بازدید 74486
خوانده می‌شوید:

«عمره مفرده» رفتن یا نرفتن؛ نظر شما چیست؟

در روزهای گذشته، سعودی‌ها صدور روادید برای زائران عمره ایرانی را متوقف کرده‌اند؛ این نخستین بار و آخرین بار از این دست کارشکنی‌های سعودی‌ها نیست. نظر به همین کارشکنی‌ها، دو رویکرد اصلی در میان مردم درباره رفتن ایرانیان به حج عمره وجود دارد. نظر شما چیست؟ این مطلب را دیدگاه‌های شما تکمیل می‌کند.
کد خبر: ۲۵۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹ 03 July 2012
در روزهای گذشته، سازمان حج و زیارت اعلام کرد: عربستان سعودی به دلایلی که آن را مشکلات فنی نامیده، از صدور روادید برای زائران ایرانی خودداری کرده است. 

به گزارش «تابناک»،این نخستین بار و آخرین بار از این دست کارشکنی‌های سعودی‌ها نیست. نظر به همین کارشکنی‌ها، دو رویکرد اصلی در میان مردم درباره رفتن ایرانیان به حج عمره وجود دارد.

بخشی از مردم بر این باورند، به رغم همه کارشکنی‌های سعودی‌ها و تحقیر‌های احتمالی آنان، رفتن ایرانیان به مکه و مدینه، در واقع اعلام حضور پیروان ائمه اطهار و دوستداران اهل بیت پیغمبر خداست؛ کسانی که اسلامشان با اسلام وهابیت و ارتجاع متفاوت است و باید باشند که حضور آنان، اسلام اهل بیت را در میان مسلمانان زنده نگه دارد و گریه آنان بر ائمه بقیع، مظلومیت خاندان عصمت و طهارت را به دیگر مسلمانان نشان دهد؛ بنابراین، در چنین رویکردی، قطعا ارزش دارد که مسلمان ایرانی به حج عمره برود، حتی اگر در آن به ‌او هم بی‌احترامی شود.

گروهی دیگر بر این باور هستند تا هنگامی که آل سعود، دشمن ایران و مسلمانان ایرانی است، نباید حج عمره رفت و با هزینه کردن پول در سرزمین حجاز، به اقتصاد این کشور کمک کرد. این گروه می‌گویند، در شأن مسلمان ایرانی نیست که توسط سعودی‌ها از این بابت تحقیر شوند.

حال نظر شما چیست؟ شما مانند گروه نخست می‌‌اندیشید که دیدگاه‌های عمقی‌تر و دوراندیشانه‌تری دارند و منافع دراز مدت را بر منافع کوتاه مدت ترجیح می‌دهند یا مانند آنان هستید که تنها به فکر اذیت نشدن و منافع کوتاه مدت هستید؟ ممکن است که شما رویکرد متفاوتی با آنچه گفته شد، هم داشته باشید.

این در حالی است که ماجرا می‌تواند از یک زاویه دیگر هم بررسی شود؛ از زاویه دید سعودی‌هایی که دشمنی می‌کنند و البته از هر کارشان، به دنبال هدفی هستند.

به نظر شما، چرا سعودی‌ها کاری می‌کنند که به زعم برخی از ما، شاید به مخالفت با کسب درآمد برایشان باشد؟ آیا اگر ایرانیان به حج نروند، سعودی‌ها متضرر می‌شوند؟ در صورت ضرر کردن، کدام سود را ترجیح داده‌اند؟

آیا به دنبال این نیستند که ما را از رفتن به حج منصرف کنند تا مثلا حج را مختص به اتحادیه عرب کنند؟ آیا مشکل‌تراشی آنها در این امر به این دلیل نیست که اصولا از حضور ما در حج ناراضی‌اند؟

***            ***            ***
می‌خواهیم در قالبی جدید با شما تعامل کنیم؛ به این شیوه که بررسی و تحلیل از دیدگاه‌های شما بیرون آمده و به متن افزوده خواهد شد؛ به عبارتی بهتر، قرار است هر بار موضوعی برگرفته از نظرات پیشین خوانندگان را طرح کرده تا در تعاملی دو سویه، درباره آن به گفت‌وگو نشسته و البته با دیدگاه‌های شما بحث را شکل دهیم.
ناگفته پیداست که همه دیدگاه‌های شما را خوانده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی را لحاظ خواهیم کرد؛ بنابراین، شاید بد نباشد برخی چهارچوب‌های قانونی را برای بهتر شدن بحث مرور کنیم:

*از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری کنید.

* از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید.

* از اتهام‌زنی به دیگران خودداری کنید.

*از ارسال مطالب حاوی لینک یا مطالب نا مرتبط با بحث بپرهیزید.

*از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری کنید.

*از تعمیم نظر خود به دیگران و ترغیب و حتی توصیه به سایرین بپرهیزید.


در پایان بد نیست یادآور شویم:

*حجم نظرات رسیده بسیار زیاد بوده (بیش از دو، سه هزار نظر در بحث قبلی) و قادر به انتشار همه آنها نخواهیم بود، لذا برخی از نظرات شما طی مدت زمان بررسی به متن افزوده شده و برخی دیگر به‌‌‌ همان شیوه پیشین، به صورت کامنت منتشر خواهد شد.

*نظراتی به بحث افزوده خواهد شد که حاوی نکات تازه بوده و زاویه دید، ایده یا محتوای جدیدی را شامل شود.

*ایجاز شما در نوشتار و پرهیز از موارد پرداخته شده و تکراری موجب سرعت گرفتن بحث و طبیعتا بررسی جامع‌ترِ موضوع خواهد شد.

*از آنجایی که تحلیل‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با معرفی خود ـ و یا حتی محل سکونت‌تان ـ ما را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.

*لطفا از کپی کردن نظرات دیگران و حتی افراد صاحب نظر، کار‌شناسان، علما، اساتید و غیره خودداری کرده و از تمثیل و ذکر داستان‌ها و روایات خودداری کنید.

*از ارسال بیش از یک نظر در یک بحث خودداری کنید تا بتوانیم نظرات خوانندگان بیشتری را مورد مطالعه و انتشار قرار دهیم.

*از آنجا که تحلیل ها و نظرات شما به بحث افزوده خواهد شد، از بکارگیری کلمات محاوره ای و عامیانه خودداری کرده و از ادبیات معیار استفاده نمایید.

*در صورتی که به محتوای یک مطلب منتشر شده ایرادی وارد می دانید، آن را با ما در میان گذاشته و استدلالات خود را طرح نمایید.

* دیدگاه‌های خود را درباره بهتر شدن بحث با ما در میان بگذارید.


***            ***            ***

نظرات خود را با ما در میان بگذارید؛ همکاران تابناک لحظه به لحظه ایده ها و دیدگاه‌های خوانندگان را مطالعه کرده و تا ساعت ۱۶:۳۰ (صرفا برای این بحث) به صورت هر ۳۰ دقیقه یک بار، با بروز رسانی مطلب بخشی از دیدگاه های شما را به متن خواهند افزود.
توجه داشته باشید که برخی از نظریات شما به متن افزوده شده و برخی دیگر به‌‌ همان شیوه پیشین، به صورت کامنت منتشر خواهد شد تا در ادامه با انتشار حجم قابل قبولی از نظرات رسیده (درصد قابل توجهی از نظرات شما) زمینه تهیه یک مقاله جامع در این حوزه ـ با استفاده از جامعه بزرگ آماری کاربران ـ فراهم شده و انشالله مورد توجه مقامات و مسئولان قرار گرفته و راهگشا واقع شود.

***            ***            ***
نخستین بروز رسانی: 11:00

رضا:
از آنجا که درآمد عربستان از بابت زائران کشورهای اسلامی صرف هزینه برای گسترش اماکن متبرکه مکه و مدینه (حرمین شریفین) می شود و حضور ایرانی ها در موسم حج تمتع و عمره موجب آشنائی بیشتر مردم جهان اسلام با رویکرد و مدل جمهوری اسلامی می شود و به نوعی خود بزرگترین رسانه محسوب می شود قطعا حضور در این گردهمائی جهانی به نفع مسلمانان است اگرچه هزینه نیز دارد، به عنوان مثال ایران شبکه عربی العالم را راه اندازی نموده تا همین آگاه سازی را میان مسلمانان گسترش دهد حال درست است بگوئیم چون فلان کشور در امر ارسال امواج این شبکه کارشکنی می کند و این امر نیز هزینه بر است پس به نشانه اعتراض شبکه را تعطیل کنیم، با این توضیح که یادمان نرود که درآمد عربستان از حج صرف حرمین شریفین می شود.

فراز ایرانی:
در جائی دشمنی عربستان با مردم و کشورمان مسجل شده؛ ایرانیان در عربستان به وحشیانه ترین وضع اعدام می شوند؛ آنگاه که عربستان برای ضربه زدن به ایران سینه سپر می کند و اعلام می کند ایران را تحریم کنید و نگران نباشید که من با تولید نفت بیشتر، جبران می کنم ..... قدری کلاه خود را قاضی کنیم: آیا رواست که در وضع کنونی اصرار به سفر کنیم.... والله که روا نیست....
روا نیست....

بدون اسم:
سعودی‏ ‏ها‏ ‏نیازی‏ ‏به‏ ‏پول‏ ‏حجاج‏ ‏ایرانی‏ ‏ندارن.‏ پول‏ ‏خرید‏ ‏حاجی‏ ‏ها‏ ‏در‏ ‏حقیقت‏ ‏شکم‏ ‏گرسنه‏ ‏های‏ پاکستانی‏ ‏افغان‏ ‏و‏ ‏سایر‏ ‏گرسنه‏ ‏ها‏ ‏را‏ ‏سیر‏ میکنه.‏ این‏ ‏نباشه‏ ‏که‏ ‏ما‏ ‏فکر‏ ‏کنیم‏ ‏اگه‏ ‏ما‏ نرویم‏ ‏اقتصاد‏ ‏اونا‏ ‏داغون‏ ‏میشه.‏ ‏ولی‏ ‏در‏ ‏کل‏ با‏ ‏این‏ ‏رفتار‏ ‏احمقانه‏ ‏ای‏ ‏که‏ ‏اونا‏ ‏به‏ ‏ما‏ نشون‏ ‏دادن‏ ‏باید‏ ‏تحریم‏ ‏کنیم‏ ‏عمره‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏

ابو بشرا:
اندکی صبر . سحر نزدیک است مشتاقان حج عمره اکثرا سالمندان و از قشر زحمتکش جامعه هستند که بعد از 5 سال سپردن ودیعه به سازمان حج و زیارت اکنون بدلیل کارشکنی عربستان و نیز زیاده خواهی افرادی که بدفعات به حج مشرف شده اند از این فیض عظمی و شاید تنها دلخوشی عمر خود باید محروم شوند . هیچ رابطه ای بین تشرف به حج و مقابله با آل سقوط وجود ندارد و نباید ضعف دیپلماسی وزارت خارجه را ملت بپردازند . آیا اگر چند سال ایرانیها عمره را تحریم کنند گزندی به منابع عظیم نفت عربستان وارد میشود . بهتر است با ترمیم نقاط ضعف سیاستگذاری خارجی و محدودیت برای کسانی که بیش از 2 بار به عمره مشرف شده اند کاری کنیم که موجب رضای خالق و مخلوق باشد . انشاء ا...

نیما:
اگر چه حچ یک فریضه مهم و مقدس است، وقتی عواید آن متوجه دشمنان ملت ایران و شیعیان می شود، آیا نباید بیشتر در مورد اینکه فروعات را نباید بر اصول مقدم داشت تفکر کنیم. همانطور که رسول اعظم حضرت محمد (ص) سال ها تا زمان رسیدن فتح مکه به حج اقدام نکردند. از نظر شخصی من حرام دانستن حج کار سنجیده ای نیست ، اما جزو مرام خود نمی دانم که همسایه و هموطن من در فقر و تنگدستی باشد و من پول مازاد و در برخی موارد حتی مورد نیاز خودرا به جیب برادران دینی بریزیم که هم اکنون تیشه به ریشه اسلام و تشیع می زنند.

دومین بروز رسانی: 11:30

محسن:
بر خلاف نظرات نویسنده، دلایل رفتن و نرفتن چیزهای دیگر است.
1- رفتن ایرانیان نه تنها منافع اقتصادی، بلکه به صورت یک ابزار سیاسی مورد استفاده عربستان قرار گرفته است. منفعت آنها در نرفتن، ضرر اقتصادی نیست که شاید کمتر از 1% سود هم نباشد، بلکه می توانند از این طریق به زعم و خیال خود از طریق مردم مسلمان و معتقد و عاشق مکه و مدینه به دولت مردان فشار وارد کنند و عامل را افراط گری ایران یا دولت ایران معرفی کنند. ممکن است تحقیر ایرانیان را از طریق بستن ویزا و منتظر التماس ما ایرانیان به زعم خود دنبال کنند. در مورد رفتن ایرانیان به عنوان نمایندگان شیعه و اهل بیت نیز باید گفت که متأسفانه در موارد بسیاری بر خلاف این رویه صورت می گیرد که تنها یک نمونه آن وجود عده زیادی از حاجیان در بازار خرید به هنگام نماز است. ضمناً شیعیان کشورهای دیگر حضور خواهند داشت. بخث و گفتگویی هم نمی تواند بین ایرانیان با عرب زبان ها و دیگران باشد و تنها رفتارها است که نشانگر شیعه است و این مسئله نیز تا حدود زیادی مطلوب نیست. در هر حال به نظر بنده رفتن، یا حد اقل رفتن به هر قیمت، رفتن با التماس و ... مثبت نیست و باید مردم را نیز از این جهت آگاه کرد. در این میان ایران می تواند مطالبات خود را در مسئله اعدام ایرانیان و مسائل بسیاری دیگر پی گیری نماید. ضمن آنکه تبلیغات گسترده ای در مورد ممانعت ایرانیان از رفتن به حرم الهی در میان مسلمانان جهان انجام دهد. امروز بر خلاف سال 66 ابزارهای لازم تبلیغاتی بر علیه سعودی را دارا هستیم.

تفرشی:
من به شخصه مخالف رفتن به مكه و بالا بردن اقتصاد حكومت نامشروع سعودي هستم اما براي اينكه كمترين بهره به وهابيون برسد پيشنهاد ميكنم تعداد قابل توجهي هتل توسط سرمايه گذاران و يا دولت در مكه و مدينه منوره خريداري شود و مديريت آن را خودمان به عهده بگيرم تا از دو منظر در امان باشيم اولا به بهبود اوضاع اقتصادي آل سعود كمك نكرده ايم و ثانيا در محيط امن تري به اسكان زائران خود همت كرده ايم البته من از قوانين دولت عربستان بي خبرم كه آيا اين راهكار تضمين اجرا دارد يا خير ؟
و صميمانه به هموطنانم پيشنهاد مي كنم حتي المقدور از سفر به عربستان خودداري كنند و اين سفر را فقط مختص به افراد مسن سال بدانند كه شرايط روحي ايشان نياز بيشتري به اينگونه سفرها دارند و در پايان اين نكته را متذكر ميشوم كه پديد آمدن اينگونه واكنش هاي منفي از سوي دولت هاي ديگر ناشي از ضعف ديپلماسي دولت خودمان است .

بدون اسم:
حج عمره یک امر مستحبی است نه واجب . عزت و آبرو و جان مومن نیز در نزد پروردگار خیلی ارزش بالایی دارد. دولت جمهوری اسلامی باید حافظ عزت امت و ملت خود باشد. با تعطیل کردن حج عمره از طرف ایران ، این عربستان است که وادار به عذرخواهی و اظهار ندامت میشود. 
ایران باید نرمش با خیلی از کشورها را کنار بگذارد . نرمش تا جایی خوب است که طرف مقابل هم حداقل در ظاهر نرم باشد نه اینکه حالا عربستان - قطر - امارات - بحرین - ترکیه - آذربایجان و خیلی از کشورهایی که با پول و اعتبار ایران به اینجا رسیدند برای ما شمشیر را از رو بستند.

یک شیعه:
با اینکه دلم برای زیارت پر میزنه ولی ابرو واحترام شیعه باید حفظ بشه پس بیایید با یک اراده قوی رفتن را تحریم نماییم واز همین جا سیم دل را وصل کنیم ..به امید ظهور ونابودی وهابیت

بدون اسم:
نظرم باید رفت و صحنه رو خالی نکرد، اما در عین حال از همه حجاج عزیز و پدرو مادرهای گرامی خواهشمندیم که هیچ خریدی از عربستان انجام ندهند. اجناسی که اونجاست یا مارک داره که معلومه سودش به تو جیب کی میره یا چینیه که توی ایران خودمون هم هست. میشه یه کار دیگه هم کرد: الان تقریبا مسئولان میدونند که حجاج عزیز چه چیزهایی رو برای سوغات میپسندند، بهتر نیست یه فروشگاه بزرگ در فرودگاه تعبیه کنند تا حجاج عزیز بعد از برگشت این اجناس رو از همون جا تهیه کنند و زمان بیشتری رو برای درک تعالیم اسلام و بالابردن بخش معنوی وجودشون د رسرزمین وحی صرف کنند!!

شهریار:
حج واجب دینی هستش و باید اجرا بشه و دولت ایران باید اونقدر توانایی داشته باشه که بتونه رضایت زائران رو برآورده کنه اما حتی اگر نتونست حداقل نباید راه ورود به خاک عربستان برای حج واجب بسته بشه. حتی اگه ما با عربستان وارد جنگ هم بشیم این اتفاق نباید بیفته و به همین دلیل هست که ماه ذیحجه از ماه های حرام است و جنگیدن در آن بر مسلمانان حرام شده. ما باید روی دولت خودمان و وزارت امور خارجه فشار بیاوریم و از آنان بخواهیم عملکر بهتری داشته باشند تا سعودی ها جرات محدود کردن حج را برای ما نکنند نه اینکه حج را تعطیل کنیم! به علاوه دولت هم میتونه با تاکید بیشتر روی مشترکات مسلمین با اعراب و ترکها که برادران دینی ما هستند روابط دوستانه تری ایجاد کنه نه اینکه خودشو به چین و روسیه که از ما خیلی دورتر هستند بچسبونه!
والسلام

احمد:
با نظر اول موافقم. یعنی باید رفت ,عربستانی ها از حضور شیعیان بویژه ایرانی ها هراس دارند انهم در این اوضاع قمر در عقرب منطقه وبه خصوص عربستان, اگر ششصت هزار زائر ایرانی در عربستان فقط همزمان یک تکبیر بگویند ستونهای کاخهای پوسیده ال سعود فرو خواهد ریخت, از لحاظ مالی انقدر عربستان اشباع شده است که ترجیح می دهد به ایران مبلغی هم پرداخت کند وهزینه کند تا ستون فقراتش خرد نشود بهتر است مسولان مرتب عربستان را تحت فشار قرار دهند وهزینه های سیاسی این اقدام را برای عربستان بالا ببرند این بازی در هردو حالت باید برای ایران برد باشد از طرف دیگر باید مسولان اقداماتی انجام دهند که وارد کردن هر کالایی توسط زائران از این کشور ممنوع شود.

هاشم فغانزاده:
بسمه تعالی
سلام علیکم
با توجه به اینکه مدیران سایت محترم یقینا انتظار ندارند یک مقاله مفصل از منظر علم سیاست و یا جامعه شناسی در این قسمت ارایه گردد .
لذا تنها به یک نکته اشاره مینمایم و آنهم نه از دیدگاه یک متخصص علوم اجتماعی بلکه به عنوان یک مسلمان شیعه که بر حسب دستورات دینی هر گاه با موضوعاتی از این دست مواجه شدیم میبایست به راویان احادیث و یا مراجع محترم تقلید مراجعه نماییم و با توجه به اینکه این موضوع با مسایل حکومتی نیز گره خورده است لذا ناگزیریم در این مورد به نظر یکی از متخصصین امر که درحال حاضر عهده دار مسئولیت بزرگ ولایت فقیه است مراجعه نماییم لذا دریافت نظرات عموم مردم مناسب است اما رای و نظر حضرت آیه ا.. خامنه ای به عنوان ولی امر مسلمین برای ما واجب الاطاعه است.همانگونه که در مورد یک بیماری سخت از عامه مردم نظرسنجی به عمل نمی آید بلکه از پزشکان متخصص نظر خواسته میشود و ممکن است اعضائ تیم پزشکی نظرات متفاوتی داشته باشند و ما میدانیم که همه نظرات محترم است چرا که همه متخصص امر هستند ولیکن ما به عنوان بیمار ویا همراه بیمار تنها یک نظر را میتوانیم اجرا کنیم و آن نظر پزشکی است که ریاست تیم پزشکی را بر عهده دارد.اگر چه در نظر خواهی از مردم همه گفته باشند نباید عمل جراحی انجام شود اما نظر پزشک عمل جراحی باشد عقل حکم میکند که نظر کارشناس را به تمام نظرات ترجیح دهیم.در مورد رفتن یا نرفتن به حج یا عمره هم اگر همه بگویند برویم و یا نرویم باز نظر متخصص امر ارجحیت دارد. این نعمتی است که شیعه از آن برخوردا است و همین نکته است که ما را با مصر و لیبی و یمن و ... متفاوت کرده است. خداوند نعمت ولایت را از شیعیان آقا علی ابن ابیطالب نگیرد. انشا ء ا... فغانزاده

سومین بروز رسانی: 12:00

مشکات
باسمه تعالی
با سلام نگاه به یه مسأله از جوانب مختلف باید صورت بگیره و صورت‌های مختلف مسأله رو باید به دقت بررسی کرد وگرنه به همون مصیبتی دچار می‌شیم که ازش نهی شدیم. مسأله حج هم از این امر مستثنی نیست.
شکی نیست که حج از شعایر الهی است و تعظیم شعایر ضروری است و ترک تعظیم شعایر مصیبتی جبران ناپذیر را می‌تواند در پی داشته باشد. شبهه‌ای که مطرح شده با عرض معذرت بیش از اونکه با نگاه اسلامی سازگاری داشته باشه، رگه‌هایی از اندیشه‌های وهابی در خودش نهفته داره و گمون می‌کنم که اونا هم بی‌میل نباشن نسبت به ترویج چنین شبهاتی بین محبین اهل بیت - علیهم السلام. اونا که مظاهر شرک رو در همین شعایر می‌بینن و شقوق متعددی از شعایر رو با شبهه شرک (با تفسیر و تعبیر خودشون) مورد هجمه قرار دادن، ولی از پس این یکی برنیومدن. اونجا دیگه بوسیدن حجرالاسود رو نمی‌تونن کاریش کنن. قداست بنای کعبه. تبرک جستن و ... البته قطعاً اگر بتونن همین کار رو هم تا سرحد هدم بنای کعبه پیش می‌برن، اما مادام که این تعظیم شعار عظیم با جدیت جریان داره، کار اونا نزدیک به غیرممکنه. ضمن اینکه تو دوران گذار، بهونه خوبی برا کوبیدن شیعه دارن به این بیان که اینا اونی که خدا واجب کرده ول کردن و اونی که خودشون می‌خوان بهش اهمیت میدن و ببینید که معلوم شد که اینا مشرکن و کاری به امر خدا ندارن. و در نهایت هم که هر گروهی رو به بهونه‌ای از گرد بیت الله الحرام پراکنده کردن، این مظهر توحید رو به بهونه شرک منهدم می‌کنن. حالا شما گمون می‌کنین تموم خرجی که میشه برا ضروریات حج، چقدرش به جیب سعودی میره؟ و این هزینه در مقابل تعظیم شعایر چه جایگاهی داره. از طرفی حضور تو این جریان عظیم، اگه بخوبی مدیریت بشه نقش بسیار مهمی تو تلطیف فضا نسبت به شیعه داره که در صورت ترک و کناره‌گیری می‌تونه فضایی رو برا شانتاژ و دروغپردازی دشمنان اهل بیت - علیهم السلام - فراهم کنه که تا حدودی با حضور میشه خنثی کرد. اما از همه اینا باید بگذریم و مهم اینه که دستور خدای متعال رو بنده به اندک توهمی نمی‌تونه ترک کنه بلکه حجت قاطع می‌خواد که حتماً بدونیم حرامه و این هم کاریه که باید با فهم درست و دقیق دین تو مکتب اهل بیت - علیهم السلام - با فقیهی که با آیات و روایات زندگی کرده و به قول خود معصومین - علیهم السلام - معاریض کلام رو می‌شناسه انجام بشه.
اما در این خصوص که خرج اضافی و بازارگردی و ... نباید باشه و توجیهی براش نیست این رو بنده موافقم و باید دقت بیشتری کرد. در خصوص حج مستحبی هم اینکه آیا میشه به چنین بهونه‌ای ترکش کرد، اون هم معلوم نیست. خلاصه اینکه چنین مسائلی تشخیصش کار فقیه دقیقه و نه هر کسی مثل من و شما که بخوایم بیایم و نظر بدیم. ....و السلام علی من اتبع الهدی(مشکات)

ابوالفضل:
خدا در خود قران ميفرمايد: «لن يجعل الله للكافرين علي المسلمين سبيلا»
به نظر من رفتن به حج اگر باعث ذلّت مسلمانان ايراني بشه شامل اين آيه قران ميشه و نبايد انجامش داد. ممكن است بعضي ها بگويند كه نه اين فريضه جزو فريضه هاي مهم دين اسلامه و در هر صورت بايد انجام بشه. در جواب اين دوستان بايد بگم اطاعت از پدر و مادر هم جزو فريضه هاي موكد و شديد اسلامه ولي جاي جاش خدا ميگه در برخي موارد نبايد ازشون اطاعت كني. در كل به نظر من براي بازيابي عزت مسلمانان ايراني لازم و ضروريه كه تا مدتي اين فريضه تعطيل بشه.

بدون اسم:
با سلام  به نظر من باید در فرهنگ ایرانی ها جا بیفتد که در شرایط فعلی یک بار و فقط یک بار به حج رفتن کفایت می کند. بیشتر از آن بروز مشکلات اقتصادی برای کشور از قبیل خروج ارز، گستاخ شدن عربها و نیازمند شدن ما به عربها و کمک به آنها را در پی خواهد داشت.

امین:
( إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فيهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ ) . (25) 
«كساني كه كفر ورزيدند و [مردم را] از راه خدا و مسجد الحرام ـ كه آن را براي مردم قرار داديم و مقيم و مسافر در آن يكسان­اند ـ باز مي‌‏دارند و نيز هر كه در آنجا كجروي و ستمكاري ـ آزار مردم ـ خواهد، او را از عذابي دردناك بچشانيم.»

امیر:
سلام من يكبار به حج عمره رفتم گويا اين سفر مبارك عزت خود را از دست داده چرا كه برخي افراد تا 15 بار 20 بار آنهم با امكانات دولتي به مكه مشرف مي‌شوند آنجا احترام در شأن يك مسلمان شيعه را براي ما قائل نيستند و اصرار ما به رفتن انها را در ادامه اين روند مصر‌تر كرده است بخدا در گوشه خانه هر شيعه محراب و خانه‌ خداي است كه نياز به قبول اين خفت را از ما مي‌زدايد

چهارمین بروز رسانی: 12:30

بدون اسم:
هر چه مراجع بزرگ فرموند اطاعت میکنیم

حسین:
با سلام،باید قبول کنیم که حج رفتن ما خیلی هم خدایی و جهت خودسازی نیست و چشم و هم چشمی و مسائل دیگری نیز در آن دخیل است ،دلیل این حرفم هم سرگردانی و بی هویتی زائران ایرانی در بازارهای مکه ومدینه و عدم توجه به نگاههای تحقیر آمیز اعراب و خریدهای غیر معقول و از یاد بردن هدف اصلی است،آنجا هم که جرات ابراز وجود نه خودمان داریم نه مسئولین ما ،حال سوال من از شما بزرگواران اینست که اگر ما شیعه ایم و تاسی از مولایمان حسین(ع )داریم چرا مانند ایشان که روز هشتم(با توجه به شرایط مشابه) حج خود را نیمه تمام رها کرد ما نیز این حج رفتن های غیر ابراهیمی را متوقف و بیش از این خود وهویت اصیل ایرانیمان را به دست خودمان ذلیل نکنیم؟

محمد حسین:
قلب المومن حرم الله : قلب انسان مومن و متقی حرم امن خداست 
مرجع بزرگ تقلید و عارف بلله که تشرف خدمت حضرت ولی عصر هم داشت مرحوم آیت الله مرعشی نجفی تا پایان عمر به حج مشرف نشد.

احسان:
و لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا...
همونجور که آیهء فوق بیان میکنه خداوند هیچ راهی رو برای غلبهء کفار بر مسلمانان قرار نداده است بلکه این عمل و عکس العمل خود ماست که اسباب تفوق دشمنان و کفار را بر ما فراهم میکنه!
بر اساس فقه شیعه حج یک فریضه سیاسی و عبادی است پس باید با سیاست در مورد آن تصمیم گرفت اما سیاسته درست، تحریم حج شاید در داخل بازخورد خوبی داشته باشه و یا حتی کنجکاوی سایر کشورها رو در مورد دلایل اتخاذ این تصمیم از سوی علمای ایران برانگیزه ولی نباید فراموش کنیم که قدرت رسانه ای و مافیای خبرسازی و جعل واقعیت در دنیا برعلیه ماست و سابقه هم نشون داده در چنین مواقعی اعراب و غرب در یک جبههء واحد و بر علیه ما قلم خواهند زد و با بمباران یکسوی افکار عمومی منطقه و جهان چنین به دنیا القا خواهند کرد که ایران از دین هم استفادهء سیاسی کرده و یا چنین خواهند گفت که دولت ایران مردم خود را از فرایض دینی بازداشته است و فراموش نکنیم علاوه بر اینکه ایران در اقلیت است بلکه شیعیان و افراد آشنا به فقه شیعه هم که قدرت فهم و درک واقعیت چنین تصمیمی را در صورت اتخاذ چنین تصمیمی دارا میباشنددر اقلیت و محرومیت تبلیغی هستند پس در واقع در طولانی مدت قطعا این ما هستیم که ضرر خواهیم کرد و بعد از مدتی هم مجبور به لغو یکسویهء آن خواهیم شد و این یعنی ایجاد شرایط برای غلبهء اقدامات ضد شیعی و ضد ایرانی وهابیت.
پس بهتر آنست که این قضیه را به دور از جنجال رسانه ای که قطعا در آن شکست خواهیم خورد با تصمیمات صحیح مدیریت کنیم و بحران آفرینی نکنیم.
اما به عنوان راهکار پیشنهاد میکنم دولت حجاج عزیز را از خرید هرگونه سوغات و خرجهای اضافه منع کند تا هم مردم به عبادتشان برسند و هم اهداف سیاسی و اقتصادی حاصل شوند، ضمن اینکه چنین تصمیمی در طولانی مدت شاید منجر به فرهنگ سازی و یا اصلاح فرهنگ زیارت مردم ما هم بشود که زیارت را با تجارت اشتباه گرفته ایم!

مهدی:
رفتن به حج تجربه اي تكرار نشدني و غيرقابل جايگزين كردن است به نظر من در هر شايطي نبايد قطع شود چون يك سفرسياسي نيست بلكه اهداف معنوي ندارد. متاسفانه تبليغات منفي در مورد حج زياد است در حاليكه درآمد نفتي عربستان قابل مقايسه با درآمد حاصل از حج نيست.

امیر:
با سلام، اینجانب شخصا در مدت قابل توجهی در عربستان حضور داشتم و در بخش خدمات دهی به زائران خانه خدا مدتي در سرزمین وحی توفیق خدمتگزاری به هموطنان را داشتم. این مقدمه را از این بابت ذکر کردم که روشن شود مطالب ارائه شده مستند است. بحث حج از عمره جداست و مطالب ارائه شده منحصرا در مورد عمره می باشد.
1- اصلی ترین انگیزه سعودی ها در عمره بحث اقتصادی است و برای آنان در درجه اول کسی که بیشتر پول خرج می کند در اولویت است. لذا اگر می بینیم برای 800هزار عمره گزار ايراني ویزا صادر می شود از این دیدگاه است.
2-بر اساس نظرات غیر رسمی بعضی مقامات سعودی، در صورتی که جایگزینی برای ایران پیدا شود قطعا این میزان را کاهش می دهند.
3-در بدنه عوامل مرتبط با ایرانیان در عربستان کسی دنبال بحث های طایفه ای و سیاسی ونیز اختلافات مذهبی نیست.بلکه به دنبال حرفه خود و کسب درآمد می باشند.(البته معدود نفراتی هم هستند که با گرفتن حقوق از مجموعه مذهبی وهابی فعالیت های پراکنده ای می کنند که حسب مورد برخورد می شود) لذا با توجه به توضیحات بالا موضوع را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می دهیم:
الف: از نقطه نظر كشور عربستان: سعودی ها اگر نسبت به تعداد زائران ایرانی ایجاد محدودیت می کنند یا بخاطر بحث های امنیتی داخلی در شرایط فعلی است و یا بخاطر این است که برای ایرانیان جایگزین پیدا کرده اند.
اگر دلیل دوم را بخواهیم در نظر بگیریم منطقی نیست که در فاصله 2 ماه مانده به پایان فصل عمره، عربستان بخواهد کشور دیگری را جایگزین کند چرا که این کار مستلزم یک سری مذاکرات و احیانا ایجاد تسهیلات بصورت وام(همانطور که برای ترکیه قبلا انجام شده) و همچنین برنامه ریزی تبلیغاتی و عملیاتی در کشور هدف است. لذا با توجه به شرایط امنیتی عربستان و وضعیت نسبتا بحرانی حاکمیت و احتمالاتی که در این خصوص مطرح است، به نظر می رسداین تصمیم فقط بعد امنیت داخلی دارد ومنحصر به زائران ایرانی نیست.
ب: از نقطه نظر ايران با توجه به شرايط و با عنايت به اينكه به ازاي هر زائر چه سود هنگفتي به جيب حاكمان و نيز سرمايه داران سعودي مي رود كه عمدتا از طيف وهابي هستند، و اين در آمدها به شكل هاي مختلف مورد سوء استفاده وهابيان چه در زمينه تبليغات ضد اهل بيت و چه در اجراي عمليات تروريستي قرار مي گيرد، عاقلانه تر اين است كه خود ايران مقداري محدوديت در اين زمينه ايجاد كند. بعنوان مثال هركس بيش از يك بار عمره نرود ويا در خصوص خريد سوغاتي كارهاي فرهنگي صورت بگيرد تا حجم سوغاتي ها يي كه از عربستان تهيه مي شود و از نظر كيفيت عمدتا از مشابه داخلي بدترند، به حد اقل برسد. البته اين كار زمان مي برد و در طي سال هاي گذشته در زمينه ايجاد تقاضا خيلي كار شده و كاهش تقاضا نيز زمان مي برد. مثلا عمره دانش آموزي و دانشجويي مي تواند حذف يا محدود شود. حالا اگر دانشجو يا محصل ما عمره نرفته باشد آسمان كه به زمين نمي افتد. از نقطه نظر حضور شيعيان در عمر ه بايد گفت كه اين حضور بود يا نبودش خيلي تفاوت نمي كند. از نظر ثواب زيارت هم اگر بخواهيم مقايسه كنيم زيارت امام رضا عليه السلام طبق روايات ثواب چندين عمره را دارد. يكي از چالش هاي كاهش تقاضاي عمره شركت ها و موسساتي هستند كه در اين چرخه داراي منافع هستند و متقاعد كردن آن ها دشوار است وبرخورد يك طرفه هم ايجاد مشكل مي كند.لذا با يك برنامه ريزي ميان مدت (5ساله) مي توان تقاضا را كاهش داد و گزينه هاي ديگري را مثل عتبات عراق ، مشهد و توريسم داخلي را جايگزين نمود.

پنجمین بروز رسانی: 13:00

رضا:
اگربتوانيم مسلمانان ساير كشور ها را نيز به امر نرفتن به حج عمره ترغيب كنيم نرفتن خوب است در غير اينصورت فرصت حضور درمجمع مسلمانان را ازدست داده وبا تبليغات وهابي ها اختلاف بين مسلمانان به ويژه شيعه وسني زياد خواهد شد واين امر خطر ناك است پس بهترين راه اين خواهد بود كه حضور داشته باشيم وبا برنامه در ان مجمع مسلمانان جهان به صورت زيركانه اكثريت مسلمانان را با خود همراه نموده وسپس عزم نرفتن نماييم

بدون اسم:
به نظر من نباید عبادت را سیاسی کنیم این همان چیزی است که دشمنان اسلام می خوان. حج یک تجمع بزرگ مسلمانان است که دشمنان اسلام را به هراس می اندازه. تجمع حاجیان در سرزمین وحی نشانه زنده بودن اسلام است. ویکی از نشانه های رشد اسلام افزایش هرساله حاجیان در سرزمین وحی است.

محمد:
با سلام  آیا هیچ ازخود پرسیده ایم که چرا بعضی از علما اصلا به حج نرفتند؟ اگر کمک به همنوع وهم وطن در سرلوحه کار ما قرار گیرد قطعا صوابی کمتر از حج واجب برای ما به دنبال نخواهد داشت.و آیا اکثریت افرادی که عازم حج می شوند؟ آنطور که شایسته شیعه و پیروان معصومین علیهم السلام است عمل می کنند؟ پس چه نتیجه ای از تحمل این همه بی احترامی می گیریم ؟ پس حفظ عزت نفس چه می شود؟ آیا ما فکر می کنیم هیچ محتاجی در مملکت نیست؟ اگر محتاجی باشد وما بی اعتنا به آو به حج مشرف شویم راه درست را انتخاب کرده ایم؟ پس بیاییم با ایجاد صندوقی افرادی که می خواهند به حج عمره بروند هزینه آن را به آن صندوق بدهند تا آن صندوق هم در راستای ایجاد اشتغال برای طبقه ضعیف جامعه گام بردارد البته اگر بشود.

بدون اسم:
بهتره به واقعیتهاتوجه کنیم:1- عربستان احتیاجی به پول حجاج هیچ کشوری احتیاج نداره چون یک میلیاردوچندصدمیلیون مسلمانی که اکثرشون پیروعربستان هستن همواره پشتیبان حج هستن.2- توی محیط مکه اکثریت سنی وغالب هستن وبه شیعیان به دیده عناصری مزاحم نگاه میکنن خصوصا اینکه شیعیان اغلب ایرانی وبه قول آنها مجوس هستن.پس نتیجه اینکه عربستان تمایل داره شیعیان وبویژه ایرانیان کمتربه آن کشورسفرکنن ودرواقع داره همین فضاروایجادمیکنه که مردم ایران بتدریج قیدمکه رفتن روبزنن.اما چون درایران افرادپابه سن گذاشته وحتی جوانتربه مسائل سیاسی توجهی ندارن و واقعا درآرزوی حج هستن این ماهستیم که ناچاریم باکمی تعامل وگذشت شرایط رو به حالت طبیعی برگردانیم.

بهزاد:
کاش همه دوستان که نظر دادن سنشون رو هم مینوشتن اونوقت میفهمیدید اونایی که میگن تحت هر شرایطی باس رفت مکه میانگین سنیشون بالای 40ساله... کی گفته با رفتن ما اندیشه های شیعه تبلیغ میشه؟ مگه تقیه میذاره؟ چقد از این واژه ی تقیه بدم میاد.... ترس شرعی!!! دوستان کمی فکر کنید رفتن ما در حال حاضر به مکه مصداق کاملی از آب به آسیاب دشمن و پول به جیب دشمن ریختن است.... مگه حتما باس بریم عربستان تا مسلمانی خودمونو تبلیغ کنیم؟ چرا نریم هند؟ مالزی؟ و چندین کشور مسلمان دیگه... چرا سوزنتون یه جا گیر کرده؟ این دنیای خاکی همه جاش بوی خدا رو میده البته اگه تعصب اجازه بده ما اونو درک کنیم. ممنون از همه ی هموطنای فهیم خودم.

ششمین بروز رسانی: 13:30

امیر:
سلام به نظر شما سعودی ها و آل سعود به چه قصدی به زائرین ایرانی توهین می کنند آیا احتمال نمی دهند که ایرانی ها به پر قبایشان بر می خورد و کمتر می روند و آنوقت ضرر می کنند باید به این موضوع نظر داشت که آنها هم می دانند که سفر ایرانی ها کمتر می شوند و سودشان کمتر خواهد شد ولی حاضر هستند برای اینکه ایرانی ها کمتر بیایند هزینه هم بدهند حال چرا ما برای اینکه خودمان را به ایشان تحمیل کنیم هزینه پرداخت نکنیم مگر کل درآمد سعودی از صدور روادید ایرانی ها چند درصد از بودجه شان است که ما بخواهیم انان را تحریم کنیم به نظر من نرفتن به حج در حقیقت باعث می شود آل سعود به هدفشان برسند همین بله تا می توان نباید از آنجا جنس بار زد و به ایران وارد نمود بلکه باید سعی نمود فرهنگ ناب شیعی را به آنان صادر نمائیم یاحق

علی:

باسلام. در نظر بگیرید که کشورما درقبال نرفتن به حج وعمره زایرین ایرانی به دلایل ذیل بیشتر از عربستان متضرر خواهد شد.

الف:از منظر مادی 1- عدم صادرات (صادرات اجباری) اکثر مواد ومایحتاج ضروری ومصرفی زایرین اعم از لبنیات ،مواد خوراکی ، مربا و...که در این راستا تعداد کثیری پیمانکار وکارگر و... ایرانی در حال کسب درآمد هستند. 2- پایین آمدن درامد هواپیمایی واز دست دادن سود حاصل از پرواز 3- عودت پول زایرین + سود چندین ساله توسط بانکهای ج.ا.ا بطور یکجا به زایرین (خروج نقدینگی از بانک) 4- عدم ایجاد تولیدات داخلی توسط تولیدکنندگان لباس احرام ، ساکهای استاندارد، وسایر موارد ودر نهایت بیکاری تولیدکنندگان وفروشندگان وکارگران مرتبت 5- خواب حمل ونقل داخلی مرتبت با زوار اعم از حمل بار وزایرین از شهرهای اطراف به مراکز استان جهت انجام پرواز وبالعکس 6-پایین آمدن درآمدن شرکت مخابرات بخاطر مکالمات زایرین. 7-هزینه های ولیمه زایرین ومتضرر شدن وکسادی تالارها وسالن های پذیرایی و..

ب:از نظر معنوی 1- انجام ندادن فریضه حج توسط بسیاری از مستطعین ومدیون ماندن ایشان 2- جلوگیری از انجام عبادت توسط مشتاقان وعلاقه مندان 3-عدم آشنایی مسلمانان از نژادها ورنگها وزبانهای مختلف (سوره حجرات)باهم و....

ج:از منظر سیاسی 1- گسترش افکار تشیع 2-صدور انقلاب اسلامی ایران 3- حضور در بین سایر مسلمانان جهان

د: حالت کلی: هرفردی با توجه به علایق مشروع خود مختار است با درآمدی که دارد تصمیم بگیرد چگونه وکجا آن را به خرج رساند ویا چگونه مسافرت رود مگر کسی تا به حال دنبال سفر های توریستی چندین باره مسافران ایرانی به انگلیس ، فرانسه ،کانادا،دبی و تایلند ومالزی وغیره بوده است

محمد:

سلام من دو هفته پیش از سفر عمره آمده ام .سفر خوبی بود.بسیار مشتاقم که مجدد بروم. درآنجا نه خبری از بی حرمتی آنان به ما بود ونه چیزی دیگر از این قبیل. به نظر من اگرشخصی به دیگری بی حرمتی کرد نباید منتظر باشیم که چه پاسخی خواهد داد بلکه علتش راباید جستجو کرد.ملتها که با یکدیگر دشمنی ندارند و با یکدیگر از هرنژاد و رنگ در کنار یکدیگر زندگی میکنند . این دولتها هستند که این روابط بین ملل را بر هم میزنند. نرفتن ما ضرر اقتصادی برای عربستان ندارد. عدم داشتن یک برنامه مشخص در مورد کشورهای دیگردر وزارت امور خارجه ودشمن پنداشتن دیگران مارا در مواضع انفعالی انداخته است که این هم یکی از آنهاست . وگرنه نرفتن به سفر حج که سفری معنوی است مشکلی را حل نمیکند. تو خود حجاب خودی حافظ

Hasheam:

صورت مسئله را اشتباه عنوان کردید و سوال شما محل اشکال است. حج را باید رفت . ولیکن این سیاست ها و روش های مذاکره و تعامل با دنیا و همسایگان است که باید در یک مکانیسم مناسب طراحی و مورد تعامل و گفتگو های سازنده قرار گیرد. شما نباید کم کاری و بی دقتی و ضعف دیپلماسی را با این سوال ندیده بگیرید.

حسین:

به نظر من باید ابتدا فرهنگ سازی را در میان مردم سرلوحه خود قرار دهیم . در زمان فعلی بیشتر از هزینه سفر حج ، مردم ما هزینه خرید سوغاتی و ولیمه و تشریفات و .. را می دهند و هدف واقعی حج فراموش شده است . وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند که بهتر است مردم سوغاتی خود را از همین کشور خودمان و قبل از سفر بخرند ، مطمئنا حرف ایشان باید الگو شود . ضمنا در سفر به حج فقط به ظواهر توجه میشود در حالی که سازمان حج در حالی که صفهای انتظار چند ساله وجود دارد می تواند منتظران را با مسایل مختلف دینی آشنا کند تا وقتی در عربستان با وهابیان رو برو می شوند و با استدلال های آنها درخصوص زیات قبور ائمه و ... موجه می شند دچار شک و دو دلی نشوند . البته لازم است که در مقابل کارشکنی های عربستان نیز باشدت برخورد شود . وقتی مراجع در سالهای گذشته از سازمان حج می خواستند که با توجه به توهین عربستان به مردم ما حج را برای مدتی تعطیل کند ، چرا اینکارها انجام نشد . ضمنا با الگو برداری از روش کشوری مانند ترکیه در قرعه کشی سالانه و اعزام به حج می توانستیم از بار فشار عصبی سالها انتظار مردم بکاهیم .

هفتمین بروز رسانی: 14:00
بدون اسم:
ما سالانه 800 هزار نفر به حج عمره مي‌فرستيم اگر هر نفر حدود 1000 دلار هزينه كند سالانه چيزي حدود 800 ميليون دلار به نفع اقتصاد عربستان كار شده است كه تاثير سنگيني در اقتصاد عربستان ندارد. اما حضور ايرانيان در عربستان به ويژه با وضع مرتبي كه زائرين ايراني دارند تبليغ ايران و ايراني و فرهنگ اهل بيت است. به نظرم بايد حج عمره انجام شود اما از هزينه‌هاي آن به ويژه خريدهاي بي‌مورد در عربستان كاست و امكان خريد را در داخل ايران فراهم آورد.

مراد:
متاسفانه بعضی آقایون فقط پیله کردن به عربستان. یه سر تشریف ببرید دبی ببینید ایرانیها اونجا صدها برابر مکه رفتن دارن پول خرج میکنن. دبی یکی از شهرهای کشوری که طمع سه جزیره ایرانی رو داره. چرا بعضی آقایون به این قضیه اینقده احساسی برخورد میکنن؟ بعضی از همین ایرانیها سالی یه بار دبی تشریف میبرن و جیب اماراتیها رو پر میکنن بر میگردن. تا وقتی دبی رفتن برقراره مکه هم باید برقرار باشه بیخود هم رگ گردنتون ورم نکنه که همش باد هواست.

محمد سلم ابادی:
با سلام خدمت همه خوانندگان محترم این خبر و تشکر از سایت به خاطر این مطلب مهم که جهت دریافت نظر ایرانیان محترم گذشته:
اینجانب خودم در سال 90 به حج عمره مفرده رفتم . به نظر من آرزوی هر ایرانی هستش که به همچین مکانهای مقدسی ، به کوچه هایی پا بگذاره که ائمه معصوم ما در آن کوچه ها زندگی کردند و ملت را ارشاد کردند. راجع به مطلبی که گذاشتین و همچنین یه جوابیه ای به نظرات بعضی از دوستان خواننده که بحث مالی و ریختن این پول به جیب وهابیت نوشتند چندین نکته هست که به نظرم نوشتنش بد نیست:
1- مهمتر از همه به نظر من فرهنگ سازی هستش در این مسافرتی که چشم همه دنیا به ایرانه و بخصوص شیعه. متاسفانه ما ایرانیها در مورد مذهبمون و در مورد دین اسلام و از همه مهمتر در مورد معجزه بزرگ پیغمبر گرامی ، قران به نظر من در حد صفریم. تو خونه همه ما قران هست داریم میخونیم ولی داریم تعداد صفحه رو زیاد میکنیم بدون توجه به اینکه اصلا چی خوندیم. اگه ما فقط قران رو بخونیم میتونیم جواب تموم اون مستندات پراکنده ای رو که اونها راجع به تحریف دینمون دارند رو بدیم ولی می بینیم که خیلی از هموطنای ما اونجا وایستادند و انگشت به دهن که عجب حرفایی رو اینها میزنن حتی با استفاده از آیات قران. تموم حرفایی رو که اونها دارند بر علیه شیعه استفاده میکنن ایاتی از قران هستش که خدوند در اون زمان برای ارشاد کفار نازل کرده ولی متاسفانه با استفاده از مخارتی که به انها یاد داده اند و از طرفی کمبود اطلاعات برخی از ما ایرانیها سو استفاده میشه و ذهن بعضی ها رو منحرف میکنن.
2- در خصوص اینکه اصلا حج عمره تحریم بشه به نظر من حرف خوبی نیست چون چهره ایران عزیز در میان ملل مسلملن دنیا مخدوش میشه بخصوص با توجه به سلطه رسانه ای که اونها در اون مکانهای مقدس دارن 
3- در خصوص پولی که میفرمایند که به جیب عربها واریز میشه حقیقتش نیت ما اینه که این پولی که ما میدیم اگه چیزی ازش اضافه بیاد (از بلیت هواپیما و پول هتل و غذا و ...) نیت ما بر اینه که داره خرج اماکن مقدسه میشه. ثانیا خب حتما مصلحت پروردگار اینه که پولمون به جیب اونا بره و گرنه خونه خدا رو تو ایران درست میکرد تا پولش به جیب ایرانیا ریخته میشد.

هشتمین بروز رسانی: 14:30

مجید اکبری:

با سلام و تحیت میلاد امام عصر(عج)، بنظر من وبدور از همه مسائل احساسی یا اقتصادی یا سیاسی رفتن به عربستان یا حتی عتبات اگر به کوچک شدن روح عبادت و بندگی خدا باشد اصلا درست نیست واگر قرار باشد ما انسانها تحقیر شویم بهتر است نرویم چون به قول مولا علی(ع):غرور در برابر مغرور عین تواضع است و انسانهای جاهلی که نام انسان و اسلام را زیر سوال برده اند و اسلام را زیر سوال برده اند و پرچم شیطان را در سرزمین اسلام گذارده اندقابل دیدن هم نیستند و پول و سرمایه و همه چیز شیعه نباید جایی رود که ریختن خون شیعه و تعرض به شیعه و باورهای اورا مباح اعلام کنند و خود پیامبر و ائمه را اسیر و تاریخ خود را زیر سوال برده اند.

شیعه:

باسلام من يك هفته است كه ازسفر عمره برگشته ام ودرفرودگاه جده ودرمسجدالحرام درخانه خدا ديدم كه چگونه به ايرانيان بي حرمتي ميكردند درروضه رضوان چگونه به خانمهاي ايراني بيحرمتي ميشد وانان را درصف اخر قرار ميدادند اگر مسئولين بيايند وتدبيري بيانديشند تمام كساني كه يكباربه عمره وتمتع رفته باشند را ديگر نفرستند اماركمتري براي اعزام داريم وعزت ايراني وشيعه خيلي بالاتر ازاين هست كه مورد تحقير وتوهين سعوديها قرار گيرد من فكر ميكنم به يقين اقتصاد انها به خريد حجاج نيز وابسته است وبااين پول ها سلاح خريده ومردم بحرين وسوريه ومظلوم جهان را هدف قرار ميدهند ما ميتوانيم اتحاد شيعيان واسلام رابه گونه اي ديگر نشان دهيم نه با سفربه مكه ماشاهد بيداري اسلامي دركشورها هستيم مگر مابه مصر سفر كرديم نه مردم كشورها ازطريق ماهواره ووسايل ارتباطي همه با هم درتماس هستندمابايد اسلام را به گونه اي به تمام جهانيان معرفي كنيم كه بدانند اگر ما حضور هم نداشته باشيم باز اسلام ايران وشيعه پايدار واستواراست من به چشم خود ديدم ازهيچ كشوري براي خريد به فروشگاه ها نمي امدند فقط زائرين ايراني خريد ميكردند صد درصد اين خريد هابراي اقتصاد عربستان مثبت وقابل توجه است بخدا ايران بايد خود پيش دستي ميكرد وسفر به عربستان را تحريم ميكرد فقط 2 سال انوقت اين عربها خودشان به دست وپا ميافتادند ولي حيف كه ماهميشه دير ازخواب بلند ميشويم

محمد رضا:

خانه خدا و حرم حضرت رسول(ص) از ابتدا به دست مخالفان تشیع و اهل بیت بوده و هست و ما هیچ کجا از ائمه علیهم السلام ندیده و نشنیده ایم که مردم را از رفتن به حج چه عمره و چه تمتع منع کنند.مسلما در آمد عربستان از فروش نفت است و در آمدی که از این راه کسب میکنند در مقابل پول نفت خیلی محدود است.

نهمین برور رسانی: 15:00

حمید:

در میان دیدگاه هایی که مطالعه کردم دیدم که بعضی نگاهشان به حج، چیزی شبیه صنعت توریسم است؛ به همین دلیل خواهان تحریم کامل حج و عمره از سوی شیعیان ایران هستند تا مثلا به اقتصاد عربستان لطمه وارد شود. اما باید دانست که:

اولا: برای کشوری مانند عربستان که حجم صادرات نفتی آن سه برابر ایران، و جمعیت شهروندان اصلی آن یک پنجم ایران است، قطع عایدات توریستی زائران ایرانی، چندان قابل توجه نیست، که بخواهیم بر اساس آن خط و نشان بکشیم. ثانیا: نظام حاکم بر عربستان آرزوی این تحریم حج و عمره از سوی ایران را دارد تا بتواند استفاده های مذهبی و سیاسی خود را به راحتی ببرد. ثالثا: حج و مناسک آن از شعائر الهی است؛ پس باید توسط همه مسلمانان مورد توجه و اهتمام باشد. به همین دلیل، اصلا به صلاح دینی و سیاسی ما شیعیان نیست که این میدان مهم را به نفع دشمن مذهبی خود خالی کنیم. آیا در تاریخ ندیده اید که شیعیان اسماعیلیه آقاخانی و همچنین علویان ترکیه و سوریه که تا مدتها گوشه عزلت اختیار کرده و خود را از این مناسک دور کرده بودند، نه تنها از سوی اهل سنت که حتی از سوی شیعیان نیز اسلام ایشان مورد شک و تردید قرار گرفته بود؟ پس به هیچ وجه نباید از این عرصه فاصله بگیریم و زمینه را برای شبهه افکنی وهابیون فراهم کنیم که اساس اسلام ما را هدف بگیرند. در این سالها حضور پررنگ شیعیان در حرمین شریفین، و این که در مرأی و منظر تمام مسلمانان جهان هستند، بسیاری از تبلیغات منفی را خنثی نموده و زمینه بسیاری از فتنه ها را نیز از بین برده است. البته اگر این حضور با هوشمندی و واقع نگری بیشتری همراه گردد، و تا جایی که به اصول مذهبی ما لطمه نخورد به قوانین و هنجارهای نظام حاکم بر عربستان احترام بگذاریم، می توانیم از فرصت حضور در حج و عمره بسیار بیشتر استفاده کنیم و قلوب مسلمانان جهان را به سوی تشیع متمایل سازیم.

امیر وطن خواه:

سلام، اين بحث درست است كه حج ثواب بسياري دارد و مورد تاكيد ائمه معصومين عليهم السلام هم هست ، اما واقيعت امر اين است كه گاهي ما ايرانيان ازيك طرف بام مي افتيم و گاهي از سوي ديگر بام . لطفا به اين قضيه توجه كنيد:

در ايام البيض ماه رجب المرجب بنا به كار خبرنگاري در جلسه اي بودم كه يكي از معاونان استاندار در گوشه اي از سخنانش گفت : « ...هرسال در اين ايام در حرم حضرت رسول بودم كه امسال به دليل اماده كردن مقدمات سفر هيات دولت به استان از اين توفيق محروم شدم ...» نمي خواهم قضاوت كنم اما چه دليلي دارد هر سال يك مسئول يا حتي ساير شهروندان به حج عمره بروند؟ البته بر حج سالانه مسئولان و ابعاد آن بحث بسيار است كه وارد نمي شوم.... مگر نه اين است كه براساس روايات اعمال بسياري وجود دارد كه ثوابي گاها برتر از حج دارد ...

و مگر نمي توان در كعبه دل طواف عشق نمود؟ مگر نمي توان مراسم و مناسبت هاي ديني را با شكوه و معرفت در كشور به راحتي برگزار كرد و مظلوميت امامان عليهم السلام را فرياد كرد ...مگر اجتماعات عظيم عاشورايي در زنجان و تهران ، مشهد و تبريز يا .... گوياي عشق وارادتمان بر ائمه نيست ؟ مگر نمي توان از كشور خودمان غربت قريب بقيع را فرياد كرد؟ پس چرا خودمان هيزم آتش به خرمن خودمان به دست آل سعود را فراهم ميكنيم؟ چرا ناخواسته بخشي از هزينه هاي ددمنشي آل سعود با شيعيان را فراهم ميكنيم ؟ چرا هم موجبات حقارت براي كشورمان و هم پاشنه آشيل براي اعمال سياست هاي غرض ورزانه ال سعود فراهم ميكنيم؟ ايا حج تنها محك مسلملني ماست؟ شايد وقت آن رسيده است چشم هايمان را بشوريم و دنيا را طور ديگري نگاه كنيم.... به اميد فرج مولاي منتظران امام صاحب الزمان (عجج ) يا علي

دهمین بروز رسانی: 15:30

علی:
بنده تا کنون که وارد 52 سالگی شده ام هنوز به دلایل مختلف از جمله نداشتن تمکن مالی موفق به رفتن به حج تمتع و عمره نشده ام ولی به نظر من انچه باعث گسترش اسلام می شود رفتا و کردار مسلمانان است . نه حضور انها در مراکز مذهبی .وقتی ما در کشور خودمان از رفتار و کردار همکیشان خود راضی نیستیم و حتی از نحوه برخورد مردم با یکدیگر رنج میبریم چگونه می خواهین الگوی دیگران باشیم وقتی که دروغ که کلید ورود به گناهان است و ما مثل اب خوردن دروغ میگوییم. وقتی که عبادات شخصی ما که باید باعث رشد و پیشرفت معنوی ما باشد و ما را در دراز مدت متحول کند لقلقه زبان است . وقتی که ما باید انچه را که بر خود نمی پسندیم برای دیگران نیز نپسندیم .ولی خود خواهانه حق و حقوق دیگران پایمال میکنیم . وقتی که خیلی راحت ترور شخصیت میکنیم . وفتی که همدیگر را طرد میکنیم چگونه میتوانیم الگوی دیگران باشیم .متاسفانه سفرهای زیارتی ما هم شده پر از تجمل و ریاکاری .ادم های زیادی را میشناسم که اقوام نزدیک انها توان تامین مایحتاج اولیه و ضروری خود را ندارند و میتوانند با 5 میلیون دختر و یا پسر دم بخت خود را به خانه بخت بفرستند ولی تا به حال 3 بار خانوادگی به حج تمتع و بارها به حج عمره رفته و هر بار میلیونها خرج کردهاند به نظر من هیچ ضرورتی ندارد که با این شرایط این هزینه ها در جایی خرج شود که اینگونه با مردمانی که به ان سرزمین میروند اینگونه تحقیر امیز برخورد میکنند . غزت مسلمان از هر چیزی بالاتر است.
نورسا:
با سلام مساله حج تمتع یه واجب الهیه که هر کی استطاعت داشت ایشالله مشرف میشه اما حج عمر ه یا در اصل مفرده یه مستحبه ایشالله یه بار رفتی ثوابشو ببری اما الان با این رژیم وهابی آل سعود که دشمنی اون با ما شیعیان بر کسی پوشیده نیست ....لازم نیست که دائم السفر حج عمر ه باشیم
saeed:
سلام. راه کارش اینه 1-صحبت مراجع تقلید مبنی بر نخریدن سوغاتی از عربستان وصرفا زیارت کردن.، 2-ممنوع کردن رفتن به زیارت بیش از یک بار، 3-ساخت هتل در مکه توسط ایرانیان تا ارز خارج شده از مملکت دوباره به کشور باز گردد4-دست گذاشتن روی نقاط ضعف عربستان از لحاظ دیپلماسی در دراز مدت

یازدهمین بروز رسانی: 16:00

مهدی
تابناک عزیز لطفا منتشر کنید...دوستان عزیز هموطن چرا گزینه سومی را بر نمی گزینیم که هم عمره رفته باشیم هم باعث عزت شیعه شویم و هم کمک خاصی به اقتصاد سعودی ها نکنیم. به این صورت که با حضور عالمانه و با نظم خود در سرزمین وحی شیعه علوی را به رخ وهابی ها بکشیم و هم با پرسه نزدن در بازارها و مغازه های مکه و مدینه هم سود کمتری به آنها برسانیم و هم فرصت زیارت و نماز اول وقت حرمین را از دست ندهیم
محمد:
باسلام، ما بعضآ برای اینکه مشکلات را نمیتوانیم حل کنیم صورت مسئله را پاک می کنیم باید قبول داشته باشیم که تمام کشورهای دنیا به خاطر منافع خود با دیگرکشورها ارتباط برقرار میکنند و کشورهایی که با ما دوست یا دشمن هستند منافع خودشان را در این می بینند مگر کشور روسیه به خاطر ما با ما خوب هست مگر کم به ما خیانت کرده پس چرا ما با او رابطه داریم ؟ در دنیا3کشور هستند که اماکن مقدسه و مقبره امامان و بزرگان در آنجا دارند(عربستان-عراق-سوریه) عراق که بسیار نا امن هست و سوریه که حال وروزش این شد عربستان که وهابی هستند پس تکلیف افرادی که علاقمند برای زیارت این مکانهای مقدس هستند چی می شود؟ راستی من به عنوان یک ایرانی سوالی دارم : چرا رابطه ما با دیگر کشورها و همسایگانمان اینگونه هست ؟ الآن 33 سال انقلاب شده ؛ حتی در زمان دفاع مقدس هم رابطه ما با دیگر کشورها اینگونه نبوده است. باید در صحبت کردن و مخالفت و یا حمایت از کشورهای جهان حد اعتدال را رعایت کنیم باید فقط به منافع کشور خودمان باشیم. اگر بگوییم به خاطر آل سعود نباید به حج برویم مثل این هست که بگوییم نباید در مجامع بین المللی مثل سازمان ملل حضور پیدا کنیم. خلاصه اینکه حضورمان در حج یعنی معرفی شیعه و فرهنگ ایران اسلامی به سایر ملل مسلمان جهان.
بدون اسم:
دیرزو رادیو اعلام کرد روزانه 4500 نفر ار ایران حج عمره میرن که به عبارتی سالیانه میشه بیش از 1.6 میلیون نفر که متوسط هر ایرانی که حج عمره میره 2000 دلار اونجا خرج کنه میشه 3.3 میلیارد دلار که به اینها هزینه های بلیط و .... نیز اضافه میشه. حج برای ایران و عربستان شده یه مساله ساسی و اقتصادی و این دو بعد اصلا از هم قابل تفکیک نیستن.  به عنوان اینکه حج یکیک از مناسک مسلمانان هست خب باید به اون پرداخت و خیلی جاها هم توصیه شده در صورت استطاعت باید رفت ولی انچه که بنظر میاد اینه که نتونستیم تو بعد اقتصادی و سیاسی و از همه مهمتر فرهنگی تاثیر عمیقی بذاریم. ناگفته نماند هر سال تقریبا 10 درصد حجاج تمتع ایرانی هستم و این نشانگر اهمیت جایگاه ماست. مخالفت خیلی ها رو برای رفتم به حج در کامنت های قبل به این خاطر میبینیم که تو هیچ زمینه ای نتونستیم از حج بهره برداری لازم برو بکنیم. این مسال بخش عمده ای از اون برمیگرده به دولتمردان که دیپلماسی درستی رو تو این سال ها نداشتن (مسئولانی که هر ساله برا حج رفتم مسابقه میذارن با هم) و بخشیش هم برمیگرده به اداب و رسوم و رفتار فرهنگی که ایرانی ها اونجا از خودشون بنمایش میذارین که در این زمینه فک میکنم بهتره اونایی که حج رفتن قضاوت کنن و نظرشونو بگن...

دوازدهمین و آخرین بروز رسانی: 16:30

اردشیر گراوند:
بنده کمی علوم اجتماعی خوانده ام و کمی کمتر به علوم فقهی آشنایی دارم و به ضرورت در این کشور سیاست زده از سیاست شنیده ام. حدود 22 سال معلمی کرده و چهل و چهار سال عمر از خدا گرفته ام بیننا و بین الله زیارتی که همراه با حقارت باشد و عزت و شرف و انسانیت و حرمت شما را از بین ببرد فقط تنفر ایجاد می کند. شاید اگر پیامبر امروز در میان مردم بود در مورد زیارت مردم ایران گونه ای دیگر دستور می فرمودند. بنده در مورد عمره مفرده یقین دارم که منابع مالی، عاطفی، انسانی، ملی و هر چه شما می دانید اقتضاء می کند که دست از این افراط برداریم و شاید لازم باشد که بزرگان فقهی، سیاسی و ... ما اختصاص این منابع مالی را به اشتغال جوانان و مردم را ضروری تر از آن بدانند که وهابیون را فربه کنیم اگر من فقیه بودم در این شرایط مفرده را حرام و به این دلیل که عموم مردم ایران زیر خط فقر هستند کسی را مستطیع نمی دانستم زیرا ما استطاعت ملی نداریم امیدوارم بزرگان ما توجه ویژه کنند
حمید:
اگر حجاج ما وظیفه انسانی واسلامی خود را به خوبی بدانند رفتن ما به هر قیمتی باشد خوب است وتاثیرات خیلی خوب به جا خواهد گذاشت اگر حجاج ما بدانند که مهم عزت وشرف انسان است وخداوند هر گز دوست ندارد انسان عزت و سربلندی خود را از دست بدهد لذا برخورد مناسب تری از خود نشان میدهند بنده که همین اردیبهشت در انجا بودم با توجه به اینکه عربی بلد بودم سعی میکردم با انها ارتباط برقرار کنم موفق میشدم ولی حس می کردم این کار یک جاش می لنگه تا اینکه سه چهار روز اخر تصمیم گرفتم اصلا عربی حرف نزنم حتی فارسی هم حرف نمیزدم وبه زبان اذری خودمان باهاشان حرف می زدم همین خود بودن باعث شد که من احساس می کردم انها رفتارشان بهتر میشه لذا ما نباید صرف اینکه خانه خدا در اختیار انهاست خودمان را نیازمند به انها نشان بدیم نه پیامبر (ص) چندین سال به مکه نرفت مگه چیزی از دینش کم شد مهم عزت وشرف انسان است که باید محفوظ باشد ، از این شیوه نظر خواهی شما متشکرم
مهدی:
بنده دانشجو ایرانی خارج از کشور هستم و الان به خاطر انجام عمره دانشجویی به ایران سفر کرده ام و این برای بار دوم است که انشاء الله مشرف خواهم شد واگر 1000 بار دیگر هم خدای متعال بطلبد قطعا خواهم رفت. به کسانی هم که می گویند نباید بریم و ال و بل عرض می کنم که شما فقط می توانید برای شخص خودتان تصمیم بگیرید و از توصیه های شیطانی پرهیز کنید... ولی بالا غیرتا اگر رفتید و حالی به حالی شدید بیایید برای ما هم تعریف کنید که سفر خاصی بود براتون... یا حق
کامیاب:
به نظر من با توجه به اینکه عربستان با استناد به آیات قرآن از لحاظ شرعی نمی تواند مانع انجام حج شود، باید با حضور خود در حرمین شرفین خار چشم آنها یی باشیم که تحمل دیدن شیعه را ندارند.
بدون اسم:
کمک به فقرا جای خودش انجام فرایض الهی همچون حج هم جای خودش

تا ساعت 16:30 بیش از 1000 کامنت برای این خبر به ثبت رسیده که از این پس دیگر به متن خبر اضافه نمی شود و به تدریج در بخش نظرهای سایت منتشر می شوند. با سپاس از همکاری و توجه خوانندگان محترم به این موضوع.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۲۱۰
انتشار یافته: ۵۰۰
کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود
حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
اگر بطور کل تحریم نمی کنید، حداقل برای کسانی که یکبار مشرف شده اند محدودیت ایجاد گردد
حسین
| United States |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
آفرین بسیار مفید جامع و مختصر
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
با سلام در اين احوال كه همواره به ايرانيان از طرف وهابيون بي حرمتي مي شود نقش مراجع جهت حفظ عزت ايرانيان پر رنگ هست مي توانند با ارائه فتواهاي مناسب سيلي محكمي به اين وهابيون داد. پول اين مكه را بايد خرج جوانان فاميل كرد. ايجاد اشتغال و كمك به ازدواج اين جوانان بخدا از طواف كعبه الان تو اين شرايط ايران ارجح تر هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
هر چی آقا بگه.
aaydin
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
واقعا اين نكته كه حميد خان اشاره كرده مهمه! ما خويشاوندان و همسايه هاي گرفتار ومحتاج رو رها كرديم مي ريم دنبال مستحبات! اگر عمره مستحبه، رفع نكردن گرفتاري از اطرافيان با داشتن تمكن مالي حرامه! الان كساني رو من ميشناسم كه معطل 2ميليون تومان پولند كه برن سر زندگي مشترك.
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید معشوق همین جاست بیایید بیایید
اگر واقعا هدف عبادت خدا باشه و جلب رضايت او هيچ عبادتي بالاتر از رفع گرفتاري همنوعان نيست.
البته در موقعي كه شرايط اجازه داد خوبه اعمال مستحبي ديگر را هم به جا آورد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
نه اينكه كلا نرويم. تلاش كنيم چند سال نرويم تا آل سعود به مشكل مالي برخورد كنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
لطفا یک نظر سنجی آماری چند گزینه ای برگزار کنید...
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
حج نباید تعطیل شود
حج مهمترین رویداد جهان اسلام است
حج بدون حاجی از ام القرای اسلام خواست آمریکاست
درسته كه رفتن به حج آرزوي همه ما است ولي نبايد اين موضوع را وسيله اي براي سو استفاده آل سعود قرار دهيم تورو خدا تا اينها حاكم هستند نريد
پاسخ ها
فرهاد
| Germany |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
باسلام
بنظرمن همان رفتن یکبار درعمر فعلا کافیست.
بی نام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
مگر پیامبر اعظم (ص) تا وقتی کفار بر مکه حاکم بودند و حتی کعبه را مملو از بتهای گوناگون کرده بودند به مکه نرفت؟
ما نیز پیرو او هستیم...
هم اکنون کفر و استکبار جهانی حاظر است چندین برابر پول حج ما هزینه کند تا یکی از شعائر الهی را از رونق بیاندازد...
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
آرزوی آل سعود نرفتن ما به حج است نباید با طناب آنها به چاه برویم
خدا تو دل آدمهاست, خود خودا حج بی عزت و دوست نداره.خدا دوست نداره بنده اش با بی عزتی پیشش باشه
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
الله اکبر
شما از دوست داشتن خدا هم خبر دارید؟؟؟؟؟؟؟؟
حج بروید ولی سوغات نخرید
ما که زبونمون مو درآورد از بس به اقوام و اطرافیان گفتیم از این سفر منصرف شین بخداهیچ توجیهی قابل قبول نیست این پول بره دست یه مشت وهابیه کثیف که دارن اسم اسلام رو خراب میکنن قطع کنین این به باد دادن سرمایه رو منم دوست دارم برم حج ولی نه در شرایطی که پولش تو جیب این سعودیهای نامرد بره که تو هر شرایطی در مقابل ایران و به ضرر ایران وارد میشه
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
شما به حج برید و اسلام ناب را به وهابیان نشان دهید
به نظر من نبايد پولمان را در جيب آنها بريزيم .خدا هم اين مكه را قبول ندارد.آنها ما را تحقير مي كنند و بهمان توهين مي كنند.آخر آنها مگر كي هستند.به نظر من فقط خانه خدا را اشغال كردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
در جیب انگلیس چی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
پول ما هیچ کم و زیادی برای جیب این از خدا بیخبرها ندارد ...
اگر ما نرویم شاید خیلی ها در دنیا حتی برای یک بار هم با یک شیعه روبرو نشوند و هرچه این وهابیهای از خدا بی خبر درباره شیعه میگویند را به اجماع قبول کنند.
در این موقعیت نباید صحنه را به نفع رقیب خالی نمود...
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
فقط کافی است سوغات نخرید
به نام خدا
باسلام بنظر من نباید عمره متوقف شود هزاران ایرانی چشم انتظار ملاقات با سرزمین وحی هستند ونباید حج رو سیاسی کرد انشاا... افراط وتفریط بر مساله حج اثری نگذارد
پاسخ ها
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
اصل حج سياسي هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
جناب توسي شما اگه پول بيكار داريد بهتره دوروبرتون رو با دقت نگاه كنيد و ببينيد كه حج واقعي كجاست آيا محتاج هاي واقعي در نزديكي شما زندگي نمي كنند؟ اگر جوابت منفي است حتما بايد به چشم پزشك مراجعه كنيد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
بلي حج سياسي است ولي نه از نوع تقابل ايرا ن وعربستان كه هردو مسلمان مي باشد بلكه در مقابل ساير اديان كه نشانگر انسجام ووحدت مسلمانان مي باشد
توسیوند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
درسته حج سیاسی است اما نباید سیاسی کاری کرد وباجنجال وتندروی مردم رو از حق سفر به سرزمین وحی محروم کنیم منم معتقدم سامانه الکترونیکی دولت بایدجلو سفر بیش از یکبار به حج رو چه واجب چه عمره بگیره اما بسیارند که هنوز یبار هم نرفتند وچشم انتظار
بهتر تا تغییر رفتار مقامات سعودی از رفتن حجاج چه عمره ویا تمتع جلوگیری شود.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
مقامات سعودی دقیقا برای همین کار بی احترامی میکنند لطفا کمی فکر کنید
در شرایط کنونی که حج رفتن مساوی است با واریز پول به جیب حکومت وهابی سعودی و دشمن اصلی مردم ایران و شیعه من با آن مخالفم
درشرايط فعلي روابط باكشورعربستان ونيزدشمني آشكاروپنهان آنهاوهمچنين تسلط كامل وهابيت درحكومت اين كشورحج اصلا جايز نيست حتي حج تمتع زيرابااين كاركمك به اقتصادفاسداين كشورمي كنيم
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
حج باید رفت
تنها زمانی که میتوان به دیگران اسلام را نشان داد حج است
اقا تو رو خدا نظر ما رو هم بنویس . ببین کار ما به کجا کشیده که عربستان چه بد چه خوب چنین جرعتی کرده .
درستش عمره مفردست نه حج عمره
رفتن به حج چه منفعتی داره برای کشور و مردم ما؟جز اینه که فقط پول و سرمایه خودمون رو میریزم توی جیب عرب های نامرد؟بهتر نیست این پولها رو صرف گردشگری مملکت خودمون بکنیم که پولش بره توی جیب هموطن های خودمون؟
به نظر من عمره رفتن فقط پر کردن جیب عربهاست.حالا که بحث سیاسی هم شده باید فهموند که جایگاهشون کجاست
رفتن به حج در زمانه كنوني حرام است.به چند دليل:1- رفتار سعودي ها
2-وضعيت معيشتي مردم 3-وضعيت اقتصادي 4- ايا سعودي ها هم زائر به مشهد مي فرستند؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
شما؟
حرام است را کس دیگری تعیین میکند
ان الحج والعمره من شعایر الله پس در تقویت هر چه بیشتر شعایر الاهی بکوشیم البته این مسیولیت مسیولان را در عمل به وظایفشان نمی کاهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
جناب بصير شعايرالله يعني كمك به وهابيون سعودي براي كشتن شيعيان؟ اين چه صحبت چه تعريف؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ لاَ الْهَدْيَ وَ لاَ الْقَلائِدَ وَ لاَ آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً سوره مائده (5)، آيه 2.
بهره مندی سازمان حج از عواید دریافت پول در حال حاضر و پرداخت آن در سالهای بعد با نرخ بهره حداقل را هم باید از سودهای خودی در این بین دانست .
به طواف كعبه رفتم به حرم رهم ندادمد
كه برون در چه كردي كه درون خانه آيي
والله به دین به پیغمبر به خدا قسم خدا همه جا هست.اصلا نیاز به سفر نیست اون هم به کشوری که به خون ملت ما تشنه هست
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
الله اکبر از این اسلام التقاطی!
کمی فکر
حکام عربستانی به دلیل اوضاع نابسامان سیاسی در عربستان به دلیل جنگ قدرت و احتمال تشدید فعالیت شیعیان و نیز احتمال درگیری ایران و برخی کشورهای منطقه در خصوص تنگه هرمز و احتمال بسته شدن آن و تحرک زائران ایرانی در عربستان و حمایت آنان از این اقدام احتمالی ایران صدور روادید را نه تنها برای زائران بلکه برای مسئولین حج و زیارت نیز لغو کرده اند و احتمالاً تا هفته ها این اقدام تداوم خواهد داشت
لذا این قضیه با کارشکنی های موقتی گذشته کاملاً متفاوت است
به طواف كعبه رفتم به حرم رهم ندادند
كه برون در چه كردي كه درون خانه آيي
بسم الله .
واقعآ جای همچین نظر سنجی خالی بود ! چه دلیلی داره که کشوری که داره به این صورت به آمریکا و همپیمانانش خوش خدمتی میکنه و با افزایش تولید نفت هم به کشور ما هم به اسلام ناب ضربه میزنه اینگونه مورد مرحمت هموطنان ما قرار بگیره ؟ خدا میدونه سالی چند میلیارد دلار از سرمایه های کشور از کشور خارج شده و به عربستان میره و هموطنان هم با خرید یه مشت جنس بنجل به مملکت باز می گردند ، هرچند پولی که از سفر حج دستگیر مملکت عربستان میشه در مقابل فروش نفتش خیلی ناچیزه ولی به هر حال میتونه همون پول تو کشور بمونه و خیلی کار های عقب مونده رو پیش بندازه ! آی کسایی که حج میرید به خدا الان دوره و زمونه جوری شده که اگه دست دو تا جوون رو بگیرید برن سر زندگیشون ثواب 10 تا حج واجب رو بردید ، ما پول میدیم از اون طرف آل سعود خرج خرید تسلیحات میکنه و میزنه تو سر شیعیان بحرین ! یعنی به نوعی دست ما به خون اونها آلوده هست ! وقتی حضرت امام خامنه ای میگن بصـــیرت یعنی این ! یعنی شفاف ببینید . دولتمردان خیلی وقت پیش ها باید فرستادن مردم به حج رو لغو می کردند ولی نمی دونم چه اسراری هست البته خود مردم باید بفهمند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
اگه کسی وضعش خیلی خوب است و می خواد بره حج باید این حج را به مستمندی که پول نداره هزینه کنه بده تا اون بره حج
اینطوری می تونیم بگیم دو برابر ثواب حج را می بره
نباید سنگر را خالی کرد
در ضمن اینکه وقتی دوتا جوون نمی تونن خرج عروسیشون را در بیارند دو حالت داره
یا بیکارند که بهتر اینه که اصلا ازدواج نکنند و خودشون را به بدبختی نیاندازند
یا بیکار نیستند ولی هزینه های سنگین عروسی را نمی تونن فراهم کنند که اونها هم باید دست از این هزینه های سنگین غیر ضروری خلاف شرع را کم کنند
چرا ما عادت کرده ایم مسائل را الکی سیاسی کنیم و فتواهای من در آوردی صادر کنیم
فعلا که متاسفانه به دلیل عدم آموزش شایدم بیسوادی برخی آقایون روحانیون کاروان بعضی ایرانی ها بیشتر اونجا تحت تاثیر افکار وهابیت قرار میگیرند
مقصود تويي كعبه و بتخانه بهانه .
يكسال تحريم نرفتن حج به هيچ فردي اسيب نميزند . 5 ميليارد دلار نيز در كشور ذخيره ميشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
یکسال نرفتن به حج تمتع باعث میشود همین سهمیه ای هم که ایران دارد از دست برود و بهانه لازم دست سعودی ها بیافتد و تا زمانی که بر سر کار هستند دیگر هیچ شیعه ی آزاده ای نتواند به حج تمتع برود
هدف اهانت به قوم و مذهب خاصی نیست. هدف تحریم همه جانبه آل سعود است. چرا مسئولین جرات تحریم همه جانبه این نوکران و قاتلان را ندارد. محدود کردن سفر به این کشور و مبادلات تجاری تا جای ممکن. فرض کنید خانه خدا به دست نا اهلان به گروگان گرفته شده است و بنابراین غصبی به حساب می آید و هرگونه عبادتی در این مکان گناه است.
با سلام
به نظر من باید در فرهنگ ایرانی ها جا بیفتد که در شرایط فعلی یک بار و فقط یک بار به حج رفتن کفایت می کند. بیشتر از آن بروز مشکلات اقتصادی برای کشور از قبیل خروج ارز، گستاخ شدن عربها و نیازمند شدن ما به عربها و کمک به آنها را در پی خواهد داشت.
افرادی که به حج میروند اکثرا افرادی هستند که سفرحج برایشان یک سفرتفریحی مذهبی میباشد لذا به عقیده اینجانب این سفر میبایست ازسوی ایران به حالت تعلیق دراید که با این تدبیر حکومت عربستان ضربه سنگینی متحمل خواهد شد زیرا بیشتر درآمد عایده ازقبل حجاج ایرانی میباشد .درصورت لغو اعزام زائر به عربستان هیچ اتفاقی برای ایران وایرانی نمی افتد جز اینکه وقار مردم وحکومت حفظ میگردد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
چرا صحبت بدون کارشناسی می زنید
بزرگترین کنگره جهانی که حج تمتع نام دارد شامل 3 ملیون نفر می باشد که از این میان فقط یکصد هزار نفر ایرانی می باشند که می شود 3 درصد
تازه اگر ایران زایر نفرستد فکر می کنید جایش خالی می ماند و عربستان ضرر می کند
در عرض یک ساعت از کشور های دیگر پر می شود
با درود

جناب پروردگار از ما بیشتر خوشحال می شود اگر پولی را که به جیب اعراب مرفه میریزیم به تهیدستان که هموطنان ما هستند و بیماران خاص که تعدادشان نیز
کم نیست بدهیم . همین پولها را به عربستان می دهیم فربه می شود و اینگونه با ما رفتار می کند .

با سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
بهتر است این صحبت ها را به کسانی کنید که برای تفریح شان هزینه های زیادی را در کشورهای حاشیه خلیج از جمله امارات و ترکیه و مالزی و غیره (حتی ویلاسازی در شمال) انجام می دهند
چطور گیر داده اید به حج که جزو واجبات و مستحبات است
حال که دشمنی حکومت آل سعود آشکار و رسمی شده است و از آنجا که حفظ جمهوری اسلامی از اهم واجبات است، هرگونه عملی که منجر به تقویت مالی آن حکومت گردد، از نظر بنده حرام و بدون عذر شرعی و عقلانی است.
نرفتن ثواب است ثواب است ثواب هزینه را درکشور خودمان برای مستمندان خرج کردن خداوند راضی است
با نظر اول موافق ولی باید در خرج کردن مدیریت شود.
بايد تحريم شود
مردم بیشتر بخاطر اینکه سفر حج هم تفریح و زیارت هست و نیز از نظر اقتصادی بسیار بصرفه هست از این کار استقبال میکنند.
با این پول به کجا میشه دوهفته سفر کرد؟
به نظر بنده در شرايط فعلي سياسي و وضعيت ارز مملكت و وضعيت اقتصادي مردم و همچنين استفاده حكومت سعودي و وهابيت از اين پول در راههاي نا درست و دشمني عليه ملت ايران، حج عمره را بايد ممنوع كرد.
اعتقاد به هر چيز از الزامات انسانيست؛مخصوصا دين و مذهب؛اما فكر نمي كنم اين درست و قابل قبول باشد كه عزت به خاك بدل شود وقتي مي شود دل را كعبه كرد...
اين جداي بحث اقتصادي و منفعت ماليست كه هر ساله ما ايرانيان به جيب عربهايي ميريزيم كه آن را سلاح و خون ميكنند براي داغ گذاشتن به دل بسياري از مردمان؛خنده دار است با سرمايه اي كه ما براي آرامش قلبي مان هزينه ميكنيم روزي به شكل سلاحي به سمت قلبمان نشانه گرفته شده باشد؛به سمت ما و بسياري ديگر...
با عرض سلام و خسته نباشید
از نظر من الان بهتره که سفرهای حج انجام نگیره و پولی هم که در این راه خرج می شد بنوعی خرج آبادی ها و کمک به فقیران و کسانی که نیاز دارند بشود
در عوض ما بیاییم فضای معنوی رو در کشور بیشتر کنیم و بجای تبلیغات بیشتر بیاییم افراد رو با آثار و نتایج معنویت آگاه کنیم اینطوری باعث می شه که یک جایگزین هر چند کوچک برای حج بوجود بیاد و در عوض هزینه های اون نیز برای کاهش گرانی و کمک به فقرا اختصاص بدهیم
ما یکماهه خودمونو کشتیم میگیم نرید آخرش میشه این چقدر کوچیک شدیم
پول دارم
میگن حج بم واجبه
اما....
دوروبرم پر آدمایی که به این پولی که توی دست من هست نیاز دارن و هر روزم تعدادشون بیشتر وبیشتر میشه
نمیدونم حج واجبتره یا اونا!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
دوست عزیز و بزرگوارم
نیاز نیست بنده حکایت های همچون پیرپالان دوز و غیره را تکرار کنم که خود واقفید.
اصلا شک نکنید زیارت خانه خدا همان کمک به همنوع است اگر می توانید.

صد بار از آن راه بر آن خانه برفتید
یک بار از این راه در این خانه در آیید


الهی توفیق بندگیت را به ما عطا فرما
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
سؤال نداره کمک به نیازمندان واجبتره. مگه نه اینه که حج نماد اسان شدنه کامله یا به اصطلاح خودمونی برا آدم شدنه. شک نکن تأخیر هم نکن به کمک همنوع بشتاب که واجبتره.
در رویکرد فقهی باید در موارد اینچنینی اهم و مهم کرد باید دید حضور و خالی نکردن عرصه در مکه و مدینه برای پیروان اهل بیت مهم تر است یا دفاع از ملت های مظلوم همچون بحرین .به اعتقاد من باید اینگونه نیز به مسئله نگاه کرد که پولی برای عمره به عربستانی ها میدهیم ممکن است صرف خرید تجهیزات نظامی و استفاده آن ها بر سر ملت پیرو اهل بیت و شیعه بحرین و دیگر کشورها شود
عربستان سعودی هر از چند بار یک مشکلی ایجاد می کند. یک دفعه کشتن ایرانی ها، دفعه دیگر آزار و اذیت ایرانی ها و حالا این مساله عدم صدور روادید. من به سود عربستان از حج کاری ندارم امابه نظرم این برنامه ها موجب تحقیر ایرانی ها شده است. از دید اسلامی هم عملی که موجب تحقیر ایرانی ها و شیعیان شود صحیح نیست. من معتقد هستم که با این وضعیت برپایی مراسم حج به مصلحت ما نیست
من بنا بود 24 عازم بشم . تو را خدا از مسیئولین خواهش کنید عزت و اقتدار جمهوری اسلامی از اهم واجبات است . خانه خدا عزیز است اما منابع مالی کشور ما دست خانواده ال سعود لعنت اله به چه کاری مصرف میشود ما در هر کاری اگر لیاقت داشته باشیم کنا ر رهبر عزیزمان هستم . ما از نرفتن به حج ناراحت نسیتم . اما حج با ذلت را اصلا نمیخواهیم. محکم و استوار در مقابل این از خدا بی خبران بایستد
با سلام
فقط کافیست حجاج محترم هیچگونه خریدی برای عزیرانشان در آنجا انجام ندهند و در قبال آن دولت مکانی را تدارک ببیند که همان خریدها با همان قیمت در داخل برای حجاج مقدور باشد.
با اینکار پول بسیار هنگفتی از کشور خارج نخواهد شد و عده ای از جوانان این مرز و بوم اشتغال خواهند یافت.

پیروز و سربلند باشید
پاسخ ها
فاطمه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
اين پيشنهاد خيلي ايده آلي است.به نظر شما مردمي كه از مناطق محروم به ديار پر زرق و برق مي روند هوس خريد نمي كنند؟
saeed
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
بهتر است آوردن بار همراه زائرين را ممنوع كنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
بهترین ایده است
با این کار هم شیعه در آنجا حضور دارد هم پول هنگفتی از سرمایه ایران به دست وهابی های آدم کش نخواهد رسید.
باید مراجع خرید از عربستان را حرام اعلام کنند
ناشناس
| Austria |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
مسئله صرفا مسائل مالی نیست اگر چه مهم است ولی بیشتر از آن استفاده از این رویکرد برای مواجه با سیاست ایران دردناکتر است
پوریا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
با توجه به تعداد ارای مثبت به این نظر خودتان قضاوت کنید که اکثر نفرات علاقمند به این سفر به دنبال خرید و تفریح هستند نه سفر معنوی پس این همه تظاهر چرا؟
در رویکرد فقهی باید در موارد اینچنینی اهم و مهم کرد باید دید حضور و خالی نکردن عرصه در مکه و مدینه برای پیروان اهل بیت مهم تر است یا دفاع از ملت های مظلوم همچون بحرین .به اعتقاد من باید اینگونه نیز به مسئله نگاه کرد که پولی برای عمره به عربستانی ها میدهیم ممکن است صرف خرید تجهیزات نظامی و استفاده آن ها بر سر ملت پیرو اهل بیت و شیعه بحرین و دیگر کشورها شود
Be nazare bande bayad zamane safar 4 rooz bashad. Va kharid ham mamnoo bashad. Ta soode arabha kamtar shavad va ham inke ziarat karde bashim
ای قم به حج رفته کجایید کجایید/ معشوق همین جاست بیایید بیایید (قطع شود خیلی بهتر است )
با سلام

من كه خودمو خانمم تصميم گرفتيم ثبت نام كه قبل از عيد بود رو پس بگيريم. اصلاً اين جور رفتن اشتباه محضه. تا كي بايد ما تحقير بشيم. خودمون بايد حرمت خودمون رو نگه داريم.
بنده در سال 85 به مکه مشرف شده ام و به گمان بنده اینطور مینماید که اعمالی وجود دارند که انجام آنها دهها برابر و شاید بیشتر پر فیض تر از انجام اعمال حج و عمره میباشد
در زمانيکه مکه به دست دشمنان اهل بيت (ع) افتاده ودر زمانيکه کشور براي دفاع از حق هسته اي خود با تحريم روبه روست خارج کردن منابع ارزي وريختن آن به جيب سعودي دشمن خدا وپيامبر خدا حرام است چراباعث تقويت اقتصادي اين مشرکان شده ايم
حج واقعی دل شماست خسوع، رفعت،کمک به همنوع، راستی ،صمیمیت، احترام و ...................که بدون پرداخت هزینه های آنچنانی و ........میسر میشود وبدانید هزینه های ما تبدیل به موشک و خمپاره میشود بر سر خودمان و دیگر مسلمانان.
حج مراسمی سیاسی دینی مذهبی است که عامل اتحاد شیعه سنی و مسلمان هاست . ولی در شرایط کنونی اگه موقتا متوقف بشه بهتره. بهتر هم این است که زائرین تا جایی که امکان داره ارز رو از کشور خارج نکنند چرا که این کار باعث ضعیف شدن اقتصاد ما و قوی شدن اقتصاد اونا میشه . با سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
تو اصول دينت دچار مشكل شدي اخوي!!! اولا اتحادي بين شيعه و سني وجود نداره( مطابق حديث متواتر "ناجيه " كه در آن بيان مي شود از ميان امت مسلمان تنها يك گروه از نجات يابندگانن و طبيعتا غير از شيعه نمي تواند باشد) چون وحدت با سني يعني كه با گروهي كه از خاسرانند متحد شده اي. ثانيا : اقتصاد ما و عربستان به حج وابسته نيست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
جناب ناشناس با پرچم انگليس شما چرا خودت را كارشناس مي نامي در حالي كه اتحاد شيعه و سني بهترين كار است و اصلا به معني هم نظر شدن نيست بلكه به معني همكاري براي مشتركات زياد مان است هم شيعه و هم سني يكتاپرست هستند و پيامبر مشترك دارند و دشمنان مشترك پس بايد روي اشتراكمان متحد بشويم و نه روي اختلافاتمان با هم دشمني كنيم
چون حج در قران امده بايد به ان عمل شود زيارت بقيع در قران نيست برادران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
تایید
واجبات مهمتری در کشور خودمان هست
با وجود اين همه فقير و بيكارو جوانان مجرد چطور ميشه مسطتيع شد و به حج رفت.
من خودم و هیچ یک از اعضای خانوادم تا حالا حج نرفتم.پارسال توی مهر برای حج دانشجویی ثبت نام کردم و خیلی دوست داشتم که اسمم برای حج در بیاد.چند روز بعد از ثبت یه ایمیلی به دستم رسید که حاوی مطالبی در مورد درامد سعودی ها از حج رفتن ایرانی ها و رفتار آنها در قبال حجاج ایرانی بود.خیلی این مسئله ناراحتم کرد من تو قرعه کشی حج دانشجویی برنده نشدم و خیلی هم از این مسئله خوشحال شدم .به نظر من با توجه به رفتار سعودی در قبال حجاج ایرانی و اینکه حج رفتن ایرانی ها به اقتصاد حکومت آل سعود که به نظرم دشمن درجه یکه ایرانه کمک میکنه نباید به حج عمره رفت. خود ایرانی ها خصوصا اینایی که هر سال میرن حج باید با خودشون یه دو دو تا چار تا کنند که این همه برای حج پول میدن بعد میرن اونجا با کلی خفت و خواری برمیگردند.پرواز ها هم که الی ماشا الله تاخیر داره .بعد گلایه هم میکنند.خواب نرند.بعد وقتی خبر تایید نشده مرگ پادشاه سعودی رو میشنوند کلی خوشحالی میکنند غافل از اینکه این آدما همونایی هستند که موقع ثبت نام حج سرو دست میشکنند.و در آخر باید بگویم من خودم به عنوان یک ایرانی تصمیم دارم که هیچ وقت به حج نروم.
با تشکر
شما که خودتون تکلیف رو داخل متن مشخص کردید! کی گفته نظر اول دوراندیشانه و عمقی‌تره؟ حتما آخرش هم نظر دوراندیشانه و عمقی‌تر باب میل تابناک تایید میشه نه؟؟؟
با سلام به تمام ایرانیها

تا وقتی ما به خودمان احترام قائل نشیم

دیگران به ما احترام نخواهند گذاشت

اگر در همان اولین بی احترامی دیگر مردم به آن کشورها سفر نمیکردن
الان مجبور به گدایی احترام نبودیم
هر کشوری که به ایرانی توهین کرد بقیه هموطنها نباید به آن کشور چه برای زیارت و چه برای تفریح و چه سرمایه گذاری بروند
چرا در قدیم این همه ایرانیها در بقیه کشورها ارزش داشتن و الان نه؟

بخاطر اینکه خودمان اجازه توهین دادیم
و بی توجهی کردیم

الان هم دیر نیست
در شرایط کنونی و رفتار خصمانه سعودی ها و تحریمها و با توجه به ارز بری بسیار زیاد و از انجایی که میتوانیم با بایکوت کردن آل سعود آنها را در وضع انفعال قرار دهیم (مسائله نرفتن ایرانی ها به مکه تاثیر بسزایی در معیشت مردم آنجا دارد واین خود فشاری بر دولت سعودی از جانب مردم عربستان ایجاد میکند ) بنظرم رفتن حرام است
نظری ندارم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
سلام
طرح خوبی است.
به نظر بنده اگر جبهه ای توسط لایق ها خالی شود حتما نالایق ها بر آن مسلط میشوند
اگر محیط کعبه خالی از وجود اسلام واقعی شود حتما ادیان نابحق دیگر خودنمایی خواهند نمود
پس همچون ماری در آستین باشیم
زینب س نمونه ای از مصداق تبلیغ دین در اوج جهالت بود.
"کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود"
نرفتن و توجه به شان ایرانی
پول ريختن به جيب وهابي هاي ضدشيعه!!!!!!!!
كاش حداقل مسئولان ما در هر رده اي به يكبار رفتن عمره اكتفا ميكردند و ميفهميدند تحقير يك ملت يعني چه!!!
و اي كاش يكي پيدا ميشد به اين آقايان فرق عمره و تمتع را ميفهماند!!!!!
وقتی میانگین سنی کسانی که میرن حج بالای 60 یا 65 ساله، چه انتظاری از یه پیرزن یا پیرمرد داری که سطح سواد آنچنانی هم نداره، من خودم تو سفر حج پیرمردی دیدم که می خواست ویلچره مادرشو از پله ها خودش بیار بالا بالاخره با تهدید حراست بیخیال شد و گذاشت ویلچر مادرشو بعد از همه توسط بالابر بیارن، حالا شما چطور حالی اینطور افراد کنی که حج نرید.
عربستان نگران نفوذ ایران وبالاخص شیعه بوده و به این علت از ورود ایرانیان ممانعت میکند و حتی در صورت بیتفاوتی از سوی ما احتمالا این واکنشها شدید تر خواهد شد لذا این حقیر سفر عمره را به صلاح شان ملت نمیبینم
به نظر من اون پولي كه قراره بره تو جيب وهابي ها بهتره خرج جهيزيه و عروسي چند تا دختر پسره جوان بشه شك نكنيد ثوابش بيشتر از حاجي شدنه .
به نظر من حج عمره بايد از طرف ما كنسل مي شد به چند دليل :1- سود حاصل از حج عمره كه نصيب سعودي مي گردد به طور مستقيم يا غير مستقيم در اختيار وهابيت قرار گرفته كه از آن در راه كشتار شيعيان و كمك به دشمنان شيعه استفاده مي گردد. 2-رفتار بسيار بد عمال سعودي با ايرانيان كه اين رفتار بد از فرودگاه شروع شده و در اماكن مقدس به اوج خود مي رسد.3-رفتار دور از سلوك سيعه كه از طرف برخي از زوار ايراني رخ ميدهد كه غيرت و شرم مانع از بازگويي برخي از آنان مي شود (يك نمونه آن علت لغو عمره دانشجويي دختران). 5-خريد كالاهاي اكثرا بي كيفيت از بازارهاي عربستان توسط زوار ايراني كه اين خود هم باعث ورود كالاهاي بي كيفيت به ايران شده و هم باعث رونق بازار وهابي ها مي باشد.
شما در این مطلب نظر خودتان را به خواننده تحمیل کرده اید در جمله زیر دقت کنید
"حال نظر شما چیست ؟ شما مانند گروه اول فکر می کنید که نظرات عمقی تر و دور اندیشانه تری دارند و منافع دراز مدت را بر منافع کوتاه مدت ترجیح می دهند ؟ یا مانند آنان هستید که فقط به فکر اذیت نشدن و منافع کوتاه مدت هستید ؟ ممکن است که شما رویکرد متفاوتی با آنچه گفته شد ، هم داشته باشید. "
با این حال عزت مسلمانی باید حفظ شود
اگر قرار بود وهابی ها با دیدن رفتارهای شیعیان در اظهار لطف به ائمه اطهار (ع)تغییر رویه بدهند الان خیلی از مشکلات وجود نداشت
گرچه مشکلات فرهنگی ما مردم در سفر به حج مانند حضور در وقت اذان در مغازه ها و..... دید مسلمان نسبت ما تغییر میدهد
معتقدم باید حج رفت ولی با آموزش عقاید که در دامان اندیشه و عقاید وهابیت نیفتیم و خریدما نیز از ایران باشد تاپولمان در جیب وهابیها نرود و به تولید و اقتصاد ملی کمک کرده باشیم
سلام
به نظر من کعبه درون دلهاست و خدا همه جا حضور داره
من وخانواده ام سال دیگه نوبت حج مفرده داریم اما با این بی حرمتی و بی احترامی که به ایران میشه تقاضا دارم با تحریم حج مشت محکمی بر دهان سعودیها کوبیده تا پولهایی که از این حج به جیب میزنند بر علیه خود ما استفده نکنند. کشور عربستان بدون ایران نابودیش حتمی و با تکیه به نفت تنها اقتصادش فلج خواهد شد
من با تحریم یکجانبه حج از طرف ایران موافقم
رفتن يا نرفتن :گفتن هريك از اين كلمات بار معنوي واجتماعي خودش را دارد. اگر كمي با اهداف بزرگ حج آشنا باشيم با دقت وتحمل بيشتر در اين باره سخن خواهيم گفت.در سال 66 كه حاجيان ايراني در مكه شهر امن خدا بخاطر ابراز تنفر از شيطان مجسم امريكاي جنايت كار بخاك وخون كشيده شدند حج واجب هم چند سالي متوقف شد.ولي مجددا" با محدوديتهاي فراوان اين سفر معنوي از سرگرفته شد بدون اينكه آنها از جنايت خويش ابراز شرمندگي كنند ويادر صدد جبران خسارت مادي آن برآيند.القصه در شرايط فعلي هر عقل سليمي خواهد گفت كه نبايد پول ما بشود گلوله وسينه شيعيان عربستان وبحرين و...دركشورهاي ديگر بانام القاعد خون مسلمانان ريخته شود. ايكاش وصد ايكاش ما پيشقدم ميشديم براي قطع اين سفر نه آنها.
کارشکنی ها در سطح دیپلماتیک بین دو کشور به نقص در ایجاد رابطه بین 2 کشور و عدم برخی محکم کاری ها و اقدام های مقابله به مثل مسوولان کشور بر می گردد. این سفر،سفری معنوی است و رفتن یا نرفتن آن به علاقه و نیت افراد بر می گردد و نباید به صورت امری به مردم گفت که از رفتن پرهیز کنند!
چه اشكالي داشت اگر از اول انقلاب فقط و فقط يك بار به افراد اجازه داده ميشد تا به حج عمره و يكبار هم به حج تمتع مشرف بشوند كه هم ارزو به دل مشتاقان نماند هم عربستان اينقدر ناز و كرشمه نميومد
با يك بررسي ساده مي شود فهميد كه ما سالانه چه مبلغ هنگفتي پول را به عربستان انتقال مي دهيم و باز هم به راحتي مي شود فهميد كه اين پول ها كجا هزينه مي گردد!!
بياييم هركسي نيت كند و پولي را كه در اين راه مي خواهد صرف كند صرف نيازمندان هموطنمان كه كم هم نيستند كنيم!
مطمئن باشيد نزد خدا ارزشمند تر از هر عبادتيست!
دیدار کعبی آرزویی است بس عظیم و عزیز لیکن مستحب . دلدادگان به یار امور واجب و بسیار خداپسند دیگری را پیش گیرند . کعبه نزدیک ما و در دل ما جا دارد . بندگان دون پایه ای نظیر سعود و امثالهم خانه خدا را از ما دریغ کردند نمی دانند خدا عاشق بنده دوستدارش است .
درست که حض.ر ایرانیان در مکه درآمد زیادی برای حکومت عربستان داره ولی امسال که بنده شرف حضور داشتم دیدم که فقط ایرانیان نیستند که با جمعیت انبوه در مدینه النبی و مکه مکرمه حضور دارند و جمعیت بسیار زیادی رو از کشورهای مختلف از جمله آفریقا گرفته تا کشورهای آسیای جنوب شرقی و پاکستان و بالاخص ترکیه که از لحاظ تعداد زائر با ایرانیان تقریباً برابری می کرد.پس واقعاً عربستان با این همه درآمدهای نفتی (صدور روزانه 12 میلیون بشکه نفت) واقعاً محتاج درآمد حاصله از حضور زائران ایرانی نیست(میتونم بگم از لحاظ تعداد کل زائران،سهم ایران 20 درصد از کل است).نکته اینجاست که حضور زائران شیعه ایرانی توی مراسم حج در عربستان و انجام کارهای تبلیغاتی که توسط زائرین و بعثه مقام معظم رهبری در اونجا انجام میشه در شرایط فعلی سیاسی داخلی عربستان(اختلاف نظر صاحبان قدرت بر سر مسئله ولایت عهدی و ادامه حکومت آل سعود)و همچنین شرایط سیاسی منطقه(مشکلات بحرین،سوریه و...) به هیچ وجه برای حکام عربستان قابل قبول نیست و مانعی است بر سر خودکامگی ها و همکاری های خود با آمریکا و اسرائیل در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده این ابرقدرتها در منطقه و در نهایت غارت اموال ملت خود در جهت خوش گذرانی های خانواده سلطنتی آل سعود.ولی پرواضح است که با شرایط فعلی که جنگ بر سر قدرت در داخل خاندان آل سعود وجود دارد ، به زودی خاندان آل سعود به فروپاشی خواهد رسید و این یعنی آغاز یک جنگ داخلی در شبه جزیره عربستان.
در چنین شرایطی نباید رفت.
بهتر ست تمام حجاج که مشرف میشوندطوری توجیه شوند که اصلا از انجا خرید نکنند ودرمکانهای ورودیبه کشورامکانات خرید فراهم شود
باید بریم ولی از خرید سوغاتی های زیاد و بار کردن چمدان ها پرهیز کنیم.
برای سوغاتی هم میشه به چند تسبیح و سجاده بسنده کرد
در خصوص حج عمره چون مستحب است ما باید شان شیعه ایرانی را ارجح بدانیم بنده خود به عمره مشرف شده ام بسیار دلچسب است اما چیزی را که من خودم دیدم بیشترین جمعیت زوار خارجی عمره مفرده ایرانیان هستند و به همین سبب اکثر هتلهای مکه و مدینه در این ایام توسط ایرانیان پر میشود و اکثر مشتریان فروشگاهها ومراکز خرید مملو از زوار ایرانی میباشد. حال آنکه اغلب هتلها و فروشگاههای بزرگ متعلق به شاهزادگان سعودی بوده ویا مربوط به بستگان بسیار نزدیک آنها می باشد فلذا من فکر میکنم اگر دولت ایران برای مدتی عمره مفرده را تعطیل کند فشار حاصل از عدم درآمد سرشار از ناحیه ایران سرمایه داران سعودی را وادار به فشار به دولت سعودی کند. بعنوان مثا برای شما بگویم که زمان اقامتم در هتل مکه سیستم اگزوز فن آن هتل خراب شد و میبایست کاملا تعویض میگردیید و همین امر باعث شد دولت عربستان رده هتل مذکور را از 2به 4تقلیل دهد صاحب هتل این را پذیرفت تا بعد از ایام تمتع با درجه کمتر و کرایه کمتر کار کند اما تعطیل نکند و جالب است که بدانید هزینه این سیستم نیز 5میلیون ریال سعودی بود حال شما خود نتیجه گیری کنید تعطیلی این هتلها چه فشاری به سرمایه داران سعودی وارد میکند
همین الان خانواده من در حج عمره هستند و من الان به شدت اشتیاق حضور مجدد در آنجا را دارم. اما با وضع موجود فکر می کنم نرفتن ما و غلبه بر این حس اشتیاق یک وظیفه شرعی و اخلاقی است! تکلیف شرعی حج عمره که معلوم است: مستحب. انجام این مستحب در حال حاضر کمک به ناعدالتی است. توهین و بی احترامی هم که آشکارا در بدو ورود می شود شکستن غرور و عزت شیعه و ایرانی است. ممنونم از قرار دادن این مطلب و این فرصت نظرسنجی
حج نباید تعطیل شود آنها باید حضور پیروان اهل بیت را در سرزمین وحی احساس کنند آنها همین را میخواهند که ما آنجا نباشیم تا نام اهل بیت فراموش شود ولی بجز هزینه های ضروری هیچ پولی نباید در آنجا خرج شود
اگر چه حچ یک فریضه مهم و مقدس است، وقتی عواید آن متوجه دشمنان ملت ایران و شیعیان میشود، آیا نباید بیشتر در مورد اینکه فروعات را نباید بر اصول مقدم داشت تفکر کنیم. همانطور که رسول اعظم حضرت محمد (ص) سال ها تا زمان رسیدن فتح مکه به حج اقدام نکردند. از نظر شخصی من حرام دانستن حج کار سنجیده ای نیست ، اما جزو مرام خود نمی دانم که همسایه و هموطن من در فقر و تنگدستی باشد و من پول مازاد و در برخی موارد حتی مورد نیاز خود را به جیب برادر ان دینی بریزیم که هم اکنون تیشه به ریشه اسلام و تشیع میزنند.
عربستان سعودی هر از چند بار یک مشکلی ایجاد می کند. یک دفعه کشتن ایرانی ها، دفعه دیگر آزار و اذیت ایرانی ها و حالا این مساله عدم صدور روادید. من به سود عربستان از حج کاری ندارم امابه نظرم این برنامه ها موجب تحقیر ایرانی ها شده است. از دید اسلامی هم عملی که موجب تحقیر ایرانی ها و شیعیان شود صحیح نیست. من معتقد هستم که با این وضعیت برپایی مراسم حج به مصلحت ما نیست
برا چی پول بدیم به وهابی کها که تبدیل به گلوله کنن بزنن هر چی شیعه رو بکشن
مبدانیم هرمسلمانی واجب است کبه مخصوصا به حج واجب برود وشرایط اگربودبه حج عمره برودامادرصورتی که کشورعربستان این همه کینه توزیدرمقابل ایرانیان انجام میدهدازقبیل کارشکنی درصدورروادیدبه ورزشکاران تحقیرکردن ا یرانیان نام بردن خلیج عربی به جای تاابدتاریخ جهان خلیج فارس تااعدام عده ای ازایرانیان تاهمراهی کردن باتحریم های دشمن ازجمله تحریم های نفتی به نظربنده دراین شرایط حساس نبایدبه حج عمره رفت جون حجم زایرین که به عربستان میرودازایران می باشدنبایدرفت که بفهمندکه بااین کارماشایدبه خودبیان که به نظرمن بایددولت مردان یک کاری بکند نه که بزارندانها هرکاری که دوست دارندباماانجام دهند
سلام تمام تلاش این وهابی های آدم کش همینه که ما رو از رفتن به حج و تاثیر گذاری روی بایر ملل مسلمان محروم کنند پس به هیچ عنوان نباید از رفتن صرفنظر کرد حتی اگر شهادت هم در انتظار ما باشد
وهابی ها به دنبال این هستند که باهربهانه ای از حضور شیعیان در کنار قبور ائمه اطهار(ع) جلوگیری نمایند ولی کور خواندند زیارت خانه خدا وائمه بقیع حق تمامی مسلمانان وشیعیان جهان است بهتر است بافرهنگ سازی و اقدامات اقتصادی دولت از طریق مجامع بین المللی به هر طریق ممکن از انتقال پول وسرمایه ایرانی به جیب وهابیون جلوگیری شود%
در هر سال 800000 نفراز ایران به مکه و مدینه اعزام می شوند.اگر مخارج کلی این سفر راحداقل 1200 دلار در نظر بگیریم(شامل هزینه اقامت،رفت وبرگشت،سوغات،ولیمه و ...) به رقمی حدود یک میلیارد دلار در سال می رسیم .حالا در نظر بگیرید برای ساخت هر متر مربع مدرسه به رقمی در حدود 200 دلار -حدود 350 هزار تومان -نیازمندیم (البته به شرط آنکه دولت ویا خیرین زمین در اختیار قرار دهند) می توان با این رقم 5 میلیون متر مربع فضای آموزشی یا به عبارتی 50 هزار مدرسه هر یک به مساحت 1000متر مربع ساخت. اگرمراجع عظام فقط و فقط برای یکسال فتوا دهند که هر فرد ایرانی این هزینه را برای ساخت مدارس و آبادانی کشور عزیزمان صرف نماید و بداند که ارزش و ثوابش کمتر از زیارت خانه خدا نیست ، باور بفرمایید بیسوادی و جهل از سرزمینمان رخت خواهد بست و آینده درخشانی در انتظار این مرز و بوم اسلامی خواهد بود
سلام بر همه عزیزان قبول دارم لذت زیارت حال خاصی دارد اما اگر این عزیزان لذت زیارت را با کمک به ازدواج جوانان یا هر کار خیر دیگری عوض کنن و هدیه اش کنند به اقا صاحب الزمان . انشاء اله دلشان از نور صاحب کعبه نورانی خواهد شد.
به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی

خداوند بزرگ و پیامبرش هیچگاه راضی به رنج بندگان و پیروانشان نیستند و کوچک و حقیر شدن ما در برابر سعودیها نه تنها برای آنها خوشایند نیست بلکه برای ما بندگان هم هیچ پاداش معنوی هم ندارد.
بنابراین من از آن دسته هستم که بزعم شما تابناکیها منافع کوتاه مدت را در نظر گرفته و معتقدم حج یکبار و آنهم تمعتع بر ما واجب نیست و بیش از آن حرام است.
به نظر بنده جلوی رفتن به حج نباید گرفته شود و این محیط را نباید عاری از شیعه کرد تا دیگران در آن به ناحق ترویج ادیان باطل خود را بکنند لذا باید هر گونه خرید در عربستان ممنوع شود و در صورت انجام شامل جریمه های سنگین یا عدم ورود کالا به کشور شود
به نظر من حج رو متوقف نکنند ولی مردم با خودشون پول نبرند و ولخرجی نکنند ضمن اینکه به جای یه ماه و یا دو هفته که برای عمره میرند تو 3-4 روز کل اعمال رو جمع کنند و به ایران برگردند و از هواپیمایی سعودی هم استفاده نکنند
با سلام
نباید صحنه را خالی کرد باید مسئولین محترم امور خارجه در روابط بین الملل با کشورهای خارجی تجدید نظر نمایند.
فعلا نرویم
خدا از رگ گردن نیز به انسان نزدیکتر است
اللهم عجل لولیک الفرج
با توجه به مستحب بودن حج عمره و هزینه ای که ایرانیان در آنجا می کنند ودر آمد زایی که برای عربستان دارد و استفاده عربستان از همین پولها برعلیه خودمان به نظر من رفتن به چنین حجی در این وبا این شرایط باید حرام باشد.
ای قوم به حج رفته، کجایید، کجایید؟
معشوق همین جاست، بیایید، بیایید؟

معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار
در بادیه سرگشته شما در چه هوایید؟

گر صورت بی صورت معشوق ببینید
هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید

ده بار از این خانه به آن خانه برفتید
یک بار از این خانه بر این بام برآیید

آن خانه لطیف است، نشانهاش بگفتید
از خواجه آن خوانه نشانی بنمایید

یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدید؟
یک گوهر جان کو اگر از بحر خدایید؟

با این همه آن رنج شما گنج شما باد
افسوس که بر گنج شما پرده شمایید
سلام
اين پولي كه حجاج محترم به جيب يه مشت وهابي از خدا بي خبر ميريزن و اونا روز به روز پولدار ترو زوردارتر ميكنن ، مطمئن باشيد باشيد خرج خريد سلاح و كشتن مردم مظلوم بحرين و فلسطين و كشتار شيعيان ميشه، و نمونه بارزش حمايت از رژيم صهيونيستي و صدها مورد ديگه ميشه ، مطمئنا"خدا هم راضي نيست.
بيايم پولي كه ميخواين بريزين تو جيب اين آدمكشا ، خرج چند تا بچه يتيم كنيم ، صدقه بديم، جهاز يه دخترو تامين و خيلي خلا ها كه تو اين مملكت زياد هم هست پر كنيم.
تعجبم چرا مراجع عزيز تقليد واكنشي نشون نميدن.

مقصد تويي كعبه و بتخانه بهانست
من حدود یک ماه قبل به قصد همراهی مادرم و به اصرار ایشان به مکه مکرمه و مدینه منوره مشرف شدم ، مساله ای که تحت عنوان حضور در مکه و مدینه و فواید آن عنوان می شود که حضور شیعه را نشان دهید و غیره فقط در سطح حرف آن هم در ایران است ، در آنجا مدام توصیه به تقیه می شود ، نه حق داری روی مهر نماز بخوانی نه اجازه دعای دسته جمعی می دهند و مدام از طرف مسئولین کاروان از ما می خواهند که مانند ترسوها رفتار کنیم ، حتی یک بار به روحانی کاروان ما هم توهین شد ، در واقع ما که به آنجا می رویم آنطور که آنها می خواهند رفتار می کنیم حتی کتابهایی بر علیه مهدویت و تشیع به صورت گسترده توزیع می شود . بنابراین می شود گفت که حضور ایرانیان در آنجا جدای مسائل اقتصادی فایده تبلیغاتی برای آنها دارد نه برای شیعیان . از این مساله لغو صدور روادید هم با توجه که حدود هفت میلیون نفر در صف انتظار حج قرار دارند از این ابزار جهت فشار بر روی جمهوری اسلامی استفاده می کنند یعنی می خواهند مردم از این قضیه شاکی شوند و باعث نارضایتی جمعی شود .
بنابراین در شرایط فعلی به نظر من باید رفتن به عمره متوقف شود .
رو طواف خانه ي دل كن كه كعبه خود سنگ است
كاين خليل بنا نهادست وآن خداي خليل
راستش به نظر من با توجه به اقدام رسول خدا (ص) برای رفتن به حج در زمانی که مکه در دست کفار بوددر حال حاضر هم ما باید به حج برویم. من با ایده اول موافقتر ام. البته میتوان با محدود کردن بیشتر ارز خروجی به همراه زائران از خروج ارز تا حد امکان جلوگیری نمود.
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

وقتی در مملکت خودمون مشکلاتی داریم که با این پولا حل میشه و از حج واجب تر باید این پول برای حضور ما و پر کردن شکم آل سعود هزینه بشه!؟
مگه پیامبر که مابه دیدن باگاههش میریم نمیگه مسلمان کسی که از حال همسایش خبر داشته باشه و کمک کن بهش!
حالا ما خبر داریم که همسایه، همشهری،هم استانی، هم کشوریمون سرشا گرسنه رو زمین میذاره و ما میریم به دیدن پیامبر!
آیا پیامبر و خدای ما راضی به این کار هست!؟

این جواب من فقط
فکر کنید،فکر کنید،فکر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
مکه نرویم پولش به دهیم به فقرا

ولی انتالیا برویم و مردم گشنه باشند اشکالی نداره
بنظرم باید رفت و صحنه رو خالی نکرد، اما در عین حال از همه حجاج عزیز و پدرو مادرهای گرامی خواهشمندیم که هیچ خریدی از عربستان انجام ندهند.
اجناسی که اونجاست یا مارک داره که معلومه سودش به تو جیب کی میره یا چینیه که توی ایران خودمون هم هست.
میشه یه کار دیگه هم کرد:
الان تقریبا مسئولان میدونند که حجاج عزیز چه چیزهایی رو برای سوغات میپسندند، بهتر نیست یه فروشگاه بزرگ در فرودگاه تعبیه کنند تا حجاج عزیز بعد از برگشت این اجناس رو از همون جا تهیه کنند و زمان بیشتری رو برای درک تعالیم اسلام و بالابردن بخش معنوی وجودشون د رسرزمین وحی صرف کنند!!
به نظر من اینکه تا اینجا هم کشیده شد بخاطر سهل انگاری ما (هم مردم و هم مسوولان) بوده است.وگرنه باید ما پیش دستی میکردیم و تحریم میکردیم.بابا ! مسلمانان ! سعودی ها از پولی که شما برای حج میدین لشکر مجهز میکنه میفرسته شیعیان یمن و ... را می کٌشد.
چرا ما انقدر در ظواهر دین قفل کر ده ایم؟
الان درست خاطرم نیست ولی یکبار در صدر اسلام حج تحریم شده و یکبار هم امام خمینی میخواست این کار را بکند که ما مردم فهیم نگذاشتیم. هرچه میکشیم از خودمان است...
بجای این پول حج ها مملکت خودمان را اباد کرده بودیم اینقدر الان بیکار و خانه بدوش نداشتیم
پارسال يك سري مردم كلي رشوه دادند كه ويزا عربستان جهت تشرف حج واجب بگيرند. اين چه حجي است !!!!!!!!!!!!!!همه اين افراد هم توجيهي براي اين كار دارند.خدا به ما رحم كند با اين جماعت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
بهتره کاری کنید که رشوه ندهند وبدون دردسر بروند . بنده خدائی که عمری مسلمانی کرده وازنظرمالی مشکلی نداره با این سن وسال ونوبت طولانی چکار کنه ؟ حج نرفته بمیره ؟مسلمان براساس روایات واحادیث مکلف به انجام حج است .بهتره دراین خصوص نظرمراجع عظام هم گرفته بشه .بالاخره آیا باید به روایات واحادث ونص قران عمل کنین یا با دشمنی با بقیه دنیا اصول مذهبی خودمون رو هم زیر پا بزاریم وتعریف جدیدی از دین ارائه بدیم . من5بارعمره رفتم این سفر ازنظر تربیتی واثر با هیچ سفردیگری قابل مقایسه نیست برای همین قدرت اثر تربیتی است که شماباید هر روز روزی 17رکعت نماز بخونید سالی یکماه روزه بگیرید ولی درکل عمرتان بیش ازیکبارمکلف به انجام حج واجب نیستید .
باسلام به خود اون خدا قسم كه خدا هم راضي نيست بندش با اين همه خفت و خواري به ديدارش بره وقتي در خود همين ايران طبق گزارش روزهاي قبل تابناك جوان ها كار ندارن نمي تونن ازدواج كنن آيا بهتر نيست همون پولي كه شما مي خواهيد بريد مكه صرف رفاه حال جوان مملكتت كني كه آينده مملكت رو مي سازه به همين ماه شعبان قسم كه اگر اين پول كه حجاج ايران صرف سفر مكه ومدينه مي كنند طي يك طرح حمايتي از جوانان به دولت قرض داده بشه تا اون رو در امور مربوط به اشتغال زايي براي جوانان مصرف كنه هم خدا راضيه هم اون جوان كه به واسطه لطف شما به سر كار ميره تا آخر عمر شما رو دعا ميكنه به وقتش هم عربستان سعودي مطمئن باشيد براي اينكه از ايران حجاج اعزام بشن دعوت نامه كتبي مي فرصته نفرصته هم دعاي همون جوان براي شما عاقبت به خيري رو به ارمغان مياره.
پيروز وسربلند وسلامت باشيد
حج عمره یک امر مستحبی است نه واجب . عزت و آبرو و جان مومن نیز در نزد پروردگار خیلی ارزش بالایی دارد. دولت جمهوری اسلامی باید حافظ عزت امت و ملت خود باشد. با تعطیل کردن حج عمره از طرف ایران ، این عربستان است که وادار به عذرخواهی و اظهار ندامت میشود.
ایران باید نرمش با خیلی از کشورها را کنار بگذارد . نرمش تا جایی خوب است که طرف مقابل هم حداقل در ظاهر نرم باشد نه اینکه حالا عربستان - قطر - امارات - بحرین - ترکیه - آذربایجان و خیلی از کشورهایی که با پول و اعتبار ایران به اینجا رسیدند برای ما شمشیر را از رو بستند.
درست است كه كعبه يك سنگ نشاني است كه ره گم نشود اما نه شماهانه عرب ها هيچ كدومتون نمي تونيد مكه را از ما مسلمانان بگيرين وقتي وارد اون سرزمين مقدس مي شوي تازه مي فهمي كه واقعا با هر سرزميني فرق مي كند من با وجود وابسته به خانواده بودن دوبار كه توفيق داشتم بروم انجا اصلا دلم نمي خواست هرگز برگردم مي خواستم تا اخر عمر ولو خانواده ام كه برايم خيلي خيلي عزيز هستند را نبينم انجا بمانم شما تا نرويد نمي دانيد مكه و مسجدالحرام مسجد نبي جسم مطهر و مقدس نبي مكرم اسلام يعني چه من هم كه رفتم البته نه اينكه بفهمم ولي حسي بهشتي به انسان دست مي دهد حسي كه با هيچ كجا عوضش نمي كني دلت مي خواهد تا سالها درباره اش صحبت كني روي اين زمين جهنمي جايي هست كه تكه اي از بهشت است مگه مي شه از اونجا دل بريد مگه مي شه هيچ كس نمي تونه ما و مكه و كعبه و اون سرزمين مقدس را از همديگر جدا كنه
پاسخ ها
سمندر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
اینها از خودخواهی ناشی میشه!
نه خدا خواهی
یه کم به خودت بیا
به یکی میگن در سفری روزه بر تو واجب نیست،حکم شرعه..
میگه نه ! دلم رضا نیست اگه نگیرم: دلم : دل من..
سجاد
| United Kingdom |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
من زمانی که مکه رفتم حس بهشتی شما رو احساس نکردم اما زمانی که به جوانی نیاز مند در امر ازدواج کمک کردم نه تنها احساس بالاتری داشتم بلکه خوابی دیدم که بار ها مرا به زیارت حج میبرند
من به شخصه مخالف رفتن به مكه و بالا بردن اقتصاد حكومت نامشروع سعودي هستم اما براي اينكه كمترين بهره به وهابيون برسد پيشنهاد ميكنم تعداد قابل توجهي هتل توسط سرمايه گذاران و يا دولت در مكه و مدينه منوره خريداري شود و مديريت آن را خودمان به عهده بگيرم تا از دو منظر در امان باشيم اولا به بهبود اوضاع اقتصادي آل سعود كمك نكرده ايم و ثانيا در محيط امن تري به اسكان زائران خود همت كرده ايم البته من از قوانين دولت عربستان بي خبرم كه آيا اين راهكار تضمين اجرا دارد يا خير ؟
و صميمانه به هموطنانم پيشنهاد مي كنم حتي المقدور از سفر به عربستان خودداري كنند و اين سفر را فقط مختص به افراد مسن سال بدانند كه شرايط روحي ايشان نياز بيشتري به اينگونه سفرها دارند و در پايان اين نكته را متذكر ميشوم كه پديد آمدن اينگونه واكنش هاي منفي از سوي دولت هاي ديگر ناشي از ضعف ديپلماسي دولت خودمان است .
بر خلاف نظرات نویسنده، دلایل رفتن و نرفتن چیزهای دیگر است.
1- رفتن ایرانیان نه تنها منافع اقتصادی، بلکه به صورت یک ابزار سیاسی مورد استفاده عربستان قرار گرفته است.
منفعت آنها در نرفتن، ضرر اقتصادی نیست که شاید کمتر از 1% سود هم نباشد، بلکه می توانند از این طریق به زعم و خیال خود از طریق مردم مسلمان و معتقد و عاشق مکه و مدینه به دولت مردان فشار وارد کنند و عامل را افراط گری ایران یا دولت ایران معرفی کنند.
ممکن است تحقیر ایرانیان را از طریق بستن ویزا و منتظر التماس ما ایرانیان به زعم خود دنبال کنند.
در مورد رفتن ایرانیان به عنوان نمایندگان شیعه و اهل بیت نیز باید گفت که متأسفانه در موارد بسیاری بر خلاف این رویه صورت می گیرد که تنها یک نمونه آن وجود عده زیادی از حاجیان در بازار خرید به هنگام نماز است.
ضمناً شیعیان کشورهای دیگر حضور خواهند داشت.
بخث و گفتگویی هم نمی تواند بین ایرانیان با عرب زبان ها و دیگران باشد و تنها رفتارها است که نشانگر شیعه است و این مسئله نیز تا حدود زیادی مطلوب نیست.
در هر حال به نظر بنده رفتن، یا حد اقل رفتن به هر قیمت، رفتن با التماس و ... مثبت نیست و باید مردم را نیز از این جهت آگاه کرد.
در این میان ایران می تواند مطالبات خود را در مسئله اعدام ایرانیان و مسائل بسیاری دیگر پی گیری نماید.
ضمن آنکه تبلیغات گسترده ای در مورد ممانعت ایرانیان از رفتن به حرم الهی در میان مسلمانان جهان انجام دهد. امروز بر خلاف سال 66 ابزارهای لازم تبلیغاتی بر علیه سعودی را دارا هستیم.
بهترین کار تعامل با دنیا مخصوصا کشورهای مسلمان است نه دشمن تراشی ولی حج عوض حج مرسه یا کتابخانه ساخته شود
سلام- عبادت خداوند که هدف خلقت ووسیله تقرب به ساحت کبریایی اوست صورتهای مختلف دارد که یکی ازاین اعمال حج گذاردن است که باید در نهایت صدق وصفا وخلوص نیت وفارغ از همه جاذبه های دنیوی اقامه شود. برگزاری این مهم بصورت فعلی در حداکثر ممکن تهی از عبادت است ورفتن ونرفتن گردشگران به این سفر فی نفسه در بعد عبادی مشکلی را بوجود نمی اورد؟
خدا رحم کرد معنی نظر سنجی را هم فهمیدیم
این که هرکس مطابق با خط مشی شما نظر
داد بلافاصله آنرا منتشر کنید و نظر مخالفین را
هر چند هم که صحیح و مقرون به واقعیت باشد
فیلتر کنید که اسمش نظر سنجی نمیشود .
مولا علی ( ع ) فرمودند : نبین گوینده کیست
ببین نظرش چیست ؟
متاسفانه سفر عمره شده تفریح گاه برای آنهایی که فکر میکنند مومن هستند و منبع درآمد برای بانک ها و خیلی های دیگه .
این سفر از حالت معنوی دراومده
بسمه تعالی

سلام

به نظر من نباید حج رفتن را تعطیل کنیم بلکه باید با جدیت بیشتری دنبال کنیم و آنرا برای خود نوعی جهاد بدانیم که در آن احتمال توهین و تحقیر و هر نوع آزار و اذیتی هم هست . حج رفتن باید برای ما ارتباط با سایر مسلمانان جهان از کشورهای اسلامی اعم از شیعه و سنی باشد بدین معنی که آنان را با پیام اهل بیت علیهم السلام آشنا و آشنا تر کنیم و دسیسه های دشمنان را به آنان گوشزد نماییم .

ولی از سوی دیگر افزودن بر ثروت آل سعود که از آن برای از بین بردن فرهنگ اهل البیت علیهم السلام استفاده میشود ، حتی اگر به اندازه یک ریال هم باشد ، بدون تردید شراکت در جرم است .
نتیجه اینکه حج را باید دنبال کنیم ولی کسانی به حج بروند که دارای دو خصوصیت اساسی باشند :
اول اینکه با معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آشنا بوده و بتوانند ضمن تبلیغ اسلام راستین ، جواب شبهات و القائات دشمنان را نیز بدهند .
دوم آنکه به زبان های خارجی علی الخصوص زبان عربی به طور کامل تسلط داشته باشند که بتوانند با مردم مختلف در مراسم حج صحبت کنند .

نتیجه اینکه نظام اسلامی ما باید حتی المقدور نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه را در برنامه حج قرار دهد و از اعزام سایرین ، حتی المقدور بکاهد .

تنها در این میان باید گفت که زیارت مرقد مطهر نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه مظلوم بقیع علیهم السلام و همه یادگارهای روحانی و معنوی مکه و مدینه برای همه ما آرزوی دیرین است ولی ما بر اساس مصالح اسلام ، و بخاطر حفظ راه نبی مکرم اسلام و برای اعتلای هدف ائمه بقیع که در این راه به شهادت رسیدند ، راه عاقلانه را انتخاب میکنیم و از زیارت آنان دل میبریم و عقده دل را غریبانه با امام غریب خویش در خراسان میگشاییم !
با سلام.به نظر من نباید پول این مملکت در آنجا هزینه شود تا آنها همین پول را صرف مقابله با شیعیان کرده و حتی در مملکت خودمان در جهت ترویج عقاید و نظرات خود هزینه کنند.
با سلام
رفتن به خانه دلها ارزوی هر مسلمانی است که نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت . اما به نظر من بهتر است تا در برابر این رویکرد سعودی ها کمی هم با سیاست و تعقل رفتار کرد . به نظر من باید
1- انجام واقعی فریضه حج و دوری از کارهایی مانند خرید و گردش و ...
2- ارتباط سازنده با شیعیان عربستان
3- پرهیز از هر گونه رفتاری که حساسیت سعودی ها را در بر داشته باشد.
در نهایت ما ایرانی ها هم ابزارهایی داریم که بتوانیم سعودی ها را نحت فشار بگذاریم که به عنوان نمونه میتوان از تنگه هرمز نام برد.
همین الان خانواده من در حج عمره هستند و من الان به شدت اشتیاق حضور مجدد در آنجا را دارم. اما با وضع موجود فکر می کنم نرفتن ما و غلبه بر این حس اشتیاق یک وظیفه شرعی و اخلاقی است! تکلیف شرعی حج عمره که معلوم است: مستحب. انجام این مستحب در حال حاضر کمک به ناعدالتی است. توهین و بی احترامی هم که آشکارا در بدو ورود می شود شکستن غرور و عزت شیعه و ایرانی است. ممنونم از قرار دادن این مطلب و این فرصت نظرسنجی
دو راهکار پیشنهاد می شود:
1) بخش زیادی از درآمد خاندان سعودی از حج، از محل خریدهای کلانی است که حجاج ما از مغازه ها و فروشگاههای آنها دارند و نه هزینه های خود سفر حج. لذا حتی اگر کسی به این نتیجه رسید که بلحاظ شرعی نیز باید این وظیفه خود را به انجام برساند لااقل خرید هایی تحت عنوان سوغات از آنجا انجام ندهد.

2) تحریم چند ساله حج لااقل برای کسانی که سن زیر 50 سال دارند می تواند راهکار مفیدی باشد تا لااقل سود کمتری از بابت این قضیه نصیب این خاندان دیکتاتور شود.
واقعيت اين است كه حج وعمره بار معنوي زيادي دارد ومعتمر همواره اين بار را به داخل مملكت تزريق مي كند .بعلاوه افرادي هستند كه دوست دارند همراه باخانواده سفر خاج از كشور داشته باشند كه اگر اين راه بسته شودممكن است سفرها به سمت كشورهاي ديگر صورت گيرد كه هم هزينه دارد هم اثرات سوئي در برخواهد داشت.فقط بايد زائر را توجيه كرد كه آنجا كمتر هزينه نمايد.عمره موجب آمرزش گناهان مي شود ولذت معنوي خود را دارد
روایتی هست که میگه در آخر الزمان افرادی که به حج میرن 3 دسته هستن :
یه دسته ثروتمندان و پولدارها هستن که برای تفریح و سرگرمی میرن
دسته دوم افراد متوسط جامعه هستن که برای تجارت و مال اندوزی میرن
و دسته سوم هم افراد ضعیف جامعه هستن که برای خودنمایی و سوء استفاده ازین سفر به حج میرن.
در این میون افراد انگشت شماری هستن که به استطاعت مالی و رسیدن و برای انجام فریضه و به قصد قربت میرن..
ولی در کل برای شروع به جای اینکه یه دفعه این سفر ها قطع بشه و صحنه خالی بشه باید به هر نفر فقط حق یک بار سفر حج داده بشه..بیشتر از یه ممنوع
در مراحل بعدی شرایط سخت تر و بررسی بشه
هر چند خانه خدا در آنجاست و برای طواف هزار خفت باید پذیرفت اما طواف دل که اوج معنا در آن نهفته است طریق دیگری دارد بهتر نیست اندکی صبر پیشه کنیم و دلها را روانه کنیم تا کرامت ایران و ایرانی جانی تازه بگیرد مگر زیارت آقا سرور و سالار شهیدان این درس را برای ما آموزه نبود
هزار بار پیاده طواف کعبه کنی قبول حق نشود گر دلی بیازاری
اول باید ببینیم چه از دست خواهیم داد فراموش نکنیم حج دو مدل است یکی حج واجب و یکی حج عمره که از واجبات نیست . اگر آمار بگیرید و تعداد افرادی که بیش از یک بار به حج رفته اند ببینید خواهید دید که حج عمره بین مردم ما در بین افرادی مکررا اجرا میشود در صورتی که هیچ وجوبی در آن نیست من فکر می کنم اجرای حج واجب به منظور ادای واجب و حضور در مکه کفایت می کند و برداشتن حج عره نیز که هزینه آن خیلی بیشتر از هزینه حج واجب است ما را در مسیر اقتصادی و سیاسی درست قرار خواهد داد و به آنها نشان می دهیم که ایرانیان در عین دیانت خود با هر گونه بی احترامی با غیرت و درایت برخورد خواهند کار و شکم آل سعود را پر نخواهیم کرد
سلام رفتن حج در شرایط و حکام فعلی عربستا آب در آسیاب دشمن ریختن است البته اگر غیرتی باشد......
این همه پول رو به راحتی میریزیم تو حلق وهابیا اونا هم اینطوری برامون شاخ و شونه میکشن
متاسفانه هستند افرادی که بیش از چندین بار به حج رفتن آیا فکر میکنید رفتن چندین باره به حج ثوابی وصف ناپذیر داره؟ بجای اینکار به جوانانی که برای ازدواج مشکل مالی دارن یا افراد بی سر پرست کمک کنید که از نان شب هم واجب تره و ثوابش هم بیش از رفتن به حجِ
با نظر اول موافقم. یعنی باید رفت ,عربستانی ها از حضور شیعیان بویژه ایرانی ها هراس دارند انهم در این اوضاه قمر در عقرب منطقه وبه خصوص عربستان, اگر ششصت هزار زائر ایرانی در عربستان فقط همزمان یک تکبیر بگویند ستونهای کاخهای پوسیده ال سعود فرو خواهد ریخت, از لحاظ مالی انقدر عربستان اشباع شده است که ترجیح می دهد به ایران مبلغی هم پرداخت کند وهزینه کند تا سنتون فقراتش خرد نشود بهتر است مسولان مرتب عربستان را تحت فشار قرار دهند وهزینه های سیاسی این اقدام را برای عربستان بالا ببرند این بازی در هردو حالت باید برای ایران برد باشد از طرف دیگر باید مسولان اقداماتی انجام دهند که وارد کردن هر کالایی توسط زائران از این کشور ممنوع شود
مطرح نمودن مباحث تخصصی در سطح عمومی چه مشکلی را حل میکند ؟
مثلا اگر در سطح جامعه نظر سنجی کنیم که انجام یک عمل تخصصی پزشکی نظیر جداسازی دوقلوها به صلاح است یا خیر ؟ آیا از نتایج حاصل از بحث ها میتوان نتیجه خاصی گرفت ؟
تصمیم گیری در این خصوص نیز ابعاد مختلف فقهی، سیاسی، اجتماعی داشته به علاوه تغییرات شرایط روز در تصمیم گیری بسیار حائز اهمیت است .
آیا مردم از آخرین شرایط و تحولات روز مطلع بوده و تخصصهای لازم را دارند که نظرات مفیدی ارائه دهند؟
اگر هم فرض پالایش نظرها توسط تیم متخصصین باشد، عملا فیلتر کردن حجم زیادی از نظرات غیرتخصصی به امید یافتن راهکاری تخصصی ، بسیار وقت گیر است.
در شرایطی که در فامیل و نزدیکان ما افراد نیازمند بسیارند حج مفهومی ندارد. حج واقعی کمک به آنهاست! حج برویم که چه بگوییم؟ به خدا بگوییم که به کدام حرف او گوش داده ایم؟ کمک به مستمندان یا ...؟ فقط بگوییم حاجی شده ایم؟ سر خود را کلاه بگذاریم؟ آرامش واقعی کی به دست می آید؟ پس از کمک برای فرستادن دختری به خانه بخت یا پس از بازگشت از حج؟ آیا به خدا هم می توانیم بگوییم مستمندان را ندیدیم؟ یا کمک به مستمندان واجب نیست ولی حج واجب است؟ می توانیم بگوییم دلمان خواست که به حج برویم ولی آیا دل خودمان راضی از این پاسخ می شود که پروردگار نیز از این پاسخ راضی باشد؟
به گفته معاون حج و زیارت روزانه 4500 نفر عازم عربستان می شوند . درحال حاضر به هر زائر مبلغ 400 دلار برای خرید داده می شود ( که در سال های قبل میزان آن نامحدود بود ) حال اگر حساب کنیم ماهی 135000 نفر از ایران راهی عربستان می شوند و اگر هریک فقط 400 دلار خود را خرج کنند ( غیر از اینکه پول ایران را به ارز تبدیل کنند یا اینکه در گذشته دلار بیشتری داده می شد ) مبلغ 5 میلیون و 400 هزار دلار برابر با 5400000 دلار از ایران ارز خارج می شود و در عربستان خرج می شود .
ما به طور معمول نزدیک به ماهی 5.5 میلیون دلار از کشور خارج می کنیم و درجیب وهابیون می ریزیم . آیا این حج واقعی است ؟
باسلام تصمیم گیری در این مورد با ولی امر مسلمین حضرت ایت الله خامنه ا ی است و ما تابع ولایت هستیم و انچه مسلم است حضور ایران اسلامی باید در همه جا پر رنگ باشد و سعی کنیم با عدم خرید در عربستان ضربه به انان بزنیم و از خرید کالاهای بنجول خودداری کنیم والسلام
با سلام
درست است که ائمه مظلوم بوده و هستند و باید اسلام واقعی را به سایر مسلمانان که در حج حضور دارند
ولیکن در مفاتیح الجنان ثواب بسیاری از اعمال معادل سفر حج درنظر گرفته شده است و البته آنچه که مهمتر است در روایات معصومین نیز بسیاری از اعمال اجتماعی نیز معادل حج قبول شده نیز درنظر گرفته شده است لذا با توجه به این همه مشکل که در جامعه اسلامی ایران که البته سعی شده است اسلامی باشد آیا روا است که پول را به خزانه وهابیون بریزیم؟
مظلومیت اهل بیت این است که در بزرگترین کشور شیعه جهان که مدعی بهترین فرقه اسلامی و ناب ترین شاخه اسلامی نیز هست اینهمه پرونده قضائی و گرفتارهای مالی، جوانان بیکار ،فقر، اختلاس و.....باشد!!!!!!
شما قضاوت کنین !؟
حج خوبه اما نه بقيمت خفت
جالب اینجاست که اگه ایرانیها به حج نرن ,وهابیها اینهمه کتاب,تبلیغ کننده,وجزوهایی که برای تبلیغ وهابیت و به زبان فارسی تهیه کردند رو میخواهند چیکار کنند.
يه مسلمون نبايد خفت و خواري رو به جون بخره.اگه مسئولين مربوطه اين همه پولي كه صرف رفتن به حج ميشه رو براي تبليغ تشيع كنن نه اهل بيت غريب مي مونن نه به ايراني توهين مي شه.
اينم بگم كه بعضي از ايراني ها هم مقصرن كه با رفتاراي زشت اونا رو از ايران زده كرده
چه طوره به عربستان حمله نظامي كنيم؟! تنگه هرمز رو ببنديم؟! با اسرائيل شاخ به شاخ بشيم؟! آمريكا كه ديگه عددي نيست؟! اتحاديه اروپا هم كه هيچ ! فقط و فقط ما درست ميگيم و ما درست فكر ميكنيم!! همه باطل و ما حق. همه ميرن جهنم و فقط ما ميريم بهشت.
سلام
به نظر شما سعودی ها و آل سعود به چه قصدی به زائرین ایرانی توهین می کنند
آیا احتمال نمی دهند که ایرانی ها به پر قبایشان بر می خورد و کمتر می روند و آنوقت ضرر می کنند
باید به این موضوع نظر داشت که آنها هم می دانند که سفر ایرانی ها کمتر می شوند و سودشان کمتر خواهد شد ولی حاضر هستند برای اینکه ایرانی ها کمتر بیایند هزینه هم بدهند
حال چرا ما برای اینکه خودمان را به ایشان تحمیل کنیم هزینه پرداخت نکنیم
مگر کل درآمد سعودی از صدور روادید ایرانی ها چند درصد از بودجه شان است که ما بخواهیم انان را تحریم کنیم
به نظر من نرفتن به حج در حقیقت باعث می شود آل سعود به هدفشان برسند همین
بله تا می توان نباید از آنجا جنس بار زد و به ایران وارد نمود بلکه باید سعی نمود فرهنگ ناب شیعی را به آنان صادر نمائیم
یاحق
همانطور حج عمره بر مسلمانان واجب نیست باید آن را متوقف کرد ولی حج واجب در صورت داشتن شرایط بر همه واجب است.در صورت قطع عمره از سوی ما ممن است عربستان نیز حج واجب را نیز متوقف کند.بنابراین باید تمام جوانب را در نظر گرفت تا تصمیمی درست اتخاذ شود.
بسمه تعالی
سلام علیکم
با توجه به اینکه مدیران سایت محترم یقینا انتظار ندارند یک مقاله مفصل از منظر علم سیاست و یا جامعه شناسی در این قسمت ارایه گردد .
لذا تنها به یک نکته اشاره مینمایم و آنهم نه از دیدگاه یک متخصص علوم اجتماعی بلکه به عنوان یک مسلمان شیعه که بر حسب دستورات دینی هر گاه با موضوعاتی از این دست مواجه شدیم میبایست به راویان احادیث و یا مراجع محترم تقلید مراجعه نماییم و با توجه به اینکه این موضوع با مسایل حکومتی نیز گره خورده است لذا ناگزیریم در این مورد به نظر یکی از متخصصین امر که درحال حاضر عهده دار مسئولیت بزرگ ولایت فقیه است مراجعه نماییم لذا دریافت نظرات عموم مردم مناسب است اما رای و نظر حضرت آیه ا.. خامنه ای به عنوان ولی امر مسلمین برای ما واجب الاطاعه است.همانگونه که در مورد یک بیماری سخت از عامه مردم نظرسنجی به عمل نمی آید بلکه از پزشکان متخصص نظر خواسته میشود و ممکن است اعضائ تیم پزشکی نظرات متفاوتی داشته باشند و ما میدانیم که همه نظرات محترم است چرا که همه متخصص امر هستند ولیکن ما به عنوان بیمار ویا همراه بیمار تنها یک نظر را میتوانیم اجرا کنیم و آن نظر پزشکی است که ریاست تیم پزشکی را بر عهده دارد.اگر چه در نظر خواهی از مردم همه گفته باشند نباید عمل جراحی انجام شود اما نظر پزشک عمل جراحی باشد عقل حکم میکند که نظر کارشناس را به تمام نظرات ترجیح دهیم.
در مورد رفتن یا نرفتن به حج یا عمره هم اگر همه بگویند برویم و یا نرویم باز نظر متخصص امر ارجحیت دارد.
این نعمتی است که شیعه از آن برخوردا است و همین نکته است که ما را با مصر و لیبی و یمن و ... متفاوت کرده است.
خداوند نعمت ولایت را از شیعیان آقا علی ابن ابیطالب نگیرد. انشا ء ا...
فغانزاده
تابناک چرا نظرات مارو پخش نمیکنین...خیلی سنگینه براتون...ما که نه توهین میکنیم نه حرف بدی میزنیم که بهتون بر بخوره...
همانطور حج عمره بر مسلمانان واجب نیست باید آن را متوقف کرد ولی حج واجب در صورت داشتن شرایط بر همه واجب است.در صورت قطع عمره از سوی ما ممن است عربستان نیز حج واجب را نیز متوقف کند.بنابراین باید تمام جوانب را در نظر گرفت تا تصمیمی درست اتخاذ شود.
با اینکه دلم برای زیارت پر میزنه ولی ابرو واحترام شیعه باید حفظ بشه پس بیایید با یک اراده قوی رفتن را تحریم نماییم واز همین جا سیم دل را وصل کنیم ..به امید ظهور ونابودی وهابیت
با سلام و درود به استحضار کلیه خوانندگان می رسانم از نظر بنده عربستان رقیب جدی ایران در عرصه های سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی است. رو دادن به چنین کشوری باعث گستاخ شدن بیشتر می شود. نرفتن به حج عمره یا حتی واجب در فضای آلوده سیاسی بین المللی عزت و افتخار ایران اسلامی را به نمایش می گذارد و مردم فهیم فعلا نرفتن و بها ندادن را باید در اولویت بگذارند
دلخوش از آنیم که حج میرویم
غافل از آنیم که کج میرویم
کعبه به دیدار خدا میرویم
او که همینجاست کجا میرویم؟
اگر دقت کنید ما یک عمل خود زنی تمام عیار رو انجام میدیم.
از یک طرف حجاج به حج اعزام میکنیم بعدش هم میایم مرگ بر اسرائیل میزنیم .بابا به پیر به پیغمبر این پولهایی که ما به آل سعود برای حج میدیم تبدیل به گلوله میشه میاد تو سینه امثال چمران ها .
به نظر شما تو هشت سال جنگ نابرابر اون همه تجهیزات از کجا اومده بود ؟ پول ما بود که به شکل سرب تو سینه های جوونامون خود نمایی میکرد.
به نظر من در این زمان فوق العاده حساس برای ایران حج به جز قرآنهای سر نیزه نیست .
یک سوال ساده که شیوه جواب عملی آن دقیقا توسط پیامبر گرامی داده شده.
کافیست با یک مطالعه تاریخی کوتاه ببینیم پیامبر گرامی در زمان تحریم در شعب ابی طالب و همچنین در زمان هجرت به مدینه چه میکردند.

اینو نوشتم برای اون مسئولینی که از اسلام جز استین بالا زدن برای وضو از ساعت 10 صبح چیز دیگه ای نفهمیدن.
الهم عجل لولیک الفرج
با سلام در مقطع كنوني با توجه به مسائل پيشرو اصلج است فعلاً حج عمره كنسل گردد البته بايستي به نحوه مطلوب مردم علاقه مند به زيارت توجيه شوند .
به نام خدا
به نظر من درصد قابل توجه زائران بيت الله الحرام كساني هستند كه چند بار مشرف شده اند بهتر است دراين امر دقت بيشتري بشود تا هم درآمد زايي را براي شيخ نشين كم كنيم وهم بقيه از اين سفر معنوي استفاده نمايند
واقعا سادگی است اگر فکر کنیم در صورت تحریم به اقتصاد عربستان لطمه ای وارد میشود.درآمد اصلی سعودی ها از نفت است و هزینه زایران ایرانی در آنجا حتی درصدی از درآمدشان هم نیست.یادمان باشد ائمه بقیع غریبند.از این غریب تر نگذاریمشان.
هر کسی که خیلی دوست داره بره فقط یکبار. نه اینکه مثل خانواده خاله من 9 بار بره هر چی ارز تو مملکت هست رو بدهند به این دشمن ایران.
به خدا وندی خدا قسم ، حج در چند قدمی ماست و ما غافل از آن هستیم.
اگر واقع بین باشیم . به اطراف خویش با بصیرت کامل بنگریم ، خواهیم دید دختران دم بختی هستند که بخاطر نداشتن جهیزیه در حسرت بسر می برند و بچه های یتیمی هستند که آرزویشان داشتن یک دوچرخه دست دوم است و بیمارانی هستند که حتی پول ویزیت پزشک را ندارند.
و خیلی از حج واجبتر ها که اگر واقع بین باشیم در طول یکسال جندین بار می توانیم به حج واقعی مشرف شویم و پول بی زبان را به جیب وهابیون نریزیم.

کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود
حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست
با سلام. ضمن تشكر از ايده شما در استفاده از اين روش.
1-دشمني حاكمان عربستان سعودي و وهابيت با ايرانبان و شيعه كاملا محرز و مشخص مي باشد.
2-بر اساس نصح صريح قران كريم حفظ آبروي مسلمان واجب است و براي نگهداري و پاسداشت آن بايد اقدامات لازم را انجام داد.
3-اگر قطع ارتباط و نرفتن به عمره از طرف ايران اتفاق بيفتد برقراي دوباره آن مستلزم خرج هزينه مادي و معنوي بيشتري ميباشد.
4-بايد ديد از نظر مالي درامد كشور عربستان از عمره ايرانيان نسبت به ديگر راه هاي درآمد آن كشور چقدر مي باشد.
5-بايد منافعي كه ايران از حضور در كشور عربستان و عمره مفرده مي بردد را نسبت به هزينه آن مقايسه نمود.
6-نهايتا به نظر اينجانب با توجه به تنشي كه چند سال قبل بين ايران و عربستان در خصوص موضوع مورد بحث اتفاق افتاد و ايران مجبور به رايزني براي اعزام شد تا جايي كه امكان دارد نبايد رفتن ايرانيان به عمره مفرد را قطع نمود.
در شرایط حال با توجه به فقر مردم وبیکاری جوانان عقل میگوید کمک مستقیم به مردم ودولت .بیشتر مورد رضای پروردگار می باشد
همان حج واجب برای تمام دلایلی که عنوان کردید کافیست
فراموش نشود که حج عمره مستحب است و شان مومن نباید در مستحبات کم شود
با سلام
با توجه به اينكه حج عمره واجب نميباشد و براي حكومت وهابي سعودي در امدهاي سرشاري دارد و شان مردم ما در انجا حفظ نميشود لزومي ندارد براي رفتن به عربستان اينقدر از خودمان اشتياق نشان دهيم
اي قوم به حج رفته كجائيد كجائيد
معشوق همينجاست بيائيد بيائيد

در حال حاضر سفر حج نه تنها مستحب نيست بلكه با اين وضعيت مملكت و روابط بين دو كشور حرام است.
در سال 66 نيز حضرت امام در پي كشتار حجاج سفر حج را تحريم كردند
اكنون نيز همان شرايط است بلكه بدتر
شيعيان بحرين و يمن را عربستان مي كشد بعد ما سالانه ميلياردها دلار در جيب آنها مي ريزيم
حرام است آقا نرويد
وقتی خرید قوت روزانه برای بیشتر مردم سخت شده مقبول ترین حج همینجاست... پول حج می تونه گره از کار مردم باز کنه به جای اینکه جیب نابرادرای عربستانی پر کنه..
به نظر من ما باید پیش دستی می کردیم و عربستان رو از فرستادن حجاج جلوگیری می کردیم.
چرا تو تمام مسائل کشور مصلحت کاربرد داره ولی در این مورد نه.مصلحت کشور اینه که حجاج به عربستان تا اطلاع ثانوی نروند.
به نظر من تحریم کنیم بهتر است.
باید فقها تصمیم بگیرند که آیا با این همه ظلم کشور عربستان آیا باز هم فربه کردن آنها ادامه داشته باشد یا خیر؟
باسلام وعرض تبریک اعیادشعبانیه خدمت همه ایرانیان مسلمان ومسلمانان جهان به استحضارمی رسانم که درست است مامسلمانیم و وقتی هم که مستطیع شدیم باید به حج برویم ولی بقول برخی ازعزیزان چراپول و ارزمملکتمان را به وهابیون بدهیم وتازه تحقیر هم بشویم وتوهین هم بشنویم . من مخالف حج رفتن درچنین شرائطی هستم.
با با ایده عدم حضور موافقم زیرا با توجه به این خود دو بار به مکه مشرف شده ام به عینه شاهد تحقیر ایرانیان از جانب آل سعود و عواملش بوده ام بنا بر این دیگر به عتبات عالیات می روم. مگر کرامت ما ایرانیان حفظ شود آنگاه حاضرم به اقتصاد شان کمک کنم
به نظر من باید ابتدا فرهنگ سازی را در میان مردم سرلوحه خود قرار دهیم .
در زمان فعلی بیشتر از هزینه سفر حج ، مردم ما هزینه خرید سوغاتی و ولیمه و تشریفات و .. را می دهند و هدف واقعی حج فراموش شده است .
وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند که بهتر است مردم سوغاتی خود را از همین کشور خودمان و قبل از سفر بخرند ، مطمئنا حرف ایشان باید الگو شود .
ضمنا در سفر به حج فقط به ظواهر توجه میشود در حالی که سازمان حج در حالی که صفهای انتظار چند ساله وجود دارد می تواند منتظران را با مسایل مختلف دینی آشنا کند تا وقتی در عربستان با وهابیان رو برو می شوند و با استدلال های آنها درخصوص زیات قبور ائمه و ... موجه می شند دچار شک و دو دلی نشوند .
البته لازم است که در مقابل کارشکنی های عربستان نیز باشدت برخورد شود . وقتی مراجع در سالهای گذشته از سازمان حج می خواستند که با توجه به توهین عربستان به مردم ما حج را برای مدتی تعطیل کند ، چرا اینکارها انجام نشد .
ضمنا با الگو برداری از روش کشوری مانند ترکیه در قرعه کشی سالانه و اعزام به حج می توانستیم از بار فشار عصبی سالها انتظار مردم بکاهیم .
سلام
با اعلام احترام به نظر افرادي كه نظرشان مخالف نظر اينجانب است، نظر من اين است كه: در مملكت ما مشكلات بسياري وجود دارد مانند فقر، بيكاري، عدم توانايي مالي ازدواج يا تهيه جهيزيه، عدم توان مالي در درمان بيماريها و... كه به نظر ميرسد كمك به حل بخشي از اين مشكلات اولويت و ارزش بيشتري نسبت به حج دارد. شخص بيماري را فرض كنيد كه به علت فقر از يك بيماري قابل درمان از دنيا ميرود در حاليكه همان هزينه را شخص حاجي به حساب دولت ثروتمند آل سعود جهت حج واريز ميكند. در اينجا عقل حكم ميكند كه اولويت با نجات بيمار است و حكم شرع نيز همان حكم عقل است. ميتوانيد در ادامه جواني را فرض كنيد كه به علت عدم توان مالي براي ازدواج به گناه مي افتد و موارد مشابه ديگر.
نكته آخر اينكه هدف و مغز دين احياي ارزشهاي انساني و اخلاقيات است. تمام احكام و دستورات دين در جهت تسريع رسيدن به همين هدف است و به عبارت ديگر وسيله هستند. منطقي نيست كه هدف فراموش شود و به وسيله و حاشيه پرداخته شود. رضاي خدا در رسيدن به هدف است نه در استفاده از وسيله بدون هدف.
با تشكر از اين طرح
چرا از نظر داخلی تحلیل نمی کنید اینهمه حج در اطراف ما هست اونها رو دریابید فقیر نداشاه باشین حج هم می رویم خدا خوش نمیاد با این نفت که مال همه هست یکی تو زندگیش 10 بار حج بره یکی تو زندگیش پیتزا نخورده باشه !!
جدیدا هم مد شده ادارات دولتی به صورت گروهی با هزینه دولت افراد رو به حج می فرستند یعنی راننده و اتاق دار و رئیس دفتر کافی نیست حج هم روش؟
در این شزایط که رژیم آل سعود دست به دشمنی با یک دولت شیعی که قلب جهان تشیع است میزند باید علما وارد صحنه شوند .
در مورد رفتن یا نرفتن من معتقد هستم حرمت ایرانیها می با یستی شدیدا حفظ شود واگر ادامه کاری به حرمت یک مسلمان شیعه پیرو آل علی صدمه میزند فورا باید جلوی آن کار گرفته شود بلا درنگ مردم عزیز ما میتوانند پول عمره خود را به نیت آن کار صرف ازدواج جوانان - کمک به زنان بی سپرست دانشگاه سازی و اموری که الان کشور ما در اثر تحریمها ممکن است اسیب ببیند کنند ما پیزوان آل علی باید متحد باشیم تا بتوانیم بر دشمنان آل علی پیروز شویم چون این وعده الهی است . در ضمن به نمایندگان مجلس میگویم ما منتظر تصمیم قاطع شما در خصوص گردن زدن اتباع کشورمان توسط ال سعود هستیم . متاسفانه ضعیف تر از این وزارت خارج دیگر نمیتوان پیدا کرد.
با توجه به اینکه حجم عمده زایریین ایرانی اند و عربستان از این راه سود بسیاری می برد ولی بدلیل اینکه به اشتیاق ایرانیها به این سفر پی برده اند لذا به خود اجازه هر گونه بی حرمتی را می دهند .بهتر است فعلا عمره متوقف یا محدود شود
هر چه مقام معظم رهبري دستور دهند بر ما واجب است انجام دهيم
با اینکه خودم یک مسلمانم و یک بار رفتم و بازم هم واقعا دوست دارم برم، ولی تو این شرایط و بنا بر فرموده خدا و پیغمبرش به دلیل خوار و ذلیل شدن و برای دفاع از هموطنانم که توسط این قوم وحشی اعدام شدند، کاملا مخالف رفتن هستم.
اما مثل اینکه واقعا حج برای بعضی ها در داخل کشور خیلی درآمد داره که حتی حاضر نیستن یک کم به این قضیه فکر کنن که یک بار برای همیشه جلوی عربستان قد علم کنیم و بگوییم ما شیعه علی (ع) هستیم و خوار و ذلیل قوم وهابی نمی شویم.
به نظر بنده خداوند یکبار حج را واجب کرده و ما باید ان را انجام داد بیشتر از آن را خدا نخواسته است مخصوصا الان که دست این وهابیون است
هرچیزی روش و قاعده خاص خودش رو داره برای حج رفتن هم خدا و دین ما هم شرایطی رو گذاشته من فقط می خوام به اون افرادی که به حج رفتن توصیه کنم که تو خلوت خودشون بشینند و فکر کنند ببینند کدوم یکی از شرایط رفتن به حج رو داشتند که رفتند. شرایطی از قبیل استطاعت مالی یا حلالیت واقعی طلبیدن از اطرافیان یا نبودن مال حرام در بین دارایی ها یا نبودن مستحق در بین همسایگان و ....
جدا از این مسائل با توجه به این که دولت عربستان همه نوع بی احترامی رو به حجاج ایرانی انجام می ده و از طرفی علنا در جبهه دشمنان ایران خودش رو قرار داده ما ملت ایران با این هزینه هایی که حاجیان در سرزمین حجاز می کنند به این دشمن خونی این سرزمین از نظر مالی حمایت می کنیم تا هم شیعیان بحرین رو سرکوب کنه هم به امارات برای جدایی جزایر ایرانی کمک کنه هم در عراق ناامنی ایجاد کنه و گردن ما بندازه هم خرج عیاشی های شاهزاده های وهابی رو بده . اینها همه در شرایطی هست که تو ایران مردم نیاز مند خیلی زیاد هستند نمونه اش همین دختر بچه رامهرمزی یا کودکان بستری شده سرطانی که برای خرج درمانشون مونده اند به خدا اگر کسی یک درصد هزینه ای که برای رفتن به مکه می کنه اگر صرف کمک به نیازمندهای کشور خودش بکنه رفاه اجتماعی تو مملکت ما رشد بسزایی می کنه .اگز حرف هام برای بعضی ها ناخوشایند بود عذر می خوام . یا علی
از میان آرزوهای زیاد جهان ،آرزوی جوانای مملک اونقدر محدود شده که فقط به تشکیل خانواده و ازدواج بسنده کردند اما اما افسوس نه پولی نه کاری و... چه حجی بالاتر از این میتونه باشه که هزینه زیارتی را به جوانها در این راه کمک کنیم .
به نظر من نبايد به حج رفت
چون مسلمان هستم و باید به قرآن و حرف خداوند عمل کنم و با رفتم موافقم به هر قیمتی هم که باشه
همین الان خانواده من در حج عمره هستند و من الان به شدت اشتیاق حضور مجدد در آنجا را دارم. اما با وضع موجود فکر می کنم نرفتن ما و غلبه بر این حس اشتیاق یک وظیفه شرعی و اخلاقی است! تکلیف شرعی حج عمره که معلوم است: مستحب. انجام این مستحب در حال حاضر کمک به ناعدالتی است. توهین و بی احترامی هم که آشکارا در بدو ورود می شود شکستن غرور و عزت شیعه و ایرانی است. ممنونم از قرار دادن این مطلب و این فرصت نظرسنجی
آنقدر دست رو دست گذاشتیم تا آنها برای ما ویزا صادر نکنند در صورتی که ایران باید جلوی رفتن حاجیان را میگرفت تا این سود میلیاردی را به این عربها نمیدادیم ولی افسوس که این ایراد از خودمان است و فقط میگم متأسفم از این سیاست غلط!!!!!!!!!!!!!
با توجه به وضعیت کشور، لزوم محدودسازی خروج ارز و سرمایه از کشور و خصومت آل سعود اصلا بهتر است ما اعزام را متوقف کنیم. چه اصراری است که طی این سالها این همه ارز بابت مسائل زیارتی یا سیاحتی از کشور خارج شده و همین مسأله نیز در اتصاد کشورهای همسایه جنوبی و غربی این همه تأثیر مثبت داشته است. باید از این اهرم در دیپلماسی استفاده کرد.
سلام علیکم / من در سفری به عمره متوجه شدم وهابی ها علاوه بر ترس شدید از ایرانیان و مخصوصا شیعیان مطلع در تلاشند تا ارتباط کلامی و معنوی شیعیان ایرانی و غیر ایرانی را با سایر مسلمانان قطع کنند چون اینها روی دیدن محبان اهل بیت را ندارند و از طرفی وقتی کعبه با گلاب ناب شستشو داده میشد طنین دعای فرج شیعیان در اطراف کعبه مثال زدنی است پس چرا حضور محبان اهل بیت از سرزمین وحی قطع شود؟
از طرفی اینها با آزار و اذیت میخواهند به اهداف پلیدشان برسند ما نباید کوتاه بیائیم و اگر هم شده برای اثبات حقیقت شهید شدن در سرزمین وحی بسی افتخار است برا شیعه
نظر من شركت هر چه باشكوه تر و در عين حال عالمانه تر و توأم با دين فهمي است. هر چه حضور ما با معنويات آميخته تر باشد و در عين حال از وارد شدن در مسائل پيش پا افتاده مانند حضور بي مورد و بلكه شايد در بسياري موارد شبهه ناك و حتي ممنوعمان در بازارها و دهن به دهن شدن ناموسمان با اجنبي ها و .... و صرف هزينه هاي هنگفت براي آنچه در مملكت خودمان هم به وفور يافت مي شود و ريختن پول به جيب اجنبي احتناب كنيم به هدف خود نزديك تر شده ايم يعني در عين تبليغ غير مستقيم مكتب اهل بيت عليهم السلام و كسب معنويت،‌ هزينه بي مورد هم نكرده ايم.
اگر ملاک اسلام باشد و بحث چشم روی هم چشمی و یا علاقه و خواست و ارادت شخصی کنار برود پس باید از تمام جوانب به این قضیه نگاه کرد.
حج عمره یک عمل مستحبی است
اما یاری رساندن به ستمگر حرام است
و سودی که از طریق مسافران حج به جیپ وهابی ها میرود به ضرر اسلام هزینه میشود.
بعنوان نمونه بندر بن سلطان در سفر به اسراییل گفته بود شما حزب الله رو نابود کنید ما هزینه اش را متقبل میشویم.
من شخصا تا حکومتی مثل آل سعود در دیار مکه بر مسند قدرت باشند اقدام برای رفتن به حج تمتع را هم مجاز نمیدانم. حج عمره که جای خود دارد.
چون مسلمان هستم و باید به قرآن و حرف خداوند عمل کنم و با رفتم موافقم به هر قیمتی هم که باشه
در نظر اول کار تابناک خوب و جالبه ، اما از شما عاجزانه درخواست میکنم ؛ این مسائل تخصصی نباید مورد نظرخواهی مردم قرار بگیرند. اگه اکثریت نظر بدهند که سفر حج نه ، یعنی باید تعطیلش کرد؟این مساله در حوزه تخصص علمای دین و فقها است. چرا نظر مردم رو در مورد جراحی قلب باز سوال نمیکنید؟ ما و شما با اینگونه کارها همه چیز رو از اعتبار نمی اندازیم؟ ...
این جوری نسل ها را با تربیت های اشتباهی بزرگ میکنیم.
من اطمينان كامل دارم با وجود اين همه نيازمند در كشور صرف هزينه هنگفت براي رفتن به مكه به هيچ رو عملي خداپسندانه نيست٠ مگر در اسلام فردگرايي مذموم نيست٠ بنابر اين در يك جامعه اسلامي نمي توان سخن از استطاعت فردي گفت در حالي كه ميليون ها نفر نيازمند هستند٠ از نظر اسلام رحماني كه من به آن اعتقاد دارم حج زماني بر فرد واجب است كه در اطرافش فقر نباشد٠
با سلام
به نظر من در مقطع کنونی نرفتن بهتره.
متاسفانه الان بیشتر یک سفر تفریحی شده تا معنوی. رفتن چندین باره به حج و پر کردن جیب وهابیها که دشمن ایران و شیعه هستند حرام است.
نوبت عمره من نزدیکه ولی بخاطر این مسائل اصلا دوست ندارم برم
از اونجائی که اگه دقیق تر بررسی کنید خواهید دید که تموم قمار خونه های لاس وگاس سهام عمدشون مال شاهزاده های عربه و اکثر کمپانیهای امریکائی که نهایتا ریشه و اصالت صهیو نیستی دارم سهام دارای عمدشون همه بازهم شاهزادگان عرب هستند که همین پولهای مردم رو میبرن اونجا و مواردی از این دست و توجه به این نکته که هدف نهائی و غائی اسلام تربیت و رشد درونی انسانهاست به نظر میرسه که خیلی قبل تر از اینها خودمون باید تحریمشون میکردیم و نمیذاشتیم که کار به اینجا برسه و الان هم دیر نشده
باید با استفاده از کامپیوتر سفر افراد برای تمتع و عمره یک سهمیه در نظر گرفته شود.و به هیچ عنوان نباید بیش از یک بار اجازه داده شود.افراد پیر و بیمارانی که میتوانند سفر کنند نیز در اولویت باشند.از سفر مکرر افراد و مسئولین بجز سفرهای کاری و اداری جلوگیری شود.
به نظر من ما نبايد نظر بديم.يعني اصلا يه همچين مساله اي جزء مسائل تقليدي است.بايد گوش به زنگ تصميمات رهبرمون و علما باشيم.
رفتن به خانه خدا لازم ولی آموزش به زائران خانه خدا واجب تر بخوسوس برای ما ایرانیها
. اگر به مردم آموزش داده شود که برای زیارت میریم نه برای سیاحت و خرید سوغات به وسلیه رسانه ملی و آمار و ارقام درست از هزینه های غلط و در آمدهای ناشی از ان برای ال صعود مردوم بشتر متوجه اشتباهاتشان میشون
عاقلانه به نظر میرسه که خرید در عربستان را تحریم کنیم نه رفتن به عمره را و اجازه یک بار عمره برای هر شخص را بیشتر ندهیم.
همچنین روی فرهنگ زائران به طوری کار شود که به تبلیغ شیعه بپردازند تا صرف وقت در جلوی مغازه ها و خرید از آنها.
مشکل با نرفتن به حج و عمره حل نمی شود باید رفت این هم جز خار مغیلان است چنانچه سرزنش کند نباید غم بخوریم ولی فرهنگ خرید سوغاتی باید عوض شود نباید با خرید اجناسی که در ایران ارزانتر یافت می شود به اقتصاد آنها کمک کنیم مسلمانان ترکیه هیچ خریدی از آنجا انجام نمی دهند و به همین دلیل فروشندگان مدینه از آنها دل خوشی ندارند
با سلام
اولا حج عمره واجب نیست ثانیا حج تمتع واجب هم شرایطی دارد ثالثا صرف حج رفتن صواب وثواب نیست چه بسا حج تعداد کثیری از رفتگان به حج به دلیل اعمال ناصواب مقبول نیست خامسا همه روز روزه رفتن، همه شب نماز کردن
همه ساله حج نمودن، سفر حجاز کردن
ز مدینه تا به مکه، به برهنه پای رفتن
دو لب از برای لبیک، به وظیفه باز کردن
به معابد و مساجد، همه اعتکاف جستن
ز مناهی و ملاهی، همه احتراز کردن
شب جمعه‌ها نخفتن، به خـدای راز گفتن
ز وجود بی‌نیازش، طلب نیاز کردن
به خدا قسم که آن‌ را، ثمر آن قدر نباشد
که به روی ناامیدی در بسته باز کردن
سادسا
شیخ بهایی
مردی مقابل گل فروشی ایستاد. او می‌خواست دسته گلی برای مادرش که در شهر دیگری بود سفارش دهد تا برایش پست شود.
وقتی از گل فروشی خارج شد٬ دختری را دید که در کنار در نشسته بود و گریه می‌کرد. مرد نزدیک دختر رفت و از او پرسید : دختر خوب چرا گریه می‌کنی؟
دختر گفت: می‌خواستم برای مادرم یک شاخه گل بخرم ولی پولم کم است. مرد لبخندی زد و گفت: با من بیا٬ من برای تو یک دسته گل خیلی قشنگ می‌خرم تا آن را به مادرت بدهی.
وقتی از گل فروشی خارج می‌شدند دختر در حالی که دسته گل را در دستش گرفته بود لبخندی حاکی از خوشحالی و رضایت بر لب داشت. مرد به دختر گفت: می‌خواهی تو را برسانم؟ دختر گفت: نه، تا قبر مادرم راهی نیست!
مرد دیگر نمی‌توانست چیزی بگوید٬ بغض گلویش را گرفت و دلش شکست. طاقت نیاورد٬ به گل فروشی برگشت٬ دسته گل را پس گرفت و ۲۰۰ کیلومتر رانندگی کرد تا خودش آن را به دست مادرش هدیه بدهد!
سابعا انتقال 5 میلیارد ریال به عربستان سلفی ووهابی وآنتی شیعه و تقویت این دشمن دیرین خیانت است.ثامنا کسانیکه به بهانه های مختلف چندیم بار به مکه ومدینه رفته اند و اعمالشان چونان یک مسلمان نبوده معصیتی کبیره مرتکب شده اند.تاسعا
انتقال این همه ارز به دست دشمنان وتقویت آنان سبب تضعیف ملت ایران می شود که از قبل تجمیع این پولها می توانند به تولید وتوسعه درکشور بپردازند عاشرا اکثریت در برابر این فرمایش خداوند رحمان ورحیم که در قران کریم مندرج است قرار داریم: یا ایها الذین آمنو ا لم تقولون ما لا تفعلون ان تقولوا ما لا تفعلون .
صرف نظر از حج واجب که برای هر مسلمانی به شرط استطاعت واجب است و در شرایطی نیز می تواند از دوش هر مسلمانی ساقط شود و ...
اما در مورد حج عمره
اگر بپذیریم که هدف از همه این مستحبات کمال بشر و تعالی جامعه مسلمین است پس ای مسلمانی که در پس هنجار دینی تو معرفت دینی نهفته است به اطراف خود بنگر آیا..
- آیا هزاران مصداق حج در اطراف خود نمی بینی ....
- آیا هزاران حاجی حج نرفته را در اطراف خود نمی بینی
- آیا در فامیل تو، محله‏ ات، شهرت، استانت هزاران خانواده‏ای که گرسنه سر به بالین می گذارند را نمی‏بینی
- آیا نمی بینی از سود تجارت حجت مسلمان و مسلمان کشی راه افتاده است
- آیا از حجی که قبلا رفتی چیزی از کمالی که در تو می‏باید، باقی مانده است
- ...................................
تو را به خدا بیایید ار سطح هنجار دینی به معرفت دینی ارتقاء یابیم. بیایید دین را به واقع بشناسیم . بیایید دین را به عمل بشناسیم، از عمل تبعیت کنیم و در جهت رسیدن به کمال هر روز حاجی شویم در این صورت خواهی دید عمل نیک تو، کردار تو، سلامت اخلاقی تو، حذر از حرام تو، گرایش به حلال تو، دستگیری تو، مردم داری تو، تن به ظلم ندادن تو، مسئولیت شناسی تو، ایستادگی در مقابل ظلم حکام تو ، دوری جستن از مقامات دنیائی تو و .... مصداق هزارن ثواب است که کمتر از حج نیست.
بیایید درک کنیم که تمام آموزه های دینی ما برای رشد، تعالی و کمال ما و جامعه بشری است و هر آن چیزی که ما را و جامعه ما را به آن نرساند مشتی هنجار ....
به امیدی که دین را درک نه باور کنیم آنروز .....................
ارقام هزینه شده توسط حجاج ایرانی در عربستان درمقابل درآمد نفتی 11میلیون بشکه در روز آنها عددی نیست . هر مسلمانی آرزو دارد حداقل یک با به زیارت قبر شریف پیامبر و خانه خدا برود و معلوم نیست اگه الان ما خودمان رفتن به حج را تحریم کنیم چند نفر با این آرزو بمیرند فقط کافی است تکراری ها را حذف کنیم تا همه یکبار بتوانند بروند بعد هم مسائل دو کشور را از طریق دیپلماسی حل کنیم اگه ما به حج نرویم عربستانی ها نه تنها ناراحت نمی شوند بلکه خوشحال هم می شوند چون اصلاً آنها نحوه حج و زیارت کردن و کلاً خود شیعه را قبول ندارند و رفتن و زیارت ما خاری است در چشم آنها
دشمنان اسلام (سعودی یا نزولی یا غرب)مطمعنا" اگر امکان داشت حاضر بودند ده برابر این پولی که از در امد حج وجود داره رو می دادند به همه کشور ها تا اون کنگره عظیم رو حتی برای یک سال خالی از زائر می کردن تا تبلیغات عظیمی در مورد عدم اشتیاق مسلمانان برای حج انجام می دادن.اصلا" دلیل گماشتن ال سعود در مکه برای همین امر بوده.تنها راه خرج نکردن پول زیاد اینکه باید دولت محدودیت خارج کردن پول رو بیشتر کنه.مثلا" برای سال اول تنها اجازه حمل یک میلیون تومان رو به هر زائر بده بعد کم کم کاهش بده.تو اخبار شنیدم تنها در امد عربستان از زائران ایرانی تو یک سال 250 میلیارده واقعا" سرم گیج رفت.
بسمه تعالی
بقول حضرت امام رضوان الله علیه: حرمین شریفین متعلق به همه مسلمانان است.
لذا اگر کسی مانع شود باید دست او را قطع کرد
روزی که آل سعود نیز مانع از زیارت مسلمانی شوند باید دستشان را از تسلط بر حرمین شریفین قطع شود
نه تنها عدم حضور ما نیز مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه احیای این اماکن امری لازم و ضروری است و این اماکن از آیات بینات الهی است که حفظ ظاهری و معنوی آن از وظایف کلیه مسلمانان است
و آرزوی دشمنان اسلام عدم حضور ماست! که با هرمقدار از مادیات هم که باشد قابل مقایسه نیست!!
به نظر من كافيه يه مدت ايران خودش سفر عمره و تتمتع را متوقف كند.و به جاي آن تسهيلات سفر به عتبات عاليات را فراهم كند،آنوقت خواهيد ديد چطور عربستان خود نادم وپشيمان خواهد شد.ونتيجه آن نيز تضعيف وهابيت - گروههاي تروريستي- كشتارشيعيان در بحرين - پاكستان و... خواهد بود
به کعبه گفتم تو از خاکی من از خاکم چرا باید به دور تو بگردم

ندا آمد تو با پا آمدی باید بگردی برو با دل بیا تا من بگردم
بخشی از درآمد های عربستان صرف گروهک های تروریستی می شود که نتیجه اش کشتار روزافزون شیعیان در عراق و افغانستان و پاکستان و حتی ایران می شود همچنین عربستان با درآمد حاصل از حج می تواند خلا ناشی از فروش نفت خود به قیمت پایین تر (برای بالا نرفتن قیمت نفت بعد از تحریم نفتی ایران)را پر کند.
به نظر من با این اوصاف رفتن به حج جز ضرر برای شیعیان چیز دیگری ندارد.
به نظر من با توجه به توهینی که به مسلمانان توسط عوامل آل سعود صورت می گیرد بهتر است فعلااین سفر را انجام ندهیم
دوستان عزیز این کج اندیشی و فکر کوتاه مدت نیست
نویسنده اصلی مطلب خط مشی و نوع پاسخ های مد نظر را خط دهی کرده تا همه بدانند که باید چه نظری را بدهند!
با این وجود بدانید که واقعا اگر به عربستان نرویم، منبع درآمد بزرگی را از عربستان گرفته ایم
منبعی که اگر خرج کشور خودشان نشود، لااقل خرچ ترور و کشتار هموطنانمان در زابل و زاهدان و اقصا نقاط کشور میشود و با پولهایمان جانمان را میستانند
ظمنا یک نگاه به حجاج کشورهای دیگر بکنید: تنها افرادی که در این فریضه با جیب پر پول و هیکل های فربه حاضر میشوند، حجاج ما هستند، الباقی حجاچ از بدبخترین کشورهای افریقا و افغانستان و پاکستانند که خود هویداست
آنها با رفتن ما هم مدل اسلامی ما را نمیشناسند، وانگهی مگر مدل اسلامی ما واقعا اسلامیست؟ به نظر من اگر مدل اسلامی ای که ما در کشورمان پیاده میکنیم را آنها نبییند بهتر است چون کمتر برای آنها به جهت تحقیر و تمسخر ما از بابت حجاب و ... بهانه ایجاد میکنیم
درآخر مگر فکر میکنید که شما عقل کل هستید که این گونه راجع به خوانندگانتان نظر میدهید؟ ( خطاب به گردانندگان تابناک)
سلام
در شرایط فعلی که حاکمان عربستان مشتی وهابی هستند رفتن به حج عمره باید متوقف گردد
حتی خود خدا هم راضی نیست پول زحمت کشی ما صرف عیاشی و خوشگذرانی عربها شود.
در تمامي متون شيعه به نقل از معصومين (ع) تاكيد فراوان داريم تحت هر شرايطي زيارت امام حسين (ع) را ترك نكنيد (كما اينكه روايات زيادي داريم كه مردم حتي دست و پا داده اند تا به توصيه معصومين عمل كنند) ولي در هيچ روايتي نداريم كه عمره را تحت هر شرايطي بجا آوريد آنهم چندين بار در طول عمر. در شرح حال بسياري از علما داريم كه حتي در بجا آوردن حج تمتع بسيار محتاط بوده اند چه رسد به اينكه مكررا به عمره بروند.
من بارفتن هزاران بار به حج موافقم فقط نیت وهدفم زیارت وعبادت درکناربیت ا...ومزارنبی مکراسلام ص واهل بیت س واست که باهیچ جای دنیا قابل قیاس نیست .اما باخریداز آنجا هرگزموافق نیستم چراکه باخرید یکریال عربستان یک گلوله برای سینه شیعان مهیا کردیم.وهرگزنباید خانه خدا وقبر رسول خدا ص ازوجود شعیان خالی بشه چرا که بااین کار این شیطان سفتان وهابیت کل اسلام وبلاد اسلام رابااین بدعت وخرافات خود به خطر می اندازندهرچند دین اسلام صاحب وحافظ دارد
فکر کنم این کارها تمهیدات تغییر قدرت در عربستان باشد
چون به احتمال خیلی قوی دیگر چهره پادشاه عربستان را به صورت مستقیم در تلویزیون نبینیم
یا مرده یا به کما رفته و حوالش خوب نیست
با سلام
به نظر من در مقطع کنونی نرفتن بهتره.
متاسفانه الان بیشتر یک سفر تفریحی شده تا معنوی. رفتن چندین باره به حج و پر کردن جیب وهابیها که دشمن ایران و شیعه هستند حرام است.
وقتی حج عمره واجب نیست میشه پول حج عمره و خریدهای حجاج و... رو خرج جهیزیه و عروسی جوانها و ... کرد اما حج واجب را باید انجام داد هرچند که در حج واجب هم خرید حجاج و ریختن پول به جیب وهابیها اشتباه است!
خبر دقیقی از یکی از دوستان شنیدم که می گفت والله سپاه سهابه که حرم امام رضا(ع) رو منفجر کردن از سعودیها پول م یگیرن و پولهای ما داره خرج کشتار خودمون و شیعیان بحرین و ... میشه!
یکم بصیرت بهتر از هر سال عمره رفتنه بخدا
بنده سال گذشته به حج عمره مشرف شدم و فکر می کنم همه مسلمانان حتی اگر امکانات حج تمتع را ندارند حداقل یک با به عمره مشرف شوند. با توجه به تجربه ای که دارم و همچنین وضعیت نامناسب برخورد با حجاج ایرانی و هزینه های بالای عمره مفرده برای بسیاری از افراد در صورتی که تعداد روزهای عمره از دوازده روز به 4 یا 6 روز کاهش پیدا کند خیلی مناسب تر خواهد بود. هم از نظر هزینه مقرون به صرفه تر خواهد بود و هم افراد بیشتری خواهند توانست به این سفر معنوی بروند و مهمتر از همه با توجه به زمان اندک سفر حجاج وقت خود را در بازارهای عربستان تلف نخواهند کرد
باید عرض کنم فریضه حج تمتع رو به علت وجوبش بیاد نظر علما و مراجع تقلید رو پرسید و در مورد حج عمره هم دو مطلب وجود داره!
به علت استحبابی که این عمل داره میشه بنا به مصلحت نرفت بنده خودم همین عقیده رو دارم!
امامطلب دوم همون غربت اهل بیت هستش که باعث نگرانی می شود،اما باز هم بخواهیم عمیق تر نگاه کنیم به قولی عزیز همیشه عزی است چون خدا میخواهد و به قول آیه شریفه هرکه را بخواهد عزیز میکند و هر که را بخواهد ذلیل و خوار میکند
پس جای نگرانی نیست
به نظر من در این زمان کربلا رفتن و کمک به شیعیان عراق بهتر از مگه رفتن و کمک به وهابیون عربستان هستش
کعبه جزمعرفت به خدا جدایی انسان از مادیات و بیزاری از شرک و زورگویان عالم نیست و در حال حاضر ایران اسلامی کعبه همه انسانهای ازاده و خداپرست در مبارزه با کفروشرک جهانی است
نباید رفت . حتی اگر پیامبر هم بود راضی به آزار و اذیت مسلمانان و زائرینش نمی شد. ما نباید کاسه داغ تر از آش شویم. زیارت ائمه از هر جایی که هستیم اگر از ته دل باشد مقبول خواهد بود.

نباید رفت نباید رفت و بهتر است خودمان اعزام عمره را متوقف کنیم تا اینکه با عدم صدور ویزا بیشتر تحقیرمان کنند.
هر کسی که میخواد بره حج یه نگاهی اول به اطرافش بیندازه ببینه چند تا گرسنه و بیکار و مجرد و بدبخت وجود داره اگر تونست در حد توانش دست نیازمندان را بگیره بعد به فکر حجش باشه. به نظر من این کار ثوابش از هزاران حج بالاتره
عموي من سه تا دختر وپسر دم بخت دارد ولي تاحالا سه بار عمره و دوبار تمتع رفته .به نظرشما ازدواج بچه هاش بيشتر ثواب داره يا رفتن به حج وپول درحلق وهابيها ريختن؟
من پروازم دهم بود که کنسل شد. خدا شاهده ذره ای دوست ندارم منت این وهابی ها رو بکشم. من که با این شرایط راضی به رفتن نیستم.
تابناک میتونی اینا رو تو قالب نظر سنجی بزاری فکر کنم اثرش بیشتر باشه
من یه بار رفتم عمره،سفرش واقعاً عالی بود
ولی
هرگز نمیخوام برای باره دوم برم،
همون پولی رو که بخوام بدم و برم تا حج (و این پول خرجه خرید تسلیحات برای کشتار بشه) میدم به دو تا فقیر که نیازمندن و قطعاً ثوابش خیلی بیشتر خواهد بود.
سلام
به نظر من بايد رفتن به حج عمره فعلا متوقف بشه چون واجب نيست و پولش خرج نيازمندان كشور خودمون بشه كه اين واجبه چون مسلمون بايد از حال همسايه اش با خبر باشه
بعدشم من فكر مي كنم هر ايراني اي كه ميره حج محاله كه سوغاتي نياره با اينكه جنسهايي كه اونجا هست واقعا به درد نميخورن ولي بازهم به عنوان سوغات آورده مي شود من به نظر دوستان احترام ميذارم اما به نظر من دوستاني كه گفتن حج بريم ولي چيزي نخريم اين روش كارامد نيست يك پيشنهاد هم دارم اينكه اگه كسي اطلاع داره درامد عربستان از حج و از فروش نفت رو بگه تا يه مقايسه اي بين اين ها داشته باشيم و بعد از اون بگيم كه خريد و يا عدم خريد ايراني ها از كشور عربستان چقدر سود و ضرر براي اونها داره
با تشكر
يا حق
نرفتن و با پولش به بدبخت بیچاره های ایرانی کمک کردن
رفتن به حج را قاطعانه براي مدت 5 سال تحريم كنيم
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
همینطور رفتن به انگلیس و ینگه دنیا !!!!!!!
شما حاجي نيت كن پولش تو همين ايران هزينه مدرسه و بيمارستان و ... بكن . به خداوندي خدا قسم ثواب حج را خواهي برد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
نباید به بهانه ی یه کار خوب کارهای خوب دیگه رو تو حاشیه برد اونم یه عمل عبادی سیاسی مثل حج رو .
به نظرمن باید مدتی ایران زائر نفرستد چون درآمدعربستان ازنفت وگردشگری بوده وبیشترین زائرینی که به عربستان سفر مکنندازکشورعزیزمان ایران میباشد
چرا توي اين چند ساله هر كشوري كه مي ريم ما راتحقير مي كنند مسئو لين هم ياد گرفته اند صورت مسئله را پاك كنند به حج نريد تا تحقير نشويد
بهتره واجبات رو صحیح و درست و کامل انجام بدیم و با این فعل عبادی مستحب اینهمه مقابله این عربا گردن کج نکنیم و تحقیر نشیم .
به جز بعد فشارهای سیاسی و فرهنگی عربستان به ما با یه حساب سرانگشتی
متوجه میشیم حداقل سالانه بیش از یک میلیارد دلار ارز(فقط ارز دولتی ) از کشور به سمت عربستان سرازیر میشه.
چقدر صادرات کالا میتونه این یک میلیارد دلار بی زبونو جبران کنه؟
او كه همين جاست كجا مي روي؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
بهترین کامنت
باسلام بنده جزوکسانی هستم که 14/4بایدمشرف میشدم ولی ویزابرایم صادرنشده وبا اینکه دلم برای زیارت پر میزنه ولی آبرو واحترام شیعه باید حفظ بشه پس بیایید با یک اراده قوی رفتن را تحریم نماییم واز همین جا سیم دل را وصل کنیم ..به امید ظهور آقاامام زمانونابودی وهابیت
اللهم الرزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام

الهی آمـــــــیـــــــــــــن
اين نظر ماهاست نه نظر ننه باباهامون متاسفانه
باهرقیمتی به حج خواهم رفت
کاری به دولت ایران - عربستان ودیگران ندارم
مشكلات سياسي را با دنيا حل كنيد تا اين مشكلات پيش نياد وگرنه اين آخريش نخواهد بود
باید با رسانه هامون با تمامه قدرت از این کار سعودی ها بیشترین استفاده رو تو جهان ببریم و به گوشه همه ی مسلمونا برسونیم که این رژیم شایستگیه در اختیار داشتن اماکن مقدس مسلمونارو نداره.چون استفاده ابزاری میکنه.بهترین فرصتهه توروخدا از دستش ندین
به نام خدا
البته مطمئن هستم که تابناک نظر من را منتشر نمی کنی؟؟!
امام علی( ع) : ( خطبه ۲۷ معروف به خطبه جهادیه ) و َ لَقَدْ بَلَغَنِي اءَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْاءَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْاءُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ فَيَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلاَئِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلا بِالاِسْتِرْجَاعِ وَ الاِسْتِرْحَامِ ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِينَ مَا نَالَ رَجُلاً مِنْهُمْ كَلْمٌ وَ لاَ اءُرِيقَ لَهُمْ دَمٌ فَلَوْ اءَنَّ امْرَأً مُسْلِما مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا اءَسَفا مَا كَانَ بِهِ مَلُوما بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيرا
" شنيده ام كه يكى از آنها بر زن مسلمانى داخل شده و ديگرى ، بر زنى از اهل ذمّه و، خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره اش را ربوده است . و آن زن جز آنكه از او ترحم جويد چاره اى نداشته است . آنها پيروزمندانه ، با غنايم ، بى آنكه زخمى بردارند، يا قطره اى از خونشان ريخته شود، بازگشته اند. اگر مرد مسلمانى پس از اين رسوايى از اندوه بميرد، نه تنها نبايد ملامتش ‍ كرد بلكه مرگ را سزاوارتر است . "
حال آیا ما باید افتخار نماییم که با پول حجاج ما، شعیان و مسلمانان را در بحرین و کشورهای دیگر با رهبریت عربستان به شهادت برسانند، آیا مرگ برای ما سزاوارتر نیست؟؟؟
یک سوال دیگر من این است که در جامعه ای که بسیاری با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند، جوانان مشکل کار دارند، بسیاری از بیماران به خاطر مشکلات مالی جرات نزدیک شدن به بیمارستان ها را ندارند، جوانان به خاطر مشکلات مالی از ازدواج فراری هستند، چگونه کسی میتواند برای سفر حج استطاعت مالی پیدا کند؟؟ مگر نه این که دین ما گفته است اگر همسایه شما سر گرسنه بر بالش گذارد و شما توانایی کمک داشته باشید و کمک نکنید مسلمان نیستید؟ و کسی که مسلمان نباشد آیا به سفر حج نیازی خواهد داشت؟؟؟
بنده دو عدد فیش حج عمره دارم که از موعد آن گذشته است انشاءالله بعد از بهار عربی بدون حضور آل سعود خواهم رفت
باسلام من وخانواده ام چندسال است که عمره ثبت نام کرده ایم وخیلی دلمان می خواهد به مکه برویم اما نظرم درباره عربستان این استکه ایران باید 100فروند موشک به عربستان شلیک کند تا یک درس عبرت برای این وهابیت باشد .وبرای ما قد علم نکند .حالا هم که درحال سقوط دولت عربستان هستیم وبه گفته روایات مرک پادشاه عربستان نشانه ظهور امام زمان است باری ظهور امام زمان صلوات بفرستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
شما يه كم فكر كن!
استغفرالله
توسل به حریم امن الهی بسیار ارزشمند است اما می توان با سفر به مشهد مقدس و یا عتبات عالیات نیز به فیض معنوی همانند و یا حتی بیشتر از سفر حج رسید. ناگاه به یاد این بیت افتادم:
اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو آیند // جان به قربان تو آقا که تو حج فقرایی
به خدا قسم اگر يك سال ايران رفتن به حج عمره را تحريم كند عربستان به التماس مبي افتد ما روزانه چه پول مفاي به جيب عربهاي فاسد مي ريزيم به خدا اين برنامه حج عمره خيانت بزرگي به كشور و ملت است
شک نکنید با این وضعیت رفتن به عمره حرام است
باسلام
از صدراسلام تا كنون معاندين با پيامبر و ائمه معصومين (ع) تلاش براي جدايي مردم (شيعيان وعاشقان ائمه ) كردند، براي زيارت مدينه النبي و مكه مكرم بايد حضور داشته باشيم ولي لازم است در خريد كردن، فرستادن مسئولين و خانواده هايشان تجديد نظر شود.
در حال حاضر در اين مقطع زماني بايد سفرها را قطع نمود تا زماني كه مسئولين عربستان به وظايف ديني كه نه بلكه وظايف پذيرايي از افرادي كه به عنوان زائر (توريست)قصد زيارت دارند را به نحو احسنت انجام بدهند.
خدا فرج مولاي مارا برساند.
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) همه وهمه در این ماه عزیز از خداوند ظهور امام زمان (عج) را بخواهیم که (او خواهد آمد)
یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
مسایل زیادی در کشور ما وجود دارد که به نظر من و با توجه به روایات و داستان هایی که هست ثواب انجامشون نه تنها از حج کمتر نیست بلکه بستگی به نوع اون مسایل حتی بیشتر هم هست. به نظر من رفتن الان ما ایرانیها به حج درسته که ثواب شخصی داره ولی هزینه اون از اون طرف تو جیب حکام سعودی و بحرینی برای قلع و قمع همکیشان شیعی خودمون میره. کار ثواب همیشه خوبه ولی تو موقعیت و جای درستش.
خدا از رگ گردن نزدیکتر است. در صورتی که از سطحی نگری پرهیز و کارها بر اساس عقل گرایی باشد، عربستان بدون این همه پولی که از مردم کشورهایی چون ایران می گیرد به اینجا نمی رسید که حالا ما را تحقیر نماید.
برگ برنده مذهب تشیع علمای ان ومحتهدین ودر راس انان ولایت فقیه است .
بهتر است پایوران عرصه سیاست خدمت علما و رهبر انقلاب رسیده با توضیح کامل عرصه سیاسی عربستان به یک همگرایی واحدبرسند.
ودر اشل بزرگتر می توان از کلیه علما جهان تشیع نیز دعوت به عمل اورد تا به یک دستور العمل متن استوار برسیم .
ال سعودمدارا نمی فهمد بهتر است سیاست در نابوی وتضعیف این خاندان باشد.
شیعه وقتی نیرومند است که متحد ویکپارچه همسو با مرجعیت پیش رود.
به نظر من در شرایط فعلی حج تمتعش هم زیاد ضروری نیست .وقتی چند ایرانی را مانند اب خوردن گردن میزنندواین همه توهین به ایرانیان میکنند چه ضمانتی وجود داره که مانند چند سال پیش به نوامیس شیهه تعرض نشه
نمی دونم عربستان چطورازاین همه پولی که حجاج عمره ایرانی هرساله نصیبشون می کنن دل کندن!!!
مقصود اوست
كعبه و بت خانه بهانه
میرید پولاتونو میدین عربا گلوله میخرن میزنند تو قلب بحرینیها
نکنید این کارو
اینهمه فرمودید خوب یک کلمه هم ما بگیم..چرا ملت باید از سفر-به معنی عام آن- که سفارش الهی است-سیرو فی الارض-دست بکشند(چه برسد به سفر معنوی و روحانی حج).بهتر نیست تعامل با دنیا را یاد بگیریم.نگاه کنید به سیره نبی اکرم(ص) آیا در زمانی که مکه در دست کفار بود چگونه با تدبیر صحیح و روشی ملایمت آمیز امکان حج را برای مسلمانان میسر کردند-قصه حدیبیه-آدم تعجب میکند از این تدبیر و کفایت؟؟؟؟
سیره امامان معصوم ع همواره حفظ اسلام و نشانه های اسلامی بوده است اگر جایی خدشه ای به اسلام و یا آیات و نشانه ها وارد شود باید مقابله کرد امام حسین ع در ایام حج تمتع و در میانه اعمال را تعطیل و از حج منصرف شدند پس میتوان برای اثبات عقیده بر حق از بعضی آرزوهایمان صرف نظر کنیم
چند روز پیش دوستانم در مورد شخصی به نام ابوطالب یزدی حرف زدند.رفتم جستجو کردم و بسیار تاسف کردم .از شما خواهش می کنم که داستان ابوطالب یزدی رو در سایت انتشار کنید.
من تا به حال هنوز به مکه نرفته ام ولی وقتی رفتار عربستانیها با ایران را مشاهده می کنم ، علاقه ای به رفتن مکه ندارم.
باسلام
برادران عزیزحجب واجب یعنی تمتع هم درشرایطی واجب نیست چه برسدبه حج عمره که مستحب است حالاایاشایسته است برای امرمستحب هرگونه خواری وذلت وخفت رابه جان بخریم؟ایااین شیوه علوی است؟مولای ماامام حسین علیه السلام میگوید((هیهات من الذله))ایارواست ماخلاف سنت حسینی عمل کنیم وبرای یک امرمستحب تن به خواری وخفت وذلت بدهیم؟البته اینجامساله دیگری مطرح است وان مافیای داخلی حج هستندکه ازقبل ان سالهای سال است پول باداورده وهنگفتی به جیب میزنن که بهرحال انهاراضی به تعطیلی حج وازدست رفتن این منفعت هنگفت نامشروع نخواهندشد
نظرسنجی روی سایت وجود ندارد.لطفا قرار دهید.تامخالفت مردم راشاهد باشید حج عمر ه زیارت است واجب نیست. تارفتار السعود اصلاح نشود حج عمر ه کنسل شود
نمی ریم
چند هفته پیش هواپیمای حجاج ایرانی با 750 سرنشین پس از برخواستن از جده به سمت تهران دچار سانحه بسیار جدی میشه که مجبور به بازگشت به فرودگاه جده و تخلیه اضطراری سرنشینها با سرسره میشه...بعد هم خلبان در یک سخنرانی برای مسافرین با اشک میگویند همه عمر دوباره داشتید...!!!
خوب با توجه به استاندارد پایین خطوط هوایی ایران ...عربستان بسیار هم کار درستی کرده ویزا نمیده...پدر کشتگی که نداشته...از سر دلسوزی هم بوده...خدا خیرش بده...!!!
با سلام در طول تاريخ و حتي جنگ ايران و عراق كليه كشورهاي عربي حتي فلسطين و لبنان اعلام كردند كه آنها اول عرب و ضد ايرانيها هستند سپس مسلمان وليكن متاسفانه با سوء استفاده از اعتقادات ما ، مردم ما با سفر به كشورهاي عربي بخصوص عربستان باعث تزريق ثروت به اين كشورها در مقابل توهينهاي آنها به ايران هستيم بايد خود مسئولين و رهبر انقلاب دستور و فتواي حرام بودن سفر به اين كشورها تا زمان احترام و صحت سفرها نمايند (((مردم ترا به خدا كمي به عزت كشور هم فكر كنيد و به اين سفرها كه اكثرا جنبه تفريحي و سياحتي داشته و واجب نيست نرويد )))
رفتن به حج برای یکبار برفرد مستتیع واحب است ومابقی مستحب ما ایرانیان هنوز واجب ومستحب خود را بلد نیستسم شخصی ده بار به حج میرود ولی فرزند جوانش مجرد بدنبال گناه است
بنظر بنده اصلا این حرفها نیست اولا نباید اعزام عمره را قطع کرد چرا که بقول مراجع حضور شیعیان در عربستان اقتدار شیعه ونظام را میرسانددوما :نشانه ضعف دیپلماسی دولتمردان است.
جای دولت بودم برای یک سال تمام سفر های حج عمره را لغو می کردم و مطمئن باشید دولت عربستان حتما عرض خواهی خواهد کرد و منتمان را خواهد کشید.
در حال حاضر و به تبعيت از امام ثار الله
فكر ميكنم حج رفتن و پول ريخت تو جيب اين عربهاي...... حرام است
سلام
به اعتقاد من رفتن يا نرفتن به حج عمره يك اعتقاد شخصي است و هركس خود مي تواند در اين خصوص تصميم بگيرد اما حكومت بايد موانعي ايجاد كند كه هر نفر بيشتر از يكبار نتواند به حج برود ضمن اينكه بايد حداقل سن نيز كارشناسي و مشخص شود اصلا" مفهومي ندارد بچه 2 ساله به اين سفر مشرف شود يا اينكه افرادي 8 يا 9 بار بروند به قول بنده خدايي كه مي گفت: اگر بخواهي آدم شوي با همان يكبار فيض خواهي برد وگرنه 10 بار ديگر هم بروي آدم نخواهي شد.
سلام .
من میگم حتی اگه عربستان اجازه حضور داد ما باید حداقل یکسال عربستان را تحریم کنیم .سالیانه چند میلیون دلار تو جیب عربستان باید بره و این پول هزینه کشتن شیعه میشود .
با مگویید اسرار خود پرستی بگذار تا بمیرد در درد خود پرستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
با مدعی مگوئید اسرار ....
در حالیکه عربستان شمشیر از رو بسته و با افزایش غیر قانونی تولید نفت خود قیمت نفت رو کاهش داده تا به ایران تو شرایط تحریم ضربه بزنه و از دادن روادید خوداری میکنه و تو همین یک ماه پیش ۱۸ ایرانی رو اعدام میکنه باید نه تنها رفتن به عمره رو تحریم کرد بلکه باید از طرف مراجع حرام اعلام بشه. امسال تو مراسم حج واجب ایرانی ها اینقدر خرید کردن که شرکت هواپیمایی مجبور شده هواپیمای اضافی بزاره تا خرید حاجی هارو به ایران بیاره حداقل کاری که میشه کرد اگه کسی قصد دادن سوغاتی داره همینجا قبل از رفتن خرید کنه.  
ما به عنوان شيعه كه الگوي ما امامان معصوم هستند بايد سعي كنيم در راه راست باشيم كه متاسفانه نيستيم به قرآن عمل كنيم نه پيروي از كينه ورزي و بغض خود .به نظرات ديگران احترام بگذاريم در اين دنيا هركس مختار باشد كه راهش را انتخاب كند نه تحميلي كه اگر اينطور نباشد صواب و جزاي آخرت چه ميشود اگر ما تعادل داشته باشيم و بي جهت پرخاش نكنيم مشكلي درست نمي شود
این مسئله در اثر تغییر مدیریت در سازمان حج و عدم تمدید قرارداد با شرکت طرف سعودی است گویا مسولین جدید سازمان فکر کرده اند قرار داد ها خود به خود تمدید می شود
به نظر من در این شرایط هیچ لزومی ندارد که ما به حج برویم و شاهد تحقیر از سوی وهابی های بی دین باشیم.
بايد يك مدت حج را تعطيل كنيم، تا هم عربستان هم كشورهاي عربي بدانند كه ما هم جدي هستيم و احساساتي تصميم نميگيريم ، اگه در اين وضعيت به حج برويم، تمامابه حساب ضعف ما ايرانيها گذاشته نشود .
باید به طور کامل عمره را تحریم کنیم
با سلام
با توجه به اینکه این عصر عصر اطلاعات هست و این همه امکانات برای ارتباط بین ملتها وجود دارد هیچ نیازی به واریز پولی که امروزه کشورمان نیز شدیدا به ان محتاجه نیست
تبلیغ و ترغیب مردم برای رفتن مردم به مکه در این شرایط و فاصله گرفتن بسیار از زایران از درک و فهم متن و مغز اعمال عبادی دین -که بیشتر بازار مکه را می پسندند به صلاح نمی دانم-ایا بهتر نیست پول این سفرها خرج فقیران آبرو داری شود که در تامین مایحتاج زندگی یا جهیزیه ساده دخترشان درمانده اند شود.ولله ثوابش بیشتر و ارزنده تر است.فاین تاذهبون؟
یکبار عمره یکبار هم تمتع . بیشتر به نظر اینجانب باعث تقویت سعودی خواهد بود .
بزودی مردم عربستان از دست ال سعود خلاص میشن انشاالله . به نوشته تابناک (شیخ سعد الفقیه ) جای ال سعود را میگیرد که این دو تا حسن دارد اول اینکه این شخص فقیه است دوم اینکه ساکن لندن است فقهایی که با لندن روابط داشته باشند خیلی خیلی خوبند
سلام
سلام بر مهدی و آرزوی ظهورش
بنظر میزسد باعثی از یک جا شروع و وهابیت غاسب را سر جایش نشاند و شروع آن تحریم عمره باشد
با سلام عمره یک عمل مستحب است درسته درسته همه ما ایرانیان مسلمانیم ودوست داریم خانه خدا را طواف کنیم وپس از آن به زیارت قبر متبرک پیامبر عظیم خاتم الرسل برویم ولی آیا نیاز است برای کار صواب به گناهرو آوریم بنظر من زیر بار ظلم عربهای نادان عربستان رفتن بزرگترین ظلم به ملت ایران است باید از عربستان تشکر کرد چرا؟ چون بجای اینکه ایران قهر کند واعلام تعطیلی عمره نماید انها ویزا صادر نکردند
حج عمره مستحب است و واجب نیست و پول آن را می توان در هزاران راه خیر و بعضا واجب در داخل کشور خرج کرد--با تشکر فراوان از تابناک.
نرفته و نمی‌روم چون استطاعت‌اش رو ندارم ولی فراموش نکنیم که حکومت ایران هم در تحریک سعودی ها بی‌تقصیر نیست.
(من دو سال است که گهگاه کامنت گذاشته‌ام ولی یکی را هم محض رضای خدا منتشر نکردید و این آخرین هشدار است).
با سلام
من اواخر اردیبهشت ماه امسال لیاقت سفر به عمره مفرده را داشتم، به جرات میتوانم بگویم شاید عربستان برای مدت کوتاهی این وضع را ادامه دهد ولی به دلیل اینکه منافع اقتصادی خود را در ضرر میبیند به هیچ وجه این کار را برای مدت طولانی ادامه نخواهد داد.
ولی به عنوان یک ایرانی میتوانم بگویم تحریم حج از طرف ایران برای مدت یکسال کلیه زائران سالهای بعد را از حیث تهمت و افترا و بی احترامی بیمه خواهد کرد و چنین اعمالی از طرف وهابیت سر نخواهد زد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
علی جانم واضح تر به قضیه نگاه کن عربستان به جای کسانی که منع میشوند سهمیه جاهای دیگر را زیاد میکند و در درآمدش تغییری حاصل نمیشود.
اگر براي خدا ميروي نرو چرا كه خدا راضي نيست .با اين پول ميتواني غمي را ازدلي بردار ي، غمي كه اين روزها بسيار زياد پيدا ميشود.
اگر براي گردش ميروي بسلامت
فتح مکه...
با تمامی نظرات موافقم اما دوستان نرفتن نشانه پیروزی عربستان میشود حج نباید سیاسی شود با هر اتفاقی جلوی حج گرفته شود درست نیست به نظر من باید بیشتر رفت.
سلام .عبادتی بنام حج عمره وجود ندارد .شایدنظرتان عمره مفرده می باشد که ان هم مستحب است.وبهتراست دراین موردنظرمراجع راجویا شد(متخصصین امورمذهبی)
یه چیزایی در مورد نفی سبیل خونده بودم. یعنی در رفتن به کشور وهابیون صدق نمیکنه!
به نظربنده اگرایرانی هابه مکه نروندعربهاازگشنگی خواهندمردنرفتن بهترازرفتن است
ایا کسی در این مملکت میداند 5 میلیارد دلار در سال یعنی چی؟سالی ده هزار میلیارد تومان بابت تسبیح بلاستیکی و سجاده چینی از کشورماخارج میشود.یعنی سه برابر بزرگترین اختلاس تاریخ کشور.هرسال هرسال هرسال...
پول حلال خرج رفتن به مکه غیرواجب نمیشه و...
به نظر من آل سعود پول هنگفتی از حجاج ما می گیرد و با این کار ضرر زیادی را متحمل خواه شد
بنده کاملا موافقم چنین حجی لازم نیست
می دونم که چاپ نمی کنید ولی خوب می گم
اساسا کاری به رفتار سعودیها ندارم
اولا که خود خدا اقتصاد مکه را تضمین کرده. پس بریم یا نریم اتفاقی برای اون نمی افته
دوما درآمد سعودیها از جاهای دیگه هم تامین می شه و اتفاقا از این نظر از ما زرنگ تر هستند
سوما با این همه بدبختی که توی ایران وجود داره حج واجبش هم طبق شریعت ممنوعه چه رسد با عمره. کی می تونه ادعا کنه که در اطرافش هیچ بدبختی هیچ دختر دم بختی هیچ پسر یا مرد بیکاری هیچ زن بی سرپرستی و هیچ بچه یتیم محتاجی وجود نداره. پس فارغ از سعودی و غیره کلا اگر بخواهیم به دستورات اسلام عمل کنیم یک نفر هم نباید به حج بره نه عمره و مه واجب
به نظر من این سفرها باید تحریم شود تا بیشتر از این باعث ابروریزی ایرانیان نشوذ.
همه نظرات قابل احترام اما درکلیات میبایست ازنقطه نظرات هیجانی وعاطفی پرهیز گردد وباشناخت واقعی مشکل وبدور ازحاشیه درفکر راه حل مناسب مبتنی بر دیپلماسی باشیم شاید مشکلات وتعللی در وزارت امور خارجه باشد که باعث قطع صدور روادید گردیده است
رفتن یا نرفتن به حج تاثیر زیادی در درامدهای کشور سعودی ندارد
این کشور روزانه 10 میلیون بشکه نفت صادر می کند که اگر هر بشکه را 100 ذلار بگیریم روزانه 1 میلیارد دلار درامد نفتی دارد
اگر فرض کنیم سالانه 5 میلیون نفر به حج بروند و هر کدام 1000 ذلار سود برای عربستان داشته باشند(که ندارند) یعنی کل سود 5 میلیارد دلار مییشود یعنی تنها درامد 5 روز نفت عربستان!!!!
سعي كنيم واقع بين باشيم. دولت عربستان از ساير كشورهايي كه سالانه صدها هزار مسافر به آن كشورها اعزام مي شوند بد تر نيست . ما نياز داريم روابط دراز مدتي با جهان اسلام داشته باشيم. حج عمره مكاني است كه ما مي توانيم تبادل افكار و انتقال ديدگاه ودر حد اقل آن ارتباط ساده ومعمولي با ساير مسلمانان داشته باشيم.
ما با دولت عربستان مخالفيم وآنها با تمام ملت ودولت ما، لذا معتقد هستم با درايت وتدبير صحيح وبا حفظ شان ومنزلت اسلامي وانقلابي خود اين حركت عظيم اعزام به عمره را حفظ كنيم تا بحانه بدست آنها ندهيم كه حج تمتع را هم قطع كنند كه اين حج گنگره عظيم اسلامي است كه مي بايست در آن حضور داشته باشيم
كجاست آن ازادگي ما شيعيان كه پيرو مكتب سرور شهيدان حسينيم.مقصود اوست كعبه و بت خانه بهانست . خداوند مهربان هرگز رضا به تحقير مومن نميدهد . دل را از ياد او سرشار كنيم و پولي كه قرار است به مزدوران صعودي دهيم هر چند ناچيز به برادران مستحق هموطنمان دهيم . كه به جاي چاق كردن شكم ترسوهاي صعودي لبخندي بر لبان ايراني جاري كنيم
عربستان به زيارت خدا ميروي خدا همين جاست كجا ميروي كمك به همنوعان و هموطنان در اين شرايط حساس كشور بالاترين عبادتهاست
نمیشود یک فریضه را به رای عمومی گذاشت آیا درست است که بگوییم که مثلا مردم نماز صبح را بخوانیم یا نه؟ خیلی باوری درستی نیست که فکر کنیم عربستان با هزینه های که ما می پردازیم سرپا است و باور کنیم که هزینه ای یک سفر داخلی بیشتر از حج است سفر حج خودبخود هزینه ای ندارد عمده هزینه ها در کشور بعد از سفر انجام می شود. برخی هم می گویند که هزینه ها را صرف امور خیریه کنیم ما کشور غنی داریم اگر منابع به درستی مدیریت شود هر ایرانی بر اساس نقشی که در کشور داشته یا دارد بایستی متنعم شود. وظیفه دولتها حفظ روابط اقتصادی و اجتماعی کشور است.که متاسفانه این امر به کلی رها شده است.
رفتن به حج عمره = کمک به سرکوب شیعیان مظلوم بحرین
عربستان همیشه با ما مشکل داشته و یکی از دشمنان قسم خورده ماست بنابراین پولمون را نباید تو عربستان خرج کنیم.
خدا تو قلب آدم هاست نه تو عربستان.
با تمامی نظرات موافقم اما دوستان نرفتن نشانه پیروزی عربستان میشود حج نباید سیاسی شود با هر اتفاقی جلوی حج گرفته شود درست نیست به نظر من باید بیشتر رفت.
سلام : به نظر اصلا نباید رفت ما باید آنها را تحریم کنیم
‏‌‏حج در همين كشور خودمان است و اگر هم مي رويم جيب اين عرب ها را پر مي كنيم و ايشان نيز با همين پول ها اسلحه ها يشان را پر و به سمت ما شليك مي كنند.
حج یک امر واجب است ولیکن از آنجایی که هزینه ای که ما پرداخت می کنیم گلوله می شود و بر علیه شیعیان استفاده می کند حرام است صبر کنید علت این امر هم مرگ پادشاه عربستان است که از بیم ایرانیان و آماده باش ارتششان فعلا مسیر را بسته اند انشالله برای همیشه مشکل حل می شود
به نظر من در این شرایط بحرانی و آینده ساز کشورمان عربستان سعی در بحرانی تر کردن اوضاع به ضرر ایران دارد که مردم ایران با گذشتن از حق زیارت خانه خدا پاسخی کوبنده نه تنها به عربستان بلکه به کل دنیا خواهند داد "که مردم ما با هر تصمیم خودشان قادرند اینده را رقم بزنند.". و در آینده نیز با این کار مردم خود عربستان خواهد بود که به استقبال حجاج ایرانی خواهد رفت.
بنظرمن ثواب مکه رفتن رامیشوداینجاهم خرید.چنانکه میدانیددرحج عمره هرحاجی تقریبامبلغ 5میلیون تومان خرج می کنند اگر این مبالغ درکل کشورجمع آوری وکارخانه ای احداث شودوکل سپرده گذاران درآن کارخانه شریک وهزاران جوان بیکارمشغول به کارشده واقتصادمملکت هم رونق پیدامیکندوهمه اقشارذینفع سودمی برند که موجب رضای الهی دراین برهه اززمان می باشد
سلام‏ ‏دوستان‏ ‏بدونن‏ ‏که‏ ‏عربستا‏ن‏ ‏هیچ‏ ‏نیازی‏ ‏به‏ ‏این‏ چندغازی‏ ‏کن‏ ‏ما‏ ‏ایرانیا‏ ‏‏ میبرین‏ ‏ندارن.‏ ‏اونا‏ ‏‏ ‏حاضرند‏‏ ‏ما‏ ‏د
دل خوش از آنند که حج می روند
غافل ار آنند که کج می روند

کمی عاقلانه بیاندیشیم ، با پولی که ایرانی ها جهت رفتن به عربستان هزینه می کنند می توان تعداد بسیار زیادی مدرسه و موسسه خیریه رو تجهیز کرد و به کمک مستمندان واقعی رفت. پول ما در حال حاضر صرف عیاشی شاهزادگان سعودی در غرب و شرق می شود و از طرفی با ایرانی نیز به بدترین شکل ممکن برخورد می کنند.
کمی عاقلانه تر عمل کنیم و در این شرایط به عربستان نرویم
من به شخصه ترجيح ميدم فقط تمتع بروم چون جايي كه توهين بشه نميرم
حج عمره حق هر مسلمان است ولی نه اینکه ایران بی رویه این همه زائر را به عربستان می فرستد چندین درصد تمام کشورها این درست نیست چرا مردم چندین مرتبه به حج عمره می روند یکبار در عمر کافی است بهتر است مقرر کنند هر کسی یکبار بیشتر به حج عمره نرود و ایران با برنامه ریزی تعداد مشخص و محدود نه اینطور بی رویه و با عزت و احترام نه با بی حرمتی
یک مثال بزنم آمریکایی ها که می رند تور به کشورهای مختلف به خاطر حضورشون تو اون کشورها خودشون رو طلب کار می دونند و عزت نفس رو همه جا با خودشون دارن جای این حرفها عزت نفس را در مردم خودمون تقویت کنید تا با دیدن یک خارجی فکر نکنند چی دیدن!
اونوقت این مشکلات همه حل خواهد شد!!!!
به نظرمن تازماني كه آل سعودظالم وفاسدوخائن به مسلمين برسركارميباشندبراي حفظ كرامت عمره گزاران ايراني ميبايست اين سفربه حالت تعليق درآيدواي كاش اين امردرسال 1366كه حجاج مظلوم ايراني درعربستان مظلومانه به خاك وخون كشيده شدندمحقق مي شد.
به نظر بنده دولت اجازه ندهدافرادي يكبار به حج عمره رفته اند به حج مشرف شوند در ضمن ايرانيه كه زبان عربي نمي دانند كه تبادل افكار باديگر حجاج نمايند وخود ازطريق اعزام حجاج منافعي داردواگر منافعي ندارد اجازه مي دهد يك نفر بيش از يكبار به حج برود كه ارزدولتي راازمملكت خارج نمايد
با سلام
من اواخر اردیبهشت ماه امسال لیاقت سفر به عمره مفرده را داشتم، به جرات میتوانم بگویم شاید عربستان برای مدت کوتاهی این وضع را ادامه دهد ولی به دلیل اینکه منافع اقتصادی خود را در ضرر میبیند به هیچ وجه این کار را برای مدت طولانی ادامه نخواهد داد.
ولی به عنوان یک ایرانی میتوانم بگویم تحریم حج از طرف ایران برای مدت یکسال کلیه زائران سالهای بعد را از حیث تهمت و افترا و بی احترامی بیمه خواهد کرد و چنین اعمالی از طرف وهابیت سر نخواهد زد.
چرا نظر من رو نگذاشتید، من چیز خاصی نگفتم ...
با سلام،

به مردم شریف و با اعتقاد پیشنهاد می کنم به جای پر کردن جیب این وهابیون ، هزینه سفر خود را صرف امور ازدواج و جهیزیه جوانان و بستگان نزدیک خود کنید که هم خدا را خوش می آید هم بنده خدا.
رفتنش این همه هزینه چه ارزشی ایجاد کرده جز تظاهر برای یک عده
باسلام ممنون از اینکه نظرات مردم را اخذ میکنید بجای حج کارهای انجام شود که برابر با اعمال حج است رسیدگی به امور نیازمندان سرمایه گذاری جهت اشتغال در بخش خصوصی ایجاد شهرک های سرمایه گذاری پرداختن به امور پژوهشی در دنیای اسلام ایجاد مراکز پژوهشی وتحقیقاتی اسلام شناسی ومباحث مربوط به اسلام وانتشار ان درکل دنیا مراسم حج باید از مرحله سنتی به روز شود حج بخشی از پروسه جهانی دنیای اسلام است بااین امر مشروعیت ایجاد شده برای ال سعود متزلزل میشود پیام حج جهانی میگردد گردهمایی های جسمانی به گردهمایی فکری تبدیل میشود مراسم حج باید ازدست یک کشور خارج ودر اختیار یک نهاد بین المللی قرار بگیرد
به طور کامل باید سفرهای غیر واجب را به کشورهای عراق - عربستان و سوریه متوقف کنیم و ازخروج این همه ارز جلوگیری نماییم به خود خدا خدا و ائمه همینجا هستند بیاییم این پول ها را خرج آنانی کنیم که دوماه یک بار رنگ گوشت به چشم نمی بینند بیاییم این پول ها را خرج آنهایی کنیم که از درد نداری و فقر به خود می پیچند این حرام است پول ها را راهی شکم گنده مشتی عرب ضد دین از خدا بی خبر کنیم یادمان نرود در جریان جنگ تحمیلی همین نامردها چه تعداد از بهترین فرزندانمان را پرپر کردند بیاییم برای دفاع از خون پاک آنها سفر های اینچنینی را تحریم کنیم اطمینان دارم مورد رضای خدا هم هست .
سود هزينه هاي عمره تو جيب ال سعود ميرود وانها هم با همين پولها بر عليه ما وشيعان جهان توطئه مكنند يعني با فشنگ خودمان سينه ما را هدف قرار ميدهند ثانيا در هر محله از اين كشور كه سري بزنيد نيازمندان زيادي وجود دارد كه كمك به انها نزد خدا بسيار با ارزشتر از عمره است مثل كمك به ايجاد اشتغال جوانان ازدواج انها خانوادهاي فقير ابرومندي كه حاضر نيستند حتي به كميته امداد هم مراجعه كنند. متاسفانه افرادي هستند كه براي بار چندم ميروند و هيچ توجيهي هم ندارند و بدتراز ان عده اي با پول بيت المال براي چندمين بار ميروند!!! كه بايد وا اسفا گفت.
هرچند نان بعضی ها آجر می شودولی بهترین کارنرفتن وتحریم حج است
#چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است#با توجه به دشمني آشكار آل سعود... با ايران ،عقل و شعور سياسي و مذهبي حكم مي كند به صورت تحقير آميز به عمره نرويم با توجه به اين كه شيعيان در نظر آل سعود به عنوان توريست هستند هزينه كردن در عربستان خيانت است به شيعيان ،به خصوص مردم ايران.من نرفتم و نخواهم رفت و اگر قصد رفتن داشته باشم در اطرافيان خودم از حج واجب تر وجود دارد كه توجه به نيازمندان و دستگيري از آنان از حج واجب تر است
سلام اولا که این 100 مین باره چیام مزارم اما شما اصلا ثبتش نمی کنیین؟
بعدشم اینو به مردم ایران مگم که کسی اگه در این شرایط مکه نره به خدا از بهشت جا نمی مونه که حتی کار ثوابی مم مکنه که جیب اعاب جاهلیه بخصوص وهابییان ملحد را پر منی کنه.
این چه حرفیه که بعضیا میگن اونا به پول ما احتیاج ندارن؟خیلی هم احتیاج دارن حداقل با حسابی که من کردم سالانه 3500میلیارد تومان مشه که میشه کشور خودمونو اباد کرد.
فقط اینو به زبان خودشون مگو که اونای که در این حال دوست دارن برن مکه مصداق این جمله هستن:
این تذهب به هذه الشتاب الی الجاهلیه؟
بابا ایت الله مرعش نجفی اصلا در عمرش مکه نرفت چیزی ازش کم شد؟؟
نگران وضعیت اقتصادی عربستان نباشید. به گرسنه ها و بیکاران ایران فکر کنید که می توان این پول را صرف ایجاد شغل برای آنها کرد. باید فرهنگ سازی بشود که پول حج صرف کارهای مهمتر شود.
من هیچ دلیلی نمی بینم که به حج بروم و پول مملکت و خانواده ام را تو جیب عربها بریزم ! بحث اعتقادی و دینی جدا ولی از این کار متنفرم !
دلخوش از آنیم که حج می رویم
غافل از آنیم که کج می رویم
کعبه به دیدار خدا می رویم
او که همین جاست کجا می رویم؟
حج بخدا جز به دل پاک نیست
شستن غم از دل غمناک نیست.....

من به یک جوان 28 ساله که حج هم مشرف شده ام این مطلب را نوشتم که واقعیت حج مصداق این شعر ٍ -باور کنید.
اگر به اطرافیان فقیر خود رسیدگی می کنیم عمره هم یک بار برویم فی نفسه خودش خیلی مفید است چون به حال معنوی آن نیازمندیم ولی اصلا خرید نکنیم
با سلام در طول تاريخ و حتي جنگ ايران و عراق كليه كشورهاي عربي حتي فلسطين و لبنان اعلام كردند كه آنها اول عرب و ضد ايرانيها هستند سپس مسلمان وليكن متاسفانه با سوء استفاده از اعتقادات ما ، مردم ما با سفر به كشورهاي عربي بخصوص عربستان باعث تزريق ثروت به اين كشورها در مقابل توهينهاي آنها به ايران هستيم بايد خود مسئولين و رهبر انقلاب دستور و فتواي حرام بودن سفر به اين كشورها تا زمان احترام و صحت سفرها نمايند (((مردم ترا به خدا كمي به عزت كشور هم فكر كنيد و به اين سفرها كه اكثرا جنبه تفريحي و سياحتي داشته و واجب نيست نرويد )))
با سلام و احترام
من كمتر از دو ساعت پيش از چند تن از مراحع تقليد در خصوص همين مطلب سوال كرده و منتظر جوابم
به نظر بنده نرفتن به عمره مفرده بهتر از رفتن است. و اما در مورد تمتع وضع متفاوت است
1. اگر بپذيريم گريه زائران موجب نشان دادن مظلوميت ائمه بقيع باشد، همه انهايي كه به عمره مي روند گريه شان نمي گيرد كه گيريه
2. اكثر انهايي كه به كشور سعودي سفر مي كنند اطلاعات مذهبي عمومي دارند و توان مجادله علمي با ماموران سعودي و ساير افراد از ملل مختلف را ندارند
3. عدم اشنايي با زبان هاي خارجي در بيش از 99 درصد زائران ايراني موجب عدم ارتباط با ساير زائيرن از كشورهاي ديگر و در نتيجه عدم انتقال مفاهيم مد نظر مي شود.
4. رفتن 20 باره برخي به سفر عمره نشان داده است كه دست اورد هاي اين سفر اگر با معرفت نباشد هيچ نيست.
5. در ضمن اين همه كار مستحب چرا فقط اين يكي اين همه تو نوبتي داره
6. ميشه براي انتقال مفاهيم بلند شيعه يه شبكه ماهواره راه اندازي كه من قول مي دهم يك نفر پيدا نشه كه حتي يك ريال كمك كنه
در نهايت ضمن تشكر بايد بپرسم چرا امروز از
افرين دكتر
افرين سردار
افرين دبير
خبري نيست
به نظر من :
1. عزت و احترام ملت ايران از هر چيز واجب تر است
2. حج عمره واجب نيست
3. اين الان بهترين فرصت هست تا گردشگري و زيارت هاي داخلي فعال شود و نظمي به هتل هاي فرسوده باز گردد.
4. اعدام غير منصفانه ايرانيان در عربستان آيا نبايد براي ديگر افراد ملت مهم باشد؟ شگفتا
5. ديگر زمان شعار دادن گذشته احترام را بايد خودمان كسب كنيم اجازه ندهيم بيش از اين به ما توهين شود چه اشكالي دارد براي يك مدت حج نرويم . رفتن حج به قيمت خفت هرگز
از آنجایی که حریم مسجدالحرام از شهر مکه بزرگتر است، هیچ کس در دنیا حق ندارد ورود مسلمانی را به این مکان محدود کند. زیرا این مکان مقدس صاحبی جز خداوند احد و واحد ندارد. حتی حکومت عربستان با اینکه این منطقه در خاک کشورش وجود دارد نباید مانع رسیدن مسلمانان به این مسجد باشد. عمره رفتن یا نرفتن را به نظر خود افراد واگذار میکنم. ولی یادآوری این موضوع که حق هر مسلمانیست که وارد حریم رحمت خدا مسجدالحرام شود را مهمتر میدانم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
فعلا که بستن میتونی برو باز کن
به نظر من این حربه از دست وهابیها باید گرفته شود که هر موقع می خواهند ویزا می دهند و هر موقع نمی خواهند نمی دهند به نظر من ما باید عربستان را تحریم کنیم و حج نرویم
عمره واجب نیست و باید تعطیل شود عزت مسلمین مهمتره
در سفری که سال ها قبل به چین داشتم، امام جماعت یکی از مساجد مهم چین را در شهر تیانجین ملاقات کردم. در بین صحبت هایش و با افتخار زیادی گفت که به حج رفته استً به عبارت دیگر نشان می داد که رفتن به حج برای آنها یک کار بسیار بزرگ و موجب مباهات است. حال ایران را در نظر بگیریم که در هر کوچه و در هر روستایی بیشتر افراد به مکه رفته اند و در حال حاضر عمره مد شده و بصورت یک کار نیمه واجب دیده می شود، طوریمه اگر کسی نرفته باشد احساس شرمساری کند!! طبق آمار رسمی، روزانه 4500 نفر به عمره می روند. در اطراف ما تعداد زیادی دیده می شوند که چند بار عمره رفته اند. نمی خواهم حساب کنم که هر فرد چقدر به اقتصاد عربستان کمک می کند و روزانه میلیاردها تومان به حساب آنها واریز می شود که اگر این پول در داخل کشور به گردش درآید، چه می شود و چه نمی شود، ولی می خواهم بپرسم چگونه حاضریم به جایی برویم که هم مردمش و هم دولتش ما و کشورمان و مذهبمان و مقدساتمان را به تمسخر می گیرند؟ از بی احترامی هایی که در فرودگاه می کنند تا توهین هایی که در خیابان ها و مغازه ها نثارمان می کنند، از تمسخر شیعه، تا توهین به ایران،... داریم چه می کنیم؟ در این چنین شرایطی حتی حج واجب هم می تواند کاهش یابد یا متوقف شود، آنگاه ما مکه رفتمان همگانی شده و نشانه مسلمانی و متعهد بودنمان است، اینن درست است؟ آیا سفر دیگری را می شناسید که مرئدم کشوری به کشور دیگری بروند و پول هم بدهند و تحقیر هم بشوند و باز هم روز به روز بیشتر شوند؟ به نظر بنده این نشانه واضح قشری گری و مقدس نمایی است. دیده ام که فلان روستایی قطعه ای از زمینش را می فروشد تا به مکه برود! خرید و فروش فیش حج هم که رایج شده، در یکی از تبلیغات دیدم که نوشته بود به ازای هر مشتری که معرفی کنید، یک میلیون ریال هدیه می گیرید!! ببین کار به کجا رسیده!! در مورد حج واجب، موضوع فرق می کند، اولاً واجب است، دوماً از همه دنیا در مکه جمع می شوند، سوماً سالی یک بار بیشتر نیست و خلاصه بصورت "مد" مطرح نیست ولی در آن هم می توان ملاحظاتی را برای تقویت وجهه خودمان داشته باشیم.
امام علی (ع): حفظ آبروی مومن اوجب واجبات است.
حال خودتتون قضاوت کنید، بی احترامی سعودی ها و وهابی ها - تحقیر حجاج ایرانی توسط اونها به نظر شما بازم باید رفت ...
جدا از این موضوع پول حجاج ایرانی تبدیل به موشک و بمب بشه و رو سر شیعه های بحرین ریخته شه، بازم باید رفت؟
سعودي ها البته دولت مردانشان نيازي به پول ما ندارند تمام پول نفت انجا در اختيارشان است اگر ويزا به شيعيان ويا كل ايرانيها چه شيعه وچه سني مي دهند براي خالي نبودن عريضه است هرموقع كاري مي خواهند بكنند رواديد را قطع ميكنند تا كارشان تمام بشود مثلاخراب كردن مسجد خاصي ويا......
با سلام
به نظر من رفتن به حج عمره و يا واجب حداقل يكبار كافي است. اما از آنجا كه حج رفتن ما مردم مثل بقيه كارهايمان افراطي است بعيد به نظر نميرسد كه مسئولين عربستان هم چنين بازي هاي كودكانه اي را سر لوحه كار خود كنند . چون هر چه بيشتر تمايل براي رفتن باشد اين قبيل سست كاري ها هم بيشتر است البته مسئولين ماهم نسبت به چنين مسائلي بي ميل نيستند.علي ايحال چند دفعه مشرف شدن به خانه خدا در هيچ جائي اشاره نشده است.
با درود به شما تابناکیهای گرامی و همه هموطتان همیشه سربلند؛
" حاجی به ره کعبه و من طالب دیدار
او خانه همی جوید و من صاحب خانه"
من گمان میکنم هر چیزی که سربلندی ما ایرانیها را زیر سوال ببرد(حتی انجام وظایف شرعیه!!) باید کنار گذاشته شود! چرا که خدای بزرگ نخواسته که عزت و سربلندی ما با انجام فرایض شرعی زیر سئوال برود!!
اگر عزت و سربلندی ما زیر سئوال برود، "منِ وجودی" ما کوچک شود؛ اگر بخاطر انجام حج تمتع/عمره تک تک ما؛ ملت ما کوچک شود؛ اقتدار ملی ما سست شود؛ ... آیا میتوانیم همچنان ادعا کنیم که حافظ جایگاه "خیلفه الله" هستیم؟
شاید تصور شود بخاطر حفظ اتحاد اسلامی باید رایزنیهایی شود تا ما همچنان شرکت کنیم؛ اما ما شیعیان، مرام امام حسین(ع) را می پذیریم؛ ایشان بخاطر اسلام حج را رها کرد و راهی کربلا شد تا باعث حفظ عزت و سربلندی اسلام باشد!!
مطمئنم با نرفتن ما ایرانیها؛ خود سعودیها کوتاه میایند و تابع میشوند D: . آنها بیشتر از هرچیزی به منافعشان نگاه میکنند تا -مثل ما- ایدئولوژیک برخورد کنند!
پیشنهاد من به آنهایی که میخواهند بروند حج، این است که پول حج را به نیازمندان واقعی اقتصادی که این روزها کم هم نیستند به همان نیت حج بدهند ثوابش را هم در این دنیا به عینه می برند و هم آن دنیا حظش را می چشند؛ شک ندارم، چرا که وعده خداست!
شاد باشید
این اولین باریست که احساس میکنم تابناکیهای محترم کامنت بنده را پُست میگذارند :D (تا حالا N-بار در موضوعات گوناگون نظرات مساعدی ارسال کردم و نگذاشتند!!!!!!!!!!!خدا می داند چرا)
با سلام
من سوالي از خوانندگان تابناك دارم .شما در درجه اول ايراني هستيد يا مسلمان؟ آيا عربستان دردادن ويزا فرقي بين شيعه يا سني ايراني قائل مي شود؟عربستاني ها باعزت ايراني مشكل دارند نه با مذهبشان -به خاطر زيارت مستحبي عزت خودمان را لگد كوب نكنيم .
هر زیارتی بدون شرافت هیچ ارزشی ندارد .
ما هم البته نباید مسئله را خیلی بزرگ کنیم
با سلام
حج باید تحریم شود من و همسرم یک بار مشرف شدیم در فرودگاه به ما بی احترامی کردند انگشت نگاری و عکس برداری . با ایرانیها با تمسخر برخورد می کنند. حج تنها یک فریضه عبادی نیست بلکه یک فریضه سیاسی هم محسوب می شود . در صورتی که شان مسلمان زیر سوال می رود و با او به عنوان یک کافر برخورد می کنند حج رفتن معنی نمی دهد
چرا با احساسات مردم بازی میکنید آن موقع که پولهای سرگردان را با این وسیله از بازار جذب میکردیید میبایست به فکر چنیین روزی می بودید مردم ایران کم در دنیا مترود شده اند حالا میبایست در جمع ملل اسلامی نیز مترود شوند حج وعمره مفرده متعلق به یک کشور نیست مگر ما وقتی به زیارت امام رضا میرویم کاری به مسایل سیاسی روز مملکت داریم باید به فکر اقتدار وعزت مسلمان ایرانی بود به هر طریق ممکن حج یک کنگره جهانی است اگر حاجیان ایرانی با آموزش لازم در اینگونه امکان مقدس بصورت درست ظاهر شوند بزرگترین ضربه به دشمن می باشد
رفتار با زائران ايراني در كشور عراق هم چندان مناسب نيست بعضا ساعتها در مرز معطل مي شوند تا مرزبان هاي عراقي دلشان بسوزد.
در ضمن در كدام كشور با ايرانيان درست رفتار مي شود پس ربطي به شيعه و سني بودن ندارد. قبل از انقلاب هم مردم مكه مي رفتند هزينه ها كه در عربستان فرق نكرده وقتي مي بينند به پول ملي ما بهايي داده نمي شود مي خواهيد با ما رفتاري مشابه با مسافران كويتي داشتهخ باشند. در كل ضعف ديپلماسي ما در اين قضيه موج مي زند. در چند كشور پاسپورت ما را با ويزا يكي مي دانند شايد حدود شش يا هفت كشور ولي اين رقم براي مالزي بالاي صد است برويد تحقيق كنيد از ماست كه برماست. درضمن بعضي از خادمين حرم امام رضا و حضرت معصومه هم رفتار خوبي ندارند و رفتار هاي تبعيض آميز مي كنند ... دليل آنها ديگر چيست؟
حج را نباید با مسائل سیاسی ادغام کرد و فتوا داد هر مسلمانی آرزو دارد که به حج برود اکثر سیاسیون و روحانیون ما خودشان بار ها و بارها به حج رفتند شاید برای آنها سیاست بعد از این همه حج رفتن مهمتر باشد ولی برای مردم عادی حج از سیاست واجبتر است به قول معروف رطب خورده کی کند منع رطب . پس خواهش میکنم بحث حج را با سیاست دولتمان ادغام نکنید
من 5 فیش عمره دارم ولی مایل نیستم جایی که به ایران و ایرانی توهین میکنند بروم
ما باید تحریم میکردیم و حج نمیرفتیم تا این عربا آدم شن
الان دیگه دیره که خودشون پیش قدمی کردن
حچ عمره که هیچ ، ایران باید حج واجب رو هم ممنوع کنه
اگر هدف ايجاد اتحاد مسلمين كه ما شيعيان رو از خودشون جدا كردن پس بهتره همين مشهد خودمونو جايگزين كنين پولشم ميره تو جيب ملت ايران
زنده باد ايران
ممنون از اين نظر سنجي بسيار جالب به نظر من فقط اشخاص بالاي 40سال كه تاكنون مشرف نشدند بروند ولاغير
دوم هرگونه خريد تحت هر عنوان ممنوع و اگر مراجع لازم دانستند حرام اعلام شود
سوم زمان تشرف تقليل يابد
چهارم مراقب رفتار خود در سرزمين نور باشيم . پيشا پيش تولد حضرت آقا امام زمان (ع) بر همگان مبارك
من به شخصه عاشق زیارت خانه خدا هستم ولی تا وقتی در شهر و مملکت خودم برادر و خواهران مسلمانم بدلیل فقر مالی نمیتوانند ازدواج کنند و این امر مایه تباهی دین در بین همین جوانان میشود و تا زمانی که بدلیل فقر فرهنگی و مالی و نبودن بهداشت آینده نسلمان در خطر است و تا زمانی که یک مسلمان هموطن برای جهیزیه و یا گذران زندگی کلیه خود و یا خون خودرا میفروشد و یا ناموس خود را به شخصه حج را حرام میدانم و اگر الگوی ما سید شهداست میدانیم که ایشان در شرایط خاص حج را ترک فرمودند و این تابو را شکستند
چراغي كه به خانه رواست ، به مسجد حرام است . اي كسي كه دوست داري حاجي بشي ، دست مستمندين را بگير كه جح واقعي اين است ، پولت را به اين اعراب دشمن و از خدا بي خبر نكن .
خدا را دل نیازمندان و عرفا و اهل دل و خدا جویان جستجو کنی. مگر دل مومن جای خدا نیست؟ چرا اصرار به حج عمره ای داریم که متولی خود خوانده آن دشمن شماره یک اهلبیت است؟ آیا خدایی که به زیارت خانه اش میروند با خدای اهلبیت و قرآن متفاوت است؟؟؟ چرا این همه اصرار به حج عمره در جامعه ما وجود دارد؟ آیا این عطش کاذب نیست؟ آیا تنها راه قرب الی الله حج عمره است؟؟؟؟؟ کاش کمی به خودمیآمدیم.
راهتون نمیدن آخه، نگید بریم یا نریرم.خوشبختانه اینم تحریمتون کردند
به نظر من بی احترامی عربستان ابتدا به خاطرشعیه بودن مامی باشد دوم ایرانی بودن ما.پس اگر در زمان حاضر ما با این خفت و خواری در مناسکی که مستحب می باشد شرکت نماییم،ظلم به شیعه و ایرانی است.لذا شایسته است مسئولان ضمن رعایت مسایل فوق الاشاره نگاهی هم به کاهش اقتدار ایران در این مورد داشته باشند.
بیش از سه دهه به کربلا نرفتیم امام حسین فراموش شد ؟بلکه الان بدست شیعیان اداره میشود حالا اگه چند سالی به مکه هم نرویم شاید روزی بدست شیعیان اداره شد
در شرایط فعلی نه تنها حج عمره بلکه تمتع هم واجب نیست
اگر ایران برنامه ای برای نابودی آل سعود داشت، مثلاً حمله نظامی، نرفتن به حج در این دوره رویکرد خوبی بود. اما در حالی که چنین برنامه ای وجود ندارد؟؟شاید حضور در حج از اختصاص حج به غیر شیعه جلوگیری نماید. اما ممکن است از سوی عربستان مشکلات و خطرات زیادی برای حجاج ایرانی بروز کند. خصوصاً که وزارت امور خارجه و دیگر سازمان های مربوط در هنگام بروز توهین، حتک حرمت و قتل ایرانیان در سایر کشورها، اغلب اقدام مهمی انجام نمی دهند.
اگر هزینه حج عمره توسط بعضی افراد که سالی یک بار به حج میروند خرج جوانهای مستحق شود (قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال و ازدواج آنها و...) و پیشبرد مملکت از نظر عمرانی و فرهنگی و اعتقادی و...که مورد تأیید ائمه (ع) باشد. مطمئن باشید در یک جامعه سالم و پویا که تبدیل به مدینه فاضله شود خود به خود باعث جذب مردم کشورهای دیگر می شود تا علت مدینه فاضله شدن آنرا بررسی کنند آنوقت می فهمند پیرو ائمه (ع) بودن این پیشرفتها را دارد و به دین مبین اسلام ناب محمدی (ص) می گروند. حال شما الان می روید و گریه می کنید با این نوع رفتارهای تحقیر آمیز دولتمردان سعودی چند نفر از حجاج دیگر کشورها از شما حمایت کرده اند الان حج رفتن مردم ما در دست گروهی مافیا افتاده است تا سودی به جیب خود و آل سعود بزنند
منت آل سعود مساوی ذلت است .حج تعطیل شود بهترازتحمل توهین سعو دیها است
نروند
من فقط اين را ميدانم كه وقتي عربستان شمشير را از رو بر عليه ايران بسته و امريكا و اسراييل وهمپيمانان انها را تشويق به حمله به ايران ميكند ايا درست است بخاطر مناسك حج اينقدر در برابر دشمنيهاي زياد ال سعود نامرد كوتاه امده واين همه باج دهيم.وقتي توليد نفت خود را غير قانوني افزايش ميدهد تا خلع تحريم نفتي ايران عزيز زياد ملموس نباشد و عمليات انتحاري سلفيهاي نامرد عليه شيعيان در عراق و پاكستان و دشمني عليه حزب الله لبنان و توطئه عليه دولت و ملت مظلوم فلسطين وسوريه كه همگي طرفدار ايران هستند. ايا باز مماشات بيش از حد دولتمردان ما با عربستان به خاطر حج توجيه پذير است؟
به نظر من در وضعيت كنوني به صلاح اسلام و ملت ايران نيست كه به حج برويم اونم حج عمره .
مگر شما نظرات ديگر ما را در ستون نظرات گذاشته ايد كه اين دومي اش باشد. لطفاً ما را سر كار نگذاريد.
مسلموناش برن نامسلموناش تحریم کنن
باسلام بنظر بنده درشرايط كنوني (تحريم و....)ومشكلات اقتصادي مترتب برمردم ومسئولين نظام ،رفتن به حج عمره غيراز كمك به وهابي هاوخروج ارز ازمملكت سودي نداشته وضرورتي هم نداردواينكه بعضا توجيح مي شودكه صدور انقلاب متوقف مي گرددمنطقي نيست.
راه سومي نيز هست به اين صورت كه تعداد اعزامي كمتر شده و زائرين نيز هيچ خريدي از آنجا نكنند تا به اهدافمان برسيم ضمنا ارز آزاد خريداري كنند و ارز دولتي ندهيم تا هر جنس بنجلي را خريد نكنند.
البته نرفتن! به خدا دل آدم می سوزه وقتی می بینی هر ساله میلیاردها میلیارد توسط ایرانی ها تو عربستان خرج می شه و سرمایه های مملکت که باید توی بورس و .... تو ایران سرمایه گذاری بشن تا باعث شکوفایی اقتصاد و کار آفرینی بشن بابت خرید اجناس آشغال چینی در عربستان توسط ایرانی ها خرج می شه . آیا در عوض عربستانی ها هم یک صدم این پولا تو ایران خرج می کنند که این تراز متوازن بشه؟!
به نظرمن ما بايد پيش دستي مي كرديم تا اين همه سر افكنده نشويم (ما كي مي خواهيم آدم بشيم خدا ميداند)
وقتي دولت عربستان شمشير را از رو برعليه ايران و شيعيان بسته و دائم عليه ايران و دوستان ايران(حزب الله لبنان، سوريه ، فلسطين و شيعيان جهان)توطئه ميكند و وقتي امريكا ، اروپا و اسراييل را تشويق به حمله به ايران ميكند و توليد نفت خود را غير قانوني افزايش ميدهد تا خلع تحريم نفتي ايران مشخص نباشد،ايا به خاطر مناسك حج اين همه بايد باج دهيم و شاهد اين همه مماشات دولتمردان با ال سعود خبيث باشيم؟
با سلام
تابناک گرامی ، این طور نظر خواهی خیلی خوبه ولی نتیجه بخش نیست و کسی نمی تونه از مباحث نتیجه بگیره .
بهتر نبود یه چند تا گزینه طرح می کردین حداقل ده تا و با انتخاب گزینه مردم نظر می دادن. تا اخر سر هم می شد یه نمدار کشد و نتیجه گرفت وگرنه اصلا نمی شه این همه نظر رو خوند
موفق باشین
برای جواب نظر خواهیتون هم فقط می تونم بگم باید سراغ قران رفت تا ببینم چی می فر ماید.
چه بخواهیم چه نخواهیم خاندان آل سعود متولیان خانه کعبه ومدینه هستند.حتی اگرآل سعودهم کناربروند جانشینهای آنهاهم همان رویه رادارند. واینکه میلیونها مسلمان سنی بدون هیچ مشکلی سالانه به عربستان میروندو فرائض دینی خودراانجام میدهند.بهتر است ماایرانیان شیعه که اقلیت محض هستیم حدخودرارعایت کنیم و بفهمیم که حکومتهای امروزوآینده عربستان به حضورحجاج ایرانی وپولهایشان هیچ احتیاجی ندارند. بهتراست بارفع تنشها شرایط عادی شود تاایرانیانی که فارغ ازجنجالهای سیاسی که درآرزو وتمنای سفرحج هستند به آرزوی خودبرسند.ان شاءالله
پاسخ ها
مرصاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
نظر شما محترم ؛ در مورد حج تمتع كه واجب است برويم مشكلي نيست ولي در مورد حج عمره كه واجب نيست قدري در رفتن و نرفتن فكر كنيم
بعضی ها هستند که هر سال 2بار میروند حج عمره که بنظر من اشتباه است عربستان باید به کسانی که هر سال میروند ویزا ندهد وبه بقیه بدهد .
حال كه رژيم عربستان دشمني خود را علني كرده بهتر نيست كشور ما نيز سر خودر ا از برف بيرون آورد و از همه توان و امكانات خود و مجامع بين المللي و ..... استفاده كرده نحوه حكومت و عدم رفراندوم و عدم حق رانندگي زنان و ساير خقوق زنان و حكومت 1% بر 99% و آزادي بيان و نحوه هزينه ميلياردها دلار درآمد فروش نفت را چكونه خرج كردن آل سعود و هزاران مورد ديكر در بوق كرنا كنيم و .....حاميان آنها را نيز رسوا كنيم
یک روز به پدرم گفتم چرا مکه نمیروی .درآن سالها درافغانستان طالبان حکومت میکرد.مرحوم گفت این سلاحهایی که در افغانستان شیعه هارا میکشد از پولهای امثال من است که درمکّه خرج شده..روحت شاد
با تمامی نظرات موافقم اما دوستان نرفتن نشانه پیروزی عربستان میشود حج نباید سیاسی شود با هر اتفاقی جلوی حج گرفته شود درست نیست به نظر من باید بیشتر رفت.
پاسخ ها
یک بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
"سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما".
به نظر شما با وجود امر برائت از مشرکین در حج، حج امر سیاسی نیست؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
نه عزیز من اتفاقا حج کاملا سیاسی است و نباید رفت که فقط باعث تقویت و گردن کلفت شدن این وهابی های دشمن اهل بیت است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
فعلا این عربستان است که میگوید نییایید.گمان نمیکنم که خدا حج با خفت را طلب کند.!
به نظر من به صلاح مردم و مملت نیست به عمره برویم باید چند سالی تحریم کنیم
نرفتن
واقعا صحیح فرموده:
کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود
حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست
مقصر دولت است بايد براي ثبت نام هرنفر 50ميليون تومان ماليات بگيرد
چرا بعضي ها با امكانات دولتي چندين بار و بعضي با پول خود حتي يك بار هم نمي توانند اين مسئله موردتوجه قرار گيرد بقيه حرف ها درست بطور يقين اين مشكل حل شدني نيست پس حداقل كساني كه بيش از 5 بار به زيارت خانه خدا رفته اند را بمدت 5 سال اجازه ندهيد بعيد است چنين اراده اي در مسولان باشد
دوراندیشانه؟!! این هم لابد از اون دست اندیشه هایی هست که بخاطرش هم تحریم شدیم هم همه جای دنیا به ایران و ایرانی رو دیگه تحویل نمیگیرن
تابناك سانسورچي است كه ارزشي براي نظر مردم قائل نيست.
انجام حج عمره وياواجب براساس يك مبناي الهي وبا سنديت قران براي مامسلمان امر شده است ودراسلام واقعي بحث مرزهاي هاي قوميتي،زباني ،رنگ ودولت وكشور وجود نداردمسلمان برادر مسلمان است چه در آمريكا باشد چه در ايران ياچه درعربستان باشدعزيزان ظاهرا" به اين موضوع قران توجه نمي كنند كه خداوند با اجابت دعاي حضرت ابراهيم شهر مكه رابلاد امن قرارداده است وهمچنين بعد از نزول سوره برائت از لوث وجود مشركين وكفار پاك سازي شده است حال ما چگونه وبا چه شجاعتي به مردم مسلمان ومومن مردم مكه اتهام نارواي چون دشمن اهل بيت و.. مي زنيم؟؟بنظر بنده از يك مليارد ونيم مسلمان شما نمي توانيد يك نفر دشمن اهل بيت پيدا كنيدشايد در ميزان ابراز محبت شان به آن بزرگان تفاوت باشد ولي دشمني هرگز وجود ندارداگر امروز دولت مردان دوكشور به دلايلي روبروي هم ايستاده انداين دليلي ندارد كه ماشعائر ووظايف اسلامي خود را تعطيل كنيم زيرا در آن دنيا اعمال آدمي را نسبت به نزيكي اوامر خداوند تبارك وتعالي مي سنجد نه ميزان نزديكي به فلان مسئول ويا رئيس دولت و..
وقتي سرزمين اسلام توسط عوامل دشمن در اشغال است رفتن بدانجا معنا ندارد.
حج يك فريضه سياسي است وقتي مانع از انجام درست ان ميشوند باز هم بي معني است.
امار را نگاه كنيد اينهمه رفتند و امدند هزينه را هم خود جمع كنيد بعد مقايسه ضرر و نفع كنيد
با سلام ، به نظر من با وجود این همه جوان بیکار و روستاهای محروم اصلا کار درستی نیست یه عده چند میلیون هرسال برای سفر حج بپردازند. حج همین جاست بیایید حداقل واسه چند سال هم که شده به جای ریختن پول تو حلق این وهابی ها ، کشور خودمون رو بسازیم و به رژیم نامشروع آل سعود باج ندیم. مطمئن باشید خدا از مسئولیت ما در قبال فقر و بیکاری در جامعه بیشتر باز خواست خواهد کرد تا سفر حج
خستگان عشق را ایام درمان خواهد آمد
اندکی صبر فرج نزدیک است0
در زمانی نه چنان دور ورق برگردد مجری حکم عدالت زسفر برگردد
مهدی فاطمه آن یوسف زهرای بتول(س)
همره حضرت عیسی به حرم برگردد
سالهاست كه حج عمره ايرانيان بيشتر تبديل به گردشگري شده است و البته كم نبود تعداد مسؤلين مملكتي هم كه وقت و بي وقت به حج ميرفتند و ميروند. خدا كند كه راهش بسته شود تا ...
در حال حاضر هم که هموطنان ما به حج می روند مورد اهانت سعو دی ها قرار می گیرند به نظر من باید مدتی حج رفتن را تعطیل کنیم به عبارتی تکلیف خود را با حکومت سعودی روشن کنیم این برخورد سعودیها در شان ملت بزرگ ما نیسیت
رفتن به حج عمره مستحب است ولی اگر این موضوع باعث تقویت وهابیت باشد قطعا خدا ورسول خدا به این موضوع راضی نیست
من واقعا نمي دونم رفتن بهتره يا نرفتن!!! ولي آيا بهتر نيست كه در كمار فكر كردن به تحريم سفرهاي معنوي كمي هم مثلا در مورد سفر به تركيه و امثالهم بحث كنيم؟ پولي كه تركيه از سفر اين همه ايراني كسب ميكنه صرف چه اموري ميشه؟ همين كشوري كه اعلام ميكنه به جاي خريد نفت از ايران از عربستان مي خريم!!!! شايد بهتر باشه همه جانبه فكر كنيم. چون بعضي از مردم ما خيلي با سفرهاي زيارتي موافق نيستندة كلاً، فورا شلوغش مي كنن!!! اينهمه سفرهاي توريستي و تفريحي به اروپا، تركيه، مالزي، ... اينها ارز از مملكت خارج نميكنن؟!؟!؟ هزينه‌هاي هر كدوم چند برابر بيشتر از يك سفر حج است. به نظر شما درآمد حاصل از اين سفرها خرج كمك به ايران مي‌شه؟ الان اروپا خيلي خوب داره با ما تا ميكنه؟؟؟ اينهمه سرمايه ايراني ها در دوبي، اينهمه سفر به دبي، اينكه دبي را ايراني ها اباد كردن، الان رفتار امارات با ما خيلي خوبه؟!؟!؟! پس بيائيم از امارات و تركيه شروع كنيم،...
متاسفام که با این همه تحقیر باز هم عده ای میگویند بیشتر برویم تا قدرتمند تر شویم!!!!!!
نظر من این است که هر فرد ایرانی یک سفر حج و یک سفر عمره حد اکثر مشرف شوند اگر استطاعت داشتند.
بیش از این پر کردن جیب عربستان است و هزینه ای که در موضوعات خیر میشود خرج کرد و قطعا ثواب آنها هم کمتر از عمره نیست.
سلام
شهری بسازید بنام عمره خانه بسازنند برای
جوانان تازه عروس وداماد زندگی کنند تا توانمنند شوند و برونند خانه دسترنج خویش
ساخت شهر عمره را همه کسانی که میخواهند بروند و نمیروند خواهند پرداخت
به نظر من هر كس كه حق الناس را رعايت نكند ، مكه رفتن او هم بي فايده است و افسوس و 100 افسوس كه ما ايراني ها حق الناس را رعايت نمي كنيم.
نگاهي به حجم پرونده هاي قضايي ، تهمت و غيبت در سايتها و مطبوعات و فضاي جامعه به خوبي نشانگر كرخ شدن ما در مقابل حقوق ديگران است
حالا که از نظرمالی کم اوردید بهانه بیاورید پول مردم را پس بدهید
حج عمره واجب نیست. در حالی که در کشورمون کسانی هستند که حتی به نان شب محتاجن،چی رو میخوایم ثابت کنیم؟ با حج رفتن میخوایم مسلمونی خودمون رو ثابت کنیم؟؟!! افرادی هستند که هر سال و سالی دو یا سه بار میرن واقعا با اینکارشون میخوان چی رو نشون بدن؟ در حالی که در همسایه، فامیل و دوستان نزدیکشون افراد محتاجی هستن. حج انسان شاد کردن دل مومنیه که با بی چیزی میسازه و نمیذاره کسی از درونش خبر داشته باشه. بیاییم به جای ریختن پولمان در شکم این شهوت پرستان،پولمان را خرج افراد بی بضاعت کنیم. با این کار هم دنیا را داریم و هم آخرت.
سلام
حج دو نوع است تمتع و عمره
تمتع بدليل واجب بودن مانعي در رفتن نيست حتي با كارشكني هاي آل سعود
ولي در مورد حج عمره كه رفتنش واجب نيست چرا ما ايراني ها اينقدر علاقه به رفتن داريم
والا به خدا هزينه اين حج عمره را صرف امور خيريه مثل ازدواج افرا كم بصاعت ،درمان مريضها،رسيدگي به يتيم ها و ... كنند كمتر از ثواب حج عمره رفتن نيست
در حال حاضر حتی حج تمتع هم نباید رفت. یقین بدانید خدا راضی نیست پول خلق الله رو به حلقوم این سعودی‌های دشمن اهل بیت بریزیم
من شخصا درحال حاضر تا خانه خدا در تصرف کفار وهابی باشد نه عمره ونه تمتع را صلاح میدانم . هیچکدام حج ما کشور عزیزما حج ما ملت عزیزما حج ما مذهب ناب محمدی ما حج ما جوانان بیکار ما اگر من پول داشته باشم حتما به نیازمندان کشورم میدم تا به شکم گنده های سعودی وهابی
درخصوص افرادیکه معتقدند باید رفت و مکتب اهل بیت علیهمالسلام را به بقیه مسلمانان شناساند باید بگویم متاسفانه اکثر کسانیکه به عمره مشرف می شوند خودشان با مکتب تشیع زیاد مانوس نیستند و از مکتب ائمه بیشتر گریه کردن بر بقیع و بوسیدن ضریح ائمه را بلدند و از ذات و ریشه تشیع بی اطلاع و یا کم اطلاعند و اکثرا در پاسخ به شبهاتی که از طرف سنی مذهبها مطرح میشود عاجزند تا آنجاییکه روحانیون کاروانها به زائرین توصیه مینمایند که از مباحثه با سنیها و وهابیون بپرهیزند پس مسلماً این افراد نمی توانند مبلغان خوبی برای مکتب تشیع باشند و پر واضح است که با گریه کردن بر ائمه بقیع نیز نمی توان دیگران را با حقایق و اصل مکتب بر حق شیعه آشنا کرد . واما در خصوص گروه دیگر که معتقدند نباید رفت بدلایل کمک شدن به اقتصاد عربستان و... باید بگویم عربستان زیاد به کمکی که از طرف زائرین ایرانی به آن کشور میشود محتاج نیست و رفتن یا نرفتن ما تاثیر زیادی بر اقتصاد آنها نخواهد گذاشت، این سخن بیشتر از زبان کسانی جاری میشود که احساس ناسیونالیستی دارند وبعضاً هم با کل اسلام مشکل دارند و اما جدای از این مسئله پیرزنان و پیرمردان زحمتکشی که تنها آرزویشان زیارت خانه خدا در اواخر عمرشان است آرزوی خود را برباد رفته خواهند دید.پس این راه حل هم شاید برای بعضی افراد پسندیده باشد ولی برای برخی دیگر اینگونه نیست و ما حق نداریم به آنها بگوییم از آرزوی خود دست بردارند. اما به نظر بنده راه حل اینست که مسئولین عزیز ما در سیاست خارجی خود نه تنها با عربستان بلکه با تمام کشورهای جهان طوری رفتار نمایند که عزت و کرامت هموطنان عزیز ما در تمام دنیا محترم شمرده شود ضمن اینکه در روابط دوستانه بهتر میتوان به نشر عقاید پرداخت. در خاتمه ذکر یک نمونه را خالی از لطف نمیبینم و آن اینکه مسئله هولوکاست یک مسئله ایست بین آلمانها و یهودیان که هر دو طرف ماجرا در مورد آن اتفاق نظر دارند ولی بعضی از مسئولین ما آنرا انکار میکنند درصورتیکه انکار کردن یا نکردن آن ماجرا ویا راست و دروغ بودن این ماجرا هیچ ربطی به ما ایرانیان ندارد و مشکلی از ما حل نخواهد کرد ولی عنوان کردن آن بدون در نظر گرفتن منافع شهروندان ایرانی باعث بی حرمتی و توهین به ایرانیانی میشود که در کشورهای دیگر زندگی میکنند.
بدلیل اعتقادی ، سیاسی و اقتصادی اینجانب با انکه فیش عمره را دارم تمایلی به استفاده از ان را ندارم .فقط می دانم کسی که به دیدن پدر و مادر خود برود مثل انکه چهل بار به حج رفته باشد .
من خودم وسع ماليم ميرسه وتا حالا نه عمره رفتم نه واجب چون معتقدم بعد از جح انسان دباره متولد ميشود ولي در كشور ما بعنوان يه چيز جهت خودنمايي ميباشد و تمام تلاشم اين بوده كه اصل انسانيت رو رعايت كنم البه تمام خانوادم كامل رفتند ولي من نرفتم و ضمناپدرم هم ريئس كاروانه ولي معتقدم اصل دين اسلام انسانيته
به نظر من اولا اين امر يک مستحبه
مي گويند براي انجام مستحب واجب را تعطيل نمي کنند
و واجب همان حفظ و شان شخصيت ايران و ايراني است.
به گمان من همه هموطنان خوشحال خواهند شد اگر شان کشور عزيزمان ايران حفظ گردد حتي اگر بي صبرانه مشتاق معبود الهي باشيم.
انشالله کليه مشتاقان عزتمندانه به سرزمين وحي سفر خواهند کرد.
پاينده ايران و ايراني
اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو آیند
ای به قربان تو شاهی که حج فقرایی
یا امام رضا ع
در مجموع حج عمره و تمتع بر اساس امار اعلام شده ما سالانه 5 میلیارد دلار در عربستان خرج میکنیم. که بخش اعظم آن مربوط به عمره است. این مبلغ برای سعودیهای متصل به نفت مهم نیست اما این 5 میلیارد دلار ارز برای ما مخصوصا که تحریم هم هستیم خیلی مهم است.ما با این 5 میلیارد دلار چقدر تبلیغ تشیع رادر آنجا انجام میدهیم که میخواهیم حضورمان را در آنجا حفظ کنیم؟ اگر نگوییم صفر میشود گفت نزدیک به صفر.تازه اگر رفتار های ضد تبلیغ گونه را هم در نظر نگیریم. اما بصورت کلی این نوع سفر حج هیچ حضور تبلیغی برای ما ندارد بجز حضور فیزیکی.
البته این حج رفتن برای سازمانها و کسانی که متولی هستند منافعی دارد که به بهانه دیدگاه اول میخواهند این مسیر باز بماند.
اگر فرهنگ سازی شود که مردم برای تبلیغ اسلام ناب بجای رفتن به عمره بخشی از آنرا هزینه ترویج تشیع نمایند حتی اگر سالیانه یک میلیارد هم شود( میشود معادل بودجه سالیانه دولت افغانستان) ببینید با این بودجه و با سرمایه گذاری فرهنگی در کشورهای غیر متعصب چقدر میتوان به ترویج اسلام اهل بیت عکمک کرد و نتیجه گرفت. با این پول در خارج از ایران و در کشورهای آسیای میانه و افریقا مدارس معمولی ایرانی ( نه مدارس مذهبی) دایر کنید. هر بچه ای از این مدارس خارج شود بخواهد نخواهد شیعه و یا حداقل شیعه دوست خواهد بود. همچنان که سعودیها مردم کشورهای کمتر مذهبی را از طریق صرف بودجه در حال وهابی سازی هستند.
شما نیاز نیست مثلا در تاجیکستان مدارس مذهبی بزنید. بلکه برای کودکان نیاز مند مدرسه ایرانی دایر کنید که با درس خواندن در این مدارس بتوانند دیپلم گرفته و وارد دانشگاه شوند. و یا اینکه مدارس سفارت را به اندازه ای بزرگ کنید که بتوانند در همه کشورها غیر از ایرانیان افراد دیگر را هم پذیرش کنند.
میتوانید مدارس را نه بزبان فارسی بلکه به زبان محلی هر جا تاسیس کنید و یا حتی بزبان انگلیسی دایر کنید. بعد از چند سال معلوم میشود تبلیغ تشیع با حضور در عربستانی که اجازه کوچکترین تحرکی را بشما نمیدهد بهتر نتیجه میدهد یا تاسیس مدرسه در منطقه مسلمان نشین چین و یا ازبکستان و امثالهم. صندوقی غیر دولتی و از خیرین تاسیس شود تا انهایی که مایلند بجای عمره پولشان را برای مدرسه سازی در خارج از ایران خرج کنند در آن واریز کنند. حتی این پروژه میتواند از داخل ایران شروع شود. افرادی هستند که پولهای بزرگ برای مدرسه سازی ندارند اما اگر صندوق مدرسه سازی ایجاد شود( نه دولتی) پولهای کوچک خود را در آن میریزند و مشکل مدرسه عشایر ، سیستان و بلوچستان و بعد مشکل مدرسع در ازبکستان و تاجیکستان و کنیا حل میشود.
حتما بروید و تاثیر بیمارستانهای ساخت ایران رادرکشورهای نیازمند مثل یمن بررسی کنید.
فرزندان ما مدرسه کانادایی ( نه در کانادا) میروند. تاریخ و فرهنگ و آداب آنها را بهتر از تایرخ و فرهنگ و ادب ایران بلدند با اینکه ما تلاش میکنیم آنها را ایرانی و مسلمان تربیت کنیم اما مدرسه همه را شستشوی مغری میکند حال مدرسه ایرانی باشد یا کانادایی و یا وهابی
به زودی بساط آل سعود برچیده خواهد شد و به این بحث ها پایان خواهد داد
ان شاء الله
وقتي عربستان ما را راه نميدهد شما دنلال چه ميگرديد حال تمام ملت بگويند برويم و يا نرويم ميشود بفرماييد چه تاثيري دارد ؟
به خدا رفتن به حج درست نیست. اصلا یکی از این ادم های که میرن حج بپرسه برای چی میرید حج؟ به خدا قسم میخورم نمیدونن برای چی میرن حج
شاه عربستان در حال مرگ است و جانشین برای ان نیز در پرده ابهام حال چه انتظار است که برای حضور ایرانیان در این مقطع جانب احتیاط نگه ندارد . البته در مقاطع دیگر نیز کارشکنی های عربستان برای عمره زائران ایرانی تابع تحلیل بنا بر شرایط زمان خود می باشد .
نمیدونم چه اصراری هست که حج عمره برن مردم با این حج که که مردم حاجی نمیشن نمیدونم چرا اینقدر اصرار دارن مردم به حج عمره روزانه 4500 نفر به حج عمره میرن کلی هزینه برای کشور هم دارد
با توجه به اینکه اکثر سفرهای که برای حج از طرف گروه های ایرانی صورت می گیرد برای عربستان سود آور است در مقابل برای ایرانی ها باعث خروج ارز و ورود سرمایه به عربستان (با یک حساب و کتاب سر انگشتی می توان یه خروج 800میلیارد دلار ) پس جلوگیری از ورود حجاج ایرانی به خاک عربستان ضرر اما در این برهه با توجه حساسیت کنونی بر سر جانشینی پادشاه عربستان امری غیر قابل اجتناب است.
اما ضرر برای طرف ایرانی به اینجا ختم نمی شود با ورود هر ایرانی به خاک وطن با توجه به آمار قبلی و رسمی اعلام شده برای هر نفر 5 میلیون تومان مراسم گرفته می شود که در هر سال 7700میلیارد تومان هزینه بر روی دست مردم می گذارد اگر ما به این مسلئه اعتقاد داشته باشیم که هر جا حریم امن کبریای است به دست آوردن دل مستمندان این جامعه ایجاد فضاهای فرهنگی ،آیا در این مملکت فقیری باقی خواهد ماند من با اصل جلوگیری از ورود حجاج به خاک عربستان و ریختن این همه سرمایه به دست وهابیانی که به خون و اعتقادات مردم تشنه ات آیا جایز است ؟
آیا صحیح است که میلیاردها دلار پول را به دست اشرای بدهیم در حال مهیا کردن ابزار قتل ایرانی جماعت از امریکا خریداری می کنند؟
آیا در جنگ 8 ساله ندیدیم حمایت عربستان از جلادی صدام بر علیه ملت فهیم ایران ؟
آیا جلوی این کار باید سالها قبل گرفته نمی شود؟
سال هاست که حج عمره کیفیت خود را از دست داده است. حضور ایرانیان در مراکز تجمع دستفروشان آن هم برای خرید کالای بنجل چینی در وقت عبادت هیچ اعتباری برای انقلاب اسلامی کسب نمی کند. عدم آشنایی زائرین به زبان های عربی و انگلیسی هیچگاه موجب تبلیغ مکتب تشیع یا زدودن نگاه های منفی نسبت به شیعه نمی شود. دولت عربستان مبالغی بسیار بیشتر از آنچه که از هر زائر می گیرد برای خدمات و نوسازی در مکه و مدینه هزینه می کند تا همزمان آثار مقدسه باقی مانده از دوران پیامبر اعظم و ائمه اطهار را نابود کند. هزینه های زائرین موجب عمران و آبادی در کشوری می شود که با تبانی با جنایتکاران غربی تمامی راه های عمران و اشتغال را در کشور ما مسدود کرده است پس شرعاً جایز نیست. در حج عمره برخی زائرین تصویری نامناسب از فرهنگ اسلامی ایرانی که حفظ شعائر است ارائه می کنند که اگر چه اندک است اما زیاد و شرم آور به نظر می آیدو موجب وهن انقلاب می شود . اگر موافقین ادعا می کنند که مساله حج نباید سیاسی شود توجه داشته باشند که از اوان پیروزی انقلاب تاکنون نظام مزدور سعودی با سیاست های خصمانه و جنایتکارانه اش صدمات جبران ناپذیری به ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی تحمیل کرده است. بهتر است به وصایای رهبر کبیر انقلاب در خصوص حکام عربستان فقط نگاه کنیم تا ببینیم که چه اندازه از خط اسلام ناب و آن فقید سفرکرده فاصله گرفته ایم در شرایطی که تأمین و کنترل ارز و قیمت آن به یکی از چالش های اقتصاد ملی تبدیل شده برای مدتی لازم است این سفرها متوقف شود و به جنایتکاران باج داده نشود بیاد بیاوریم که حکام سعودی چگونه بالغ بر 600 زائر ایرانی را در یک روز ترور کردند چگونه با کمک به صدام جوانان معصوم مارا شهید کردند درست نیست تقاضا و دریوزگی از دشمنی ابله که هیچ معیار انسانی و اسلامی در عملکرد خود ندارد رفتار سعودی ها و سران برخی دول عربی به اندازه کافی به اسلام و نهضت پیامبر مکرم اسلام لطمه زده است با قبول نظرات تحمیلی سعودی ها و قبول تکبر آنان دل پیامبر را به درد نیاوریم
اولا در این قضیه باید مطیع محض ولی فقیه بود.این یک مسله حکومتی است ما باید از ظرفیت های تبیینی و تبلیغی عمره برای تشریح اسلام ناب و اسلام سیاسی و ایران هراسی استفاده کنیم.مگر پیامبر اکرم بعد از صلح با کفار درحدیبیه به مناسک حج نرفتند که امروز ما نرویم . این یک خود زنی است باید علی رغم میل وهابیت از این فرصت الهی استفاده کرده و خوار چشم آل سعودشد.فعالیتهای فرهنگی و سیاسیو عقیدتی بعثه نیز باید دوچندان شود
سياست را نبايد باديانت در امر بين الملل مخلوط كردو
اگر اونها در مكه يا مدينه آسيبي به حاجي ها برسانند ما نبايد بريم مگه ائمه معصومين در زمان خلافت خليفه هاي جور وظالم وغاصب ج را تحريم مي كردند نه اينكه تحريم نمي كردند همه را توصيه به رفتن حج و تعظيم شعاعر مي كردند به نظر من ما هم بايد حج برويم ولي بازار نرويم بخاطر حفظ اقتصاد كه بحث جدايي است و توضيحات خاص خود دارد
اگر كساني كه ميگويند ما حج نريم بخاطر اينكه در عربستان است بيايند بگويند ما رو به قبله نماز نمي خوانيم چون در عربستان است .
خود خدا مكه را در عربسستان قرار داده و خودش گفته بايد به حج برويم و تعطيلي حج منافات دارد با اتحاد مسلمين و ما مي توانيم با رفتن به حج با ساير مسلمين كه از همه دنيا مي آيند ارتباط برقرار كنيم و فرهنگ ناب شيعي ايراني خودمان را صادر كنيم.
به هيچ وجه نبايد به حج رفت,رفتن به حج يعني كمك به حكومتي كه دشمن ايران هستش,تاحكومت فعلي عربستان پابرجاست بايدحج تحريم بشه.فكرنكنم اسلام هم كمك به دشمن رومجاز دونسته باشه.تحريم.لطفأ حكومت ايران حج روتااطلاع ثانوي تعطيل كنه
به هيچ وجه نبايد به حج رفت,رفتن به حج يعني كمك به حكومتي كه دشمن ايران هستش,تاحكومت فعلي عربستان پابرجاست بايدحج تحريم بشه.فكرنكنم اسلام هم كمك به دشمن رومجاز دونسته باشه.تحريم.لطفأ حكومت ايران حج روتااطلاع ثانوي تعطيل كنه
تابناك حلالت نميكنم همه نظرات رو خوندم نظر من نبود از همه هم زودتر فرستاده بودم
با سلام
دوستان طبق آمار ارائه شده ازسوی سازمان حج سالانه حدود یک میلیون زائر از ایران ارسال می شود اگر این تعدادزائر فقط برای رفت وآمد وهتل وخرید اندکی سوقاطی یک ونیم میلیون تومان هزینه کنند بالغ برهزار وپانصد میلیارد تومان معادل یکهزارودویست میلیارد دلار ارز از مملکت ما به جیب کشور عربستان می رود .آیا رواست درمملکتی که این همه نیازمند وجوددارداین عمل انجام شود .باجمع آوری این پول فقط دریک سال می توان حداقل درتهران ویا سایر استانها 3بیمارستان همانند ومجهز تر ازبیمارستان میلاد ساخت تامریضان کشورمان مجبور نباشند برای درمان بیماری خود اینقدر رنج بکشند.
بااین پول می توان درمناطق محروم حداقل 3000مدرسه مجهز ساخت ویا نمونه های دیگر...
بخدا من که یکبار به این سفر رفته ام وتوان مالی بارها رفتن به این سفر رانیز دارم سال گذشته درهنگام ثبت نام مجدد حج وقتی نوع رفتار آدمهای آنجا باایرانیان رادیدم وهمچنین وقتی این محاسبات رادرذهنم کردم پشیمان شدم وبا همسرم تصمیم گرفتیم پول این سفررا خرج آدمهای نازمند این مملکت بکنیم .
عمره در زماني كه وهابيون بر مكه و مدينه مسلط هستند حرام است.پول هاي خرج شده خودمان را به صورت بمب به شيعيان به زعم خودشون كافر بر مي گردونن!!!پس حرام است...
اي خدا مابايد صبر کنيم تا تابناک بگه برويم يا نه اين نظرات هم صددرصد مال خود طراحان اين نظرسنجي است وآنهايي که خيال کردند حج عمره يعني خريد و....اگر مردم ونرفتم خانه خدا راببينم کي مسئوله .بازم آخ نگيم. اگر راست ميگي نظرم رو درج کن
حضور وظهور دربين مسلمانان سايركشورها مهم است ووحشت سعودي ازهمين جاست چشم به كيسه پول حججاج خيلي ناچيزاست .وبهنظر من بايد حرم خدا خالي ازشيعه نبايد باشد.
نرفتن
به نظر من تا وقتی یک گرسنه ، یک بی سرپناه ، یک مریض معطل خرج درمان ، یه دختر بی جهیزیه ، یه پسر بیکار، یه پدر شرمنده فرزند از نداری ، یه تن فروش برای تامین مخارج اولیه و ضروری زندگی بچه های خردسالش ، یه یتیم با آینده ای نامعلوم ، یه تهیدست آبرومند که در سطل زباله به دنبال چیزی برای بچه هاش میگرده و... در این کشور وجود داره ، رفتن حج نه تنها ثواب نداره بلکه اشکال نیز داره . حالا میتونین منو محکوم به بی دینی کنین ولی در خلوت خودتون کلاهتون رو قاضی کنین ببینین حرفم حق هست یا نه.
دل خوش از آنيم كه حج مي رويم غافل از آنيم كه كج مي رويم!
مكه به ديدار خدا مي رويم! او كه همين جاست كجا مي رويم؟!
حج به خدا جز به دل پاك نيست شستن غم از دل غمناك نيست
دين كه به تسبيح و سر و ريش نيست هر كه علي گفت كه درويش نيست
صبح همه صبح در پي مكر و فريب شب همه شب گريه و امن يجيب؟!
باید فراموش نکنیم که دولت عربستان به غرب این اطمینان رو داده که در موقع تحریم نفتی ایران جبران بازار نفت رو به عهده بگیره و این فقط یکی از خیانتهای عربستان در قبال کشورمونه و ما باید زودتر از اینا رفتن به عربستان بمنظور عمره تا عادی سازی روابط تحریم کنیم.
فرهنگ رفتن به حج و حاجی شدن انگار با آنچه که من و امثال من که سالمند هستیم و فکر و باور داریم عوض شده . مهم نیست کسی واجب الحج باشه انواع مختلف حاجی با مدل های گوناگون بوجود امده . حاجی شانسی . حاجی دانشجو . حاجی کشتی گیر . حاجی جایزه . حاجی آشپر . حاجی همراه . حاجی سفارشی . حاجی قسطی . حاجی گزینشی . حاجی اطلاعاتی . حاجی اداره ای . حاجی حمله دار و حاجی حلا ساز . حاجی بدهکار حاجی مواد بر . جالب اینکه بچشم میبینیم طرف بدهکار است . دامادش مستاجر و لوازم منزل دخترش در خیابان ریخته شده ولی ایشان در سفر حج . معلوم نیست که ایا این اقا مستطیع هست و اساسا شرعا مناسب با سفر حج هست یا خیر . انگار پول اضافی برای مشتی عرب داریم . جوانان بیکار و حاجی های مرفه بی درد
با سلام امام صادق فرمود میترسم فضایل کربلا را برای شیعیان بگویم حج تعطیل گردد اگر یک سال عمره تعطیل شود عربستان حرمت ایرانیان را نگه میدارند
این همه سال مردم ما رفتند حج چی شد ؟
حالا فقط یه سال ما تحریم کنیم حج رو فکر میکنم نتایج خیلی بهتری بگیریم.
هر چند این فقط نظر منه و هر کسی میتونه مخالف باشه.
با سلام و احترام : بهترین کار اینست که حداقل 2 سال تعطیل شود تا عربها قدر عافیت را بدانند خودشان اغلام کردند ار حج عمره ایران خیلی بیشتر از نفت درآمد دارند . بایستی تعطیل شود
با سلام:
اظهار نظر پيرامون سوال مورد نظر شما براي عموم مردم كه از داشتن اطلاعات اوليه در اين مورد محرومند كمي سخت و در نتيجه سطحي خواهد بود. از جمله اطلاعات اوليه و مورد نياز اين است كه آيا:
از هر حاجي چه ميزان درآمد عايد عربستان مي شود؟
چه تعداد از متقاضيان عمره براي دومين بار مشرف مي شوند و چه تعداد براي اولين بار؟
چرا عربستان تضييقات ايجاد مي كند. اينها جنبه سياسي دارد يا بخاطر مديريت، احتمالا غلط مديران حج و اوقاف خودمان است. بطوري كه اگر ما هم جاي عربستاني ها بوديم اجازه نمي داديم؟
ساير مسلمانان در اين مورد چكار مي كنند چقدر به عمره مشرف مي شوند؟
دولت از اين طريق چه مقدار ارز از دست مي دهد و اگر اين امر محدود شود چه آثار و بركاتي براي اقتصاد كشور ايجاد مي شود؟
از سفر حج چه منافع فرهنگي و معنوي عايد ايران مي شود مثلا اعزام دانشجويان و امثال اين اقشار در تلطيف فضاي فرهنگي دانشگاهها و ادارات چه تاثير مثبتي دارد؟ آيا در اين موارد و امثال اينها دولت و دست اندركاران مطالعه و تحقيق كرده اند تا هزينه و فايده اينها معلوم شود. بنظرم بهتر است ابتدا اين مسائل تحليل شود و نتايج آنها در اختيار عمومم قرار گيرد آنوقت مردم خواهند گفت برويم خوب است يا بد. متشكر
با سلام ، آیا زمانیکه همه به سمت مکه می رفتند و قافله کوچک امام حسین از شهر مکه کوچ کرده تا به این طریق یزیدیان را رسوا کند سبب پیروزی یزید شد.؟
کمی با خودمان رو راست باشیم . اکثر افرادی که به حج میروند پول بسیای خرج خرید اقلامی میکنند که همین جا هم هست . چه بهتر که این پول صرف تولید داخلی بشه نه اینکه به جیب اونا بره و بعد هم با بی احترامی با ما برخورد کنند .
پس بهتر ورود اجناس رو توسط حجاج به طور کلی ممنوع کنیم .
البته که همه ما به عنوان مسلمان دوست داریم که به مکه برویم. اما این قضیه و برخوردی که با ما می شود دو جنبه دارد یکی که به نظر من بسیار مهم است رفتارهایی است که خود ما در رابطه با مسایل مختلف از جمله مقید بودن به تکالیف دینی ، دروغ گفتن، قسم خوردن، خرید کردن، چانه زدن، عدم رعایت شئونات و نوبت، نحوه زیارت کردن، در مواردی بیخودی به سر و سینه زدن و......موارد زیاد دیگر است که باعث شده اعراب انطور که باید بخ ما احترام نگذارند . در نتیجه انها نیز بسیاری موارد از جمله تحقیر در مورد پایین امدن ارزش پول ما بسیار بد عمل و برخورد می کنند.
بابا بی خیال این حج عمره شید. این که دیگه واجب نیست. به خدا دادن پول برای رفتن به عربستان تقویت وهابیت است و کوچک کردن هر چه بیشتر شیعه. تو را خدا اگه پول دارید به ایرانی های بدبخت و فقیر بدهید که هم رضایت خلق در آن است و هم رضایت خدا.
چقدر ایرانی و شیعه را تحقیر کنند تا شما راضی شوید. من مطمئنم اگه این کار برای عربستان آب نداشته باشد، برای بعضی ها در ایران نان داره اگر نه نباید این همه پول ایرانی ها را در این راه خرج کرد. ایرانی که مملو از آدم های فقیر است و با این وضع گرانی، شدید تر هم شده است.
دوستان عزيز كه گفتن اين پول خرج اماكن مذهبي ميشه اصلا هم اينطور نيست اگه ميشد حال و روز قبرستان بقيع اينطور نبود اين پول صرف خوشگذروني شاهزاده هاي عربي و پرده داران كعبه ميشه يه سري به مدلهي لباس و ماشين بزنيد ميفهميد چرا پولمون رو خرج جوونهاي خودمون نميكنيد
فقط از از هموطنان عزیزم خواهش میکنم یکم فکر کنند ببینند اینا با ما چیکار کردند بعدش خودشون میتونن انتخاب کنن.
1- حمایت تمام عیار مالی از صدام در جنگ 8 ساله علیه ایران
2- قتل عام ایرانی ها در راه پیمایی برائت از مشرکین
3- اعدام ایرانی ها ( هفته های گذشته)
4- حمایت و تحریک امارات در مساله جرایر ایرانی
5- توهین به ایرانیان در عربستان
6- افزایش تولید نفت در جهت نابودی اقتصاد و بزانو دراوردن ایران در مقابل غرب
7- تحریک غرب در جهت حمله به ایران
و ....
من یکبار به مکه رفتم و می دانم که رطب خورده منع رطب نمی تواند بکند ولی ای کاش نمی رفتم و با هزینه اش گره از مشکل نیازمندی باز می کردم ما واقعا" نمی دانیم با پولی هایی که نصیب آل خائن سعود می کنیم آنان این پول ها را در چه جاهائی خرج می کنند با آنها چه عیاشی هایی در کشور خود و کشورهای اروپائی می کنند با آن چه نوع مواد منفجره ای می خرند و به یک عده نفهم مخ شسته شده می دهند تا خود را بین شیعیان منفجر کنند تا به بهشت ( ته جهنم ) عزیمت کنند و چه جنس های بنجلی تحویل خریداران ایرانی آن هم از نوع چینی اش می دهند ما خود دشمنان قسم خورده امان را پروار می کنیم آیا من نمی توانستم از همین تهران دلم را راهی کعبه کنم خدایا قصدم اگر زیارت تو بود ای کاش تصمیم بهتری می گرفتم وای به حال من و کسانی که به جای یکبار چند بار می روند و به کار خود می بالند
باید علمای دینی نظر دهند . و رفتن به حج عمره را دراین شرایط که به شیعیان و ایرانیان توهین می شود حرام کنند مگر اینکه دولت عربستان تغییری در روابط خود با ایرانیان اعمال کند
حج تغذیه روح کسی است که میرود حج برای همه مردم است از هر دین و مذهب حج از زمان آدم است هیچ کس حق ندارد حج را توقیف کند
به نظر من باید عمره را تحریم کنند چون عمره یک فریضه مستحب است و کار هایی که سعودی ها انجام می دهند بر ضد اسلام و نظام اسلامی می باشد.
سلام تمام تلاش این وهابی های آدم کش همینه که ما رو از رفتن به حج و تاثیر گذاری روی بایر ملل مسلمان محروم کنند پس به هیچ عنوان نباید از رفتن صرفنظر کرد حتی اگر شهادت هم در انتظار ما باشد
عمره مردم را سیاسی نکنید بگذارید مردم دلشان به این زیارت خوش باشد این را ازانها نگیرید
در جواب بهروز بايد بگويم ما مي خواهيم با عربستان مقابله كنيم يا حج و مكه و مدينه.
يعني اگر ما حج نريم همه اينها حل مي شود ودرست ميشه نه بابا ما فقط خودمون را محروم مي كنيم
واقعا نظرسنجی لازم است
به نظر شما این امر باید با نظر احساسی افراد سنجیده شود
حج یک امر سیاسی است و برای پرداختن به آن به دانش زیاد و قدرت دید بالایی نیاز است
افرادی که نمیتوانند کل نگری داشته باشند و فقط حج را مساوی با منفعت مادی ال سعود میبینند توانایی و صلاحیت اظهار نظر در این مورد را ندارند
لطفا این نظرسنجی را تمام کنید
حج باید باشد حتی اگر آل سعود تمام حاجیان ایرانی را شهید کنند
باید بریم ...
من تازه از اونجا برگشتم ... ما شیعیان باید بریم تا دیده بشیم ... خیلی سنی های کشورهای دیگه رفتار شیعیان براشون جدید بود ... شاید رفتن تحقیق کردن اونام به راه راست هدایت شدن ...
خصو.صا گریه کردن شیعه برای اونا خیلی جای سوال داره ...
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
عزیز جان فعلا ما تحریم نکردیم عربستان گفته نیائید حالا هی شماها بگید ما باید بریم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
یعنی گریه کردن نشانه راه راست است؟!!!!!!!
مگر نظر مسلمانان این نیست ؟ که آدم که هوبوت کرد حج به جا آورد ، خوب حج برای عموم مردم است ، حج و عمره روح را صفا میدهد
پول چه است هتل چه است ؟ تحقیر عرب دیگه مسخره است ! خدا تبارک حج بنا کرده بشر سود منوی ببرد . حالا عرب تحقیر میکنه ؟؟ پس در کعبه را آجر بگیرید
خداوند سبحان يك حج را واجب كرده آنهم باشرايط ويژه ولي متاسفانه يك تعدادي كه نانشان ازاين راه است هرسال ميلياردها تومان پول اين كشور را خارج وبه جيب حود واعراب وهابي ميريزند ودولت نيز خود شريك اين مسائل است ازكودك خردسال گرفته تا دانش آموز ودانشجوي نوجوان وجوان راراهي عربستان ميكنند ازعلماي اعلام استفتاريه كنيد تا جواب دهند به نظر بنده نرفتن بهتر است
تابی جون ما چه هیزم تری به شما فروختیم که نظر ما را چاپ نکردی..
بسمه تعالی . با یاد آوری داستان امام موسی کاظم علیه السلام و صفوان جمال شاید بشود نتیجه گرفت که کمک نکردن به ظالم و آرزوی نابودی او - مخصوصا ظالمین وهابی که دشمن اهل بیت و شیعه هستند - ولو به قیمت تعطیلی اعمال عبادی باشد ، ارجح است :
آنجا که صفوان شتران خود را به هارون جهت سفر حج کرایه می دهد و امام به ایشان انتقاد کرده و می فرمایند :
" به دل خودت یک مراجعه ای بکن، الآن که شترهایت را به او کرایه داده ای، آیا ته دلت علاقه مند است که لا اقل هارون این قدر در دنیا زنده بماند که برگردد و پس کرایه تو را بدهد؟
گفت: بله.
فرمود: تو همین مقدار راضی به بقای ظالم هستی و همین گناه است. صفوان بیرون آمد. او سوابق زیادی با هارون داشت. یک وقت خبردار شدند که صفوان تمام این کاروان را یکجا فروخته است " *
برگرفته از مجموعه آثار شهید مطهری جلد 18
به نظر من اگر زائر فقط به امور عبادی بپردازد می تواند جنبه مثبتی داشته باشد . به این ترتیب از رفتارهای نا شایستی که برخی در بازار از خود بروز می دهند خود بخود جلوگیری می شود. خوب است مسئولین مربوطه در این رابطه فرهنگ سازی کنند و اعلام نمایند که ورود اجناس به عنوان سوغات ممنوع است .به این ترتیب توقع اطرافیان از حاجی هم کم می شود و همه می دانند که مانع قانونی وجود دارد. خودم از کسانی هستم که در آستانه تشرف هستم . بخدا قسم راضی به یک ریال خرید از اجناس بنجل از عربستان نیستم ولی چه می شود کرد که ما ملتی عاطفی و اجتماعی هستیم و متاسفانه رودربایستی ما را از عمل به معقولات باز داشته است . فقط دولت می تواند در این یک مورد وارد عمل شود و ورود هر نوع کالا با هر مقدار از طریق حجاج را ممنوع کند
به نظر من این نظر سنجی را بین مردم نباید انجام داد
این موضوعی است که مراجع بین هم شورا بگیرند و آنگاه تصمیم نهایی گرفته شود
چون مردم به ابعاد دقیق معنوی و سیاسی موضوع اشراف ندارند
یاحق
" حسین (ع) یک درس بزرگ‌تر ازشهادتش به ما داده است و آن نیمه‌تمام گذاشتن حج و به سوی شهادت رفتن است. مراسم حج را به پایان نمی‌برد تا به همه حج‌گزاران تاریخ، نمازگزاران تاریخ، مؤمنان به سنت ابراهیم، بیاموزد که اگر هدف نباشد، اگر حسین (ع) نباشد و اگر یزید باشد، چرخیدن بر گرد خانه خدا، مساویست با چرخیدن به دور هر بتی "
( دکتر علی شریعتی )
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر