بازدید 16140

کودتايي که مالکي با کمک سوريه کشف کرد

کد خبر: ۲۶۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲ 12 August 2012
برکناري حدود 30 افسر ارشد – با درجه سرهنگي – توسط نوري مالکي نخست‌وزير عراق و اقدام به جابجايي گسترده فرمانده‌هاي نظامي و امنيتي توسط وي در هر چهار سازمان تحت نظر وي به باور بسياري در پي عمليات‌هاي تروريستي اخير در اين کشور صورت گرفت، اما به نظر مي‌رسد ماجراي ديگري در کار بوده است.

به گزارش «ايران‌آباد»، اين اقدام مالکي که بهت و حيرت بسياري به خصوص سازمان‌هاي اطلاعاتي ترکيه و عربستان را در پي داشت،در حقيقت پيشگيري از کودتايي بود که آخرين بازماندگان رژيم سابق بعث در حال ترتيب دادن آن بودند.

اطلاعات به دست آمده توسط يکي از دستگاه‌هاي اطلاعاتي عراق نشان داد که حضور متعدد عزت ابراهيم الدوري معاون فراري صدام حسين در عراق و ديدار وي با برخي از چهره‌هاي سياسي و نظامي عراق در حقيقت، تلاشي براي انجام يک کودتاي خزنده عليه دولت مالکي بوده که بر اساس زمان‌بندي انجام شده قرار بود با سرنگوني نظام سوريه در منطقه سبز بغداد با قتل عام همه سياستمداران عراقي و کنترل مراکز حياتي اين کشور صورت بگيرد.

در اين ميان سازمان اطلاعات سوريه که اشراف کاملي بر بازماندگان بعثي حاضر در کشور خود داشت، با اطلاع از اين طرح به دولت عراق اطلاع مي‌دهد که برخي از افسران و ژنرال‌هاي فراري عراقي ساکن سوريه و اردن در حال ورود به کشور و سکونت در مناطق اطراف بغداد به خصوص فلوجه و تکريت هستند و هدف نهايي آنها نيز انجام کودتا عليه دولت وي است.

در طرح‌هاي امنيتي صورت گرفته توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي عراق برخي از سرشاخه‌هاي اين طرح دستگير مي‌شوند و در اعترافات به دست آمده از آنها اسامي ده‌ها افسر ارشد که داراي سمت‌هاي مهمي بودند در رابطه با کودتا لو مي‌رود و بسياري از اين افسران در سکوت کامل خبري دستگير مي‌شوند و عملاً طرح کودتا در نطفه خفه مي‌شود.

انتشار اخراج 30 سرهنگ ديگر از يگان‌هاي نظامي و امنيتي نيز تنها شامل کساني شده است که به صورت مستقيم در اين طرح دخالت نداشته و نقش‌هاي درجه سه به بالاتر را ايفا مي‌کرده‌اند.

ضربه اطلاعاتي که مالکي به پيکره حزب بعث وارد کرد به اندازه‌اي دردناک و شديد بود که حيرت ترکيه و عربستان به عنوان دو عامل مداخله‌گر خارجي در ناآرامي‌هاي عراق را در پي داشت.

برخي از منابع مطلع مي‌گويند انتشار اخباري مبني بر احتمال قطع روابط سياسي و تجاري عراق با ترکيه، بيش از آنکه مربوط به سفر احمد داوود اوغلو به کرکوک باشد، به نقش مخرب ترکيه در طراحي و هدايت کودتا عليه دولت عراق مربوط مي‌شود و عراقي‌ها از اين اقدام سازمان اطلاعات ترکيه به شدت عصباني بوده و قطع رابطه و بستن سفارت ترکيه در بغداد به عنوان سرپل ارتباطي آنکارا با تروريست‌ها را تنها راه خلاص شدن از فتنه اردوغان و داوود اغلو مي‌دانند.

منابع آگاه به ايران‌آباد گفته‌اند چيزي که بيش از پيش عراقي‌ها را عصباني کرده اعترافات افسران دستگير شده در مورد ارتباط ترکيه با انفجارهاي خونين چند هفته قبل عراق است که در آن صدها تن از مردم بي‌گناه کشته و زخمي شدند.

هر چند به نظر مي‌رسد که براي سرنگوني دولت عراق همکاري گسترده‌اي ميان رياض و آنکارا وجود دارد، اما آنچه بيش از پيش مايه تعجب همگان شده است خوي آدم‌کشي دولت اسلام‌گراي!!! حاکم بر ترکيه است که راه به دست آوردن قدرت منطقه‌اي را در کشتار مردم بي‌گناه ديده است.

گفته مي‌شود يکي از دلايلي که عراقي‌ها به صورت محکم از سوريه حمايت مي‌کنند اطلاع رساني دقيق آنها در مورد احتمال کودتاي اخير بوده است و دولت مالکي هم به خوبي پاسخ اين اقدام را داد و با اعزام يک هنگ به مرزهاي دو کشور قصد کنترل ورود و خروج تروريست‌ها به سوريه را داشت که با ممانعت نيروهاي مسعود بارزاني مواجه شد. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان