بازدید 70121

ترکیه: برای مقابله با ایران، هر کاری می‌کنیم

با اوج‌گیری سیاست‌های نوعثمانی‌گری دولت «عدالت و توسعه» ترکیه و تشدید تمایل رهبران این کشور به مداخله در امور کشورهای منطقه، موضع‌گیری‌های آنان نسبت به رقبای منطقه‌ای خود، به ویژه ایران نیز هر روز لحن تندتری به خود می‌گیرد. آخرین نمونه از این مواضع، از زبان معاون نخست وزیر این کشور بیان شده است.
کد خبر: ۲۶۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷ 11 August 2012
با اوج‌گیری سیاست‌های نوعثمانی‌گری دولت «عدالت و توسعه» ترکیه و تشدید تمایل رهبران این کشور به مداخله در امور کشورهای منطقه، موضع‌گیری‌های آنان نسبت به رقبای منطقه‌ای خود، به ویژه ایران نیز هر روز لحن تندتری به خود می‌گیرد. آخرین نمونه از این مواضع، از زبان معاون نخست وزیر این کشور بیان شده است.

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر، موضع‌گیری‌های مقامات دولت آنکارا نسبت به ایران روندی منفی داشته، به گونه‌ای که کم کم حتی حالتی تهدیدآمیز به خود می‌گیرد. در همین رابطه، «بولنت آرینچ»، معاون نخست وزیر ترکیه روز گذشته اظهارات تندی را علیه ایران بیان کرده است.

به نوشته روزنامه «تودی زمان»، آرینچ که در جمع شماری از خبرنگاران سخن می‌گفته، ضمن بیان اینکه دولت ترکیه از موضع ایران نسبت به این کشور احساس ناراحتی می‌کند، مدعی شده که این مسأله نه تنها به سوریه، بلکه به شماری از موضوعات گوناگون ارتباط پیدا می‌کند.

وی در این باره گفته است: «منظور من از رفتار آزاردهنده ایران، مربوط به سوریه نیست». آرینچ همچنین تأکید کرده که ترکیه هر آنچه مورد نیاز است برای مقابله با تهدید ایران به کار خواهد بست.



اما اظهارات آرینچ به همین جا محدود نشده، زیرا وی در ادامه سخنان خود، مدعی شده ایران در مناطق جنوب شرقی ترکیه اقدامات تروریستی انجام می‌دهد.

وی در این باره گفته است، ترکیه اطلاعاتی دارد که تروریست‌های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از مرز ایران وارد ترکیه می‌شوند و این افراد در اردوگاهی در ایران مستقرند.

آرنیچ در ادامه در اظهاراتی که به طور کامل مداخله در امور داخلی ایران تلقی می‌شود، از اینکه مقامات ایرانی درباره موضوعات مربوط به سیاست خارجی اظهارنظر می‌کنند، شکایت کرده است! وی به طور خاص از اینکه مقامات ایرانی نسبت به استقرار سامانه راداری ناتو در خاک ترکیه اعتراض کرده‌اند، ابراز ناخرسندی کرده است. وی گفته ترکیه دولت ایران را مسئول این سخنان و اظهارنظر‌ها می‌داند.

البته آرنیچ نشان داده است که مداخله‌جویی ترکیه تنها به ایران محدود نمی‌شود، زیرا در بخش دیگری از سخنان خود، در رابطه با احتمال انجام عملیاتی نظامی از سوی ترکیه در منطقه «قندیل» در شمال عراق خاطرنشان کرده است: «ما برای انجام این کار، نیاز به اجازه نداریم. درباره این مسائل صحبتی نمی‌شود، بلکه در عمل اجرا می‌شود».

همان گونه که اشاره شد، اظهارات آرینچ را باید آخرین نمونه از موضع‌گیری‌های خصمانه مقامات ترکیه علیه ایران به شمار آورد. چنین موضع‌گیری‌هایی علاوه بر اینکه‌ گاه و بیگاه از سوی مقامات این کشور بیان می‌شود، در رسانه‌های رسمی این کشور نیز جایگاه مهمی به دست آورده است.

روزنامه «تودی زمان»، ارگان نزدیک به دولت حاکم ترکیه، خود طلایه‌دار این سیاست جدید آنکارا به شمار می‌رود و روزی نیست که مطلبی علیه ایران در این روزنامه به چاپ نرسد؛ از تهدیدآمیز جلوه دادن تفکر شیعی گرفته تا تلاش برای تفرقه افکنی قومی در ایران و حتی به تازگی، استفاده از الفاظ توهین‌آمیز هنگام اشاره به ایران.

در این میا‌ن، هرچند آرینچ مسائل اخیر را به موضوع سوریه بی‌ارتباط دانسته، اما تردیدی نیست که آنچه بیش از هر چیز اسباب خشم مقامات این کشور را فراهم کرده، تفاوت موضع ایران با ترکیه در ماجرای سوریه و جلوگیری ایران از محقق شدن رویای تفوق منطقه‌ای عثمانی‌های نوجوان است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۲۰
انتشار یافته: ۴۵
ترکیه رو چه به سیاست...تو این ماه رمضانی از صمیم قلب دعا می کنم سوریه مثله روز اول آروم شه که اونوقت قیافه ترکیه دیدنیه...
بايد هرچه زودتر ايران عراق سوريه پيمان همكاري نظامي امضاء كنند.
براداران عثمانی نه ایران کشوری است که کسی بتواند ضربه ای بزند و خودش را کنار بکشد و نه شما توان دست اندازی در کشور های همسایه را دارید حتی در عراق نیز کاری از دستتان بر نمی اید ، خرد ورزی شما در این برهه تارخی از گرفتار شدن کشور شما در دام صهیونیست جلوگیری خواهد نمود و اسباب افزایش مشکلات بیشتر دنیای اسلام را بهمراه نخواهد داشت ، ضمن اینکه سیاست های شما هم اکنون به گونه ایست که با تمام همسایگانتان درگیری دارید !!! آب به آسیاب دشمن نریزید
من به یک اذری و اهل تبریز می گم بی خود کرده -گنده تر از ذهنش حرف زده
سیاستمداران ترکیه نیاز به یک گوشمالی دارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
برو بزنشون بعد منتظر باش ناتو نگاهت کنه
یادمه وقتی دولت اردوغان روی کار امد خیلی ها در کشور خرسند بودند و فکر می کردند دیگر کار اسرائیل تمام است.
همین افراد امروز هم همین دیدگاه را نسبت به اقای مرسی دارند.
شیطونه میگه بزنیم کل خاک ترکیه فضای سبز کنیم بعد وقف عامش کنم
این ترکیه ی ریاکار یه سیلی محکم نیاز داره که امپراطوری ایران یادش بیاد.
این ترکا نظرا یادشون رفته که کریم خان زند و نادر شاه افشار و شاه عباس صفوی چه بلایی سرشون آوردند واین امر رو فراموش کردند که ایران پرازکریم خان ها و نادر ها و امثال آنهاست،شاید هم دست پیش گرفتند که پس نیافتند،اما هرچه هست درعمل باید متوجه جایگاه ایران وایرانی در منطقه وجهان شوند،این امرهم محقق نمی شود مگر با واکنش صریح مقامات دربرابر این سخنان موهوم وبی پایه واساس.
ترکهای عثمانی هر وقت که کمی قدرت می گیرند هوایی می شوند و دست به جنایتهایی می زنند که برای همیشه تاریخ، عقل و انسانیت آن را تقبیح می کنندمثل نسل کشی شیعیان در 500سال پیش و تبعیدبقیه به غرب آناتولی(مقارن اوایل دوره صفویه )، نسل ارامنه در جنگ بین الملل اول و جنایت علیه بشریت در سوریه توسط القاعده و مزدوران دیگر
ترکیه همیشه سیاست های مغرضانه نسبت به ایران داشته است. رسانه های این کشور اخیراً به کرار به ایران حمله می کنند. اما رسانه های ایرانی هیچ جوابی نمی دهند. به نظر من ما نیز باید اقدامات ضد حقوق بشری دولت ترکیه مانند دستگیری و سرکوب گسترده واکنش نشان داده و در رسانه های خود به چالشها و بحرانهای ترکیه بپردازیم. رسانه ای کردن مشکلات ایجاد شده در ترکیه که عامل اصلی آن حزب عدالت و توسعه است می تواند ترکها را در جای خود بنشاند.
هرچند اقای آرینچ و سایر رهبران عثمانی گر ترکیهجوان نیستند اما باید بگوییم که ارزو بر جوانان عیب نیست ودیگیری اینکه ترکیه باید مواظب بشکه باروتی که روی آننشسته باشد چون این بشکه چیزی نزدیک به یک چهارم ترکیه است . توخودبخوان از این حدیث ..
خوبي كه از حد بگذرد
نادان خيال بد كند
مهم نیست که ترکیه چه میگوید. بهش پول بدهید (واردات را افزایش دهید) خفه میشود. انرژی هسته ای مهمتر است
باید محتاط بود ولی باید به این ترکیه ای ها نشان داد مواظب حرف زدن خود باشند
اونم از اون بارزانی بی عرضه که راحت برای قدرت خودش به ترکیه اجازه ی هر کاری رو میده ...
در آینده ای نه چندان دور حال ترکیه را هم خواهیم گرفت.
بد نیست اشاره ای هم به حرف های هر چند وقت یکبار و نسنجیده ی مسئولین نظامی کشورمون بکنید که باعث ایجاد تنش میشه...هر اظهار نظری صرفا باید از کانال وزارت خارجه باشه.
من که هرچی نگاه می کنم تو ترکیه سیاستمدار نمی بینم،
ما ایرانی ها هم همه جوره برای نابودی دشمنانمان چه ترکیه چه هر کشوری اماده ایم
به موقع تو دهن این ترکیه هم خواهیم زد.
واقعا دارن خودشون را نشان می دهند. نمونه واقعی مسلمان امریکایی این دولتمدارهای ترکند.
ترکیه نوکر پوله . مگه این همان اردوغانی نبود که جتسه با رییس صهیونیستها رو ترک کرد؟ و به گفت کودک کش ؟ در اون زمان مردمترکیه استقبال گرمی ازش کردند . چی شد که حلقه نوکری صهیونیستها و غرب رو به گوشش آویزون کرد ؟ بخاطر پول . عربها رو هم تیغ میزنه . زمستون میره رو سیاهی به ذغال میمونه . سوریه هم آروم میشه اونوقت سردمداران خائن ترک چه جوابی به مردم خودشون میدن ؟
گروگانهاي ايراني به دستور تركيه و براي فشار بر ايران جهت آزادسازي افسران خود در سوريه ربوده شده است .
اي كاش ايران به جاي كمك به زلزله زدگان ترك اين كمكها را به جوانان خود مي كرد تا به وقت نياز به داد مملكت برسند باور كنيد عقلانه است
وقتی توریست می فرستیم و کالاهای بنجل شان را وارد می کنیم در واقع باید ببینینیم آب به آسیاب چه کسانی می ریزیم آنهایی که در فرودگاه استانبول طلا از گوشواره زن های ایرانی گرفتند!!!
لازم شده که یک مسئولی به اردغان درخصوص کودک کشی در سوریه اعتراض کند(یادآوری اقدام اعتراضی خود اردوغان علیه شیمون پرز)
حالا مگر عثمانی آن موقع چی بود که رهبران امروزی ترکیه می خواهند راه انها را ادامه بدهند.
واقعا دلیل اینکه بعضی از دوستان ( دوست نما ها ) کامنت منفی میدن جای تعجب دارند . احتمالا سایت تابناک از خارج ایران نیز خیلی طرفدار دارد
همه دارن تو سر هم می زنند اونوقت آمریکا با خیال راحت مریخ رو فتح می کنه قشنگ تمام همسایه ها رو انداختن به جون ما به این می گن سیاست
حالا جالبش اینجاست داخل هم با هم درگیریم
تركيه غلط كرده كه ميخواد با ما مقابله كنه.
تابی چرا نظرات مخالف را نشر نمیکنی‌، تمامی‌ دیپلماسی خارجی‌ ایران غلط بوده و منافع ملی‌ و حتا امّت اسلامی را در نظر نگرفته، ایران تنها مانده و تنهاتر نیز میشود.
اسرائیل یا ترکیه آغازگر جنگ جهانی سوم هستند
همه کشور های اطراف ایران کم کم دارن دشمن ایران میشن ؟
یه مقدار تفکر، از کجا این موضوع آب می خورد ؟
این نوع تفکر زائیده تقابل منطقه ایران و ترکیه در طول تاریخ است ، ما نباید به ترکیه به عنوان یک دوست استراتژیک نگاه کنیم ، بلکه رقیبی است که چه در دوره امپراتوری عثمانی و چه اکنون همیشه سعی داشته با اهرم های در اختیار در جهت تضعیف موقعیت ایران کار کند
وقتي قدرت نظامي نسبت به كشور هاي همجوار بالا ميرود و زمينه نيز مساعد باشد خوي تجاوز گري اولين نتبجه آن ميباشد.
من نمیدنم ترکیه این وسط چی میگه ترسیده عقب نیافته با کله داره میره تو چاه. البته اینم بگم ترکیه از هر لحاظ از ایران قدرتمند تره هم سیاسی هم اقتصادی هم نظامی.
باید هر چه سریعتر بمب اتم ساخت .
این هم از نتایج تلاشهای شبانه روزی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی. ترکیه کشور دوست و برادر الان داره تبدیل میشه به یه دشمن.
بت سلام.لازم به ذکر است وراجی اینگونه ت.سط روزنامه های ترک جدید نیست.حتی در زمان جنگ تحمیلی نیز اینگونه رجزخوانی بود و رزونامه های ترک آن را در خبرهای صفحه اول شان درج می کردند.البته ,شنونده باید عاقل باشد.ترکیه حتی ارسال کمکش به غزه و فلسطین از روحیه استکباری و امپراتوری عثمانی نشات گرفته است.در این شکی هم نیست.طبیعی است ,ترکیه عثمانی هم با شیعه سر ستیز دارد و هم با ایران اسلامی.آنها ایران را متهم می کنند به اینکه ایران به دنبال قدرت امپراتوری فارس است.به قول نخست وزیر انگلستان ,آقای چرچیل که می گفت: ما هیچ دشمن و دوست دایمی نداریم بلکه منافع دایمی داریم.ترکیه هم به دنبال منافع خودش هست ,ما هم باید به دنبال منافع و اهداف نظام ج.ا.ا. باشیم.یک نفر به معاون نخست وزیر تفهیم کند که ایران سرزمین " شهید آقا مهدی باکری " هست که هم شیعه بود و هم ترک و همه افتخارش نیز ایران اسلامی بود.
این هم از حزب اسلامی و دولت اسلامی که اوایل خیلی در ایران ابراز خوشحالی میکردند . آقایان نباید به ظاهر آدم ها اعتماد کرد باید با شدت پاسخ یاوه گوئی های آنها داده شود تمام شیطنت ها از ترکیه است
به بنام خدواند متعال

با سلام اخه یگی به ترگیه بگوید که اگر گاز ایران را رویتان بنند دیگه زبان شما کوتاه خواهد شد انقدر خودتان را لوس نکنید .
سران ترکیه دچار توهم شده اند ونیازی به پاسخ همسایگانش نیست. به زودی مردم ترکیه آنهارا کنار خواهند گذاشت.
مثل اینکه تن شان میخارد آخه بد بختهای فلک زده اهم درآمد شما از ناحیه گردشگری است اگر چنانچه با ایران قدرتمند درگیر شوید که از هستی ساقط میشوید و کلا شیرازه اقتصادتان تا صدها سال از هم میپاشد و باید کاسه گدایی پیش اربابانتان بگیرید...
ای مثلا سیاستمداران ترک کمی فکر کنید...
وزارت امور خارجه هرچه زودتر باید پاسخ گو باشد...
عثمانی های نوجوان رو خیلی خوب اومدید، دمتون گرم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی