بازدید 4912

دستور بانک مرکزی مصربرای قطع روابط با بانکهای ایران

سهم دولت ایران از سود "بانک مصر ایران" در حساب ویژه ای در بانک، نگهداری می شود ولی به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران، امکان ارسال این پول به این کشور وجود ندارد.
کد خبر: ۲۶۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۵ 31 July 2012
دولت ایران به دلیل تحریم های بین المللی امکان دریافت سهم خود از سود بانک "توسعه مصر ایران" را ندارد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الشروق چاپ قاهره، بانک مرکزی مصر به تمامی بانک های مصری و خارجی فعال در این کشور هشدار داده است از تعامل مستقیم یا غیرمستقیم با بانک های ایران یا بانک مرکزی این کشور خودداری کنند.

این ممنوعیت تعامل همچنین شامل حساب های بانکی مصر در بانک های آمریکا نیز می شود که در گذشته برای تعاملات و تبادلات بازرگانی و بانکی با دولت یا بانک مرکزی ایران استفاده می شد.

این دستور بانک مرکزی مصر درباره منع تعامل با سیستم بانکی و بانک مرکزی ایران چند ماه پیش از این صادر شده بود.

"حمدی موسی" مدیرعامل بانک "توسعه مصر ایران" گفت: سهم شریک ایرانی از سود این بانک در سال مالی گذشته، در حساب ویژه ای در بانک، نگهداری می شود ولی به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران، امکان ارسال این پول به این کشور وجود ندارد.

ایران 40 درصد از کل سهام بانک توسعه مصر ایران را در اختیار خود دارد.
سود کل این بانک در سال مالی گذشته 184 میلیون و 79 هزار جنیه (واحد پول مصر) است که سهم 40 درصدی ایران معادل 15 میلیون و 223 هزار دلار می شود.

موسی افزود: بانک توسعه مصر ایران در هیچ گونه تعاملات غیرقانونی با ایران دخالت نداشته است. ما ایران را همسایه مسلمان می دانیم. براساس تصمیمات و قطعنامه های بین المللی، هیچگونه تعاملات مستقیم یا غیرمستقیم میان بانک توسعه مصر ایران و بانک های ایرانی یا بانک مرکزی ایران وجود ندارد.

وی افزود: این بانک در مصر فعالیت می کند و از تحریم ها علیه ایران، تاثیر نپذیرفته است. بعید است شریک ایرانی سهم خود را در این بانک به فروش برساند بلکه ایران قصد دارد همکاری اقتصادی اش را با مصر افزایش دهد.

بانک "توسعه مصر ایران" با سرمایه گذاری مشترک میان دولت های ایران و مصر قبل از انقلاب اسلامی 1357  تاسیس شد. به رغم قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور در طول 32 سال گذشته اما این بانک به فعالیت خود ادامه می دهد. دفتر مرکزی و شعبه های این بانک در کشور مصر قرار دارند.

دولت ایران از طریق "شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران" 40.14 درصد از کل سهام بانک توسعه مصر ایران را در اختیار خود دارد و بقیه سهام آن در اختیار سه بانک و شرکت دولتی مصر یعنی بانک سرمایه گذاری ملی، شرکت بیمه مصر (مصر للتامین) و شرکت بیمه های زندگی مصر (شرکت مصر لتامینات الحیاه) است.

سرمایه بانک توسعه مصر ایران در هنگام آغاز فعالیت 20 میلیون دلار ولی هم اکنون به 300 میلیون دلار می رسد.

هیئت مدیره بانک توسعه مصر ایران از هشت نفر (چهار نفر از ایران و چهار نفر از مصر) تشکیل شده است. بنابه نوشته سایت ویکی پدیا، یکی از اعضای ایرانی هیئت مدیره، داوود دانش جعفری وزیر اقتصاد پیشین ایران است.

قبل از این روزنامه آمریکایی آتلانتیک گفته بود بانک توسعه مصر ایران در دور زدن تحریم ها علیه ایران نقش ایفا می کند. این روزنامه نوشته بود که این بانک در ژوئیه 2009 مبلغ 50 میلیون دلار به ایران انتقال داده است. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان