بازدید 9187

توصیف نیویورک‌ تایمز از 'ستاره فوق‌تصور' ایران

کد خبر: ۲۶۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۴ 08 August 2012
نیویورک تایمز نوشت: قوی ترین مرد جهان اگر ملاک بالای سر بردن سنگین ترین وزنه مطرح باشد، بهداد سلیمی بیست و دو ساله از ایران است که روز سه شنبه توانست مدل طلای وزنه برداری المپیک را در دسته فوق سنگین بدست آورد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی این روزنامه در تحلیلی به قلم باری براک نوشت: سلیمی ، وزنه ای پانصد و چهل و پنج پوندی ( دویست و چهل و هفت کیلو و دویست گرمی ) را بالای سر برد که وزن آن بیش از یک پیانوی گراند در اندازه کوچک است.


بهداد سلیمی با حدود دو متر قد و یکصد و شصت و پنج کیلوگرم وزن ، کوهی از عضله است. سلیمی قبلا بزرگترین قهرمان ورزشی در کشورش بود و اکنون به طور قطع همینطور است.


سلیمی که از طریق مترجم صحبت می کرد گفت :« همه در کوچه و خیابان های ایران سرگرم شادی هستند . اکنون زمان شادی است و همه احساس افتخار می کنند.»


صدها ایرانی که بسیاری از آنها مقیم لندن بودند برای تشویق قهرمان خود در سالن وزنه برداری حضور داشتند.زمانی که سلیمی به وزنه ها نزدیک می شد بسیاری با صدای بلند کلمه « ماشاء الله » را به زبان می آوردند. صدها نفر پرچم های ایران را در دست داشتند و هر دفعه که وی وزنه را با موفقیت بلند می کرد ، فریادهای « بهداد ، بهداد » شنیده می شد.


جمعیت زیاد دیگری نیز برای تشویق ماتیاس اشتاینر آلمانی به سالن آمده بودند که سال دو هزار و هشت برنده مدال طلا شده بود. اشتاینر در زمان بلند کردن دومین وزنه به وزن چهارصد و سی و دو پوند ( یکصد و نود و پنج کیلوگرم ) تعادل خود را از دست داد و زمین خورد.


وزنه با اشتاینر برخورد کرد و وی برای عکسبرداری به بیمارستان منتقل ولی بعد اعلام شد صدمه وارد شده به وی سطحی است.


سلیمی هر چند جوان است ، بیشترین بخت را برای پیروزی دارا بود. سلیمی قبلا چهار بار قهرمان آسیا و دو بار قهرمان جهان شده است.


وی  سال دو هزار و ده در  بازی های قهرمانی آسیا به آنفلوانزا مبتلا شده بود و در زمان بالا بردن یکی از وزنه ها از فرط خستگی زمین خورد ولی به مقام قهرمانی این مسابقات دست یافت.

در چند روز گذشته ، وزنه برداران دیگر در محوطه تمرین با تعجب به تمرین های بهداد سلیمی نگاه می کردند. دامون کِلی وزنه بردار استرالیایی گفت :« من از تمرین هایی که سلیمی انجام می داد متعجب شده بودم. سلیمی واقعا موجب تعجب من شد.»


سلیمی در حرکت یک ضرب ، با بالا بردن وزنه چهارصد و هفتاد و دو پوند ( دویست و چهارده کیلوگرم ) رکود جهان را در اختیار دارد. در عین حال وی روز سه شنبه فقط وزنه چهارصد و پنجاه و نه پوندی ( دویست و هشت کیلوگرمی ) را امتحان کرد یعنی همان وزنه ای که روسلان آلبگوف از روسیه به بالای سر برد. به نظر می رسید سلیمی قصد دارد انرژی خود را حفظ کند.


سلیمی در حرکت دو ضرب ، وزنه چهارصد و چهل و پنج پوندی ( دویست و چهل و هفت کیلو و دویست گرم ) را بلند کرد و وزنه برداران دیگر ، نتوانستند به مجموع وزنه هایی که وی به بالای سر برده بود برسند.


سجاد انوشیروانی از ایران برنده مدال نقره و آلبگوف مدال برنز گرفت.


سلیمی می توانست دو بار دیگر وزنه را امتحان کند و وزنه پانصد و هشتاد و دو پوندی ( دویست و شصت و سه کیلوگرم ) برای وی آماده شد . سلیمی نتوانست این وزنه را بلند کند ولی در صورت بالای سر بردن این وزنه در حرکت دو ضرب ، رکورد جهانی را در این حرکت می شکست و از استاد خود حسین رضا زاده رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران نیز جلو می افتاد.


شش هزار نفر جمعیت حاضر در سالن انتظار داشتند سلیمی بار دیگر برای برداشتن این وزنه تلاش کند ولی سلیمی به تماشاگران ادای احترام کرد و از انوشیروانی هم تیمی خود خواست به روی سکو بیاید و سلیمی و انوشیروانی در میان فریاد شادی تماشاگران ،پرچم ایران را به بالای سر بردند.


داود توکلی داور هند بال ایران گفت :« من به سلیمی افتخار می کنم. من تقریبا حرفی برای گفتن ندارم . سلیمی بزرگترین ورزشکار ایران و ستاره ای مافوق تصور است.»


گوینده سالن اعلام کرد سلیمی اگر بخواهد هنوز هم وقت دارد تا یک بار دیگر وزنه را بلند کند ولی وی به قسمت پشت سالن رفت و حوله اش را به روی شانه هایش انداخت.


سلیمی بعدا گفت در فاصله بین برداشتن وزنه ها وقفه زیادی بوجود آمده و بدنش سرد شده است. علاوه بر این ، برای شکستن رکودهای جهانی زمان های دیگری هم وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد هنگام تمرین ، بارها وزنه های سنگین تری را بلند کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار