بازدید 132008
خوانده می‌شوید؟

چرا رشد جمعیت در ایران کاهش یافته است؟

برخی بر این باورند که اعمال سیاست‌های کنترل جمعیت توسط دولت، باعث کاهش جمعیت ایران در دو دهه گذشته بوده و برخی می‌گویند که عواملی دیگر غیر از سیاست‌های کنترلی، باعث کاهش جمعیت است، چنان که اگر سیاست‌های کنترل جمعیتی هم برداشته شود، باز هم نرخ رشد جمعیت ایران افزایش نخواهد یافت. نظر شما در این باره چیست؟ علت کاهش رشد جمعیت ایران در سال‌های اخیر چیست؟ این خبر با نظرهای شما تکمیل خواهد شد.
کد خبر: ۲۶۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳ 29 July 2012
دهه شصتی‌ها بیش از هر چیزی از هرم جمعیتی ایران نالانند. افزایش جمعیت این نسل و تقاضای بالای جمعیت آنان، باعث شد تا سیاست‌های کنترل جمعیتی در ایران جدی گرفته شود؛ رخدادی که اکنون به گواهی نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ به تهدیدی برای آینده جمعیتی ایران تبدیل شده است. 

بنا به گزارش «تابناک»، هرچند سیاست‌های کنترل جمعیتی در ایران از سال‌های دهه سی و چهل پی گرفته می‌شده، مهمترین رخداد این عرصه در سال ۱۳۷۲ بود که با حذف همه سیاست‌های تشویقی سه اولاد به بالا، سریع‌ترین کاهش ثبت شده در نرخ رشد جمعیت یک کشور شد و نرخ رشد جمعیت ایران را در مدت کوتاهی از ۳٫‌۲٪ به ۱٫‌۲٪ در سال رساند. 

این در حالی است که قانون حذف سیاست‌های تشویقی فرزند سوم به بعد، در سال ۱۳۷۲ رسما به تأیید شورای نگهبان رسید. 

اما در این باره باید گفت، با این که اعمال این سیاست‌ها در سال‌های دهه هفتاد به خوبی اعمال شد و نتایج مشهود و چشمگیری داشت، این روز‌ها به رغم سیاست‌های تشویقی دولت ـ هرچند در میان راه، ابتر ماند ـ مبنی بر اهدای کمک هزینه در ازای تولد هر نوزاد به خانواده‌ها، همچنان آمار جمعیت ایران روند کاهشی دارد. چنان که بنا به نتایج رسمی آمار ـ که هفته گذشته منتشر شده ـ نرخ رشد جمعیت از ۱.‌۶۲ درصد سرشماری سال ۸۵ به ۱.‌۲۹ درصد در سال جاری کاهش یافته است. 

بنا بر این گزارش، افزایش خانواده‌های تک نفره در ایران که به «خانوارهای مستقل» نیز مشهورند، یعنی افرادی که بنا به تعریف، ازدواج نکرده‌اند و بنابراین طلاق گرفته نیز نیستند، بلکه افرادی هستند که شیوه زندگی مجردی را برگزیده‌اند، از دیگر نکاتی است که در آمار جمعیتی امسال در ایران به چشم می‌آید. 

اکنون به نظر شما، اگر دولت قانون تنظم خانواده را ملغی اعلام کند، آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که جمعیت ایران در آینده افزایش خواهد یافت؟ 

آیا کاهش نرخ رشد جمعیتی ایران در سال‌های دهه هشتاد، نتیجه این قانون است یا عوامل دیگری در شکل‌گیری خانواده‌های کم جمعیت در ایران تأثیرگذار بوده‌اند؟ 

اگر دولت سیاست‌های تشویقی چون پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد یا سیاست‌هایی از این دست را در پیش بگیرد، آیا از سوی مردم هم استقبالی می‌شود؟ 

و مهمترین عوامل کاهش نرخ جمعیت در سال‌های اخیر در ایران چه بوده است؟

*                              *                                *
دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در بخش نظرهای سایت بگذارید تا با مشارکت شما، این خبر تکمیل شود.
  برای آگاهی از قوانین و مقررات مشارکت در این بخش خبری اینجا را کلیک کنید.

این خبر تا ساعت 20:00 امروز هر نیم ساعت یک بار به کمک کامنت‌های شما بروز می‌شود

      *              *                * 

نخستین بروز رسانی: 16:00

1.دوست:
در مورد دلیل کاهش جمعیت باید بگم به نظر من امروزه در جامعه ما که لااقل به ظاهر در حال گذار از یک جامعه سنتی به مدرن هست شاهد از بین رفتن کارکردهای فرزند برای خانواده هستیم. امروزه دیگه مثل گذشته نه تنها فرزندان کمک حال پدرو مادر و مایه مباهات اون ها نیستند بلکه با توجه به هزینه های سرسام آور زندگی و سخت شدن تامین معیشت فرزندان و مشکلاتی که در تربیت فرزند سالم در جامعه پر تناقض امروز ایران وجود داره کسی اگه واقعا با برنامه و عاقلانه زندگی کنه ترجیح می ده حداکثر یک یا دو فرزند داشته باشه که گاها حتی داشتن این تعداد فرزند هم به دلیل جبر اجتماعی و فرار از انگ هایی هست که ممکنه به زوجین زده بشه..به نظر خیلی از کارشناسان کشوری که نمی تونه از پس تامین رفاه اجتماعی جمعیت فعلی خودش بر بیاد عاقلانه نیست که خودش رو در چاه بزرگتری بندازه و به دنبال ترفند هایی برای افزایش جمعیت باشه.در نظر گرفتن تشویق هایی برای افزایش جمعیت به هیچ عنوان نمی تونه قشر متوسط رو تطمیع و اون ها رو وادار به تولید مثل کنه اما در مورد قشر ضعیف که تحصیلات پایینی دارند ممکنه کارساز باشه اما در طولانی مدت اون بندگان خدا رو هم به چاه میندازه و زندگی رو براشون غیر ممکنه می کنه.

2.امیر رامین:
سلام، بنظر بنده اینکه فکر کنیم سیاست های دولت در اجرای برنامه کنترل خانواده طی چند سال گذشته باعث کاهش رشد جمعیت در کشور شده ، اشتباه است بلکه آنچه دلایل اصلی کاهش رشد جمعیت شده ، عوامل زیر می باشند :
1 - بالا رفتن سن ازدواج
2 - عدم تمایل زوجین به بچه دار شدن بدلیل مشکلات موجود از قبیل نداشتن مسکن مقتضی و عدم امکان تامین مناسب کودک 
3 - کاهش اعتماد به دولت در بین جوانان و عدم مشخص بودن آینده کودکان در کشور که بعنوان نمونه می توان به وعده دولت در خصوص پرداخت یک میلیون تومان به هر کودک اشاره کرد که عملاً انجام نشد .
4 - افزایش آگاهی والدین در خصوص لزوم کنترل تعداد اعضای خانواده بدلیل داشتن توانایی جهت تربیت بهتر فرزندان
5 - تمایل تعدادی از جوانان به اتخاذ زندگی مجردی بدلیل :
الف - نداشتن کار 
ب - نداشتن مسکن مناسب
پ - گرانی روزافزون
ت - عدم اعتماد به یکدیگر
امید است با برنامه ریزی مناسب ، ما نیز بتوانیم روزی رفاه در کشورمان ببینیم . ربطی به بحث نداره اما الان واقعاً من متاهل که در تهران زندگی می کنم با حقوق کارمندی ، تفریح مناسبی ندارم و نمی دانم چه کنم ، یه شمال 5 شنبه جمعه بود که اونم دیگه واقعاً نمی تونم بنزین 700 بزنم . با تشکر

3.فرشته:
گر چه گرانی و نا امنی اقتصادی و اجتماعی در کاهش جمعیت ایران بی تاثیر نیست به نظر من اگر مشکل مسکن و گرونی هم حل بشه مردم تمایلی به فرزند بیشتر ندارند چون داشتن فرزند کمتر باعث راحت تر بودن است و ما وقتی راحتی رو تجربه کردیم دلیل نداره خودمون رو اذیت کنیم مگر اینگه دولت و صدا وسیما با همکاری روان شناسان و مشاوران مجرب طی چندین سال مردم رو به عواقب کاهش جمعیت در اینده و خطراتی که مطمئنا برای جامعه ای که در چند سال دیگه پیران ومیانسالان بخش اعظم اون رو تشکیل میدهند اگاه کنند البته مقصر اون افرادی هستند که با سوئ تدبیر جامعه رو با اینجا رسوندند.

4.مراد:
در ست است که رشد جعیت در ایران رو به کاهش است اما این نشان دهنده این نیست که جمعیت ایران در حال کم شدن است. متاسفانه رشد جمعیت در ایران بدون اینکه زیرساختهای آن فراهم شود به یکباره افزایش یافت. به همین خاطر این نسل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد که تا آخر عمرشان هم گریبان گیر آنها خواهد بود. اما نکته دیگر، ازدواج همین دهه شصتی ها با یکدیگر میبایست یک انفجار جمعیتی دیگر را بوجود می آورد. چون هر ازدواج حداقل یک بچه را بدنبال دارد اما طبق آمار منتشره این طور نشد که واقعا جای نگرانی دارد. چند وقت پیش مرکز آمار ایران درصد امید به زندگی را رو به افزایش دانست که اصلا به این آمار نمیخورد. به نظرم اگر دولت شرایط ازدواج جوانان را هموار تر کند رشد جمعیت بصورت معقولی در می آید. متاسفانه همین دهه شصتی ها تا 30 سال دیگر جزو جمعیت مسن کشور به حساب می آیند و جوانان آینده یا همین کودکان امروز به هیچ عنوان از پس نگهداری آنها برنمی آیند. نصیحت به آقایون و خانمهای دهه شصتی: از همین حالا فکر قبر و خانه سالمندان واسه خودتون باشید.

5.احسان:
تبلیغ رشد جمعیت بدون در نظر داشتن کانونهای هدف بسیار خطرناک است. جمعیت در خانواده هایی افزایش یابد که تمکن مالی بلاتری دارند نه برعکس.متاسفانه در ایران همه چیز وارونه است.پس بهتره این مباحث مسکوت بماند.

دومین بروز رسانی: 16:30

6.بدون اسم:
متأسفانه راحت‌طلبی، رفاه‌زدگی فرار از قبول مسئولیت، و البته برخی از مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین عوامل کاهش رشد جمعیت و استقبال نکردن خانواده‌های جوان از فرزند‌دار شدن است. به نظر من، حتی با رونق اقتصادی و دادن امتیازهای تشویقی نیز رشد جمعیت همچنان رو به کاهش خواهد رفت. دولت، صدا وسیما و آموزش و پرورش باید کار فرهنگی انجام دهند.

7.بدون اسم:
از جمله عوامل کاهش رشد جمعیت افزایش آگاهی و سطح تحصیلات افراد و به ویژه زوج های جوان می باشد. آنان به همین دلیل انتظارات بیشتری از خود و جامعه دارند و به علت مشکلاتی که در این چند دهه وجود داشته است ، برای خود زندگی بهتر و ایده آلی را تصور می کنند. در این زندگی جدید مواردی از قبیل شغل خوب ، مسکن و بطور کلی رفاه جایگاه ویژه ای دارد. فرزند در زندگی امروز هزینه های سنگینی را تحمل می کند که از عهده هر کسی برنمی آید ، بنابراین به کمترین فرزند قناعت می شود.

8.یک استاد دانشگاه
بخشي از علل كاهش رشد جمعيت مربوط به روند زندگي در كل دنيا مي باشد كه سطح توقع زندگي و فرزندان . امكانات مورد نياز آنان روز به روز افزايش يافته است. بخشي از آن مربوط به گراني وضع موجود مي باشد كه در كشور ما به دليل تورم بالا اين موضوع تشديد يافته است. نداشتن اميد شغلي كه با وضع سهميه براي ارگان ها خانواده شهدا جانبازان آزادگان و .... اين اميد را براي كساني كه جوياي كار هستند كمي بيشتر پيچيده مي كند. اگر سهميه براي دانشگاه درنظر مي گيريد كه آين هم اشتباه است ليكن در بحث اشتغال فرصت ها را برابر ببينيم. به جاي دادن سهميه هاي دانشگاه ، كار و رانت هاي سرمايه گذاري بياييم براي اين دسته از افراد به جاي دادن سهميه براي آنان آموزشگاه هاي تقويتي كم بها در نظر بگيريم ليكن در هنگام آزمون دانشگاه تبعيض قايل نشويم. همه اين مسايل دست به دست هم مي دهند تا اميد را از جامعه بگيرند. آن ها كه دارند و بچه هايشان از بهره هوشي بيشتري بهره مي برند كه بچه هاي خود را به خارج مي فرستند و آن هاي كه پول ندارند، سهميه اين چنيني ندارند كه در صد زيادي از جامعه را تشكيل مي دهند ناگزير راه كنترل جمعيت را پي مي گيرند. لذا در اين بحث مي بايد تمامي جوانب را در نظر گرفت. از اين گذشته مگر قدرت كشور به داشتن جمعيت بيشتر است كه شما به دنبال راهي براي افزايش جمعيت هستيد. همين جمعيت فعال را امكانات بدهيد برايتان توليد ثروت و امنيت و استقلال مي كنند. الان آموزش و پرورش در بسياري از مدارس پولي است و اگر بخواهيم بچه هايمان در محيطي عاري از تنش و كمي انساني درس بخوانند مجبور به پرداخت شهريه بالا هستيم. در مدارس دولتي هم كه جمعيت كلاس ها بالاي 40 نفر هست . معلمان دلسورزي نمي كنند. با زور و بخش نامه هم درست نمي شود. خلاصه فاكتور هاي زيادي دخيل هستند. 

9.احمد:
کاهش نرخ رشد جمعیت به قانون و یا دولت ربطی نداره این مسئله نشانگر بالا رفتن سطح فکر مردم دارد.

10.بدون اسم:
من با اینکه یه خانمم ولی صد در صد با شما موافقم خانمهای شاغل بچه هاشون رو به مهد میسپرن و لذت در کنار بچه بودن و ارامش یافتن مادرو بچه گرفته میشه وفرصت شغلی برای اقایون کمتر میشه خانمها میتونند در کارهایی که به اقتصاد خانواده کمک میکنه شرکت کنند مثل خیاطی بافت تاباو فرش ساخت وسایل تزیینی که بشه در منزل انجام داد چه اشکالی داره؟

سومین بروز رسانی: 17:00

11.بدون اسم:
بچه دار شدن تنها یک رخداد بیولوژیکی نیست. جوانان و خانواده ها بیشتر بچه دار شوند تا در کدام محیط هنری و فرهنگی بچه خود را بزرگ کنند؟ صدا و سیما که همین بوده و هست. چه جذابیتی دارد. بسیاری از مسائل فرهنگی به شیوه خواصی دیکته میشود. آیا باید بچه ای را که در محیط اجتماعی، فرهنگی و هنری و اقتصادی و سیاسی امروز ایران بدنیا می آید بچه ای با استعداد بیشتر برای خوشبختی دانست یا نه؟ بچه دار شدن یا به شکل صرفا بیولوژیک و بی کنترل آن است که در بسیار از جوامع فقیر می بینیم و یا با هدف ساختن یک انسان خوشبخت و برخوردار از شکوفایی فرهنگی و هنری است که در شرایط امروز کشور دست کم با تردید همراه است.

12. بدون اسم:
سلام، از اینکه موضوع به روز و جالبی رو انتخاب کردید ممنونم. من در پاسخ به سئوال شما این موضوع را مطرح میکنم که آیا فرزندانی که در یک خانواده متولد میشوند فقط متعلق به خانواده هستند یا خیر؟ آیا این فرزندان متعلق به جامعه و کشور ایران نیستند؟ پس چرا بایدتمامی زحنات تولد و تربیت و بزرگ کردن کودک بر عهده خانواده گذاشته شود. دولتهای محترم چه وظیفه ای در این زمینه دارند؟ آیا نباید در اصل کودک متعلق به کشور باشد و خانواده ها از حمایتهای دولتی منتفع شوند؟ مگر نه اینست که در صورت کمبود جمعیت دولت متضرر اصلی است؟ پس حمایت کی حاصل میشود؟

13.ناشناس:
اگر چه در سالهای اولیه دهه 70 سیاستهای تشویقی در هشیاری مردم در تنظیم خانواده بسیار موثر بود اما بعداز کمرنگ و گمرنگ تر شدن آن سیاستها آنچه آن سیاستها را کاملتر وموثر تر کرد لجام گسیختگی های اقتصادی بهداشتی درمانی ودهها موضوع دیگر است که متخصصین بر آن وقوف کامل دارند در اینجا بطور بسیار موجز ومختصر به آن میپردازم
1- در حال حاضر کدام مادر در طول نه ماه بارداری بطور رایگان وبا بهترین کیفیت تحت معاینه و نظر قرار میگیرد
2- کدام کودک بعد از تولد تحت درمان ومعاینات رایگان قرار میگیرد
3- کدام مرکز بهداشتی شیر خشک رایگان پوشک رایگان میدهد
4- کدام مهد کودک بچه ها را رایگان وبا امکانات مطلوب پذیرش میکند 
5- کدام تحصیلات رایگان در انتظار بچه هاست5 کدام بازار اشتغال تضمین شده
6- کدام ارامش ذهنی و روانی برای والدین ایجاد شده است که در فکر گسترش با تفکر وبرنا مه ریزی شده خانواده باشند
7- تکثیر موالید یک فرایند بلند مدت است به عبارت دیگر چنانچه دولت در یک بازده زمانی 15 ساله نشان دهد اغلب شاخصهای اقتصادی را در حد مطلوب نگه داشته(بالاترین میزان اشتغال رفاه درمان رونق اقتصادی و.....)آنگاه برای برای غالب مردم بررسی گسترش خانواده فراهم میشود در غیر اینصورت با اوضاع و احوال نابسامان فعلی نه با توصیه حتی با تنبیه هم افزایش جمعیت امکان نخواهد داشت و...

14.نیما از دزفول:
چرا بی جهت اصرار داریم که نقش مقوله فرهنگی را صفر نشان دهیم - بپذیریم که تاثیر کار فرهنگی دولت و صدا سیما در سالهای بعد از جنگ ، مردم را متاثر ساخت تا به شعار پسر یا دختر دو تا کافیه عمل کنند - البته در جای خودش خیلی هم خوب بود - ولی همیشه باید در یک سیستم از بازخوردها جهت اصلاح خروجی سیستم که هدف است استفاده کنیم و این ممکن است افزایش وروردی باشد یا کاهش آن . ( بحث کنترل در سیستمها )

15. علی:
با سلام 
البته جمعيت كاهش نيافته بلكه ميزان زاد و ولد نسبت به سالهاي قبل كمي تعديل شده است . افزايش هفتاد ميليون نفر به 75 ميليون نفر كاهش نيست بلكه افزايش تصاعدي است و كمي مانده كه به انفجار جمعيت دچار شويم.
دلايل كاهش:
1- گرايش مردم به عقلانيت در زندگي بجاي تفكر سنتي هر انكس كه دندان دهد نان دهد. 
2- جايگزين كردن كفيت فرزندان به جاي كميت فرزندان 
3- نبود اطمينان از آينده شغلي خود و هراس از آينده تحصيلي وكاري و مسكن فرزندان خود.
4- گرايش به تحويل يك يا دو فرزند علمي و كاري به جامعه به جاي تحويل 4 فرزند بي ثمر به جامعه
5- تامين رفاه براي تعداد بيشتر فرزندان مقدور نيست .
6- جلوگيري از انفجار جمعيت كه هزاران مشكل دارد.
ما الان جوابگوي مسكن و اشتغال جوانان با 75 ميليون نيستيم چطور جوابگوي 100 ميليون به بالا خواهيم بود 
علي عليه در نهج البلاغه فرموده : كمي اولاد يكي از دو سعادت انسان است. و يك حرف قديمي است خانواده هاي با اولاد زياد هميشه گرسنه هستند. من دو بچه داشته باشم بايد به فكر مسكن دوتا باشم ولي اگر 4 تا داشته باشم به فكر 4 تا باشم اين چه سدوي به حال من دارد. 
در ضمن آيا با توجه به زندگي ماشيني و صنعتي امروز خانواده ها وقت وتوان و انرژي تربيت وبزرگ كردن 4 فرزند را دارند. 
هيچ عاقلي امروز با توجه به شرايط اقتصادي جامعه بيش از دو فرزند به دنيا نميآورد .
من پنجم ابتدايي كه مي خواندم از رشد جمعيت نگران بودم و الان هم نگران انفجار جمعيت هستم و در آينده منابع زمين جوابگوي تغذيه ابنا بشر نخواهد شد. بدبين نيستم ولي فقر را در گوشه و كنار جهان مي بينم . جمعيت چه لزومي داشت به 75 ميليون برسد 50 ميليون مي شد مشكلي پيش ميامد. جمعيت جهان در حال انفجار هست و كره زمين روزي از اين جمعيت 8 ميليارد خسته مي شود.


چهارمین بروز رسانی: 17:30

16.سید مجید:
سياست هاي كنترل جمعيت اولا هيچ وقت كارايي لازم را نداشته و صرفا به يك شعار تبديل شده بود. دوما در صورت كارايي هم مردم بخاطر مسائل مهمتر نسبت به تنظيم خانواده اقدام مي‌كنند. اقتصاد نقش اول را در تصميم‌گيري هر شخص براي تشكيل خانواده و تعداد فرزندان داره. من خودم 6 سال پيش ازدواج كردم. انسان ناشكري هم نيستم ولي با وجود تحصيلات عاليه من و همسرم و شاغل بودن جفتمون باز هم جرات اينكه يك نفر ديگه را به جمع خودمون اضافه كنيم نداريم. هزينه هاي نگهداري و پرورش يك كودك در جامعه ما كاملا مشخص شده و معلومه از مهدكودك و شهريه هاي سرويس و مدرسه و كلاسهاي ازاد كه امروز چزو ضروريات شدن بگير تا امور شخصي يك بچه كاملا بخش اعظم درامد خانواده را ميگيره. اگه دوران قديم بود ميشد با امكانات و تسهيلات كمتر بچه بزرگتر كرد مثل خودمون كه قانع بوديم ولي بچه هاي امروزي در رقابت زندگي ميكنن و خيلي سخته بشه مديريتشون كرد. به همين دليل يا نبايد بچه بياريم و يا اگه آورديم بايد مسووليت رشد و پيشرفتش را هم بپذيريم.

17.محمد:
شک نفرمایید که علت اصلی کاهش جمعیت رشد سواد و آگاهی است. در ژاپن سیاست های تشویقی شدیدی برای زادو ولد گذاشتند اما هیچ استقبالی حاصل نشد. حتی اگر وضع اقتصادی مملکت خوب می شد-که با این اقتصاد دولتی و آزمون و خطاهای مسولان خوب نمی شود، بازهم رشد جمعیت زیاد نخواهد شد.

18.بدون اسم:
چین چند ساله فهمیده که با سیاست تک فرزندی چه اشتباه مهلکی مرتکب شده!روسیه داره با دادن مبالغ هنگفت برای بچه دار شدن اشتباهاتشو جبران میکنه!کشورهای غربی همه از رواج نگهداری حیوانات و گریزان شدن مردم از بچه دار شدن نالانند.به نظر من ما باید تا دیر نشده درس بگیریم.البته نباید فرزندان زیاد رو تبلیغ کنیم ولی باید خانواده هارو تشویق کنیم حداقل سه فرزند داشته باشند.

19.فاطمه:
برخلاف نظر عده ای که مشکلات اقتصادی رو عامل این موضوع میدانند من مابقی مشکلات را نیز بزرگ میبینم . مهمترین عامل تربیت نادرست است . اگر نسل گذشته فرزندآوری بیشتری داشت به دلیل وضع خوب اقتصادی نبود چراکه در اوج جنگ و مصیبت های دامنگیر مردم دهه شصتی ها متولد شدند . متاسفانه نسل گذشته نتوانسته روش های خوب زندگی کردن را به نسل امروز بیاموزد . خود من در محیطی کار میکردم که دراون 2نفر آقا با تحصیلات فوق لیسانس حضور داشتند و برای من که خانم هستم جای تعجب بود که هیچکدام با وجود داشتن ماشین و مسکن اجاره ای مناسب تمایلی به ازدواج نداشتند . وقتی خانواده به جوان فشار نمیاره برای ازدواج و در وجود اون ایجاد امیدواری نمیکنه مسلما باعث دوری اون از موضوع میشه . متاسفانه بیشتر خانواده ها پیگیر مسائل مربوط به ازدواج جوانان نیستند و در بی تفاوتی کامل با این تصور که خودش تحصیل کرده است و میدونه چی خوبه چی بد موضوع را به جوان واگذار میکنند .
راهکار من : روشنگری مردم 
1-روشنگری خود جوانان از طریق حذف درس تنظیم خانواده (که انجام شده ) و اضافه کردن حداقل 6 واحد درسی در دانشگاه ها به مسائل قبل از ازدواج و بعد از ازدواج
2-روشنگری والدین از طریق روحانیون مبلغ ، مدیران پرورشی مدارس و تشویق والدین به کمک مالی و معنوی به جوانانشان برای ازدواج

20. سعید:
با سلام ، کاملآ مشهود هست که یکی از دلایل عمده کاهش جمعیت بالا رفتن سن ازدواج و درآمد کم قشر متوسط و پایین جامعه هست ، با این اوضاع بسیار روشن هست که رشد جمعیت هم پایین بیاد و همینطور منطقی هم هست چون حساب 2 دوتا چهار تا هست وقتی من جوان 21 ساله که مهمترین اولویتم بعد از اتمام درس و سربازی ازدواج هست و میخوام تا سن 25 سالگی ازدواج کنم ولی به دلیل نبود کار و درآمد برای زندگی نمی تونم این رو انجام بدم پس بازخوردش توی رشد جمعیت هم کاملآ مشخصه ضمن اینکه تو جامعه ای که حجمه های زیاد فرهنگی بهش وارد میشه و از طرفی خرج و مخارج بچه داری هم زیاد شده و از اون طرف امنیت هم بسیار پایین اومده(سوء استفاده ، بچه دزدی ، امنیت فرهنگی در فضای سایبرو...) داشتن بیش از یک بچه زیاد عاقلانه نیست .

پنجمین بروز رسانی: 18:00

21.کریم:
بنظرم مشکلات اقتصادی و جهانی شدن و گرفتاریهای خانوادهها و درصد رو بکاهش امید به زندگی از عواملهای کاهش نرخ جمعیت سالهای گذشته بوده که البته در اوایل طرح دولت سازندگی برنامه های دولتی نیز بی تاثیر نبوده است. وبنظر من جمعیت زیاد اقتدار نمی آورد بلکه دیپلماسی فعال و تولید ثروت ملی و افزایش درآمد سرانه می تواند باعث رفاه و شادابی عمومی گردد(کشور قطر- کویت و امارات و سنگاپور و هنگ کنک و ..)

22.ناشناس:
رشد جمعيت با رفاه اقتصادي نسبت مستقيم و معكوس دارد يعني هر چه مردم در رفاه اقتصادي بيشتري باشند تمايل براي بچه دار شدن افزايش مي يابد و بلعكس خيلي واضح وروشن است مردم به چه اميدي بچه دار شوند.

23.بدون اسم:
مسئولین بسیار بالا مشخص کنند شهروند بیشتر میخواهند یا سیاهی لشگر. اگر شهروند بیشتر میخواهند، شرایط شهروندی بالنده در کشور مهیا نیست. شهروندی امروز جمهوری اسلامی ایران چندان مشتری ندارد. خود ایرانی ها، بویژه درس خونده ها و پولداراش، سر و کله میشکنند بروند شهروند سایر کشورها شوند حالا بچه بیارند تو این کشور که به کجا برسه؟؟؟؟؟ اگر هم امیدتان در این است که فقرا فرزندان بیشتری داشته باشند که بنگلادش وایسا رسیدیم!!!!!

24.موسی دانش:
سیاستهای کنترل جمعیت ازجانب دولت یک عامل شروع و حمایتی برای کنترل ومحدودکردن زادوولد واگاهی بخشی به احادجامعه خصوصآقشرمتوسط وپایین جامعه دردهه شصت وهفتادبود.هرچندجداازعدم مدیریت صحیح وعدم اینده نگری. اشکالات وایرادات اساسی بران وارد بوده، ولی عوامل اصلی شیب تندکنترل وگاهش زادوولد خصوصآدرقشرتحصیل کرده بویژه باتحصیلات بالاواگاهی وتمکن مالی بهتر که توان پرورش و اموزش مطلوبتر وتآمین اینده مطمئن برای اولاد باپشتیبانی فرهنگی واجتماعی شایسته هستند، مسايل،چالشها وکاستیهایی است که باید دربینشها،رفتارها وسیاستهای دولتها و دولتمردان بعدازانقلاب جستجو واسیب شناسی کرد.اساسآدر جامعه احساس تآمین ارامش و امنیت چه از بعدداخلی و چه ازبعد خارجی و جهانی ضعیف است،عملآ امیدبه اینده و نشاط درجامعه کاهش یافته است.درچنین فضایی میل به زادوولد کاهش می یابد.باتوجه به عملکردوسوابق دولتها،سیاستهای تشویقی ظاهری،چاره مشکل نخواهدبود.جامعه نیاز به رفاه، نشاط،اعتماد،امنـیت وارامش دارد.

25. بدون اسم:
بیائید آمار رسمی سال 1355 رو با سال 90 مقایسه کنیم.یک جمعیت 36 میلیونی که 75% اون رو جمعیت روستائی تشکیل می داد که بچه دار شدن زیر 5 تا اصلا تو فرهنگشون نبود.حالا ما یه جمعیت 75 میلیونی داریم با این تفاوت که 71% درصدشون جمعیت شهر نشین ما رو تشکیل می دهند و تنها 29% درصد جمعیت روستائی داریم.پس مهاجرتهائی که در این 30 سال اخیر رخ داد و بی جهت جمعیت روستائی رو تبدیل به شهر نشین کردیم می تونه جواب مسئله باشه.

ششمین بروز رسانی: 18:30

26.بدون اسم:
به نظر من جمعیت زیاد مهم نیست در عوض جمعیت باسواد تحصیل کرده فنی مسولیت پذیر متعهد مهمتره و جمیعیت ایران بیشتر از 50 میلیون جوابگو نیست با توجه به خشکسالی و متکی بودن ما به در امد نفت اگر ایران بدو ن نفت توانست این جمعیت را اداره کند جمعیت را به 100 میلیون افزایش دهید جمعیت ایران بر اساس در آمد نفت افزایش یافته نه بر اساس حقایق ایران

27.محمد رضا:
درست است که نرخ رشد جمعیت کاهش یافته اما همچنان مثبت است و به این معنی است که جمعیت ایران در حال افزایش است. از طرفی هیچگاه نرخ رشد نزولی یا صعودی اکید نیست و متناوب می باشد. به بیان ساده، نه میلیون نفر ایرانی که در حال حاضر در سنین بیست تا بیست و چهار سال هستند و پیک جمعیتی هرم را تشکیل می دهند اگر هرکدام تنها دو بچه داشته باشند یعنی نه میلیون نفر دیگر که دوباره یک پیک جمعیتی شدید و افزایش نرخ رشد را در هرم سنی ایجاد خواهد کرد.

28.یک نفر:
من کاری به دلایل کاهش رشد جمعیت ندارم.برای افزایش آن نیز برنامه ای معرفی نمیکنم چون لازم نیست. من از مخالفان رشد جمعیت جهان و اختصاصن ایران هستم. در نوشته های دوستان ذکر شده که جمعیت ما پیر میشه و نیاز به جمعیت و نیروی جوان خواهیم داشت. واقعن اکنون که آقایان مسئولان نیروی جوان دهه شصتی ها را دارند چه استفاده ای از آنها برده اند؟ جز این که این نیرویی که باید تحرک و فعالیت داشته باشد ماند، توسری خورد، خرد شد و در نهایت اکثریت آن فاسد گردید.اما برای جهان همگی به خوبی میدانیم که افزایش جمعیت مساوی با کاهش منابع محدود کره زمین است. افزایش دمای زمین، از بین رفتن محیط زیست و انقراض نسل موجودات(که ظاهرن مهم نیست) و البته وقوع جنگهای خانمان سوز برسر انرژی از اثرات مستقیم افزایش جمعیت است. انسان ماشین نیست که با افزایش تعداد کارایی را بالا ببرد. به نظر من افزایش آموزش و اتفاقن کاهش جمعیت یکنواخت کل جهان راه رسیدن به آرامش و حکومت منطق بر جهان و شکوفایی انسانهاست. باتشکر

29.بدون اسم:
علت اصلی همون سیاست دولت در کنترل جمعیته و از طرفی عواملی چون: تورم و گرانی،سخت شدن شرایط ازدواج و توقعات بالای بعضی خانواده ها نقش اصلی در کنترل جمعیت بازی می کنند دولت هم هر هدیه و یا کمک تشویقی بابت افزایش جمعیت بکند ولی تا تورم وگرانی و توقعات بالا و عدم قناعت در مردم وجود داره کسی به افزایش جمعیت تمایلی نشون نمیده.
یکی دیگر از عوامل این عدم تمایل، واحد تنظیم خانواده در دانشگاه هاست که با وجود سیاست تشویقی دولت هنوز این واحد برعکس این سیاست عمل می کنه! هرچند اثرش ممکنه کم باشه ولی بی تاثیر نیست.
علت دیگری هم در کنترل جمعیت بی تاثیر نیست ضعیف شدن ایمانهاست خداوند می فرماید از ترس فقر فرزندان خود را نکشید که من روزی شما رو تضمین می کنم ولی ما همچنان از فقر و نداری و آینده مبهم فرزندانمون می ترسیم.

30.بدون اسم:
حتی اگر یک خانواده پولدار هم باشند ولی به این درک رسیده اند که تربیت درست بیش از 2 یا 3 فرزند کار سختی است. پس بهتره به جای اینکه 6 تا بچه داشته باشند و ولشون کنند به امان خدا 2 یا 3 بچه دارند ولی در عوض مراقبت های بیشتری میکنند. مساله فقط مالی نیست مساله اینه که یه مادر و پدر چند نفر را میتوانند تربیت کنند

هفتمین بروز رسانی: 19:00

31.بدون اسم:
علت اصلی همون سیاست دولت در کنترل جمعیته و از طرفی عواملی چون: تورم و گرانی،سخت شدن شرایط ازدواج و توقعات بالای بعضی خانواده ها نقش اصلی در کنترل جمعیت بازی می کنند دولت هم هر هدیه و یا کمک تشویقی بابت افزایش جمعیت بکند ولی تا تورم وگرانی و توقعات بالا و عدم قناعت در مردم وجود داره کسی به افزایش جمعیت تمایلی نشون نمیده.
یکی دیگر از عوامل این عدم تمایل، واحد تنظیم خانواده در دانشگاه هاست که با وجود سیاست تشویقی دولت هنوز این واحد برعکس این سیاست عمل می کنه! هرچند اثرش ممکنه کم باشه ولی بی تاثیر نیست.
علت دیگری هم در کنترل جمعیت بی تاثیر نیست ضعیف شدن ایمانهاست خداوند می فرماید از ترس فقر فرزندان خود را نکشید که من روزی شما رو تضمین می کنم ولی ما همچنان از فقر و نداری و آینده مبهم فرزندانمون می ترسیم.

32. امید بقائی:
سياستهاي افزايش سطح تحصيلات از ديپلم به كارشناسي و پس از آن تحصيلات تكميلي كه با هجمه شديد تبليغاتي سبب گرديده است دستيابي به موقعيتهاي شغلي و نيز نارسايي د ر برنامه خدمت وظيفه عمومي از عللي است موجب بالا رفتن سن ازدواج و كاهش نرخ جمعيت گرديده

33.نوید:
شاید بدترین اشکالی که در سیستم فعلی کنترل جمعیت وجود دارد این هست که به ذخیره ی ژنتیکی مملکت داریم آسیب می رسانیم. سیاست های فعلی باعث شده معمولا افراد موفق تر که قاعدتا چیزهایی در وجودشان بوده کم کم به دلیل تعداد فرزندان کمترشان منقرض شوند. این سیاست ها باید اصلاح شوند. ایالات متحده جهت غنی نگه داشتن ذخیره ی ژنتیکی خود به شکل لاتاری گرین کارت پخش می کند.

34.ناشناس:
کاهش جمعیت بسیار برای ایران خطرناک است؟ دلایل: من چون در رشته معماری تحصیل میکنم از نظر معماری نظرم رو میگم: وقتی که فرهنگ آپارتمان نشینی به سرعت در ایران در حال رشد است و اکثر در آپارتمان های کوچک زندگی میکنند این خود یک عامل مهم در کاهش جمعیت است. اخیرا برای بازدید از پروژه های مسکن مهر رفته بودم واقا تاسف خوردم که واقا چقدر کوچک است من خودم شاخصا اگر ساکن این اپارتمان ها بودم بیشتر از یک فرزند نمی اوردم: یکی از عوامل بسیار مهم و پنهان در کاهش جمعیت مسکن است که راه حل آن: افزایش جمعیت روستایی و شهر های کوچک.(فقط با دادن امکانات مناسب و زمین) شهر سازی افقی به جای شهر سازی عمودی و بسیار عوامل معماری دیگر مه از حوصله خوانندگان خارج است و باید تخصصی بحث شود.

35.بدون اسم:
این که رشد جمعیت در ایران کاهش یافته قابل بررسی هست ولی در نهایت قراره به جایی برسیم که گنجایش جمعیتی کشوره.
وقتی با جمعیت 75 میلیونی این همه مشکلات اشتغال و فقر وجود داره، چه دلیلی هست که به این جمعیت اضافه بشه؟؟!! وقتی مشکلات فراهم کردن آب اینقدر جدی شده، چرا باید با افزایش جمعیت، مشکل رو بدتر کنیم؟؟!! وقتی دنیا داره در مورد افزایش جمعیت کره زمین هشدار میده، چه لزومی هست که ما به فکر افزایش جمعیت باشیم؟؟!! 
اگر بهره وری بالا بره، باز به تعداد کمتری نیروی کار نیاز میشه، پس اگه سیاست حفظ جمعیت (نه افزایش) در پیش گرفته بشه و از اون طرف بهره وری بالا بره، نه تنها اقتصاد مملکت نمیخوابه بلکه درامد سرانه بالاتری به هر نفر در آینده میرسه.


هشتمن بروز رسانی: 19:30

36.بدون اسم:
به نضرمن سه عامل اصلی ترین عوامل کاهش جمعیته:
اولیش عوامل اقتصادیه که مسکن وبیکاری مهمترین اونهاست
ودومیش عوامل فرهنگیه که متاسفانه مردم ایران مخصوصا مردم شهرهای شهرهای بزرگ فرزندان زیاد را عامل بی فرهنگی دانسته واین شاید تاثیر فرهنگ غرب باشه
وعامل سوم اشتغال خانمها که فرصت خانه داری و تربیت فرزندانو از اونها گرفته
بنابراین حالاحالاها باید کار فرهنگی واقتصادی بشه!!!

37.محمد رهبر:
مهمترين عامل در رشد بي حساب و كتاب دهه 60 و ركود دهه 90 اولاً مربوط ميشود به روحيات ايرانيان كه افراط و تفريط نمونه بارز آن است ثانياً بي برنامگي و باري به هر جهت گذراندن مسئولين مربوطه ميباشد در حال حاضر هرگونه سياست تشويقي هر چقدر هم كه مشوق و اغوا كننده باشد اصولاً نتيجه اي در بر نخواهد داشت براي اينكه خانواده هاي داراي فرزند در حال حاضر با هيچ مشوق و اهرمي نه توانائي تربيت فرزندان جديد را دارند و نه امكاناتش را . پس براي تغيير اين چرخه و برگرداندن وضعيت را به مرحله رشد فقط و فقط بايد بر روي زوجهاي جوان و جوانان مجرد سرمايه گذاري نمود و از اين گروهها انتظار افزايش جمعيت كه آنهم بدلايل اظهر من الشمس و در وضعيت فعلي امكان پذير نيست پس براي برون رفت از اين وضعيت هيچ كاري لازم نيست و هيچ شعاري جايز نيست الي اينكه وضعيت كار و اقتصاد را تغيير دهيم تا مثال اين مثل نشويم كه : يكي بر شاخ نشسته بود و بن ميبريد . . .

38.سها:
به اعتقاد اینجانب هر کس به یک یا چند دلیل بچه دار نمی شود
دلیل اول : نداشتن شرایط مناسب اقتصادی مثال(مسکن_کار_رفاه) 
دلیل دوم : نداشتن شرایط مناسب اجتماعی مثال( رعایت نکردن حقوق شهروندی از سوی مردم یا دولت )
دلیل سوم : نداشتن شرایط مناسب فرهنگی مثال(مد لباس: گاه آنقدر از لبه بام عقب می رویم تا از طرف دیگر سقوط می کنیم)(گرایش به مدهای عجیب غربی)
دلیل چهارم :مناسب نبودن سر فصل مطالب آموزش و پرورش مثال(گاه با تمدن ایرانی مغایرت دارد)(تقریبا تاریخ ما در آن گم شده است)
دلیل پنجم : نگران بودن از آینده جامعه ما در بین جوامع بین الملل.......و دلایل دیگر که دو ستان می توانند در پاسخ اضافه کنند.

39.بدون اسم:
یک فردی که به هر خانواده ای اضافه بشه تربیت و هزینه میخواد با وضعیت اقتصادی فعلی علاو ه بر اینکه زن و مرد دوشادوش هم باید کار کنند فرصتی برای تربیت فرزند باقی نمیمونه نه فرصت و نه حوصله،تازه خانه ها کوچیک تر شده جا نداریم بعد هم مگه مابرای پدر مادرهامون چی کار کردیم که حالا بچه بخواد برای ما بکنه.پس شد: نبود هزینه کافی،نبود وقت کافی،نبود فضای کافی،بی معرفتی آدمهای نسل جدید

40.بدون اسم:
به غیر از مشکلات اقتصادی و تورم،که خیلی مسئله مهمی است،خود مردم نیز در این دوره بیشتر به زندگی مجردی یا با ازدواج کردن هم نهایت به یه بچه کفایت میکنن اکثرا،به خصوص در شهرها.یعنی دیگه سیستم زندگی مدرن این رو به فرد القا میکنه که دیگه به خودت برس برای خودت زندگی کن و... من فکر نکنم دیگه جمعیت ایران به رشد سابق برگرده.حتی کمتر هم میشه.این چیزیه که در تمام دنیا اتفاق افتاده.کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه رو به پیشرفت رشد یا کم شده یا منفیه.ولی کشورهای سنتی مثل افغانستان و پاکستان و ... هنوز رشد زیاد جمعیت رو دارند.همینا هم از سنت بیان بیرون و بروند به سمت مدرنیته میشن مثل ایران و کشورهای پیشرفته.

نهمین و آخرین بروز رسانی: 20:00

41.بدون اسم:
من از سال 67 عضو کارگروه کنترول جمعیت بوده ام و تا سال 72 هم در گروه حضور فعال داشته ام به جرائت میتوانم بگویم اگر تمام برنامه های فرهنگی و روش های ترویجی که بودجه کلانی را صرف کرده تاثیر کمتری از تورم و مسائل فرهنگی روز داشته است . اکنون هم سیاست های تشویقی مادی یا بی اثر خواهد بود و یا تاثیر آن در قشری از جامعه که توان تربیت فرزند شایسته ندارند بیشتر است 
برای رفع این مشکل نیاز به برنامه هم آهنگ و آگاه کنند فرهنگی میباشد که نیاز به زمان و هماهنگی کلیه نهاد های فرهنگی جامعه دارد و با یک دستور مشکلی حل نخواه شد.

42.فوق لیسانس شریف، بیکار:
قطعا سیاستهای کنترل نرخ رشد اثرگذار بوده، اما نباید از تاثیر اساسی سایر متغیرها گذشت. بیکاری بالا در قشر جوان، یا اشتغال جوانان در مشاغل کم درآمد، یا تغییر اولویت آنان به ادامه تحصیل موجب عقب افتادن ازدواج و افزایش سن ازدواج شده که بدیهی است زاد ولد را کاهش می دهد. همچنین، دیر شدن زمان ازدواج به دلیل قبیح بودن موجب می شود بسیاری از جوانان که ازدواج را به تاخیر انداخته اند کلا صرفنظر کنند. همچنین، اشتغال زنان بیرون از خانه موجب دشوارتر شدن بچه داری و در نتیجه کاهش زادآوری شده است. عوامل دیگر که اثر کمتری دارند عبارتند از: کاهش قبح طلاق و اساسا از بین رفتن تقدس ازدواج و خانواده، و مهاجرت جوانان بسیاری از مسائل هستند که مردم تنها مسئولین را مسئول اصلاح آن می دانند، در حالیکه اگر خود مردم به حال خود فکری نکنند، مسئولین تا صد سال دیگر هم به فکر آنها نخواهند افتاد.

43. بدون اسم:
ابتدا باید دقیق مشخص شود افزایش جمعیت علی رغم وجود تحریم و تهدید روزانه و نا امنی و عدم اشتغال و عدم درامد مکفی برای چه تدبیری همواره مورد تاکید است؟ ایا صرفا برای رزم به روش سنتی و ابزار اولیه رزم مانند 40 سال پیش و یا جنگ دوم جهانی که افزایش تعداد نیرو مطرح است مورد توجه است و یا اینکه صنایع تولیدی مان به دلیل عدم نیروی کارگر و متخصص دچار رکود شده اند.
اگر اولی باشد اینکه رشد جمعیت نباشد بهتر است و اگر دومی است باشد بهتر است.

44.مخلص کلام:
تنظیم جمعیت وبلکه تحدیدجمعیت خانوار :
گذشته:ارشادی ،توصیه ای 
حال:امری خودجوش ، جبرمحیطی (تورم افسار گسیخته=فقدان مسکن ،بیکاری پسران=مجردماندن یا بالارفتن سن ازدواج و ازبین رفتن شانس ازدواج دختران یا ازدواج در سنین بالا=کم شدن رغبت به تعددفرزندان ،کم شدن شانس باروری.افزایش ناباروی بر اثر ازبین رفتن الگوی صحیح تغذیه وافسردگی) 
آینده:ازدواج بشدت کاهش خواهد یافت 
تشدید روابط غیررسمی

45. یک مادر نگران:
من الان يك پسر كوچولو دارم كه با اين اوضاع نگرانم در آينده اين بنده خدا چطور مي خواهد زنگي كند تا اون زمان نه كار پيدا مي شود نه مسكن نه ازدواج امكانپذير است و فكر كنم با اين روند اين پسرم لعن و نفرين كند كه چرا او را به دنيا آورده ام واقعا با چه انگيزه ديگري يك نفر را هم به او اضافه كنم خيل هنر كنم بتوانم پس اندازي براي آينده اين بنده خدا داشته باشم.

با تشکر از مشارکت خوانندگان عزیز در تکمیل این خبر بروز رسانی متن این خبر در ساعت 20:00 به پایان رسید و از این پس نظر های خوانندگان تنها در بخش نظرات خوانندگان منتشر خواهد شد. 
طاعات قبول



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۷
در انتظار بررسی: ۹۷۰
انتشار یافته: ۵۰۰
بیکاری-بی مسکنی-تورم سه عامل عدم رشد جمعیت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
بیکاری - تورم - آینده تاریک
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
نسل آينده ما ؛ نسلي است با مشخصات ذيل ( كه اگر اين نسل نباشد 100 البته بهتر است )
دچار سوء تغذيه ناشي از عدم مصرف مواد غذايي مغذي به دليل گراني .
مبتلا به انواع سرطان ها به دليل وجود ريز گردها و وجود پارازيت ها و آلودگي هوا .
كارتن خواب به دليل بالا بودن قيمت مسكن .
بيكار و الاف به دليل نبودن شغل . و ....
افشین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
بیکاری - بیکاری - بیکاری
امیر
| United States |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
دلایل این ها هم: نظام بد آموزشی _ سربازی طولانی و بی هدف و در نتیجه رسیدن سن عمومی ازدواج به بالای 30 تا 32 سال.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
یعنی واقعا شما فکر می کنید مثلا 100 سال پیش که تعداد زیاد فرزند در هر خانواده ایرانی بود، وضع اقتصادی بهتر بوده!!!!
ناشناس
| Colombia |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
به خدا دلم داره آتیش میگیره! نمیتونم چیزایی که میدونم رو اینجا مطرح کنم...
ولی اینقد اشاره کنم که همش تقصیره تبلیغات بی فکر صدا سیما بود (فرزند کمتر زندگی بهتر) قابل توجه کسانی که تورم رو میارن وسط! اینطور نیست بنا به دلایل اقتصادی! این هدف کاهش جمعیت از سوی پنتاگون علیه جمهوری اسلامی مخصوصا شیعیان مطرح شده است!!!!!! بقیشو باید خودتون بفهمین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
اگر در گذشته ها وضع بهتر نبود حداقل میشد آسان زندگی کرد.ولی الان نمیشود آسان زندگی کرد دوست من لطفا وقتی حرف از وضعیت میگید همه مسائل گوناگون را از جمله حتی خریدن یک مرغ را مد نظر قرار بدید نه اینکه وضعیت کلی رو ببینید.
مشکل گرونی مسکن و اشتغال رو حل کنین . مردم خودشون بلدن چی کار کنن جمعیت زیاد شه
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
هه هه ههههههههههههههههههههههههه
با سلام
بنظر بنده بيشترين عامل كاهش رشد جمعيت در ايران ، بيكاري ، تورم ومشكلات اقتصادي مي باشد.
اصلی ترین دلیل تورم اقتصادی خانوارهای ایرانی کاهش ارزش پول ملی است
مهم نيست جمعيت چقدر باشه مهم اينه كه به اندازه اون تعداد جمعيت امكانات هم باشه
خدا را هزار مرتبه شکر که بالاخره ایرانیان سر عقل آمده اند و از بچه دار شدن بدون فکر دست برداشته اند. دولتیان باید بفهمند که مردم ایران بسیار عاقل هستند و با دستور و تشویق و تنبیه نمیتوان آنها را وادار به کاری کرد.
مشکلات اقتصادی و کاهش امید به آینده خوب برای بچه ها باعث کاهش رشد جمعیت می باشد
علت اصلی همون سیاست دولت در کنترل جمعیته و از طرفی عواملی چون: تورم و گرانی،سخت شدن شرایط ازدواج و توقعات بالای بعضی خانواده ها نقش اصلی در کنترل جمعیت بازی می کنند دولت هم هر هدیه و یا کمک تشویقی بابت افزایش جمعیت بکند ولی تا تورم وگرانی و توقعات بالا و عدم قناعت در مردم وجود داره کسی به افزایش جمعیت تمایلی نشون نمیده.
یکی دیگر از عوامل این عدم تمایل، واحد تنظیم خانواده در دانشگاه هاست که با وجود سیاست تشویقی دولت هنوز این واحد برعکس این سیاست عمل می کنه! هرچند اثرش ممکنه کم باشه ولی بی تاثیر نیست.
علت دیگری هم در کنترل جمعیت بی تاثیر نیست ضعیف شدن ایمانهاست خداوند می فرماید از ترس فقر فرزندان خود را نکشید که من روزی شما رو تضمین می کنم ولی ما همچنان از فقر و نداری و آینده مبهم فرزندانمون می ترسیم.
پاسخ ها
کورش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خوب اگه خدا فرموده چرا نمیاد روزی من و بسیاری دیگر را بدهد ده ها نف رو میشناسم پول خوردن یک ساندویچ در سال رو هم ندارن خوب بیاد بهشون روزی یک ساندویچ بده تا باور کنیم.
حتی اگر یک خانواده پولدار هم باشند ولی به این درک رسیده اند که تربیت درست بیش از 2 یا 3 فرزند کار سختی است. پس بهتره به جای اینکه 6 تا بچه داشته باشند و ولشون کنند به امان خدا 2 یا 3 بچه دارند ولی در عوض مراقبت های بیشتری میکنند. مساله فقط مالی نیست مساله اینه که یه مادر و پدر چند نفر را میتوانند تربیت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
همون 2 3 تا هم كم نيستا
پویا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
من و همسرم تو یکیش هم موندیم داریم شش ساله استخاره می کنیم که بچه دار بشیم یا نه.
از آینده می ترسیم
یادمه قدیما پدر خونه کارمیکرد هشتا بچه نون می داد.اونم چه نون دادنی چه بریزو بپاشی.العان چی توخونه مرد دوتا شغل داره زن هم شاغله یه بچه بیشتر هم نیست اونوقت بازم کم میارن.
علت اصلی همون سیاست دولت در کنترل جمعیته و از طرفی عواملی چون: تورم و گرانی،سخت شدن شرایط ازدواج و توقعات بالای بعضی خانواده ها نقش اصلی در کنترل جمعیت بازی می کنند دولت هم هر هدیه و یا کمک تشویقی بابت افزایش جمعیت بکند ولی تا تورم وگرانی و توقعات بالا و عدم قناعت در مردم وجود داره کسی به افزایش جمعیت تمایلی نشون نمیده.
یکی دیگر از عوامل این عدم تمایل، واحد تنظیم خانواده در دانشگاه هاست که با وجود سیاست تشویقی دولت هنوز این واحد برعکس این سیاست عمل می کنه! هرچند اثرش ممکنه کم باشه ولی بی تاثیر نیست.
علت دیگری هم در کنترل جمعیت بی تاثیر نیست ضعیف شدن ایمانهاست خداوند می فرماید از ترس فقر فرزندان خود را نکشید که من روزی شما رو تضمین می کنم ولی ما همچنان از فقر و نداری و آینده مبهم فرزندانمون می ترسیم.
مشكل معيشت وكار رو حل كنيد رشد جمعيت منفي نميشه........
فقط و فقط؛ بیکاری-بی مسکنی-تورم (در نتیجه عدم امید به زندگی)سه عامل عدم رشد جمعیت است و لا غیر.
طبقه متوسط و تحصیل کرده که معمولا حداکثر دو بچه دارند (اگر داشته باشند) و کاری هم به سیاستهای تشویقی و تنبیهی دولتی و حکومتی ندارند ، اقشار کم سواد و فقیر هم که عموما پر جمعیت هستند کماکان بی توجه به خیر و مصلحت کار خود را می کنند. گرچه گرانی و مشکلات اقتصادی در بالا رفتن سن ازدواج و طبعا تاخیر در سن زاد و ولد و حتما کم شدن تعداد اولاد موثر است البته این موضوع هم بیشتر به طبقه با سواد و جدید بر می گردد. در کل سیاست تشویق به جمعیت با وجود محدودیت منابع آب ، وضع اقتصادی و اشتغال و ... علمی به نظر نمی رسد.
اتفاقا در کشورهای کمتر توسعه یافته و فقیر رشد جمعیت بالاتر است. ولی وقتی میزان سواد بالاتر بره رشد جمعیت کاهش می یابه.
دليل : بيكاري جوانان
پاکستان جمعیت زیاد داره... ولی فقیر و بیسواد و با اندک پولی به مزدورانی برای افراطیون مذهبی تبدیل میشند.. لکه ننگ برای مدیران عالی کشور است که مردمی پشت سر ماشین شان بدوندو عریضه بدبختی شان را ارائه کنند تا اعانه ای بگیرند..
سياستهاي افزايش سطح تحصيلات از ديپلم به كارشناسي و پس از آن تحصيلات تكميلي كه با هجمه شديد تبليغاتي سبب گرديده است دستيابي به موقعيتهاي شغلي و نيز نارسايي د ر برنامه خدمت وظيفه عمومي از عللي است موجب بالا رفتن سن ازدواج و كاهش نرخ جمعيت گرديده
یعنی واقعا نمیدونید چرا کاهش جمعیت داریم ؟ برید ببینید چقدر جوون ازدواج نکرده و بیکار تو خوانواده هاست .خیلی ها هم بعد از ازدواج یا جدا شدند یا هنوز جدا زندگی میکنند . یه دو دو تا چهار تا کن ببین برای جوون های این دوره شروع زندگی مشترک با یه کوچولو چطور ممکنه.
چون همه چیز هر روز گران میشود
برای مثال یکی از سیاستهای دولت را نمیشود پیدا کرد که تاثیر مثبت داشته باشد یا حداقل تاثیری داشته باشد
بحث رشد جمعیت به تغییر روش زندگی و مشکلات معیشتی مردم وابسته است ، من به نوبه خود که تا حالا چیزی از این سیاستها نشنیده بودم
به نظر من مهم ترین نکته این هست که ابتدا تعیین کنیم چه مقدار جمعیت برای کشور ایران مناسب هست. این مقدار با توجه به منابع موجود در کشور و نیز تهدیدهای عمدتا خارجی باید حاصل شود.
مردم نون ندارن بخورن ، كي جرعت ميكنه بچه بياره ؟ چه ربطي به قانون داره ؟ مردم شيكم همين بچه هاشونو نميتونن سير كنن بچه ميخوان چيكار ؟؟ رشد جمعيت هم ديگه فرمايشي شده ؟؟؟؟؟
از زندگي و آثار آن مي ترسيم
نگران نیاشید ما که راهشو خوب بلدیم از کشور دوست و برادر چین جمعیت وارد میکنیم.
از جمله مواردي كه در رشد نفي جمعيت در ايران درگير است ميتوان به موارده زير اشاره كرد"
1-گراني و تورم
2-شاغل شدن بانوان
3-جا افتادن اين تفكر مبني بر فرزند بيشتر =بي كلاسي
1-گراني و تورم"در اين چند سال اخير گراني به مردم فشار اورده است و مردم در خرج و مخارج روزانه ي خودشان مانده اند و تولد بچه را=عقب ماندن از خط فقر اقتصادي ميدانند.
2-ديگر مثل قديم ها زندگي مرد سالاري حاكم نيست و زن ها نيز در اجتماع جايگاه پيدا كرده اند و در اكثر اداره ها ما شاهد پرسنل خانم هستيم و اين عملا باعث ميشود كه زنان كمتر در خانه باشند و نقش مادري كمرنگ تر.
3-جا افتادن تك فرزندي بعنوان كلاس و ارزش و مرتبه بچه و همچنين داشتن چند فرزند بعنوان بي كلاسي.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
همین خوبه.بچه زیاد چیه
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
همه بدبختيامون برميگرده به دهه 60 مردم 7تا 7تا بچه دار ميشدن اگه مردم فكر كنن فرزند زياد باعث بيكلاسيه بهتر از اونكه مردم بچه هاي زياد داشته باشند و نتونن بهشون امكانات بدن
این مساله هیچ ربطی به قانون به اصطلاح تنظیم خانواده ندارد.... با این وضع گرانی، مسکن و مشکلات اجتماعی یه بچه هم اضافیه چه برسه به بیشتر
سلام فكر مي كتم سياستهاي اقتصادي جاري ! و سير صعودي قيمتها كه موجب فشار روز افزون به اقشار جامعه شده جايي براي اميد به تامين خانواده و رشد جمعيت خواهد گذاشت ما الان 2 فرزند داريم كه شديدا در مضيقه و نگران تامين آنها هستيم .
سلام. وقتي مردم متوجه باشند كه امكانات
لازم براي رشد فرزندانشان وجود ندارد بديهي است كه تعداد آنها را افزايش ندهند. سياستهاي تشويقي هم كمكي نخواهد كرد.
وضع كلي و اقتصاد كشور بايد درست شود.توجه كند كه امام جمعه مشهد چند روز
پيش چه گفته اند : ( مگر اشكنه و پياز يادتان
رفته است ) خوب شما فكر مي كنيد بچه
درست كنيم و با اشكنه بزرگش كنيم.
به نظر شما، اين واقعا جاي سوال و بحث داره كه چرا رشد جمعيت داره كم ميشه؟ يعني هيچ كس نمي دونه؟ واقعا كه!
کمبود اشتغال برای دهه شصتی ها که می توانند قسمت عمده زاد و ولد را داشته باشند منجر به عدم رغبت این گروه برای ازدواج شده است. و در صورت ازدواج نیز این گروه به دلیل درآمد اندک که به زحمت نیاز گذران زندگی یک زوج جوان را تامین می کند تمایلی به داشتن فرزند ندارند. لذا تا عدم رفع معضل بیکاری و تورم باید شاهد کاهش بیشتر رشد جمعیت نیز باشیم.
کاهش جمعیت بسیار برای ایران خطرناک است؟
دلایل:
من چون در رشته معماری تحصیل میکنم از نطر معماری نظرم رو میگم:
وقتی که فرهنگ آپارتمان نشینی به سرعت در ایران در حال رشت است و اکثر در آپارتمان های کوچک زندگی میکنند این خود یک عامل مهم در کاهش جمعیت است
اخیرا برای بازدید از پروژه های مسکن مهر رفته بودم واقا تاسف خوردم که واقا چقدر کوچک است من خودم شاخصا اگر ساکن این اپارتمان ها بودم بیشتر از یک فرزند نمی اوردم:
یکی از عوامل بسیار مهم و پنهان در کاهش جمعیت مسکن است که راه حل آن:

افزایش جمعیت روستایی و شهر های کوچک.(فقط با دادن امکانات مناسب و زمین)

شهر سازی افقی به جای شهر سازی عمودی

و بسیار عوامل معماری دیگر مه از حوصله خوانندگان خارج است و باید تخصصی بحث شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
عزیزم مدرکتو از کجا گرفتی.
mahtab
| United Kingdom |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
Ba in nazaret anishtan anshi... na marbut train nazar ro dadi
کمبود اشتغال برای دهه شصتی ها که می توانند قسمت عمده زاد و ولد را داشته باشند منجر به عدم رغبت این گروه برای ازدواج شده است. و در صورت ازدواج نیز این گروه به دلیل درآمد اندک که به زحمت نیاز گذران زندگی یک زوج جوان را تامین می کند تمایلی به داشتن فرزند ندارند. لذا تا عدم رفع معضل بیکاری و تورم باید شاهد کاهش بیشتر رشد جمعیت نیز باشیم.
مهم ترین مسئله خونه و امنیت شغلی هست.تورم اگه امنیت شغلی باشه تا حدی قابل گذشته.و مطمئنم دیگه مردم اونقدر سواد دارن که گول یه حرفایی رو نخورن.یه زمونی میگفتن تو آمربکا محبت و خانواده از هم پاشیده الان عین اون حرفا رو تو اطرافم میبینم.سخته دوباره مردم گول حرفای نسنجیده رو بخورن.شاید یه معجزه دوباره بتونه جمعیت رو زیاد کنه.
در حال حاضر هر فرزندی که به خانواده اضافه بشه، حداقل ماهی 500 هزار تومان هزينه در بر داره (اگه بيشتر نباشه) ، يعنی برای داشتن 4 فرزند، بايد حداقل ماهی 2 ميليون تومان هزينه بچه ها کنی، بعلاوه ساير هزينه های زندگی ، بعبارتی 4 ميليون بايد در ماه درآمد داشته باشی...
تورم بی حد و حساب ، عدم امنیت شغلی و در کل وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی ، با توجه به نیازها و توقعات امروزه کودکان و نسل نوجوان (که قابل مقایسه با نسل های قبلی نمی باشد)سبب کاهش تمایل خانواده ها به بچه دار شدن شده است.
فشار اقتصادي ، از بين رفتن گرايش به تشكيل خانوداه بخاطر مهريه هاي سنگين و ازدواجهاي پرهزينه ، تزلزل خانواده به دلايل مختلف وا ز مهمتر رواج بي بند وباري و اشاعه صيغه ، مسئوليت گريزي نسل جوان و نوميدي و دلزدگي از زندگي عوامل اصلي كاهش رشد جمعيت كشورند .
برای چی مردم از فرزند زیاد استقبال کنن؟
گرونی تورم نبود کار و بیکاری اینا همشون انگیزه رو پایین میاره
تازه هر چی نرخ رشد جمعیت کشوری پایین تر باشه اینطوری بیکاری کنترل می شه اگه نه مثه دهه 60 دوباره باید با سونامی جمعیت و بیکاری دست و پنجه نرم کنیم
فرزندکمتر زندگی بهتر
همان گراني بيكاري و درامد كم در اينده جمعيت را از اين هم كمتر خواهد كرد
چون روز به روز بدبخت تر میشیم دیگه.
سلام
مسایل مادی خیلی تاثیر داره.
به نظرمن گرونی و مشکلات اقتصادی باعث این مسائل شده است
اصلا همسری وجود نداره که بخواد جمعیت زیاد بشه. ما خودمون قربانی بی فکری پدر مادرهامون هستیم والان شدیم وبال گردن اونها که البته حقشونه.
فقط مشکل در اقتصاد و مسکن ریشه دارد .
من خودم 15سال است ازدواج کردم یک فرزند 13 ساله دارم که بخدا اگر میدانستم اوضاع اقتصادی کشور به اینجا ختم میشود همین یک فرزند را هم نمیخواستم .
اخر فرزندی که نتوانی شکمش را سیر کنی یا به پرسش او که بابا دیگه کی ما یک الونک از خودمان خواهیم داشت به چه دردی میخورد .
عوامل اصلی تاثیر گذار بر کاهش رشد جمعیت را می شه به شکل زیر عنوان کرد:
1- تورم بالا و عدم توازن افزایش درامدها با آن
2- افزایش آگاهی عمومی سطح جامعه
3- افزایش جمعیت افراد تحصیل کرده و به تبع آن کاهش جمعیت عوام
4- افزایش توان تفکر و استقلال فکری در جامعه
با تشویق دولت ممکن است بعضی از خانواده هایی که از سطح علمی پایین تری برخوردارند ترقیب به افزاریش تعداد فرزندان شوند (چون هر فرزند را مثلا برابر با یک میلیون تومان در نظر می گیرند) اما اکثر خانواده های ایران باز هم رقبتی به این کار نخواهند داشت و دلیل آن هم بالا بودن هزینه های زندگی، نبود امنیت شغلی برای والدین و همین طور نبود آینده شغلی و تحصیلی برای فرزاندان آنها است. همچنین خانواده ای که از زن و مرد آن هر دو به اجبار شاغل اند و در خانه حضور ندارند توانایی تربیت فرزند را ندارند
کدوم پرنده ای دوست داره جوجشو تو قفس به دنیا بیاره
قطعاً عوامل اقتصادی نقش مهمی داره ولی به نظر من اوضاع آشفته اجتماعی و ناامیدی از آینده دلیل اصلی کاهش جمعیت در ایران است جوانها نیاز به امید دارن . امید به آینده بچه هاشون که الان در مملکته ما خیلی کمرنگ شده است
سیاست تک و دو فرزنده کردن خانواده ها تو دهه هفتاد باعث شد پدر و مادر ها به تک فرزندشون بیش از حد اهمیت بدن و در اصطلاح لوسشون کنن
این نسل لوس ها نمیتونه مسولیت زندگی رو قبول کنه نمیتونه مسوولیت بچه رو قبول کنه برا همینم ازدواج نمیکنه و مجرد زندگی میکنه
که متاسفانه نتیجه خوبی هم نداره
از طرف دیگه گرانی خونه و خرج زندگی و تورم که مثل فواره آتشفشان میره بالا مردم و از اضافه شدن مخارج زندگی میترسونه و باعث میشه یک بچه رو کافی بدونن
نبود شغل براي بيكاران- نبود امنيت شغلي براي شاغلين- تورم وحشتناك كه هر برنامه ريزي را بهم ميريزد و نهايتا مسكن و قيمتهاي فوق العاده اش.
تحریم ریشه مشکلات
کوپن بدند جمعیت زیاد میشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
کوپن .مردم دیگه شعور دارن.
گراني -نداشتن اميد به آينده-قتل غارت تجاوز واز بين رفتن انسانيت در جهان -نبود كار ومسكن وپول كافي-
نگراني از آينده بچه ها مي تونه عاملي براي عدم رشد جمعيت باشه. اسم بچه كه مياد از همون اولش شروع ميشه. دوا و دكتر زمان بارداري مادر، زايمان، بعدش هم درس و مدرسه، دانشگاه و ازدواج و مسائل بعد از ازدواج رو هم مي بايد بهش فكر كرد. مگه زوجين چه گناهي كردن كه همش درگير مشكلات بچه بايد باشن و زندگي خودشون رو فراموش كنن؟
مهم نيست جمعيت چقدر باشه مهم اينه كه به اندازه اون تعداد جمعيت امكانات هم باشه
تحریم ریشه مشکلات
حتما دو روز دیگه روی وسایل جلوگیری از بارداری هم مالیات میزارن که کسی استفاده نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
احتمالا ممنوعشون می کنند!!!
مهمترین دلیلش مشکلات اقتصادی و بیکاریه و فاصله طبقاطی و بالا رفتن توقعات .
با این حال که بیشترین پیک جمعیت جوان ایران متولدین دهه شصت می باشند اکثر این جوانان ازدواج نکرده و اگرهم مثل بنده دچار این اشتباه بزرگ شده اند حالا حالا بچه دار نمی شوند.در آینده رشد منفی جمعیت بیشتری را خواهیم دید.که این به نفع کشور می باشد. چون ساختار کشور و دولت توانایی خدمت رسانی به جمعیت بیش از 50 میلیون را ندارد.
جامعه و اوضاع ان گویای این امر است و تحریم ها و دیگر عوامل بهانه ای بیش نیست.چون ساختار مدیریتی دولت به شدت ضعیف میباشد.در جامعه ای که 20 درصد مردم از 80 درصد امکانات استفاده می کنند و فاصله طبقاطی روز به روز رشد می کند افزایش جمعیت به معنای فقر جرم فحشا فساد و.. می باشد.
تا دولت از شعار پردازی خود دست بر ندارد و به جوانان و تحصیل کرده های این کشور بها ندهد اوضاع از این بدتر هم خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
البته ساختار مدیریتی کشور برای 35 میلیون هم ضعیف هست!!!
وقتي كه كسي نمي تونه اقلام اساسي زندگيش رو واسه خودش تامين كنه، به نظر شما كار درستيه كه بچه هم بياره
خود شما بگين
شاید بدترین اشکالی که در سیستم فعلی کنترل جمعیت وجود دارد این هست که به ذخیره ی ژنتیکی مملکت داریم آسیب می رسانیم. سیاست های فعلی باعث شده معمولا افراد موفق تر که قاعدتا چیزهایی در وجودشان بوده کم کم به دلیل تعداد فرزندان کمترشان منقرض شوند. این سیاست ها باید اصلاح شوند. ایالات متحده جهت غنی نگه داشتن ذخیره ی ژنتیکی خود به شکل لاتاری گرین کارت پخش می کند.
سري كه درد نميكنه رو دستمال نميبندن...

وقتي امنيت شغلي نباشه وقتي محل كار و زندگيت تا آخر سال مشخص نباشه.......
وقتي درامد براي كرايه كردن مسكن وجود نداشته باشه..........
...............
.........
بازمم بگممممممممم
چند دلیل وجود دارد 1-میتوان به عدم تامین امکانات اشاره کرد 2- بخشی هم بعلت با رفتن درک شرایط تربت 3- که میتوان زیر مجموعه از یک دانست عدم درآمدکافی در کل بخشی به فرهنگ وبخشی به اقتصاد مربوط میباشد
مشكل بيكاري راحل كنيد مخصوصا شهرهاي كوچك وروستاها بعد نتيجه زندگس سالم وفرزند بهتر وبيشتر را ميبينيد
انگیزه ای ندارن که یک گدا گشنه دیگه به جامعه اضافه شود
تحریم ریشه هفتاد درصد مشکلات
بیکاری-بی مسکنی-تورم -گرونی
فضای ایجاد شده اجازه داشتن فرزند زیاد را نمی دهد.
داشتن فرزند بیش از دو تا جرات میخاد. با چهارتا بچه راه بیفت توی خیابون ببین بهت چی میگن
تورم بسيار زياد و عدم تناسب بين رشد حقوقها و تورم و آينده نامعلوم و از طرف افسردگي كه گريبانگير قشر جوان شده عامل اصلي رشد منفي جمعيت مي باشد.
این اقا فهمید حالا کی مسولین متوجه میشن خدامیداند
مگه مغزمونو خر گاز گرفته؟؟؟
تو زمونه ای که گرونی و تورم بیداد میکنه خرج خودمونم نمیتونیم بدیم!! واسه دو روز آیندمون نمیتونیم برنامه ریزی کنیم. یه بچه رو وارد این دنیا کنیم که یه نفر به ما اضافه بشه!!!
دل خوش سیری چنددددددددد؟؟؟
اونوقت میگن هوش ایرانی!... واقعا که!... یعنی نمیدونید چه چیزایی باعث کاهش جمعیته؟؟!! مارو سرکار میزارید اشتغال ایجاد کنید؟!
یارانه هاش به خرجش که نمیخوره هیچ اعصاب خوردیشم پیشکش
به دلیل افزایش شعور اجتماعی و فرهنگی مردم
فکر نمی کنم مشکل اصلی بیکاری و مسکن و غیره باشه .....مساله اون فرهنگی هست که جا افتاده کسی که بچه بیشتر از 2 داره اطرافیان طوری نگاه و برخورد می کنن که انگار فردی هست که از نظر فرهنگ پایینه ......تو فرهنگمون طوری جا افتاده که فرزند کم رو کلاس بالا می دونن
ای بابا بر مشکلات کشور اضافه نکنید بگذارید نسلهای بعدی راحت زندگی کنند
شما فعلا مشکل گرانی مسکن تورم فزاینده بیکاری کم آبی (مخصوصا که منابع آب شیرین جهان در حال خشک شدن است) نشست دشتها در اثر ازدیاد برداشت از منابع اب زیر زمینی مشکل گرانی تحصیلات عالیه و بسیاری مسائل دیکر را حل کنیدبعدا
بروید سر مسئله افزایش جمعیت والله قسم جمعیت زیاد فقط مثل یک مار افعی میماند که محیط زیست را نابود میکندضمن اینکه رفاه نیز در جامعه از بین میرود و ناهنجاریهای بی شماری بوجود میاید جمعیت مناسب ایران چهل میلیون نفر میباشد.
سرانه حداقل هزینه ماهانه درمحدوده خط فقر250هطار تومانه ..... با این وضعیت همینکه جوانها زندگی تشکیل بدهندباید خوشحال باشیم ... بچه دار شدن پیشکش!!!
با توجه به مشکل کم ابی و بیکاری و اعتیاد باید مواظب خطرات افزایش جمعیت باشیم
فعلا يادم باشه آخ نگم
مگه با اشكنه هم ميشه جمعيت زياد شه
تازه دكترا گفتن گوشت براي سلامت بده
تحریم ریشه هفتاد درصد مشکلات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
و نداشتن درایت کافی، ریشه تحریم.
بچه بيادكه چي بشه ؟ مثله ما بدبخت بشه ؟
چرا رشد جمعیت در ایران کاهش یافته است؟
مدونی چرا تابناک جان رشد جمعیت کم شده بخاطر چند دلیل :
1 - از وضعیت اقتصادی میترسند خانواده و اینکه مشکلات زندگی مالی زیاد شده نمونش همین مرغ و گوشت و نان و امسال اینها که مواد اولیه هستند
2 - اینکه مردم دست از قناعت برداشتند و میخوان تجمل گرایی کنند . منظورم این هست زمان ما یعنی جنگ وقتی بچه به دنیا می اومد مای بی بی نیود همین دستمال کهنه ها بود ، تخت و سیسمونی بچه با این تشریفات حال که مبلغ هنگفتی رو متحمل میشه کجا بود ، خرید لباسهای گران قیمت کجا بود ف لباس پدرها برای بچه و .... اینها همه باعث شده بود قناعت رو پیشه کنند و عشق و محبت رو توی یک چیز دیگه ببنند
3 - ترس از بزرگی و به ثمر نشستن بچه هست ، یعنی اینکه میترسند فردا روزی فرزندشون به این هجویات و مشکلات نابهنجار جامعه از قبیل اعتیاد و بی بندباری گرایش پیدا کنه همین هایی که ما خودمون مسببش شدیم با کم کاریمون (خودمون یعنی همه مردم نه فقط مسئولان)
4 - عدم ثبات علایق و سلیقه و اعتقاد باعث شده روز به روز رنگ عوض کنیم و این یعنی از بالا به پایین اومدن ، بچه رو یک عامل آزار و اذیت و بدبختی و اینکه انشان رو محدود میکنه میبینیم
5 - دلایل زیاد دیگه هست ولی باشه تا ببینم دیگران چی میگن
به ترتیب اولویت
1-افزایش آگاهی
2-از دست دادن امید(اول انقلاب مردم به آینده امید داشتند)
3-افزایش چشم وهم چشمی در داشته های مادی
5-هزینه بر بودن فرزند بیشتر
پاسخ ها
آریایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
1- افزایش آگاهی
2- افزایش آگاهی
3- افزایش آگاهی
4- افزایش آگاهی
5- افزایش آگاهی
افزایش آگاهی
بابام و ديدم ديگه عمرا بچه زياد داشته باشم. حسرت خيلي چيزها تو دلم موند!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
واقعا گل گفتی ما هم همینطور
چه گلی به سر جمعیت موجود زدیم که حالا داریم برا افزایش جمعیت تبلیغ میکنیم؟
فرزند کمتر زندگی بهتر
والسلام
در ست است که رشد جعیت در ایران رو به کاهش است اما این نشان دهنده این نیست که جمعیت ایران در حال کم شدن است. متاسفانه رشد جمعیت در ایران بدون اینکه زیرساختهای آن فراهم شود به یکباره افزایش یافت. به همین خاطر این نسل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد که تا آخر عمرشان هم گریبان گیر آنها خواهد بود. اما نکته دیگر، ازدواج همین دهه شصتی ها با یکدیگر میبایست یک انفجار جمعیتی دیگر را بوجود می آورد. چون هر ازدواج حداقل یک بچه را بدنبال دارد اما طبق آمار منتشره این طور نشد که واقعا جای نگرانی دارد. چند وقت پیش مرکز آمار ایران درصد امید به زندگی را رو به افزایش دانست که اصلا به این آمار نمیخورد. به نظرم اگر دولت شرایط ازدواج جوانان را هموار تر کند رشد جمعیت بصورت معقولی در می آید. متاسفانه همین دهه شصتی ها تا 30 سال دیگر جزو جمعیت مسن کشور به حساب می آیند و جوانان آینده یا همین کودکان امروز به هیچ عنوان از پس نگهداری آنها برنمی آیند.
نصیحت به آقایون و خانمهای دهه شصتی: از همین حالا فکر قبر و خانه سالمندان واسه خودتون باشید.
الان ما خودمون تامین جانی و مالی و روانی نداریم یکی دیگه رو به دنیا بیاریم که چی بشه؟!
تغییرفرهنگ ونگرش مردم دیگرکسی حتی دراغلب روستاهاحاضرنیست تمامزندگی وعمر خودرابرای بزرگ کردن بچه بگذراندوفرداتربیت ودرس ودانشگاه وانواع هزینه هارابجان بخرد حتی اگر وضع مالی خوبی داشته باشد
به خط فقر و پايه حقوق وزارت کار يه نگاهی بندازيد. جواب سوال رو می گيريد
گر چه گرانی و نا امنی اقتصادی و اجتماعی در کاهش جمعیت ایران بی تاثیر نیست به نظر من اگر مشکل مسکن و گرونی هم حل بشه مردم تمایلی به فرزند بیشتر ندارند چون داشتن فرزند کمتر باعث راحت تر بودن است و ما وقتی راحتی رو تجربه کردیم دلیل نداره خودمون رو اذیت کنیم مگر اینگه دولت و صدا وسیما با همکاری روان شناسان و مشاوران مجرب طی چندین سال مردم رو به عواقب کاهش جمعیت در اینده و خطراتی که مطمئنا برای جامعه ای که در چند سال دیگه پیران ومیانسالان بخش اعظم اون رو تشکیل میدهند اگاه کنند البته مقصر اون افرادی هستند که با سوئ تدبیر جامعه رو با اینجا رسوندند.
افزایش نخواهدیافت
وقتي بخاطر مشكلات اقتصادي سن ازدواج بالا بره، نرخ باروري خود به خود كم ميشه. من در سن 35 سالگي موفق به ازدواج شدم و فرزندم در سن 37 سالگي من به دنيا آمد. الان در 39 سالگي اصلاً توان مجدداً بچه دار شدن ندارم مسائل اقتصادي به كنار.
سلام
بنظر بنده اینکه فکر کنیم سیاست های دولت در اجرای برنامه کنترل خانواده طی چند سال گذشته باعث کاهش رشد جمعیت در کشور شده ، اشتباه است بلکه آنچه دلایل اصلی کاهش رشد جمعیت شده ، عوامل زیر می باشند :
1 - بالا رفتن سن ازدواج
2 - عدم تمایل زوجین به بچه دار شدن بدلیل مشکلات موجود از قبیل نداشتن مسکن مقتضی و عدم امکان تامین مناسب کودک
3 - کاهش اعتماد به دولت در بین جوانان و عدم مشخص بودن آینده کودکان در کشور که بعنوان نمونه می توان به وعده دولت در خصوص پرداخت یک میلیون تومان به هر کودک اشاره کرد که عملاً انجام نشد .
4 - افزایش آگاهی والدین در خصوص لزوم کنترل تعداد اعضای خانواده بدلیل داشتن توانایی جهت تربیت بهتر فرزندان
5 - تمایل تعدادی از جوانان به اتخاذ زندگی مجردی بدلیل :
الف - نداشتن کار
ب - نداشتن مسکن مناسب
پ - گرانی روزافزون
ت - عدم اعتماد به یکدیگر
ث - دروغگویی مسئولین و ...
امید است با برنامه ریزی مناسب ، ما نیز بتوانیم روزی رفاه در کشورمان ببینیم . ربطی به بحث نداره اما الان واقعاً من متاهل که در تهران زندگی می کنم با حقوق کارمندی ، تفریح مناسبی ندارم و نمی دانم چه کنم ، یه شمال 5 شنبه جمعه بود که اونم دیگه واقعاً نمی تونم بنزین 700 بزنم . با تشکر
گرانی مهم ترین عامل است و بعلاوه با افزایش فرزندان رفاه آنان کاهش می یابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
مهمترین عامل بیکاری
دولت داره 1 ميليون رو به حساب برو بچ واريز ميكنه
يه صفر ديگه بذاره جلوي واريزيهاش جمعيت صد درصد زياد ميشه.........
اين ومطمئن باشيد ...مشكل كم بودن رقم 1 ميليونه مگر همش چند كيلو مرغ ميشه.........
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
عمو جان کجای کاری؟ او1 میلیون رو یک ساله که حذف کردن!اونوقت شما میگی بشه 10 میلیون؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
به آدم عاقل 100 میلیون هم بدن بچه دار نمیشه. اما قبول دارم 90% جامعه با 2 3 میلیون هم راضی میشن
در مورد دلیل کاهش جمعیت باید بگم به نظر من امروزه در جامعه ما که لااقل به ظاهر در حال گذار از یک جامعه سنتی به مدرن هست شاهد از بین رفتن کارکردهای فرزند برای خانواده هستیم. امروزه دیگه مثل گذشته نه تنها فرزندان کمک حال پدرو مادر و مایه مباهات اون ها نیستند بلکه با توجه به هزینه های سرسام آور زندگی و سخت شدن تامین معیشت فرزندان و مشکلاتی که در تربیت فرزند سالم در جامعه پر تناقض امروز ایران وجود داره کسی اگه واقعا با برنامه و عاقلانه زندگی کنه ترجیح می ده حدالثر یک یا دو فرزند داشته باشه که گاها حتی داشتن این تعداد فرزند هم به دلیل جبر اجتماعی و فرار از انگ هایی هست که ممکنه به زوجین زده بشه..به نظر خیلی از کارشناسان کشوری که نمی تونه از پس تامین رفاه اجتماعی جمعیت فعلی خودش بر بیاد عاقلانه نیست که خودش رو در چاه بزرگتری بندازه و به دنبال ترفند هایی برای افزایش جمعیت باشه.در نظر گرفتن تشویق هایی برای افزایش جمعیت به هیچ عنوان نمی تونه قشر متوسط رو تطمیع و اون ها رو وادار به تولید مثل کنه اما در مورد قشر ضعیف که تحصیلات پایینی دارند ممکنه کارساز باشه اما در طولانی مدت اون بندگان خدا رو هم به چاه میندازه و زندگی رو براشون غیر ممکنه می کنه.
فرزند بیشتر یعنی آرامش کمتر.نگرانی بیشتر.رفاه کمتر .آموزش کمتر.سلامت کمتر.تربیت کمتر.سختی بیشتر.از خود غافل شدن بیشتر و.......
آینده نامعلوم! گرانی! تورم! مسئولینی که مشکلات را انکار می کنند امید برای باروری را از مردم میگیرند!
بیکاری - عدم امنیت شغلی - مشکل مسکن - نا امیدی نسبت به آینده کشور
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
کاملا درسته بدون کم وکاست
نرخ رشد جمعیت با رشد جمعیت فرق می کند.
اشتغال و مسکن ، مهمترین عوامل. یه چیزی هم در کنار این برای تلنگر باشه . مسوولین محترم به چه دلیل اشتغال خانم ها اینقدر زیاده ؟ چرا خانم ها رو فقط در مشاغلی که به اونها مربوط میشه مشغول به کار نمی کنید ؟ چرا نمی فهمید اگه آقایان شاغل بشن ، زودتر ازدواج می کنن و سن ازدواج بالا نمی ره و در کنار این ، رشد جمعیت هم زیاد می شه . خدا ازتون نگذره که نمی دونید چه بلایی سر جوونهای مرد داره میاد . بیایید ببینید در ادارات دولتی و خصوصی ، در بانکها و . . . . چه تعداد خانم مشغول به کار شدن ، اونهم نسل خیلی جوان و نوجوان ، اونوقت آقایان با مدرک لیسانس و بالاتر و با سن بالای 30 سال دارند بیکار می گردن یا راننده تاکسی شدن و یا با ماشین قسطی دارن مسافر کشی می کنن . به خودمون بیاییم . چرا کسی جرات نمی کنه این مساله رو بازگو کنه ؟ چرا .چرا .چرا . . . . .
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
درسته هموطن جون
نهایت کاری که میتونم کنم اینه که یه مثبت بهت بدم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++والا هنوزم کمه...آفرین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
من با اینکه یه خانمم ولی صد در صد با شما موافقم خانمهای شاغل بچه هاشون رو به مهد میسپرن و لذت در کنار بچه بودن و ارامش یافتن مادرو بچه گرفته میشه وفرصت شغلی برای اقایون کمتر میشه خانمها میتونند در کارهایی که به اقتصاد خانواده کمک میکنه شرکت کنند مثل خیاطی بافت تاباو فرش ساخت وسایل تزیینی که بشه در منزل انجام داد چه اشکالی داره؟
افغانی
| United Arab Emirates |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
چشم ما به یک عدد ایرانی عاقل و تیزبین؛ که دانست ریشه مشکل کجاست؛ روشن شد یک دلیل مهم همین است.
پهباد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
با نظر "هم وطن" موافقم...تاكي ميخاييم چشمانمون رو روي حقيقت ببنديم....ميدونيد حقيقت چيه؟؟؟وقتي جوان كار نداشته باشه اتوماتيك وار به سمت گناهان جنسي ميره...(مگر درمدينه فاضله زندگي ميكنيم كه بگم جوان مجرد خودش رو نگهداره)نتيجه ش ميشه دير ازدواج كردن و بي ميلي به بچه دار شدن و احتمالا عقيم شدن.....تابناك اگه حذف كني بي غيرتي.
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
همه تحلیل ها تا حدی درست بودن، اما این تحلیل متفاوت و اندیشمندانه بود و نکاتی رو مطرح کرد که بقیه معمولا نمی بینند.


صبح ساعت 7 بیاین تو خیابون های تهران، می بینید بخش عمده جمعیت دختران جوان هستن که دارن میرن سر کار (از آقایون خیلی بیشترن).

هر شعلی که توسط یک خانوم اشغال میشه یعنی یک آقا نتونسته اون شغل رو داشته باشه و این یعنی یک آقا نتونسته ازدواج کنه و خانواده تشکیل بده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
مشکل کار کردن خانمها نیست. مشکل پارتی بازی یه که آدمهای نالایق مشغول کار هستند و الا خانم و آقا فرق ندارخه همه باید تو جامعه باشن تا تعادل برقرار شه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
موافقم هموطن ولی در این کشور انتظار مسائلی مانند این که مربوط به تدبیر امور و عرضه مدیریتی است،اصولا انتظار غلطی است.
مشکلات مالی وعدم توانایی والدین در تامین مایحتاج فرزندان و آینده آنها
به نظرم مشکلات مادی...افزایش هزینه های زندگی مثل خوراک و پوشاک و مسکن...افزایش سن ازدواج...افزایش آمار طلاق...یه مورد دیگه هم اینه ۀان همون دهه شصتی ها باید تشکیل خانواده بدن و صاحب فرزند بشوندف اما چون خودشان در همه دوران های زندگی(کودکی،دبستان،...دانشگاه...اشتغال) دچار مشکلات عدیده بودن تمایل به داشتن فرزند یا داشتن فرزند بیش از یک نفر را ندارند.
بیکاری-تورم-بی پولی-گرانی بیش از اندازه-مشکل مسکن-اجتماع فاسد که به همه اینا ربط داره
علت كندي جمعييت در ايران بخش اعظمش برمي گردد به سياست كنترلي دولت و علت ديگرش مسائل معيشتي و اقتصادي و اخرين علت را بايد در نحوه نگرش ما به زندگي بايد جستجو كرد
نظر رهبری در این زمینه فصل الخطاب است. وقتی ایشان نظرشان را صریحا اعلام کرده اند نظرسنجی شما چه معنی دارد؟
با سلام مشکل اصلی ما این است که مقامات فعلا در گفتار نگران قضیه شده اند اما درصدد کار عملی برنیامده اند وگرنه باسیاست های تشویقی می توات حمعیت را بالا برد در کشور نروژ برای هر بچه صورت جلسه ای نوشته می شود و امکانات دیگری اعم از خانه و کمکهای مالی به والدین داده می شود البته کنترل بر هزینه امکانات هم هست اینجا تامین اجتماعی ما هرسال عقب میرود و هزینه بیشتر بر دوش مردم است مساله دیگر تمرکز زدایی است که باید این جمعیت فقط در تهران یا شهرهای بزرگ نباشد در شهر های جدید جمعیت خود به خود زیاد می شود اما الان والدین می ترسند بچه دیگری را اسیر تهران کنند مساله دیگر هم ثبات در سیاست های اقتصادی است که شخص از زنده بودن خودش هم نگران است تا آوردن کس دیگر به این جهان!
برای من جای سوال چرا این حرف را آقای احمدی نژاد زد همه علیه او جبهه
گیری کردند؟
گروني ،‌ بي پولي ، نااميدي از زندگي ، نبود تفريح
قطعا سیاستهای کنترل نرخ رشد اثرگذار بوده، اما نباید از تاثیر اساسی سایر متغیرها گذشت.

بیکاری بالا در قشر جوان، یا اشتغال جوانان در مشاغل کم درآمد، یا تغییر اولویت آنان به ادامه تحصیل موجب عقب افتادن ازدواج و افزایش سن ازدواج شده که بدیهی است زادآوری را کاهش می دهد. همچنین، دیر شدن زمان ازدواج به دلیل قبیح بودن موجب می شود بسیاری از جوانان که ازدواج را به تاخیر انداخته اند کلا صرفنظر کنند.

همچنین، اشتغال زنان بیرون از خانه موجب دشوارتر شدن بچه داری و در نتیجه کاهش زادآوری شده است.

عوامل دیگر که اثر کمتری دارند عبارتند از: کاهش قبح طلاق و اساسا از بین رفتن تقدس ازدواج و خانواده، و مهاجرت جوانان

بسیاری از مسائل هستند که مردم تنها مسئولین را مسئول اصلاح آن می دانند، در حالیکه اگر خود مردم به حال خود فکری نکنند، مسئولین تا صد سال دیگر هم به فکر آنها نخواهند افتاد

فوق لیسانس شریف، بیکار
رفاه بیش از حد!!!
پدر بياموز با اين همه مشكلات گراني و اقتصاد بيمار كي ميره دنبال بچه . خدا اموات شما را بيامورزه . اين يكي را ما نخواستيم . پيشكش شما چند ميخوايد توليد كنيد .
انسان قرن 21 انسان تحلیلگری شده.وقتی من میبینم ورودی سرمایه به زندگیم کفاف خرج 2 نفر رو هم به زور میده پس قطعاً به این نتیجه میرسم که باید کار دوم بگیرم که بتونم خرج نفر سوم رو بدم و این مستلزم این امره که بچه بدون تربیت مستمر پدر رشد کنه که من ترجیح میدم بچه نداشته باشم تا اینکه داشته باشم و نتونم در تربیتش سهیم باشم.البته این اصلاً به معنی ناتوانی خانم های ایرانی در تربیت نیست.به نظر من ترش و شیرین اخلاق پدر و مادره که بچه رو تربیت میکنه.اینجا تنها جایی که باید آشپز 2 تا باشه.وگرنه من هم از خدامه که به عشق بچم برم خونه.....
ناامیدی به آینده. عدم ثبات اقتصادی
من 84 لیسانس گرفتم متولد60 هستم که زاد و ولد وحشتناک و بی برنامه جامعه ما رو به این روز انداخت..هیچ کجا استخدام نشدم و اگه به کلکم راع و کلکم مسول عن رعیه معتقد باشیم وزیر علوم وقت وزیر رفاه باید در قیامت پاسخگو باشند..3 ساله ازدواج کردم.با کدوم رفاه و کدام بیمه تامین اجتماعی و کدوم مسکن و امنیت کاری و اقتصادی به فکر بچه باشم؟
من از سال 67 عضو کارگروه کنترول جمعییت بوده ام و تا سال 72 هم در گروهحضور فعال داشته ام به جرائت میتوانم بگویم اگر تمام برنامه های فرهنگی و روش های ترویجی که بودجه کلانی را صرف کرده تاثیر کمتری از تورم و مسائل فرهنگی روز داشته است . اکنون هم سیاست های تشویقی مادی یا بی اثر هواهد بود و یا تاثیر آن در قشری از جامعه که توان تربیت فرزند شایسته ندارند بیشتر است
برای رفع این مشکل نیاز به برناامه هم آهنگ و آگاه کنند فرهنگی میباشد که نیاز به زمان و هماهنگی کلیه نهاد های فرهنگی جامعه دارد و با یک دستور مشکلی حل نخواه شد.
مسئله كنترل جمعيت بيشتر به تمايل خود مردم بر مي گردد زيرا بار هزينه هاي آموزشي و تربيتي فرزندان بقدري سنگين است كه داشتن بيشتر 2 فرزند را غير ممكن نموده است تاز ضعف اعصاب ناشي از آپارتمان نشيني را هم اضافه كنيد به سختيهاي يك پدر و مادر .
سلام به نظر من اگه مسایل اقتصادی حل بشه اکثر معضلات خود به خود مرتفع میشه وقتی ما اقتصادمون نامفهومه و معلوم نیست چه شکلیه (سرمایه داریه یا کمونیستیه و یا....)اونوقت شما نمیتونین برای آیندتون تصمیم بگیرین و همین ترس از آینده و دیدن نمونه های شکست خورده در زندگی (مثل اقوام و دوستان )باعث میشه که افراد بعضی کارها رو انجام ندهند مثل ازدواج ویا راه انداختن کسب و کار و یا تولیدی و غیره من یک دوست دارم که اهل کشور ترکیه است برای من تعریف میکرد که وقتی که داشت خونه میخرید خودش 10 هزار دلار داشت (به دلار میگفت که من حالیم بشه وگرنه واحد پولشون لیره است) و بانک هم 200 هزار دلار کمکش کرده و ضامن هم نخواسته فقط از طرف شرکتشون یه گواهی حقوق آورده و سوابق وامهاش رو هم بانک استعلام گرفته و وام رو بهش دادند اون هم بدون هیچ سپرده ای اینجا حداکثر 18 میلیون وام میدند که کمک بزرگی بهت نمیکنه چون قیمت خونه ها بالاست اونم پوستت کنده میشه تا وام بگیری خداییش من جوان تو ترکیه بودم راحت تر زندگی میکردم یا اینجا؟
آكاهي مردم نسبت به قبل وآينده نگري مردم نسبت به تامين مخارج تحصيل و مسكن و معاش زندگي و عدم اطمينان از آينده و برنامه ريزي هاي انجام شده باعث شده مردم به اين شعار برسند كه فرزند كمتر زندگي بهتر لطفا شما فقط به بيمه اين مملكت توجه كنيد كه چند سال پيش شما 20 % هزينه دارو ميدادي بيمه 80%
اما اكنون مردم 80 % پرداخت ميكنند بيمه 20% در ضمن خيلي از داروها وساير لوازم را مشمول بيمه خارج كردن
کاهش قدرت اقتصادی علیرغم وجود منابع سرشار خدادادی با این منابع ما ارزش هر ریال باید 10 دلار بود!
فقط مشکلات اقتصادی
هیچ ربطی به سیاستهای دولت نداشته و نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
اونوقت میشه بفرمایید دلیل مشکلات اقتصادی در کشوری که با آزمایش و خطا اداره میشه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
اقتصاد رو که دولت قبضه کرده پس بقال سر کوچه چیکاره است؟!
دیگه گذشت زمانی که جمعیت زیاد بشه
مردم جرائت ازدواج کردن هم ندارن چه برسه بچه بیارن
خودمون هم اضافه هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
دقیقاً خودمون هم زیادیم
به اعتقاد اینجانب هر کس به یک یا چند دلیل بچه دار نمی شود
دلیل اول : نداشتن شرایط مناسب اقتصادی مثال(مسکن_کار_رفاه)
دلیل دوم : نداشتن شرایط مناسب اجتماعی مثال( رعایت نکردن حقوق شهروندی از سوی مردم یا دولت )
دلیل سوم : نداشتن شرایط مناسب فرهنگی مثال(مد لباس: گاه آنقدر از لبه بام عقب می رویم تا از طرف دیگر سقوط می کنیم)(گرایش به مدهای عجیب غربی)
دلیل چهارم :مناسب نبودن سر فصل مطالب آموزش و پرورش مثال(گاه با تمدن ایرانی مغایرت دارد)(تقریبا تاریخ ما در آن گم شده است)
دلیل پنجم : نگران بودن از آینده جامعه ما در بین جوامع بین الملل.......
و دلایل دیگر که دو ستان می توانند در پاسخ اضافه کنند.
کم شدن ازدواج- در شرکت ما 14 جوان مجرد بالای 30 سال مشغول به کارند. توانایی مالی ازدواج ندارند
چشم انداز تاريك آينده ؛ عامل كاهش رشد جمعيت
مهمترين عامل در رشد بي حساب و كتاب دهه 60 و ركود دهه 90 اولاً مربوط ميشود به روحيات ايرانيان كه افراط و تفريط نمونه بارز آن است ثانياً بي برنامگي و باري به هر جهت گذراندن مسئولين مربوطه ميباشد در حال حاضر هرگونه سياست تشويقي هر چقدر هم كه مشوق و اغوا كننده باشد اصولاً نتيجه اي در بر نخواهد داشت براي اينكه خانواده هاي داراي فرزند در حال حاضر با هيچ مشوق و اهرمي نه توانائي تربيت فرزندان جيد را دارند و نه امكاناتش را . پس براي تغيير اين چرخه و برگرداندن وضعيت را به مرحله رشد فقط و فقط بايد بر روي زوجهاي جوان و جوانان مجرد سرمايه گذاري نمود و از اين گروهها انتظار افزايش جمعيت كه آنهم بدلايل اظهر من الشمس و در وضعيت فعلي امكان پذير نيست پس براي برون رفت از اين وضعيت هيچ كاري لازم نيست و هيچ شعاري جايز نيست الي اينكه وضعيت كار و اقتصاد را تغيير دهيم تا مثال اين مثل نشويم كه : يكي بر شاخ نشسته بود و بن ميبريد . . .
با سلام واحترام
بيشتر شوخي به نظر مي رسد.!!!!!
به نضرمن سه عامل اصلی ترین عوامل کاهش جمعیته:
اولیش عوامل اقتصادیه که مسکن وبیکاری مهمترین اونهاست
ودومیش عوامل فرهنگیه که متاسفانه مردم ایران مخصوصا مردم شهرهای شهرهای بزرگ فرزندان زیاد را عامل بی فرهنگی دانسته واین شاید تاثیر فرهنگ غرب باشه
وعامل سوم اشتغال خانمها که فرصت خانه داری و تربیت فرزندانو از اونها گرفته
بنابراین حالاحالاها باید کار فرهنگی واقتصادی بشه!!!
زیاد کردن جمعیت که هنری نیست باید به فکر بالا بردن رفاه عمومی مردم بود.
وقتی منه جوون نمیتونم به دلایلی از جمله مسکن و تورم ازدواج کنم حالا شما دنبال بچه اید!!
گرونی اجازه نمیده یک بچه هم داشته باشی . کنترل دست کسی نیست و با این وضعیت موجود امیدوار نباشید بدتر هم میشه
نبود بهداشت
هزینه درمان
بیکاری
نبود مسکن
حقوق زیر خط فقر
بیسوادی
و........
هدف ازاین کارهاچیست مگرغیرازاین است که به دنبال افزایش فقراونیازمندویارانه بگیر هستیم برای یک سری اهداف............
بد قولي رياست محترم جمهور در پرداخت 1 ميليون تومن به ازاي هر نوزاد ؛ باعث كاهش آهنگ رشد جمعيت در كشور جمهوري اسلامي ايران شده است .
در هر بارداري انرژي و توان يك زن تحليل مي رود و حاضر نيستم بيش از يكبار آن هم به خاطر حس مالكيت نسبت به فرزند اين كار را انجام دهم براي خودم وبدن خودم ارزش و احترام بيشتري قائل هستم تا اينكه نقش يك كارخانه را بازي كنم براي اهداف ديگران .
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
احسنت,بدبختیشو ما بکشیم ,استفادشو دیگران ببرند
بالارفتن سطح توقعات و مهریه های بالا و چشم و همچشمی ها و تزریق روحیه تجمل گرایی و مصرف گرایی به مردم از طریق سریالها و تبلیغات مسموم تلویزیون باعث شده است حد و مرزها از بین رفته و با افزایش فساد اگر کسی نیاز به تخلیه میل جنسی داشته باشد هزینه اش کمتر از ازدواج با مهریه 1365 سکه ای در می آید .
علاوه بر رشد آگاهی بر اثر بالا رفتن سطح سواد و توسعه اطلاع رسانی ،مشکلات عدیده اقتصادی (تورم ،بیکاری ،کمبود مسکن ) و اجتماعی ( با رفتن نرخ طلاق و افزایش دروغ و بی اعتمادی ) دلایل مهم بالا رفتن سن ازدواج و پائین آمدن نرخ بچه دار شدن هستند که در کل موجب کاهش نرخ جمعیت می شود .
بخشي از علل كاهش رشد جمعيت مربوط به روند زندگي در كل دنيا مي باشد كه سطح توقع زندگي و فرزندان . امكانات مورد نياز آنان روز به روز افزايش يافته است. بخشي از آن مربوط به گراني وضع موجود مي باشد كه در كشور ما به دليل تورم بالا اين موضوع تشديد يافته است. نداشتن اميد شغلي كه با وضع سهميه براي ارگان ها خانواده شهدا جانبازان آزادگان و .... اين اميد را براي كساني كه جوياي كار هستند كمي بيشتر پيچيده مي كند. اگر سهميه براي دانشگاه درنظر مي گيريد كه آين هم اشتباه است ليكن در بحث اشتغال فرصت ها را برابر ببينيم. به جاي دادن سهميه هاي دانشگاه ، كار و رانت هاي سرمايه گذاري بياييم براي اين دسته از افراد به جاي دادن سهميه براي آنان آموزشگاه هاي تقويتي كم بها در نظر بگيريم ليكن در هنگام آزمون دانشگاه تبعيض قايل نشويم. همه اين مسايل دست به دست هم مي دهند تا اميد را از جامعه بگيرند. آن ها كه دارند و بچه هايشان از بهره هوشي بيشتري بهره مي برند كه بچه هاي خود را به خارج مي فرستند و آن هاي كه پول ندارند، سهكيه اين چنيني ندارند كه در صد زيادي از جامعه را تشكيل مي دهند ناگزير راه كنترل جمعيت را پي مي گيرند. لذا در اين بحث مي بايد تمامي جوانب را در نظر گرفت. از اين گذشته مگر قدرت كشور به داشتن جمعيت بيشتر است كه شما به دنبال راهي براي افزايش جمعيت هستيد. همين جمعيت فعال را امكانات بدهيد برايتان توليد ثروت و امنيت و استقلال مي كنند. الان آموزش و پرورش در بسياري از مدارس پولي است و اگر بخواهيم بچه هايمان در محيطي عاري از تنش و كمي انساني درس بخوانند مجبور به پرداخت شهريه بالا هستيم. در مكدارس دولتي هم كه جمعيت كلاس ها بالاي 40 نفر هست . معلمان دلسورزي نمي كنند. با زور و بخش نامه هم درست نمي شود. خلاصه فاكتور هاي زيادي دخيل هستند. "يك استاد دانشگاه"
همه می دانند این روزه وقت نیست که بیش از یک فرزند صحیح تربیت شود و امکانات مدرن امروزی داشته باشد.
خانواده ها فهمیدند اگر بچه کمتری داشته باشند راحت ترند.
جوانان هم فهمیدند اگر زن نگیرند راحت ترند.
نتیجه آن شد که جوانان مجرد ماندند و تولید بچه کم شد.تولید 2 بچه برای هر خانواده جمعیت را ثابت نگاه میدارد.وتولید 1 بچه جمعیت را کاهش میدهد.ولی حالا صحبت از تولید 0 بچه است یعنی کاهش بشدت جمعیت.
البته باید نسل ما منقرض بشه چون با این همه منابع خدادای عرضه نداریم روی پای خودمان بایستیم.نیازمند وارداتیم.مدیریت نداریم.با هم درگیریم.با بقیه دنیا سر جنگ داریم.خوشی کردن بلد نیستیم.همش میخوایم دنیا رو بترکونیم.
دروغگو ودزدیم.باید نسلمان از بین برود ویک تعداد انسان قدر شناس به جای ما زندگی کنند.
ماهم مثل قوم بنی اسرائیل بدلیل ناسپاسی نفرین شدیم.
تبلیغ رشد جمعیت بدون در نظر داشتن کانونهای هدف بسیار خطرناک است. جمعیت در خانواده هایی افزایش یابد که تمکن مالی بلاتری دارند نه برعکس.متاسفانه در ایران همه چیز وارونه است.پس بهتره این مباحث مسکوت بماند.
باید کار داشته باشی تا بتونی سر سفره خانوده ات بگذاری پس هر چقدر جمعیت خانواده کمتر باشه اینقدر فشار زندگی کمتر میشه
از جمله عوامل کاهش رشد جمعیت افزایش آگاهی و سطح تحصیلات افراد و به ویژه زوج های جوان می باشد. آنان به همین دلیل انتظارات بیشتری از خود و جامعه دارند و به علت مشکلاتی که در این چند دهه وجود داشته است ، برای خود زندگی بهتر و ایده آلی را تصور می کنند. در این زندگی جدید مواردی از قبیل شغل خوب ، مسکن و بطور کلی رفاه جایگاه ویژه ای دارد. فرزند در زندگی امروز هزینه های سنگینی را تحمل می کند که از عهده هر کسی برنمی آید ، بنابراین به کمترین فرزند قناعت می شود.
رفاه طلبی بیش از حد مردم، تحصیلات بالای زنان در یک جمعیت، کار کردن زنان سه عامل اصلی افت نرخ رشد جمعیت است
از لحظه ای که مادر متوجه بارداریش میشه بگیر تا هزینه سنگین زایمان، پوشک و شیرخشک و لباس گران بچه و دکتر و تغذیه و مهدهای بی کیفیت و مدارس پولی و باز هم بگم ..... تازه سایر شرایط مثل خانه داشتن و امکانات اولیه را برای پدر و مادرها را در نظر بگیریم . همه این عوامل خود مهمترین وسیله جلوگیریه. با سیاست پیشه کردن خیلی وضع عوض نمیشه.
خانواده ها فهمیدند اگر بچه کمتری داشته باشند راحت ترند.
جوانان هم فهمیدند اگر زن نگیرند راحت ترند.
نتیجه آن شد که جوانان مجرد ماندند و تولید بچه کم شد.تولید 2 بچه برای هر خانواده جمعیت را ثابت نگاه میدارد.وتولید 1 بچه جمعیت را کاهش میدهد.ولی حالا صحبت از تولید 0 بچه است یعنی کاهش بشدت جمعیت.
البته باید نسل ما منقرض بشه چون با این همه منابع خدادای عرضه نداریم روی پای خودمان بایستیم.نیازمند وارداتیم.مدیریت نداریم.با هم درگیریم.با بقیه دنیا سر جنگ داریم.خوشی کردن بلد نیستیم.همش میخوایم دنیا رو بترکونیم.
دروغگو ودزدیم.باید نسلمان از بین برود ویک تعداد انسان قدر شناس به جای ما زندگی کنند.
ماهم مثل قوم بنی اسرائیل بدلیل ناسپاسی نفرین شدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
آفرین نظر منم دقیقا همینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
راست میگه ها ما که بدبختیم همون بهتر که منقرض بشیم.
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
باید با مطالب دوستمون این رو هم اضافه کنم که به زیر دستامون وعده پوچ و بی اساس هم زیاد میدیم..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
هزار تا +
ناشناس
| Australia |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
احسنتم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
عالی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
دمت گرم.اين يعني حرف حساب.
100000 تا لايك
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
واقعن همینطوره.مرسیییی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
100 هزار تا +
ناشناس
| United States |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
نظر شما را باید با اب طلا نوشت چون گل گفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
مدت هاست که این حرف دل ماست.
وقتی کاری کردین پسرا تمایلی به ازدواج ندارن

خب جمعیت چطور زیاد شه؟اول برید ببینید

چکار کردین که جوونا دوس دارن تنها باشن

مشکلو حل کنین بعد به این مقوله بپردازید
مشكلات اقتصادي
طرف خرج يك فرزند را نمي تونه بده چطور افزايش جمعيت كند
آنهائيكه دم از افزايش جمعيت مي زنند نفس شان از جاي گرم بلند مي شود
دغدغه بي پولي شرمندگي زن وبچه وهزاران مشكلات ديگه را ندارند
من جرات داشن یک فرزند یا این وضع اقتصادی ندارم چه برسد بیشتر از دو؟
بچه هزینه می خواد
متأسفانه راحت‌طلبی، رفاه‌زدگی فرار از قبول مسئولیت، و البته برخی از مشکلات اقتصادی از مهم‌تریم عوامل کاهش رشد جمعیت و استقبال نکردن خانواده‌های جوان از فرزند‌دار شدن است. به نظر من، حتی با رونق اقتصادی و دادن امتیازهای تشویقی نیز رشد جمعیت همچنان رو به کاهش خواهد رفت. دولت، صدا وسیما و آموزش و پرورش باید کار فرهنگی انجام دهند
پرسيدن نداره : با اوضاع گراني بي پولي عدم اميدواري به آينده بي ثباتي اقتصادي واجتماعي وسياسي ، كم شدن اميد به زندگي ،كم شدن روابط عاطفي بين فرزندان ووالدين ودر اصل مسائل روانشناختي ، ووو كه خود شما بهتر از ديگران ميدونيد . از ماست كه برماست
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
اضافه کنید عدم اعتماد به اینده مالی وقتی پول شما در بانک در مدت چند ماه از قیمت کاغذش کمتر میشه
مگه مجبورمون کردن یکی دیگه هم به این درگیریها اضافه کنیم
با این وضعیت ازدواجم نمیشه کرد چه برسه به بچه دار شدن
پایین بودن سرانه امکانات رفاهی و حمایتی و شرایط دشوار تأمین ضروریات تشکیل یک خانواده 4 یا 5 نفره از اصلی ترین دلایل کاهش رشد جمعیت است, و دیگر هیچ. در شرایطی که دولت با ساخت انبوه مسکن کم کیفیت, عرضه نامتعادل در بازار, کمبود مدرسه, شرایط ناپایدار بیمه ها , تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ , آلودگی محیط زیست, هزینه های سر سام آور مسکن و.... روبه رو است واقعا گشتن به دنبال دلایل کاهش جمعیت تعجب آوره!!!!!
تا همین دوره سازندگی مسولین کشور همه از کنترل جمیت تجلیل میکردند وحتی مرندی جایزه یونسکو گرفت چی شب همه یک شبه خواب نما شدند که باید ازدیاد جمعیت کنیم وبر فقرا بیافزاییم؟‍!!!!!
فقط و فقط درآمد بالا مي توونه مشكلو حل كنه. بنده و خانومم كه هردو شاغليم با مدارك فوق ليسانس از پس مخارج تنها فرزندمون بر نمي آييم. البته فكر نكنيد زيادي خرجش مي كنيم نه اصلا. فقط يه كلاس زبان اضافي گذاشتيمش. بنده تا ليسانيسو خودم يك ريال بابت تحصيل و كتاب و لوازم التحرير ندادم.
با این تورم و گرانی وبیکاری چه کسی می تواند مسکن بخرد؟ ازدواج کند؟ اصلا این روزها افراد شاغل میتوانند شکم خودشان را سیر کنند؟ میانگین هزینه ی زندگی در کشور به خصوص پایتخت نسبت به حقوق شاغلین برابری میکند؟
چند ٪ جوان ها شاغلند ؟ چند‌٪ جوان های شاغل حقوق بالای ۴۰۰-۵۰۰ تومان دارند؟ ( یعنی روزی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان درآمد.)
به نظر من شرایط بد اقتصادی عامل اصلی کاهش جمعیت بوده است البته سیاست های دولت نیز بی تاثیر نبود هاست
خانواده ها فهمیدند اگر بچه کمتری داشته باشند راحت ترند.
جوانان هم فهمیدند اگر زن نگیرند راحت ترند.
نتیجه آن شد که جوانان مجرد ماندند و تولید بچه کم شد.تولید 2 بچه برای هر خانواده جمعیت را ثابت نگاه میدارد.وتولید 1 بچه جمعیت را کاهش میدهد.ولی حالا صحبت از تولید 0 بچه است یعنی کاهش بشدت جمعیت.
البته باید نسل ما منقرض بشه چون با این همه منابع خدادای عرضه نداریم روی پای خودمان بایستیم.نیازمند وارداتیم.مدیریت نداریم.با هم درگیریم.با بقیه دنیا سر جنگ داریم.خوشی کردن بلد نیستیم.همش میخوایم دنیا رو بترکونیم.
دروغگو ودزدیم.باید نسلمان از بین برود ویک تعداد انسان قدر شناس به جای ما زندگی کنند.
ماهم مثل قوم بنی اسرائیل بدلیل ناسپاسی نفرین شدیم.
این که رشد جمعیت در ایران کاهش یافته قابل بررسی هست ولی در نهایت قراره به جایی برسیم که گنجایش جمعیتی کشوره.
وقتی با جمعیت 75 میلیونی این همه مشکلات اشتغال و فقر وجود داره، چه دلیلی هست که به این جمعیت اضافه بشه؟؟!! وقتی مشکلات فراهم کردن آب اینقدر جدی شده، چرا باید با افزایش جمعیت، مشکل رو بدتر کنیم؟؟!! وقتی دنیا داره در مورد افزایش جمعیت کره زمین هشدار میده، چه لزومی هست که ما به فکر افزایش جمعیت باشیم؟؟!!
اگر بهره وری بالا بره، باز به تعداد کمتری نیروی کار نیاز میشه، پس اگه سیاست حفظ جمعیت (نه افزایش) در پیش گرفته بشه و از اون طرف بهره وری بالا بره، نه تنها اقتصاد مملکت نمیخوابه بلکه درامد سرانه بالاتری به هر نفر در آینده میرسه.
درحال حاضرمردم خود به کنترل جمعیت نموده اند وقتی می بینند فرزندشان نه کاردارد نه مسکن ,ایا حاضرمیشوند بااین اوضاع تورم سرسام اوردرجامعه اقدام به به افزایش خانواده خود بکننددیگر مردم نمی خواهند اگراوضاع همینطورباشد دیگربیش از یک فرزند نخواهندداشت حتی شاید اصلا نخواهند
فقر ، و نبود امكانات رفاهي در زندگي حال حاضر مردم ؛ باعث آينده نگري مردم از وضع نابسامان نسل آينده و اينكه قطعا" نسل آينده شان با مشكلات عديده اي روبرو خواهند شد ؛ كه همين امر باعث جلوگيري از افزايش جمعيت ميشود .
من گمان نمي كنم سياستهاي كنترل مواليد باعث كاهش رشد جمعيت شده باشد .يقيناً بسياري از مردم توان تامين مخارج فرزندان خودراندارند ، هزينه هايي كه روز بروز اوج ميگيرد. حال كه قرار است كنترل جمعيت نباشد چند سال ديگر صبر كنيد خواهيد ديد اگر تغييري در معيشت مردم وكيفيت زندگي آنان ايجاد نشود، آش همين آش است و كاسه همين كاسه .
یک فردی که به هر خانواده ای اضافه بشه تربیت و هزینه میخواد با وضعیت اقتصادی فعلی علاو ه بر اینکه زن و مرد دوشادوش هم باید کار کنند فرصتی برای تربیت فرزند باقی نمیمونه نه فرصت و نه حوصله،تازه خانه ها کوچیک تر شده جا نداریم بعد هم مگه مابرای پدر مادرهامون چی کار کردیم که حالا بچه بخواد برای ما بکنه.پس شد: نبود هزینه کافی،نبود وقت کافی،نبود فضای کافی،بی معرفتی آدمهای نسل جدید
كاهش رشد جمعيت بدليل بالا رفتن فرهنگ مردم بخصوص زنان مي باشد؛داشتن جمعيت كمتر با مردم سالمتر و ثروتمندتر بسيار بهتر از داشتن ميليونها گدا و بيمار است؛ميتوان كشورهايي نظير نروژ يا سوويس را با پاكستان و بنگلادش مقايسه كرد تا عاقبت اين دوراه رافهميد
بچه دار شدن تنها یک رخداد بیولوژیکی نیست. جوانان و خانواده ها بیشتر بچه دار شوند تا در کدام محیط هنری و فرهنگی بچه خود را بزرگ کنند؟ صدا و سیما که همین بوده و هست. چه جذابیتی دارد. بسیاری از مسائل فرهنگی به شیوه خواصی دیکته میشود. آیا باید بچه ای را که در محیط اجتماعی، فرهنگی و هنری و اقتصادی و سیاسی امروز ایران بدنیا می آید بچه ای با استعداد بیشتر برای خوشبختی دانست یا نه؟ بچه دار شدن یا به شکل صرفا بیولوژیک و بی کنترل آن است که در بسیار از جوامع فقیر می بینیم و یا با هدف ساختن یک انسان خوشبخت و برخوردار از شکوفایی فرهنگی و هنری است که در شرایط امروز کشور دست کم با تردید همراه است.
با حقوق عادی یک کارمند قادر به پرداخت هزینه های تحصیل یک فرزند هم نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خوش به حالت باز کار داری
قبلا" 1 نفر كار ميكرد ، 10 نفر ميخوردن .
حالا چي ؟؟؟!!!!
10 نفر بايد كار كنند تا شكم 1 نفر رو بتونن سير كنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
قبلا یعنی ..... ؟
1-اقتصاد ناسالم(هيچ دور نماي خوبي از آينده اقتصادي در اين سي و اندي وجود نداشته به طوري كه هميشه منتظر اين هسيتم تا ببينيم مثلا فردا چه مي شود تا بعد تصميم بگيريم)
2-عدم وجود شغل مناسب و با اطمينان
3-تورم پيش بيني نشده جهشي كه اكثر مواقع برنامه ريزيهاي موردي را هم بهم ميزند .
4-مشكل مسكن .
اهم مواردي بودند كه در رشد منفي جمعيت كشور تاثير داشته اند . لازم به ذكر است با قوانين دستوري و بگير و ببندها و حتي احياناً گماردن مامور بر سر هر خانواده هم نخواهد توانست رشد جمعيت را بدون اصلاح موارد ذكر شده مثبت نمايد .
خوب اول ببنیم نهایت کارکرد قانون تنظیم خانواده در ایران چه بود است. شاید بتوان 2 عملکرد اصلی را برای آن متصور شد: 1- حذف امکاناتی مثل کوپن ، حق فرزند و ... برای فرزند چهارم به بالا 2- در دسترس قراردادن خدمات تنظیم خانواده . حال دقت کنید با حذف موارد ذکر شده و حتی افزدون بسته های تشویقی واقعی به آن آیا می توان مردم را مجاب به افزایش فرزندآوری نمود .
شاید در اوایل مردم تحت تأثیر تبلیغات و برنامه های تحدید جمعیت اقدام به کنترل آن کردند ولی اکنون آنچه مردم را در داشتن بچه مردد می کند مشکلات اقتصادی و ترس از عدم تأمین آینده فرزند است بنابراین این طرح با قانون و بخشنامه ره به جایی نخواهد برد
با این شرایط گرانی، بیکاری و بی برنامگی مدیران کسی جرات ازدواج نداره چه برسد به زاد و ولد. آمار کاهش ازدواج و افزایش طالق ها هم دقیقا به همین دلیل هست
مثل اینکه یه پرنده توی قفس باشه و بگن به خاطر سوت و کف زدن ما خودشو اینجا محدود کرده، اگر در قفسو باز کردید و اون بازم اونجا موند، برنامه هاتون تاثیر داشته...ما در قفس تنگ و تاریک فقر و گرانی و بیکاری گیر کردیم و میگن با برنامه های ما فلان ، با برنامه های ما بهمان...
بنام خدا/ به نظر من هزینه های بالای زندگی بیشتر از برنامه های دولت در کنترل جمعیت نقش داشته است. و باید خیلی حساب شده عمل گردد .
مردم ديگه خودشون ميدونن بااين اوضاع چه كنن وقتي زن وشوهر هردو از صبح تاشب كار ميكنن وبا سختي زندگي خودشونا اداره ميكنن چگونه توليد نسل كنن نهايتا با هزار گرفتاري اگه بتونن يه بچه بزرگ كنن كه در جامعه سربار نباشه والا بچه زاييدن وگدا وفقير توليد كردن كه كاري ندارد . افريقا هند پاكستان براي نمونه
کاهش نرخ رشد جمعیت به قانون و یا دولت ربطی نداره این مسئله نشانگر بالا رفتن سطح فکر مردم دارد.
با این تورم و گرانی وبیکاری چه کسی می تواند مسکن بخرد؟ ازدواج کند؟ اصلا این روزها افراد شاغل میتوانند شکم خودشان را سیر کنند؟ میانگین هزینه ی زندگی در کشور به خصوص پایتخت نسبت به حقوق شاغلین برابری میکند؟
چند ٪ جوان ها شاغلند ؟ چند‌٪ جوان های شاغل حقوق بالای ۴۰۰-۵۰۰ تومان دارند؟ ( یعنی روزی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان درآمد.)
مشكل مسكن _ بيكاري _ گراني _ عدم وجود تفريح و سر زندگي در بين جوانان _ اعتياد _ قوانين و احكامي كه به زور به نسل جوان قبولانده مي شود _ سست شدن اعتقادات ديني _ اشتغال زنان _ توجه بيش از حد به حقوق به اصطلاح از دست رفته! زنان در جامعه از عوامل كاهش جمعيت هستند كه ديگر بعيد است بتوان مجددا آن را احياء نمود.
وقتی برنامه ای برای تنظیم رشد جمعیت برای امروز ریخته می شود نتیجه آن، یک نسل بعد مشخص می گردد . پس اگر می خواهیم تا نسل بعدی در استفاده از منابع کشور نگرانی نداشته باشند
باید رشد جمعیت از 1.25 کنونی هم کمتر شود
من با یک بچه کافیست موافقم
با به كارگيري خرمنكوب و تراكتور ؛ در زمينهاي كشاورزي ؛ عملا" نيازي به تعداد بيشتري آدم بر روي زمين كشاورزي نيست .
پاسخ ها
سلمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
واقعا که در دهه 40 هدف فقط همین بود
بهتر استبهجای افزایش جمعیت انسانها به افزایش جمعیت مرغ ها فکر کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
با مزه بود.آفرین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
ای نمک!!! موش بخوره تو رو ، اونم موش ....
سلام
علل اصلی کاهش رشد جمعیت عبارتست از :
1_ بیکاری
2_ عدم اطمینان به آینده کشور
3_ سرشکستگی ناشی از اجحاف و حق کشی های زیادی که در جامعه دیده می شود.
4_ تربیت غلط نسل جوان که پول پرست و راحت طلب شده اند.
پاسخ ها
سلمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
نکته چهارم رو خوب اومدی

به قول بزرگی که میگفت انسان در طلب چیزی بر میاد که نداره، که در اینجا راحتی و پول هست.
تو این اوضاع بد اجتماعی سیاسی و اقتصادی که بیشتر مردم گرفتار شدند به دنیا اومدن بچه یعنی اضافه شدن یه بدبخت دیگه به جمعیت یعنی خیانت
1. فرهنگ سازی در جهت مناسب نبودن تک فرزند در خانواده و اثرات سو آن
2.سیاست تشویقی دولت برای فرزندان بیشتر به طور مثال برای فرزند سوم یک اتومبیل برای فرزند جهارم یک مسکن مهر حدف سربازی برای فرزند ان پنجم و بیشتر
3. تبلیغات دینی در این عرصه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
ناشناس عزيز، ظاهرا وضع مالي شما خيلي خوبه كه از اين حرفها ميزنيد. شايد هم مزاح ميفرمائيد!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
شما مثل اینکه اصلا تو باغ نیستی...از کدام کشور تماس میگیری؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
مدیران ما هم مثل شما فکر می کنند نکنه شما هم مدیری؟
چرا بی جهت اصرار داریم که نقش مقوله فرهنگی را صفر نشان دهیم - بپذیریم که تاثیر کار فرهنگی دولت و صدا سیما در سالهای بعد از جنگ ، مردم را متاثر ساخت تا به شعار پسر یا دختر دو تا کافیه عمل کنند - البته در جای خودش خیلی هم خوب بود - ولی همیشه باید در یک سیستم از بازخوردها جهت اصلاح خروجی سیستم که هدف است استفاده کنیم و این ممکن است افزایش وروردی باشد یا کاهش آن . ( بحث کنترل در سیستمها )
مرغ كيلويي 8000 تومن ؛ آدم رو عقيم ميكنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
سلمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
++++++++
ترکیدم از خنده، دمت گرم
اگر چه در سالهای اولیه دهه 70 سیاستهای تشویقی در هشیاری مردم در تنظیم خانواده بسیار موثر بود اما بعداز کمرنگ و گمرنگ تر شدن آن سیاستها آنچه آن سیاستها را کاملتر وموثر تر کرد لجام گسیختگی های اقتصادی بهداشتی درمانی ودهها موضوع دیگر است که متخصصین بر آن وقوف کامل دارند در اینجا بطور بسیار موجز ومختصر به آن میپردازم
1- در حال حاضر کدام مادر در طول نه ماه بارداری بطور رایگان وبا بهترین کیفیت تحت معاینه و نظر قرار میگیرد2 کدام کودک بعد از تولد تحت درمان ومعاینات رایگان قرار میگیرد3کدام مرکز بهداشتی شیر خشک رایگان پوشک رایگان میدهد3 کدام مهد کودک بچه ها را رایگان وبا امکانات مطلوب پذیرش میکند 4 کدام تحصیلات رایگان در انتظار بچه هاست5 کدام بازار اشتغال تضمین شده( نه وعده های پوچ سر خرمن)
انتظار دختران وپسران را میکشد 6 کدام ارامش ذهنی و روانی برای والدین ایجاد شده است که در فکر گسترش با تفکر وبرنا مه ریزی شده خانواده باشند7 تکثیر موالید یک فرایند بلند مدت است به عبارت دیگر چنانچه دولت در یک بازده زمانی 15 ساله نشان دهد اغلب شاخصهای اقتصادی را در حد مطلوب نگه داشته(بالاترین میزان اشتغال رفاه درمان رونق اقتصادی و.....)آنگاه برای برای غالب مردم بررسی گسترش خانواده فراهم میشود در غیر اینصورت با اوضاع و احوال نابسامان فعلی نه با توصیه حتی با تنبیه هم افزایش جمعیت امکان نخواهد داشت و...
واقعا مسخره است اگر تصور کنیم سیاستگذاری می تواند روی نرخ رشد یا نرخ کاهش موالید تاثیر چندانی داشته باشد
گرانی مسکن ، تورم ، رکود اقتصادی عامل اصلی و تاثیر گذار بر این مقوله است
تفسیر جدید از زندگی که البت
مگه با اشكنه ميشه جمعيت زياد شه.......
يادم باشه آخ هم نگم......
پاسخ ها
دچار آخ زده گي مزمن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خيلي زور داره !!!
اشكنه بخوري و « آخ » هم نتوني بگي !!!!!
با توجه به تهدیدات کشورهای غربی...و احتمال وقوع جنگ به نظر من جمعیت کشور باید افزایش پیدا کنه...واقعا در جامعه ای که همه پیر باشند کی باید بجنگه... ما باید خودمون رو برای فتح فلسطین آمده کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
با شکم گشنه که نمیشه جنگید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
جك ميفرمائيد؟ جل الخالق.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
جنگ ها جنگ تكنولوزي نه جنگ تن به تن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
برو بابا. خدا شفات بده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
شما بچه بیار بعد بچه هاتو بفرست جلو گلوله آمریکاییا :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
می خوایی بچه به دنیا بیاری فقط بخاطر جنگ؟ پس زندگی چی میشه؟
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خدارو شکر که یکی مثل تو نشدم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
مردم از خنده
عدم امید به آینده و بیکاری مشکل اول ازدواج جوانان است باید این مشکل حل شود . درآمد ناچیز مورد دوم است که خانواده های تشکیل شده نیز اغلب یا به طلاق کشیده می شوند یا سعی می کنند بچه دار نشوند. تورم و عدم امکان برنامه ریزی برای آینده نیز مشکل سوم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
واقعا راست میگه؛ این همه درس خوندم که الان دانشجوی دکتری هستم ولی آینده برایم کاملا مبهم است.
راستش مي خوام تغيير طرز تفكر خودم رو بگم. 10 سال قبل وقتي 20 سالم بود هميشه دوست داشتم يك عالمه بچه دوربرم داشته باشم. بعد 10 سال، به اين نتيجه رسيدم كه با وضع كنوني درست نيست و حق ندارم كس يا كسان ديگه اي رو هم بدبخت كنم. يعني اصلا بي خيال بچه هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
هزاران ++
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
شما ده سال پیش این تصمیمو گرفتید و بچه دار شدنتون رو مهار کردید اما یه جون بدبخت 26 ساله ای مثل من باید جلوی ازدواج کردن رو بگیرم تا کس دیگه ای رو بدبخت نکنم
سلام
از اینکه موضوع به روز و جالبی رو انتخاب کردید ممنونم. من در پاسخ به سئوال شما این موضوع را مطرح میکنم که آیا فرزندانی که در یک خانواده متولد میشوند فقط متعلق به خانواده هستند یا خیر؟ آیا این فرزندان متعلق به جامعه و کشور ایران نیستند؟ پس چرا بایدتمامی زحنات تولد و تربیت و بزرگ کردن کودک بر عهده خانواده گذاشته شود. دولتهای محترم چه وظیفه ای در این زمینه دارند؟ آیا نباید در اصل کودک متعلق به کشور باشد و خانواده ها از حمایتهای دولتی منتفع شوند؟ مگر نه اینست که در صورت کمبود جمعیت دولت متضرر اصلی است؟ پس حمایت کی حاصل میشود؟
من 5فرزند دارم الان درتامين زندگي آنها واقعا مانده ام بااين وضع زندگي وهزينه هاي بالا مي گوييم فرزند بيشتر به دنيا بياوريم آيا يك نفر به سراغ افرادي مثل من آمده كه بگويد دست شما درد نكند بااين بچه دارشدنت بنابراين هرچه تبليغ بكنيم نمي توانيم جلو ركود جمعيتي رابگيريم
با سلام
پس از اعمل سياست هاي كنترل جمعيت دولت آرام آرام با گسترش شهر نشيني سطح سواد عمومي نيز بالاتر رفت و در كل فرهنگ جامعه نيز با نوعي مد گرايي به نام 2فرزندي مواجه شد كه حاكي از برتري اقتصادي و مالي اين خانواده هاي 2 فرزنده حتي از لحاظ عاطفي بود سير 2 فرزندي بيشتر در سالهي 75 الي 85 بود پس از اين دوره با تشديد تورم الخصوص در حوزه مسكن و همچنين درامد سرانه كمتر از گذشته شد با سختر شدن تامين هزينه ها اخرين راه حل براي خانواده ها گزينه تك فرزندي بود كه از سال 85 تا سال 90 در اغلب خانواده اجرا شد اما از سال 90 به بعد بدليل عدم ثبات شغلي و عدم كفايت حقوق حتي براي خود فرد مجرد موجبتاخير بيشتر در ازذواج شد كه با انحرافات اخلاقي بيشتر و دلزدگي از زندگي همراه بود ازدواج در سنين بالا نيز طبيعتا كاهش تعداد فرزندان را بدنبال خواهد داشت از سوي ديگر با گسترش فرهنگ غربي نوعي تجرد گرايي با چاشني ازدواج موقت ياهمان صيغه موقت باب شده علاوه بر اينها با افزايش طلاق تعدادي از ازدواجها نيز به سرانجامي نمي رسد و مشكلات ناباروي نيز در گروه اندكي ديده مي شود
راه حل
حل مشكل بيكاري با درامد سرانه قابل قبول و تامين مسكن كه خودبخود باعث ازدواج در سنين پايينتر مي شود

راه حلهاي بي فايده
يك ميليون براي نوزاد
به غیر از مشکلات اقتصادی و تورم،که خیلی مسئله مهمی است،خود مردم نیز در این دوره بیشتر به زندگی مجردی یا با ازدواج کردن هم نهایت به یه بچه کفایت میکنن اکثرا،به خصوص در شهرها.یعنی دیگه سیستم زندگی مدرن این رو به فرد القا میکنه که دیگه به خودت برس برای خودت زندگی کن و... من فکر نکنم دیگه جمعیت ایران به رشد سابق برگرده.حتی کمتر هم میشه.این چیزیه که در تمام دنیا اتفاق افتاده.کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه رو به پیشرفت رشد یا کم شده یا منفیه.ولی کشورهای سنتی مثل افغانستان و پاکستان و ... هنوز رشد زیاد جمعیت رو دارند.همینا هم از سنت بیان بیرون و بروند به سمت مدرنیته میشن مثل ایران و کشورهای پیشرفته.
پاسخ ها
سلمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
کجای این موضوع بده؟
اگه یه بار فقط یه بار جلوی یه پیتزا فروشی ،پیش بچت شرمنده شدی اون وقت نظر شما در مورد ازدیاد جمعیت شنیدن داره
بالا رفتن قيمت پوشك ، و اينكه هر بار ... بچه در هر وعده بالغ بر 750 تومن آب ميخوره . و اين فقط براي .... بچه ميباشد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واي به حال پر كردن شيكم اين بچه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من در یک آپارتمان 40 متری یک خوابه زندگی میکنم و یک بچه دارم .به نظر شما میتونم یک بچه دیگر بیاوریم
بسمه تعالی
برای اینکه نمیخواهیم بچه مان مثل خودمان بد بخت شود .
والسلام
گلچيني از اشعار سعدي: (چو دانی و پرسی سوالت خطاست)

چنان قحط سالي شد اندر دمشق

كه ياران فراموش كردند عشق

چنان آسمان بر زمين شد بخيل

كه لب تر نكردند زرع و نخيل

بخوشيد سرچشمه هاي قديم

نماند آب جز آب چشم يتيم

نبودي به جز آه بيوه زني

اگر بر شدي دوي از روزني

نه در كوه سبزي نه در باغ شخ

ملخ بوستان خورد و مردم ملخ

در آن حال پيش آمدم دوستي

كزو مانده بر استخوان پوستي

و گرچه به مكنت قوي حال بود

خداوند جاه و زر و مال بود

بدو گفتم اي يار پاكيزه خوي

چه درماندگي پيشت آمد بگوي؟

بغريد بر من كه عقلت كجاست؟

چو داني و پرسي سوالت خطاست

نبيني كه سختي بغايت رسيد

مشقت به حد نهايت رسيد

نه باران همي آيد از آسمان

نه بر مي رود دود فرياد خوان

بدو گفتم آخر تو را باك نيست

كشد زهر جائي كه ترياك نيست

گر از نيستي ديگري شد هلاك

تو را هست بط را ز طوفان چه باك؟

نگه كرد رنجيده در من فقيه

نگه كردن عالم اندر سفيه

كه مرد ارچه بر ساحل است اي رفيق

نياسايد و دوستانش غريق

من از بينوائي نيم روي زرد

غم بينوايان رخم زرد كرد

نخواهد كه بيند خردمند ريش

نه بر عضو مردم نه بر عضو خويش

يكي اول از تندرستان منم

كه ريشي ببينم بلرزد تنم

منغص بود عيش آن تندرست

كه باشد به پهلوي بيمار سست

چو بينم كه درويش مسكين نخورد

به كام اندرم لقمه زهر است و درد

يكي را به زندان درش دوستان

كجا ماندنش عيش در بوستان
پاسخ ها
داود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
سلام شعر زيبايتان براي ما در اين زمانه مثل يك داستان تخيلي است
من با گرانی و مشکلات کاری ندارم اون بچه ای که به دنیا می آید در صورتیکه بتواند به کشورش خدمت کند ، برای جامعه مفید است . و اگر آن جمعیت بخواهند دزد و اختلاص گر و کلاهبردار و حتی دلال شوند چه مشکلی را از روی دوش جامعه برخواهند داشت و حتی آن بخشی از جامعه که سالم خواهند بود و توانایی و تخصص و تحصیلاتی کسب کرده باشند و جامعه مانند الان پذیرای آنها نباشد و مجبور به مهاجرت شوند ، وجود آنها دیگر چگونه برای جامعه مفید خواهد بود لذا با هر نوع دیدگاهی تلاش برای افزایش جمعیت امری صد در صد اشتباه است .
بیایید منصف باشیم من نمی گم 5-4 تا بچه ولی 2 تا بچه مگه زندگی را فلج می کنه.... ما راحت طلب شدیم .. تشریفاتی و متوقع شدیم .....می بینیم اطرافیا کم بچه دارن ما هم تقلید می کنیم ... حتی توی مقطوع النسل شدنمان هم چشم وهم چشمی می کنیم...
توان مدیریت کشور فقط به اندازه اداره ۳۰ ملیون نفر است در حال حاضر ۳۵ ملیون مازاد جمعیت داریم...
کاهش جمعیت جای خوشحالی داره ولی خود من 35 سالمه خونه دارم ماشین دارم ماهیانه 900 تومان هم حقوق میگیرم جرات ندارم برم سمت زن وای به حال اونایی که خونه ندارن. الان من هر کسی رو بگیرم باید برم گدایی کنم با این هزینه ها
سلام دوستان به نظر من خیلی علت میتونه داشته باشه ولی از همه مهمتر اینکه ملت آگاه شده اند و میدانند که روزیش از خدا و سنگینش مال زمین خدا در این مقطع همخوانی نداره و همه رفاه و آسایش میخواهند که دولت نمیتونه فراهم کنه ؛ مسکن میخواهند که دولت نمیتونه فراهم بکونه .... پس با اجاره ای که صاحب خانه میگه بیشتر از یک بچه نمیدم .... لذا فرزند کمتر رفاه و .... بیشتر
علت کاهش رشد جمعیت ، نبود حداقل های رفاه اجتماعی در کشور است.
كاهش رشد جمعيت ؛ نشاني از افزايش فهم و شعور و درك مردم است .
اولش که این خبر به گوشم رسید فکر میکردم برای مسخره کردن سیاست های اشتباه جوک جدید ساختند ولی الان که درست بوده خبر و میخوایم نقدش کنیم این سیاست رو دلایل خودمو مینویسم.
پیش پا افتاده ترین قضاوت رو میشه با یک نگاه اجمالی و مقایسه کشورهایی که به دلیل زاد و ولد زیاد جمعیتشون بالاس با بقیه کشورها انجام داد. خوب واضحه که از این بعد افزایش جمعیت 100% اشتباهه. نکته دوم اینکه ما باید هدفمون از افزایش جمعیت روشن باشه. بله تو آفرقا هم زاد و ولد زیاده اما اکثر بچه هاشون یا از گرسنگی تلف میشن یا از بیماری و همیشه صحنه های ناراحت کننده ای رو برای دنیا به وجود میارند و افزایش جمعیت به هیچ وجه باعث پیشرفت اقتصاد یا فرهنگ یا علم اونجا نشده.ما باید ببینیم آیا توان پاسخگویی به نیازهای همین جمعیت فعلی رو داریم یا نه. مسلما نداریم. نمونش همین مشکل مسکن. دولت به طرز ناامید کننده ای در اداره کشور با مشکل مواجه شده و در چنین شرایطی این بحث جای تامل عمیقی لازم داره.
با سلام
البته جمعيت كاهش نيافته بلكه ميزان زاد و ولد نسبت به سالهاي قبل كمي تعديل شده است . افزايش هفتاد ميليون نفر به 75 ميليون نفر كاهش نيست بلكه افزايش تصاعدي است و كمي مانده كه به انفجار جمعيت دچار شويم.
دلايل كاهش:
1- گرايش مردم به عقلانيت در زندگي بجاي تفكر سنتي هر انكس كه دندان دهد نان دهد.
2- جايگزين كردن كفيت فرزندان به جاي كميت فرزندان
3- نبود اطمينان از آينده شغلي خود و هراس از آينده تحصيلي وكاري و مسكن فرزندان خود.
4- گرايش به تحويل يك يا دو فرزند علمي و كاري به جامعه به جاي تحويل 4 فرزند بي ثمر به جامعه
5- تامين رفاه براي تعداد بيشتر فرزندان مقدور نيست .
6- جلوگيري از انفجار جمعيت كه هزاران مشكل دارد.
ما الان جوابگوي مسكن و اشتغال جوانان با 75 ميليون نيستيم چطور جوابگوي 100 ميليون به بالا خواهيم بود
علي عليه در نهج البلاغه فرموده : كمي اولاد يكي از دو سعادت انسان است. و يك حرف قديمي است خانواده هاي با اولاد زياد هميشه گرسنه هستند. من دو بچه داشته باشم بايد به فكر مسكن دوتا باشم ولي اگر 4 تا داشته باشم به فكر 4 تا باشم اين چه سدوي به حال من دارد.
در ضمن آيا با توجه به زندگي ماشيني و صنعتي امروز خانواده ها وقت وتوان و انرژي تربيت وبزرگ كردن 4 فرزند را دارند.
هيچ عاقلي امروز با توجه به شرايط اقتصادي جامعه بيش از دو فرزند به دنيا نميآورد .
من پنجم ابتدايي كه مي خواندم از رشد جمعيت نگران بودم و الان هم نگران انفجار جمعيت هستم و در آينده منابع زمين جوابگوي تغذيه ابنا بشر نخواهد شد. بدبين نيستم ولي فقر را در گوشه و كنار جهان مي بينم . جمعيت چه لزومي داشت به 75 ميليون برسد 50 ميليون مي شد مشكلي پيش ميامد. جمعيت جهان در حال انفجار هست و كره زمين روزي از اين جمعيت 8 ميليارد خسته مي شود.
عوامل کاهش جمعیت بنظر من عبارتند از :
1- بالارفتن سطح سواد عمومی و افزایش شمار تحصیلکرده ها و خصوصاً تحصیلات دانشگاهی .
2 - بالارفتن سن ازدواج در هردو قشر مردان و زنان .
3- بالارفتن سطح معیشت و مسکن با شیب بسیار تند .
4 - بالابردن سطح انتظارات خانواده ها از طرف مقابل .
من الان يك پسر كوچولو دارم كه با اين اوضاع نگرانم در آينده اين بنده خدا چطور مي خواهد زنگي كند تا اون زمان نه كار پيدا مي شود نه مسكن نه ازدواج امكانپذير است و فكر كنم با اين روند اين پسرم لعن و نفرين كند كه چرا او را به دنيا آورده ام واقعا با چه انگيزه ديگري يك نفر را هم به او اضافه كنم خيل هنر كنم بتوانم پس اندازي براي آينده اين بنده خدا داشته باشم
با این تورم مگر میشود بچه دار شد؟
من و خانمم آرزوی بچه داریم ولی بدلیل مشکلات اقتصادی جرات نمی کنیم ضمنا کسانی که می گویند دلیل اصلی کاهش جمعیت عدم پرداخت 1 میلیون است به نظرم خیلی خنده آور است یعنی خرج یک بچه 1 میلیون تومان است .من خودم این پول صدقه را اگر بدهند هم نمی گیرم
به نظر من افزایش جمعیت را با بخشنامه وتوصیه نمیتوان حل کرد با شرایط موجود باید شاهد کاهش بیشتر رشد جمعیت باشیم همچنانکه علیرغم توصیه های آقای احمدی نژاددر7سال پیش شاهدکاهش بیشتر آن بودیم- مهاجرت یکی ازعوامل است( آنهم افراد جوان وکارا و اکثرا متخصص) علت آنرا میتوان به عدم امید به آینده ودر کشمکشهای سیاسی موجودجستجو کرد.- عامل دیگر برخوردهای تند روانه ای است که تداوم داردوبه مذاق وطبع عده ای ازهموطنان سازگار نیست وچون اینان هم تمکن مالی دارند وهم معمولا" تخصص به کشورهای به اصطلاح آزاد رخت بر میبندندتا سر وگوششان راحت باشد.
شما كه مي گيد اگه جمعيت افزايش داده نشه به سمت پيري مي ريم قبلا كه جمعيت جوان داشتيم چه كرديد "جمعيت جوان كه تعداد بسيار زيادي هم بودند با بي امكاناتي و كمبود رفاه سوختند و ساختند " چرا ما از تجربه درس نمي گيريم.
اميدوارم عاقلانه تصميم بگيريد،به اميد آينده اي بهتر.
نظرات پخته ای دادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
بله، اما ای کاش این پختگی و فهمیدگی یک چیز فراگیر بود و محدود به اقلیت جامعه نبود. آن وقت بود که ایران گلستان میشد .
ابتدا باید دقیق مشخص شود افزایش جمعیت علی رغم وجود تحریم و تهدید روزانه و نا امنی و عدم اشتغال و عدم درامد مکفی برای چه تدبیری همواره مورد تاکید است؟
ایا صرفا برای رزم به روش سنتی و ابزار اولیه رزم مانند 40 سال پیش و یا جنگ دوم جهانی که افزایش تعداد نیرو مطرح است مورد توجه است و یا اینکه صنایع تولیدی مان به دلیل عدم نیروی کارگر و متخصص دچار رکود شده اند.
اگر اولی باشد اینکه رشد جمعیت نباشد بهتر است و اگر دومی است باشد بهتر است.
فرهنك و تحصيلات بالا رفته
عمر جوانان ما از 18 سالگی به بعد واقعا هدر میره
همه دنبال گرفتن مدرک که هیچ ارزشی هم نداره چند سال درس میخونن
دوسال عمر پسرا تو سربازی به طور کامل به فنا میره
بعد از سربازی پسرا باید دنبال کار بدوند در حالی که خانم ها کار پیدا کردن و تمایلی به ازدواج ندارن
در نهایت اگه تو 30 سالگی بتونن ازدواج کنند با این همه استرسی که بهشون وارد شده اعصاب بچه رو ندارن
ببینید کار را به کجا رسوندید که دیگه تمایلی به ازدواج کردن هم برامون نمونده ... منم یکی از اونایی هستم که مجردی زندگی می کنم ...
بیکاری - تورم - آینده تاریک - بی اعتمادی
به نظر عاقلانه نمی رسه کیفیت فدای کمیت بشه داشتن یه جمعیت 150میلیونی که بیکار و فقیر باشند به مراتب بدتر از داشتن یه جمعیت 50میلیونی مرفه و تحصیل کرده و شاغل هست
با این جمعییت در هر خانواده حداقل یک نفر بیکار وجود دارد وای به روزی که جمعییت زیادتر شود.
بنظر بنده بیشترین تاثیر در کاهش جمعیت ناشی از مسایل اقتصادی در دودهه گذشته بوده درضمن نگرانی از آینده هم بی تاثیر نبوده.
1-سیاست دولت در این زمینه در سالهای گذشته 2بالا رفتن میزان تحصیلات که منجر به بالارفتن سن ازداواج میشود3مشکلات اقتصادی 4 بیکاری5 مهریه های لجام گسیخته6-تبیلیقات دولت7وجود بعضی نگرشهای منفی در مورد ازدواج دائم8از بین رفتن خانوادهای پدر سالاری9سخت گیری خانوادهها در ازدواج ها10
تورو به هرکی میپرستید قسم اینقدر بچه تولید نکنید
من که آخر دهه 60 یعنی سال 69 به دنیا اومدم هم دارم از این وضعیت مینالم چه برسه به اونایی که اوایل دهه 60 به دنیا اومدن
حالا مسائل اقتصادی به کنار که پدرمون در اومد به خاطر نداری و تبعیض
مگه چقدر به مسائل فرهنگی پرداخته شد؟
خیلیا توی این بی فرهنگی و تهاجم فرهنگی غرق شدن
یه ده آباد بهتر از صد تا ده خرابه
کو پول که شکم بچه سیر کنیم
رشد فرهنگی مردم به دلیل افزایش سطح سواد در شهر و روستا باعث شده تا با درکی منطقی نسبت به شرایط اسفناک جامعه ( گرانی و تورم در ضروریات زندگی - خوراک و کالاهای اساسی - مسکن - هزینه درمان - بیکاری فراگیر در جامعه - عدم امنیت - نداشتن امید به اوضاع مملکت و عدم داشتن ثبات سیاسی و اقتصادی - عدم اعتماد به وعدهای دروغین مسئولین کشور در بعد حمایتی
سياست هاي كنترل جمعيت اولا هيچ وقت كارايي لازم را نداشته و صرفا به يك شعار تبديل شده بود. دوما در صورت كارايي هم مردم بخاطر مسائل مهمتر نسبت به تنظيم خانواده اقدام مي‌كنند. اقتصاد نقش اول را در تصميم‌گيري هر شخص براي تشكيل خانواده و تعداد فرزندان داره. من خودم 6 سال پيش ازدواج كردم. انسان ناشكري هم نيستم ولي با وجود تحصيلات عاليه من و همسرم و شاغل بودن جفتمون باز هم جرات اينكه يك نفر ديگه را به جمع خودمون اضافه كنيم نداريم. هزينه هاي نگهداري و پرورش يك كودك در جامعه ما كاملا مشخص شده و معلومه از مهدكودك و شهريه هاي سرويس و مدرسه و كلاسهاي ازاد كه امروز چزو ضروريات شدن بگير تا امور شخصي يك بچه كاملا بخش اعظم درامد خانواده را ميگيره. اگه دوران قديم بود ميشد با امكانات و تسهيلات كمتر بچه بزرگتر كرد مثل خودمون كه قانع بوديم ولي بچه هاي امروزي در رقابت زندگي ميكنن و خيلي سخته بشه مديريتشون كرد. به همين دليل يا نبايد بچه بياريم و يا اگه آورديم بايد مسووليت رشد و پيشرفتش را هم بپذيريم.
برخلاف نظر عده ای که مشکلات اقتصادی رو عامل این موضوع میدانند من مابقی مشکلات را نیز بزرگ میبینم . مهمترین عامل تربیت نادرست است . اگر نسل گذشته فرزندآوری بیشتری داشت به دلیل وضع خوب اقتصادی نبود چراکه در اوج جنگ و مصیبت های دامنگیر مردم دهه شصتی ها متولد شدند . متاسفانه نسل گذشته نتوانسته روش های خوب زندگی کردن را به نسل امروز بیاموزد . خود من در محیطی کار میکردم که دراون 2نفر آقا با تحصیلات فوق لیسانس حضور داشتند و برای من که خانم هستم جای تعجب بود که هیچکدام با وجود داشتن ماشین و مسکن اجاره ای مناسب تمایلی به ازدواج نداشتند . وقتی خانواده به جوان فشار نمیاره برای ازدواج و در وجود اون ایجاد امیدواری نمیکنه مسلما باعث دوری اون از موضوع میشه . متاسفانه بیشتر خانواده ها پیگیر مسائل مربوط به ازدواج جوانان نیستند و در بی تفاوتی کامل با این تصور که خودش تحصیل کرده است و میدونه چی خوبه چی بد موضوع را به جوان واگذار میکنند .
راهکار من : روشنگری مردم
1-روشنگری خود جوانان از طریق حذف درس تنظیم خانواده (که انجام شده ) و اضافه کردن حداقل 6 واحد درسی در دانشگاه ها به مسائل قبل از ازدواج و بعد از ازدواج
2-روشنگری والدین از طریق روحانیون مبلغ ، مدیران پرورشی مدارس و تشویق والدین به کمک مالی و معنوی به جوانانشان برای ازدواج
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
من کتابای تنظیم خانواده رو نگه داشتم دست به دست به همه هم میدم!!!!
چین چند ساله فهمیده که با سیاست تک فرزندی چه اشتباه مهلکی مرتکب شده!روسیه داره با دادن مبالغ هنگفت برای بچه دار شدن اشتباهاتشو جبران میکنه!کشورهای غربی همه از رواج نگهداری حیوانات و گریزان شدن مردم از بچه دار شدن نالانند.به نظر من ما باید تا دیر نشده درس بگیریم.البته نباید فرزندان زیاد رو تبلیغ کنیم ولی باید خانواده هارو تشویق کنیم حداقل سه فرزند داشته باشند.
حدس زدنش سخت نیست این جوری نوشتم که نظرم رو بزاری
با سلام : مرکز امار از امید به زندگی ایرانیها گفت با تورم و گرانیهای اخیر امید به زندگی 0 می باشد که یکی دیکه به دنیا بیاید با زجر و بیکاری و اوارگی زندگی کند چه ارزشی دارد
خیلی دیر بفکر افتادند حضرات. مردم بقدری در پیچو خم زندگی عادی گرفتارند و واقعی زندگی نمیکنند!که بچه دار شدن جز مصیبت چیز دیگری نیست!!
مردم نون ندارن بخورن ، حالا تو این هیری ویری یه بدبخت دیگه هم به این جمعیت گشنه اضافه کنن که چی بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کار نیست ، مسکن نیست ، مرغ نیست . آخه چی هست ؟؟؟
fباز می خواهید بدون کارشناسی قانون آزمون و خطا را تو این مملکت اجرا کنید؟؟!!
الان رشد جمعیت ایران در حد اروپا و قابل قبول است این رشد رشد سریعی است خواهشااز چند متخصص جامعه شناس مستقل ایرانی مقیم خارج و ترجیحا استاد دانشگاه نظرخواهی کنید
مرغ كيلوي 8000 تومان افزايش جمعيت ميشناسهنداشتن امنيت اجتمايي امنيت شغلي بيكاري تورم چند درصد بنده بعد ازچهارده سال ازدواج هنوز حتي يك متر هم چهار ديواري براي خودم ندارم چكونه مي توانم به فكر فرزندان بيشتر باشم وخيلي چيزهاي ديگر.......
با این مشکلات اقتصادی اخلاقی و اجتماعی بی سابقه در جامعه، مردم توبه کردند از این که نون خور بی کار، بی عار، بی شغل، بی آینده و طلبکار ...تحویل جامعه دهند.مردم ایران به این نتیجه رسیده اند که زندگی بهتر با فرزند کمتر محقق می شود فرزند کمتر که هیچ حتی زندگی با یک نصف بچه هم مشقت آور خواهد بود، فرزندی که وقتی به دنیا می آید هزاران نیاز و ادعا دارد و آن وقت است که پدران و مادران باید با شرمندگی ناجوری روبرو شوند. به هر حال این شعار هرگز عملی نخواهد شد و مردم دوباره وارد معامله ازدیاد جمعیت نخواهند شد که این معامله ای به شدت زیان بار است و دودش فقط به چشم خانواده ها می رود.
1-درحال کاهش جمعیت نیستیم زیرا تعدادموالید از فوت شده بیشتر است 2-متاسفانه بخشی از مسئولین تفاوت کاهش رشد جمعیت را باکاهش جمعیت یکی میدانند که البته اینگونه نیست. 3-جامعه در حال عبور ازسنتی به مدرنیسم است ولی سرعت این تحول نسبتا زیاد است.4-مردم توانایی بیشتری برای تصمیم گیری پیدا کرده اند 5-توصیه کنندگان عملا کنترل موالید را پذیرفته اند 6-مگر در سایر امور برنامه محوریم که در جمعیت باشیم.
این اتفاق دلایل مختلفی داره شاید مهمترین اون گرفتاریهای اقتصادی و مالی مردم باشه. اگر نگاهی گذرا به هزینه های بچه دار شدن از بارداری تا سر کار رفتن فرزند بیندازید متوجه خواهید شد که با در آمدهای ثابت فعلی ، از توان بسیاری خارجه. از دلایل مهم دیگه میشه به عدم وجود امید در بین خانواده ها نام برد. من خودم نزدیک 5 ساله ازدواج کردم. 35 هم سن دارم اما وقتی هیچ آینده روشنی برای خودم و فرزندم متصور نیستم ، طبیعی است که تا به حال بچه دار نشدم. فساد اداری و مالی گسترده در کشور ، عدم وجود احساس امنیت ، مشکل بیکاری گسترده و عدم ثبات درآمد، درآمدهای غالبا" پایین ، عدم وجود تفریح و سرگرمی مناسب همه و همه باعث به وجود آمدن این نا امیدی در حداقل خود من شده. گذشته از اون به نظر من کشور ما به هیچ وجه زیرساخت لازم برای جمعیت 150 میلیونی رو نداره.راستش امکانات ما برای نهایتا" یک جمعیت 50 میلیونی کافیه و حتی جمعیت فعلی هم زیاده. اولین زیرساخت مورد نیاز برای جمعیت زیادتر منابع آب زیادتره که کلا" به شدت کمبود داریم. هوای سالم ، آمورش کافی و مناسب و کشاورزی قوی از دیگر ابزارهای لازم برای رشد جمعیت هستند
شعار فرزند کمتر زندگی بهتر یک شعار کلیدی است که خوشبختانه از دهه هفتاد جدی گرفته شد و مردم طعم شیرین آن را چشیدند خدا می داند اگر به ان عمل نمی شد الان شاهد چه اتفاقاتی در کشور بودیم الان که عمل شده وضعمان اینگونه است وای به روزی که عمل نشود در ضمن پدیده های جمعیتی و کنترل یا عدم کنترل جمعیت را باید جامعه شناسان و جمعیت شناسان و یا رشته های مرتبط فقط نظر بدهند اینکه هرکس مطابق میلش بخواهد حرفی بگوید و از منطق علمی برخوردار نباشد نتیجه اش هرج و مرج است
عمر جوانان ما از 18 سالگی به بعد واقعا هدر میره
همه دنبال گرفتن مدرک که هیچ ارزشی هم نداره چند سال درس میخونن
دوسال عمر پسرا تو سربازی به طور کامل به فنا میره
بعد از سربازی پسرا باید دنبال کار بدوند در حالی که خانم ها کار پیدا کردن و تمایلی به ازدواج ندارن
در نهایت اگه تو 30 سالگی بتونن ازدواج کنند با این همه استرسی که بهشون وارد شده اعصاب بچه رو ندارن
چنانچه در ممالک غربی و اروپائی اکثر خانمها شاغل هستند در کشور خودمون هم این مسئله به شکل محسوسی مشاهده میشه و این مسئله باعث بیکاری بسیاری از مردها در جامعه هست و عدم کار باعث میشه پدر خانواده نگران آینده خود و فرزندانش باشه بنابراین تمایل به فرزند کمتر در مردها بیشتر میشه و طولی نمیگذره که بیشتر مردان دیگر تمایلی به ازدواج هم نداشته باشند مثل ممالک غربی که اکثرا"مجرد زندگی میکنند و بی بند و باری در جامعه زیاد میشه .
به امید فردائی بهتر
نکته مهم در این مسئله رفاه اجتماعی است .اگر ایران 400 میلیون نفر جمعیت داشته باشد ولی نیازهای اولیه زندگی ( مثل مسکن خوراک و...) در حداقل باشد به نظر شما این جور زندگی ارزش دارد.مسئولین ما اگر هنر دارند رفاه همین 75 میلیون جمعیت را تامین کنند .210 میلیون پیشکش.
کلید افزایش جمعیت در دست رفاه جامعه است
افزایش رفاه =افزایش جمعیت
وقتی پدر و مادر بچه شبا گرسنه میخوابند و با این وضعیت میشود بچه دار شد البته درست کردن بچه راحت است و نگهداری و خرج و مخارج و سایر بدبختی ها چه میشود کرد
ما به عنوان یک انسان حق نداریم با تولد انسانی دیگر که زیر ساختهای زندگی برای او فراهم نیست موجبات دل نگرانی را برای او ونسل دیگر فراهم کنیم.فعلا امید به زندگی در خود ما از درجه پائینی برخوردار است
وقتي مسئولين ما نمي توانند حداقل ها رابراي مردمي كه جمعيت الان را تشكيل مي دهند فراهم كنند مگر مردم بيكار ند به فكر افزايش جمعيت باشند و براي خودو ديگران رقيب درست كنند.وقتي مردي شرمنده زن و تنها بچه اش است چرا بايد تعداد فرزندان را زياد كند تا شرمنده تر شود.
زهی خیال باطل شما که می دانید قضیه تولید مثل از کجا آب می خورد چرا برادر جمعیت اهل سنت ایران به شدت رو به رشد است و در آینده در رای گیری این سنی ها هستند که همه چیز یک کشور احتمالا دمکرات را تعیین می کنند حکایت این است والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خدا شفات بده!
ناشناس
| Australia |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
این حرفت درست است ولی دلیلی نمی شود که به این خاطر رقابت کنیم. برعکس جمعیت کم و توانا حاکم بر گروه ضعیف است.
ناشناس
| United States |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
حتما یه پزشک برو بنده یک پزشک شیعه هستم ودر سنندج زندگی می کنم چیزی من می بینم خلاف انچیزی است که شما می گید تازه هموطن این رسمش نیست اگه شما یینید شهر های سنی نشین خصوصا غرب کشور چقدر مریض شیمیایی دارن که صدام سنی این بلا را سرشون اورده هرگز این حرف را نمی زدی. تابناک خبلی بی معرفتی اگه منتشر نکنی
سلمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
آمین !
ولی بعید میدونم
ناشناس
| United States |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
یعنی شما سواد هم دارید واز اینترنت هم استفاده می کنید.
یکی دوقلو میاره به دکتر میگه ارزونتر حساب کنین دو تاشونو ببرم
وقتي 8 ميليون نفر در كشور ما در آستانه ازدواج باشن ولي متاسفانه شرايط ازدواج براشون فراهم نشه ؛ باعث ميشه كه اوني بشه كه نبايد بشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آینده مبهم و بی تفاوتی نسبت به کانون خانواده موجب عدم تمایل به افزایش افراد خانواده شده است از دلایل مهم آن ابهام نسبت به اقتصاد خانواده
تا وقتی که خود ببنده چشم انداز روشنی از آینده نداشته باشم و روز به روز شاهد رشد مشکلات زندگی و معیشتی هستم چه دلیلی دارد که به فکر تولد بچم باشم. ما الان تو دورانی هستیم که برای تهیه مواد غذایی با 75 میلیون جمعیت مشکلات و گرانی داریم حالا جمعیت بره بالاتر به نظر دوستان بهتر میشه شرایط؟!!!!!!!!!!!!
فقط سیاست های غلط دولت و بیکاری عموم مردم به غیر از وابستگان دولتی
الان دولتی ها بچه زیاد می اورند و بقیه هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
منظورت از دولتی ها کیاست؟
افزایش جمعیت در این شرایط یعنی حماقت
پاسخ ها
جوان مدار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
عزیز من افزایش جمعیت صحبت سر الان نیست ،بچه ای که به دنیا میاد حداقل 25 سال دیگه نیاز به کار پیدا میکنه

این بحثی که در گرفته فقط برای اینده کشورمون هست همه دارن پیر میشن ... 30 سال دیگه جوون تو مملکت نیست همه پیر شدن از جمله من و شما 60 سال رو رد کردیم
آریایی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
جوان مدار گرامی
دهۀ شصت جمعیت ایران بوده 25 میلیون نفر، حدودا 8 میلیون زوج بارور، الان جمعیت 75 میلیون نفره با 25 میلیون زوج بارور، اشتباه دوستان اینه که کم شدن نرخ جمعیت رو با کاهش جمعیت اشتباه گرفتن، اگه اون زمان میانگین هر زوج 3 تا بچه میاورد و الان یه دونه، رشد جمعیت یکسان میمونه چون تعدا زوجها 3 برابر شده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
اونوقت آقای جوان مدار که معلومه آی کیوت بالای 200 هستش !!!
بچه هایی که امروز به دنیا میان تا 30 سالگی چیزی واسه خوردن نمیخان؟؟؟؟؟؟؟
شک نفرمایید که علت اصلی کاهش جمعیت رشد سواد و آگاهی است. در ژاپن سیاست های تشویقی شدیدی برای زادو ولد گذاشتند اما هیچ استقبالی حاصل نشد. حتی اگر وضع اقتصادی مملکت خوب می شد-که با این اقتصاد دولتی و آزمون و خطاهای مسولان خوب نمی شود، بازهم رشد جمعیت زیاد نخواهد شد.
1. فرهنگ سازی در جهت مناسب نبودن تک فرزند در خانواده و اثرات سو آن
2.سیاست تشویقی دولت برای فرزندان بیشتر به طور مثال برای فرزند سوم یک اتومبیل برای فرزند جهارم یک مسکن مهر حدف سربازی برای فرزند ان پنجم و بیشتر
3. تبلیغات دینی در این عرصه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
به 2 تاش میدونن ماشین که نه دوچرخه بدن؟
وعده سر خرمنه دیگه!
سلام
عزیزی که نظرات را تایید می کنی، در مورد نظر زیر اصلا دقت کرده ای؟ مگر خانواده شهدا کلا چند درصد جامعه اند؟ تنها 1 درصد یا کم تر از یک درصد و خانوادهاشون که برای دفاع از 99 درصد بقیه رفتن حقشون این نیست... واقعا متاسفام!
"بخشي از علل كاهش رشد جمعيت مربوط به روند زندگي در كل دنيا مي باشد... نداشتن اميد شغلي كه با وضع سهميه براي ارگان ها خانواده شهدا جانبازان آزادگان و .... اين اميد را براي كساني كه جوياي كار هستند كمي بيشتر پيچيده مي كند. اگر سهميه براي دانشگاه درنظر مي گيريد كه آين هم اشتباه است ليكن در بحث اشتغال فرصت ها را برابر ببينيم. به جاي دادن سهميه هاي دانشگاه ، كار و رانت هاي سرمايه گذاري بياييم براي اين دسته از افراد به جاي دادن سهميه براي آنان آموزشگاه هاي تقويتي كم بها در نظر بگيريم ليكن در هنگام آزمون دانشگاه تبعيض قايل نشويم. همه اين مسايل دست به دست هم مي دهند تا اميد را از جامعه بگيرند. آن ها كه دارند و بچه هايشان از بهره هوشي بيشتري بهره مي برند كه بچه هاي خود را به خارج مي فرستند و آن هاي كه پول ندارند، سهميه اين چنيني ندارند كه در صد زيادي از جامعه را تشكيل مي دهند ناگزير راه كنترل جمعيت را پي مي گيرند..."
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
من هم تایید میکنم هم کامنت میزارم. الان دیگه حال همه از مظلوم نمایی به هم میخوره
وارکردن یکنفردیگردرفضای فقروبیکاری وبی حرمتی - ظلم واقعی است
ببینید کار را به کجا رسوندید که دیگه تمایلی به ازدواج کردن هم برامون نمونده ... منم یکی از اونایی هستم که مجردی زندگی می کنم ...
در بيست سال گذشته وضعيت معيشت مردم رو به بهبود نبوده و خدمات واقعي تامين اجتماعي هم كمتر شده
با در نظر گرفتن تورم دائمي و اقتصاد بيمار و بيكاري فزاينده مردم در دخل و خرج روزمره خود مانده اند
و با ديد فضاي فعلي احتمال بهتر شدن اوضاع نيز بعيد به نظر ميرسد
پس انتظار رشد جمعيت در اين وضعيت كمي احمقانه بنظر ميرسد
چطور ممکن است که آدم بچه ای را به دنیا بیاورد و با چشمان خودش شاهد رنج او باشد؟ حتی در کشورهای مرفه که دولت از خانواده ها جداً حمایت می کند هم مردم تمایلی به فرزند آوردن ندارند چه رسد به اینجا. آخه قربانتون برم، این چه وضعی است که داریم! واقعا‍ً بچه دار شدن نیازمند هزار جور اطمینان است. اینجا همه چیز معلق است و پا در هوا. اولین و حداقل چیزش قضیه ی مالی است که در اینجا فراهم نیست. چه رسد به فرهنگ و تربیت و ایمان و اخلاق و امنیت و تحصیل و شغل و اعصاب و...
من یکی از همون دهه شصتی ها هستم که واسه به دنیا اومدنم کلی سیاست تشویقی گذاشتید
اما الان با نزدیک به 30 سال سن و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نفت با این تحریم ها نه کار دارم، نه درآمد، نه امید، نه آینده، نه انگیزه و روحیه
هربار هم که بهم میگن بیا واست زن بگیریم الکی میگم نه
آخه با کدوم پول، با کدوم درآمد
ای کاش اصلا به دنیا نیومده بودم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
راست میگه منم فوق لیسانس معماری دارم کی جوابه بیگاری های منو میده؟؟ چون کار نیست!
اينجانب كارمندوزارت نفت باحقوق2500000ميباشم و6سال سابقه كاردارم.مدت2سال است كه ازدواج كرده ام اماباتوجه به اينكه به بهترشدن وضعيت اقتصادي دراينده (بعلت تحريمهاي ظالمانه كشورهاي غربي وامريكاي جنايتكار)اميدي ندارم لذافكرميكنم بچه دارشدن كاري بيهوده است.چراكه اگرتوان براورده كردن نيازهاي فرزندي كه حتي به خواست خودش به اين دنياواردنشده رانداشته باشي گناه كرده اي پس نبايدبه فكربچه بود.ماانسانهاي بزرگتر(به لحاظ سني) درك تورم وگراني راداشته وكمترميخوريم وميپوشيم امابچه كوچك كه همچين دركي رانداردلذابراورده نكردن خواسته هاي وي باعث اسيبهاي مختلف به روح وروان او ميشودكه اين اسيبها درسنين بالاتربروزخواهندكرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
داداش تو با این مدت سابقه خوب حقوق میگیریا...تو که با ماهی 2.5 نا امیدی ما که یک پنجم این پولم نمیگیریم چی بگیم؟
سلام تابناک عزیز
میتونی حال یه پدر رو که در مقابل درخواست بچه اش برا خرید یه بستنی سرش رو پایین انداخته به تصویر بکشی؟
پاسخ ها
جوان ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
آفرین
لپ کلام ... والسلام
یه دونه کافیه حتی اگه امکانات داشته باشی
ما که از بچگی خودمون راضی نبودیم کس دیگه ای رو نمی خوایم ایرانی کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
من هم تا مطمئن نشم بچم تو یه کشور بدرد بخور به دنیا میاد، ازدواج نمیکنم.
بیکاری - تورم - آینده تاریک-ضمنا بنده 40 سالمه و در طول این 30 سال جز جنگ و تحریم و تورم و اطمینان نداشتن به اینده و ترس از اینده
بی کاری .تورم .فقر.و مدیران بی لیاقت واینده تاریک
حالا این همه نظر مردم در باب مخالفت با رشد جمعیت اصلا اهمیتی هم داره؟؟!!!
اولا که خودتون گفتین"زندگی بهتر بافرزندکمتر"،
دوما ،جانم ما جمعیتمون ایقدره، وضعمون اینه، وای اگه قراره باشه که جمعیت ازکنترل خارج بشه، میشه" بچه بیشتر زندگی بدتر".
والا...!
کشورماازنظرجغرافیایی درمنطقه اقلیم خشک ونیم خشک قراردارد لذامیزان بارندگی کشور 3/1متوسط جهانی است.حال که باجمعیت75میلیونی مشکل آب آشامیدنی داریم وآقایان دم از جیره بندی میزنند حالا کشاورزی بی خیال ...خشک شدن دریاچه ارومیه ...خشک شدن زاینده رود وکارون و....حالا راست راستی میخواهید جمعیت را150میلیون نفر بکنید؟؟؟؟
مردم ما از تجربه گذشته می دونند تمام کسانی که امروز میگن بچه زیاد داشته باشین ، فردا که این بچه ها بزرگ شدند ،هرگز پاسخگوی نیازشون نخواهند بود و به قول معروف علی میمونه وحوضش !
فقر روزافزون + ترس از آینده + استیصال نسل جدید + محکومیت به زندگی در خانه سالمندان با توجه به فرهنگ و امکانات محدود.
پس بهتره از حالا به فکر بود و بچه رو بی خیال شد
نظر من چه نکته منفی داشت که آن را تایید نکردید.
واقا برا تابناک متاسفم
مسئولین بسیار بالا مشخص کنند شهروند بیشتر میخواهند یا سیاهی لشگر. اگر شهروند بیشتر میخواهند، شرایط شهروندی بالنده در کشور مهیا نیست. شهروندی امروز جمهوری اسلامی ایران چندان مشتری ندارد. خود ایرانی ها، بویژه درس خونده ها و پولداراش، سر و کله میشکنند بروند شهروند سایر کشورها شوند حالا بچه بیارند تو این کشور که به کجا برسه؟؟؟؟؟ اگر هم امیدتان در این است که فقرا فرزندان بیشتری داشته باشند که بنگلادش وایسا رسیدیم!!!!!
هیچ کسی تو این دنیا نیست که نیاز جنسی و نیاز به آرامش روحی به همسر نداشته باشه

پس تنها مشکل از نظر من مشکل اقتصادی هست

ما دوست نداریم 2 یا 3 تا بچه بیاریم ؟ واقعا کیه که دوست نداشته باشه ؟

من از شما سوال میپرسم جیب و شکم این بچه ها چطور میتونم پر و سیر کنم ؟

شما وضعیت اقتصادی و مسکن را درست کنید بقیه کارها با ما !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
کاملاً موافقم
سلمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
واقعا دوس داری 2،3 تا بچه داشته باشی؟ گیریم که وضع مالیت توپ، واقعا چرا؟ بهتر نیست که تمام تمرکز و توان مالیت رو محدود به یه بچه بکنی؟
نظر منو که نذاشتی
برات متاسفم تابناک
اولا علم واموزش در این مورد به انسانها بسیار کمک کرده بعد عقل هم خوب چیزیه با کدوم امکانات وقتی ما نمی توانیم از بس مسکن خوراک ولباس وبهداشت خودمون بر بیاییم این چه جنایتیست که یک نفر دیگر را به مصیبت خود گرفتار کنیم .نه دیگه خرد انسان اجازه نمیده که غلط زیادی بکنه
مهمترین علت برای بچه دار نشدن هزینه سنگین نگهداری نوزاد در چند سال نخست زندگیش هست

بله اگر دولت امکاناتی را بلا استثنا برای تمامی نوزادان اختصاص دهد مثل خدمات رایگان بیمارستان و دکتر و یا حتی در بدو تولد کمک هزینه مثلا 2 میلیون تومنی بدهد مطمئن باشید این وضعیت قرمز روند نزولی جمعیت رفع خواهد شد چون فقط بحث هزینه است که هیچ کسی بچه نمی خواهد
hei goftan 2ta bache kafiye. dolate shia be daste khodesh nasle shia ro nabud kard. didi ke baluch haye sonni na tanha hamrahi nakardan ke ettefaghan belaks bishtar ham zayidan o intori khatari shodan baraye mamlekate shia.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
این نظر های نزاد پرستانه چیه؟؟
‫چه ‫بهتر،فقر کمتر،اعتیاد کمتر،دزدی و جنایت کمتر.
گرونی
گرونی
گرونی
گرونی
گرونی
گرونی
....
....
....
"رشد جمعیت فعلی مناسب است، افزایش خطرناکتر است"
بچه دار شدن برای انسانهای بی فرهنگ حتی 1بجه خیانت است .هر ایرانی یک لحظه فکر کند چه گلی بر سر بشریت زده است .در دنیای امروز در کجا ایستاده ایم .ومی خواهیم چه چیزی تحویل جامعه بشری بدهیم
ما زمانی که بچه بودیم یعنی دهه 60 با مشکلات جنگ و کمبود های مواد خوراکی و غیره رو برو بودیم .بعد از اون هیچ وقت با ارامش کامل تحصیل نکردیم و همیشه مشکل کمبود جا در مدارس وجود داشت و باز گرانی و مشکلات متعدد برنامه ریزی در کشور که هر روز تغییر میکرد و ما را سردرگم تر مینمود. برای ورود به دانشگاه و انتخاب رشته بلاتکلیف بودیم و باید علایق خودمون رو کنار میگزاشتیم تا رشته ای رو انتخاب کنیم که پس از اتمام تحصیل کاری پیدا کنیم .در دوران جوانی و نوجوانی هم که درصت و حسابی تفریح نکردیم و بخاطر زیاد بودن بچه مثل یک کالای زیادی با ما رفتار شد. وقتی کار خواستیم مناسبش پیدا نمیشد و با ما مثل برده رفتار میشود(جمله معروف کارفرماها در این روزها:همین که هست آدم بیکار زیاد نمیخای بگم فردا بیان مشغول شن)حالا هم گه بازحمت زیاد تونستیم زن بگیریم و شغلی داشته باشیم و فقط به خاطر داشتن این شغل خانواده و خودمون به خودمون به عنوان یک قهرمان نگاه میکنیم و تا زه داریم یک کم تعم آسایش رو میچشیم دولت مردانی که به نظر میرسه از نظر بهره حوشی ,مدیریت و برنامه ریزی حتی از متوسط جامعه هم پیایین ترهستن با توجه به برنامه ریزی غلط گذشته سعی در تکرار اون دارن تا ما دباره به همان چاهی بیفتیم که در زمان کودکی در اون گرفتار بودیم و بعضی از ما در حال خلاصی از آن هستیم. من تا زمانی که تمام آرزوهای کودکیم برآوده نشود که همیشه خانواده وعده بر آورده شدن آن را به وقتی میدادند که خودم بزرگ شوم هیچ گاه بچه دار نخواهم شد چه عیبی و جود دارد یک بچه در چند خانواده وجود داشته باشد تا برعکس گذشته که تمام امکانات یک خانواده تقسیم میشد این تجمیع شود تا در آینده نزدیک افرادی مرفه تر و توانا تر داشته باشیم چرا باید اسرار بر ادامه بدبختی جامعه داشته باشیم.
پاسخ ها
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
از قلب من گفتی عالی بود
به نظر من جمعیت زیاد مهم نیست در عوض جمعیت باسواد تحصیل کرده فنی مسولیت پذیر متعهد مهمتره و جمیعیت ایران بیشتر از 50 میلیون جوابگو نیست با توجه به خشکسالی و متکی بودن ما به در امد نفت
اگر ایران بدو ن نفت توانست این جمعیت را اداره کند جمعیت را به 100 میلیون افزایش دهید جمعیت ایران بر اساس در آمد نفت افزایش یافته نه بر اساس حقایق ایران
در عين حالي که با نظرات خيلي از دوستان موافقم اما بايد مسئله کاهش جمعيت رو از نگاهي ديگه هم بررسي کرد. جالبه بدونيم که مسئله کاهش جمعيت مسلمانان و شيعيان برنامه اي است که کشورهايي مثل رژيم صهيونيستي و آمريکا موافق و طرفدار او بودن. در ابتداي داغ شدن مسئله کنترل جمعيت، چهار شرکت آمريکايي هزينه تهيه و توزيع وسائل پيشگيري از بارداري رو در اختيار نهادهاي ايراني قرار دادن. هميشه کشورهاي غربي با اظهار تأسف، خودشون رو ناموفق در مسئله کنترل جمعيت قلمداد مي کردن و کشور ما رو تشويق مي کردن. سالهاست که پاپ کنترل جمعيت را ممنوع اعلام کرده.
سازمان جاسوسی ایالات متحده امریکا، «سیا» در گزارشی اعلام کرد؛ تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی، کمتر از تعداد فرزندان در خانواده‌های اسرائیلی، انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی است و زنان ایرانی با دارا بودن 1.87 فرزند در مکان 144 جدول جهانی قرار می‌گیرند.
این در حاليه که حتی اسرائیل با رتبه 75،آفریقای جنوبی 97، برزیل 106، ترکیه 110، فرانسه 118 ، آمریکا 122، انگلیس 137 در مکان های بالاتر از ایران قرار دارن.
از طرف ديگه، کنترل جمعيت از سوي فرقه وهابيت مورد سوء استفاده واقع شده و اونا با تشويق اهل سنت به ازدياد جمعيت در ايران در پي اون هستن که بافت و توازن جمعيتي بين شيعيان و اهل سنت رو در ايران تغيير بدن. به طوري که بعضي از شهرهاي مرزي ايران که اوائل انقلاب اکثرا شيعه بودن، بعد اجرا شدن برنامه کنترل جمعيت، الآن اکثريت با اهل سنته. حتي بعضي شهرها که تا حالا نماينده مجلسشون شيعه بوده الآن از اهل سنته. امام جمعه يکي از شهرهاشون اعلام کرده بود که هرکس چهار زن و بيست فرزند نداشته باشه ملعونه، و خودش چهار زن و بيست فرزند داره. رشد جمعیت شیعه در ایران حدود 1,4 است، ولي رشد جمعیت اهل سنت بيش از 5 است. نرخ رشد جمعيّت در استان سيستان و بلوچستان، 7/3% است كه چنين رشدى مى‏تونه جمعيّت اين استان را در مدّت 19 سال، دوبرابر كنه. خيلي از اونا مي‌خوان در مراکزي که شيعه در اکثريته، شيعه را از اکثريت بندازن.
ماجرای کنترل جمعیت، از ترس آمریکایی‌ها و یهودیان نسبت به جمعیت مسلمونا آغاز شد. اما ما این ترس را به وحشت از تولد فرزندامون و چگونگی تأمین رفاه آنها تبدیل کردیم!
هم ما و هم مسئولين نبايد نسبت به اين مسئله بي تفاوت باشيم و هر چند سختي داره، ولي براي تقويت کيان شيعه بايد تلاش و جهاد کنيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
کاش قبل از کپی پیست کردن مطالب سایتها ، کمی فکر می کردیم !!!
بزرگترین وسیله پیشگیری از بارداری در ایران ، عملکرد مسوولینه نه هدایای شرکت های آمریکایی. این چیزیه که باعث بی اعتمادی و ترس مردم از آینده شده. نمیشه از ملتی که احساس تنهایی و بی کسی میکنه انتظار تولید آدم داشت !!!
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
آخه عزیز من شیعه ای که میفرمایی وقتی عزیزه که واسه مرغ تحقیر نشه!!!!
من بشتر نظرات خوندم و همه به حق و درست بود و شاید بتوان بیکاری از مهمترین عوامل کاهش جمعیت قلمداد نمد
بچه یکیش کمه 2تاش زیاد
ما همین الان با این وضعیت تورم زیاد برای 4-5 ماه آینده خودمون نمی تونیم برنامه ریزی بکنیم اونوقت بریم بچه بیاریم که باید تا 30 سال بعدش هم برنامه ریزی برای تامین کردنش داشت.
نمونه اش من خودم الان 3-4 ماه هست که تصمیم به خرید خودرو گرفتم ولی تو همین 3-4 ماه قیمت خودرو به شکلی افزایش پیدا کرد که تقریبا قید خرید اون را زدم؛ با این حال، همین دیروز تو اخبار می خوندم قیمت خودرو تولید داخل احتمالا بزودی %30 دیگه هم افزایش پیدا می کنه!!
به طوری که من که شاغل و کارمند شرکت نفت هم هستم نمی تونم از پس خرید ماشین بر بیام. اونوقت من موندم آقایون از مردم چه توقعی دارند!
بابا اینا گوشت جلوی توپ میخوان.بخاطر همین میگن جمعیت باید زیاد بشه.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
دقیقا
نداشتم امید به آینده (ناامیدی) -هزینه های سنگین و رشد 100 درصدی تورم
درست است که نرخ رشد جمعیت کاهش یافته اما همچنان مثبت است و به این معنی است که جمعیت ایران در حال افزایش است. از طرفی هیچگاه نرخ رشد نزولی یا صعودی اکید نیست و متناوب می باشد. به بیان ساده، نه میلیون نفر ایرانی که در حال حاضر در سنین بیست تا بیست و چهار سال هستند و پیک جمعیتی هرم را تشکیل می دهند اگر هرکدام تنها دو بچه داشته باشند یعنی نه میلیون نفر دیگر که دوباره یک پیک جمعیتی شدید و افزایش نرخ رشد را در هرم سنی ایجاد خواهد کرد.
جمعیت افزایش پیدا کنه که چی بشه؟مثل ما بدبخت بشن؟؟الان من نه هیچ میلی برای ازدواج نه بچه دار شدن دارم 27 سالمه لیسانس دارم ماهی 418 تومن میگیرم....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
دوست عزیز
بیش از 30ساله، مهندس و مجرد در آموزش و پرورش. می‌‎خواهید از سیستم یک گزارش بگیرید. اصلا چیز غیر قابل دسترسی نیست.
ضمنا آقایان با این خدمات شایان و ارزنده‏ای که به این هفتاد و پنج میلیون داشته اند، دوست دارند که بقیه هم بدنیا بیایند که از این موهبت تورم و مرغ و ... بهره بگیرند و نفت توی دماغشان نفوذ پیدا کند.
بانام!
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
با ماهی 418 تومن میتونی ماهی شصت کیلو مرغ بخری !
خدائی نظر من چه مشکلی داشت نسبت به این نظرها
تو که سانسورچی هستی و خودخوا چرا از مردم تقاضای مشارکت میکنی
اگر براي متولدين دهه شصت كه اكثر انها بيكار هستنن شغل ايجاد بشه ئاا نها بتوانند ازدواج كنند خود به خود جمعيت اضافه خواهد شد و نيازي به تشويق نيست
75000000 نفر کم نیست.
هســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت؟
تمامی این نظرات بسیار مهم واز ته دل-وبیانگر ریشه ای مشکلات مردم میباشند.ولی یک مسئله مهم در جامعه ما نبود ایجاد امکانات برای روابط سالم دو جنس با یکدیگر.و محیطهای فرهنگی سالم باعث شده که همه چیز در مادیات خلاصه شود و اکثر جوانان دچار ناراحتی های روحی و تبعه ان جسمی شوند.و صدمات زیادی در مورد مسائل جنسی ببینند.
پاسخ ها
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
زنده باد!!!
دولت همین الان تو کنترل خورد وخوراک ومعیشت واشتغال رفاه واسایش نسبی و....مردم گیر افتاده 150میلیون شدن جمعیت پیشکشتون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
آخه تو آمریکا بیکاری می آی نظر می دی. برو حالتو ببر بابا
با سلام من خودم یازدهمین فرزند یک خانواده هستم. تمام برادران و خواهران من قبل از انقلاب بدنیا آمدن و تنها من فرزند بعد از انقلاب هستم .. و باید بگم تنها من هستم در این خانواده پر جمعیت که هنوز موفق به ازدواج نشدم...وضعیت کنونی که داریم مانع رشد جمعیت شده و بیشتر این مشکلات جلوی پا پسران هست مثل کار مسکن تورم شدید و لحظه ای و همینطور سربازی که اینها دست به دست هم داده و باعث سن زیاد در ازدواج شده و متاسفانه حتی اگر بتونن ازدواج ساده ای داشته باشند تا سالها بخاطر هزینه های زیاد فکر بچه دار شدن رو از سر دور میکنن..
تنظیم جمعیت وبلکه تحدیدجمعیت خانوار :
گذشته:ارشادی ،توصیه ای
حال:امری خودجوش ، جبرمحیطی (تورم افسار گسیخته=فقدان مسکن ،بیکاری پسران=مجردماندن یا بالارفتن سن ازدواج و ازبین رفتن شانس ازدواج دختران یا ازدواج در سنین بالا=کم شدن رغبت به تعددفرزندان ،کم شدن شانس باروری.افزایش ناباروی بر اثر ازبین رفتن الگوی صحیح تغذیه وافسردگی)
آینده:ازدواج بشدت کاهش خواهد یافت
تشدید روابط غیررسمی
از بس تا جند سال پیش تو گوش مردم خوندن: فرزند کمتر زندگی بهتر!
وگرنه این مشکلاتی که ملت نوشتن درسته که بعضا واقعیت دارن ولی کیه که از بچه بدش بیاد
همه اینا بهونس!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
من از بچه بدم مياد
با نام!
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
من بچه بدم نمیاد ولی فقط نیم ساعت تحمل سر و کله زدن با یه بچه را دارم
بیکاری بیکاری اوضاع بد اقتصادی ، بدبین بودن به آینده همه همه فقط یک دلیل دارد ، من به عنوان یک جوان مجرد ارزوم اینه که ازدواج کنم و تشکیل خانواده بدم و بچه دار بشم اما این آرزو رو باید با خودم به گور ببرم
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
پس دعا می کنیم به آرزوت برسی.
سلام.به شما قول صد در صد میدهم از امروز یادداشت کنید. که اگر فاز دوم یارانه ها اجرا شود. رشد جمعیت از ان تعدادی که در نطر گرفته شده هم کمتر میشود. دلایل ان را اقتصاددان های اقای احمدی نزاد می دانند و کار گروه اقای رضایی و لاریجانی
عزیزان تبلیغ رشد جمعیت بدون فراهم نمودن لوازم لازم آن باعث میشود قشر مرفه و نخبه کشور که کماکان بر کم فرزندی دارند جمعیتشان بسیار کم شود و قشر کم برخوردار کشور برای دست یافتن به مشوقهای افزایش کودک باز بدون برنامه کودکان زیادی ایجاد کنند که باعث رشد فرق و افزایش شدید فاصله طبقاتی در کشور و تهدیدهای امنیتی شود بنابراین نمایندگان و مسئولین بدانند دادن مشوقهای مالی برای رشد فرزند بخصوص در قشر کم برخوردار جامعه باعث افزایش فرزند میشود و مشکلات زیادی ایجاد میشود
دلایل کاهش رشد جمعیت ایران:
1- تاثیر رسانه ها مانند تلویزیون ، ماهواره ، سینما و...
2- باسواد شدن مردم و گرایش به زندگی راحت تر
3- تبدیل زندگی کشاورزی به زندگی شهری و کارمندی و مصرف گرا
4- کاهش درآمد خانواده ها و مشکلات اقتصادی و بیکاری
5- تبلیغات دولتی
سر ملت و عین بچه ها گرم میکنی تابناک نه ؟ چشمک
در ایران برعکس خیلی از کشورهای غربی وامریکایی,چیزی با عنوان پس انداز برای افراد وجود ندارد,زیرا هر لحظه به هر بهانه ای برای افراد خرج تراشی میشود.که دلیل ان حقوق پایین نسبت به خرج ماهانه است,به شکلی که برای یک خانواده 3 نفره در آخر ماه با حقوق جمعا 1,700000 که اگر هم مرد هم زن کارمند باشند,با این وجود با این همه وام و خرید خانه و خرج تحصیل و... فرزند.اخر نه تنها خود به جایی نمیرسد,بلکه فرزند نیز دلشوره ی جیب پدر را دارد
باید اول پرسید افزایش جمعیت چه خوبی دارد؟ آیا ایران از نظر نیروی انسانی دارای کمبود است؟در جای که برای تامین مسکن و کار برای 75 میلیون با مشکل روبرو هستیم؟آیا درست است از افزایش جمعیت صحبت کنیم؟در وضعیت کنونی اقتصادی و تورم نزدیک به صدرصد . وکم شدن قدرت خرید مردم. آیا افزایش جمعیت عملی است؟در زمان هشت سال دفاع مقدس.به برکت امام خمینی و مدیریت اقتصادی دولت وقت. مردم از نظر وضع اقتصادی در وضعیت خوبی بودند.و دارای رشد جمعیتی بالای بودیم.حال جه؟.............
آقا مهدی شما که فکر میکنی کنترل جمعیت کار اسرائیل و آمریکا بود باید بگویم که کم کاری خود را بر عهده آنها نگذار اگر میتوانی غیر شیعه ها را شیعه کن و گرنه هی تولید شیعه ذاتی که ارزش ندارد--- شما خودت چند تا بچه داری حداقل 10 تا باید داشته باشی نداری بیخودی مردم را در چاه نینداز---- مگر کارخانه سربازسازی می خواهی راه بیندازی-----پیامبر گفته فقر از در بیاید ایمان از پنجره میرود---- مگر پاکستان شیعه میخواهی درست کنی
من معنقدم عده ای که از لفظ "بحران" برای توصیف کاهش رشد جمعیت در ایران استفاده میکنند،معنی بحران را بدرستی نمیدانند.
آقا والله این مشوقهای پولی افزایش جمعیت فقط باعث میشه قشر محترم و البته کم برخوردار ایران برای دریافت پول تعداد فرزندانشان را بی رویه زیاد کنند و این خطرات بسیاری هم برای کشور از لحاظ افزایش فاصله طبقاتی و فقر این نوگلان معصوم خواهد داشت لطفا زمان انتظار نظرات را افزایش دهید ممنون
هرچه فکر میکنم منطق قابل اطمینانی در اداره جامعه نمی بینم که امیدواری داشته باشم و مثلا افزایش تعداد فرزند و مخاطرات آن را بپذیرم این چند مدت دیدیم که تقریبا روی هیچی نمیشود حساب بازکرد.
نوشتم که شما بخونید وگرنه میدونم نظرم و حذف می کنید
ای بابا, خودمون تو ایران به دنیا اومدیم بدبخت شدیم. حالا یکی دیگه رو هم بدبخت کنیم؟
علت رشد
1- اقتصاد پویا
2- ثبات در حامعه
3- ارامش
4-....
ایا در چند سال اخیر ما به کدام یک دست پیدا کردهایم
کار تابناک عالیست ولی کاش باب بحث علمی و مقایسه ای و استفاده از تجربه دیگران هم باز شود.دوستانی که کار کردن خانمها را دلیل بچه دار نشدن میدانید کمی جدیتر به آمار کشورهای دگر نگاه کنید. مثلا در امریکا و استرالیا که تعداد بچه ها زیاد است (خلاف اروپا) بسیاری از خانمها هم کار و تحصیل میکنند. اما امکانات رفاهی و تشویقی (مثل معافیت مالیاتی، وجود مراکز حمایتی...) زیادی وجود دارد.همین صفحه برایند خوبی است از دلایل. مسائل اقتصادی و نگرانیهای شغلی و تامین اجتماعی واقعا جدی هستند. شک نکنید اگر امکانات و خاطر جمعی باشدمردم ما عاشق بچه اند!
علت عدم رشد جمعیت یک دلیل کاملا منطقیه:
کشور ایران ظرفیت بیشتر از 45میلیون را ندارد (طبق آمارها بر اساس ذخیره آی کشور)و جمعیت کشور باید به 45 میلیون کاهش یابد
در این وضعیت اقتصادی مجرد بودن از همه چی بهتره
یک نکته که فراموش شده اینه که ناباروری در ایران زیاد شده که از دلایل آن می توان به امواج پارازیتی جهت جلوگیری از ماهواره و نیز افسردگی عموم مردم بلحاظ مشکلات معیشتی اشاره نمود.
نبود آینده اقتصادی و سیاسی روشن و امنیت شغلی
جواب سوال شما زیاد سخت نیست فقط کافی یه چرخی تو شهر بزنیید و بیشتر به پاین شهر مراجعه کنیید.گ
1-فقر
2-مشکلات اقتصادی
3-مشکلات فرهنگی
4-مشکلات مسکن
هر چی بگم کم گفتم
دلیل کاهش جمعیت ایران صرفا اقتصادی است و بس. من خودم دارای تحصیلات دکتری هستم مایل به داشتن تعداد بچه زیاد هستم اما از انجا که به بازار کسب و کار کشور اطمینان ندارم حتی جرات ندارم زن بگیرم
عوامل اصلی موثر درکاهش جمعیت عبارتنداز: 1-مشکلات اقتصادی اولین وموثرترین عامل کاهش جمعیته . برای اینکه صاحبخانه میگه دوبچه بیشترنداشته باشه یازن وشوهرکارمندباشه. ازطرفی خرج بچه زیاده. خیلی ازجوان ها بخاطر مشکلات اقتصادی اصلاازدواج نمیکنند 2- افزایش آگاهی, سطح سواد وفرهنگ و احساس مسئولیت افراد درقبال آینده کودکانی که به دنیا می آیند .تربیت بچه سخته. وباتشویق وجایزه وتبلیغ نیمیشود جمعیت را زیادکرد.بطوریکه قبل از انقلاب شعار فرزندکمتر,زندگی بهتر نتوانست جمعیت راکم کند.تااینکه دردهه 70 گرانی جمعیت را کنترل کرد. علاوه براین جمعیت زیاد دراین زمان,چه امتیازی داره؟کشورهای پرجمعیت بنگلادش و پاگستان چه مزیتی بر کشورهای کم جمعیت دوبی وقطر وسوئیس دارند؟
ای بابا, خودمون تو ایران به دنیا اومدیم بدبخت شدیم. حالا یکی دیگه رو هم بدبخت کنیم؟
با سلام.
به نظر بنده بیشترین علت بر میگرده به مسئال مالی و کم درامدی اقشار جامعه اما از این نباید قافل بود که با توجه به افزایش سطح تحصیلات ومعلومات جامعه والبته اموزش پیشگیری این مسئله یک امر طبیعی است.
اول شایستگی پدر ومادر شدن را باید داشت. تنها با امکانات مادی نمیتوان فرزندان سالم بار اورد.تریبیت فرزندان هنر بزرگی است که کار هر کسی نیست.کنترل جمعیت همراه با اموزش در حال حاظر ضروری است .
وقتی یک ماشین 5 نفر بیشتر جا نمیگیره چرا باید بیشتر از 5 نفر بود؟
‫۲۰۰ میلیون جمعیت،دیگر اشکنه هم نمیتوانند بخورند،باید نان را بمالند به شیشه بخورند.
با سلام.
به نظر بنده بیشترین علت بر میگرده به مسئال مالی و کم درامدی اقشار جامعه اما از این نباید قافل بود که با توجه به افزایش سطح تحصیلات ومعلومات جامعه والبته اموزش پیشگیری این مسئله یک امر طبیعی است.
با این موضوع نمی شود دستوری بذخورد کرد باید کاملا علمی برسی شود ، خدای ناکرده دکتر مرندی 2 جایزه بین الملی برای کنترل کجعیت گرفته ، حالا چرا این آقا سکوت کرده بیاد دفاع کنه
1 مشکلات اقتصادی مردم که پيوسته با تحريمهای غير قانونی و غير انسانی غرب به جامعه تحميل ميشود. 2 مشکلات و اختلال ات هورمونی که در تمامی مواد اوليه وارداتی و مخصوصأ خوراک دامي به ايران ,عمدأ نهفته ميشود.3 تغييردر تفکرات و فرهنگ جامعه که بدون شک از دو عامل اوليه نشعت ميگيرند و با فضای تبليغاتی گستردۀ رسانه هاي غربی تکميل ميشود.4 عدم سياست تشويقی جدی و معنا دار در جهت ازدياد جمعيت توسط دولت.
یکی از دلایل کاهش جمعیت مشکلات نظام وظیفه هست.من 33 سالم هست مشکل سربازی دارم .اگر مشکل نداشتم تا حالا ازدواج کرده بودم .بعد هم اگر سنم بالا رفت نمی تونم ازدواج کنم.پس باید یک فکر اساسی کرد.افراد بالای 30 سال بتونند ازدواج کنند.
مگر این احتیاج به نظر سنجی داره؟
هر انسان عاقلی می داند که ازدواج در این شرایط گرانی کرایه خانه بالا بیکاری و توقعات بالای خانمها ازدواج یعنی خودکشی
کسانی که چند سال از ازدواجشان میگذرد زیر بار زندگی کمر خم کرده اند چه برسد به جوان امروز که بخواهد ازدواج کند
با یک حساب ساده میتوان فهمید چرا ازدواج کم شده
اگر یک جوان در وضعیت کنونی کار گیر بیاورد خیلی حقوق بگیرد 400 الی 500 هزار تومان است این مبلغ خیلی کفاف کند اجاره خانه اش میشود حال پول آب برق گاز تلفن خرج خانه کرایه ماشین پوشاک بهداشت و درمان هزینه کادو روز زن مادر زن عروسی و تولد فامیل و آشنایان و هزار خرج و بر خرج دیگر را از کجا بیاورد
برای امتحان می توانید به جوانان مجرد پیشنهاد کنید ماهی دو میلیون تومان بهت میدهیم اگر ازدواج کنید بعد ببینید چه عروسی تو کشور راه می افتد
مشکل فقط اقتصادی است و بس
اما من از روزی می ترسم که پول هم گره گشای کار نباشد
زمانی که جوانان ازدواج نکنند فساد تهدیدشان میکند و خدای نکرده زمانی که فاسد شوند با هیچ مشوقی حاضر به پذیرش مسئولیت بزرگ تشکیل خانواده نمی شوند و آن زمان فاجعه است پس بیائید امروز به فکر فردای عزیزانمان باشیم
پیشنهاد من: همه مردهای خانواده های با درآمد ماهانه زیر 5 میلیون در تهران وازکتومی بشند تا بدبخت زیادتر از این نشه
بی جهت برای دولت امتیاز قائل نشوید . وقتی میگوئید که در این مسئله نقش دولت بسیار مهم بوده از نظر من کمترین نقش را داشته است . عوامل بسیار مهمتری در کاهش نرخ رشد جمعیت موثر بوده اند از آن جمله گسترش شهرنشینی و طبقه متوسط با سواد شهری ، قوی شدن نقش زنان در سطوح مختلف اجتماعی ، عدم اطمینان به آینده ، نااطمینانی شدید به استمرار رابطه زناشوئی ( در بسیاری از شهرهای کشور نرخ طلاق بالاتر از نرخ ازدواج بوده است ، مشکلات اقتصادی ، ارتقاء فرهنگ عمومی از جمله دلایلی هستند که باعث کاهش نرخ رشد شده اند . همانطور که میبینید نقش دولت و تبلیغات آن درمثلا دو فرزند کافی است نقش بسیار ناچیزی داشته است .
الان توی داروخانه ها قرصهای پیشگیری از بارداری یافت نمیشه. پس نیازی به نگرانی نیست. فقط داریم بدبخت میشیم. همین
سلام.باچی رشد جمعیت صورت بگیره؟ من که نه کار دارم نه سرمایه مقداری هم که یه روز درمیون کار میکنم جواب خوراک روزانه خودم نمیده تورم اقتصادی و نبود کار در جامعه باعث ازدواج نکردن جوانها شده . اگه از مسولان سوال کنید جوابی بهتر از اینکه کار فراوانی در جامعه هست نمیشنوید چون بچه های خودشون به راحتی به سر کار یا سرمایه فراوان دارند.حال درد درون جامعه رو نمیدوننواقعا کشوری با این همه سرمایه ملی .ولی مردمش به این وضع شده باعث کم کاری مسوولان هست.درصد کمی از ایرانی ها انقدر از این مملکت میخورن که نمیفهمن چکارش کنن و 90 درصد دیگه باید انقدر زجر بکشند تا اونا رو سیر کنن
با این کمبود منابع اب صحبت از افزایش اب حرفی بی خردانه است
با اینکه خیلی دلم می خواد یه بچه دیگه داشته باشم ولی با این وضع اجاره خانه و هزینه های زندگی و بحران های پیش رو و عدم امنیت شغلی فقط دعا می کنم خرج همین یکی هم بتونم بدم .
کاهش رشد جمعیت دو دلیل اساسی دارد و ان هم افزایش هزینه های زندگی و رفاه بیشتر با فرزند کمتر است .
کشورهایی که از کاهش جمعیت نگران می شوند بدین خاطر است که ارزش نیروی انسانی را می دانند و آن را یک سرمایه اساسی برای رشد و توسعه بر می شمرند . از خارج شدن این سرمایه هم نگران می شوند و تا حد امکان از آن جلوگیری می کنند ، البته نه با زور. تلاش می کنند بخصوص تحصیل کرده ها و نخبه ها را نگهدارند و نه با شعار . این نگرانی شامل ما نمی شود .ما که براحتی این نیرو ها را به دلایل فرهنگی، مذهبی، سیاسی، رفاهی و اقتصادی و... از دست می دهیم باید به فکر حل این مسئله باشیم نه اینکه فقط جمعیت را زیاد کنیم . جمعیت مفید همین افراد با استعداد هستند که پس از مهاجرت کشور میزبان را آباد می کنند و موفق و مفید هستند و گرنه بقیه سربار هستند و فقط زیاد کردن جمعیت به معنی افزودن به تعداد سربار هاست .
با این در امد یکی زیاده
تو این کشور ما خودمون چی شدیم که بچمون چی بشه؟
چرا وقتی میتونیم از بدبختی یک انسان دیگه جلوگیری کنیم این کار را انجام ندیم؟بچه میخوایم چی کار..........
این حرفارو ول کنید. شبکه 3 ساعت 9 سریال
"خداحافظ بچه "
رو بچسب
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من خودم خیلی دوست دارم 5 فرزند داشته باشم و از تک فرزندی که در حال حاضر گریبان فرزند کوچکم وگرفته بشدت متنفرم بچه باید برادر و خواهر داشته باشه وگرنه در بزرگی به مشکلات سنگین روحی مبتلا میشه ولی آنقدر مشکلات اقتصادی و فرهنگی میبینم بدنم میلرزه که فرزند بیشتری داشته باشم
اینها را در کنار هم بگذاریم نتیجه معلوم اس
بالابودن میزان طلاق و جدایی در جایی نقل شد سالانه 70000 نفر طلاق توافقی دارند فقط توافقی
این یعنی فرزندان طلاق
هزینه بالای زندگی ساخت مسکن و اجاره بها هزینه بالای درمان در فقدان تامین اجتماعی مناسب
وضعیت کار و اشتغال و کارگری
تراکم بالای جرم و پرونده های دادگاه ها
ناتوانی درتامین سبد غذایی مناسب توسط مردم مثل شیر گوشت و....
حال ایا داشتن فرزند بیشتر توسط من عاقلانه است
جمعیت کمتر رفاه بیشتر
جهنم نیاز به هیزم داره
پس به پیش به سوی تولید ملی
شعار همیشگی من
فرزند کمتر زندگی بهتر
از نظر شخصه امنیت ملی داشتن فرزند زیاد کارساز نیست اگر اینگونه است چرا کشورهایی چون امارات در زمینه خارجی و تولید ثروت ملی موفقند این در حالی است که در کشور هایی چون کویت ماهانه مبالغ زیادی از درامد نفت به مردم ان کشور تعلق میگیرد اکنون هم کشورهایی چون قطر با جمعیت ناچیز و جغرافیایی محدود در عرصه سیاست خارجی و معادلات منطقه حرف اول میزنند انها از ابزار های دیگری چون الجزیره استفاده میکنند نه قدرت نظامی و...
سلام من يه دهه شصتي هستم الان 27 سالمه .دوران ما مدرسه ها چقدر شلوغ بود .صف تخم مرغ و صف چيزاي ديگه با چه گرفتاريي بزرگ شديم خواستيم بريم دانشگاه عجب مكافاتي بود تعداد متقاضي زياد ظرفيت كم الان كه الحمدولله اوضاع خوب شده . از دانشگاه كه فارغ التحصيل شديم رفتيم سربازي بعدشم اومديم گشتيم دنبال كار و كارو كار دست به هر كاري كه شد البته از نوع حلالش زديم ولي نشد كه نشد با اين وضعيته بيكاري هزينهبالاي زندگي اصلا ميشه ازدواج كرد تا به فكر فرزند و رشد جمعيت بود.
بنظر من سیاستهای کاهش جمعیت در دهه 70در کاهش جمعیت موثر بود ولی اکنون نسلی که ازدواج میکنن همون تیره بختهای دهه 60 هستند که بیشترین ضربه رو از انفجار جمعیت و زیاد بودن اعضای خانواده در تمامی مراحل زندگیشون چه تحصیلی چه کنکور چه کار و چه ازدواج دیده اند و فکر نکنم به هیچ وجه با هیچ تشویقی تن به داشتن فرزند حداکثر 2تا هم بدهند چه برسه بیشتر.
از این که تو این دوره مسئولین به فکرشونن عبرت گرفتن و نمی خوان آنچه سر خودشون اومده سر بچه هاشون بیاد
هرچی بدبختی داریم از افزایش افسار گسیخته جمعیته
منه دانشجو وقتی میبینم تو دهه 60 که جعمیت به صورت انفجاری بالا رفت الان نتایجش رو میبینم که از دانشکاه دولتی تا شبانه تا آزاد توی شهر های کوچیک تا پیام نور و علمی کاربردی و غیر انتفاعی و... همش یه نتیجه داشت افت کیفیت تحصیل
و همه اینها به علت همون دهه شصت بود دیگه غلط بکنم در حق نسل بعدی خیانت کنم با افزایش تولید مثل ما که بدبختیشو کشیدیم حداقل اونا نکشند!
بالين وضع آموزش وپرورش كه حتى باكاهش جمعيت دانش آموزى هنوزمشكلات زىادى دارىم چه طورتوقع داريدباآىنده نامشخص دىگران بازى كنىم
از نظر منطقی هر زن و مرد باید 2 تا بچه داشته باشن بیشتر از اون تکراره و غلط و کمتر از 2 تا هم غلط
اول مشكل ازدواج را حل كنيد بعد مسكن و...مشكل فعلاجمعيت انقدرها هم حاد نيست.
بنده 3 فرزند 31 ساله و27 ساله و23 ساله یا مدارک کارشناس ارشد و کارشناسی و هر 3 نفر بیکارند و 1500000 تومان حقوق مبگیرم وبا این تورم افسار گسیخته و تحریم جهانی و بیکاری فرزندانم هیچگونه رغبتی به ازدواج ندارند و وظیفه دولتمردان است که این مشکل را حل کنند آخر کشور ما کشور امام زمان و الگوی کشورهای مسلمان و غنی از هر نظر میباشد.
من یکی که عاشق داشتن 4 تا بچه ام ولی اگه یه زمانی بخوام به ایران برگردم عمرا به بیشتر از یکی فکر کنم.
توی کشورهای پیشرفته که منم الان ساکن یکیشون هستم خانواده ها حداقل 3 تا بچه رو دارن. ولی امکاناتی که اینجا به بچه ها میدن کجا و تو ایران کجا!!
سلام عده ای توانائی مالی دارند ولی از همسر زن بچه دار نمی شوند چه باید کرد؟ وقتی شرایط ازدواج رو سختر میکنند.. بهتره راه را هموار کنند تا این امر بهتر محقق شود.
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است !!!!!
اصولا بحث ، یحث علل و عوامل وقوع یک اشتباه یا تهدید اجتماعی نیست، عموم مردم شهر نشین اصولا به داشتن فرزند کمتر نگاه مثبتی دارند و این نگاه با بخشنامه هیچ شخصی یا نظر هیچ مقامی یک شبه عوض نمی شود و به نظر من هم این فرهنگی که اکنون جا افتاده بسیار برای کشوذ مثبت و مفید است و کسی که حداقل سواد و شعور اجتماعی را دارد به این راحتی زیر بار بیش از دو فرزند نمی رود حتی اگر ثروتمند باشد زیرا امروز با توجه به پیشرفت بسیار زیاد تکنولوِژی و نیاز به آموزش حجم بسیار زیاد اطلاعات به یک کودک دیگر زمانی برای آموش فرزند سم از سوی خانواده وجود ندارد
شما همین 70 میلیون رو ببرید سر کار و زندگیشون رو تامین کنید. جمعیت بیشتر پیشکشتون/
خیلی جالبه! تو این 7 ، 8 ، 10 سال گذشته آمارهای مرکز آمار هیچ اعتباری نداشته! چطور شد که یک شبه همه آمارهاش درست شد؟!!! بابا! گول نخورین خودتونو از اینی که هست بدبخت تر کنین! بچه همون یکیش کافیه!
پاسخ ها
رضا از اهواز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
کاملا موافقم. اگه هوسه یه دونش بسه.
بنظر من بجای افزایش جمعیت بهترست که امکانات مملکت را در جهت ایجاد انرژی هسته ای بکار ببریم جون انرژی هسته ای که داشته باشیم دیگه جمعیت می خواهیم جه کار کنیم.
سلام
مسئولین مرغ همین جمعیت رو نمی تونند تامین کنند چطوری میگن باید جمعیت افزایش داشته باشه؟
چند میلیون ایرانی جوان و میان سال مستعد و لایق در آمریکا کانادا و استرالیا و... هستند. چرا؟؟؟؟؟؟؟؟!!!
به جای سیاست افزایش جمعیت بی کیفیت، دولت به دنبال چاره ای درجفظ منابع انسانی با کیفیت کشور باشد
با سلام با اين وضعيت گراني وبدبختي درجامعه وهزينه هاي پزشكي وبهداشت ودرمان تغذيه ناكافي در خانواده هاي ايراني شير كيلويي 1500ومرغ 9000وگوشت 22000شما قضاوت كنيد چطور بايد بچه دار شد .در چند سال آينده تمام كودكان ايراني بيماري پوكي استخوان مي گيرند .ودر اين شكي نداريم كه خداوند روزي رسان است وخداوند رزاق است اما به چه قيمتي آينده تاريكي در انتظار كودكان بيچاره است ان الله مع الصابرين.والسلام
مانسبت به فرزندانمان و نسل بعد مسئول هستيم . چرا بايد فرزندانمان را بيشتر كنيم درحالي كه هيچ مديريتي براي آينده آنان درنظر گرفته نشده است.بخدا آن دنيا بايد جوابگوي فرزندانمان باشيم كه نتوانستيم ... .
با این نظریات و کامنت ها بهتر است مسئولان به امورات مهمتر دیگری بپردازند !!!!مردم بچه زیادی نمیخواهند !!! والسلام !!!!
کشوری که3/1 کویر 3/1کوه و لم یزرع باشد 75 میلیون کفایت میکند
قطعاً سطح شعور و فهم مردم بالاتر رفته و مى فهمند.اكثر خانواده هاى پر جمعىت دچار فقر مالى ىا فرهنگى هستند،البته كلى نىست.ىك سر به شهرهاى درجه دو و سه بزنىد متوجه مىشوىد. اگثر مجرمىن از خانواده هاى پر جمعىت هستند.امىدوارم اىران مثل بنگلادش نشود. 
سلام سوال خوبي مطرح كرديد!!! مگر خانواده ها عقلشان نمي رسد كه كه بچه دار شدن همان و ببخشيد پايشان در گل ماندن همان!!!! با اين همه گراني و آلودگي هوا و دور شدن از همديگر و بالا رفتن سطح توقعات و خيلي چيزهاي ديگر كه نميشود بچه صالح تربيت كرد! فقط شير كه ميگويند در همه سنين خورده شود حالا يك ليتر 1600 تومان الي آخر..........جواني كه با سرمايه اين مملكت و با تلاش خودش و چشم اميد پدر مادرش درس خوانده براي اينكه سربار پدرش نباشه به شغلهاي كاذب رو آورده هر چه هم درس خونده يادش رفته!! اونوقت با چه پولي ازدواج كنه و بچه هم بياره!! البته اين مشكل اقتصادي تمام دنياست!
بیکاری
نبود مسکن
تورم
هرج ومرج در مملکت
سوء مدیریت در سطح کلان
بخاطر که مردم درفلاکت زندگی میکنند و دوست ندارندو توان داشتن بیش از یک یا دو فرزند را نخواهند داشت
تابناک محافظه کار! جمعیت برای چه افزایش یابد؟ بنده بعنوان یک شهروند ایرانی این سوال را از به اصطلاح مسئولین می پرسم! در کشوری که اکثریت خانواده ها در آرزوی زندگی متوسط و برطرف کردن نیازهای اولیه زندگی خود هستند چطور راغب به افزایش جمعیت میشوند! وقتی آن بالانشسته ها نمیتوانند از عهده نان و گوشت ملت بر بیایند و در خانه هایشان یکی دو جوان بیکار دارند چطور آنها را تشویق به ازدواج نمایند؟! با بلند پروازی و تخیلات نمیشود کشور را اداره کنند. نگاهی به آمار بیکاران ( آمار واقعی ) بیاندازید و ببینید که چه فاجعه ای در کشور بوقوع پیوسته و مسئولین در خواب نازنین هستند! فکر میکنید چرا آمار فساد...جنایت...دزدی...و بیاخلاقی بالا رفته؟! اگر میخواهید در آینده این نابهنجاری ها افزایش یابد بسم ا...از فردا به زوجین نفری 10-20 میلیون بدهید تا آنها شروع به افزایش جمعیت کنند تا در آینده شاهد وضعیت بمراتب بدتر از حال بوده و بر گذشتگان لعنت بفرستند! تا کی با شعار های عوامانه و پوپولیستی می خواهید کشور را اداره کنید...آنقدر به ملت فشار خواهید آورد که فردا از خیلی از خواسته هایشان که بخاطرش سالیان سال مبارزه و مقاومت کرده اند دست بکشند...به احتمال زیاد شما پیام و سوال بنده را اکران نخواهی کرد ولی اینرا بدانید که ملت خیلی خسته شده اند ! خیلی!
سالهای اخیر تعداد بچه هایی که به بیماریهای قلبی و سرطان و کم بینایی و کم شنوایی و
.... مبتلا هستند رو به افزایش است و یا
بچه های بسیاری به اصطلاح نحیف و ضعیف
هستند . بهتر است اول به فکر اصلاح نژادباشیم تا ازدیاد جمعیت علیل و ذلیل .
درسنامه جامع تنظیم خانواده:
رشد جمعیت 1/.درصد:جمعیت ثابت : انگلیس ، دانمارک
1/.-5/. رشد ضعیف
1-5/. درصد رشد متوسط :
1-1.5 درصد رشد سریع : ایران سال 90
1.5-2 رشد بسیار سریع : جنوب آسیا ،بنگلادش
بیشتر از 2 رشد انفجاری جمعیت : ایران سال 65
اگر با همین نرخ رشد ادامه بدهیم و همه شعار 2 بچه کافیست را رعایت بکنند در طول چند سال آینده به 100 میلیون خواهیم رسید چون در مرحله رشد سریع هستیم !! به نظر من سیاستهای تشویقی باعث خواهند شد افراد ضعیف و کم سواد و گریزان از کار ! به زادو ولد پرداخته ایران در طول 10-20 سال آینده تبدیل به کشوری مثل بنگلادش و... خواهد شد، سیاستهای تشویقی برای کشورهایی مثل آلمان و ایتالیا که رشد جمعیت منفی دارند خوب است نه ایران که رشد جمعیت سریع دارد!!! بالا بودن جمعیت نشانه قدرت نیست چون تمام درآمد دولتها صرف پرکردن شکم خواهد شد و نه تحقیقات یا ارتش و..بویژه که 20 سال آینده نفتی هم نخواهیم داشت کاش کارشناسی بشه و بدور از منافع شخصی و با در نظر گرفتن مصلحت کشور و با نگاهی واقع بینانه به آینده نمایندگان مجلس تصمیم بگیرند بنگلادش الگوی مناسبی برای ایران نیست..
صلام طابناک ازیز
طو مملکطی که جوونی مسل من بیچاره با 28 صال ثن با مدرک محندصی داره به ظور 400 طومن هقوق میگیره.
چتوری باید اذدواج کنه و بچه دار شه؟!
از بحران کمبود مرغ و تب کریمه کنگو و مشکلات اقتصادی و تحریمها که بگذریم شکلی باقی نمی مونه! می مونه؟!
بعد یه روز روزه داری تو هوای گرم و کمبود ویتامین ببخشید فکر کنم بند اول حرفام چند تا غلط املایی کوچیک داره!
باتوجه به عدم مديريت در حوضه هاي مختلف كشور ازجمله امور اقتصادي واجتماعي كه شامل مواردي مثل اشتغال-مسكن وكمبوددرآمداست خانواده ها كمتر تمايل به بچه دار شدن دارند پول دادن دولت وتشويق كردن كه دردي را دوا نميكند بلكه دولت بايد زيربناها وبستر هاي لازم را ايجاد كند تا خود خانواده ها به سمت فرزند بروند 75ميليون نفر را زوركي اداره ميكنند توان كنترل تورم و....راندارند بعد هي تبليغ ميكنند خواهشا يكبار هم كه شده نظر من را نشان بديد
قطعا این کاهش نرخ رشد جمعیت مقطعی است و پتانسیل آن را دارد تا در چند سال آینده افزایش قابل توجهی یابد.
توجه کنید که متولدین دهه شصت یا به دلیل مشکلات اشتغال و غیره هنوز ازدواج نکرده اند و یا اگر هم ازدواج کرده باشند حداکثر یک فرزند دارند.
روزی را در نظر داشته باشید تا این افراد به مرز ۴۰ سالگی نزدیک شده باشند و آیا جمع کثیری از آن جمعیت چندمیلیونی کمتر از دو یا سه فرزند دارند؟
بنظرم بالا رفتن سن ازدواج که هم ریشه فرهنگی و هم اقتصادی دارد خیلی مهم است.
به جای افزایش جمعیت مجلس قانونی را وضع کند که آوردن بیش از 2 بچه را محدود کند تا آنهایی که خیالاتی در سر دارند (مثل وهابیون ) و شبانه روز در فکر زادو ولد هستند و اربابشان عربستان ناکام بشوند !
ما یک دوست اصفهانی داریم که به همسر و
فرزندانش میگه بچه ها . البته با لهجه قشنگ
اصفهانی . و یا وقتی از بعضی خانمها می
پرسند چند بچه داری ؟ جواب میده با شوهرم
3 تا . خلاصه شهر شهر فرنگه از همه رنگه .
باسلام درسته که اقتصاددلیل مهمی درکاهش جمعیت داشت ولی دلیل اصلی به نظر بساری میتونه سوادباشه که
به نظر من حکومتی که توان تامین مرغ برای 75 میلیون نفر رو نداره و تابستون که میشه دم از جیره بندی برق و آب، زمستون دم از جیره بندی گاز و هزار تا کمبود کسری دیگه میزنه حق نداره دم از افزایش جمعیت بزنه.
مردم درآمد دارن که جمعیت بیشتر بشه.
لطفا فکری هم برای جمعیت رو به کاهش مرغ در کشور بکنند
خدایش به نظرات مردم نگاه کنید،چرا حرف از اینه که جمعیت ایران باید 150 میلیون بشه،چرا دولت ادعا می کنه ظرفیت اینو داره که پاسخگوی 150 میلیون نفر باشه،آیا اگر جمعیت ما کمتر از این بود الان بیکاری و فقر و فساد و دزدی و دروغگویی و.... در بین ما اینجوری شایع بود.پس قابل توجه مسئولان به نظرات مردم توجه داشته باشید
شما همین ۷۵ میلیون را آب بدید نمی خواد به فکر ۲۰۰ میلیون باشید . نون را نمی خواد مرغ را نمی خواد فقط آب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
به نظر من آب هم نمی خواد ، فقط هوای پاک هم بدن ما راضییم!!
من سه تا بچه دارم نمی خواهم ناشکری کنم ولی بعضی اوقات فکر میکنم در حقشون ظلم کردم واگه میدونستم اوضاع کار وتربیت و گرانی اینطوری میشه اصلا ازدواج نمیکرذم.گرانی وبیکاری ومسکن درجه دومن مهمتر تربیت وپرورش بچه هاس که اونهم الا ماشالله......داریم میریم به سمت بی هویتی
خوب معلومه دیگه کلی آدم دارن بر اثر فشارهای مختلف اجتماعی از بین می رند هر چی زاد و ولد هم بشه جاشون پر نمیشه!
حالا مگه مغز ........ خوردیم رشد جمعیت رو افزایش بدیم؟
این 7 میلیارد نفر رو زمین چه کردن که بازم بخوایم افزایش بدیم؟
یعنی واقعا شما دنبال این هستی که چطور جمعیتو زیاد کنیم؟
خوب شد مردم کمتر بچه اوردن وگرنه ما دهه 60 ها بیچاره میشدیم الان هم همین 75 میلیون را به وضع میانه برسونید بعد جمعیت زیاد کنید البته مردم خودشون عقل دارن و راه منطقی رو میرن
تابی نظر من عیب داشت .راجب به افراد بالای 30 سال راجب به سربازی برای تشکیل خانواده مشکل خدمت دارن که معاف بشن .این همه کامنت گذاشتی با معرفت .پس ما چی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار