بازدید 71750

پشت پرده دعوت ملک عبدالله از احمدی‌نژاد

در شرایطی که روابط ایران و عربستان در ماه‌های اخیر به دلایل گوناگون، یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های خود را می‌گذراند، دعوت ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی از محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران برای سفر به این کشور، امری جالب توجه بوده است؛ اما جالبتر از آن، دلیل این دعوت، یعنی برگزاری اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی است که از وجود برنامه‌هایی از سوی عربستان حکایت دارد.
کد خبر: ۲۶۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴ 05 August 2012
در شرایطی که روابط ایران و عربستان در ماه‌های اخیر به دلایل گوناگون، یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های خود را می‌گذراند، دعوت ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی از محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران برای سفر به این کشور، امری جالب توجه بوده است؛ اما جالبتر از آن، دلیل این دعوت، یعنی برگزاری اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی است که از وجود برنامه‌هایی از سوی عربستان حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، رسانه‌های رسمی عربستان سعودی اعلام کردند که سفیر این کشور در تهران، دعوت‌نامه‌ای را که از سوی ملک عبدالله، پادشاه این کشور برای محمود احمدی‌نژاد فرستاده شده بود، به اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور تحویل داده است.

محتوای نامه فرستاده شده، دعوت از رئیس جمهوری کشورمان برای شرکت در اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو اجلاس همکاری اسلامی است که قرار است روزهای چهاردهم و پانزدهم اوت در شهر مکه برگزار شود.



این در حالی است که از یک سو، محتوای این اجلاس اضطراری و اصولاً دلیل برگزاری چنین اجلاسی دقیقا مشخص نیست و از سوی دیگر، زمان برگزاری آن (در آستانه اجلاس عدم تعهد در ایران) بسیار شک‌برانگیز است.

در رابطه با محتوا، دولت سعودی تنها به بیاناتی کلی بسنده و اعلام کرده که هدف و دستور کار اصلی این اجلاس، «تقویت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی» است؛ اما افزون بر این، اعلام شده که بحران سوریه و نیز کشتار مسلمانان در میانمار در بالاترین دستور کار این اجلاس است.

اما آنچه بیش از هر چیز دیگری برگزاری این اجلاس اضطراری را مهم جلوه می‌دهد، زمان برگزاری آن در آستانه اجلاس عدم تعهد در ایران است. با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای اسلامی عضو جنبش عدم تعهد نیز هستند و قرار است در زمانی نزدیک به همین تاریخ در تهران با یکدیگر دیدار کنند، بی‌گمان اقدام دولت سعودی دربردارنده اهدافی خاص است.

در تحلیل این امر، می‌توان گفت مهمترین هدف سعودی‌ها، کم اهمیت جلوه دادن اجلاس عدم تعهد از طریق برگزاری اجلاسی بدیل برای آن است. بر این اساس، دولت سعودی قصد دارد با دور هم جمع کردن سران کشورهای اسلامی، در عمل اجلاس تهران را کم اهمیت یا بی‌اهمیت جلوه دهد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه بنا به اعلام دولت عربستان، یکی از دستور کارهای این نشست را موضوع سوریه تشکیل می‌دهد و با توجه به اختلاف شدید مواضع ایران و عربستان در این موضوع، یکی دیگر از اهداف سعودی‌ها می‌تواند اعمال فشار بر ایران در این زمینه و یا دست‌کم بیرون کردن این موضوع از دستور کار اجلاس تهران باشد تا به این ترتیب، ابتکار عمل در مسأله سوریه از دست ایران خارج شود.

به این ترتیب، می‌توان گفت هدف نهایی این اجلاس، نه تنها همبستگی و یکپارچگی امت اسلامی نیست، بلکه در عمل تفرقه‌اندازی به سبک سعودی و استفاده از موقعیت برای دسترسی به اهداف حاکمان این کشور به شمار می‌رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۶۲
انتشار یافته: ۶۱
عربستان چه رندانه و زیرکانه چنین رویدادی را دارد رقم میزند ، عالم سیاست درایت مختص دارد
پاسخ ها
abd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
البته درایت شیطانی!
آنهم با هدایت سیا و موساد و MI6!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
با سلام
به نظر من اگه ایران بتونه در این جلسه با متحدان خودش این جلسه را به بن بست بکشاند و همه نتایج را به اجلاس تهران منتهی بکنه دوباره ورق برمیگرده ضمن اینکه اجلاس تهران یک اجلاس رسمی و با حضور بیش از 100 کشور برگزار می شود
در واقع باید کاری بکنیم که به همه نشان بدهیم این اجلاس هیچ ارزش ندارد
عدو شودسبب خیر اگرخداخواهد
دولت سعودي اين آرزو را به گورستان خواهد برد
غير از اين باشه بايد شك كرد. اينا پست تر ازين هستند كه به وحدت مسلمونا فكر كنند .
مرگ بر آل سعود و وهابیان از خدا بیخبر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
خداییش برای چی منفی می دید؟؟؟؟؟؟؟؟
طرفدارهای عربستانید؟؟؟
ا........
ملك عبدلله
هنوز زنده است؟؟؟؟؟
البته اين روشها در مغز سردمداران عربستان نمي گنجد بلكه ديكته اي است كه توسط امريكايي ها نوشته شده است
براي تحت تاثير قراردادن جلسه اجلاس تهران
ما بايد با يك پلتيك برنده اين بازي كه توسط آنان شروع شده باشيم اگر كمي انديشه داشته باشيم ما در اين دو جلسه حرف اول و آخر را بزنيم البته درايت و آينده نگري جوهره يك انديشه خوب است
کنفرانس عربستان میتواند به صدور قطعنامه ای دلخواه آنان در مورد مسائل منطقه و سوریه منجر شود و چون ایران هم شرکت کننده است به پای ایران نیز نوشته میشود
سیاست همینه/ دولت مردان ما هم باید سیاست داشته باشند
اگر وحدت را می خواستند،در عالم اسلام تفرقه ایجاد نمی کردند،در سوریه پول واسلحه برای قتل عام مردم مضلوم نمی فرستادندواز حکومت مستبدبحرین حمایت نمی کردواین هم از ابتکارات زد ایرانی مستبدان!خوب تحلیل کردی تابناک.
وهابيون خرفت خيلي خيلي احمقتر ازاين حرفها هستند كه اين چنين سياست با درايتي داشته باشند كه بتوانند حريف سياسي خودشونو اين چنين توعمل انجام شده قرار بدهند، بس بنابر اين نتيجه ميگيريم كار روباه پير سياست يعني همون انگليس وتعييد اسرائيل و آمريكاست كه با اين كار ميخوان همان سياست ژاندارم منطقه رو با كمترين هزينه اجرايي كنن.
درايت و عقل شيعي و مومنانه پاسخ مناسبي براي عبد شيطان خواهد بود.
تکرار ماجرای مسجد ضرار است که مسجدی را در مقابل مسجد پیامبر بنا کردند و حضرت دستور به تخریب آن مسجد دادند
ایران باید با شرکت در این اجلاس به طور حضوری از ایجاد مشکلات احتمالی پیش گیری کند یا اقلا به تلطیف مبحث منجر شود.
این که ایران را هم دعوت کردند یعنی کار مخفیانه نیست زور آزمائی علنی است و در عین حال قبول کردند بدون ایران کار پیش نخواهد رفت.
عربستان احتمال می دهد با توجه به شرایط میزبانی ایران دراجلاس عدم تعهدها قضیه بحرین هم مطرح خواهد شدکه برای عربستان با توجه به لشکرکشی ها و دخالتهاش خوشایند نخواهد بود.پس عربستان تو این اجلاسی که تشکیل می دهد می خواهدبا معطوف کردن بیشتراذهان از ابتداء به مسئله سوریه دربرابرمسئله بحرین وسایرمسایل منطقه یک قدم جلوتر حرکت کند . ونه تنهاایران مهمان وحامی سوریه را در برابر همه قرار دهد بلکه اجلاس تهران را هم با اینکارکم اثر کرده و یه چیز فرمالیته نشان دهد.
ميشه بهشون اطلاع داد به دلايل و بهانه هاي مختلف عربستان اين جلسه را به بعد از اجلاس غير متعهد انتقال بدهد و در غير اينصورت با اقتدار در جلسه شركت و سياست هاي خود را دنبال كرد و از اين مورد امتياز گيري كرد.
من با شرکت رئیس جمهور در این جلسه مخالف نیستم اما قبل از شرکت لازم است اطلاعاتی را از پشت پرده ی این اجلاس توسط نهادهای اطلاعاتی و مسئولین ذیربط بدست آوریم تا بتوانیم با آمادگی مناسب در این اجلاس حضور داشته باشیم.
اگر دلايل شما را براي برگزاري اين اجلاس اضطراري بپذيريم، رسيدن به اين مقاصد بدون دعوت از ايران هم ممكن است. پس براي دعوت از ايران چه توجيهي وجود دارد؟
به نظر مي‌رسد بايد دقيق‌تر نگاه كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
دقیقا.طرف با ما مشکل داره یهویی میاد دعوت هم میکنه از ما.البته ملک که خودش بیچاره مریضه البته از اون مریض ها رو میگم.
رفتار منافقانه ملك عبداله آدمو بياد رفتار ابن زبير خبيث در سريال مختار نامه ميندازه
راه حل شرکت زیرکانه رئیس جمهور محترم در این اجلاس و گرفتن ابتکار عمل در زمینه های مختلف و به طریقی ارجاع مسائل به اجلاس عدم تعهدها است.
فرصت را بايد تبديل كرد تا از ان استفاده شودد
لازم نيست سعودي ها به فكر سوريه و ...باشند.
لازم است دو دستي كلاه خودشان را بگيرند كه با آن را نبرد.
ای بابا .. حالا الان گفتی مرگ بر آل سعود و وهابیت و غیره .. اونا مردن الان؟!...
راهکار درس و حسابی .. ایده ای چیزی ندارین؟!..

بنظر من این حرکت رندانه که قطعا طراحانش حکام شکم باره و کم عقل نیستن ... یک جواب رندانه به سبک ایرانی هم میخواد ....

من فکر میکنم .. ما باید انوجا با قدرت شرکت کنیم و در خود عربستان .. ابتکار عمل رو بدست بگیریم .. و با نشون دادن اسناد و مدارکی در خود عربستان اونا رو در زمینه سوریه .. و لبنان ... و همکاریشون با غرب و اسرائیل به چالش بکشونیم .. اینجوری موضوع سوریه در اجلاس تهران همچنان جذابیت خواهد داشت ..
تحلیل این دعوت دقیق و آشکار کننده نیت سعودی هاست بنظر می رسد رئیس جمهور لازم است در نامه ای که رونوشت آن برای سران دول اسلامی و عدم تعهد ارسال بشود نیت عربستان از این جلسه خیانت این کشور در تولید بی رویه نفت برای شکستن اقتصاد ایران ، دخالت های زذیلانه و به دور از عرف بین المللی برای ساقط کردن نظام سوریه و ده ها دخالت در سرکوب مردم بحرین و ومناطق شیعه نشین عربستان ، اعدام 18 ایرانی و ده ها جنایت دیگر قدیم و جدید سعودی ها برعلیه جمهوری اسلامی را مطرح و درخواست کند که این جلسه در این شرایط برای وحدت جهان اسلام و اتحاد عدم تعهد لغو شود
در عمل چندان به حال سعودي ها سودي نخواهد بخشيد و از اهميت اجلاس غير متعهدها کم نمي کند ولي فرصتي پيش مي آيد تا ايران در يک اجلاس عربي متشکل از سران متحجر عربي فرياد خود را اعلام کند و در صورت لزوم دست به تهديد بزند.
باید از تشکیل نیات واقعی کنفرانس ایران از عربستان توضیح و تضمین بگیرد که اهداف خاصی نداشته باشد و در صورتی هدف آن فشار به سوریه باشد آنرا باید تحریم کرد و افشاء گری کزد
با همه این اوصاف اگر احمدی نژاد به عربستان بره که عربستان به خواستش میرسه.اگر نره هم....
پس تکلیف چیه؟
البته ما همیشه با عربستان مماشات کردیم و البته چوبشم خوردیم.همین تحریم نفتو ببینید با ما چیکار کرد .الان انگار نه انگار دعوتمون میکنه.باید زد تو دهنش.
نخیر این جلسه برای آن است که احمدی نژاد نرود و بهانه دستشان دهد تا همگی اجلاس عدم تعهد را تحریم کنند...
قطعا پادشاه عربستان در اجلاس سران غیر متعهدها در ایران شرکت نمی کند و اگر احمدی نژاد به عربستان رفتند ولی پادشاه عربستان نیامد خیلی ضایع است
نفس این کار یعنی برای وحدت امت اسلامی کار بسیار خوبی است.اینکه پشت پرده چه باشد شاید پیش بینی آن سخت است. ولی واقعیت این است که سالهای سال است که برادر کشی در بین مسلمانان شایع گردیده و هر فرقه اسلامی با توجیهات غیر قابل قبول فرقه دیگر اسلامی را هدف کشتار قرار می دهد. اکنون شرایط طوری شده که مسلمانان یکدیگر را می کشند و آنهم با توجیه اجرای حدود اسلامی. در عراق ، لیبی ، بحرین ، یمن و اکنون هم سوریه مسلمانان بدست مسلمانان کشته می شوند که این موضوع بشدت مورد استقبال غربی ها و بخصوص رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته و بنفع آنان است. شرایط جاری تحت هیچ شرایطی بنفع هیچیک از کشورهای اسلامی نیست. هم ایران و هم عربستان بعنوان دو کشور تاثیرگذار اسلامی از شرایط فعلی متضرر شده اند. پس با درایت باید از فرصتها باید استفاده کرد حتی اگر قصد باطلی پشت این قضیه باشد. تا کی باید مسلمانان بدست مسلمانان قتل عام شوند؟ فقط تند روی ها در همه کشورهای اسلامی باعث این فجایع شده است.
تحليل بنده اينه كه ملك عبدالله خائن داره ما رو به سمت خودش ميكشه تا با دادن چند امتياز الكي امتياز هاي بزرگ بگيره بايد هوشيار باشيم
به نظر من این دعوت بهترین فرصت است که ما مواضع اصولی خودمون رو در تمامی حوزه ها مطرح کنیم به طوری که باید احتمال بدهیم که در این جلسه شاید موضوعی به غیر از سوریه و میانمار مطرح شود که آمادگی ایران در هر ضمینه طلب میکند
البته مواضع رک وشفاف وصریح را طلب میکند که بنظر بنده شخص احمدی نژاد بهترین گزینه از طرف ایران برای رک صحبت کردن است
شماها چرا تا این حد بد بین هستید شاید (بندۀ خدا) میخواد وصیت بکنه!!
همه 485 میلیلرد دلار پول نفت سالیانه عربستان تا سنت اخرش خرج اهداف امریکا و انگلستان و اسراییل میشود
ومکروا ومکرالله فالله خیر الماکرین
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
ومكروا ومكرالله والله خيرالماكرين
شیخ سعودی که دنبال حل مشکل مسلمونها نیست . دنبال فشار به اسرائیل و میانمار هم نیست. تفرقه انداز خائن میخواد نقشه امریکاییها را اجرا کنه و ایران را رودر روی کشورهای دیگه قرار بده. ولی خدا بزرگه و مکر این بچه شیطون را رسوا میکنه.
ظهور خیلی نزدیک است...
تعدادا کشورها که قابل قیاس نیست
به نظر من باید مقامی در سطح معاون وزیر خارجه را به این اجلاس فرستاد
به نظر من دشمنی عربستان با کشورمان از آمریکا و اسرایل بدتره تو قضیه نفت چکار باما کردن
احتمالا می خواهد کنفرانس عدم تعهد در تهران را تحت شعاع قرار دهد، یا حرکتی علیه سوریه بکند و با حضور ایران، آن را موافق نظر ایران جلو دهد.

باید هوشیار بود.
هنوز هیچ چیز معلوم نیست و نباید زود قضاوت کرد.
کشتار مسلمانان میانمار در دستور کار اجلاس عربستان!!!!!!!!! اینا که باید خوشحال باشن چون بوداییها کار تروریستهای وهابی و آسون کردن .مگه مسلمون کش مسلمون کشی را پیگیری میکنه!!!!!!!!!!!!
حتما بزرگان ايران يك ضدفن تو آستين دارند.
بادشمن از نوع منافقش باید با دقت برخورد شود
آل صعود بزرگترین خیانت را در حق ایران و اسلام کرده ام پس ساده اندیشی است که نیت خیر خواهی اسلامی از آنها داشته باشیم پس باید هوشیار بود و همیشه مواظب دشمن و مکر و حیله آن بودوعکس العمل مناسب را انتخاب کرد
امام باقر سلام الله علیه

رابِطوا عَدُوَّكُم
[همواره] مراقب دشمنتان باشيد
فکر می کنم رئیس جمهورمان می تواند با رک گویی و صراحت همیشگی خودش جوری مواضع بحق ایران را مطرح کنه که عربا پشیمون شن از دعوتشون. مثل دانشگاه کلمبیا. نرفتن به این اجلاس یعنی پاک کردن کردن صورت مساله. باید تصور کنیم اجلاس تهرانی درکار نیست و همین اجلاس در عربستان حکم اجلاس تهران رو داره. این مهمه نه امید به یه اجلاسه خونگی.اتفاقا وقتی دشمن یک تریبون در اختیار ما قرار بده این خوبه واسه ما. عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد.
بايد بپذيريم كه اين عبدالله بن زبير زمان كه دست پرورده غرب و روباه پير و ر‍ژيم صهيونيستي است نقشه شومي دارد كه نماينده ايران بايد با آمادگي كامل و با بررسي تمام جوانب در اين جلسه حضور يابد و انشاءالله عدو شود سبب خير كه خدا انشاءالله مي خواهد و خدا با ماست.نماينده ايران بايد نصايح رهبر معظم را آويز گوش كند.
نامگذاری این اجلاس بسیارمکارانه است. اجلاسی برای وحدت امت اسلامی درآستانه اجلاس غیرمتعهدها درتهران!اگر آل سعودبدنبال وحدت امت اسلامی هستند،اجلاس غیرمتعهدها در تهران فرصت بسیارخوبی برای نمایش وحدت کشورهای اسلامی به دیگر اعضاء وجهانیان دراختیار آنها قرارمیدهد وشرکت سران عالیرتبه کشورهای اسلامی دراجلاس تهران خودبنوعی مبین وحدت بین کشورهای اسلامی است.چون اگر واقعا درپی وحدت امت اسلامی باشندبین تهران ومکه نباید فرقی بگذارندوبا تقویت اجلاس تهران میتوانندوحدت بین مسلمانان را بهتر نشان دهند بخصوص که کشورهای غیرمسلمان نیز در این اجلاس حضوردارند.اما پشت پرده واقعی آنهااینست که اگر رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مکه شرکت نکرد ویا ایران در هر سطحی شرکت کرد بهانه ای برای مقابله بمثل به سعودیها واعراب بدهدتاآنهاهم درهمان سطح در اجلاس تهران شرکت کنند.
شاید هم میخوان ما اینو رد کنیم تا اونا بهانه ای برای رد دعوت اجلاس جنبش عدم تعهد داشته باشن
بسمه تعالي
از اين روابط با عربستان بايد زيركانه باشد
ما میتونیم با کمی اعتماد سازی برای اعراب تحریم نفتی رو دور بزنیم! اگه اعراب از جانب ما مطمئن باشن حرف دیگران رو گوش نمی کنن برای اینکه ما همه همسایه ایم، اتحاد با بیگانه تا ابد پایدار نمی مونه همونطور که ماه پشت ابر!!!
به امید خدا ملک عبدالله قبل از برگزاری چنین اجلاسی به درک واصل میشود
بایدآقای احمدنژاد حضورمقتدرانه داشته باشد . اآیابانرقتن ایشان احلاس برگزارنمیشود , می شود .ماباابتکار میتوانیم باالگو گرفتن از حضرت امام سجاد وحضرت زیب دربربر یزیدیان وابن زیادها ورق را بنفع دولت سوریه وحزب الله وایران برگردانیم باید باتوکل بخداباورمان شود آری می توانیم.از کثرت جنودشیطان نباید هراسید
در تعجبم كه هر تحليلي ميشود و احتمالي داده ميشود بلافاصله تمام نظرات در همان جهت داده ميشوند غافل از اينكه اين فقط يك احتمال است كه تحليل گر داده . چرا به همه چيز بايد سؤ ظن داشت ؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل