بازدید 21665
گفت‌و‌گوی اختصاصی «تابناک» با هیأت اعزامی مجلس به مناطق زلزله‌زده

گزارش نمایندگان از روند امور در مناطق زلزله‌زده + توضیح هلال احمر

پس از وقوع زلزله که نزدیک ساعت ۱۶:‌۳۰ دقیقه روز شنبه رخ داد، متأسفانه هلال احمر ساعت ۱:‌۳۰ بامداد وارد عمل شده که توجیهی ندارد/ وضعیت احشام بسیار خطرناک است و اگر مسئولین دامپزشکی، سریع وارد عمل نشوند و سم‌پاشی انجام نشود، با فاجعه انسانی بسیار بزرگتر از زلزله روبه‌رو خواهیم شد.
کد خبر: ۲۶۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۹ 14 August 2012
جمعی از نمایندگان مردم در قالب دو هیأت به همراه رئیس قوه مقننه در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کرده‌اند؛ بنابراین، به گفت‌وگو با چند تن از آنان پرداختیم که در زیر مشروح آنها به آگاهی می‌رسد:

به گزارش «تابناک»، مهدی دواتگری، نماینده مردم مراغه که در مناطق زلزله‌زده حضور دارد، گفت: زلزله نزدیک ساعت ۱۶:‌۳۰ دقیقه روز شنبه رخ داد، ولی متأسفانه هلال احمر ساعت ۱:‌۳۰ بامداد وارد عمل شده است که این کار توجیهی ندارد.

وی اظهار کرد: همه کشته شدگان از زیر آوار بیرون آورده شده‌اند و مصدومین در مراکز درمانی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند، ولی مسأله مهمی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، بحث احشام در روستا‌هاست که به صورت زنده و مرده در زیر آوار مانده‌اند و اگر سریع رسیدگی نشود، یک فاجعه انسانی روی خواهد داد.

دواتگری با تأکید بر لزوم تخلیه سریع احشام محصور در زیر آوار گفت: با توجه به گرمی هوا، اجساد حیوانات که در زلزله تلف شده‌اند، در حال فاسد شدن است و بوی تعفن در همه نقاط احساس می‌شود و اگر سریع کاری صورت نگیرد، عفونت در همه جا‌ انتشار خواهد یافت.

این نماینده ضمن تشکر از مشارکت مردمی در کمک‌‌رسانی به آسیب دیدگان گفت: شب‌های کوهستان بسیار سرد است و نیاز به وسایل گرمایشی و لباس گرم و پتو به شدت احساس می‌شود.

دهقانی نماینده مردم ورزقان در تشریح کاری که اکنون برای کمک به آسیب زدگان در حال انجام است گفت: هم‌اکنون کمک‌رسانی در حال انجام است و ارگان‌هایی اعم از هلال احمر و بسیج و سپاه و نیروی انتظامی، مشغول کمک به آسیب دیدگان هستند.

وی افزود: دو تیم از طرف مجلس شورای اسلامی در منطقه حضور دارند که یک تیم پیش از ظهر امروز وارد منطقه شده و از نحوه کمک‌رسانی در مناطق آسیب دیده بازدید کردند و قرار است، گزارشی تهیه کنند و در نشست روز چهارشنبه در صحن علنی خوانده شود.

این نماینده در ادامه یادآور شد: آمار تلفات متأسفانه متناقض است و آمار دقیقی در دست نیست، ولی آنچه شواهد نشان می‌دهد، شمار کشته شدگان در ورزقان ۱۲۰ تن و شمار مجروحین نزدیک هشتصد تن است.

وی با اشاره به گفته وزیر بهداشت و درمان در نشست دیروز مجلس گفت: اینجا هیچ اثری از پزشکان و روانپزشکان اعزامی که خانم وزیر وعده داده بود، نیست و روند مداوا به سختی پیش می‌رود و آسیب دیدگان از این نظر دچار مشکل شده‌اند.

نماینده مردم ورزقان گفت: وضعیت احشام بسیار خطرناک است و اگر مسئولین دامپزشکی سریع وارد عمل نشوند و سم پاشی صورت نپذیرد، با فاجعه انسانی بسیار بزرگتر از زلزله روبه‌رو خواهیم شد.

وی افزود: هم‌اکنون لوازم گرمایشی و آذوقه و پتو از مهم‌ترین ملزومات هستند و درخواست ارسال بیشتر را داریم.

عباس فلاح باباجان، نماینده مردم اهر و هریس ضمن تشکر از همکار فرمانداری گفت: هیچ مشکلی در منطقه نیست و به رغم نیاز وسایل اولیه در سه روز گذشته، امکانات بسیاری وارد منطقه شده و نیاز به اسکان و مواد غذایی در حال حل شدن است.

وی گفت: نیاز اساسی به لوازم گرمایشی مانند لباس گرم، حمام صحرایی و سرویس بهداشتی وجود دارد و درخواست فرستادن سریع این اقلام را داریم.

نماینده مردم اهر و هریس افزود: خسارات و تلفات در حدود‌‌ همان آمار اولیه است، تنها بر خلاف گفته خانم وزیر، شمار کشته شدگان به سیصد تن هم نمی‌رسد.

فرهنگی با اعلام اینکه سفر بعد از ظهر امروز آقای لاریجانی به مناطق زلزله‌زده و برنامه اصلی سفر هیأت اعزامی مجلس، ارزیابی خسارت‌های وارده است، گفت: هدف از این سفر، برآورد خسارات وارده به زیرساخت‌هایی مانند جاده، پل و شبکه‌های آب و فاضلاب و خانه‌های اشخاص است.

وی ادامه داد: ما در این سفر تلاش خواهیم کرد تا راه‌هایی برای جبران خسارات وارده پیدا کنیم و اینکه این راهکار‌ها تا چه اندازه قابلیت اجرایی خواهد داشت.

جوابیه برای «گزارش نمايندگان از روند امور در مناطق زلزله زده»

سردبير محترم سايت خبري تحليلي تابناك

سلام عليكم
احترامابا توجه به درج خبر به شماره 265486 در روز سه شنبه مورخ 24 /05/ 1391، تحت عنوان «گزارش نمايندگان از روند امور در مناطق زلزله زده» خواهشمند است دستور فرماييد مطابق با ماده 11 قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب 1379 و در جهت تنوير افكار عمومي نسبت به چاپ جوابيه ذيل در آن سايت اقدام لازم را به عمل آورند.

1. برخلاف ادعاي اين سايت به نقل از نماينده محترم مردم مراغه در مجلس شوراي اسلامي و بر اساس اعلام مركز لرزه نگاري، زلزله اي در ساعت 16:53 مورخ 21 /5/ 91 به بزرگی 2/ 6 ریشتر در شهرستان اهر و 6 ریشتر در شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی به وقوع پيوسته است و نه در ساعت 30 :16 دقيقه.

 2. همچنين براساس اين مصاحبه نماينده محترم مردم مراغه در مجلس اظهار داشته اند تا ساعت 1:30 دقيقه بامداد جمعيت هلال احمر هيچ گونه اقدامي در جهت امدادرساني به زلزله‌زدگان انجام نداده است و اين در حالي است كه با توجه به فعال بودن شعب جمعيت هلال احمر در شهرستان هاي ورزقان، اهر ، هريس و تبريز و وجود انبارهاي امدادي و نيروهاي عملياتي در استان مربوطه از همان دقايق اوليه عمليات جستجو و نجات و  امداد رساني آغاز شد و در ادامه عمليات و امدادرساني نيز استان هاي معين آذربايجان شرقي و ديگر استان ها به ويژه اردبيل، آذربايجان غربي، زنجان و... در مناطق زلزله زده حاضر شدند

3. اين نكته نيز قابل تاكيد است كه دكتر محمود مظفر، رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر بعد از اطلاع از وقوع زمين لرزه در استان آذربايجان شرقي در كمترين زمان ممكن از تهران عازم مناطق زلزله زده شدند و بر اين اساس وي در ساعت 19:30 دقيقه همان روز شخصاً در مناطق زلزله زده حاضر شده و فرماندهي عمليات امداد و نجات را برعهده گرفتند.

پويا حاجيان
مدير كل روابط عمومي و ارتباطات مردمي
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰۴
انتشار یافته: ۱۷
بابا این زلزله دست وردار نیست همین آلان یکی دیگه منطقه رو لرزاند خدا بدادمون برسه
دقت کردین دارین یه مقدار زیادی این اش رو شور می کنید !!! اتفاقا کمک رسانی اون جوری که داد و بیداد می کنین نیست و خیلی بهتره

بمیرم برای مردم مظلوم........بم.... ....که بعضیاشون دو هفته بعد زلزله تو روستا ها تازه کمک بهشون رسید !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
این هفت ساعت که اینها می گویند ممکنه درست باشه. اما به اینصورت که 400 روستا آسیب دیده و با توجه به اینکه تلفن خیلی جاها قطع شده ممکنه بعد از چند ساعت به اونها کمک رسانی شده. باید این رو در نظر بگیریم که مطمئنا هلال اهمر همون دقیقه اول وارد صحنه شده اما امکانات در ساعات اول زلزله با این وسعت مسلما محدود هست. تا کمک از تبریز و استان های دیگر به زلزله زدگان برسه. مگر میشه در 10 دقیقه اول به 400 روستا کمک رسانی کرد. کمی انصاف!
آذربایجانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
آقای ناشناس عزیز شما هم اگه در 24 ساعت 150 پس لرزه رو تجربه کنید ، شورش رو در می آرید . اگه انصاف داشته بودید چنین حرفی نمی زدید .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
فراموش نکنیم اونها هم مثل ما هستند
به خدا تمام ایرانیان عزیز همدیگرند با ایمان و سره معصومین باهم متحد باشند. چه بمی چه تبریزی و چه ......
دولت گفته دو ماهه مسکن می سازه خدا کنه که راست باشه
همين الان هم روستاهاي زيادي اطراف ورزقان هستن كه حتي كوچكترين كمك هم بهشون نرسيده واقعا برات متاسفم
یک نکته علمی در مورد اجساد انسانی و حیوانی در زلزله باید عرض کنم که متاسفانه بسیاری از مردم و برخی مسئولین ناآشنا، ابراز نگرانی می کنند که اجساد انسانی باید سریع دفن شوند و لاشه حیوانات هم دفن و یا معدوم شود وگرنه بیماریهای عفونی اپیدمی می شوند و غیره! در حالیکه از نظر متخصصین بقایای انسانی و یا دامی فقط اگر در داخل منابع تامین آب قرار داشته باشند مشکل زا هستند وگرنه ممکن است باعث بوی نامناسب و یا چهره نامناسب محیط شوند ولیکن هیچ خطری برای انتشار عوامل بیماریزای عفونی ندارند و در عمل باید توجه کرد که اجساد انسانی یا دامی بدنبال اپیدمی طاعون یا بیماری وبا و .... که نمرده اند بلکه همان مردم عادی بوده اند که در اثر ضربات زلزله و یا خفگی زیر آوار مرده اند لذا قطعا اجساد خطرشان برای انتشار بیماریهای عفونی بسیار کمتر از افراد زنده است! (دقت فرمائید چون راه نمی روند و با دیگران حرف نمی زنند و یا تماس ندارند که اینها راههای معمول انتقال بیماری است).
باز هم زلزله اومددددد
اینجانب شاهد بودم دوساعت بعداز زلزله آمبولانسهای هلال احمر سلماس باسرعت تمام ازداخل شهرشبستربه طرف تبریزردشدند.
آقای ناشناس بمی وآذری نداریم همه ایرانی ومسلمان وانسان هستند سهل انگاری در اینگونه موارد از طرف هرکه وبرای هرکه باشد مردود ونابخشودنی است
اگر در زلزله بم نیز دادو بیداد زیاد می شد الان هلال احمر 9 ساعت دیر به محل حادثه نمی رسید .یادت باشد همیشه اعتراض به وضعیت = بابهتر شدن امور
"""تمام مصدومین و کشته شدگان از زیر آوار جمع آوری شده اند"""

این حرف را با چه سندی زده است. هنوز خیلی از روستاهایی که کامل نابود شده اند را شناسایی نکرده اند.
دروغ به این بزرگی؟پس اون همه مصدوم خودشون با آمبولانسهای شخصی به بیمارستانها اومده بودن؟کاش نماینده محترم تبریز تشریف داشتن و به این همه امداد گر خستگی ناپذیر افترا نمی بستن اقای نماینده ما از نزدیک شاهد بودیم در کمتر از نیم ساعت تیمهای امدادی از هلال احمر و اورژانس و......به طرف محل حادثه عظیمت کردند
در این شبهای دعا و مناجات ماه مبارک رمضان
با همه وجود برای آمرزش قربانیان این فاجعه و
شفای عاجل مصدومان و مجروحان دعا کنیم .
امن یجیب المضطر اذا دعا و یکشف سو
تابناک عزیز
این آقای عزیزی که این متن و گذاشته تشریف نیاوردن منطقه رو از نزدیک ببینن چه خبره وضعیت مردم
بدبختی اینه که این مناطق کوهستانیه و شبهاش خیلی سرد
و از طرفی اعلام شده مردم تو فضای آزاد بخوابند اما این مردم تنها مناطق تخریبی نیست، کل استانه مخصوصا تو روستاها شب بیرون خوابیدن خیلی سخته
از طرف دیگه این مناطق پر گرگ هستش با اغاز فصل سرما و کمبود غذا به مناطق مسکونی نزدیک می شن اگه تا اون موقع کاری براشون انجام داده نشه مطمئنن امنیت خودشون و حشم و دام هاشون در خطره
باید سریعا یه کاری براشون کرد
از نظر ما تابناک بهترین مقالات و حقیقت رو بیان می کنین ما واقعا ازتون ممنونیم و حایتتون می کنیم
من یه سوال دارم تابناک وقتی این همه روستا با خاک یکسان شده و این همه تلفات داده و بعضی روستا ها قابل دسترسی از راه زمینی نیستن چطور میشه آقای نجار میگن که عملیات بیرون کشیدن مسدومان از زیر آوار تموم شده چگونه این رو باور کنیم اخه ...
خيلي بي انصافين . بابا آمار كشته شدگان بيش از هزار نفره . فقط اونايي كه در پزشكي قانوني ثبت شده اند 300 نفره . اونايي كه بدست اهالي روستا دفن شده اند بحساب نيومدند .
در ضمن كمك رساني زير صفر . شاهد عيني
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان