بازدید 13961
۲

آب سياه درمان مي‌شود

ستاره حميديان
کد خبر: ۲۵۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷ 19 July 2012
گلوكوم يا آب سياه عارضه‌اي است كه در آن، فشار داخل چشم افزايش مي‌يابد و در صورت درمان نكردن، مي‌تواند باعث آسيب به عصب بينايي و منجر به كوري شود.

مايع شفاف و صاف زلاليه مرتبا در چشم در گردش است. اگر خروجي مايع زلاليه به طريقى مسدود شود، فشار مايع درون چشم بالا رفته و موجب آسيب به عصب بينايى مي‌شود.

با افزايش فشار داخل چشم، وضوح ديد، كمتر مي‌شود. اين عارضه دومين دليل اصلي كوري در دنيا است و در حال حاضر 50 تا 60 ميليون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند كه شش تا هفت ميليون نفر از آنها بينايي خود را از دست داده‌اند. از اين‌رو يافتن درمان قطعي آن بسيار مهم و ضروري است.

يكي از روش‌هاي موجود ترابكلوپلاستي است كه يكي از درمان‌هاي رايج گلوكوم است. در اين روش از طول موجي استفاده مي‌شود كه فقط روي سلول‌هاي حاوي ملانين شبكه «ترابكولار» اثر مي‌كند و تغييراتي ايجاد مي‌كند كه در نهايت باعث پايين آمدن فشار چشم مي‌شود؛ اما اين روش در برخي موارد شكست مي‌خورد، به گونه‌اي كه گاه باعث از دست دادن بينايي در فرد بيمار مي‌‌شود.

محققان بتازگي موفق شده‌اند بينايي چشمان جوندگان مبتلا به گلوكوم را حفظ كنند. آنها توانسته‌اند واكنش‌هايي را كه باعث افزايش فشار چشم مي‌شود، متوقف كنند.

محققان بسيار اميدوارند با مشاهده نوري كه در انتهاي كره چشم پديدار مي‌شود، پيشرفت چشمگيري در بينايي موش‌هاي مبتلا به گلوكوم را شاهد باشند.

آنها دريافتند با توقف عملكرد پروتئين‌هاي موثر در بالابردن فشار چشم، مي‌توانند فشار داخلي چشم را كاهش دهند.

اين مولكول‌ها كه CXCR3 نام دارند، نه‌تنها باعث افزايش فشار داخلي چشم مي‌شوند، بلكه عملكرد طبيعي و نرمال زلاليه را مختل مي‌كند.

پزشكان تصريح مي‌كنند، اين روش به طور مستقيم پروتئين‌هايي را كه توسط سيستم ايمني بدن كنترل مي‌شوند، هدف قرار مي‌دهد.

اين پروتئين‌ها مانع عملكرد طبيعي بافت توري مانند كلاژن زلاليه مي‌شوند و با متوقف كردن عملكرد آنها، فشار چشم كاهش مي‌يابد.

نتايج نشان مي‌دهد اين روش مي‌تواند جايگزين درمان‌هاي طولاني‌مدت با قطره شود؛ زيرا در حال حاضر درمان از طريق قطره‌هاي مخصوص چشمي كه فشار داخلي چشم را كنترل كرده و آن را كاهش مي‌دهند، صورت مي‌گيرد.

محققان مي‌گويند اين اولين بار است كه توانسته‌ايم مستقيما به سمت منبع اصلي بيماري حمله ببريم.

با كسب اين نتايج اميدواركننده، تحقيقات بيشتري در اين زمينه ادامه دارد و اميدواريم كه با ساخت يك قطره چشمي موثر، بتوانيم خيلي زود گلوكوم يا آب سياه را به آساني و بدون نياز به جراحي مداوا كنيم.

منبع: جام جم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
چشم امیدم به دستان توانمند پزشکان کشورم است
آیا درمان قطعی و کامل دارد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل