بازدید 9078

تحرك تازه چين و دمكرات‌هاي آمريكا به نفع ايران عليه نومحافظه‌كاران تندرو

وزير امور خارجه چين در اواخر روز دوشنبه، با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و در اوايل روز سه‌شنبه، با كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا تماس گرفت... رهبر فراکسيون حزب دمکرات در سنا خواستار تلاش ديپلماتيک بيشتر براي برقراري ارتباط با جمهوري اسلامي شده است.
کد خبر: ۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۷ 04 December 2007
با انتشار گزارش دقيق شانزده سازمان اطلاعاتي آمريكا كه تلاش كنوني ايران براي دستيابي به سلاح اتمي را رد مي‌كند، چين و دمكرات‌هاي آمريكا تحركي تازه را براي مقابله با اقدامات سريع و تندروانه نومحافظه‌كاران آمريكا آغاز كردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك»، وزارت امور خارجه چين اعلام كرد: پس از انتشار گزارشي از سازمان‌هاي آمريكايي، مبني بر اين‌كه ايران چرخه توليد سلاح‌هاي اتمي خود را متوقف كرده است، «يانگ جيچي»، وزير امور خارجه چين، چندين تماس تلفني با همتايان خود در آمريكا و اروپا برقرار كرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن، يانگ در اواخر روز دوشنبه، با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و در اوايل روز سه‌شنبه، با كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا تماس گرفت.

وزارت امور خارجه چين، در بيانيه‌اي كه در اين باره در سايت خود منتشر كرد، اعلام نمود: يانگ در گفت‌وگو با سولانا اظهار داشته است: «طرف چيني به ادامه تلاش‌ها براي حل مناسب مسئله اتمي ايران متمايل است.»

مركز برآورد اطلاعات ملي آمريكا، در گزارشي كه روز دوشنبه منتشر كرد، نيز آورده است: ايران تلاش براي توليد سلاح اتمي را در سال 2003 متوقف كرده و نشان داده است كه اتهامات آمريكا درباره اهداف اتمي ايران در دو سال گذشته بي‌پايه بوده است.

در اين بيانيه آمده است: در جريان گفت‌وگو با سولانا، وي همچنين خلاصه‌اي از مذاكرات اخير خود با سعيد جليلي را به يانگ ارايه داده است.
سه‌شنبه صبح نيز يانگ در تماس با رايس به تبادل ديدگاه‌ها با وي درباره برنامه اتمي ايران پرداخت.
اين در حالي است كه چين مدت‌هاست تحريم بر ايران را در حل روند اتمي اين كشور بي‌اثر مي‌داند.

پكن همچنين تأكيد كرده است كه ايران تحت نظارت آژانس انرژي اتمي سازمان ملل متحد، حق دستيابي صلح‌آميز به انرژي اتمي را دارد.
وزير امور خارجه چين راجع به گزارش منتشره، هيچ اظهارنظري نكرد.

در همين حال، «هوستون كرونايل» به نقل از «زبيگنيف برژينسكي»، به نقش چين در مسئله اتمي ايران مي‌پردازد و با توجه به سابقه مداخله اين كشور درباره كره شمالي و تهديدات پيونگ يانگ كه سرانجام منجر به رفع خطر و حل مشكلات شد، پيش‌بيني مي‌كند كه بتوان براي چين همين نقش را هم در مورد ايران قايل شد.

از سوي ديگر، رهبر فراکسيون حزب دمکرات در سناي ايالات متحده خواستار تغييراتي در سياست اين کشور نسبت به ايران و تلاش ديپلماتيک بيشتر براي برقراري ارتباط با جمهوري اسلامي شده است.

سناتور «ريد» در سخنان خود پيشنهاد کرده است، دولت آمريکا در برقراري تماس‌هاي ديپلماتيک با ايران از سياست «رونالد ريگان»، رئيس جمهوري پيشين آمريکا در گسترش تماس با اتحاد شوروي در دهه 1980 گرته‌برداري کند.

روز دوشنبه گزارشي تحت عنوان «ارزيابي ملي اطلاعات» که شامل نظرات سازمان‌هاي مختلف اطلاعاتي آمريکاست، انتشار يافت که در آن آمده است: ايران تلاش براي توليد بمب اتمي را در سال 2003 متوقف کرد.

اين گزارش، که توسط شوراي ملي اطلاعات آمريکا تهيه شده، نسبت به دليل اين تصميم ابراز بي اطلاعي کرده اما گفته است، احتمالا علت آن، وارد شدن فشارهاي خارجي بوده است.
در عين حال، اين گزارش تأکيد‌ دارد که در صورت از سر گيري تحقيقات براي توليد اسلحه اتمي، جمهوري اسلامي قادر است ظرف هشت سال آينده به چنين تسليحاتي دست يابد.

به گزارش «بي.بي.سي»، اظهارات رهبر حزب دمکرات نشان‌دهنده اهميت گزارش اطلاعاتي اخير و تاثير احتمالي آن بر بحث‌هاي مربوط به سياست آمريکا در قبال ايران است.

در عين حال، به گفته برخي از ناظران مشخص نيست که آيا اين گزارش بر سياست سختگيرانه دولت آمريکا در مورد ايران تاثير بگذارد. اين نظر نيز ابراز شده است که ممکن است دولت آمريکا با استناد به اين گزارش نتيجه بگيرد که وارد کردن فشار بين المللي بر ايران براي تغيير روش دولت اين کشور موثرتر از آن است که مقامات جمهوري اسلامي وانمود مي‌کنند.

در تفسيري که بامداد امرروز (سه‌شنبه) منتشر شد، گفته شد که دولت آمريکا با خنثي کردن تبليغات قبلي عليه ايران، خود را براي انجام يک معامله بزرگ با اين کشور آماده مي‌کند.
کاخ سفيد در نخستين واکنش گفت: اين گزارش، خبر خوبي است، اما در عين حال نشان مي‌دهد که خطر دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي، همچنان «مشکلي جدي» است.

اين گزارش که از سوي سازمان برآورد ملي آمريکا، از زيرمجموعه‌هاي شوراي اطلاعات ملي آمريکا، منتشر شده ديدگاه‌هاي منابع مهم اطلاعاتي آمريکا را جمع بندي کرده است. نويسندگان اين گزارش «اطمينان زيادي» دارند که ايران در سال 2003 و در پاسخ به فشار بين‌المللي برنامه توليد سلاح هسته‌اي خود را متوقف کرده است.

نويسندگان گزارش گفته‌اند، اطمينان نسبي دارند که ايران برنامه توليد سلاح هسته‌اي را دوباره آغاز نکرده است.

بنا بر اين گزارش ايران در سال 2007 پيشرفت چشمگيري در تزريق گاز به سانتريفوژها به قصد غني سازي اورانيوم داشته است. اما نويسندگان گزارش با اطمينان نسبي اعلام کرده اند که ايران در استفاده از تجهيزات جديد هنوز با مشکلات تکنيکي قابل توجهي روبروست.براساس اين گزارش،ايران تا سال‌هاي 2010 تا 2015 به اورانيوم غني شده کافي براي ساخت سلاح هسته‌اي دست نخواهد يافت.اين گزارش به منزله چرخشي اصلي در ارزيابي دو سال پيش نهادهاي اطلاعاتي آمريکا در همين زمينه است که بر تلاش ايران براي توليد بمب اتمي تاکيد داشت.

«استيون ‌هادلي»، مشاور امنيت ملي آمريکا، گفت: يافته‌هاي گزارش تاييد مي‌کند که آمريکا حق دارد نسبت به جاه طلبي‌هاي اتمي ايران نگران باشد و استراتژي جورج بوش درست بوده است.
او تاکيد کرده است که جامعه جهاني بايد فشار بر ايران را افزايش دهد و در اين راه از منزوي کردن ديپلماتيک، تحريم‌هاي سازمان ملل و ديگر اهرم‌هاي اقتصادي عليه ايران استفاده کند.

«بي.بي.سي» مي‌افزايد: اين گزارش در برآورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران محتاطانه عمل مي کند و بهانه به دست کساني نمي دهد که در پي حمله نظامي به ايران هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل