بازدید 55816

وايتكس به جای كلر در آب شرب!

کد خبر: ۲۵۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷ 11 July 2012
روزنامه تهران امروز نوشت:

مدیر نظارت بر بهداشت آبفای تهران روز گذشته از جايگزين كردن «آب ژاول» به جاي «كلر» در آب تهران خبر داد، اين در‌حالي‌است كه برخي از كارشناسان صنايع غذايي در‌گفت‌وگو با تهران امروز تاكيد كردند كه آب ژاول همان وايتكس است كه اين بار قرار است به جاي شير در آب شرب تهراني‌ها ريخته شود!

حال سوال اينجاست كه چطور مي شود به‌جاي كلر از وايتكس استفاده كرد بدون اينكه خطري براي سلامت مصرف كنندگان داشته باشد؟ اين سوالي است كه دكتر موسي‌خاني پاسخ واضحي برايش ندارد! به گفته او بايد ديد چه مقدار آب ژاول (وايتكس) وارد آب شرب مي شود؟

 با اين حال، چرا دفتر نظار ت بر بهداشت آبفاي استان تهران تصميم گرفته است به جاي كلر از آب ژاول استفاده كند در حالي كه به گفته موسي‌خاني، وايتكس درصدي از كلر را به خود همراه دارد. مدیر نظارت بر بهداشت آبفای تهران اعتقاد دارد كه كلر همواره خطر انفجار را با خود دارد و اين مسئله تاكنون به كشتن شدن يك شهروند هم منجر شده است.

 به گزارش فارس، مشيري درباره علل اين تصميم گفت :« گاز کلر دارای 99.9 درصد خلوص گاز کلر تحت فشار در مخزن‌های هزار کیلویی است که به نوعی این گازهای کلر را به بمب کلر تشییه کرده‌اند و بسیار هم خطرناک است.این گازهای کلر اگر به هر دلیلی منفجر شود تا شعاع 5 کیلومتری خود را می‌تواند دچار حادثه کند، بنابراین چون در کوچه پس کوچه‌های تهران این مخازن گاز کلر وجود دارند و احتمال هر خطری وجود دارد بر آن شدیم تا آب ژاول را جایگزین گاز کلر کنیم.جایگزین کردن آب ژاول برای تصفیه آب تهران به جای استفاده از گاز کلر تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه دربرداشته است.»

موسي‌خاني هم خطر انفجار را تاييد مي‌كند اما مي‌گويد:« اين خطر هميشه وجود داشته است.» حال سوال اينجاست كه آيا استفاده از وايتكس خطري براي سلامت شهروندان در پي نخواهد داشت؟ وايتكس در شير براي از بين بردن ميكروب‌ها استفاده مي شود. اما آبفاي تهران درحالي تصميم گرفته كه اين مايع را به جاي كلر استفاده كند كه «محمد پرورش»

رئيس آبفاي تهران در 5 تيرماه سال‌جاري وجود هرگونه ميكروب در آب مصرفي شهر تهران را تكذيب كرده است:« با وجود در اختيار داشتن 18 هزار كيلومتر شبكه آبي، تاكنون هيچ آلودگي ميكروبي در آب تهران مشاهده نشده است!» پس چرا بايد براي شبكه آبي كه هيچ‌گونه آلودگي ميكروبي ندارد از آب ژاول يا وايتكس استفاده كرد؟ همچنين پرورش از اجراي دو طرح سخن به‌ميان آورده كه به گفته او مي‌تواند مسئله آلودگي آب تهران را حل كند.

پرورش با اشاره به اجرای «پروژه قمر‌بني‌هاشم(ع)» كه قرار است حلقه تامين آب سراسر پايتخت را به هم متصل كند، گفته است: «در بخش ديگري از تلاش‌ها براي بهبود كيفيت آب تهران تلاش مي‌شود با اجراي كامل طرح آبرساني از سد ماملو به تهران، دغدغه آب مردم جنوب تهران براي هميشه حل شود. » وي در مورد وضعیت اجرای فاضلاب تهران نیز گفته بود:« اتمام فاضلاب تهران حدود 4 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که در برخی از موارد که تسهیلات بانکی دیده شده باید تمامي نهادها همکاری کنند‌.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۰
انتشار یافته: ۵۹
توي شير خورديم نمرديم
توي آب هم بخوريم نميميريم
راستي آيا در كشورهاي ديگر جهان هم از كلر كه حتي ماهي ها رو ميكشه براي آب استفاده ميكنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
شما و اونهایی که این تصمیم رو گرفتند همگی پهلوانید. ما ها با این وایتکس ها مریض میشیم. پس لطفا بقیه رو هم لحاظ کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
کلر علت مرگ ماهی ها نیست بلکه علت اصلی این است که کلر باکتری های مفید درون اب را که ماهی به انها نیاز دارد را می کشد و به همین دلیل ماهی ها می میرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
کی میگه نمردیم اینهمه آمار سرطان و بیماریهای کشنده و خطرناک دیگه انفجاری بالا رفته از چیه پس؟!
طرح بسيار خوبي است - به اين شكل مشكل جمعيتي طهران به زودي حل ميشود فقط بايد در فكر توسعه بهشت زهرا بود.
آب ژاول يكي از تركيبات كلر هست و فرقي نمي كنه
خود كلر هم به شدت سمي و اگر مقدارش بيشتر از حد مجاز بشه كشنده است
مهم مقدار باقيمانده در آب است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
این چه حرفیه که می زنید! گاز کلر پس از اضافه شدن به آب به مقدار زیادی از آب جدا میشه ولی وایتکس مایعه و در آب می ماند
بعد میگویند چرا سرطان زیاد شده!!! نه برنجمان سالم است نه هوای شهرمان نه هندوانه هایمان نه شیر نه میوه نه ماهی و....
آقاي باسواد: وايتكس اسم مارك سفيدكننده است . انگار كه به بقال بگي آقا يك ريكاي گلرنگ بده!!!
پاسخ ها
بهادری
| Germany |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
وایتکس یک نوع اسید است و خیلی هم قوی و مضر است
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
آقای بهادری، صحبت آقای ناشناس کاملا درسته. وایتکس اولین کارخانه ای بود که در ایران همون آب ژاول رو تولید تجاری کرد. بعد از انقلاب هم چون به شرکتش گیر دادند ، اسمش رو کرد "وایا" . در ضمن خاصیت اسیدی هم نداره بلکه بیشتر سفی کننده و رنگ بر هست. اون اسید ها که شما میگی قبلا اسمش جوهر نمک بود که الان به اسم زمین شور فروش میره . اکر یک کم تو خونه به همسرتون کمک میکردید ، این چیز ها رو به خوبی یاد میگرفتید.
بابا میکروب داخل آب خطرش کمتر از وایتکسه! اینقدر با جان مردم بازی نکنید.
چرا موضوع سلامت مردم اینقدر به بازی گرفته می شود؟ جامعه بیمار نه توان تفکر و ساختن دارد نه توان دفاع از مملکت و انقلاب. حال چرا با بی توجهی به سلامت ملت دقیقا دشمنان را به آرزوی دیرینه خود که ایرانی ضعیف و ناتوان است نزدیک کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وایتکس یک نام تجاری است.
بهتر است از اسم شیمیائی آب ژاول استفاده شود
دکتر تابناک من متخصص نیستم ولی اینو تو شیمی دبیرستان خوندم که گاز کلر یه ضد عفونی کننده قویه و بسیار سمیه و حمل و نکهداریش سخته اما آب ژاول یه ترکیبی از کلره که مایع هست و خاصیت ضدعفونی کمتری داره ولی حمل ونکهداری و همچنین مصرفش ساده تره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
اب ژاول محلولی است که از اب نمک اشباع شده و در شرایط اکسیداسیون و احیا نولید میشود که فوق العاده سمی است .
این روزها وایتکس ( آب ژاول ) چقدر پر مصرف شده و پرطرفدار .
همه دنیا با اوزون تصفیه می کنند. کلر خودش هم مضر است چه برسه به آب ژاول
من نمیفهمم این همه بارندگی و سد و رودخانه و ..... باید وضع ما این باشه ؟ مگه مثلا در دوبی که سالی 3 تا استکان هم بارون نمیاد وایتکس توی آب میریزند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
مقدار آب و بارندگی چه ربطی به نحوه تصویه آب داره ...
یه ذره فکر کنید بعد مقایسه کنید.
ظاهرا کلر هم وارداتی بوده و تحریم شده.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
دقیقا درسته.
مردیم از خوشی !!!
یکی از کاراترین مواد برای گندزدایی آب آشامیدنی ترکیبات کلر است که در تمام دنیا برای گندزدایی آب استفاده می شود. حال آن می تواند آب ژاول باشد یا گاز کلر
بالاخره باید یا آب کلر دار خورد یا انواع باکتری ها...
اگر مقدار کلر باقیمانده آب در نقاطی از شبکه در مدت 24 ساعت غلظت کلر کمتر از 0.2 میلی گرم در لیتر را داشته باشد طعم آب بد خواهد شد و آنوقت همین شماها خواهید نوشت "آب گندیده در لوله های شهر"!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
تقريبا" 30 سال ميشه كه كشورهاي پيشرفته از ازون o2 براي ضدعفوني كردن آب استفاده مي كنند نه كلر، چه برسه به آب ژاول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
دوست ناشناس دانشمند اوزون O3 هست
هردم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد...بابا میخواهید جمعیت رو کم کنید راههای بهتری هم هست والله اینجوری سرطان میگیریم هزینه رو دست خودمون و دولت میذاریما..از ما گفتن
تابی جان وایتکس بخوریم نهایتاش اینه یک دو سه روز حال تهوع خواهیم داشت ولی اگر به هر دلیلی یکی از این مخازن منفجر شود هزاران انسان به تهوع ابدی مبتلا می شوند:)
چیزی که ظاهرا ارزش نداره جون و سلامتی ما ست.
خود کلر بسیار مضر و خطرناکه و خیلی از کشورها روشهای غیر شیمیایی برای تصفیه آّب رو انتخاب کردند؛ در حالی که ما .....

خدارو شکر که ما از خیلی وقت پیش منبع آب مصرفی خودمون رو از آب تهران به آب چشمه و جوشیده ی سرد شدده تغییر دادیم.
تابناک جان بجای آب شرب، آب آشامیدنی را در زبان فارسی داریم.
چرا به جای اینکه از مردم و کودکان بعنوان موش آزمایشگاهی استفاده کنید از تجربیات دیگر کشور ها استفاده نمی کنید؟ تاثیر وایتکس بر قلب و مغز و اندامهای مردم بی گناه چه خواهد بود؟
عجب منطقی، چون یک نفر با کلر کشته شده تمام مردم را باید با وایتکس، یواش یواش کشت!!!
مگه این آقای دکتر نمی دونه که وایتکس پوست نازک روی کبد را جدا می‌کنه و باعث از بین رفتن کبد می‌شود؟ گاز کلری که در آب زده می‌شود سریع تبخیر شده و از آب جدا می‌شود ولی وایتکس چون مایع است در آب می‌ماند و وارد بدن می‌شود.
این صحبت مثل این است که بگوئیم: چون درصدی از قتل‌های انجام شده با چاقوی آشپزخانه انجام می‌شود از این به بعد بجای چاقو از اره استفاده کنیم.
کپسول گاز کلر اگر منفجر شود ، کپسول گاز cng اگر منفجر شود کپسول ..... اگر منفجر شود
آق اينقدر وايتكس توي چيزاي مختلف به خوردمون دادن كه معتاد شديم من اگر هر روز صبح يك نصفه ليوان وايتكس نخورم حال كاركردن ندارم!!!
من در استان خوزستان هستم و نه در تهران . حرف شما درست آب ژاول همان وایتکس است اما شکل دیگر از کلر است و مصرف آن جهت میکروب زدایی از آب شرب بلامانع است.
تابناک جان اگر علمی را نداری بهتر است با کارشناسان مشورت کنی و مردم را نگران نکنی
وايتکس خونمون کم شده برا همينم به آب و شير .. اضافه ميکنن البته براي شستشوي دستشويي ديگه لازم نيست وايتکس بخريم
با سلام
پیشنهاد می گردد به منظور شفاف سازی موضوع بحث مربوطه از منظر کارشناسی بررسی شود.مزید اطلاع ماده آب ژاول ویا همان هیپوکلریت سدیم یک ماده ضد عفونی کننده از خانواده کلر می باشد که با مشخصات مندرج در استاندار ایران ویا استانداردهای جهانی از جمله استانداردawwaقابلیت مصرف جهت آب شرب را دارد.این ماده مزیتهای زیادی از جمله ایمنی بالا رادارد اما به لحاظ میزان درصد ماده فعال جهت ضدعفونی کنندگی مصرف زیادی خواهد داشت که در موارد مانند تصفیه خانه های آب تهران حجم زیادی مورد نیاز می باشد که بایستی مد نظر قرارگیرد.
با این شرایط آلودگی آب، هوا و ترافیک و مشکلات دیگه باید رفت تو روستا زندگی کرد.
آب ژاول از کلر کم خطر تر است. در این موارد باید اهل فن نظر بدهند. چرا بدون اطلاع کافی هیاهو می کنید.
در شیر بد است در آب که چند برابر شیر مصرف می شود اشکالی ندارد .این هم از عجایب مدیریتی این سرزمین است
متشکرم از این مقاله خوب که در جهت منافع مردم است و خطر وایتکس بجای کلر دمت گرم
در اينترنت ديدم كه نقطه جوش آب ژاول 40 درجه است آيا با جوشاندن آب لوله كشي ميتوان آب ژاول در آن را تبخير كرد؟
اینقدر که نظرات خوانندگان مفید بود به خدا مطلب اصلی مفید نبود. دست همگی خوانندگان درد نکند.
چرا ندانسته تنش به جامعه وارد میکنی؟ کلر ترکیبات متفاوتی دارد که آب ژاول نیز یکی از آنهاست و اتفاقاً در خیلی از نقاط جهان برای ضد عفونی آب به کار میرود. نکته دیگر اینکه اگر گفته می شود آب تهران آلودگی میکروبی ندارد بخاطر وجود همین ماده ای است که شما بهش میگین وایتکس!!! وای به حال مملکتی که دانش خبر گزاریهاش اینه!!!
بعنوان یک کارشناس مطلع باید عرض کنم که آب ژاول و گاز کلر و همینطور گاز ازون و اشعه فرابنفش انواع روشهای ضدغفونی کردن آب هستند که همگی آنها در کشورهای مختلف همچنان مورد استفاده هستند. تصفیه آب با گاز کلر یا آب ژاول باعث می شود که مسیر لوله کشی نیز گندزدایی شود و سایر روشها این مزیت را ندارند. همچنین گاز کلر خطرات بسیاری را از جهت نحوه کارکردن بهمراه دارد. در شهری چون تهران که امکان آلودگی آب حتی پس از تصفیه اولیه آن در تصفیه خانه وجود دارد بهتر است از آب ژاول استفاده شود. چقدر خوب است قبل از درج هر خبری قدری مطالعه داشته باشید و یا حداقل با یک کارشناس صحبت کنید.
یعنی به خاطر مرگ یک نفر ، پانزده میلیون نفر دیگه سرطان و زخم معده بگیرن و بمیرن؟ اگه اینطوریه پس دیگه ماشین هم تولید نکنید و با اسب و الاغ رفت و آمد کنید چون هر روز صدها نفر تو تصادف دارن میمیرن.
تابناک محترم که این مقاله غیرعلمیا منتشر کردی. بنده خودم کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط هستم و خواهش میکنم از موضوعی که اطلاع علمی کافی ندارین برای عموم از خودتون مقاله چاپ نکنید. محض اطلاعتون هیپوکلریت سدیم یا همان وایتکس یکی از ترکیبات کلر میباشد که برای ضدعفونی کردن به کار میره. وقتی که کلر وارد آب میشود حالا به هر نوعی که باشه چه به صورت گاز چه به صورت مایع کلر با آب واکنش میدهد و اسید هیپو کلرو و یون هیپو کلریت را تشکیل میدهد که به مجموع این دوتا میگن کلر آزاد باقیمانده و همیشه طبق استاندارد باید مقدار 0.2 تا 0.8 میلی گرم در لیتر کلر آزاد باقیمانده در اب شرب موجود باشه. محض اطلاع اون دوستمون که گفتن دنیا با اوزون گندزدایی میکنه اینجوری هم که ایشون میفرماین نیست به دلیل این که ازن توی آب باقیمانده ای بر جا نمیزاره هیچ موقع برای گندزدایی نهایی از ازن استفاده نمیشه.در جواب نویسنده مقاله اصلا فلسفه گندزدایی در انتهای تصفیه خانه های آب برای جلوگیری از آلودگی ثانویه هست که ممکنه توی شبکه توزیع به دلایل مختلف از قبیل شکستگی اتفاق بیوفته.
پاسخ ها
اديبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
ممنون از نظر كارشناسي شما و ساير عزيزان نظر دهنده. براي من كه در اين مورد اطلاع كافي نداشتم بسيار سودمندتر از اصل مقاله بود
به به به هروز خبرهای جدید و خوب میشنویم!دیگه بهتر از این نمیشه
در تمامی کشورهای پیشرفته از جمله امریکا از اب زاول استفاده میشود
متشکر از اینکه به این قضیه پرداختید اما تو رو خدا به عمین اکتفا نکنید. حتی کلر هم که می ریزند آنقدر زیاد و غیرکارشناسی است که بدون نیاز به هیچ آزمایشی، با چشم و زبان و دهان و بینی، دیده و چشیده و بوییده می شود. انگار جان آدمیزاد خیلی کالای کم ارزشی شده
ماكه ميريم ازچشمه آب مياريم شماهم همين كاروبكنيد
آبژاول داراي 12تا 14 در صد كلر فعال و 1در صد سود سوز آور مي باشد استفاده از آبژاول در تصفيه آب آشاميدني موجب بالا رفتن PH آب مي شود و در دراز مدت باعث مشكلات پوستي و گوارشي مي شود.
آقا آب آشامیدنی . پخت و پز رو فیلتر کنید . ختم قضیه
اب ژاول با وایتکس فرق داره
اب زاول 15% کلر داره در حالی که وایتکس در نهایت 5% کلر داره
به علاوه هیچ فرقی بین ابی که با کلر گندزدایی شده با ابی که با اب زاول گندزدایی شده وجود نداره
همین الان تو خیلی از شهرهای کوچیک از اب ژاول به جای گاز کلر استفاده میکنن
بهتر بود به جای کارشناس تغدیه نظرچندتا کارشناس بهداشت رو میپرسیدید!
شما نوشتید که " وايتكس در شير براي از بين بردن ميكروب‌ها استفاده مي شود" یعنی دیگه شک هم نداشته باشیم که این کارو میکنن؟آخه تلویزیون تکذیب کرد بعضیا باور کردن
عجب بد بختی هایی داریم تو این مملکت خبرم نداریم
خوبه یه سری دانشمند، ارتباط کلر در آب شهر و افزایش چشم گیر بیماری دیابت در کشور را بررسی کنند و نسبت به این نسل کشی سراسری توسط وزارت بهداشت (مرگ) روشنگری کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی