بازدید 45625
افغانستان و تاجیکستان برابر عربستان و کویت مدال گرفتند!

مدال‌های باارزش افغانستان و تاجیکستان

در میان همه کشور‌های مدال آور مدالهای دو کشور دوست، همزبان و برادر افغانستان و تاجیکستان که از لحاظ فرهنگی و بسیاری جهات دیگر با ما وجه اشتراک دارند، لذتی دیگر داشت. اموزونه چوریه وا تنها مدال تاجیکستان را به دست آورد؛ در ضمن روح‌الله نیکپا با شکست دادن حریفش از جمهوری آفریقای مرکزی دومین مدال برنز تاریخ افغانستان را بدست آورد. جالب اینکه کشورهای عربستان و کویت با آن همه منابع مالی مانند کشورهای افغانستان و تاجیکستان تنها یک مدال برنز کسب کردند؛ افزون بر این که رژیم صهیونستی با آن همه ادعا دستش از مدال کوتاه ماند.
کد خبر: ۲۶۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۴ 14 August 2012
سی‎امین دوره بازی‎های المپیک تابستانی، روز یکشنبه با برگزاری مرحله نهایی رقابت‏‌های گوناگون در لندن به پایان رسید و به این ترتیب، رده‌‏بندی نهایی کشورهای مدال‌آور در جدول توزیع مدال‎‌ها، مشخص شد که در آن آمریکا با ۱۰۴ مدال در بالاترین قرار گرفت و کاروان ورزش کشورهای چین و بریتانیای میزبان نیز رده‎های دوم و سوم را از آن خود کردند.

به گزارش «تابناک»، در میان همه کشور‌های مدال‌آور، مدال‌های دو کشور دوست، همزبان و برادر افغانستان و تاجیکستان که از لحاظ فرهنگی و بسیاری جهات دیگر با ما وجه اشتراک دارند، لذتی دیگر داشت.

«اموزونه چوریه وا»، تنها مدال تاجیکستان را به دست آورد. او ورزشکار تاجیکي است که به مرحله نیمه نهایی بوکس ۶۰ کیلوگرم راه یافته بود، با شکست در مقابل کیتی تیلور از جمهوری ایرلند، به مدال برنز دست یافت.

در ضمن روح‌الله نیکپا با شکست دادن حریفش از جمهوری آفریقای مرکزی، دومین مدال برنز تاریخ افغانستان را به دست آورد. جالب اینکه کشورهای عربستان و کویت با آن همه منابع مالی مانند کشورهای افغانستان و تاجیکستان تنها یک مدال برنز کسب کردند؛ افزون بر این که رژیم صهیونستی با آن همه ادعا دستش از مدال کوتاه ماند.

شش ورزشکار از افغانستان در بازی‌های المپیک لندن حضور داشتند. «روح‌الله نیکپا» تکنواندوکار افغان و نخستین مدال‌آور افغانستان در بازی‌های المپیک، «نثاراحمد بهاوی» تکواندوکار و یکی از امیدهای افغانستان، «تهمینه کوهستانی» تنها زن افغان حاضر در بازی‌های المپیک در رشته دومیدانی، «مسعود عزیزی» دونده، «اجمل فیصل» در رشته بوکس و «محمداجمل فیض‌زاده» در رشته جودو ورزشکاران این کشور در بازی‌های المپیک لندن بودند.
نیکپا که در المپیک پکن موفق به کسب مدال شد، از سوی رئیس‌جمهور افغانستان، کمیته ملی المپیک و تاجران افغان جوایز ارزشمندی را به دست آورد.

نیکپا دومین مدال خود و افغانستان را در تاریخ المپیک تصاحب کرد

در تکواندوی دسته ۶۸- کیلوگرم مردان المپیک لندن، محمد باقری معتمد از ایران به مدال نقره رسید و روح الله نیکپا از افغانستان مدال برنز گرفت؛ مدال نیکپا نخستین مدال افغانستان در المپیک لندن و دومین مدال این کشور در تاریخ المپیک است.

باقری در مبارزه نهایی با ثروت تازه گل از ترکیه مبارزه کرد و تا اواسط راند آخر با نتیجه پنج بر سه از حریف جلو بود.

او در دقیقه پایانی سه امتیاز از دست داد و در پایان با نتیجه شش بر پنج مبارزه را واگذار کرد.
مدال نقره باقری چهارمین مدال نقره ایران در المپیک لندن است که تا کنون با کسب ۹ مدال بهترین نتیجه تاریخ المپیک خود را رقم زده است.

نیکپا که در مرحله یک هشتم نهایی به باقری باخته بود، در گروه بازندگان دیوید بوئی از آفریقای مرکزی را شکست داد و به مبارزه برای مدال برنز رسید.

او برای مدال برنز وزن ۶۸- کیلوگرم با مارتین استمپر بریتانیایی در ساعت نه و چهل و پنج دقیقه به وقت لندن مبارزه‌اش را آغاز کرد.

هرچند «مارتین استمپر»، نخستین امتیاز در این مبارزه را به دست آورد اما نهایتا روح الله نیکپا با پنج امتیاز در برابر سه امیتاز حریف بریتانیایی‌اش پیروز این رقابت شد.

مارتین استمپر بر این باور بود، داور مسابقه یک ضربه او را حساب نکرده و خواستار بررسی دوباره فیلم این رقابت شد.

با این همه بررسی دوباره فیلم این رقابت هم نشان داد که ضربه آقای استمپر با فاصله کمی از روح‌الله نیکپا تنها هوا را هدف قرار داده است.


بوکسور زن تاجیک مدال برنز گرفت

موزونه اچوریه وا، نخستین مدال تاجیکستان را به دست آورد؛ موزونه چوریه وا، ورزشکار تاجیک، که به مرحله نیمه نهایی بوکس ۶۰ کیلوگرم راه یافته بود، با شکست در مقابل کیتی تیلور از جمهوری ایرلند، به مدال برنز دست یافت.

اچوریه وا در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شد و در مرحله دوم با مشت‌زن چینی مبارزه کرد. او در این مبارزه سیزده بر هشت، توانست چنگ دونگ چینی را شکست دهد و به مرحله نیمه نهایی این وزن راه پیدا کند. مشت زنان زن برای نخستین بار است که اجازه حضور در این مسابقات را پیدا می‌کنند. با راهیابی مشت‌زن تاجیک به مرحله نیمه نهایی، کسب مدال برنز او مسجل شده بود. چوریه وا، نخستین زن تاجیک است که به مدال المپیک دست پیدا می‌کند. این نخستین مدال تاجیکستان در این دوره از بازی‌های المپیک و سومین مدال آن کشور پس از استقلال در سال ۱۹۹۱ است.

کسب مدال توسط خانم چوریه وا در این دوره از بازی‌های المپیک بسیار برای آن کشور دارای اهمیت است. به گفته او، با این مدال موقعیت موزونه چوریه وا به عنوان تنها زن تاجیک صاحب مدال المپیک در تاجیکستان ارتقا خواهد یافت. تاجیکستان در المپیک لندن شانزده نماینده در رشته‌های کشتی، تیراندازی، جودو، مشت زنی، تکواندو، شنا و دوومیدانی داشت.
 

بازتاب موفقیت المپیکی نیکپا در روزنامه‌های کابل 

وقتی روز شنبه یازدهم اوت ۲۰۱۲ ـ ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ روح‌الله نیکپا در المپیک لندن به مدال برنز دست یافت قسمت اعظم مطالب شنبه یازدهم آگوست/اوت روزنامه‌های کابل به موفقیت روح‌الله نیکپا و تلاش نثار احمد بهاوی برای کسب مدال اختصاص دادند. روح‌الله نیکپا دو روز پیش با شکست دادن حریفش از جمهوری آفریقای مرکزی دومین مدال برنز تاریخ افغانستان را به دست آورد.

هشت صبح گزارش اصلی صفحه نخست و چند مطلب دیگر شماره امروز خود را به پیروزی روح‌الله نیکپا و کسب مدال برونز به وسیله او اختصاص داده است.

این روزنامه نوشته که برخی از شهروندان در افغانستان هنگام دیدن پیروزی نیکپا اشک خوشی ریختند. روزنامه در گزارش دیگری نوشته که برخی نمایندگان مجلس پس از پیروزی نیکپا از ضرورت تشکیل «وزارت ورزش» سخن گفته‌اند.

به نوشته هشت صبح، نقیب‌الله فایق، رئیس کمیسیون جوانان و ورزش مجلس گفته که مجلس درباره طرح تشکیل این وزارت و حذف برخی وزارتخانه‌های دیگر کار می‌کند. این روزنامه در سرمقاله خود نوشته که پیروزی روح‌الله نیکپا گل لبخند را بر لبان مردم افغانستان نشاند و باعث تقویت حس همبستگی میان مردم شد. به نظر روزنامه، امروز پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک، شیعه و سنی ورزشکاران کشور را قهرمانان خود می‌دانند.

تهمینه کوهستانی تنها زن شرکت کننده در المپیک لندن

 به تعبیر هشت صبح، نخبگان سیاسی که خود را «قطب عالم» تصور می‌کنند، در تقویت حس همبستگی در میان مردم «ناکام» بوده‌اند، اما ورزشکاران با وسائل اندک و تلاش توانسته‌اند که چنین حسی را به وجود آورند و به همین دلیل، دولت باید در مورد تشکیل یک وزارت برای ورزشکاران فکر کند.

مصطفی رسولی در مطلبی در روزنامه سخن جدید نوشته که «حس همدلی» را در لحظه‌های پیروزی نیکپا در میان مردم افغانستان می‌شد دید. به نظر نویسنده، اگر هیجان‌های ناشی از چنین دستاورد‌ها به‌ خوبی مدیریت شوند، می‌تواند باعث انگیزه همدلی در میان آحاد جامعه شود.

نویسنده افزوده که اگر یک پیروزی می‌تواند چنین شادابی و همگرایی را در میان مردم پدید آورد ـ کاری که با صد‌ها توصیه، فرمان، برنامه، فشارهای رسانه‌ای و صرف هزینه‌های سرسام‌آور ناممکن است ـ چرا نباید برای آن قدری توجه بیشتر کرد و حمایت دلسوزانه‌تر از آن کرد.

مقاله‌نویس سخن جدید همچنین بر این باور است که حضور در مسابقات بین‌المللی مانند المپیک و جام جهانی فوتبال به عنوان بخشی از تعامل و روندهای بین‌المللی برای حضور کشورهای جهان در عرصه‌های بین‌المللی است. نویسنده تأکید کرده که افغانستان هم باید به این امر توجه داشته باشد.

روزنامه ویسا در سرمقاله خود با عنوان «نیکپا و بهاوی افتخار هر افغان هستند»، نوشته که کسی در خواب هم نمی‌دید که نام افغانستان از میان خاکستر آتش سه و نیم دهه جنگ بلند شود، ولی نیکپا و بهاوی نشان دادند که چنین چیزی هم ممکن است.

به نظر روزنامه، پیروزی نیکپا این حس را به وجود آورد که مردم «رهبرزده، فسادزده و جنگ‌زده» افغانستان که غرق ماتم هستند، هنوز هم زنده‌اند.

به باور ویسا، نیکپا، بهاوی و دیگر ورزشکاران افغانستان قهرمانان مردم این کشور و قابل تقدیر و ستایش هستند. ویسا تأکید کرده که برافراشته شدن پرچم افغانستان در المپیک لندن به وسیله نیکپا و بهاوی کار ساده‌ای نیست.

این روزنامه در ادامه افزوده که موفقیت نیکپا و بهاوی حاوی این پیام بود که مردم همدیگر را برادر خود بدانند و کشور را خانه خود. روزنامه وحدت در سرمقاله خود نوشته «در بحبوحه ناامنی، کشتار و فساد گسترده در حکومت، وقتی خبری خوش می‌شنوی که ترا به یاد هویت مشترکی می‌اندازد که در بیرون از مرزهای سیاسی کشور خواسته یا ناخواسته بدان نام خوانده می‌شوی، ناخودآگاه افسوس می‌خوری که چرا؟».

روزنامه همچنین آورده است که تجربه پیروزی نیکپا در روز جمعه یادآور این نکته بود که «می‌توان بدون هزاره بودن، افغان بودن و تاجیک بودن، افغانستانی بود و برای هویت مشترک گریست و خندید؛ همان گونه که اشک مشترکمان پس از پیروزی بهاوی و نیکپا ریخت، می‌تواند برای شادی‌ها و غم‌های مشترک دیگری نیز بریزد».

وحدت در ادامه گفته است: المپیک به همه انسان‌ها به صرف هویت انسانی‌شان درسهای آموزنده می‌دهد؛ درسی که بیش از صد سال است کشور‌ها از المپیک گرفته و می‌‎گیرند و باید منتظر بود و دید که کی افغان‌ها می‌‎توانند ورای جست و خیز‌ها و بالا رفتن پرچم ملی، حقیقت پشت المپیک را از افتتاحیه تا اختتامیه درک کنند.

فیروز مشعوف عکاس افغان از هرات این مطلب را برای وبلاگ نوبت شما فرستاده است. من یک روزنامه نگارم؛ بیشترین چیزی که در روز با آن سر و کار دارم اینترنت و رسانه‌هاست. از وقتی یادم می‌آید و در رسانه‌ها کار می‌کنم، سرخط تمام اخبار افغانستان اخبار جنگ و کشتار و خون ریزی بوده، طوری که به این اوضاع عادت کردیم و حالا حالا باید در کنارش نفس بکشیم. در این میان برای دومین بار یک تیم ورزشی‌ شش نفره از افغانستان برای مهم‌ترین رویداد ورزشی دنیا به المپیک لندن اعزام می‌شود. چه باید گفت؟ چه را باید تصور کنم، جز اینکه شادمان باشم که پرچم کشورم برای دومین بار وارد دنیای ورزش می‌شود و به نشانهٔ صلح و عدالت به تمام دنیا سلام می‌کند؟

من یک افغانستانی‌ام و از اینکه تیم ورزشی کشورم، پرچممان را در دهکدهٔ المپیک به همهٔ دنیا نشان داد، سخت مغروم و خوشحال. از آغاز مسابقات المپیک و همهمه‌های به دهان آمده، منتظر دو نماینده بودم؛ نمایندگانی که در پهلوی همین مردم در خاک و خون بزرگ شدند و به کلی معنای واقعی درد و رنج را می‌فهمند. از چند روز پیش هر کسی را می‌دیدم از المپیک می‌گفت؛ از خبر‌ها، از حاشیه‌ها، از اینکه ما کی و با کدام کشور و نماینده بازی داریم.

شهروندان هراتی در حال دیدن مسابقه نیکپا در المپیک لندن هستند؛ عکس از فیروز مشعوف نیکپا وارد میدان مسابقه شد. پرچم افغانستان را در دستان مردم در سالن اکسل از تلویزیون می‌دیدم. در دفتر کارم بودم. سر و صدای دوستانم با چک چک دست و فریاد «زنده باد افغانستان» گوشم را نوازش می‌کرد. انگار همه مست بودیم و چیزی نمی‌فهمیدم. احساس می‌کردم به اندازهٔ عمرم گریه دارم و همه را باید همین جا بریزم. نیکپا بازی را برد. هر کس را می‌دیدم عادی نبود. انگار همه چیز را فراموش کرده بودیم؛ انگار یادمان رفته بود که در افغانستان زندگی کردیم. جالب است هنوز که هنوزه در افغانستان ما به صورت متدوام برق نداریم. بعد از ختم بازی اول نیکپا با جمعی از دوستانم بازی دوم نیکپا و باقری از ایران را از طریق یک موبایل می‌‌دیدیم و دست‌کم شانزده نفر چشمشان به یک اسکرین چند سانتی متری بود. شهروندان هراتی در حال دیدن مسابقه نیکپا در المپیک لندن؛ عکس از فیروز مشعوف اینکه وقتی وارد صفحهٔ فیس بوکم می‌شدم دیگر خبری از انتقاد و منفی بافی نبود. تمام دوستانم در فیس بوک طوری به ایراد سخن می‌پرداختند که گویا احساس مسئولیت و تکلیف می‌کردند.

 امشب تلویزیون ملی کشورم سرخط اخبارش نه از رئیس جمهور بود و نه از قتل و تروریسم.:
«نثار احمد بهاوی پرچمدار افغانستان در المپیک جهانی لندن، حریف مراکشی‌اش را به زانو در آورد».

می‌خواهم بگوم اینجا افغانستان است؛ کشوری که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اگر دستانشان را از روی دهان‌هایمان بردارند. در هلمند ده نفر غیر نظامی کشته می‌شود، ما در المپیک مدال می‌گیریم؛ هرات در صدر شهرهایی قرار می‌گیرد که بیشترین واقعات آدم ربایی در آن است ولی ما با بازیکن مصدوم خود پیروز می‌شویم و جنگده می‌جنگیم. نمی‌دانم می‌توان جای خون ریزی و مدال آوری را با هم عوض کرد یا نه؟ همسایه‌های «همدل» مدال‌های تکواندو را درو کردند ستار سعیدی بی‌بی سی فارسی به روز شده: ۰۲: ۱۱ گرینویچ - جمعه ۱۰ اوت ۲۰۱۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ رقابت نزدیک و تنگاتنگ نیکپا و باقری ۴ بر ۴ مساوی شد و امتیاز وقت اضافه را، باقری از آن خود کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت اگر بپذیریم که هدف المپیک، نزدیک کردن ملت هاست، نمونه روشن این نزدیکی را، پنجشنبه شب و در جریان تکاپوی روح الله نیکپا از افغانستان و محمد باقری از ایران، برای رسیدن به فینال مسابقات تکواندو، می‌شد به خوبی در میان افغان‌ها و ایرانی‌ها مشاهده کرد؛ دست کم در حلقه کسانی که من، از نزدیک یا از طریق شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها در تماس بودم. یک دوست تاجیک در فیسبوکش نوشته بود امشب محمد باقری از ایران و روح الله نیکپا از افغانستان مسابقه دارند، هر کدام ببرند، ما شادی می‌کنیم؛ و همین‌گونه هم شد.

وقتی روح الله نیکپا، نماینده افغانستان در وزن ۶۸ کیلوگرم تکواندو، در نخستین مسابقه‌اش، قاطعانه و با نتیجه ۱۲ بر ۵، حریف لهستانی را پشت سر گذاشت، پا به پای افغان‌ها، ایرانی هم شادی کردند و حتی بعضی‌ها نگران بودند که در صورت صعود ایران در مسابقه بعدی مقابل جمهوری آفریقای مرکزی، نیکپا و باقری رو در روی هم قرار گیرند و چه سخت است انتخاب بین دو محبوب. «هر کدام ببرند، ما خوشحالیم» باز‌‌ همان جمله دوست تاجیک دست به دست و زبان به زبان می‌گشت که چه باقری، چه نیکپا، هر کدام ببرند، ما برنده‌ایم. محمد باقری از ایران، حریفش، دیوید بوئی از آفریقای مرکزی را شکست داد و ساعتی بعد، مقابل روح الله نیکپا قرار گرفت. حالا دیگر حرف فقط این نبود که» هرکدام ببرند ما خوشحالیم «؛ شاید باورش برای خیلی‌ها سخت باشد، اما کم نبودند ایرانی‌هایی که می‌گفتند ما دوست داریم روح الله نیکپا ببرد، تا همزبانان افغان ما هم به نخستین مدال این المپیک دست یابند. رقابت نزدیک و تناتنگ نیکپا و باقری ۴ بر ۴ مساوی شد و امتیاز وقت اضافه را، باقری از آن خود کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت.


به بیان دیگر، رقابت شانه به شانه دو همسایه و همزبان را، محمد باقری از روح الله نیکپا برد.

اما باقری با یک پیروزی شیرین دیگر در مقابل دیگو سیلوای برزیلی، خودش به فینال رفت و یک شانس دیگر برای کسب مدال برنز، پیش پای نیکپا گذاشت؛ شانسی که روح الله به خوبی از آن استفاده کرد و با دو پیروزی (۱۴ بر ۲ مقابل دیوید بوئی و ۵ بر ۳ مقابل مارتین استمپر بریتانیایی)، یک مدال برنز برای کشورش به دست آورد. سه همسایه، سه مدال مدال برنز نیکپا، اشک شوق را در چشمان افغان‌ها جاری کرد و لبخند رضایت بر لبان ایرانی‌ها نشاند. در پایان، مدال طلای این وزن از مسابقات تکواندو، به ثروت تازه‌گل از ترکیه رسید که ۶ بر ۴، باقری از ایران را شکست داده بود. رفتار دوستانه و همدلانه ثروت که در پایان مسابقه، دست باقری را هم به نشانه پیروزی بالا برد، باعث شد ایرانی‌ها، مقاوم دومی این مسابقات را با پیشانی باز‌تر بپذیرند؛ هرچند خود باقری، در هنگام دریافت مدال، زیاد خوشحال به نظر نمی‌رسید. مسابقات تکواندو، دو مدال برنز دارد که یکی نصیب روح الله نیکپا شد و دیگری، به ورزشکاری از آمریکا رسید؛ ترکیب و ترتیب مدال‌ها را، یک کاربر ایرانی فیسبوک، با بیانی طنز، اینگونه تعبیر کرده است: «امشب هم شب خوبی بود، مدال‌ها رو خودمون و همسایه‌هامون (ترکیه و افغانستان) درو کردیم، آمریکا هم که خوب نخود آش کرد خودش رو.

باقری برای ایران نقره گرفت، نیکپا برای افغانستان برنز

روح الله نیکپا نیکپا دومین مدال خود و افغانستان را در تاریخ المپیک تصاحب کرد در تکواندوی دسته ۶۸- کیلوگرم مردان المپیک لندن، محمد باقری معتمد از ایران به مدال نقره رسید و روح الله نیکپا از افغانستان مدال برنز گرفت. مدال نیکپا نخستین مدال افغانستان در المپیک لندن و دومین مدال این کشور در تاریخ المپیک است. باقری در مبارزه نهایی با ثروت تازه گل از ترکیه مبارزه کرد و تا اواسط راند آخر با نتیجه ۵-۳ از حریف جلو بود. او در دقیقه آخر سه امتیاز از دست داد و در پایان با نتیجه ۶-۵ مبارزه را واگذار کرد. مدال نقره باقری چهارمین مدال نقره ایران در المپیک لندن است که تا کنون با کسب ۹ مدال بهترین نتیجه تاریخ المپیک خود را رقم زده است.

نیکپا که در مرحله یک هشتم نهایی به باقری باخته بود، در گروه بازندگان دیوید بوئی از آفریقای مرکزی را شکست داد و به مبارزه برای مدال برنز رسید. او برای مدال برنز وزن ۶۸-کیلوگرم با مارتین استمپر بریتانیایی در ساعت نه و چهل و پنج دقیقه به وقت لندن مبارزه‌اش را آغاز کرد. اگرچه مارتین استمپر اولین امتیاز در این مبارزه را به دست آورد اما نهایتا روح الله نیک پا با ۵ امتیاز در برابر سه امیتاز حریف بریتانیایی‌اش پیروز این رقابت شد. مارتین استمپر معتقد بود داور مسابقه یک ضربه او را حساب نکرده و خواستار بررسی دوباره فیلم این رقابت شد. با این همه بررسی مجدد فیلم این رقابت هم نشان داد که ضربه آقای استمپر با فاصله کمی از روح الله نیک پا تنها هوا را هدف قرار داده است.
سه همسایه، سه مدال؟

مدال برنز نیکپا، اشک شوق را در چشمان افغان‌ها جاری کرد و لبخند رضایت بر لبان ایرانی‌ها نشاند. در پایان، مدال طلای این وزن از مسابقات تکواندو، به ثروت تازه‌گل از ترکیه رسید که ۶ بر ۴، باقری از ایران را شکست داده بود. رفتار دوستانه و همدلانه ثروت که در پایان مسابقه، دست باقری را هم به نشانه پیروزی بالا برد، باعث شد ایرانی‌ها، مقاوم دومی این مسابقات را با پیشانی باز‌تر بپذیرند؛ هرچند خود باقری، در هنگام دریافت مدال، زیاد خوشحال به نظر نمی‌رسید.

مسابقات تکواندو، دو مدال برنز دارد که یکی نصیب روح الله نیکپا شد و دیگری، به ورزشکاری از آمریکا رسید؛ ترکیب و ترتیب مدال‌ها را، یک کاربر ایرانی فیسبوک، با بیانی طنز، این گونه تعبیر کرده است: «امشب هم شب خوبی بود، مدال‌ها رو خودمون و همسایه‌هامون (ترکیه و افغانستان) درو کردیم، آمریکا هم که خوب نخود آش کرد خودش رو».

استقبال ویژهٔ مجلس نمایندگان از قهرمانان کشور

کمسیون صحت و تربیت بدنی مجلس نمایندگان طی طرحی از مجلس خواست به منظور تشویق بیشتر وزرشکاران کشور، بودجه‌ای خاص به کمیتهٔ المپیک تخصیص داده شود.
به گزارش جمهور، نقیب الله فایق، رییس این کمسیون شهامت تکواندو کاران افغان را در رقابت‏های المپیک لندن ستودنی خواند و از مجلس خواست به منظور کاهش مشکلات کمیتهٔ المپیک، بودجهٔ این نهاد را افزایش دهد.

فایق گفت: «این واقعا شاهکار بزرگی از وزرشکاران افغان است؛ صرف نظر ازشرایط نامساعد کشور که از نان به خون آلوده تغذیه می‌کنند، اما باز هم برای کشور افتخار می‌آفرینند و دل این مردم را خوش می‌سازند».

این مجلس همچنین فیصله کرد که به محض ورود آن‌ها به کشور ـ‌ـ در اولین دیدار ــ آن‌ها به مجلس دعوت شده و از سوی این نهاد تقدیرنامه دریافت خواهند کرد.

احمد بهزاد، عضو دیگر این مجلس از هیات اداری خواست قانونی را طرح نماید که براساس آن عوایدی ده درصدی از تورید و تولید دخانیات به صورت ویژه به کمیتهٔ المپیک تخصیص داده شود.

بهزاد تصریح نمود: «ما در سال ۲۰۱۶ به جز مسایل دیگر بازهم المپیک خواهیم داشت و باید ازهم اکنون دولت افغانستان سرمایه گذاری‏‌ها و تلاش‏های خود را برای پرورش قهرمانان دیگر، به خرج دهد».

مجلس همچنین اقدام تلویزیون ملی مبنی بر قطع تصاویر مبارزهٔ روح الله نیکپا تنها مدال آور کشورمان و نشر برنامهٔ تلویزیون آشنا به جای آن را خیانتی بزرگ در حق احساسات مردم ارزیابی کرده و خواهان استیضاح وزیر فرهنگ شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰۱
انتشار یافته: ۶۲
منم واقعا از اینکه دوستان افغان و تاجیک ما صاحب مدال شدن خیلی خوشحال شدم و به همشون تبری می گم...
ایشالا رابطه ی صمیمی و برادرانه ی ما روز به روز محکم تر شه... هر چی باشه ما سال ها هم وطن بودیم و امروزه هم اشتراکات زیادی داریم
زنده باد ایران و افغانستان و تاجیکستان
پاسخ ها
افغانی
| United States |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
خسته نباشی تابناک برار جان!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
دوستان افغانی پس چرا تو سایت ها و وبلاگهای افغانی گاهی فراوان چیزهای ناخوشایندی می بینیم از طرف برخی افغانها نسبت به ایرانی ها
دوستدار رودکی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
من هم هنگام مسابقه ی نیکپا و باقری واقعا فرقی برایم نداشت هرکدام پیروز شوند پون احساس میکردم هردو از یک ریشه و فرهنگند انشاالله ایران تاجیکستان وافغانستان بیشتر به هم نزدیک شوند
عربستان و اسراییل رو چشم نزنی! خدا کنه همیشه همینطور بمونند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
اره اسرائیل هم هیچ مدالی نگرفته.کلی حال داد!!!
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
آذربایجان که منتخب جهان بود....
کشورهای هم زبان ما آذربایجانیها از جمله ترکیه وآذربایجان شمالی هم خوب مدال گرفتند چرا به آنها اشاره نمی کنید. علی ازآذربایجان ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
من نمیدونستم ترکی اسلامبولی هم با ترکی آذری مثل هم هستند! اما در مورد جمهوری آذربایجان باید گفت که به زور از ایران جدا شده اما به امید خدا به زودی به ایران ملحق می شود. مرکز آذربایجان و تمام ترک های جهان تبریز است. و باکو باید در مقابل تبریز کرنش کند. چون تبریز سرزمین مادری آنهاست.
داود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
آذربایجان شمالی را خوب گفتی, احسنت
mamat
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
هر شمالی یک جنوبی هم دارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
آقا اونجا اسمش اینه: آران نه آذربایجان شمالی. آران رو روسهای خائن از ایران جدا کردند. به خدا با خون شهدای آذربایجان عهد می بندیم آران رو به سرزمین مادریش تبریز ملحق کنیم. تا از شر اجنبی اسراییلی و آمریکایی راحت بشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
وطن فروش بدبخت فقط یک خطه به نام آذربایجان وجود داره اونهم پاره تن ایرانه و اون کسایی که نام آذربایجان رو برای مملکتشون دزدیدن
بدونن که این نام یک نام کاملا ایرانی است و با این کار عملا دارن داد میزنن که جزئی از خاک پاک ایران هستن
آتروپاتکان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
برادر آذری من کورد ایلام هستم عرض کنم خدمت شما که الان ایران شمالی و ترکیه خودت در جریان هستی که چه تبلیغات پانترکیستی به راه انداخته اند وشعار جدایی پاره تن ایران آذربادگان همیشه آباد را سر میدهند حتی بعضی جوانان غافل در مسابقات تیم تراکتورسازی دیده میشود حرکات ناشاستی علیه وحدت و یکپارچگی کشور انجام میدهند چون تحت تاثیر همین تبلیغات تفرقه افکنانه ی پانترک ها قرار گرفتن.درحالی که ایران شمالی را استعمار از ایران جدا کرد وماباید مدعی خاک آن خطه باشیم.شمارا هم دوست داریم هموطن.
قلی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
بدبخت از این همه شهید اذربایجان خجالت بکش
باید اراده مردم مسلمان افغانستان از کوههای
سر به فلک کشیده هندوکش بلند تر باشد تا
به یاری خداوند متعال دوباره لبهای کودکان
افغانی به خنده باز شود . مدال آوری نیکپا در
المپیک از الطاف خفیه الهی برای در کانون توجه
قرار گرفتن اافغانستان مظلوم می باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
افغانستان واقعا مظلوم است. اما مردم افعانستان برای رهایی از ظلم بیگانه باید با هم متحد شوند. مانند اتحادی که ما در ایران داریم اما عده ای قدر آنرا نمی دانند.
مرسی تابناک اشاره خوبی به همسایه های خوب داشتی
تشککککککککککککککککککر تابناک جان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
من هم از شما متشکر خواهم شد اگر مهاجران بازگردند
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
دمت گرم ناشناس جان خوب جوابشو دادی
به ما چه که دو تا کشور خارجی مدال گرفتن!
اگه قراره همزبانی رو معیار بگیریم، پس لطفا تبعیض قائل نشین و خبر مدالهای کشورهای همزبان ما ترکها یعنی ترکیه و آذربایجان رو هم پخش کنین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
ایران بزرگ رو فراموش نکن که پهنه تاثیر فرهنگی اون از شرق چین شروع میشه و تا بالکان ادامه داره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
تابناک زیرابی میره شما هم توی دام تابناک افتادی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
برادر اگر انجوری باشه که تو میخای پس اهوازی ها هم باید بگن به خاطر عربستان وامارات ومصر و....هم پخش کنید.معلومه که نزدیکی ما به افغانستان و تاجیکستان بیشتر از هر کشوری است آیا اینها هم مثل ترکا ادعای خاک ایران را میکنند؟
سلام
من هم کسب این مدالهای ارزشمند رو به همزبانان افغانی و تاجیکی خود به عنوان یک ایرانی تبریک عرض میکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
اون وقت اونها هم به ما تبریک گفتند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چجوریه که وقتی شما با مدالهای افغانیها و تاجیکها اینهمه مسرور میشین و مقاله ای به این بالا بلندی مینوییسین کک کسی نمیگزه ولی اگه ما اسم ترکیه و آذربایجان رو هم میاریم میشیم پان ترک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
چون هستی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
چون شما مشکوک می زنید .بنده ایرانی هستم و مشکین شهری بهتر از هر کسی مقاصد شوم حضرتعالی بر ما نمایان است .مظلوم نمایی نکن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
خاک بر سر وطن فروشت که به جای ملحق کردن پاره های تن ایران به مام وطن به فکر پاره پاره کردن وطن عزیزمان ایران هستی - یک ایرانی آذری زبان
تفکر آزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
واعتصموا به حبل الله جمیعا ولاتفرقوا
قرآن کریم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
بهترین جواب همون (چون هستی )است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
بابا ترکیه که به زور 2، 3 تا مدال گرفت! زحمت کشید واقعاً! این همه هم ادعا دارن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
آذری ایران و ترک استانبول نمی توانند همزبان باشند چرا که به مترجم نیازمندند. هم زبان ها بی مترجم حرف هم را می فهمند.
محمد2
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
محمد جون ناراحت نباش بزار این کشورهای بدبخت هم یکم خوشحال باشند آذربایجان و ترکیه که بدون مدال هم بزرگ و سربلند هستند
رضا
| Germany |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
بعضی از این تبریزی ها بدجور اسیر جوسازی هایی که از ترکیه و باکو پمپاژ میشه شدند
vaghean in khabaretuno ke khoondam kheili khoshhal shodam, chi mishe ma afghana va iraniya mesle baradar bashim, doos bashim,be omide un rooz
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
دوست افغان شما هم بخواهید این دوستیها را . اما فکر میکنم عده ای زیادی در افغانستان هستند که مانع می شوند
تبریک میگم به مردم افغانستان و تاجیکستان.
مرگ بر اسراییل ! الله واکبر الله واکبر ! زنده باد ایران :)
به برادران شيعه آذربايجان هم تبريك ميگم كه با هشت ميليون جمعيت نه تا مدال گرفتن
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
90 درصد مدالاشون رو روس ها گرفتن...اون وقت شما به برادران شیعه آذربایجان تبریک میگی؟!!!!فقط برنده طلای 60 کیلو کشتی متولد آذربایجان بود...
صابر
| Germany |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
زرشک
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
من هم فکر می کنم علاوه بر افغان ها و تاجیک ها باید به آرانی ها هم تبریک گفت.
من هم خوشحال شدم ای کاش مردم افغانستان هم از مدالهای قهرمانان ایرانی خوشحال شوند و در سایت های خود به ما ... نکنند .
ایول تابی جون
آفرین بر شما که این خبر را به این خوبی رسانه ای کردید . من هم به عنوان یک ایرانی در طول مسابقه ، در جدول مدال ها علاوه بر ایران، دنبال افغانستان و تاجیکستان هم می گشتم. باید همکاری های ورزشی ما با کشورهای حوزه فرهنگی ایران بزرگ افزایش یابد و ما هم مانند اتحادیه اروپا در پایان المپیک تعداد مدال های ایران بزرگ را نیز شماره کنیم
افغاني قدر نشناسي كه تمام تمريناتش تو ايران بوده بعد بازي ها گفته من اصلا تو ايران تمرين نداشتم و ايران هيچ كمكي نكرده بعد خيلي باهاله به اين بالا بلندي هم ازش تشكر كرديد من ساكن زاهدانم يعني اگه يه روز اوضاع برعكس بشه و ما نيازمند افغانها بشيم به كوچيك و بزرگمون به ناموسمون رحم نميكنند قدر نشناس تر از اينا آدم نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
من که می دانم شما اهل کجا هستید! به هر حال نیکپا با نام خانوادگی زیبایش باعث افتخار ما ایرانی ها هم هست.
هرچند مدالهای ورزشی بسیار با ارزش هستند ولی سربلندی در جهان امروز به مدالهای ورزشی بسنده نمی کنه و کشورهای سربلند باید از هر نگاهی سر بلند باشند . کشور ایران از نظر علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی به همراه برادران لفغانی و تاجیکمان به یاری خدا در جهان سربلندند و سرفراز . باشد روزی که دست بدست هم دهیم به مهر میهن بزرگ خویش را کنیم اباد .
دستت درد نکنه که اسم ثروت تازه گل رو قشنگ نوشتی، اون گزارشگره که سیرویت تلفظ میکرد اسمشو. خیلی از جمعیت ترکیه علوی و کرد و ایرانی تبار هستند حتی تا 50 درصد و بیشتر.
من هم واقعا خوشحال شدم از اینکه تاجیکستان وافغانستان مدال گرفتن مانند این بود که یک ایرانی مدال میگرفت.به امید الحاق کردستان عراق ترکیه سوریه و ایران شمالی به مام میهن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
به امید احترام به استقلال همه کشورها!
به امید این که یاد بگیریم به تمامیت ارضی کشورهای دیگر احترام بگذاریم اگر میخواهیم برای خودمان هم همینطور باشد.
با سلام
اولا من نیز این پیروزی را به ملت تاجیک وافغان تبریک می گویم
دوما مطلب ارائه شده در مورد دو کشور افغانستان وتاجیکستان واقعا جای تقدیر دارد وما باید بیشتر از اینها در مورد این دوکشور که فرهنگ بسیار نزدیکی با ما دارنداظهار دوستی داشته باشیم ومطالب بیشتری از این کشورها ارائه دهید
والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
باید روابط با کشورهای حوزه فرهنگی ایران را تقویت کنیم.
وقتی نام روح الله نیکپا را شنیدم، فکر می کردم ایرانی است. با خودم گفتم چه نام خانوادگی زیبایی برای یک تکواندوکار! این یعنی که ما و افغانستانی ها و تاجیکستانی ها یک ملت هستیم و مشترکات زیادی داریم.
سپاس تابناک
تابناک جان به عنوان یک افغانی ازت ممنونم
من که فقط از مدال های ورزشکاران خودمان خوشحال شدم

انقدر هم از افغانستان و تاجیکستان تعریف نکنید پاش بیفته و کمی قدرت بگیرند انها هم در اینده برای ما معضل میشند
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
دقیقا منم همینطور
با سلام به برادران افغانستانی و ایرانی

عزیزان ، لطفا از به کار بردن واژه های (افغان ، افغانی ، افاغنه) پرهیز نمایید . زیرا فقط و فقط به قوم پشتون در افغانستان واژه ی افغان تعلق میگیرد و شامل تمامی مردم افغانستان نمیشود و واژه ی افغانی هم واحد پول کشور ما افغانستان است و واژه ی افاغنه هم از سوی ایران به مهاجرین افغانستانی اطلاق میشود که کاملا اشتباه است . خواهش میکنم به مردم افغانستان افغانستانی بگویید و شما که فارسی زبان هستید باید از زبان فارسی دری افغانستان حمایت کنید . لطفا نظر من را به عنوان یک مهاجر افغانستانی مقیم ایران چاپ نمایید . خیلی ممنون .
www.afnews.blogfa.com
پاینده باد دو کشور همزبان ایران زمین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان