست.
تازه فهمیده چه طوری با سیاست پنبه سر ببره..
هزار دوست کم است و يک دشمن بسيار! «ضرب المثل فارسی»

در آیه شریفه حبل الله استعاره است زیرا تمسک به آن مایه نجات از هلاکت است
احمدی نژاد علارغم انتقادها انسان خوبیه همین که کیفیت زندگی مردم نسبت به قبل بهتر شده نشان از این امر داره . کم و کاستی ها همیشه بوده ولی باوجود تحریم های زیاد کشور روند خوبی را داره .
چه زود یادمون رفت همین دو هفته پیش چند نفر از هموطنانمان را اعدام کردند . همه چیز حل شد
امروز كشور هاي اسلامي بيش ساير زمانها به وحدت نياز دارند زيرا تمام كشورهاي اروپائي هر چند در ظاهر باهم تفاوتهائي دارند ام همشيه عضو پيمانهاي مختلفي با هم همكاري مي نمايند كه اينامر موجب شده احساس امنيت بيشتري نسبت به كشورهاي اسلامي در كنار يكديگر داشته باشند وكشور هاي اسلامي هم بايد ازاين سياست بر خوردار باشد تا بتواند در برابر تهديدات كشوري غاصب چون اسرائيل احساس امنيت منايد قوي شدن يك كشور اسلامي مثل ايران هيچ ضرري برايهمسايگان ندارد اين القائ منفي توطئه دشمنان است كه بتوانند كشور هاي اسلامي را راحت تر بدوشند و از منابع آنها استفاده كنند اگر ملك عبد الله از كنار خود نشاندن احمدي نژاد قصد سوئي نداشته باشد كه زياد مطمئن نيستيم . يك حركت خوبي است
این کار صرفاً یک شوی تبلیغاتیه. که اینطور نشون بدن که ما از در دوستی وارد می شیم و این ایرانه که با ما به مخالفت و خصومت بلند میشه. نمونه تاریخی مشابه کم نداریم.
دوست عزیزعرب زبانمان فرمودنددست راست یعنی اکرام درحالیکه جناب آقای احمدی نژاد سمت چپ نشستندوالبته سمت راست جایی برای نشستن درنظرگرفته نشده بود...
این وهابی ها رو فقط خدا میشناسه یادمون نره با پول همین آل سعود القاعده داره تو خاورمیانه مانور میده تا حالا کسی فکر نکرده چرا تو عربستان خبری از القاعده نیست.
اصولا احترام به مهمان و مهماندوستی در خون
همه شرقیها می باشد . البته بهتر است دکتر
احمدی نژاد در این شرایط حساس که همه
دشمنان دانا و دوستان نادان این آب و خاک
برای تیشه به ریشه زدن ملت ایران تا دندان
مسلح شده اند با درایت و آینده نگری این
اظهار دوستی و ارادت را به فال نیک بگیرد .
این درسته
احمدی نژاد حتی اگر از این اجلاس هیچ بهره ای کسب نکند در بهترین موقعیت و کمترین هزینه روابط سردی را که باید با میانجی به این مرحله می رسید را با زیرکی گرم کرد البته این پایان کار نیست و گامی است.
راه و روش سیاست امروز این نیست که آنچه در دل و اندیشه داری علنی نمایی
در کنار شان بنشین و در مقابلشان روی یک میز بخند و بگو و اگر لازم شد از زیر میز نیشگونی هم بگیر
عربستان دوست خوبی برای ایران نیست اما ایران و عربستان می توانند از ظرفیت همدیگر بهره مند شوند و مسالمت امیز با هم زندگی کنند و ظرفیتشان در اختیار دشمنان قرار نگیرد
به نظرم اگر عبدالله عاقلانه ادامه دهد باید متمایز با دیگر کشورها و در سطحی گرم خود و یا هیاتی عالیرتبه را به اجلاس عدم تعهد در ایران برساند
و عاقل تر آنکه از نفوذ خود در میان مخالفان حکومت سوریه و نفوذ ایران در حکومت سوریه نهایت بهره را ببرد و آتش مخالفان را سرد کرده و در کنار ایران کاری کنند که در سوریه نه سیخ بسوزد و نه کباب و اگر چنین اندیشه در عربستان اکنون مد نظر باشد در آینده ای نه چندان دور در سوریه خود را نشان خواهد داد
احتمالاعربستانیهاسرعقل آمدن وازنقش آفرنی مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران نه بلکه درمنطقه بلکه فراتر از آن آگاهی پیدا کردن وازطرفی می خواهند از این قدرت بلامنازعه منطقه درمواقع لزوم بهره ببرد
ظاهرا فراموش کردید که ایران از نظر وسعت و جمعیت یکی از 3 کشور بزرگ اسلامیه،،،شاید ترتیب نشستن مهمونا به دلیل اهمیت کشور بوده ،،در هر حال من فکر میکنم ایرانیها فارغ از برداشت های سیاسی مختلف خیلی حس جالبی درباره عربستان ندارن
آقای رئیس جمهور با هوش تر از این حرفها است؛ مطمئن باشید پادشاه عربستان تا بیاد در میدان کشتی سیاست به خودش بجنبد در خانه خود ضربه فنی خواهد شد.
درود بر دکتر .
راجع به هر چیزی باید منفی بافی کنیم؟ به هر حال به ریس جمهور ایران احترام گذاشتن و باید مثبت ارزیابی بشه. فکر نمی کنم شاه عربستان با این سنش و این همه سال سابقه سیاسی متوجه این نشه که با این کارا ایران کوتاه نمی آد
چي‌ميگي بابا، صندليها از قبل مشخص بودن و پشت هر صندلي پرچم همون كشور هستش.
كسي خطاب نكرد و خواهشي هم در كار نبود.
نشستن میهمانن دوست داشتنی در سمت راست یک رسم مهن ایرانی است که در شاهنامه ی فردوسی هم در داستان رستم و اسفندیار به آن اشاره شده است؛آن جا که اسفندیار رستم را بر سمت چپ خود می نشاند و رستم از این کار وی بر می آشوبد سپس اسفندیار جای او عوض می کند نه یک رسم عربی!
در روابط دیپلماسی اینگونه رفتارها طبیعی میباشد و نباید بپذیریم که چون رییس جمهور ما سمت راست نشسته پس مشکلی وجود ندارد بلکه باید عملکرد عربستان را از زمان شروع تحریمها و بحران سوریه ارزیابی کرد که بسیار خصمانه بوده است مانند پر کردن خلا نفت ایران در بازار جهانی - تولید و صدور نفت بیش از سقف مصوب اوپک برای پایین اوردن قیمت جهانی نفت و بزانو در اوردن ایران در بحث تحریمها و ... بنظر میرسد این عمل ملک عبدالله برای ارام کردن شیعیان عربستان و بحرین میباشد که به انها بفهماند عربستان در کنار ایران شیعه میباشد و بدنبال ارام نمودن اوضاع و جلو گیری از شعله ورتر شدن اعتراضات باشد - خیانت سران عربستان به ایران را بعد از فروپاشی عثمانی به بعد تا کنون ریشه یابی کنیم میبینیم همیشه خیانت کردند - اعدام زندانیهای ایرانی در عربستان که هنوز نتیجه نداده نمونه کوچک ضدیت با ایران و ایرانی میباشد - خدا مکرشان را به خودشان بر گرداند- انشالله
المان
بعد از عرض سلام به خوانندگان

متاسفانه هیچ یک نتوانستید علت اصلی این عمل را

علتش اوضاع شلوغ شرق شبه جزیره و بحرین است و دانستن انان به قدرت و نفوذ ایران در منطقه .
بدون این شورش ها هم اعراب برای ایرانیان احترام خاصی در دلشان دارند .
چه انها در درونشان میدانند و میبینند اعمال و گفتار انقلابی و ایستادن در مقابل زور ملت ایران را . این همانیست که انها هم خواستار رسیدن بدانند لیک به واسطه سلطه و نفوذ استعمار قادر به پیاده کردن این سیاست نیستند.. لذا به ما به دیده احترام مینگرند ..همین و بس .. و اما چرا با ما مخالفت میکنند ان بدان سبب است که از طرف غرب در اشغال سیاسی و نظامی اند و حکومتشان وابسته .. اما این دلیل بر نا اگاه بودنشان نیست .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار