بازدید 9584

اتفاق‌عجيبی که فقط در فوتبال‌ایران می‌افتد

کد خبر: ۲۶۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴ 24 July 2012
كارشناس داوري فوتبال با انتقاد شديد از عملكرد كميته داوران هيات فوتبال استان تهران، درخصوص آن چه "تهديد يك داور به محروميت ناحق يك ساله" ناميد، گفت: اتفاقي كه در هفته گذشته رخ داد، مانند لكه ننگي بر پيشاني اين كميته نقش بسته است"؛ اين در حالي است كه رئيس اين كميته معتقد است، "داور متخلف است و بايد جريمه شود."

به گزارش ایسنا: رويدادي كه پرويز سيار از آن سخن مي‌گويد در جريان يكي از ديدارهاي ليگ برتر اميدهاي تهران اتفاق افتاده و آن طور كه اين پيشكسوت داوري مي‌گويد «محروميت يك ساله ناحقي» را به داور بازي تحميل كرده است؛ هرچند بنا به گفته سيار، رد پاي رييس هيات فوتبال استان تهران هم در اين ماجرا ديده مي‌شود؛ اين در حالي است كه عليرضا رجبلو، رييس كميته داوران هيات فوتبال استان تهران معتقد است كه داور بازي مرتكب عملي خلاف قانون شده و بايد جريمه شود، ولي هنوز محروميت او قطعي نيست؛ اظهارنظري كه با مخالفت شديد يكي از اعضاي كميته داوران فدراسيون فوتبال هم روبه‌رو شد. يدالله سليماني جانب داور بازي را گرفته و مي‌گويد كه «داور با شهامت، دستور غير قانوني هيات فوتبال را اجرا نكرده است.»

ماجرا از اين قرار است كه در جريان يكي از بازي‌هاي ليگ برتر فوتبال اميدهاي تهران، داور مسابقه به يكي از بازيكنان اخطار مي‌دهد و مربي آن بازيكن با فريادهاي توهين‌آميز، داور را تحقير مي‌كند. قاضي ميدان به دليل فحاشي آن مربي، او را محترمانه از بازي اخراج مي‌كند و از او مي‌خواهد كه به سكوها برود. حامد حيدري براي اين كار دو دقيقه به مربي مذكور وقت مي‌دهد تا زمين را ترك كند ولي از آن جايي كه مربي پس از پايان مهلت دو دقيقه‌اي اش همچنان روي نيمكت حضور داشته، بازي را تعطيل مي‌كند و به رختكن مي‌رود.

اين پايان ماجرا نيست؛ پرويز سيار مي‌گويد: "مربي اخراج شده در فاصله رفتن داوران به رختكن با رييس هيات فوتبال استان تهران تماس مي‌گيرد و ماجرا را برايش شرح مي‌دهد. در نتيجه بالاترين مقام هيات فوتبال استان تهران از داور مي‌خواهد كه بازي را ادامه دهد وگرنه بايد پيه يك سال محروميت را به تن خود بمالد! پس از تمرد داور از اين دستور غير قانوني، فرد مذكور از نماينده هيات فوتبال مي‌خواهد كه كمك داوران را به ادامه بازي مجاب كند اما كمك‌هاي حيدري هم راه او را دنبال مي‌كنند و راهي رختكن مي‌شوند."

پرويز سيار در ادامه توضيحاتش درباره اين ماجرا مي‌گويد: "داور بازي، فرداي روز مسابقه نزد رييس كميته داوران هيات فوتبال استان تهران مي‌رود و ماجرا را برايش شرح مي‌دهد ولي در كمال تعجب مي‌بيند كه او هم حرف مقام بالادستي‌اش را تكرار مي‌كند و مي‌گويد كه او بايد منتظر محروميت يك ساله باشد! در نهايت من با يدالله سليماني در كميته داوران فدراسيون فوتبال تماس گرفتم و از حامد حيدري هم خواستم كه ماجرا را براي سليماني شرح دهد."

آن چه از صحبت‌هاي سيار برمي‌آيد، اين است كه يدالله سليماني از داور مورد اشاره خواسته كه واقعه را در نامه‌اي محترمانه به اطلاع علي كفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال برساند.

اين پيشكسوت داوري در ادامه با بيان اين كه "حامد حيدري در تمام تصميم‌هايش اعم از اخطار دادن و اخراج مربي، رعايت ادب و قانون را كرده است" گفت: " متاسفم كه رييس هيات فوتبال استان تهران با وجود تحصيلاتش چنين دستوري داده است. از طرف ديگر حرف رييس كميته داوران استان تهران هم تاسف‌بار است كه گفته داور بايد به احترام بزرگتر بودن شيرازي از تصميمش برمي‌گشت! انگار او نمي‌داند كه اگر داوري تصميم بگيرد حتي رييس جمهور هم نمي‌تواند آن را برگرداند.

تهديد به محروميت شدم

حامد حيدري كه قضاوت ديدار تيم‌هاي اميد راه‌آهن و نيروي زميني را درچارچوب رقابت‌هاي ليگ اميدهاي تهران بر عهده داشت، در توضيح اين واقعه گفت: "دقيقه 10بازي بود كه مربي راه آهن را اخراج كردم اما او از رفتن به سكو امتناع كرد. من هم گفتم اگر نرود بازي را تعطيل مي‌كنم كه چون او از زمين خارج نشد، من هم بازي را تمام كردم. وقتي از زمين خارج شدم، مربي و سرپرست تيم‌ها از من خواستند كه بازي را ادامه دهم ولي نپذيرفتم. نيم ساعت از ماجرا گذشته بود كه به آقاي شيرازي زنگ زدند و گوشي را به من دادند. آقاي شيرازي به من گفت مربي را اخراج كنم و به بازي ادامه دهم ولي من گفتم چون نيم ساعت گذشته و علاوه بر مربي، سرمربي و دو بازيكن هم به من توهين كرده‌اند نمي‌توانم بازي را ادامه دهم."

وي افزود: "سپس نماينده هيات فوتبال من را كنار كشيد و گفت كه آقاي شيرازي گفتند يا بازي را ادامه دهم و يا من را يك سال محروم مي‌كنند و نامم را به ليگ كشوري هم اعلام نمي‌كنند! پس از آن كه من باز هم تمرد كردم، از داور چهارم خواستند كه بازي را ادامه دهد كه اين كارشان اوج شيرين‌كاري بود. اين كار خيانت به داور است! ولي خوشبختانه همكاران من هم قبول نكردند كه بازي را ادامه دهند."

حيدري در ادامه گفت: "فكر مي‌كردم رييسم از من حمايت مي‌كند، به همين دليل ماجرا را براي آقاي رجبلو، رييس كميته داوران هيات فوتبال استان تهران شرح دادم ولي او هم به من گفت كه بايد به احترام شيرازي بازي را ادامه مي‌دادم! پس از آن هم گفت كه منتظر محروميت باشم. در نهايت من نزد آقاي سليماني در كميته داوران فدراسيون فوتبال رفتم و ايشان به من گفتند كه نامه‌اي به رييس فدراسيون بنويسم. من هم در نامه‌اي كه يك نسخه آن به كميته داوران و نسخه ديگرش به كميته انضباطي ارسال شد تمام ماجرا را براي آقاي كفاشيان شرح دادم."

وي در پايان گفت: "حرف مقامات هيات فوتبال فعلا در حد تهديد است ولي از لحن گفتارشان معلوم بود كه محروميتم قطعي است."

حيدري تخلف كرده است

در سوي ديگر ماجرا اما عليرضا رجبلو، رييس كميته داوران هيات فوتبال استان تهران قرار دارد كه معتقد است، "حامد حيدري از قانون تخلف كرده و مستوجب جريمه و محروميت است." رجبلو در اين رابطه گفت: هر كاري و هر جايي يك متولي دارد. وقتي داور به يك مربي مي‌گويد "برو بيرون"، هيچ جاي قانون نگفتند كه او مي‌تواند براي اين كار زمان تعيين كند و مثلا بگويد دو دقيقه وقت داري كه بيرون بروي. به عنوان نمونه در مسابقه‌هاي يورو 2012 بازي اوكراين و فرانسه به دليل بارش باران يك ساعت و نيم به تعويق افتاد و سپس از سر گرفته شد. ما به داوران گفته‌ايم كه مسئول بازي، نماينده هيات فوتبال استان است و در خصوص تعطيل شدن يا نشدن بازي، اوست كه تصميم مي‌گيرد. وقتي رييس هيات فوتبال استان به داور زنگ زده و گفته است كه شرايط براي ادامه كار فراهم است،‌ او بايد بازي را ادامه مي‌داد، هرچند اصلا نبايد كار به اينجا مي‌كشيد و نظر نماينده حاضر در ورزشگاه كافي بود."

وي ادامه داد:‌ "متاسفانه داوران ما فكر مي‌كنند كه حاكم مطلق بازي هستند و مي‌توانند هر وقت كه خواستند بازي را تعطيل كنند. اگر قرار باشد هر وقت كسي به داوري بگويد بالاي چشمش ابروست بازي را تعطيل كند كه بايد همه بازي‌ها را تعطيل كنيم. ما در خيلي از موارد از داوران حمايت مي‌كنيم ولي در اين مورد داور مرتكب خلاف قانون شده است و بايد جريمه شود. او اگر يك يا سه ماه هم محروم شود، نامش به ليگ كشوري معرفي نمي‌شود ولي آن طور كه گفته شده محروميت يك ساله يا حتي محروميت او قطعي نيست اما حتما جريمه خواهدداشت. به هر حال پرونده حامد حيدري كه از داوران باشخصيت، باادب و منظم ماست به كميته انضباطي رفته و وقتي جلسه بررسي آن برگزار شود ما هم دفاعيات خود را در حمايت از او انجام مي‌دهيم ولي به هر حال او مرتكب تخلف شده است."

هيات فوتبال درخواستي غيرقانوني از داورش داشته است

در حالي كه مسئول كميته داوران هيات فوتبال استان تهران توپ را به زمين داور مسابقه انداخت و او را متهم به انجام تخلف كرد، عضو كميته داوران فدراسيون فوتبال بار ديگر نوك تيز پيكان انتقادش را به سمت هيات فوتبال چرخاند. يدالله سليماني كه حيدري براي شرح ماجرا نزد او رفته بود در اين زمينه گفت: "در اين قضيه، هيات فوتبال درخواستي غيرقانوني از داورش داشته كه او با شهامت نپذيرفته و به همين دليل او را تهديد به محروميت كرده‌اند. داور مربوطه هم گفتند كه با اين شرايط اصلا داوري نمي‌كند!"

وي ادامه داد:‌ "درست است كه قانون نگفته داور براي اخراج يك مربي مي‌تواند زمان تعيين كند اما داور حق دارد كه زمان معقولي را با توجه به جو بازي در نظر بگيرد و پس از آن تصميم نهايي خود را اتخاذ كند. در اين بازي داور از مربي خواسته كه زمين را ترك كند اما مربي نه تنها به حرف داور عمل نكرده بلكه سر جايش مانده و به داور توهين كرده است. مربي اخراج شده به داور گفته كه "گنده‌تر از تو نتوانسته كاري كند!" كه اين تازه عبارت مودبانه‌اش است كه مي‌گويم. آن وقت نماينده هيات فوتبال كه بايد از داور حمايت كند، عليه او كار مي‌كند. اصلا افرادي كه به عنوان نماينده به اين بازي‌ها فرستاده مي‌شوند از قوانين و مقررات چه مي‌دانند؟"

سليماني همچنين گفت: "وقتي داور بازي را تعطيل كرده و به رختكن رفته است، خواه 10 دقيقه بگذرد و خواه يك ساعت، ديگر به زمين باز نمي‌گردد. ضمن اينكه بر خلاف صحبت مسئولان هيات فوتبال، شرايط براي ادامه بازي فراهم نبوده چون مربي اخراجي همچنان سرجايش مانده و علاوه بر او بازيكنان و ساير اعضاي كادر فني تيم هم به داور توهين مي‌كرده‌اند و هرچه لايق خودشان بوده نثارش كرده‌اند! حالا در اين ميان چه سري بين هيات فوتبال و آن تيم بوده، خدا مي‌داند و من ايمانم را نمي‌فروشم كه درباره‌اش چيزي بگويم."

وي در پايان صحبت‌هايش گفت كه علي كفاشيان پيرو نامه حامد حيدري درخصوص اين اتفاق، از دپارتمان داوري خواسته است كه مسئله را هرچه سريع‌تر بررسي كند.

 گويا حواشي و اتفاقات عجيب و غريب نمي‌خواهند از سر فوتبال خسته و فرسوده ايران دست بردارند و هر روز بيش از روز قبل دشنه خود را در پيكر نيمه جان آن فرو مي‌برند. در اين ميان، داوران كه هميشه از سوي دست‌اندركاران فوتبال، عامل اصلي ناكامي‌‌ها معرفي مي‌شوند، بيش از هر فرد و دسته‌اي آماج حاشيه‌ها مي‌شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی