بازدید 4355

500 کیسه خون برای زلزله‌زدگان ارسال شد

کد خبر: ۲۶۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۶ 12 August 2012
وزیر بهداشت با اعلام ارسال500 کیسه خون برای زلزله زدگان گفت: اهدای خون، مغز استخوان را برای خونسازی فعال می کند تا گلبولهای قرمز تازه وارد رگها شود، ضمن اینکه جان انسانهای دیگر هم نجات پیدا می کند به جای اینکه دور ریخته شود.

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی شب گذشته با حضور در پایگاه انتقال خون وصال تهران خون اهدا کرد و پس از آن در جمع خبرنگاران گفت: اهدای خون موجب نجات جان انسانها می شود و این کار خیر در تمام ایام سال و از جمله شبهای قدر موجب برخورداری انسان از رحمت و غفران الهی می شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر 100 درصد خون اهدایی در کشور داوطلبانه است و به ازای هر هزار ایرانی 26 نفر در سال به صورت داوطلبان خون اهدا می کنند و البته 40 درصد اهداکنندگان خون، اهداکنندگان مستمر هستند که حداقل سالی یکبار خون سالم خود را برای نجات بیماران اهدا می کنند.

وحید دستجردی گفت: در سالهای نه چندان دور برای تأمین خون مورد نیاز بیماران از جمله تصادفی ها در اتاق عمل باید خانواده و اطرافیان بیمار خون اهدا می کردند، تازه معلوم نبود که خون اهدایی آنها با گروه خونی مورد نیاز بیمار یکسان باشد و تأمین خون مورد نیاز بیماران تالاسمی و هموفیلی بسیار سخت بود.

وی افزود: اما امروز با اهدای خون 100درصد داوطلبانه جز 5 کشور برتر دنیا از نظر رشد ارتقای امنیت خونی در دنیا هستیم.

وی ادامه داد: همین امروز 500 واحد یا کیسه خون اهدایی مردم تهران برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی ارسال شد و باید از تمام اهداکنندگان خون در سراسر کشور به خصوص در این شبهای عزیز قدردانی کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: طی 3 سال گذشته تعداد پایگاههای انتقال خون کلانشهر تهران از 8 پایگاه به 22  یایگاه افزایش پیدا کرد تا دسترسی مردم برای اهدای خون بیشتر باشد و در مرکز وصال تهران در ساختمان جدید پیشرفته تری امکانات اهدای خون را در اختیار داریم.

وی گفت: امروز خوشحالیم که خون اهدایی ایرانی از نظر عفونتها و بیماریها جزء سالمترین خونهای دنیاست.

وحید دستجردی با اشاره به میزان پایین اهدای خون زنان نیز گفت: متأسفانه فقط 7 درصد اهداکنندگان خون کشور خانمها هستند در حالی که زنان 50 درصد جمعیت کشور هستند و باید حداقل 30 تا 40 درصد اهداکنندگان خون کشور زن باشند.

وی ادامه داد: خانمها نباید از خون و سوزن بترسند، زنان ایرانی بسیار شجاع هستند و نباید به اشتباه تصور کنند که اهدای 300 تا 500 سی سی خون برای آنها مشکلی ایجاد می کند بلکه باید بدانند که اهدای خون حداقل سالی یکبار موحب می شود که مغز استخوان برای خونسازی فعال شود و خون و گلبول قرمز تازه وارد رگها شود که حتماً برای سلامت آنها بهتر است.

وی گفت: اهدای خون واقعاً به انسان احساس نشاط می دهد و به جای اینکه دور ریخته شود موجب نجات جان یک انسان نیازمند دیگر هم می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی