بازدید 48885

حذف دختران در ۷۷ رشته دانشگاهی

کد خبر: ۲۶۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳ 09 August 2012
جام جم آنلاین نوشت: بیش از یک سال از نامه رسمی رییس‌جمهور به وزیر علوم درباره مخالفت با تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، اما حالا مسئولان ۳۶ دانشگاه کشور بر خلاف موضع رئیس‌جمهور، اعلام کرده‌اند که در جریان کنکور امسال، از بین دختران کنکوری دانشجو نمی‌پذیرند. با بالا گرفتن دامنه نارضایتی‌های بسیاری از داوطلبان کنکور، خیلی‌ها منتظر اعلام موضع وزارت علوم درخصوص حذف جنسیتی برخی از رشته‌های کنکور ۹۱ بودند.

احمدی‌نژاد در آن نامه رسمی به‌ صراحت عنوان کرده بود؛ «شنیده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک‌جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد. ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیرعالمانه جلوگیری شود»؛ اما حالا در دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال، وضع به‌ گونه‌ای است که دختران کنکوری تنها به دلیل جنسیتشان نمی‌توانند در ۷۷ رشته مقطع کار‌شناسی به دانشگاه‌ها راه یابند.

هرچند در کنکور سال گذشته هم دو رشته تحصیلی از ظرفیت پذیرش دختران حذف شده بود، اما امسال حتی رشته‌هایی چون حسابداری، علوم تربیتی و راهنمایی و مشاوره ـ که تحصیل در این رشته‌ها ربطی به جنسیت متقاضی ندارد ـ از تیغ تیز حذف جنسیتی در امان نمانده‌اند.

وزارت علوم: ما مسئول نیستیم

با بالا گرفتن دامنه نارضایتی‌های بسیاری از داوطلبان کنکور، خیلی‌ها منتظر اعلام موضع وزارت علوم درخصوص حذف جنسیتی برخی از رشته‌های کنکور ۹۱ بودند.

در حالی که ابتدا مسئولان وزارت علوم نسبت به این موضوع واکنش اعتراضی نشان دادند و حتی وزارت علوم در مکاتبه با این مراکز آموزش عالی، خواستار توضیح دانشگاه‌ها درباره دلایل این اقدام اخیر شد، اما ابوالفضل حسنی، مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در همین رابطه به مهر اعلام کرد: شورای گسترش آموزش عالی، هیچ گونه دخالتی در درج ظرفیت پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها در پورتال سازمان سنجش ندارد.

این مقام مسئول در وزارت علوم با صراحت عنوان کرد: امکان برگزاری کلاس‌های خاص به صورت مجزا برای دختران و پسران و همچنین میزان ظرفیت پذیرش دختر و پسر به‌عهده خود دانشگاه‌های پذیرنده است.

حال با توجه به مواضع کج‌دار و مریز وزارت علوم در موضوع حذف جنسیتی رشته‌ها، این سوال پیش می‌آید، چرا در حالی که این وزارتخانه مسئول مستقیم نظارت بر فرآیند آموزش عالی در تمام دانشگاه‌های کشور است، اما هم‌اکنون وزارت علوم نسبت به تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها از خود سلب مسئولیت می‌کند؟

دلایل مبهم دانشگاه‌ها برای حذف جنسیتی رشته‌ها

در شرایطی که در کنکور امسال، حتی رشته‌هایی مثل حسابداری و شیمی محض هم قربانی حذف جنسیتی شده‌اند، مسئولان برخی از دانشگاه‌ها در اظهارنظرهایی متفاوت به توضیح این تصمیم تازه خود پرداخته‌اند؛ توضیحاتی که البته بیشتر از آنکه به‌ دلایل منطقی این موضوع اشاره کند، به دلیل‌تراشی‌ها و بازی با کلمات شباهت دارد.

به ‌طور مثال، محمد حسین رامشت، رییس دانشگاه اصفهان در این باره می‌گوید: در بررسی که صورت گرفت مشخص شد ۹۸ درصد خانم‌های فارغ‌التحصیل رشته معدن در این رشته مشغول به کار نیستند؛ این در حالی است که هزینه‌ای که در دوره دانشجویی صرف دانشجو می‌شود، باید بازگشت داشته باشد؛ بنابراین، نیاز است که پذیرش رشته‌ها ساماندهی شود.

حسن زمانیان، رییس دانشگاه لرستان نیز بر این باور است: برخی رشته‌ها ماهیت مردانه دارند و باید مرد پذیرش کرد، مانند رشته دامپزشکی که ماهیت آن‌ها مردانه است و نیاز است که هر ساعت از شبانه‌روز برای کار دامپزشکی در روستا حاضر شد و این کار از عهده مردان برمی‌آید.

این در حالی است که از ابتدای تشکیل این رشته‌ها در دانشگاه‌های کشور، پذیرش دختران در این رشته‌ها پیش‌بینی شده بود و نمی‌توان پذیرفت که پس از چند دهه، ناگهان رؤسای دانشگاه‌ها متوجه شده‌اند این رشته‌ها به درد دختران نمی‌خورد.

زمانیان عنوان می‌کند که صفر کردن پذیرش دختران یا پسران در برخی رشته‌ها، حاکی از ساماندهی کردن پذیرش‌هاست، نه حذف آن و این در واقع بیشتر شبیه به بازی با کلمات است.

رییس دانشگاه صنعت نفت هم با بیان اینکه این دانشگاه دیگر دانشجوی دختر پذیرش نخواهد کرد، تأکید می‌کند: سختی شرایط کار و نبود نیاز فعلی وزارت نفت، منجر به حذف پذیرش دانشجویان دختر در مقطع کار‌شناسی شده است.

غلامرضا راشد خاطرنشان می‌کند: البته در سال‌های پیش هم تنها ۱۰درصد پذیرش به دانشجویان دختر اختصاص پیدا می‌کرد؛ یعنی از ۳۰ نفر تنها سه نفر دانشجوی دختر (در دانشگاه صنعت نفت) پذیرش می‌شد.

دانشگاه محقق‌اردبیلی هم از جمله دانشگاه‌هایی است که در جریان کنکور امسال، رکورددار حذف جنسیتی در ۲۴ رشته دانشگاهی است.

مسعود گنجی، رییس این دانشگاه می‌گوید: پذیرش دانشجویان دختر در این رشته‌ها حذف نشده است؛ پذیرش در دانشگاه محقق ‌اردبیلی دوظرفیتی شده است، به این گونه که اگر دو روان‌شناسی عمومی و بالینی در دانشگاه تدریس می‌شود، مهر ماه یکی از این روان‌شناسی‌ها به دانشجویان دختر و یکی به دانشجویان پسر اختصاص داده می‌شود و در بهمن ‌ماه پذیرش بالعکس خواهد بود.

در هر حال با وجود اعتراض‌های ادامه‌دار بسیاری از داوطلبان دختر کنکور نسبت به روند بی‌سابقه تفکیک جنسیتی رشته‌ها، همچنان این وضع تغییر نکرده است و شاید اگر در ‌‌نهایت این مشکل در کنکور ۹۱ حل نشود، آنگاه بتوان آزمون سراسری امسال را جنسیتی‌ترین کنکور تاریخ نظام آموزشی کشور دانست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶۶۰
انتشار یافته: ۷۰
این دلایل واقعاً درست نیست به نظر میرسه که دارن نشون میدن مشکل آنها جنسیت آنها است
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
تو رشته هایی مثل حسابداری حق با دختراست . اما در مورد رشته هایی مثل مهندسی معدن و نفت حق با دانشگاه است.
شب میخوابن صبح تصمیم میگیرن
یک نسل هم باید بسوزه از این تصمیمهای من درآوردی!
همه دنیا رو به پیشرفته ما داریم پسرفت میکنیم به اروپای قرن 16 که دختران را به دانشگاه راه نمیدادن
پاسخ ها
م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
شما چه میدونید نسل سوخته چیه.
من 8-9 سال پیش کنکور دادم
اون زمان سر قبولی تو دانشگاه آزادای شهرستان ها هم رقابت بود و سراسری هم مثل الان ظرفیت نداشت که امسال حتی همه رو مجاز کردند
تا امروز با اين دست اقدامات فساد را كاهش داديم، لابد من بعد از اين هم كاهش پيدا خواهد كرد!
داریم برمیگردیم دوباره به دوران جاهلیت...کلا ما تواین مملکت عوض پیشرفت پسرفت داریم..
زمانی که یک چیزی هست میگن چرا هست وقتی برمیدارن میگن چرا برمیدارن.این عادت ماست همش بلدیم سرهم ایراد بگیریم.آقا رشته مامائی بدرد مردا نمیخوره همینطور که رشته معدن برای خانما نمیخوره.حالا هرچی تو سرتون بزنید که فلان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
حسابداری و شیمی و ... چی؟ اونا هم بدرد خانوما نمی خوره؟؟!!
این تصمیم بهتین تصمیم تاریخ دانشگاهها تاکنون بوده
خدا حفظشون کنه
این تصمیم باید زودتر از اینها صورت میگرفت
تابناک تو هم سعی کن خدامحور باشی
به دینت فکر کنی نه به خواننده بیشتر و جنجال ژورنالیستی ...
ضمنا من از مشتریهای پر و پاقرص سایت بودم بخاط این خبرت دیگه سراغ این سایت نمیام.
چه کسی تشخیص میده که یک کار مردونه هست یا زنانه این خود شخص که انتخاب میکنه هست نه دیگران!
دانشگاه امام رضا که از امسال با تفکیک جنسیتی پذیرش کرد.
بعد از دانشگاه نوبت ادارات است ؛ فکری هم برای تفکیک جنسیتی آنها باید کرد.
برادر من اگرکمی فکر کنید تحصیل در بسیاری رشته ها متناسب با جنس زنان نیست مهم ترین آنها رشته های فنی و مهندسی است که انصافا بسیاری از فارغ التحصیل های این رشته ها بی کارند تازه اگر تعداد دختران فارغ التحصیل کم شود شغل برای پسران نیز افزایش خواهد یافت و این امر سبب می شود ازدواج انان تسهیل خواهد شد یکی از بزرگترین مشکلات ما الان اینه که زنان رفتن سر کار حاضر به خانه داری و بچه داری و تربیت فرزند نیستند و مردان بسیار بی کارند اگر مردان بتوانند به جای زنان بر سر کار بروند البته قطعا به شرطی که قادر به انجام همان کار با همان کیفیت باشند! اوضاع نابسامان کنونی بهتر خواهد شد به علاوه کارمند بودن زنان هم سبب شده توقعات آنها بالاتر برود و به راحتی خاضر به ازدواج نشوند و این سبب بالاتر رفتن سن ازدواج شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
قابلیت و توانایی آدم ها ربطی به جنسییتشون نداره ، پس محبت کنید افکار دوران جاهلیت را دور بریزید و بیش از این مایه و اسباب تأثر و ناراحتی نباشید دوست عزیز. اگر آقایون با کمبود کار مواجه هستند ، به جای اینکه دور نصف جامعه رو که توانمند بوده و در یک رقابت سالم تونسته فضای بیشتری رو به خودش اختصاص بدهد ، را خط بکشید ، به فکر ایجاد فضاهای شغلی کافی و مناسب باشیم.
ناشناس
| Switzerland |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
آقای محترم دوره زمونه اینقدر بد شده که دو تا حقوق هم نمیتونه مشکلات مالی رو حل کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
عزیز دلم عدالت در بهر بردن از مواهب الهی ایجاب می کنه برای هر کسی زمینه لازم فراهم بشه که بتونه بهره ببره! مردها قرن ها انحصار ثروت داشتن و ما باید چشم به اونا می داشتیم که آیا کرمی می کنند یا نه؟ هیچ جا هم وحی منزل نبوده که خانه داری و بچه داری انحصار به زنان داره! اونم زحمت بی جیره و مواجب! استضعاف معنیش همینه که الان داره انجام می شه یعنی وقتی نشون داده شده یه قشری ناتوان نیستند به زور ناتوانشون کنن تا امور منزل حضرات لنگ نمونه..
پذیرش بدون تفکر خانمهای محترم در برخی رشته های ظلم به خانمها وهدر دادن سرمایه های کشور است علاوه بر تبعات منفی اجتماعی که شاهد ان هستیم چرا باید از بعضی رفتارهای اشتباه به خاطر ترس دفاع کنیم؟
من بنظرم کلا دخترارو حذف کنین خیالتون راحت میشه ها! واقعا باید متاسف بود!
آیا واقعا بقیه مردم دنیا نباید به مردم کشور ما بخندند.
خیلی خوب، حالا اگر رشته ها را تک جنسیتی کردید بالاخره که دختران در بعضی از رشته های دیگر وارد دانشگاه می شوند، انوقت می خواهید چکار کنید؟ حتما سالهای بعد اصلا دختران را به دانشگاه راه نمی دهید. فرض کنیم اینکار را هم کردید، خب این دختران و پسران در کوچه و بازار و ... همدیگر را می بینند. اخه این چه تفکری است که بعضی ها دارند؟! مشکل دخترن و پسران در ایران این است که نمی دانند در برخورد با جنس مخالف چطور باید رفتار کنند . به جای انکه این مسائل را اموزش دهند فکر می کنند با تفکیک جنسیتی موضوع حل می شود! ای خدا!
آخه بیت المال را هزینه برای مدرک توخالی کردن چه فایده دارد چهارسال عمر دختران ضایع می شود و در آزمایشگاه و چه و چه می گذرد که مثلا مدرک دام بگیرد و لای جهیزیه بگذارد! لااقل علوم انسانی بخواند که روش زندگی را یاد بگیرد.
ما استاد پاك كردن صورت مسئله ايم !!!! مسئولان با اين كار ها راه به جايي نمي برند ......
تابناک .ببین چرا جنجال درست میکنی.تفکیک وکاهش پذیرش دختران در بعضی رشته ها کاملا منطقی ودرست است.بروید وکمی عواقب کاروببینید.پسران دیپلمه ودختران تحصیلکرده.باید طرفیتها عادلانه باشد.
کار شون درست بوده
چرا باید مردا تو خونه بیکار بشینن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
چه ربطی داره الان؟کار کردن و پذیرش گرفتن از دانشگاه به لیاقت افراد وابسته است به جای اینکه لیاقت خود را بیشتر کنید افراد با لیاقت را حذف میکنید این منطق شماست؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
برای اینکه شایسته ها بتونند کار کنند. شایسته ها از هر جنسیتی: زن و مرد
یعنی شورش رو درآوردن
یهو دستور بدن دخترا دانشگاه نرن چطوره ؟!!
رشته دامپزشکی ماهیت مردانه دارد ؟ شما بد نیست یه کم مطالعه خودتونو بیشتر کنید . یعنی چی که باید مثلا 24 ساعته در روستاها باشند . روستاهای ما درمانگاه 24 ساعته مگه دارند که دامپزشک 24 ساعته داشته باشند ؟ ماهواره که حتما دارید حداقل روزی کانال نشنال جغرافی رو ببینید که چه تعداد خانم ها هستند .
خیلی خوب شد خیلی دخترا برای این دانشگاه میرند که مهریه رو بکشند بالا
اما جای پسر ها رو میگیرند که خیلی هاشون اینده و زندگیشون به اون بسته است
پسر وقتی میره سرکار ازدواج میکنه و تشکیل خانواده میده و نون آور یک خانواده میشه. اما دختر وقتی میره سرکار دیگه خیلی سخت ازدواج میکنه و اگر هم ازدواج کرد تا ناراضی بشه می افته دنبال طلاق و بعدش هم زندگی محردی.
تازه ممکنه اصلا ازدواج هم نکنه و بگه فقط زندگی مجردی.
حالا به نظر شما بهتره کدوماشون برن سرکار؟؟
شرم آوره
سلام
دوستانی که با حذف برخی رشته ها مثل مهندسی معدن برای خانم ها مخالفند یه سری به دانشگاه هایی که این رشته رو برای دخترا داره بزنند ببیبنند چقدر دانشجویان در حال تحصیل علم هستند! در اونجا همه چیز پیدا میشه جز تحصیل علم. لطفا برای اینکه خانما خوششون بیاد حرف نزنید
اصن دخترو چه به درس خوندن
فقط باید خندید،
کار درستی کردهاند آیا مرد باید نان آور خانه باشد یا زن ؟ ایا مسیول اداره خانه با مرد است یا با زن؟
زن آفریده شده که مادر باشدنه کارگر و کارمند؟
زنخا بیایند در اداره و زود حامله شوند و یکسال مرخصب بگیرند و جوانهای پسر منتظر کار باشند ایا این انصاف است؟
نهایت نتیجه این کار و کارهایی که در کنار آن انجام می شود عقب افتادگی بیشتر و قطع رابطه علمی با دنیا است.
چرا بیخودی موضع میگیرید ؟ واضح و مشخصه خیلی از شغل ها و رشته های تحصیلی نه مناسبتی با وضعیت جسمی خانم ها دارد و نه با شخصیت انها همخوانی دارد . در شرایط فعلی که بیکاری گریبان سرپرستان خانوار که 99درصدشان آقایان هستند را گرفتار گرده چه اصراری وجود دارد که بیشتر مشاغل را خانم ها اشغال کنند؟ چرا خانواده ها باید از آغوش گرم مادران دور باشند ؟ چه چیز و چه کسی واقعا می تواند جای خالی یک مادر را در یک خانواده پر کند ؟؟ فرستادن خانم ها به سر کارهایی که هیچ ضرورت و اضطراری برای آن نیست خیانت به جامعه و مهمترین رکن جامعه یعنی خانواده محسوب نمی شود؟چرا نقش مادر اینهمه کم رنگ شده ؟؟ آیا ارزش مادر بودن از منشی یک رییس بودن کمتر است ؟؟ چرا به خودمان نمی اییم و راه چاره ای نمی اندیشیم . به خدا قسم اگر به خانم های خانه دار که وظیفه خطیر تربیت فرزند و گرم نگه داشتن کانون خانواده را برعهده دارند بیشتر از مردان حقوق پرداخت شود کار گزافی انجام نداده ایم بلکه به نجات جامعه کمک کرده ایم . شکی وجود ندارد که خانم ها و به عبارتی زن از ارزش والایی در دین اسلام برخوردار است و به نوعی موتور انسان سازی به معنای واقعی ( تعلیم و تربیت صحیح انسان) می باشد و تضعیف این وظیفه الهی زن جامعه را به قهقرا می برد
بزرگواری کنید درج بفرمایید
کار خوبی کردند
خیلی از این رشته ها به درد دختران نمیخورد
چون وقتی فارغ التحصیل شدند تشریف میبرند و یه شغل کاملا بی ربط اختیار میکنند
چون توان ورود جدی به شغل متناسب با آنرا ندارند

شماها هم به جای اینکه از این فرصت برای مردمی نشان دادن خودتان سوء استفاده کنید بهتر است واقع بین باشید
وظیفۀ شما بعنوان یک رسانه فقط این نیست که اخبار را عیناً نقل قول کنید بلکه با تحلیلهای کارشناسانه باید برخی مسؤلان را نسبت به تصمیمات نابخردانه شان و عاقبت چنین تصمیمات نسنجیده ای آگاه سازید.
واقعاً که صحبت کردن از تفکیک یا حذف جنسیتی در سال 1391 خجالت آوره. این حرفها بیست سال پیش مطرح می شد و با کلی بحث و کار کارشناسی ، همه فهمیدن که این کارا درست نیست. والله اسلام هم همچین حرفایی نزده. با این کارها فقط و فقط باعث انزجار مردم و به خصوص جوان ها از خیلی چیزا میشن. چرا مملکت ما دائم در حال برگشتن به عقب و یا درجا زدنه؟
1- اینکه "بازار کار برای خانمها در فلان رشته خوب نیست" را بگذارید خود شخص تصمیم بگیرد. حالا مگر بازار کار آقایان خوب است؟
2- ابنکه نشستن دختر و پسر در کلاسهای درس مشکل است، اونوقت در بقیه جامعه چطور؟ گیریم دانشگاه را جدا کردید، بقیه جامعه چی؟ پمپ بنزین زنانه داریم؟ نانوایی زنانه چطور؟ در فروشگاهها چی؟
3- فرض کنیم استدلاا آقایان درست باشد، خب اینکار باید به طور یکسان در تمام دانشگاهها اعمال شود نه به طور سلیقه ای!
4- اینکه "بعضی رشته مناسب خانمها نیست" تا حدی درست! ولی ملاک چیست؟ مثلا پذیرش 20 تا 30 درصدی خانمها در رشته هایی مثل مهندسی عمران یا مکانیک مشکل ساز نخواهد بود زیرا کار این رشته ها همگی در شرایط سخت نیست. ولی برای رشته منابع طبیعی هیچ قیدی برای پذیرش زن یا مرد وجود ندارد! در صورتی که شرایط تحصیلی و کاری این رشته بسیار سخت (بیابان و چنگل و کوه و دشت) است. و تازه سازمان منابع طبیعی هم متخصص زن استخدام نمیکند!
اون از وضعیت پذیرش دکترا و اینهم در این مقطع...اکثرا ناراضی هستند....!!!!!!!!!!!
کــار خیلی خـــوبیه!
سالهای سال است که دختـــــــران بیشتر صنـــدلی های دانشگاهها را اشغال کرده اند و درضمـــن برخی رشتـــه ها طبیعت مــــردانه دارند.
ای کاش دختــــران هم خدمت سربازی اجباری داشتنـــد .
درضمن هــنوز هم پــرطرفدارترین رشته ها ،پذیرش دختران را حتی بیشتر از پسران دارند.
سالها پیش، از سوی کارفرما ماموریت یافتم در یک سفر کاری به کشور کانادا بروم. بازدید از تاسیسات گاوداری بخش عمده ای از این سفر را تشکیل میداد. حضور زنان شاغل در این گاوداری ها چشمگیر و بیش از مردان بود.
دو روز پایانی سفر در بازدید از دو نمایشگاه بسیار با شکوه مربوط به دامپروری سپری شد. در حاشیة نمایشگاه، تشریفات حراج گاو و گوساله برگزار میشد. دختران جوان با لباسهای سفید،تمیز و پوشیده مشغول تر و خشک کردن دام ها بودند. یکی از وظائف آنها جمع کردن فضولات گاوها بود. کمی کاه روی آن می ریختند و جمع می کردند. سپس با یک دستمال کاغذی پشت گاو را پاک میکردند تا هنگام رژة، گاوها در مراسم حراج زیبا بنظر برسند. همة صحنه ها را به خاطر می سپردم تا در باز گشت از سفر برای دخترم تعریف کنم و از او بپرسم که اگر من یک گاو دار بودم، آیا او حاضر بود چنین وظایفی را برعهده گیرد؟ در اولین فرصت از او پرسیدم.
پاسخ دخترم جالب بود. در حقیقت مضمون پاسخ او چنین بود. "اگر از کودکی با چنین فرهنگی در درون و بیرون از خانه بزرگ می شدم، چرا که نه؟ البته این فرهنگ سازی در صورتی موءثر می افتاد که به علم و دانش و حسن نیت فرهنگ سازان باور می داشتم. اما اگر می دیدم از بام تا شام مرا نصیحت می کنند در حالیکه خودشان به آن نصایح عمل نمی کنند، آنوقت ......." .
آنروز از خودم خجالت کشیدم.
به نظرم کار خوبی هست. خانم ها درس می خوانند و لی بازار کار مردان را جذب می کند.
در نتیجه نه بازار نیروی لازم را دارد و نه خانم ها شغل پیدا می کنند و آقایون نیز بدون مدرک می مانند و حتی نمی توانند خانواده تشکیل دهند.
سلام

فکر کنم همه موافق هستیم که رشته تحصیلی باید تمناسب با جنسیت باشه. مثلا خیلی وقت پیش حضور مردالن در رشته مامایی ممنوع شد. حالا اگر در یک کار مطالعه شده بصورت یک دفعه رشته ها تفکیک بشوند اشکال ندارد. یارانه نیست که بگوییم در یک برنامه 10 ساله رشته های غیر دخترانه رو حل و فصل کنیم. من هم در دانشگاهمون دخترهایی دیدم که مهندسی معدن موخوندن و همون موقع فکر میکردیم اینها میخواهند چکار کنند.

1- بلاخره مسئله حذف رشته هایی که لازم نیست دانشجوی دختر بپذیره شروع شد. ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است.
2- دانشجویان دختر رو از تحصیل در رشته های دلخواهشون منع میکنید. دوست داره معدن بخونه.
3- چرا دولت اینقدر دیر و کند به فکر حل این مسئله افتاد.

هر سه تیتر موضوعش اینه که یک سری دانشگاه دیگه دخترها رو تو بعضی رشته ها راه نمیدن
جز,پرستاری,مامایی,و معلمی,باید در بقیه رشته ها از پذیرش دانشجوی دختر و حتی استخدام انها جلوگیرس شود
به نظر من كار درست و منطقي انجام شده كدام دختر حاضر مي شود و مي تواند در يك معدن در كوير لوط كار كند و شب آنجا بخوابد؟ و يا در روي سكوهاي نفتي در وسط دريا كار كند؟حتي بسياري از پزشكان زن الان بيكارند چون حاضر نيستند در روستاها كار كنند در بسياري از رشته هاي فني دختران حاضر به انجام كار نيستند و بيكارند كار فرمايان نمي توانند كسي را استخدام كنند كه كارايي كمتري دارند و هر 3سال 1سال مرخصي زايمان با حقوق و مزايا بگيرد و............
نگران نباشید،سال دیگه هم بقیه اش روحذف میکنن!!
تابناک چرا دانشگاه یزد رو نگفتی که تو دوتا از رشته های مادر یعنی مکانیک و عمران فقط پسر میگیره تاره تو بعضی از رشته ها مثل معماری که یک رشته مناسب برای دختراست امسال از 18 نفر فقط 5 نفر دختر میگیره. چه کسی میخواد حق دخترا رو بگیره؟ چه کنم که که ما هیشه دچار افراط و تفریط میشیم تو کارامون.....
جای دور میرید. دانشگاه علامه طباطبایی کلاسهاش رو دخترونه پسرونه کرده
من یک زن هستم و توی شرکت نفت کار کرده ام و مناطق عملیاتی رو دیده ام. دانشگاه صنعت نفت حق دارد زیرا اصلاً محیط مناطق عملیاتی برای خانمها مناسب نیست و مقاوم ترین اونها 2روزه ازپا درمیآن مگراینکه بومی باشن. ولی برخی مناطق مثل عسلویه یا ماهشهر که جمعیتشون کمه، نیروی بومی مرد ندارن چه برسه به خانمها؟ مگر رشته هایی که نیاز به کار عملیاتی ندارد مانند کار در پتروشیمی.
حالا مگه چی شده که انقدر شلوغش کردید؟!!
دخترا بیشتر از همه درس میخونند و کمتر از همه مشغول به کار می شوند و اگر هم کاری پیدا کردند بازار رو خراب میکنند و بعضا با حقوق هایی در حد 150 تومن در ماه کار میکنند... برای بیشتر دخترا واقعا فرقی نمیکنه که چی میخونند فقط میخوان مدرک دانشگاهی داشته باشند چرا باید ظرفیت دانشگاههای صنعتی ما اینطوری به هدر بره و به کشور ضربه بخوره... اگه کسی واقعا کشته مرده این هست که مهندسی بخونه دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور باز هست...
من با بعضی از این تفکیک ها موافقم . دختری که مدرک اقتصادی بگیرد ودر بانک یا دیگر ادارات استخدام شود این یعنی حذف یک موقعیت شغلی برای یک پسر جوان جویای کار وازدواج و به تبع آن افزایش یک جوان معتاد به جامعه معتادان
کار خیلی خوبی هست موافقم
تابناک لطفآ جانب انصاف را رعایت کنید
اینکه مسئولین میگن که بعضی از رشته ها برای دخترها مناسب نیست بازی با کلمات نیست واقعیت داره و نکته جالب استدلال شماست که منطقی نیست "اين در حالي است كه از ابتداي تشكيل اين رشته‌ها در دانشگاه‌هاي كشور پذيرش دختران در اين رشته‌ها پيش‌بيني شده بود و نمي‌توان پذيرفت كه بعد از چند دهه، ناگهان روساي دانشگاه‌ها متوجه شده‌اند اين رشته‌ها به درد دختران نمي‌خورد." این قوانین حکم آیه قرآن که نیست که اشتباه نباشد و میتواند اصلاح شود
من فارغ التحصل رشته معدن هستم و تو معدن کارکردم محیط کار معدن برای دخترها به هیچ وجه مناسب نیست چنین چیزی مختص فقط ایران نیست و توی کانادا هم با اینکه بموضوع جنسیت مهم نیست ولی کمتر زنی وارد این رشته میشود
جناب تابناک بیت المال پول پدر من یا شما نیست که برای خوش آمدن خرج بشه برای آبادانی این مملکت و رفاه مردم باید مصرف بشود حالا دربین یکسری کارهای بیمنطق مثل تفکیک جنسیتی نباید چنین حرفی درستی رو بازی با کلمات فرض کرد
البته مصداق این نظر رشتهای مثل معدن میباشد نه حسابداری
سلام تابناک عزیز
پیشاپیش از تحلیل یک جانبت نهایت تشکر را دارم
ولی اگه یکم دقت کنی میفهمی که کار زیاد بدی هم نیست. آخه یه نفر نیست بگه سرپرست خانواده آقایونن یا خانوما؟
بدیهیه که در اغلب موارد آقایونن .شاید نشه به همه تعمیم داد ولی در 90% موارد دخترانی که در رشته ای جا تنگ میکنن اون رشته رو به علت ازدواج و امثالهم یا ادامه نمیدن و یا وارد بازار نمیشن .
ادامه تحصیل واسه خیلی از دخترا شده وسیله ی پوز دادن و تاخجه بالا گذاشتن برا گروههای هم سن و سال و همسایه ها و فامیل.خیلی یا رو دیدم که درس میخونن واسه چشمو هم چشمی ولی پسر بیچاره درس میخونه تا خودش و خانوادش فردا از گرسنگی نمیرن .
اصلا چه معنی داره؟ تو کلاس ما 10 آقاییم 50 نفر خانم که خدا شاهد بیشترشون نمیدونن اصلا چه رشته ای رو دارن میخونن ولی دانشجو شدن شده وسیله ای که وقتی براش خواستگار میاد پوزش رو بدن.
من موافق حذف کامل خانم ها از رشته ها نیستم چون معتقدم بعضی از خانم ها یه رشته رو میشناسن و علاقه ی زیادی بهش دارن و تا آخر هم میخوان ادامش بدن ولی دیگه نباید حق مساوی با پسری که قراره اگه نفقه نده پدرش رو در بیارن داشته باشه
بابا اصلا این قضاوتتون درست نیست؛در آمارها همیشه میاد که شصت و چند درصد قبولی ها دخترند و کمتر پسرها؛خوب دلیلش چیه؟چون پسرها فقط یک یا نهایتا دو سال میتونن کنکور بدن بعدش باید برن سربازی اما خانم ها که حالا حالاها قصد ازدواج ندارند!یا رفتن به دانشگاه رو(بعضیاشون)راه کسب موقعیت های زندگی مشترک بهتر می بینن چندسال وقت دارند تا با خیال راحت چند تا کنکور رو امتحان بدن تا----بلاخره با کلاس کنکورو ...قبول شوند!شما اینو نمی گی بی عدالتی به پسرهاست؟بعدشم پسرها بعد از سربازی وقتی برای دادن کنکور دوباره ندارند؛فلذا برای از بین رفتن این بی عدالتی نسبت به پسران اتفاقا این کم کردن سهمیه خانم ها فکر خوبیه؛مسئولین هم اگر میخان از روی ترس از خانوماشون!یا ترس از جامعه جهانی!!!بگن ما این همه دختران قبولی داشتیم اگر راست میگن آمار سال اولی های قبول شده توی کنکور رو بزنن تا معلوم بشه که مشکلات آقایون خیلی بیشتره اما کسی نیست به داد پسرهای بدبخت برسه
قبول کنید ، تو بعضی رشته ها واقعا دخترا نباید تحصیل کنن ، یه سر به ادارات دولتی بزنید چه خبره !!!!! تو هر اتاق میری 5 تا زن نشسته که هیچ کدوم تحصیلاتشون ربطی به کاری که میکنن نداره فقط به خاطر اینکه لیسانس دارن جای کاری مردا رو اشغال کردن ، یکی نیست بگه آخه مرد باید خرج زن رو بده یا اینکه زنها برن سر کار و مردا بی کار باشن بعدم موقعی که میری خواستگاری میگن که خانم شوهر مهندس میخوان
برخی اعتقاد دارند که ماهیت برخی رشته ها مردانه است. بیایید برخی از رشته ها را بررسی کنیم.
مثلا" معدن:
1- اولا" دانشجویان دختر اغلب از این رشته استقبال نمی کنند.
2- یک فارغ التحصیل رشته معدن -با توجه به دروسی که گذرانده است- می تواند در سازمانهای مختلفی مشغول به کار شود که ارتباطی هم با معدن ندارد.
3- فارغ التحصیلان بسیار موفق خانم در بخش معدن و اکتشاف داریم که هم در داخل و هم در خارج فعال هستند.
زمین شناسی:
خانمها نیز در رشته زمین شناسی ثابت کرده اند که به اندازه آقایان توانایی در این رشته را دارند.
اگر خانمها از این درس حذف شوند، تدریس این درس در دبیرستانها به عهده چه کسانی خواهد بود. شاید بگویید در آنجا نیز این درس را حذف می کنیم. شرمنده این کار برخلاف آموزه های دینی ما خواهد بود. اندوختن علم و دانش حق همه است.
امام (ره) به نوه خود در رابطه با جداسازی چه فرمودند(صحیفه نور).
خدا میداند این کشور تا کی تاوان تصمیمات نادرست را باید بدهد. دختر من با رتبه 3000 برنامه ریزی کرده بود که در اردبیل نرم افزار بخواند اما دانشگاه فقظ مرد میگیرد. حال توجه شما را به تبعات این تصمیم سطحی جلب میکنم:
1- دختر معصوم من باید دور از خانواده و بدون نظارت ما در شهر غریب و با کلی تبعات درس بخواند آیا این نقض غرض نیست؟ آیا مسوولین امر مسئولیت عواقب این کار را میپذیرد؟

2-آیا تهران با اینهمه دانشگاه برای این تصمیمات مناسب تر نیست که لااقل مردم گزینه های بیشتری دارند؟ پس چرا آنها در این امر خیلی پیش قدم نیستند؟

3-شما میدانید نتیجه این امر برای دانشگاه ورود افراد ضعیف تر است؟
حذف دختران از برخی رشته ها کار بسیار پسندیده ای بود ، بسیاری از پسران به علت اعزام به خدمت از تحصیل بازمیمانند که هیچ کس مسئولیت این امر را به عهده نمی گیرد ، حال با حذف دختران از برخی رشته ها عدالت آموزشی بین دختر و پسر برقرار میشود
*اين در حالي است كه از ابتداي تشكيل اين رشته‌ها در دانشگاه‌هاي كشور پذيرش دختران در اين رشته‌ها پيش‌بيني شده بود و نمي‌توان پذيرفت كه بعد از چند دهه، ناگهان روساي دانشگاه‌ها متوجه شده‌اند اين رشته‌ها به درد دختران نمي‌خورد.*
تحلیل بسیار ساده ای هست بعد از چند سال پذیرش دختران در رشته هایی مثل دامپزشکی و مشکلات پیش امده حالا به این نتیجه رسیدند که این رشته ها پذیرش دختر نداشته باشند
شما در نظر بگیرید کدوم دختری ساعت 3 نیمه شب حاضره بره تو روستا برای زایمان یه گاو
خب این مشکلات و هزاران مشکل دیگه باعث شده که این رشته ها حذف بشه
به جای متن به اصطلاح تحلیلی باید ببینید چرا از ده سال پیش مسئولان وقت یک چنین رشته هایی رو برای دختران در نظر گرفته اند
خوب وقتي خيلي ازدخترا مدرك ميگيرن و بعد ازش يا نميخان يانميتونن استفاده كنن درواقع جاي امثال من رو كه بعد از فارغ التحصيلي به نحوي از اون مدرك استفاده خواهم كرد رو اشغال ميكنن.اين كاري كه كردن خوبه ودر درازمدت به نفع دخترا وپسراخواهد بود.البته ايكاش فقط 20 يا 30تا رشته رو اينجوري ميكردن نه 77 تا !!!
من نمی فهمم از یک طرف دانشگاه ها می گویند ما وظیفه ای در قبال ایجاد شغل نداریم ولی از طرف دیگر این بهانه ای برای تک جنسیتی شدن دانشگاه ها شده .
اگر بخواهیم اینطوری حساب کنیم که الان برای هیچ رشته ای کار نیست پس باید همه رشته ها تعطیل کرد
تفکیک جنسیت کار خوبی است من با برخی از دانشگاه ها در ارتباط هستم واقعا خیلی از دانشجویان وقتشان را به کارهای نامناسب می گذرانند و در خصوص درس بسیار کاهل هستند . برخی از دانشگاه ها که تفکیک کرده اند به نتایج خوبی رسیده اند .
به نظر من اینکه خروجی خانم های بسیاری از این رشته ها به فعالیت در همان زمینه نمی پردازند هم حقیقت است، هم اصراف بیت المال است و هم دلیل خوبی است برای اینکار و به قول شما "دلیل تراشی" نیست.
متأسفانه دختران ما فقط برای پرستیژ و یا دور شدن از خانواده و یا کلاس گذاشتن و یا وقت گذرانی کردن و ... به دانشگاه می روند که این مسأله مشکلات زیادی را به بار آورده از جمله کمبود نیروی متخصص، کمبود نیروی کار، کمبود فضا برای پسرهایی که باید عهده دار پیشرفت مملکت و همچنین امرار معاش خانواده باشند و همچنین بالا رفتن سن ازدواج، سخت شدن شرایط ازدواج، مشکلات اساسی در خانواده و از هم پاشیدن جامعه و .... را به دنبال خواهد داشت.
این اتفاق سال ها پیش باید می افتاد و الان خیلی دیره ولی ماهی رو هر وفت از آب بگیری تازه است.
کار درستیه! بالاخره دیدیم یه کار درست هم انجام شد تو این مملکت!!!

شاید ریشه ای نگاه کنیم مشکل داشته باشه! اما برای حل یه سری از مشکلات به نظرم خوبه که این کار انجام بشه! آخه دختر بشه مهندس معدن و عمران و مکانیک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا خنده داره!
دختر خواندن و نوشتن بلد باشه بسشه بيشتر از اون فايده نداره
بنظر من تا وقتي پسر بيكار داريم به هيچ دختري نبايد كار بدن مگه نان آور خانواده باشه.
يارومي روم يازنگي زنگ .ياواقعاماننداروپاييان نفقه زن برمرد ومهريه وحقوق اسلامي مترتب برزن راناديده بگيريدوبدون محدوديت كاركنند حتي باتوجود تماس بانامحرمان وشرايط امنيتي خراب ويازنان درشته هاي خاصي مانند علوم تربيتي وپزشكي وعلوم انساني وتجربي مشخص كاركنند باحفظ موقعيت وشان زن مسلمان درخانواده .
همه جوامع وقتی پیشرفت کردند که به زنان جامعه اجازه پیشرقت دادند. ما با مشاهده این تجربه دیگه نباید فهمیده باشیم که عقب نگه داشتن زنان نتیجه ای جز عقب موندن جامعه نداره؟!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار