بازدید 22065
گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

پرونده‌دارانی که نامشان از تیتر روزنامه‌ها حذف شد!

روز گذشته، محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، کنفرانس خبری داشت و در این میان، نام چندین نفر از شخصیت‌ها و مقامات را هم آورد؛ اما روزنامه‌های امروز صبح تهران، هر کدام بسته به اینکه به چه کسی وابستگی دارند، نام شخصیتی را که به آن وابسته‌اند و سخنگو به پرونده آنان اشاره کرد، تیتر نکردند. ایران نام یکی را حذف کرد، تهران امروز نام دیگری را و شرق چون اسمی نداشت، به موضوع دیگری پرداخت.
کد خبر: ۲۵۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴ 17 July 2012
بارش باران غافلگیر کننده روز گذشته، باعث شد تا تهرانی‌ها یک روز به یادماندنی را در میان گرمای طاقت‌فرسای تیر ماه ۹۱ تجربه کنند؛ هرچند باران با لطافتش مهمان صفحات روزنامه‌های صبح امروز بود، اما باز هم صف اخبار همیشگی در ایران جهان، بر صفحه‌های روزنامه‌های امروز نشست؛ صف مرغ در ایران، درگیری در سوریه، نسل‌کشی در میا‌نمار و هزار و یک خبر دردآور دیگر و همچون روزهای گذشته... .

آیا می‌شود صبحی بیدار شد و دید روزنامه‌ها تنها از بارش باران تابستانی، رویش گل نیلوفر و طعم عسل کوه‌های سبلان نوشته باشند؟

و اما رئیس‌جمهور هم به صف منتقدان ناجا پیوست. احمدی‌نژاد که پیشتر‌ها هم به مخالفت با اجرای طرح‌هایی مانند گشت امنیت اخلاقی مشهور بود و حتی در نشست معروف سؤال از رئیس جمهور در مجلس، دیدگاه خود را درباره برخوردهای اینچنین با این موضوعات گفته بود، روز گذشته نیز در بیست و نهمین اجلاس سراسری مدیران آموزش و پرورش مناطق کشور، دیدگاه خود را در این خصوص بیان کرد؛ موضوعی که به مذاق برخی روزنامه‌ها خوش آمد و آن را تیتر نخست خود کردند، حال آن که برخی روزنامه‌ها با ناشنیده گرفتن آن از کنار آن گذشتند.

روزنامه ایران با تیتر «نبرد همه‌جانبه دولت با دشمنان و مخالفان» به بازتاب سخنان رئیس‌جمهور پرداخت و در بخشی از گزارش خود نوشت: «متأسفانه، عده‌ای هستند که هر وقت حرف حسابی زده شود، شروع به تخریب و هیاهو آفرینی می‌کنند، اما بهتر است به جای آنکه با غذاخوری‌ها، سینما‌ها یا مراکز مشابه برخورد کرده و آن‌ها را تعطیل کنیم، سنت‌های ناب ایرانی در این عرصه را به دانش‌آموزان آموزش دهیم و اجازه دهیم آزادانه انتخاب کنند و یقین بدانید، اگر حقیقت ناب در معرض دید افراد قرار گیرد آن را انتخاب خواهند کرد».

هرچند این روزنامه در خلال گزارش خود به این بحش از سخنان احمدی‌نژاد اشاره کرد، این فراز از سخنان احمدی‌نژاد برای روزنامه‌های افکار، ابرار، ابتکار، شرق و آرمان جالب توجه بود و به تیترهای مهمی در صفحه نخست این روزنامه‌ها تبدیل شده است.

روزنامه افکار نوشت: «رئیس جمهور: فرزندانمان باید آزادی را تمرین کنند» و ابتکار از «انتقاد صریح احمدی‌نژاد از گشت امنیت اخلاقی» خبر داد. شرق هم در بخش «تیتر‌ها»ی صفحه نخست خود نوشت: «احمدی‌نژاد: پلیس به جای بستن سینما‌ها و رستوران‌ها، به مردم حق انتخاب دهد».

اما به جز این چند روزنامه که این بخش از سخنان رئیس جمهور را مهمان صفحات نخست روزنامه‌های خود کرده بودند، دیگر روزنامه‌های صبح امروز، اشاره‌ای به سخنان وی نکردند و البته روزنامه‌های کیهان و رسالت هم سخنان دو روز پیش رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن را به تتیرهای صفحه نخست خود تبدیل کرد.

رسالت با تصویری از احمدی‌نژاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن نوشت: «رئیس جمهور: قرآن جایگزین مناسبی برای نظم نوین جهانی» و کیهان هم در بخشی از گزارش خود در این باره از قول رئیس جمهور نوشت: «منشور حکومت مهدی قرآن است».
 
اما غیر از سخنان رئیس‌جمهور که گویا در روزهای آینده، واکنش‌های گوناگونی در پی داشته باشد، سی و سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه هم بازتاب گسترده و متفاوتی در روزنامه‌های صبح امروز داشت. سخنان محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های قضایی چهره‌های سیاسی گوناگون، هر یک به نحوی در روزنامه‌های صبح امروز بازتاب داشت، به گونه‌ای که ایران با تیتر «پرونده قالیباف روال قانونی را طی می‌کند» به آن پرداخت و در گزارش خود تنها به سخنان اژه‌ای در خصوص پرونده قالیباف، فائزه هاشمی و جواد لاریجانی اشاره کرد.

این در حالی است که بخش مهمی از سخنان روز گذشته اژه‌ای درباره پرونده جوانفکر و ادعای او در خصوص نظر رهبری راجع به اجرا نکردن حکم وی بود.

با این حال روزنامه ایران در گزارش خود به این بخش از سخنان اژه‌ای اشاره‌ای نکرد؛ همان گونه که تهران امروز نیز در گزارش مفصل خود اشاره‌ای به پرونده قالیباف نداشت.

ایران در بخشی از گزارش خود نوشت: «حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، روز گذشته در نشست ‌خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره شکایت برخی مقامات دولتی علیه محمد باقر قالیباف، شهردار تهران گفت: هر شکایتی که مطرح شود، به ویژه اگر مستنداتی داشته باشد، حتماً روال قانونی خود را دنبال می‌کند و اگر لازم باشد، در این خصوص از هر کسی سؤال می‌شود. (گفتنی است قالیباف چند سال پیش در یک جلسه که فایل صوتی آن منتشر و انتساب آن به شهردار تهران به تأیید مراجع قانونی رسید به رئیس جمهور و برخی اعضای هیأت دولت وقت توهین‌هایی کرده و به همین دلیل مورد شکایت دولت قرار گرفته بود)».

روزنامه شرق هم البته از نگاه دیگری به سخنان روز گذشته اژه‌ای نگریست و با تیتر «آخرین وضعیت پرونده کهریزک» نوشت: «روز گذشته و چند روز بعد از سومین سالگرد قربانیان کهریزک، حبرنگاری از سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده قضات تعلیق شده کهریزک پرسید که «محسنی اژه‌ای» با بیان اینکه متأسفانه، یک اختلاف حقوقی جدی وجود دارد، اظهار داشت: برای نمونه ترک فعل و فعل چه تفاوت‌های با هم دارند؟ از دیگر اختلاف نظرهای حقوقی این پرونده، بحث اعتراض به قرار منع تعقیب است. دادگاه قرار منع تعقیب را نقض کرده و جلب به دادرسی داده است. حال قاضی که به مجرمیت قایل نیست، چگونه باید قرار مجرمیت صادر کند».

کیهان هم با تیتر «تازه‌های اژه‌ای از چند پرونده قضایی» نوشت: «علاوه بر ۳۹ متهم پرونده فساد بزرگ مالی، برای ۱۸ نفر دیگر نیز کیفرخواست صادر شده و پرونده‌شان به دادگاه رفته است».

دنیای اقتصاد هم از «گزارش دادستان کل از پرونده سه شخصیت سیاسی» خبر داد و به پرونده جهرمی، جوانفکر و لاریجانی اشاره کرد و نوشت: «اژه‌ای همچنین درباره پرونده جواد لاریجانی تأکید کرد که رییس قوه‌ قضائیه ۸ ماه پیش به رییس دادگستری تهران دستور داده است که بدون هیچ ‌گونه اغماضی و بدون هیچ توجهی به اینکه وی نسبتی با ریاست قوه دارد، به این پرونده رسیدگی کند».

تهران امروز هم در خصوص سخنان اژه‌ای در خصوص پرونده لاریحانی نوشت: «همچنین خبرنگاری با اشاره به پرونده برادر رئیس دستگاه قضایی اعلام کرد که شاکی این پرونده اراضی ملی است. خبرنگار مذکور گفت، برای این پرونده که در سال ۸۹ تشکیل شده قرار منع تعقیب صادر شده است و اخیرا شاکی پرونده به این قرار اعتراض کرده است. وی از سخنگوی دستگاه‌ قضایی خواست درباره جزییات این پرونده توضیح دهد. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه شخصا پرونده را مطالعه نکرده است، ‌گفت: تا آنجا که در جریان هستم در یک بحث اختلاف دارند و می‌گویند یک بخشی از این زمین‌ها که در اختیارشان است، از افراد خریداری کرده‌اند و بخش دیگر از منابع طبیعی به آن‌ها واگذار شده است. در مواردی که واگذار شده ضوابط و مقررات رعایت نشده و بحث دیگر این است که این مقدار که ما واگذار کردیم، بیشتر از آن مقداری است که تصرف کردید».

سرلشکر قاسم سلیمانی هم روز گذشته در جمع فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی سپاه در مشهد سخنانی گفت که در روزنامه‌های صبح امروز بازتاب گسترده‌ای داشت. کیهان تیتر نخست خود را به سخنان سرلشکر سلیمانی اختصاص داد و نوشت: «تهدید و تحریم نشانه استیصال دشمن است» و ملت ما هم با تصویری از سرلشکر سلیمانی نوشت: «توان و اقتدار انقلاب دشمن را عصبانی کرده است» و در گزارش خود آورده: «فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، صدور انقلاب اسلامی را در شکل‌گیری پایگاه‌های مبارزه با ظلم در اقصی نقاط جهان تعیین‌کننده دانست و گفت: دشمنان انقلاب اسلامی از اقتدار موشکی و دریایی سپاه مستاصل شده‌اند».

گویا، صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی، ارتباط مستقیمی با بیان حرف‌های عجیب و جنجال برانگیز دارد. روزنامه شرق با تیتر «به خشکسالی جنوب کشور مشکوکم» از قول حسن موسوی رئیس این سازمان نوشت: «من به خشکسالی نیمه جنوبی کشور مشکوک هستم. استعمار و استکبار جهانی با تکنولوژی در شرایط اقلیمی جنوب ایران تأثیر می‌گذارند. سازمان هوا‌شناسی باید این مفسده را کشف کند».

«رقص سلطان گوشت با کنجاله‌هایش روی آب‌های نیلگون خلیج فارس»؛ این هم تیتر شاعرانه روزنامه جوان است برای پرده‌برداری از مافیای گرانی گوشت در کشور.

این روزنامه در گزارش خود نوشته: «رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران ایران در خصوص وجود مافیا در واردات گوشت به «جوان» می‌گوید: متأسفانه برای هر کالایی در ایران مافیایی وجود دارد؛ از تکدی‌گری گرفته تا واردات نهاده‌ها و مرغ و گوشت! اتحادیه از نحوه واردات و اینکه توسط بخش دولتی یا خصوصی صورت می‌گیرد، اطلاعی ندارد و معلوم نیست که وارد‌کنندگان وابسته به کدام جناح هستند، اما اخیراً دست به هر کالایی می‌گذاریم، از وجود شبکه پشت پرده‌ای مطلع می‌شویم».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها