بازدید 10484
ايران در فقر بنزين و گازوئيل؛

وفور بنزين و گازوئيل قاچاق ايراني در پاكستان

با توجه به حجم زياد قاچاق اين سوخت‌ها، بسيار بعيد به نظر مي‌رسد که آنها توسط چند جيپ يا تانکر از ايران به پاکستان حمل شوند و اين قاچاق آشکار احتمالا با استفاده از کشتي صورت مي‌گيرد که بنزين و گازوئيل خريداری شده را پيش از وارد شدن به ايران تغيير مسير داده و به پاکستان حمل مي‌کنند.
کد خبر: ۲۵۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۵ 17 November 2008
روزنامه پاکستاني «ديلي تايمز» در روز 21 آبان از قول دلالان نفت گزارش داد، به دليل ارزاني نسبي، عرضه بنزين و گازوئيل قاچاق از ايران به ويژه در شهرهاي سيند و بلوچستان دوباره افزايش پيدا کرده که به شهر پنجاب نيز نفوذ کرده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، به گفته دلالان نفت، قيمت گازوئيل ايراني بين 10 تا 15 روپيه (127 تا 190 تومان) کمتر از قيمت خرده فروشي گازوئيل محلي است و در وسايل نقليه عمومي و خودروهاي باري استفاده مي‌شود و اين باعث افت قيمت گازوئيل محلي شده است.

بر پايه آمار انتشاري «کميته مشاورتي شرکت‌هاي نفتي»، اين افزايش قاچاق بر فروش گازوئيل در سطح کشور تأثير گذاشته است و فروش گازوئيل نسبت به همين ماه مالي سال گذشته با 5 درصد افت از 2.6 ميليون تن به 2.4 ميليون تن رسيده است.

«عبدالسامي خان» رئيس اتحاديه دلالان مواد نفتي به «ديلي تايمز» گفت: به علاوه، نفوذ گازوئيل ايراني قاچاق به همراه قيمت بالاي گازوئيل محلي، که 10 تا 15 روپيه از نوع قاچاق آن گران‌تر است، منجر به افت تقاضا براي گازوئيل محلي شده است.

وي گفت: عرضه گازوئيل و بنزين ايراني به نسبت تقاضا بالا مي‌رود، در حالي که قيمت نفت در بازارهاي بين‌المللي پايين مي‌آيد و اين فرصتي را براي دلالاني که در اين معاملات دست دارند، فراهم کرده است.

مقامات مسئول درباره افزايش قاچاق توليدات نفتي آگاهند، ولي به دليل حفاظت منافع صنايع محلي، تمايلي به جلوگيري از اين فعاليت‌هاي غيرقانوني نشان نمي‌دهند.

دولت پاکستان در ماه نوامبر قيمت بنزين را 5 روپيه و قيمت گازوئيل را 4 روپيه براي هر ليتر کاهش داده است و هم‌اکنون اين محصولات به ترتيب به قيمت‌هاي ليتري 76.66 روپيه (978 تومان) و 64.14 روپيه (819 تومان) به بازار عرضه مي‌شوند.

با توجه به اينکه ايران 40 درصد بنزين مورد نياز خود را وارد مي‌کند و مقدار قابل توجهي از آن هم از شرکت هندي «ريلايانس اينداستريز» تأمين مي‌شود، مردم ايران در حال تقديم ميلياردها دلار يارانه به پاکستاني‌ها هستند که از لطف دست و دل بازي مسئولان ايران از کاهش قيمت بنزين و گازوئيل بهره مي‌برند.

با توجه به حجم زياد قاچاق اين سوخت‌ها، بسيار بعيد به نظر مي‌رسد که آنها توسط چند جيپ يا تانکر از ايران به پاکستان حمل شوند و اين قاچاق آشکار احتمالا با استفاده از کشتي صورت مي‌گيرد که بنزين و گازوئيل خريداری شده را پيش از وارد شدن به ايران تغيير مسير داده و به پاکستان حمل مي‌کنند. حال پرسش اين است که اين کار در چه بندرگاه‌هايي انجام مي‌شود و چگونه امکان دارد که کسي چيزي در مورد آن نداند؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۰
چشم دولت محترم روشن
اگر عوامل قاچاق هم شناسايي شوند فكر مي كنيد با آنها چه برخوردي خواهد شد؟
اگر قصد برقراري عدالت در ديگر كشورها را نيز داشته باشیم، چه كسي را بايد ببينیم. اصلا به ما چه مربوط است. ما كه علاوه بر سفره مان تمام هيكلمان نفتي شده، چه ضرورتي دارد مخالف اين امر باشيم. از همه اين حرفها كه بگذريم بالاخره پاكستان هم روزي قسمتي از ايران بوده و حق آب و گل دارند.
بهتر است همه مشكلات را به گردن دولت نيندازيم. به قول خواننده محترم (نظر دوم)اگر عوامل قاچاق شناسايي و دستگير شوند( كه بخش مهمي از اين كار به عهده دولت نيست) دستگاههاي مسوول چه حكمي برايشان صادر ميكنند؟ آيا حكمي است كه بتواند درس عبرتي باشد براي ديگران كه بخاطر نفع شخصي منابع ملي را غارت ميكنند؟
خدا رو شکر که جلوی قاچاق سوخت گرفته شد !!
آخه تمام قاچاق سوخت از همین پمپ های بنزین انجام میشد که با مجهز شدن جایگاه ها به سیستم کارت خوان این معضل هم حل شد !!
حجم بنزيني كه در اختيار پمپ بنزينها گذاشته مي شود معلوم است . مصرف بنزين هم مشخص است (از روي كارتهاي سوخت ) واردات بنزين و ميزان توليد آن نيز مشخص است با يك ماشين حساب دستي مي توان تفاوت اينها را محاسبه و عامل توزيع قاچاق بنزين را كه قاعدتا در يكي از مزاحل فوق توزيع سوخت صورت مي گيرد شناسايي نمود .
سلام. اخبار 20:30 چند وقت پيش گزارشي تصويري از قاچاق آسان و آزادانه گازوئيل و آرد توسط صدها ماشين وانت از ايران به پاكستان پخش كرد كه واقعاً حيرت آور و در عين حال ناراحت كننده بود. انشاء الله مسئولين امنيتي و انتظامي به آن گزارش نيز توجه كافي بنمايند
ما که تو مرز ایران با پاکستان هستیم قاچاقی که از اینجا میره گازوئیل هست نه بنزین .بنزین ازاد حتی تو شهرهای بلوچستان با زحمت گیر مییاد.محدود قاچاق گازوئیل هم برای امرار معاش حاشیه نشینان مرز صورت میگیرد.چون اینجا نه کارخانه ای هست و نه اشتغالی...باید به دنبال قاچاق در جاهای دیگه بگردید.
پس نيروهاي مرزي، گمرگ و غيره كجا هستند؟؟؟ اگر بجاي سوخت، تروريست به ايران قاچاق بشود، تكليف چيست؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان