بازدید 4684
۴
دوباره داوران "بد" و "دست‌هاي پشت پرده" و "تماشاگرنماها"!

حواشی نخستین هفته لیگ دوازدهم

نخستين سکانس از پرده دوازدهم لیگ برتر در شرایطی در روزهای پنج شنبه و جمعه در مستطیل سبز به تصویر کشیده شد که گویا شواهد حاکی از آن است كه در این فصل نیز باید فیلم نامه‌ای تکراری را دنبال کنیم و برای فوتبالی بالا و پایین بپریم که سر تا پایش پر از ایراد است. فوتبالی که از همین نخستین هفته دوازدهمین دوره لیگ حرفه‌ایش با اتفاقاتی غیر حرفه‌ای همراه بود؛ رویدادهایی که باز این سوال را تداعی می‌کند که چرا می‌گوییم لیگ حرفه‌ای؟!
کد خبر: ۲۵۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۲ 21 July 2012
نخستین هفته دوازدهمین دوره لیگ برتر با اتفاقات نامناسبی همراه بود که باز هم نشان داد فوتبال ايران از هر لحاظی به غیر از مبلغ قرارداد بازیکنان غیر حرفه‌ای است.

 به گزارش «تابناک»، در لیگ دوازدهم باز هم این داوران هستند که اصلی‌ترین عامل باخت تیم علی دایی لقب می‌گیرند. سرمربی تیم فوتبال راه آهن پس از شکست برابر نفت تهران مانند بسیاری از بازی‌های دیگر نسبت به عملکرد تیم داوری اظهار نظر کرد و آنها را عامل شکست تیمش در نخستین بازی دانست. در حالی که از یک مربی حرفه‌ای کمتر چنین اظهاراتی را می توان شنید.

 

دیدار دو تیم ملوان انزلی و گهر دورود لرستان که در کرج برگزار شد نیز دیداری بود که نخستین درگیری تماشاگران در فصل جدید را به همراه داشت. اگر از اینکه میزبانی یک تیم لرستانی از حریفانش در کرج برگزار می‌شود که یک امتیاز منفی است و شاید در کمتر جایی چنین اتفاقی دیده شود بگذریم، اما نمی توان از درگیری تماشاگران لرستانی و انزلی چی گذشت؛ درگیری‌اي که حتی کار بعضی از تماشاگران را به بیمارستان کشاند. گویا بر اساس تجربه‌هاي فصل‌هاي گذشته باید گفت كه این اتفاقات دیگر عادی به نظر می‌رسد و شاید بتوان آن را يك چاشنی دانست برای بالا رفتن هیجان بازی‌ها!

 

مشکلات مالی هم به مانند دوره‌های قبل لیگ به اصطلاح حرفه‌ای ایران در میان تیم‌های شرکت کننده دیده می‌شود و از همین رو بازیکنان استقلال را می‌بینیم که بدون داشتن اسپانسر باید به میدان مي‌روند و از همان هفته اول به خاطر مشكلات مالي غرولند مي‌كنند، نمونه‌اش هم حرفهاي آرش برهاني!

 

درگیری بازیکنان دو تیم در مستطیل سبز بر سر یک توپ و به جنجال کشیده شدن آن، نداشتن نور کافی برای برگزاری دیدارها در شب، نداشتن زمین تمرین و نداشتن صدها عامل دیگر از دلايلي است كه از همين ابتدا دوستداران فوتبال ايران را نسبت به ليگ برتر نااميد كرده است.

 

برنامه‌ریزی بلند مدت و راه کار حل این مشکلات است

 

مجيد جلالي حل این مشکلات را در گرو کار بلند مدت و با برنامه می‌داند و مي‌گويد: اگر بخواهيم همه اين مسائل درست شود يك قسمتي از آن به خودمان برمي‌گردد و بخشي ديگر به مسئولان. همه بايد تلاش كنيم كه اين مشكلات درست شود. اينكه فكر كنيم بدون كار عميق و اساسي مسائل حل مي‌شود درست نيست. حالا كه اين ليگ شروع شده است اگر بخواهيم بگوييم كه نبايد چنين مشكلاتي وجود داشته باشد امري محال است. مشكلات فرهنگي مانند فحاشي به مربيان يا زد و خورد ميان تماشاگران همواره وجود داشته است. اصلاح آن نياز به برنامه‌ريزي بلندمدت دارد. ضمن اينكه بايد بگويم فوتبال كم كم در حال كشيده شدن به مسائل قوميتي است. اين كار ابتدا از ملوان شروع شد و پس از آن در تراكتورسازي به وجود آمد. حالا هم گهر دورود به ليگ اضافه شده است و اگر اين مسائل باعث شود فوتبال رنگ و بوي قوميتي بگيرد، در آينده با مشكلات بيشتري هم روبه‌رو مي‌شويم. نبايد گذاشت كه فوتبال با مسائل قوميتي ادغام شود. در حالي كه فوتبال مي‌تواند به همبستگي و اتحاد قوميت‌ها كمك كند.

 

او درباره انتقاد مربیان به داوری‌ها می‌گوید: به هر حال داوران اشتباه مي‌كنند و نمي‌توانيم بگوييم كه اين كار اجتناب ناپذير است اما اينكه بپذيريم اشتباهاتي كه داوران مي‌كنند سهوي است، آستانه تحمل‌مان بالاتر مي‌رود و اين مساله تنها در صورتي به وجود مي‌آيد كه اعتماد سازي به وجود آيد بنابراين تشكيل نشست‌هايي بين داوران، مربيان و مديران به ايجاد فضاي اعتماد سازي كمك مي‌كند كه اين نشست‌ها مي‌توانست قبل از ليگ برگزار شود حالا كه به خاطر برنامه‌اي كه وجود داشت، قبل از ليگ اين امكان به وجود نيامد مي‌توان آن را در خلال ليگ هم برگزار كرد. خيلي از مسائل در اين نشست‌ها با بيان نظرات طرفين و تعامل آن‌ها حل مي‌شود.

 

 

 

چقدر بگوییم فوتبال کننده می‌خواهد؟!

 

بهروز سلطاني دروازه بان سال‌های گذشته تیم ملی نیز یکی دیگر از افرادی بود که دل پری از اتفاقات این فوتبال دارد. این مشکلات را هم به نبود افراد کار بلد و پیشکسوتان فوتبالی در راس کار می‌داند و به ايسنا: چقدر بايد بگوييم كه فوتبال كننده مي‌خواهد. هزاران پيشكسوت خوب در اين فوتبال وجود دارند اما افراد ديگري بر سر كار هستند. فدراسيون فوتبال،‌ سازمان ليگ يا هر كسي كه برگزار كننده ليگ است، دچار مشکلاتی هستند که باعث می‌شود این اتفاقات پیش بیاید.

 

او در صحبت‌هایش به اظهار نظر ابراهیم قاسم پور اشاره می‌کند و می گوید: ابراهيم قاسم‌پور صحبت خوبي را انجام داد و گفت فوتبال ما مانند دايره‌اي است و هر كس بتواند در آن حضور پيدا كند موفق مي‌شود و هر كسي كه بر خلاف راي افراد داخل این دایره رفتار كند، با آن برخورد شديدي مي‌شود و او را راه نمي‌دهند. افراد كاربلد و پيشكسوتاني داريم كه مي‌توانند كار را دست بگيرند اما حالا خيابان متر مي‌كنند. شما ببينيد كه در بعضي از باشگاه‌هاي ما چه كساني بر مسند كار هستند. چقدر بايد درباره اين مسائل صحبت كنيم؟ وضعيت فوتبال ما مانند اين است كه من بيايم و به عنوان يك روزنامه‌نگار جاي شماي خبرنگار كار كنم.

 

وي ادامه مي‌دهد: در فوتبال ما كننده كار وجود ندارد. با اين حال باز خدا پدر عزيزالله محمدي را بيامرزد كه هر وقت من را مي‌بيند عذرخواهي مي‌كند و مي‌گويد كه ببخشيد كه جاي شما پيشكسوتان را در فوتبال گرفته‌ايم. براي حل اين مشكلات بايد افراد كاربلدي در ورزش حضور پيدا كنند.

 

یازده دوره لیگ را پشت سر گذاشتین اما در آغاز راه دوازدهمین دوره لیگ باز هم با اتفاقات کلیشه ای روبه رو می‌شویم که دیگر برایمان کاملا آشنا است. با توجه به اتفاقاتی که در هفته نخست لیگ برتر افتاد و به بخشی از آن اشاره کردیم بد نیست که به این ضرب المثل اشاره کنیم: " سالی که نکوست از بهارش پیداست"
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
عالـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی
یکم به عملکرد خودتونم نگاه کنید
تابناک چرا هذیون میگی ؟ راه آهن که مساوی کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقاتوروخدایه نگاهی به نتایج بندازراه اهن کی به نفت باخته تابی دقت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر